Attractief vervoer in onderzoek PZC zeeland maandag 19 april 1999 z 10 Vlissingen had greep op de toekomst onder Van der Doef Dorpelingen willen knusse sfeer terug Hulst maakt fietspad naar kern Heikant af Dijkwerker staat er na noeste arbeid Sasse buurtjes waren meteen gek op elkaar Oostburg en ZWN kijken naar watertaxikusttram, elektro- en huijkar Banen op de weg door Pascalle Cappetti OOSTBURG - Per watertaxi naar Zeebrugge of met de kust tram van Cadzand naar De Pan ne. Naar dat soort attractieve vormen van vervoer doen de ge meente Oostburg en de ZWN momenteel onderzoek. Dat moet uitmonden in een mobili teitsactieplan. dat de inwoner van West-Zeeuws-Vlaanderen en de recreant en toerist vol doende. snel, aantrekkelijk en verschillend openbaar vervoer biedt. Voor het onderzoek en het eerste deel van de uitvoering is 628.000 gulden gereserveerd. Vooral het vervoer over water wordt hierin meegenomen. De gemeente Oostburg streeft er naar de kustplaatsen Breskens. Nieuwvliet. Groede. Cadzand- Bad en Knokke m de toekomst via een netwerk met elkaar te door Rene Hoonhorst HULST - Het fietspad van Hulst naar Heikant wordt na jaren plannen maken eindelijk afge maakt. Ook voor het deel aan de Heikantse Vylainlaan is nu een bestek gemaakt. Dat heeft de in stemming van de meeste bewo ners en gebruikers. Tussen de kruisingen met de Vlasstraat en de Schoolstraat wilde de gemeente eerst een vrijliggend rijwielpad achter de bomen aanleggen. Maar bewo ners vonden dat geen goed idee. Als automobilisten de fietsers niet meer zien, rijden ze harder. Bovendien is het afslaan naar aanliggende percelen gevaarlij ker. Het rooien van bomen en onteigenen van agrarische grond lag moeilijk door gebrek aan draagvlak. Mede op voor spraak van inwoners van Hei kant is daarom nu gekozen voor het aanbrengen van fietsstro ken aan beide zijden van de Vy lainlaan. Op de drie kruisingen (met de Vlasstraat, Ellestraat- /Nieuwe Ellestraat en de Schoolstraat/Oud Ferdinan- dusdijk) komen verkeersrem- mende plateaus. door Pascalle Cappetti SAS VAN GENT - De kapsalon was en is zijn lust en zijn leven. Zelfs zijn naam heeft Robert Cappaert mee. Hij en zijn vrouw Lijda Cappaert-Martens wonen nog altijd in de Sasse kapsalon, die inmiddels is overgenomen door hun zoon Frank. En als de mensen daar om vragen, knipt Bijeenkomst over ecologie in Hoek HOEK - De Zeeuws-Vlaamse afdeling van de Vereniging voor Ecologische Leef- en Teeltwijze (VELT) houdt donderdag 22 april in het dorpshuis in Hoek een informatiebijeenkomst. P. Visser van VELT Nederland verzorgt een introductie. Daar na geeft gastspreker P. Janssen een diapresentatie over de mi- lieuvriendelijkesiertuin. Verder kunnen belangstellenden een blik werpen in de handboeken over ecologisch tuinieren en verantwoorde voeding. Ook een kennismaking met eco logisch tuinieren via een cd-rom is mogelijk. Bij voldoende be langstelling staan de organisa toren open voor andere activiteiten; ecologisch bouwen en wonen, permacultuur, voe ding. waterzuivering en leem- bouw. De bijeenkomst in Hoek begint om 19.30 uur. GRAAUW Vergadering - De EHBO-ver- eniging Graauw houdt dinsdag 20 april om 19.30 uur haar jaar vergadering in het plaatselijke dorpshuis. verbinden en over land te kop pelen aan de kleinere dorpjes in het achterland. Een strandhop- per, een watertaxi, brengt de be zoeker over zee aan land of naar Antwerpen en Zeebrugge, de kusttram zorgt voor de verbin ding van de West-Zeeuws- Vlaamse naar de Vlaamse en Noord-Franse kust, terwijl het achterland bediend wordt met elektrokarren, huifkarren en fietsen. Fiets-voetveer Het mobiliteitsplan wordt op gezet in nauwe samenwerking met de ZWN, omdat zoals wet houder C. Bolijn zegt, 'de bus geen geweld mag worden aan gedaan'. Het onderzoek moet niet alleen de mogelijkheden van andere soorten vervoer be kijken, maar ook de benodigde aanpassing van de bestaande De Hulster gemeenteraad maakt bijna een jaar geleden al geld vrij voor het afmaken van de fietsverbinding Hulst-Hei kant. Naast de rij wielbanen aan de Vylainlaan moet nog een fietspaadje worden gelegd in de Tragel van Hemelstraat naar Aïda in Sint Jansteen. Om de verkeerssituatie in die buurt m één keer echt veilig te maken, willen burgemeester en wet houders direct de aansluiting van de Hogeweg op de Hemel straat aanpakken. Het snelver keer scheurt nu vaak van de Ho geweg keihard de Hemelstraat op, zonder rekening te houden met het feit die binnen de be bouwde kom ligt. De rijbanen zullen enigszins worden verlegd, zodanig dat zo wel de Hogeweg als de Hemel straat op de Tragel stuiten. Om de twee nieuwe kruispunten te passeren, zal het verkeer flink moeten afremmen. De totale kosten van de wegaanpassingen worden begroot op 1.265.000 gulden. Het voorstel komt don derdag 22 april aan de orde in de Hulster commissies openbare werken (16.30 uur) en de finan ciën (19.30 uur). hij graag nog iemand. Maar meestal wordt hij er door de ou deren bijgeroepen om zomaar wat te kletsen. Het echtpaar vierde zondag het zestigjarig huwelijksfeest. De receptie in restaurant Royal in Sas van Gent was druk bezocht. Heel Sas heeft dan ook weieens een knipbeurt gehad van het echtpaar. De 85-jarige heer Cappaert is weliswaar geboren in Westdor- pe, maar woont sinds zijn twee de in Sas van Gent. Toen hij een tiener was. kwam hij naast Lij- da Martens te wonen. „Het was subiet in orde. Liefde op het eer ste gezicht", verhaalt hij. Toch duurde het nog tot hun 25ste totdat het huwelijk werd geslo ten De keuze voor dit vak was destijds geen vanzelfsprekende. De vader van Cappaert was zelf hotelier in Sas. Met elkaar ge meen hadden ze ongetwijfeld hun voorliefde voor de omgang met mensen. „Ik had geen zin om te leren en dus werd ik kap per", verklaart hij de beroeps keuze. Dat gold ook voor zijn zoon. „Ik wilde eigenlijk dat hij onderwijzer werd, maar dat wilde hij niet." Ook zijn vrouw, nu 84 jaar, bekwaamde zich in het kappersvak. Hobby's heeft Cappaert genoeg. Zijn duiven vlogen dit weekeinde nog vanaf Frankrijk terug naar huis. In middels heeft hij ook bij de dui- venvereniging zijn zestigste ju bileumfeest gevierd. En bij de kaartclub Ons Genoegen speelt hij ook al meer dan vijftig jaar een potje mee. Zijn vrouw heeft minder hobby's. „Zij houdt mij in de gaten!"', lacht hij. 'Geluk kig' zijn beide echtelieden nog goed gezond. Ze hopen nog lang zelfstandig te kunnen blijven wonen. Het echtpaar heeft één kleindochter. wegen en paden en de eventuele aanleg van nieuwe. Aansluiting wordt gezocht bij het toekom stige fiets-voetveer in Breskens. De verwachting bestaat dat de voorzieningen voor de fietser moeten worden uitgebouwd met fietsenstallingen en ver- blijfsvoorzieningen. Ook het aantal parkeervoorzieningen door Edith Ramakers VLISSINGEN - Vlissingen heeft als havenstad een krach tig, gedreven bestuur nodig dat inspirerend is en aangeeft waar het met de stad en de haven naar toe wil. Het dagelijks bestuur moet een visie hebben die meer dere raadsperioden meegaat, want anders verschrompelt de stad. Dat zei A Peper, minister van Binnenlandse Zaken en Ko ninkrijkszaken zaterdagmid dag bij het afscheid van burge meester J. C. Th. van der Doef in de Vlissingse Sint Jacobskerk. Vlissingen had onder Van der Doef greep op de toekomst. „En er is bijvoorbeeld een toekomst visie ontwikkeld, de Maritieme stad 2 010Het is belangrij k om het publieke debat aan te gaan, waarin over aard en omvang van de publieke domeinen wordt gesproken, vervolgde Pe per in zijn lezing over toekom stige ontwikkelingen in het be sturen van een stad. Want wat verwachten de bur gers van nu van hun gemeente, vroeg Peper zich af. Hij haalde daarvoor een opmerking uit 1995 van Wim Kok aan. Kok sprak toen van een onmisken bare behoefte om de samenle ving een gevoel van richting mee te geven. „Daar ligt bij uit stek een belangrijke taak voor politici en politieke partijen. Het is de hoogste tijd dat die hun verantwoordelijkheden serieus nemen." Peper stelde in de volle kerk, dat de gemeenteraden op zoek zijn naar een nieuwe rol in hun rela tie met het dagelijks bestuur en de overheid. „De vitaliteit van de lokale democratie wordt meer bedreigd dan gedacht. Het gaat niet goed met Nederland, bezien tegen de achtergrond van de lage verkiezingsopkomsten, de oprichting van lokale partij en. De zuilen zijn geërodeerd. De commissie Elzinga onder zoekt die veranderingen en rap porteert daar binnenkort over." Die commissie moet adviseren zal moeten worden uitgebreid. Dit is ook nodig, wil de gemeen te op het platteland zogenaam de onthaalcentra kunnen in richten. Dit zijn plaatsen, bijvoorbeeld bij boerderijen, waar mensen de auto kunnen achterlaten en kunnen over stappen op de elektrokar, de fiets, het paard, de kano of de hoe het lokale bestuursmodel herzien moet worden. Het on derzoek duurt al enige tijd, maar uiterlijk 1 januari 2000 brengt de commissie Elzinga haar advies in Den Haag uit. Ik-persoon Een heel ander verhaal hield A Bhalotra, stedenbouwkundige en directeur van Kuijper Com pagnons. Hij zei gevallen te zijn voor de dichter Paul van Ostaij- en. „Ik denk aan het gedicht Huis, stad en ik. Waar ik voorop moet staan, want de ik-persoon is het belangrijkste in de inter actie met de ruimte." Vlissingen heeft iets van alle steden, waar hij iets heeft ach tergelaten Tot die gedachte kwam hij toen hij zijn speech voorbereidde. „Parijs met zijn wandelschoenen kunnen aan trekken. Pas als het rapport er rond okto ber ligt, komt in beeld welke partners de gemeente nodig heeft om spijkers met koppen te slaan. „Voor het beschikbare bedrag kun je nog geen kilome ter rails voor de kusttram aan leggen", schat Bolijn alvast in. moderne stedenbouw, het is mijn favoriete stad. De Bijlmer, met zijn 110 verschillende na tionaliteiten, zijn nieuwe tradi ties, die van zwart-wit gaan tot fullcolour, of de wijk Katten broek in Amersfoort." Het zijn alle parallelsteden, dat wil zeggen wijken met veel cul turele diversiteit, die nieuwe functies aankunnen. Hij ver klaarde: Steden zijn er voor de mensen. Ze zijn er om 'te verlan gen, te dromen om elkaar te ont moeten'. „Ik geloof verder in de maakbaarheid van een stad. Ik boetseer wat af." Stedenbouwkundigen moeten geïnspireerd worden door de toekomstige bewoners van een stad. Want de bewoners moeten hun stad kunnen beleven als een gedicht, een verhaal, haast een Duidelijk is dat hetiroject de landgrenzen ovrschrijdt. Daarom heeft de provincie reeds een bijdrage vn 112.000 gulden toegezegd. Gerekend wordt op een 251.00 gulden aan subsidie van d' EU voor plattelandsontwikkcing. Voor de gemeente blijft en bedrag van 265.000 gulden oer. gedachte of eo verlangen, vindt Bhalotra. ,3at voel je te rug in de echte prallelstad, de levendige stad. Vissingen heeft het in zich een prallelstad te worden." Van der Doef kreg het laatste woord. Hij zei heeen voorrecht te vinden meer dn dertien jaar aan Vlissingen teiebben mogen meebouwen, „\issingen be schikt over alle voorwaarden om uit te groeien ot een nog ste- delijker stad waa jongeren wil len en kunnen bl ven wonen en waar de ietwat uderen graag naar toegaan." Met het Scheldehodsenkoor en een gezamenlijkoptreden van de Vlissingse pojgroep Blof en het Zeeuws Orkct werd de bij eenkomst opgeflurd. door Pascalle Cappetti CADZAND - Inwoners van de kleine kernen in West-Zeeuws- Vlaanderen willen de oude waarden in hun dorp terug. Een oude dorpspomp, authentieke lantaarnpalen of klinkers, een pleintje met het nodige groen moeten de sfeer van vroeger weer terugbrengen. De gemeen te Oostburg wil aan deze wens zoveel mogelijk tegemoet ko men. Het college van burgemeester en wethouders van Oostburg krijgt tijdens de inspraakbij eenkomsten van Duurzaam Vei lig en bij gesprekken met de dorpsraden regelmatig te horen of de gemeente niet wat kan doen om de sfeer en gezelligheid in een dorp terug te brengen. De mensen blijken behoefte te heb ben aan oude waarden, vertelt wethouder C Bolijn. „Ze willen af van de verstening en willen groen zien." In Groede heeft deze wens er toe geleid dat moderne straatver lichting in één van de straten naar de Markt inmiddels is ver vangen door ouderwetse lan taarns. Gladde straatstenen moesten ook plaatsmaken voor klinkers. Nu is het dorp Cadzand aan de beurt. De gemeente neemt in de kern vooral het gebied rondom de kerk aan de Mariastraat on der handen. Het groen wordt hersteld, er komen zitbankjes te staan en langs de kerk komt een wandelpaadje te liggen. Voorde verfraaiing van de kern wordt 491,000 gulden uitgetrokken. Hiervan is 173.000 gulden aan Europees subsidie beschikbaar. Ook voor Nieuwvliet werkt de gemeente plannen uit. In Groe de wordt nog de dorpsvijver on der handen genomen. De overi ge kernen volgen de volgende jaren. Aardenburgsche Fanfare zoekt jeugdleden AARDENBURG - Onder de noemer Kind en Muziek houdt de koninklijke muzieksociëteit Aardenburgsche Fanfare woensdag 21 april een speciale openbare repetitie. Ouderraden van de plaatselijke basisscholen werken eraan mee, Tijdens de repetitie, die om 19.15 uur begint in het dorps huis, geeft dirigent Erwin Swimberghe tekst en uitleg over de fanfare, diverse instrumen ten en het musiceren. Ook wordt het werk van de Zeeuwse mu ziekschool, een opstap naar de fanfare, belicht. De gemiddelde leeftijd van de muzikanten van de Aardenburgse fanfare be draagt 28 jaar. De 130 jaar oude vereniging zoekt daarom meer jeugd. Burgemeester Van der Doef kijkt samen met zijn zoon in het programmaboek. Rechts va Van der Doef minister Peper. foto Dirkjan Gjeltema door Pascalle Cappetti ASSENEDE - Sinds zaterdag staat hij daar, voorovergebogen, de benen in spreidstaud, het gezicht in een grimas vertrokken. Een omgekiepte kruiwagen balanceert op het punt van omvallen. Een uiterste krachtsinspanning voor de dijk werker, die 505 jaar geleden werkte aan de aanleg van de Landtdijk of Graaf Jans- dijk tussen Boekhoute en Terneuzen. De beeltenis van de dijkwerker werd zater dag onthuld langs de Dijkstraat in Asse nede. De onthulling van het bronzen monument was een vurige wens van de heemkundige vereniging De Twee Ambachten uit Asse nede. Die ijverde al lang voor een eerbe toon aan de mannen die in 1494 zware en noeste arbeid leverden. Het beeld is van de hand van beeldhouwer Antoine Bral uit Kaprijke. Historicus Adrie de Kraker, die een studie heeft gemaakt van de geschie denis van het polderland, bracht deemor- me belangstelling voor het grote water staatswerk in herinnering. Het ging tenslotte om een 25 kilometer lange dijk. De duizenden arbeiders die bij de aanleg betrokken waren, konden echter niet be vroeden dat hun werk al binnen een eeuw voor een deel weer te niet werd gedaan. De Kraker beschreef de gemeentebestuur ders, leden van de heemkundige kringen en andere belangstellenden hoe de dijk, in 125 stukken vam vijftig roeden, tot stand kwam. Vette klei Hij gaf een nauwkeurige omschrijving van de eisen waaraan het dijklichaam moest voldoen om de krachten van de zee te kunnen weerstaan. Alleen vette klei was tegen zoveel agressiviteit estand. Behalve dijkwerkers, kwamen erian ook rijstwerkers aan te pas. Zij moeten een zogenaamde krammat aanlegge op de verse, dan nog zwakke dijk. „Eu begin- nersfout was dat men was vergeta een fi nanciële regeling te treffen voor et half jaarlijkse onderhoud Dat k6tte de landdijk bijna zijn leven. Maar aie zegen kwam ook toen uit Brussel", arak De Kraker, Kunstkenner Roger Byck uit Kaprijke noemde het beeldhouwwerk van Bral een combinatie van expresionisme en realisme. De pakwagen is bina foto grafisch weergegeven, terwijl delijkwer- ker niet één speciaal persoon is, laar een universeel beeld geeft van de vawerker. Voorzitter Chris Dierckx van le Twee Ambachten toonde zich verheug! dat het werkstuk er na vijf jaar ambtlijk ge touwtrek eindelijk staat. De bronzen dijkwerker in, hoe kan het anders, de Dijkstraat in Assenede. Het diamanten echtpaar Cappaert-Martens. foto Peter Nicolai Minister Peper prijst burgemeester bij afscheid Randstad Transportdiensten biedt gekwalificeerde chauffeurs ruime mogelijk heden om op projectbasis voor opdracht gevers aan de slag te gaan. En zorgt daarbij voor goede begeleiding, eventueel aan vullende opleiding en continuïteit. Of het nu gaat om vrachtwagen-, taxi-, bus-, of privéchauffeurs. Transportdag-Banenmarkt Op zaterdag 24 april a.s. van 10.00-14.00 uur houdt Randstad Transportdiensten in Terneuzen een open dag mét banenmarkt. Tijdens deze dag kunt u kennismaken metde mogelijkheden om direct als chauffeur aan de slag te gaan, zowel op uitzendbasis als in vaste dienst bij Randstad Transportdiensten; speci fieke vactures in de zomerperiode; opleidings mogelijkheden die wij bieden via regionale verkeersscholen en andere erkende organi saties. Dus tot 24 april! Informatie bij Joop van Gijs, tel. (0115)61 10 06, Terneuzen, Willem Alexanderlaan 45. Tankautochauffeurs m/v Voor diverse transportbedrijven in onze regio. Het betreft zowel nationaal als internationaal werk. Om voor deze functie in aanmerking te komen dient u minimaal een halfjaar ervaring met een tankauto te hebben. Aanvang is zo spoedig mogelijk. Duur: lange tijd. Informatie bij Joop van Gijs, tel. (0115)61 10 06, Terneuzen, Willem Alexanderlaan 45. Betonmixerchauffeur m/v Voor een betonmortelcentrale. U bent in bezit van rijbewijs C en CCV-B diploma en bent bereid om op oproepbasis te werken. Gemiddeld werkt u ca. 3 dagen per week. Een inwerkperiode wordt verzorgd door het bedrijf. Met ingang van zo spoedig mogelijk! Informatie bij Joop van Gijs, tel. (0115)61 10 06, Terneuzen, Willem Alexanderlaan 45. Bulkautochauffeurs m/v Voor een transportbedrijf in de regio. U heeft bij voorkeur al enige ervaring met een tank- of bulkauto. Het betreft vnl. internationaal werk. Tijdens de weekeinden bent u meestal thuis. Indien u geen relevante ervaring met een bulkauto heeft, kunt u toch reageren. Deze baan start zodra u beschikbaar bent en is voor lange tijd. Informatie bij Joop van Gijs, tel. (0115)61 10 06, Terneuzen, Willem Alexanderlaan 45. ->r randstad transportdiensten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 36