KPN moet GSM-antennes delen
Kees Kadett is de klos bij
premie op basis automerk
PZC
België bevalt verzekeraar ASR slecht
Stilte voor de huishoudstorm
Maandelijks sparen
voor de oude dag
financiën en economie
Personeel verwennen
om het te houden
vrijdag 9 april 1999
van onze redactie economie
ROTTERDAM - Bestuursvoor
zitter van de ASR Verzekerings-
'ol ëroeP' C.J. de Swart, waagde
zich gisteren niet aan een uit-
lt sPraa^ over omzet en winst voor
1 dit jaar. Er zijn in de verzeke-
an ringswereld te veel onzekere
(>n factoren. Hij zei met de behaal
de resultaten over 1998 'redelijk
gelukkig' te zijn. maar stelde
een prognose voor dit jaar uit tot
begin mei de eerste kwartaalcij
fers bekend zijn.
De ASR Verzekeringsgroep -
Stad Rotterdam, De Amers-
foortse, Woudsend en de Euro-
peesche - maakte gisteren een
sterke winstgroei bekend. De
omzet bereikte in 1998 een mijl
paal van 6 miljard en boekte
een nettowinst van 286 mil
joen, een stijging van 27,5 pro
cent vergeleken met 1997. ASR
is sinds begin 1998 geheel eige
naar van De Amersfoortse Ver
zekeringen.
De buitenlandse verzekeraars
Belstar en Luxstar worden ver
kocht aan DW Verzekeringen
in Brussel. Het uitstapje naar
België is De Swart niet goed be
vallen. „Tien jaar geleden beslo
ten we een venstertje op Europa
te openen. Belstar levensverze
keringen groeit in omzet, maar
niet in winst en de resultaten
van het schadebedrijf van Lux
star zijn desastreus. De Belgi
sche dochters voldeden niet aan
onze rendementseisen, daarom
verkopen we ze."
Volgens De Swart ziet ASR meer
in de Nederlandse thuismarkt.
Vooral de hypotheken die ge
koppeld zijn aan een levensver
zekering, doen het goed. Vorig
jaar namen de nieuwe hypothe
ken toe van 2,9 miljard naar
4,3 miljard, een stijging van 43
procent. Eind 1998 had de totale
door ASR beheerde portefeuille
een omvang van ƒ15 miljard,
een stijging vergeleken met eind
1997 van negentien procent.
Ondanks de lage rentestand
steeg het aantal spaarrekenin
gen bij ASR Bank tot 115.000,
een groei van 25 procent. Vooral
de groei van het aantal spaar
loonrekeningen was fors. GPD
n Opta verbiedt barrières bij verhuren masten aan concurrentie
door Kees Pijnappels
DEN HAAG - Het telecomcon-
cern KPN mag niet langer aller
lei barrières opwerpen bij het
verhuren van GSM-antenne-
rnasten aan de concurrentie.
Toezichthouder Opta presen
teerde gisteren een aantal richt
lijnen die voortaan gelden bij
het delen van GSM-antennes,
ook wel 'site sharing' genoemd.
Opta reageert daarmee op een
klacht van mobiele telefonie
aanbieder Dutchtone. Dutchto-
ne vond dat KPN te laks te werk
ging bij het delen van antenne-
KPN en bonden
sluiten CAO's af
DEN HAAG - KPN heeft met de
bonden twee CAO's afgesloten.
Deze bieden het telecombedrijf
de mogelijkheid een eigen call-
centerbedrijf te beginnen. De
4.200 mensen van het hoger per
soneel mogen langer gaan wer
ken dan de huidige 37 uur.
De ruim 30.000 KPN'ers kun
nen, volgens gisteren gemaakte
afspraken, vijf jaar lang maxi
maal dertien vrije dagen opspa
ren om die in één keer op te ne
men als het hen beter uitkomt.
Zij krijgen daarnaast een loons
verhoging van drie procent. De
CAO geldt voor een jaar. De
werkweek blijft officieel 37 uur
maar kan in praktijk tussen de
36 en 39 uur uitkomen.
De bonden stemden ook in met
functiecontracten. Zo'n 4.200
KPN'ers, met name hoger per
soneel, jonge academici en
HBO'ers, kunnen al hun ATV-
dagen inleveren in ruil voor 8,5
procent loonsverhoging. KPN
stelt dat deze mensen in de
praktijk geen tijd hebben hun
vrije dagen op te maken. ANP
masten. Van de tweehonderd
aanvragen die Dutchtone medio
1998 had ingediend bij KPN,
zou tot voor kort slechts tien
procent zijn behandeld.
Volgens de Telecommunicatie
wet zijn operators verplicht an
tennemasten te delen. Dat moet
voorkomen dat Nederland
wordt volgebouwd met GSM-
antennes. KPN moet aanvragen
voor site sharing voortaan bin
nen zeventien dagen afhande
len, aldus Opta.
Telecombedrijven worden bo
vendien verplicht binnen vijf
werkdagen een overzicht te ge
ven van alle antennemasten die
ze in gebruik hebben. De vrije
ruimte moet aan de concurren
tie worden verhuurd, tenzij de
eigenaar de ruimte zelf binnen
vier maanden opvult. Een
woordvoerder van KPN be
stempelt die laatste regel als
'belachelijk'. Het concern zal
daar officieel bezwaar tegen
aantekenen.
DCS 1800-netwerk
„Bij het bouwen van masten
hebben we rekening gehouden
met onze eigen toekomstige ac
tiviteiten. Volgend jaar gaan we
van start met de opvolger van
GSM, het DCS 1800-netwerk.
Daarvoor hebben we ruimte op
onze eigen masten nodig. De re
geling van de Opta houdt in dat
we de vrije ruimte moeten ver
huren aan de concurrent, zodat
we straks voor het eigen DCS
1800-netwerk weer nieuwe
masten moeten bouwen."
KPN heeft sowieso moeite moet
het idee van site sharing. „Het
delen van antennemasten vindt
plaats op basis van wederkerig
heid. Dat klinkt mooi, maar is in
feite een wassen neus. Wij be
schikken over circa 750 masten,
terwijl de concurrentie slechts
enkele tientallen masten heeft."
Dutchtone sprong gisteren een
gat in de lucht na het horen van
de Opta-uitspraak. „Wij zijn
hier heel erg blij mee. Dit is zeer
positief voor de Nederlandse
consument", aldus directeur C.
Huygen. Dutchtone, dat vooral
in de Randstad actief is, wil eind
dit jaar een landelijke dekking
bieden. Dat doel is nu gemakke
lijker te realiseren, stelt Huy
gen. ANP
AMSTERDAM - Deze standhoudster op de Huishoudbeurs Huis en Interieur neemt er, ondanks dat er nog veel te doen is voordat
vandaag de deuren van de RAI in Amsterdam opengaan, nog even haar gemak van. foto Cor Mulder/ANP
Revlon wil onderdelen verkopen
NEW YORK - Het Amerikaanse cosmeticaconcern Revlon wil
een deel van zijn activiteiten verkopen. Unilever geldt als mo
gelijke koper. Het Nederlands-Britse concern is ook genoemd
als kandidaat voor een volledige overname van Revlon.
Revlon heeft de zakenbanken Goldman Sachs en Lazard Fre-
res ingehuurd om te kijken naar mogelijke verkoop van een of
meer bedrijfsonderdelen.
Er wordt al enige tijd gespeculeerd over een overname van Re
vlon. De beurskoers is relatief laag en het concern heeft een
schuldenlast van 2,2 miljard dollar. Een koper zou inclusief
dat bedrag zo'n 3,5 miljard dollar moeten betalen. KRF/ANP
KLM-vervoer slechts licht omhoog
AMSTELVEEN - De KLM heeft het afgelopen jaar slechts een
fractie meer vracht en passagiers weten te vervoeren. Het to
tale aantal vervoerde passagiers en goederen steeg in de pe
riode apnl 1998 - maart 1999 met één procent tot 9.640 tonki-
lometer. Door een uitbreiding van de capaciteit (vier procent)
daalde de beladingsgraad (passagiers en vracht) per toestel
van 77,7 naar 75,1 procent.
Met name het vrachtvervoer drukt de cijfers. Pas in de loop
van het jaar trok de belangstelling van klanten aan waardoor
de terugval in vervoerde vracht nog beperkt bleef tot twee
procent. Aangezien KLM behoorlijk investeerde in beschik
bare vrachtruimte daalde de benuttingsgraad tot 67,3 pro
cent, ruim vier procent minder dan het jaar daarvoor
Passagiersvervoer steeg met twee procent. ANP
Duitse werkloosheid daalt
NEURENBERG - Het aantal mensen zonder baan in Duits
land is vorige maand verminderd met 176.400 tot 4,288 mil
joen. Het percentage werklozen onder de beroepsbevolking
daalde daardoor van 11,6 tot 111zo heeft het Duitse arbeids
bureau gisteren bekendgemaakt.
Gecorrigeerd voor seizoensinvloeden daalde het aantal werk
lozen met slechts 3.000. In de afgelopen twaalf maanden is
een verbetering opgetreden op de arbeidsmarkt. Het aantal
werklozen daalde in die periode met 335.000. DPA/ANP
Philip Morris grijpt in bij Miller
NEW YORK - Het Amerikaanse concern Philip Morris heeft
hard ingegrepen bij het kwakkelende dochterbedrijf Miller
Brewing Company, de op twee na grootste bierproducent ter
wereld. Topman John MacDonough is de laan uitgestuurd,
samen met de vice-presidenten die verantwoordelijk waren
voor marketing en verkoop.
Miller verliest in de VS steeds meer terrein aan concurrent
Anheuser-Busch, met het merk Budweiser. De verkoop ver
minderde vorig jaar met twee procent tot 49 miljoen hectoli
ter. Heineken raakte verder uit het zicht met een groei van ze
ven procent tot 79 miljoen hectoliter. Anheuser bleef eerste
met 117 miljoen hectoliter. ANP
Surfen op de Maas
ROTTERDAM - Tijdens het komende Wereldhaven Festival
in september kan er op de Nieuwe Maas worden gesurfd. Gro
te windturbines zorgen dan voor metershoge golven.
Het surfen op de Maas is dé festiviteit die het begin markeert
van de Rotterdam Access Card, de chipkaart die bezoekers
van buiten de regio toegang geeft tot attracties, musea en ho
recagelegenheden. De kaart, die nog geen echte naam heeft,
wordt ook uitgevoerd als Swatch-horloge. Aan het speciale
Rotterdam-ontwerp wordt de laatste hand gelegd.
Voor Swatch moet Rotterdam de stad van de doorbraak wor
den van de chipkaart en -horloge als toegangspas. De Zwit
serse horloge- en chipfabrikant bereidt een grote, mondiale
reclamecampagne voor. GPD
door Raymond Peil
DEN HAAG - Veel Nederlan
ders storten nog steeds maande
lijks of elk kwartaal een vast be-
drag(je) voor een aanvulling van
de oude dag of VUT. Voorzover
dat via een lijfrenteverzekering
gebeurt is dit bedrag tot 5.950
gulden bij een alleenstaande (h
et dubbele bij een stel) aftrek
baar van de belasting. Vorig jaar
werden 406.000 nieuwe polissen
afgesloten met een totaal verze
kerd kapitaal van bijna 21 mil
jard gulden.
Ruim de helft van de Nederlan
ders heeft zo'n lijfrente waar
voor regelmatig een premie
moet worden betaald om een
aardig eindkapitaal bij elkaar
te sparen. Ondanks het feit dat
de lage rente en de fraaie rende
menten op aandelen veel men
sen hebben doen kiezen voor een
verzekering waarvan de inleg
wordt belegd, zo blijkt uit het
onderzoek van bureau Money-
View Research naar lijfrentes.
Aftrekbaar
De lijfrente bestaat in tal van
soorten en maten. Eén ding heb
ben ze gemeen: de meeste men
sen beginnen eraan omdat de
premies aftrekbaar zijn. De be
lastingwet heeft de aftrek ech
ter beperkt tot duidelijke doe
len: de oude dag, pre-VUT,
nabestaanden en meerderjarig
invalide nageslacht. Premies
die een uitkering bij invalidi
teit, ziekte of ongeval garande
ren zijn eveneens aftrekbaar.
Wie aan koudwatervrees voor
beleggen lijdt, kan met een tra
ditionele lijfrente redelijkuit de
voeten. De gegarandeerde eind-
kapitalen van een guldensbe
drag, verzekerd voor vijftien of
twintig jaar. ontlopen garanties
binnen de belegde polissen, die
er in grote lijnen mee vergelijk
baar zijn, niet zo veel. Niet alle
verzekeraars hebben de gul
densverzekering in het pakket
en degenen die deze aanbieden,
maken er nauwelijks reclame
voor. Kennelijk valt er aan an
dere financiële producten meer
te verdienen.
Puzzelen
De klant die aan de guldenslijf
rente wil, moet er zelf om vra
gen. En dan begint het gepuzzel,
met voorwaarden en dekkingen,
eindkapitalen en extra's, beleg-
gingsverwachtingen en winst
deling, minimum- en maxi
mumleeftijden en -premies. Wie
niet voor de puzzel terug
schrikt, moet zich eerst afvra
gen voor welk doel er wordt ge
spaard, wanneer het bedrag tot
uitkering komt en hoe hoog die
moet zijn.
De verzekeraars, zo bleek uit
het onderzoek van MoneyView,
rekenen met hun eigen, uiteen
lopende percentages als ze het
verwachte eindkapitaal becij
feren. Even goed opletten dus.
Verschillen in de uitkering bij
voortijdig overlijden zijn er
eveneens volop. Sommige lijf
rentes bevatten ook een verze
kering die het risico van overlij
den dekt, of die kan de klant erin
stoppen, maar dat betekent in
het algemeen dat het gespaarde
eindbedrag lager uitvalt. De le
venpremie moet immers ook
worden betaald.
Vrijwel alle aanbieders laten de
klant meedelen in de winst. Af
hankelijk van het bedrijfsresul
taat van de maatschappij of het
rendement van de beleggingen
kunnen de uit te keren bedragen
uiteindelijk hoger uitvallen. Al
dus valt er nog wat extra te puz
zelen. Hoe de winstdeling pre
cies tot stand komt, is verder
evenmin glashelder.
De klant die uit deze puzzel
weet te komen komt daarna
voor de vraag wat eventueel ex
tra moet worden meeverzekerd.
Een mogelijkheid is bijvoor
beeld dat er geen premie meer
hoeft te worden betaald bij ar
beidsongeschiktheid.
Bijverzekering
De meest aanbieders kennen
ook de bijverzekering voor de
aanvulling op de arbeidsonge
schiktheidspensioen. Verzeke
ring van kosten van verzorging,
dekking voor de kinderen, een
extra uitkering bij overlijden,
bijverzekeren van het WAÓ-gat
en verzorging van de oude dag
zijn enkele andere mogelijkhe
den.
De onderzoeker van Money
View tekent daarbij aan dat de
maatschappijen die de hoogste
eindkapitalen beloven weinig
aanvullende dekkingen in hun
polissen toestaan. Interessant is
ook de vraag of het mogelijk is
'tussentijds minder (als je krap
zit) of meer premie (bij een mee
valler) in te leggen. Sommige
verzekeraars eisen medische ge
gevens van de klant als deze een
hogere premie wil storten.
De laagst mogelijke premie van
25 gulden per maand is overi
gens geen aanrader. Veel verze
keraars begi n nen daar ook hele
maal niet aan. Een onevenredig
groot deel van de premie zou
verloren gaan aan de kosten van
de verzekering. GPD
Als een aantal grote verzekeringsmaatschappijen hun zin krijgen, dan wordt de verzekeringspremie mede bepalend voor de keuze van een
merk. foto Phil Nijhuis/GPD
door Alex Bogers
DEN HAAG - De 'merkgebon-
den' premie voor autoverzeke
ringen kan Kees Kadett, de
particuliere automobilist, hon
derden guldens per jaar extra
kosten. Dat blijkt uit enkele be
rekeningen met een speciaal
ontwikkeld softwareprogram
ma voor verzekeringstussen
personen.
Verzekeraars weigeren hun cal
culaties openbaar te maken.
Maar uit een premievergelij
king bij Amev, dat het merken-
verschil enkele jaren geleden in
troduceerde, blijkt een Honda
Civic 473 gulden per jaar meer
premie te kosten dan een even
dure en even zware Volkswagen
Golf.
Naast Amev en Nationale-Ne-
derlanden heeft ook het concern
Achmea, marktleider met FB-
TO, Centraal Beheer en Zilveren
Kruis, aangegeven merk en type
in de premiehoogte te willen la
ten meetellen.
De verzekeraars willen de be
dragen die ze op de verschillen
de merken plakken niet vrijge
ven. Volgens de verzekeraars
spelen andere factoren als leef
tijd en regio ook een rol. Met een
programma dat Kooijmans
Software heeft geleverd aan
honderden verzekeringstussen
personen, zijn echter bereke
ningen te maken.
Zo valt de vergelijking van de
Honda Civic en de VW Golf, bei
de met een catalogusprijs van
vijftig mille en met hetzelfde ge
wicht van 1.150 kilogram, uit in
het nadeel van de Japanner. Een
standaard gekozen berijder -
35-jarige man uit de regio 'mid
den van het land' met vijf jaar
schadevrije jaren, 15.000 kilo
meter per jaar en alleen privége-
bruik - betaalt bij Amev voor de
VW Golf 2.335 gulden per jaar
voor een 'all risk' verzekering.
De Honda Civic kost 2.808 gul
den. Dat de Honda een paar kilo
zwaarder is en iets meer motor
vermogen heeft, kan volgens
Kooijmans het grote premiever-
schil niet verklaren.
Dezelfde 35-jarige man betaalt
bij hetzelfde Amev voor een 790
kilo zware Renault Twingo 879
gulden per jaar, terwijl een in
prijs en gewicht (805 kilo) ver
gelijkbare Daihatsu 1.185 gul
den moet kosten. Volgens Kooij
mans is het onduidelijk
waardoor de premieverschillen
bestaan, maar zou dat door de
invloed van het merk moeten
worden veroorzaakt.
Volgens woordvoerder H. West
ing van Nationale Nederlanden
geeft het softwareprogramma,
dat de verzekeraars allemaal
kennen, 'een indicatie', maar
houdt met een aantal factoren
geen rekening. „In de premiebe
rekening speelt ook de waarde
vermindering van de wagen
mee. Daarnaast kunnen de re
paratiekosten verschillen."
Uit onderzoek van verzekeraars
blijkt dat de maximumsnelheid
van de wagen, het type bestuur
der dat zich tot een bepaalde
wagen aangetrokken voelt en
het gewicht ook de schade bepa
len. Een zware auto vernielt
meer dan een lichte en stoere
achttienjarige gabbers met wei
nig rijervaring voelen zich eer
der aangetrokken tot een Golf
dan tot een Lada.
Prematuur
Volgens woordvoerder R. Visser
is het niet zeker dat Achmea ook
de verdere differentiatie in
voert. „Het is allemaal erg pre
matuur," zegt hij. „Wij zijn ge
confronteerd met dealers en
merken die gratis verzekerin
gen aanbieden, de zogenaamde
merkenpolis. In antwoord hier
op kijken we zelf in onze data
base met schadegevallen of er
een verband is tussen merk en
schadeprofiel. Dit blijkt zo te
zijn."
Welke merken duurder zijn voor
de verzekeraars en welk soort
mens zich aangetrokken voelt
tot een bepaalde bolide, wil Vis
ser niet zeggen. „Als ik die in
formatie had zou ik ze op dit
moment waarschijnlijk niet ge
ven," aldus Visser. „Over een
paar maanden zijn de onderzoe
ken afgerond en zullen wij een
beslissing nemen. Als we de pre
miedifferentiatie ook daadwer
kelijk invoeren geven we meer
details over merk en bestuur
der."
Nationale-Nederlanden en
Amev voeren de merkendiffe-
rentiatie al respectievelijk twee
en drie j aar. Volgens woordvoer
der R Eikerbout van Amev
hoort dit bij de vergaande diffe
rentiatie die het bedrijf sowieso
heeft. „Alle gegevens over auto,
mens en regio tellen bij ons mee.
Niet één polis is gelijk." Volgens
Westing van Nationale-Neder
landen is het merk 'slechts een
onderdeel van het totaal.' „De
bonus-malus en de regio wegen
zwaarder. En dan is het ook nog
zo dat veel klanten van de pre
miedifferentiatie profiteren.
Toen wij ze invoerden in okto
ber 1997 kreeg zestig procent
van de klanten een lagere pre
mie en twintig procent ging
meer betalen." GPD
door Ineke Inklaar
UTRECHT - Dagelijks een
koeler met champagne op het
bureau, een mountainbike
met kerst, een cursus op de
Antillen. Of: kunnen kiezen
voor kinderopvang, vut of
extra vrije dagen.
Er is bedrijven veel aan gele
gen om de werknemer te ver
wennen. Want het is niet al
leen moeilijk om personeel te
krijgen, het is ook lastig om
het te houden. De hoogte van
het loon speelt daarbij nau
welijks een rol, zegtM. Sauer,
deskundige bij de beroeps
vereniging voor personeels-
managers.
Voor secundaire arbeids
voorwaarden geldt eigenlijk
hetzelfde. Onderzoek toont
aan, dat ze geen reden vor
men om voor een bepaalde
firma te kiezen. „Maarzijnze
slecht, dan is het personeel
gauw weg."
Daarbij is het voor een on
derneming lastig, dat de
werknemer inmiddels veel
dingen heel vanzelfsprekend
vindt. Een beetje automati
seerder heeft toch een optie
regeling?! En iemand op
middenkader-niveau is bele
digd als hij het zonder lease
auto moet stellen.
Je kunt nog zeggen dat een
congres nodig is om bij te
blijven en een suivi val week
end goed is voor de teamspi
rit. Maar dat ligt anders bij
het noodfonds voor de beugel
van dochterlief de goedkope
re collectieve verzekeringen,
de bijdrage aan het spaar
loon, het mega-feest en de
mogelijkheid geld te lenen.
Overzichtje
CMG, leverancier van soft
ware voor salarisadmini
stratie. signaleert dat onder
nemingen hun personeel
steeds vaker een overzichtje
geven van alle 'cadeautjes'.
De leeftijd van het personeel
is van invloed op het soort se-
cundaire arbeidsvoorwaar
de. Veel jonkies in een bedrijf
vergt een ander pakket.
Een voorbeeld. Het Australi
sche bedrijf One.tel in Am
sterdam is een belfabriek.
Niet bepaald een ideale
werkomgeving. Daarom
trekt de onderneming alles
uit de kast om personeelsle
den aan zich te binden. Ze
probeert een 'fun environ
ment' te scheppen. Het pand
is ingericht volgens de prin
cipes van de trendy Chinese
binnenhuisarchitectuur Fe
ng Shui; overal staan aqua
ria; de muren zijn geel, groen
en roze geschilderd.
Geregeld staat een. koeler
met champagne voor de
dorstige bellers klaar. Om de
andere week is er voor de te
lefoonkrachten een massage
van bedrijfswege.,,Veel jon
geren willen het leuk hebben
in hun baan", legt Sauer uit.
„Bij hen moet je met aanko
men met aangeklede pensi
oenregelingen."
Voor wat ouder personeel
komt een onderneming met
andere regelingen. „Een be
drijf dat meebetaalt aan kin
deropvang kan doorgaans op
meer sympathie rekenen bij
tweeverdieners met jonge
kinderen."
Kiezen
Maar ook is belangrijk, dat
personeelsleden het gevoel
hebben dat ze zelf kunnen
kiezen.
De Utrechtse automatiseer
der Cap Gemini is daar heel
rigoureus in. Het software
huis heeft een 'cafetaria-sys
teem'. zodat werknemers
hun eigen pakket van secun
daire arbeidsvoorwaarden
kunnen samenstellen. Meer
vrije dagen, eerder met de
vut, een dikkere lease-auto,
een hoger pensioen? Het be
drijf gelooft niet in algemene
regelingen. Immers: een al
leenstaande hoeft geen nabe
staandenpensioen. En een
kinderloze heeft niets aan
een bedrijfsplaats in een crè
che.
In de zorg kunnen ze van dat
soort luxe alleen maar dro
men. „Wij hebben geen enke
le bewegingsvrijheid", con
stateert L. Visser, hoofd
sociale zaken van thuiszorg
Rivierenland in Geldermal-
sen. Daarom concentreert
zijn stichting zich op andere
zaken. „We kunnen niet met
geld smijten en willen toch
personeel vasthouden. Dus
kloppen de roosters en wordt
de reiskostenvergoeding cor
rect en snel afgehandeld."
Een cursus hoe een werk
neemster haar rug kan spa
ren is standaard. „Maar het
belangrijkste is, dat we laten
merken dat het werk ge
waardeerd wordt. Als er een
brief binnenkomt van een te
vreden klant, dan geven we
die onmiddellijk aan de me
dewerkster door." GPD