Paracentrum springt in het diepe Woyzeck zit gevangen in de vrijheid PZC Posthuum eerbetoon aan vergeten kunstschilders Deloitte Touche neemt Buijs over Van Gogh-expositie in Middelburgse Schuttershof De Ruimte is zowel galerie als winkel en laboratorium zeeland 18 Nieuwe bedrijfsleider mikt op forse groei ondernemend zeeland in detail De kunst cultuur vrijdag 9 april 1999 door Claudia Sondervan ARNEMUIDEN - Paracen trum Zeeland opent het nieuwe springseizoen met een nieuwe bedrijfsleider en een nieuwe cursus vrije val. Henk Post nam eind maart het roer over van Rien Nieuwesteeg. De Roozen- daalse springinstructeur die het eerste seizoen van het para chutistencentrum te Arnemui- den onder de nieuwe eigenaars leidde, trof het slechtste weer dat een springcentrum in het eerste jaar van commerciële aanpak kan treffen. Bob Rienks en Simon Woerlee van Paracentrum Texel namen Paracentrum Zeeland vorig jaar over van Hans den Otter, die het centrum veertien jaar leidde. Henk Post begon zijn eerste seizoen bij Paracentrum Zeeland met twee persoonlijke mijlpalen in zijn loopbaan als parachutist. Hij maakte zijn tweeduizendste tandemsprong en zijn zesduizendste 'gewone' sprong. Op het Vliegveld Mid den-Zeeland bemant hij het centrum met ground manager Maarten van Schaik en piloot annex hulpinstructeur Jan- Boven Rienks, zoon van de ei genaar. Doel is het Arnemuidse cen trum te laten groeien naar de omvang die het moederbedrijf op Texel heeft, zonder het hui dige clubgevoel prijs te geven. „Daar vliegen we met een Ces sna 208 die vijftien mensen kan vervoeren. Vorig jaar haalde Texel in zeven maanden tussen de 2.500 en 3000 tandemspron gen en 1000 tot 1500 leerlin gen", vertelt Rienks. Slecht weer Wind en regen bekoelden in 1998 de animo bi] het Zeeuwse publiek om op tienduizend voet onder een parachute te gaan hangen aanmerkelijk. ,,Er is zowat de helft van het gangbare aantal sprongen ge maakt", vertelt Post. Wanneer de klandizie van het De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Claudia Sondervan ZIERIKZEE - Buijs Belasting adviseurs Accountants in Zierikzee is onderdeel gewor den van Deloitte Touche ac countants, belastingadviseurs en consultanten. De twintig medewerkers van het kantoor gaan samenwer ken met de vijf mensen die de vestiging van Deloitte Tou che in Zierikzee vormen. Voor lopig worden beide kantoren aangehouden. Deloitte Tou che zoekt naar nieuwe huisves ting waarin de twee kantoren kunnen worden samenge bracht. Buijs Belastingadviseurs Ac- Zeeuwse centrum aantrekt wordt het huidige vliegtuig, een Cessna 182 voor vier passa giers, vervangen door een tur binevliegtuig. „De Cessna is al maximaal beperkt in geluids productie, maar zo'n vliegtuig is veel stiller. Het kan meer mensen meenemen en komt sneller op hoogte, wat de vlieg- tijd bekort." Een nieuw afspringterrem in het blikveld van het terras bij de barak, waar het kantoor en de bar in huizenmoet ook meer belangstelling opwekken. Nu landen de parachutisten op twee weilanden bij Lewedorp. Het centrum geeft gelegenheid tot springen voor ervaren para chutisten, verzorgt demonstra- tiesprongen en geeft cursussen in static line-springen, waarbij het valscherm door een verbin ding met het vliegtuig direct wordt geopend, en tan demspringen (vanaf 320 gul den) waarbij de instructeur vastgemaakt blijft aan de cur sist, Op bestelling springt een fotograaf mee die de sprong op (video)film vastlegt. Cursus Dit seizoen kunnen mensen een cursus in de vrije val volgen voor 2450 gulden. Uiterst con currerend geprijst, vindt Post. Voor dat geld leren mensen om vanaf allerlei springhoogtes een tijdspanne vrij in de lucht te vallen, zonder het valscherm direct te openen. In het Texelse paracentrum werd die cursus vorig jaar honderd maal gege ven. Wat je in die valtijd zoal kunt uithalen is onder meer te zien tijdens de Para Boogie Zeeland, het parachutespring- venement op Vliegveld Mid den-Zeeland dat tussen wij dag 23 en zondag 25 juli wordt gehouden. Onderdeel van de Boogie wordt een wedstrijd format iespringen voor teams van acht mensen. countants verleent met name financieel zakelijke diensten aan midden- en kleinbedrijven en vrije beroepsbeoefenaren. Een groot deel van de cliënten onderneemt in recreatie en ho reca. Het kantoor van A Th. Buijs groeide in tien jaar van eenmansbedrijf tot de huidige omvang. Buijs treedt terug als partner, maar blijft nog enige tijd betrokken als adviseur. T. W. van der Have en C. J. van der Have blijven als partner aan het bedrijf verbonden. De vestiging van Deloitte Tou che staat onder leiding van J.H. Bor. Deloitte Touche telt ruim ze ventig vestigingen in Neder land, waarvan vier in Zeeland. foto Lex de Meester Meubelstoffeerderij Blan- kenburgh aan de Koudekerk- seweg in Middelburg is overge nomen door de familie Bischops. Zij verplaatsten de meubelstoffeerderij met de nieuwe naam Bischops naar de Handelsweg op industrieter rein Vrijburg in Vlissingen, waar het bedrijf in meubelbe kleding verder gaat. Bischops is specialist in herstoffering van antieke en oude meubelen en heeft twee medewerkers. Zaterdag 10 april er er open dag tussen 12.00 en 17.00 uur. Filmtheater Cinecity in Vlis singen wil met regelmaat de pauzes van middagvertonin gen van films invullen met een evenement. Zondag 11 april treedt sportvereniging Forza Gymnastica op. Het herenteam dat zal deelnemen aan de Ne derlandse Kampioenschappen toont springoefeningen, onder meer op de trampoline. In het nieuwe Ahoy'Rotter- dam wordt van dinsdag 13 tot en met vrijdag 16 april de acht ste editie van de vakbeurs Industrial Maintenance ge houden. Onderhouds- en pro ductiebedrijven uit (p etro)chemie, pharmacie, voe dingsmiddelenindustrie, olie- en gaswinning, metaal en ma chinebouw en rubber- en kunststofverwerkende indu strie leveren vijfhonderd expo santen. Dinsdag en woensdag 12 00 tot 20.00 uur, donderdag tot 22.00 uur en vrijdag tot 17.00 uur. doorTheo Giele De vereniging Voor de Kunst bezorgde de Zeeuwse kunstliefhebbers in het voor jaar van 1949 een buitenkansje. In het Middelburgse kunstmu seum Schuttershof werden van 9 tot en 30 april 45 werken van Vincent van Gogh tentoonge steld. Twaalf stukken uit zijn Bra bantse periode, zeventien uit zijn Parijse tijd en zestien doe ken uit Aries gaven de bezoe kers een overzicht van de ont wikkeling van de negentiende- eeuwse kunstenaar: de Toren van Nuenen, Vaasje met judas penning, de Spinster, Vogel vlucht op Parijs en Van Goghs beroemde korenvelden en por tretten waren voor de expositie naar de Zeeuwse hoofdstad ge bracht. Lezing Vincents neef ir. V. W. van Gogh was naar Middelburg gekomen om een lezing te houden over het leven en werk van zijn beroem de oom. Hij zei verheugd te zijn 'dat op het verwoeste Walcheren de aandacht niet meer uitslui tend tot de materiële nood be perkt behoefde te worden'. De ingenieur sprak enkele waarschuwende woorden aan het adres van de Middelburgers: „Er zit aan tentoonstellingen een gevaar. Zij mogen niet doen vergeten dat er hedendaagse schilderkunst is die zijn eigen wegen gaat. Van Gogh was een groot schilder, maar het zou niet goed zijn als hedendaagse schil ders Van Goghs probeerden te zijn." Hij maakte deze opmer king omdat Middelburg her bouwd werd 'in bouwstijlen van stui naa de i dee tafe tari pur iniel het het voorgeslacht'. „De vrees be 'er kruipt mij dat het nageslacht d)Fe& zal veroordelen en zal zeggen111 waren ze maar liever zichzepP1' geweest." Hulde rw De PZC van 11 april 1949 maak» te geen melding van een reactii van burgemeester jonkheer mi W. C. Sandberg tot Essenburg jj Hij bracht in zijn openings woord hulde aan de vereniginj Voor de Kunst en dan met nam»H2f aan de heren R. de Muynck ei A G. Wagensveld die zoveel tijUE en moeite in de organisatie had- |er den gestoken. Joe Tijdens de opening werd noj*101 herinnerd aan Van Gogh-ten- toonstellingen in Londen en an- *te dere wereldsteden, waar men u dei de rij had moeten staan voor ee» fin kaartje. jjet Dat viel in Middelburg noga!de mee Na drie weken hadde»®*1- 4689 mensen de tentoonstellingZa bezocht. Er waren er 1243 scho vei lieren uitgenodigd en de 350 le den van Voor de Kunst haddes gratis toegang. s,tr dei Buitenlanders eex Van de ruim drieduizend bèta»aa' lende bezoekers kwamen er en Pei kele honderden uit het buiten-Zu land. Het waren voornamelijkaai Belgen, maar ook een relatie! groot aantal Engelsen haddei tijdens de paasdagen de over-Nc steek gemaakt om naar de Va&°n Gogh-tentoonstelling in d( Jar Middelburgse Schuttershof trtu komen kijken. De organisatoren waren bijzon- "e der ingenomen met dit bezoe-®n kersaantal en noemden de ten-de toonstelling van de schilderijen de van Van Gogh van 'een groot succes'. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Middelburg heeft een nieuwe galerie met een oude naam: De Ruimte. Begin jaren negentig bestierde Kees Roest onder die naam een gale rie aan de Kinderdijk in Middel burg, maar de deuren sloten toen hij trouwde en vader werd. Nu is De Ruimte weer open, maar behalve de naam en de ei genaar zijn er geen overeen komsten. benadrukt Roest. „Ik noem dit een galerie, maar het kan wat mij betreft van alles zijn, van een laboratorium tot een winkel." Het werken met kunst zit Roest in het bloed. Zijn ene broer is kunstschilder, een andere heeft een lijstenwinkel en zijn zus heeft ook enige tijd een galerie gerund. Bij Kees en zijn vrouw Anne broeide al geruime tijd het idee weer een galerie te begin nen. Het laatste duwtje was de aankondiging dat rond de Mid delburgse kaaien een maande lijkse kunstroute zou worden gehouden. Roest: „Ik heb me teen de organisatie gebeld dat ik mee wilde doen." Afgelopen maandag - toen voor het eerst de kunstroute kon worden afgelegd - is de galerie officieel geopend. Op de eerste expositie Ik schilder mijn hel den hangt werk van de schilder Peter Donkersloot. Enkele jaren geleden organiseerde Roest ook al eens een expositie van zijn werk in Middelburg. Donker sloot is vooral bekend door zijn grote, wild geschilderde por tretten van filmsterren, schrij vers en popsterren. In De Ruim te zijn onder anderen Oscar Wilde. Gerard Reve, Chet Baker. Frank Zappa en The Rolling Stones te bewonderen Daar naast maakt Donkersloot land schappen, dik in de verf, met heftige streken op het doek ge zet en vrijwel altijd met weer spiegelingen in het water. Beide onderwerpen zijn ver bonden met de tijd dat hij op groeide. Donkersloot bracht zijn jeugd door in de Betuwe, in de nabijheid van de grote rivie ren. In die tijd werden de Sto nes, Marlon Brando en Gerard Reve zijn grote helden. Hij schil dert ze nu als ikonen van zijn ge neratie. Ook Swiebertje heeft hij een aantal malen als onder werp gekozen, omdat hij zich vroeger zo vermaakte bij het te levisieprogramma over deze vrolijke zwerver. „De portretten zijn een uiting van Peters vrolij ke kant", zegt Anne Roest, die een zus is van Peter Donker sloot. „Zijn sombere kant komt tot uitdrukking in de land schappen. Hij moet soms oppas sen dat hij zich niet uitsluitend daarop richt." Contacten Roest heeft vanuit het verleden nog steeds goede contacten i n de Zeeuwse kunstwereld. Via Don kersloot, die een grote galerie heeft in de Amsterdamse P. C. Hooftstraat, heeft hij ook lan delijk veel ingangen, met name in wat hij noemt 'de grachten gordel-incrowd'. Dat moet vol doende basis bieden voor een in teressante programmering in De Ruimte. Broer Eric Roest is de volgende exposantdan volgt fotograaf Thom Hoffman en Herman Brood 'zal zeker ook nog een keer aan de beurt ko men'. Commercie „De ene keer komen hier heel aansprekende dingen te han gen, zoals het werk van Donker sloot. Dan is het net een winkel. Als hier een Duitse toerist komt die voor het aflopen van de ex positie weer naar huis gaat, mag hij het werk meteen meenemen Maar het kan ook zi j n dat ik hier een maand lang alles ontruim en dat er dan een kunstenaar een beetje experimenteel aan de slag gaat. Dan fungeert de gale rie meer als laboratorium." Commercie is voor het echtpaar Roest in ieder geval geen vies woord, net zomin als voor Peter Donkersloot. „Mensen nemen Peter wel eens kwalijk dat hij zo commercieel te werk gaat", ver telt Anne Roest. „Dat kan hem niets schelen. Hij zegt: 'Ik schil der wat ik wil en een fijne toe valligheid is dat dat ook is wat de mensen willen.' Hij wil graag wereldberoemd worden, maar op een pretentieloze manier. Schilderen beschouwt hij in de eerste plaats als een vak dat hij zo goed mogelijk wil uitoefe nen." Expositie: Ik schilder mijn helden in galerie De Ruimte, Kinderdijk 10, Middelburg, vrij t/m zon open van 13-17 uur. Louis Heymans: Gezicht op de Oostkerk in Middelburg vanaf de Veersesingel (1968). foto Lex de Meester Werken van Peter Donkersloot in de Middelburgse galerie De Ruimte. foto Lex de Meester door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Hoe goed ze elkaar hebben gekend is niet be kend. Ze waren tijdgenoten, studeerden beiden aan de Haag se Academie voor Beeldende Kunsten, vestigden zich allet- wee in Zeeland waar ze les ga ven om in hun levensonderhoud te voorzien, waren beiden enige tijd lid van de Zeeuwse Kunst kring, bereikten een hoge leef tijd en zowel het werk van de één als van de ander is in verge telheid geraakt. Met de dubbel expositie Goede bekenden pro beert de Middelburgse galerie De Vier Gemeten weer aandacht op Piet Bulthuis (1898-1988) en Louis Heymans (1890-1977) te vestigen. „Ik vind dat het alletwee hart stikke goede schilders zijn", zegt eigenaar Joost Bakker van de kleine galerie aan de Kousteensedijk. „Ze verdienen het niet dat ze in de vergetelheid zijn geraakt. Hun werk is rede lijk naturalistisch, maar ze heb ben beiden een eigen identiteit. Je herkent ze aan hun stijl. Als een schilder eigenlijk geen handtekening op zijn werk hoeft te zetten, omdat aan zijn manier van schilderen te zien is dat hij het heeft gemaakt, vind ik dat knap. En dat geldt voor zowel Heymans als Bulthuis. Verder is de stelling dat hun werk mooi is natuurlijk zeer subjectief." Zeeuwse schilders In Bakkers galerie is uitsluitend werk te zien van Zeeuwse schil ders uit de periode van 1900 tot ongeveer 1960. Al jaren verza melt hij zelf en verdiept hij zich in leven en werk van schilders die gedurende een bepaalde tijd in een bepaalde plaats werkten - bijvoorbeeld Veere - of wier werk hem om welke reden dan ook bijzonder aanspreekt. De documentatie die hij over hen verzamelt, bundelt Bakker bij elke expositie in kleine boek werken. Zo ook bij Bulthuis en Heymans. „Ik ben tijdelijk een beetje door ze geobsedeerd ge weest. Het onderzoek naar hun werk is een leuke bijzaak bij zo'n expositie." „Ik kwam op het idee omdat ik de hand wist te leggen op een flinke collectie schilderijen van Bulthuis. Hij timmerde voor de oorlog behoorlijk aan de weg en exposeerde in belangrijke gale ries. Sinds zijn komst naar Zee land was het met zijn landelijke bekendheid vrijwel gedaan. Hetzelfde gebeurde met de kun stenaars Peter de Jong en Frans Naerebout. De locatie waar men werkte en woonde was kenne lijk erg belangrijk." „Na hun dood is het met de be langstelling voor Heymans en Bulthuis helemaal bergaf waarts gegaan, ook in Zeeland. Ik heb hier een Stilleven met zeewier, dat heeft ooit tweedui zend gulden moeten kosten. Nu gaat het op een veiling nog niet voor een kwart daarvan weg. En Heymans is na zijn pensione ring gaan experimenteren. Zelf was hij zeer tevreden over het werk dat hij toen maakte, maar juist dat is nu op veilingen en rommelmarkten bijna niet te slijten." Expositie: Bulthuis Heymans, goede bekenden, t/m 29 mei in Gale rie De Vier Gemeten in Middelburg, open za van 11-17 uur en op af spraak. Tl Ei TERNEUZEN, Zuidlandtheater Woyzeck, door Alex d'Electrique naar een stuk van Georg Büchner, bewerkt door Ko van den Bosch. Spel. Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper en Raymond Spannet, re gie Pieter Bouwman, muziek Wim Conradi, techniek René Sturm en Manuel Boutreur. door Trees van Herpen Elke theaterdirectie weet het inmiddels, met Alex d'Elec trique haal je altijd een bende in huis. In Woyzeck verandert het toneel in ruim een uur in een zwijnenstal en staat de toe schouwer overdonderd weer buiten. In hetzelfde moordende tempo dat de huidige maat schappij moet typeren, wordt Franz Woyzeck tot moordende gek gemaakt. Hij, een vrij mens, wordt de gevangene van de maatschappij en zijn eigen waanzin. Een gevangenschap die vorm krijgt in het benau wende decor van meubelstuk ken die een eigen leven leiden. Als basis voor deze uitvoering dient het toneelstuk van de Duitser Georg Büchner, die een ware gebeurtenis als uitgangs punt koos. Soldaat Franz Woy zeck vermoordt op 21 juni 1821 zijn teerbeminde wouw Marie. Deze moord was toen aanlei ding voor disputen over toere keningsvatbaarheid. Dat is dan ook de invalshoek van Alex d'E lectrique: wat drijft de heden daagse Woyzeck tot moord Zijn eigen (on)lusten of de druk van de maatschappij Ko van den Bosch geeft deze waanzinnige Woyzeck op bijna bestiale wijze gestalte. Maar het is juist d iezelfde Woyzeck die als enige zinnig commentaar geeft en daarmee aangeeft volledig toerekeningsvatbaar te zijn. De tegenspelers hebben mini maal drie rollen per persoon die ze meesterlijk weten af te wisse len. Raymonde de Kuyper is de vertelster die zo uit een populair emotie-tv-programma lijkt te zijn weggelopen, de bezorgde en tevens nuchtere Marie en de diknekkapitein die Woyzeck op zijn ziel trapt. Raymond Span net is eveneens verteller-rege laar, tamboer-majoor van de verleidingskunst en een zelfge noegzame arts die Woyzeck zo genaamd wetenschappelijk 21 verantwoord begeleidt. In de rol w van vertellers richten zij zich rechtstreeks tot het publiek met onverholen commentaren op de *e antiheld Woyzeck. h< Voortdurend is er een muzikale begeleiding die sfeerbepalend w is. Jachtige, gierende en krijsen- 81 de crashklanken van metaal op metaal, snerpende banden, sire- 31 nes. Uit het Woyzeck omringen- ei de meubilair komen stormvla- gen, bloederige beelden die door ei ruitenwissers worden wegge- Z( vaagd, wandelende tafeltjes of klapperende kastdeuren. Mes- 1/6 sen zoeven door de lucht en een v' regen van erwten beëindigt de moordscène, kortom Alex d'E- P lectrique zoals we dat kennen. c' En temidden van dat levendige decor zit Woyzeck gevangen. „Je bent een vrij mens, Woy- zeek", vertelt hem de dokter, maar in visioenen ziet Woyzeck slechts één uitweg, daarin ge sterkt door opzwepend gebral van de tamboer-majoor. In een apocalyptisch tumult van ge luid en beeld begaat Woyzeck de onvermijdelijk geworden moord. Geen happy end zoals ons door de vertellers in het vooruitzicht werd gesteld. Nog te zien: 15 en 16 april in t Beest in Goes. Solistenconcours HEINKENSZAND - De afde ling Zeeland van de Koninklijke Nederlandse Federatie van Mu ziekverenigingen (KNFM) houdt morgen, zaterdag, de jaarlijkse wedstrijden voor so listen en kleine ensembles. Het concours in De Stenge in Hein- kenszand begint om 9.30 uur. (Advertentie) Alles voor kantoor op nummer 20! weststrate verpakkingen oostperkweg 20 middelburg tel: (0118) 63 0015

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 48