KPN moet GSM-antennes delen Kees Kadett is de klos bij premie op basis automerk PZC België bevalt verzekeraar ASR slecht Stilte voor de huishoudstorm Maandelijks sparen voor de oude dag financiën en economie Personeel verwennen om het te houden vrijdag 9 april 1999 van onze redactie economie ROTTERDAM - Bestuursvoor zitter van de ASR Verzekerings- 'ol ëroeP' C.J. de Swart, waagde zich gisteren niet aan een uit- lt sPraa^ over omzet en winst voor 1 dit jaar. Er zijn in de verzeke- an ringswereld te veel onzekere (>n factoren. Hij zei met de behaal de resultaten over 1998 'redelijk gelukkig' te zijn. maar stelde een prognose voor dit jaar uit tot begin mei de eerste kwartaalcij fers bekend zijn. De ASR Verzekeringsgroep - Stad Rotterdam, De Amers- foortse, Woudsend en de Euro- peesche - maakte gisteren een sterke winstgroei bekend. De omzet bereikte in 1998 een mijl paal van 6 miljard en boekte een nettowinst van 286 mil joen, een stijging van 27,5 pro cent vergeleken met 1997. ASR is sinds begin 1998 geheel eige naar van De Amersfoortse Ver zekeringen. De buitenlandse verzekeraars Belstar en Luxstar worden ver kocht aan DW Verzekeringen in Brussel. Het uitstapje naar België is De Swart niet goed be vallen. „Tien jaar geleden beslo ten we een venstertje op Europa te openen. Belstar levensverze keringen groeit in omzet, maar niet in winst en de resultaten van het schadebedrijf van Lux star zijn desastreus. De Belgi sche dochters voldeden niet aan onze rendementseisen, daarom verkopen we ze." Volgens De Swart ziet ASR meer in de Nederlandse thuismarkt. Vooral de hypotheken die ge koppeld zijn aan een levensver zekering, doen het goed. Vorig jaar namen de nieuwe hypothe ken toe van 2,9 miljard naar 4,3 miljard, een stijging van 43 procent. Eind 1998 had de totale door ASR beheerde portefeuille een omvang van ƒ15 miljard, een stijging vergeleken met eind 1997 van negentien procent. Ondanks de lage rentestand steeg het aantal spaarrekenin gen bij ASR Bank tot 115.000, een groei van 25 procent. Vooral de groei van het aantal spaar loonrekeningen was fors. GPD n Opta verbiedt barrières bij verhuren masten aan concurrentie door Kees Pijnappels DEN HAAG - Het telecomcon- cern KPN mag niet langer aller lei barrières opwerpen bij het verhuren van GSM-antenne- rnasten aan de concurrentie. Toezichthouder Opta presen teerde gisteren een aantal richt lijnen die voortaan gelden bij het delen van GSM-antennes, ook wel 'site sharing' genoemd. Opta reageert daarmee op een klacht van mobiele telefonie aanbieder Dutchtone. Dutchto- ne vond dat KPN te laks te werk ging bij het delen van antenne- KPN en bonden sluiten CAO's af DEN HAAG - KPN heeft met de bonden twee CAO's afgesloten. Deze bieden het telecombedrijf de mogelijkheid een eigen call- centerbedrijf te beginnen. De 4.200 mensen van het hoger per soneel mogen langer gaan wer ken dan de huidige 37 uur. De ruim 30.000 KPN'ers kun nen, volgens gisteren gemaakte afspraken, vijf jaar lang maxi maal dertien vrije dagen opspa ren om die in één keer op te ne men als het hen beter uitkomt. Zij krijgen daarnaast een loons verhoging van drie procent. De CAO geldt voor een jaar. De werkweek blijft officieel 37 uur maar kan in praktijk tussen de 36 en 39 uur uitkomen. De bonden stemden ook in met functiecontracten. Zo'n 4.200 KPN'ers, met name hoger per soneel, jonge academici en HBO'ers, kunnen al hun ATV- dagen inleveren in ruil voor 8,5 procent loonsverhoging. KPN stelt dat deze mensen in de praktijk geen tijd hebben hun vrije dagen op te maken. ANP masten. Van de tweehonderd aanvragen die Dutchtone medio 1998 had ingediend bij KPN, zou tot voor kort slechts tien procent zijn behandeld. Volgens de Telecommunicatie wet zijn operators verplicht an tennemasten te delen. Dat moet voorkomen dat Nederland wordt volgebouwd met GSM- antennes. KPN moet aanvragen voor site sharing voortaan bin nen zeventien dagen afhande len, aldus Opta. Telecombedrijven worden bo vendien verplicht binnen vijf werkdagen een overzicht te ge ven van alle antennemasten die ze in gebruik hebben. De vrije ruimte moet aan de concurren tie worden verhuurd, tenzij de eigenaar de ruimte zelf binnen vier maanden opvult. Een woordvoerder van KPN be stempelt die laatste regel als 'belachelijk'. Het concern zal daar officieel bezwaar tegen aantekenen. DCS 1800-netwerk „Bij het bouwen van masten hebben we rekening gehouden met onze eigen toekomstige ac tiviteiten. Volgend jaar gaan we van start met de opvolger van GSM, het DCS 1800-netwerk. Daarvoor hebben we ruimte op onze eigen masten nodig. De re geling van de Opta houdt in dat we de vrije ruimte moeten ver huren aan de concurrent, zodat we straks voor het eigen DCS 1800-netwerk weer nieuwe masten moeten bouwen." KPN heeft sowieso moeite moet het idee van site sharing. „Het delen van antennemasten vindt plaats op basis van wederkerig heid. Dat klinkt mooi, maar is in feite een wassen neus. Wij be schikken over circa 750 masten, terwijl de concurrentie slechts enkele tientallen masten heeft." Dutchtone sprong gisteren een gat in de lucht na het horen van de Opta-uitspraak. „Wij zijn hier heel erg blij mee. Dit is zeer positief voor de Nederlandse consument", aldus directeur C. Huygen. Dutchtone, dat vooral in de Randstad actief is, wil eind dit jaar een landelijke dekking bieden. Dat doel is nu gemakke lijker te realiseren, stelt Huy gen. ANP AMSTERDAM - Deze standhoudster op de Huishoudbeurs Huis en Interieur neemt er, ondanks dat er nog veel te doen is voordat vandaag de deuren van de RAI in Amsterdam opengaan, nog even haar gemak van. foto Cor Mulder/ANP Revlon wil onderdelen verkopen NEW YORK - Het Amerikaanse cosmeticaconcern Revlon wil een deel van zijn activiteiten verkopen. Unilever geldt als mo gelijke koper. Het Nederlands-Britse concern is ook genoemd als kandidaat voor een volledige overname van Revlon. Revlon heeft de zakenbanken Goldman Sachs en Lazard Fre- res ingehuurd om te kijken naar mogelijke verkoop van een of meer bedrijfsonderdelen. Er wordt al enige tijd gespeculeerd over een overname van Re vlon. De beurskoers is relatief laag en het concern heeft een schuldenlast van 2,2 miljard dollar. Een koper zou inclusief dat bedrag zo'n 3,5 miljard dollar moeten betalen. KRF/ANP KLM-vervoer slechts licht omhoog AMSTELVEEN - De KLM heeft het afgelopen jaar slechts een fractie meer vracht en passagiers weten te vervoeren. Het to tale aantal vervoerde passagiers en goederen steeg in de pe riode apnl 1998 - maart 1999 met één procent tot 9.640 tonki- lometer. Door een uitbreiding van de capaciteit (vier procent) daalde de beladingsgraad (passagiers en vracht) per toestel van 77,7 naar 75,1 procent. Met name het vrachtvervoer drukt de cijfers. Pas in de loop van het jaar trok de belangstelling van klanten aan waardoor de terugval in vervoerde vracht nog beperkt bleef tot twee procent. Aangezien KLM behoorlijk investeerde in beschik bare vrachtruimte daalde de benuttingsgraad tot 67,3 pro cent, ruim vier procent minder dan het jaar daarvoor Passagiersvervoer steeg met twee procent. ANP Duitse werkloosheid daalt NEURENBERG - Het aantal mensen zonder baan in Duits land is vorige maand verminderd met 176.400 tot 4,288 mil joen. Het percentage werklozen onder de beroepsbevolking daalde daardoor van 11,6 tot 111zo heeft het Duitse arbeids bureau gisteren bekendgemaakt. Gecorrigeerd voor seizoensinvloeden daalde het aantal werk lozen met slechts 3.000. In de afgelopen twaalf maanden is een verbetering opgetreden op de arbeidsmarkt. Het aantal werklozen daalde in die periode met 335.000. DPA/ANP Philip Morris grijpt in bij Miller NEW YORK - Het Amerikaanse concern Philip Morris heeft hard ingegrepen bij het kwakkelende dochterbedrijf Miller Brewing Company, de op twee na grootste bierproducent ter wereld. Topman John MacDonough is de laan uitgestuurd, samen met de vice-presidenten die verantwoordelijk waren voor marketing en verkoop. Miller verliest in de VS steeds meer terrein aan concurrent Anheuser-Busch, met het merk Budweiser. De verkoop ver minderde vorig jaar met twee procent tot 49 miljoen hectoli ter. Heineken raakte verder uit het zicht met een groei van ze ven procent tot 79 miljoen hectoliter. Anheuser bleef eerste met 117 miljoen hectoliter. ANP Surfen op de Maas ROTTERDAM - Tijdens het komende Wereldhaven Festival in september kan er op de Nieuwe Maas worden gesurfd. Gro te windturbines zorgen dan voor metershoge golven. Het surfen op de Maas is dé festiviteit die het begin markeert van de Rotterdam Access Card, de chipkaart die bezoekers van buiten de regio toegang geeft tot attracties, musea en ho recagelegenheden. De kaart, die nog geen echte naam heeft, wordt ook uitgevoerd als Swatch-horloge. Aan het speciale Rotterdam-ontwerp wordt de laatste hand gelegd. Voor Swatch moet Rotterdam de stad van de doorbraak wor den van de chipkaart en -horloge als toegangspas. De Zwit serse horloge- en chipfabrikant bereidt een grote, mondiale reclamecampagne voor. GPD door Raymond Peil DEN HAAG - Veel Nederlan ders storten nog steeds maande lijks of elk kwartaal een vast be- drag(je) voor een aanvulling van de oude dag of VUT. Voorzover dat via een lijfrenteverzekering gebeurt is dit bedrag tot 5.950 gulden bij een alleenstaande (h et dubbele bij een stel) aftrek baar van de belasting. Vorig jaar werden 406.000 nieuwe polissen afgesloten met een totaal verze kerd kapitaal van bijna 21 mil jard gulden. Ruim de helft van de Nederlan ders heeft zo'n lijfrente waar voor regelmatig een premie moet worden betaald om een aardig eindkapitaal bij elkaar te sparen. Ondanks het feit dat de lage rente en de fraaie rende menten op aandelen veel men sen hebben doen kiezen voor een verzekering waarvan de inleg wordt belegd, zo blijkt uit het onderzoek van bureau Money- View Research naar lijfrentes. Aftrekbaar De lijfrente bestaat in tal van soorten en maten. Eén ding heb ben ze gemeen: de meeste men sen beginnen eraan omdat de premies aftrekbaar zijn. De be lastingwet heeft de aftrek ech ter beperkt tot duidelijke doe len: de oude dag, pre-VUT, nabestaanden en meerderjarig invalide nageslacht. Premies die een uitkering bij invalidi teit, ziekte of ongeval garande ren zijn eveneens aftrekbaar. Wie aan koudwatervrees voor beleggen lijdt, kan met een tra ditionele lijfrente redelijkuit de voeten. De gegarandeerde eind- kapitalen van een guldensbe drag, verzekerd voor vijftien of twintig jaar. ontlopen garanties binnen de belegde polissen, die er in grote lijnen mee vergelijk baar zijn, niet zo veel. Niet alle verzekeraars hebben de gul densverzekering in het pakket en degenen die deze aanbieden, maken er nauwelijks reclame voor. Kennelijk valt er aan an dere financiële producten meer te verdienen. Puzzelen De klant die aan de guldenslijf rente wil, moet er zelf om vra gen. En dan begint het gepuzzel, met voorwaarden en dekkingen, eindkapitalen en extra's, beleg- gingsverwachtingen en winst deling, minimum- en maxi mumleeftijden en -premies. Wie niet voor de puzzel terug schrikt, moet zich eerst afvra gen voor welk doel er wordt ge spaard, wanneer het bedrag tot uitkering komt en hoe hoog die moet zijn. De verzekeraars, zo bleek uit het onderzoek van MoneyView, rekenen met hun eigen, uiteen lopende percentages als ze het verwachte eindkapitaal becij feren. Even goed opletten dus. Verschillen in de uitkering bij voortijdig overlijden zijn er eveneens volop. Sommige lijf rentes bevatten ook een verze kering die het risico van overlij den dekt, of die kan de klant erin stoppen, maar dat betekent in het algemeen dat het gespaarde eindbedrag lager uitvalt. De le venpremie moet immers ook worden betaald. Vrijwel alle aanbieders laten de klant meedelen in de winst. Af hankelijk van het bedrijfsresul taat van de maatschappij of het rendement van de beleggingen kunnen de uit te keren bedragen uiteindelijk hoger uitvallen. Al dus valt er nog wat extra te puz zelen. Hoe de winstdeling pre cies tot stand komt, is verder evenmin glashelder. De klant die uit deze puzzel weet te komen komt daarna voor de vraag wat eventueel ex tra moet worden meeverzekerd. Een mogelijkheid is bijvoor beeld dat er geen premie meer hoeft te worden betaald bij ar beidsongeschiktheid. Bijverzekering De meest aanbieders kennen ook de bijverzekering voor de aanvulling op de arbeidsonge schiktheidspensioen. Verzeke ring van kosten van verzorging, dekking voor de kinderen, een extra uitkering bij overlijden, bijverzekeren van het WAÓ-gat en verzorging van de oude dag zijn enkele andere mogelijkhe den. De onderzoeker van Money View tekent daarbij aan dat de maatschappijen die de hoogste eindkapitalen beloven weinig aanvullende dekkingen in hun polissen toestaan. Interessant is ook de vraag of het mogelijk is 'tussentijds minder (als je krap zit) of meer premie (bij een mee valler) in te leggen. Sommige verzekeraars eisen medische ge gevens van de klant als deze een hogere premie wil storten. De laagst mogelijke premie van 25 gulden per maand is overi gens geen aanrader. Veel verze keraars begi n nen daar ook hele maal niet aan. Een onevenredig groot deel van de premie zou verloren gaan aan de kosten van de verzekering. GPD Als een aantal grote verzekeringsmaatschappijen hun zin krijgen, dan wordt de verzekeringspremie mede bepalend voor de keuze van een merk. foto Phil Nijhuis/GPD door Alex Bogers DEN HAAG - De 'merkgebon- den' premie voor autoverzeke ringen kan Kees Kadett, de particuliere automobilist, hon derden guldens per jaar extra kosten. Dat blijkt uit enkele be rekeningen met een speciaal ontwikkeld softwareprogram ma voor verzekeringstussen personen. Verzekeraars weigeren hun cal culaties openbaar te maken. Maar uit een premievergelij king bij Amev, dat het merken- verschil enkele jaren geleden in troduceerde, blijkt een Honda Civic 473 gulden per jaar meer premie te kosten dan een even dure en even zware Volkswagen Golf. Naast Amev en Nationale-Ne- derlanden heeft ook het concern Achmea, marktleider met FB- TO, Centraal Beheer en Zilveren Kruis, aangegeven merk en type in de premiehoogte te willen la ten meetellen. De verzekeraars willen de be dragen die ze op de verschillen de merken plakken niet vrijge ven. Volgens de verzekeraars spelen andere factoren als leef tijd en regio ook een rol. Met een programma dat Kooijmans Software heeft geleverd aan honderden verzekeringstussen personen, zijn echter bereke ningen te maken. Zo valt de vergelijking van de Honda Civic en de VW Golf, bei de met een catalogusprijs van vijftig mille en met hetzelfde ge wicht van 1.150 kilogram, uit in het nadeel van de Japanner. Een standaard gekozen berijder - 35-jarige man uit de regio 'mid den van het land' met vijf jaar schadevrije jaren, 15.000 kilo meter per jaar en alleen privége- bruik - betaalt bij Amev voor de VW Golf 2.335 gulden per jaar voor een 'all risk' verzekering. De Honda Civic kost 2.808 gul den. Dat de Honda een paar kilo zwaarder is en iets meer motor vermogen heeft, kan volgens Kooijmans het grote premiever- schil niet verklaren. Dezelfde 35-jarige man betaalt bij hetzelfde Amev voor een 790 kilo zware Renault Twingo 879 gulden per jaar, terwijl een in prijs en gewicht (805 kilo) ver gelijkbare Daihatsu 1.185 gul den moet kosten. Volgens Kooij mans is het onduidelijk waardoor de premieverschillen bestaan, maar zou dat door de invloed van het merk moeten worden veroorzaakt. Volgens woordvoerder H. West ing van Nationale Nederlanden geeft het softwareprogramma, dat de verzekeraars allemaal kennen, 'een indicatie', maar houdt met een aantal factoren geen rekening. „In de premiebe rekening speelt ook de waarde vermindering van de wagen mee. Daarnaast kunnen de re paratiekosten verschillen." Uit onderzoek van verzekeraars blijkt dat de maximumsnelheid van de wagen, het type bestuur der dat zich tot een bepaalde wagen aangetrokken voelt en het gewicht ook de schade bepa len. Een zware auto vernielt meer dan een lichte en stoere achttienjarige gabbers met wei nig rijervaring voelen zich eer der aangetrokken tot een Golf dan tot een Lada. Prematuur Volgens woordvoerder R. Visser is het niet zeker dat Achmea ook de verdere differentiatie in voert. „Het is allemaal erg pre matuur," zegt hij. „Wij zijn ge confronteerd met dealers en merken die gratis verzekerin gen aanbieden, de zogenaamde merkenpolis. In antwoord hier op kijken we zelf in onze data base met schadegevallen of er een verband is tussen merk en schadeprofiel. Dit blijkt zo te zijn." Welke merken duurder zijn voor de verzekeraars en welk soort mens zich aangetrokken voelt tot een bepaalde bolide, wil Vis ser niet zeggen. „Als ik die in formatie had zou ik ze op dit moment waarschijnlijk niet ge ven," aldus Visser. „Over een paar maanden zijn de onderzoe ken afgerond en zullen wij een beslissing nemen. Als we de pre miedifferentiatie ook daadwer kelijk invoeren geven we meer details over merk en bestuur der." Nationale-Nederlanden en Amev voeren de merkendiffe- rentiatie al respectievelijk twee en drie j aar. Volgens woordvoer der R Eikerbout van Amev hoort dit bij de vergaande diffe rentiatie die het bedrijf sowieso heeft. „Alle gegevens over auto, mens en regio tellen bij ons mee. Niet één polis is gelijk." Volgens Westing van Nationale-Neder landen is het merk 'slechts een onderdeel van het totaal.' „De bonus-malus en de regio wegen zwaarder. En dan is het ook nog zo dat veel klanten van de pre miedifferentiatie profiteren. Toen wij ze invoerden in okto ber 1997 kreeg zestig procent van de klanten een lagere pre mie en twintig procent ging meer betalen." GPD door Ineke Inklaar UTRECHT - Dagelijks een koeler met champagne op het bureau, een mountainbike met kerst, een cursus op de Antillen. Of: kunnen kiezen voor kinderopvang, vut of extra vrije dagen. Er is bedrijven veel aan gele gen om de werknemer te ver wennen. Want het is niet al leen moeilijk om personeel te krijgen, het is ook lastig om het te houden. De hoogte van het loon speelt daarbij nau welijks een rol, zegtM. Sauer, deskundige bij de beroeps vereniging voor personeels- managers. Voor secundaire arbeids voorwaarden geldt eigenlijk hetzelfde. Onderzoek toont aan, dat ze geen reden vor men om voor een bepaalde firma te kiezen. „Maarzijnze slecht, dan is het personeel gauw weg." Daarbij is het voor een on derneming lastig, dat de werknemer inmiddels veel dingen heel vanzelfsprekend vindt. Een beetje automati seerder heeft toch een optie regeling?! En iemand op middenkader-niveau is bele digd als hij het zonder lease auto moet stellen. Je kunt nog zeggen dat een congres nodig is om bij te blijven en een suivi val week end goed is voor de teamspi rit. Maar dat ligt anders bij het noodfonds voor de beugel van dochterlief de goedkope re collectieve verzekeringen, de bijdrage aan het spaar loon, het mega-feest en de mogelijkheid geld te lenen. Overzichtje CMG, leverancier van soft ware voor salarisadmini stratie. signaleert dat onder nemingen hun personeel steeds vaker een overzichtje geven van alle 'cadeautjes'. De leeftijd van het personeel is van invloed op het soort se- cundaire arbeidsvoorwaar de. Veel jonkies in een bedrijf vergt een ander pakket. Een voorbeeld. Het Australi sche bedrijf One.tel in Am sterdam is een belfabriek. Niet bepaald een ideale werkomgeving. Daarom trekt de onderneming alles uit de kast om personeelsle den aan zich te binden. Ze probeert een 'fun environ ment' te scheppen. Het pand is ingericht volgens de prin cipes van de trendy Chinese binnenhuisarchitectuur Fe ng Shui; overal staan aqua ria; de muren zijn geel, groen en roze geschilderd. Geregeld staat een. koeler met champagne voor de dorstige bellers klaar. Om de andere week is er voor de te lefoonkrachten een massage van bedrijfswege.,,Veel jon geren willen het leuk hebben in hun baan", legt Sauer uit. „Bij hen moet je met aanko men met aangeklede pensi oenregelingen." Voor wat ouder personeel komt een onderneming met andere regelingen. „Een be drijf dat meebetaalt aan kin deropvang kan doorgaans op meer sympathie rekenen bij tweeverdieners met jonge kinderen." Kiezen Maar ook is belangrijk, dat personeelsleden het gevoel hebben dat ze zelf kunnen kiezen. De Utrechtse automatiseer der Cap Gemini is daar heel rigoureus in. Het software huis heeft een 'cafetaria-sys teem'. zodat werknemers hun eigen pakket van secun daire arbeidsvoorwaarden kunnen samenstellen. Meer vrije dagen, eerder met de vut, een dikkere lease-auto, een hoger pensioen? Het be drijf gelooft niet in algemene regelingen. Immers: een al leenstaande hoeft geen nabe staandenpensioen. En een kinderloze heeft niets aan een bedrijfsplaats in een crè che. In de zorg kunnen ze van dat soort luxe alleen maar dro men. „Wij hebben geen enke le bewegingsvrijheid", con stateert L. Visser, hoofd sociale zaken van thuiszorg Rivierenland in Geldermal- sen. Daarom concentreert zijn stichting zich op andere zaken. „We kunnen niet met geld smijten en willen toch personeel vasthouden. Dus kloppen de roosters en wordt de reiskostenvergoeding cor rect en snel afgehandeld." Een cursus hoe een werk neemster haar rug kan spa ren is standaard. „Maar het belangrijkste is, dat we laten merken dat het werk ge waardeerd wordt. Als er een brief binnenkomt van een te vreden klant, dan geven we die onmiddellijk aan de me dewerkster door." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 7