Door accijns fris achter het stuur Personeelswerving koek en ei PZC HT Netwerk toeristische pontjes breidt uit Bij Ellewoutsdijk is het wachten op echte spektakels Kampioenschappen zwemmend redden in bad Vlissingen zeeland 21 ELICHT Drankbelasting Wagen klaar voor komst tunnelboor vrijdag 9 april 1999 door Jeroen Vliegenberg Oin de verkeersveiligheid te ver groten. moet de verbruikersbe lasting op frisdrank worden afge schaft en de accijnzen op alcoholhou dende dranken worden verhoogd. Vei lig Verkeer Nederland, de Consumen tenbond en het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) openen met deze voorstellen opnieuw de aanval op de in hun ogen oneerlijke en discri minerende belastingheffing op fris drank. Die heffing leverde het Rijk vo rig jaar 440 miljoen gulden op. De plannenmakers gaan ervan uit dat au tomobilisten geneigd zijn eerder voor frisdrank te kiezen als alcohol duur der is. Dat is nog maar de vraag, gelet op de minieme prijswijzigingen. „We zien er geen heil in", reageert J. Verhoek van het Overlegplatform Drank- en Horecawet. „Onze filosofie is simpel. Niet de gebruiker, maar de misbruiker moet je aanpakken. De overgrote meerderheid van de Neder landers drinkt af en toe een glaasje en die straf je op deze manier doordat ze vier cent meer moeten betalen voor een pilsje of een borreltje. Maar de fi losofie achter dit soort initiatieven is vaak: als je het alcoholgebruik van de gemiddelde Nederlander laat afne men door bij voorbeeld accijnsverho ging, daalt het misbruik ook. Dat is een onbewijsbare stelling. Kijk maar naar Zweden, waar alcohol ontzet tend duur is. De cijfers over alcohol gebruik daar zijn laag, maar dat zegt niks. Er wordt in Zweden volop ille gaal gestookt en gesmokkeld. Moetje eens kijken als die Zweden op een camping in het buitenland bier voor een paar gulden kunnen kopen. Over alcoholmisbruik gesproken. Straffen Verhoek is wel blij met de afschaffing van de verbruikersbelasting op fris drank, maar vindt dat die niet moet worden gekoppeld aan de verkeers veiligheid. „Je moet alcohol op een volwassen manier benaderen. Het ge bruik van een glaasje is prima. Maar wij vinden dat alcoholgebruik in het verkeer keihard moet worden aange pakt. Dus meer alcoholcontroles, vlie gende brigades en veel zwaardere straffen. Dan bereik je dat mensen zich wat vaker en eerder achter de oren krabben." „De gedachte is simpel", zegt direc teur H. Krosse van het NIGZ. „Als je iets duurder maakt heeft, dat meestal invloed op het gedrag van mensen. Zo redeneert Netelenbos ook bij het reke ningrijden. Mensen gaan bewuster autorijden en wij hopen dat mensen <553322223E£ „•iia-növ.wm Verlaging van de belasting op frisdrank en verhoging van de accijns op alcohol, zou de verkeersveiligheid moeten vergroten. Menigeen twijfelt echter of er een rechtstreekse relatie is tussen een belastingmaatregel en drankgebruik door automobilisten. foto Dirk-Jan Gjeltema gestimuleerd worden frisdrank in plaats van alcohol te kopen." Het voorstel past bij ander maatrege len die de NIGZ heeft voorgesteld om alcoholmisbruik aan de kaak te stel len, zoals het afschaffen van het hap py hour in cafés, het niet verkopen aan personen onder de 18 jaar en minder verkooppunten. Krosse: „Onze taak is om voortdurend te wijzen op de ge zondheidsrisico's. De gevolgen van overmatig alcoholgebruik worden nog steeds door veel mensen zwaar onderschat. Maar het kost de maat schappij ontzettend veel geld om alco holproblemen op te lossen. Nu is er in de politiek weer veel aandacht voor alcoholgebruik. Dat heeft alles te ma ken met een toenemend aantal doden in het uitgaanscircuit. In de weeken den wordt veel gedronken en drugs gebruikt en dat eist verkeersslachtof fers. We vragen al jaren aandacht voor dit probleem. Ieder moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, maar dat geldt ook voor de overheid en de horeca. Onze taak is om te blijven waarschuwen als het mis dreigt te gaan. Dat gaat stapje voor stapje." Concurrentie De eigenaar van Van Ouwerkerk's Wijnkelder uit Vlissingen ziet niets in het voorstel,Ik zit al dertig jaar in het vak en ik heb verschillende accijns verhogingen op alcohol meegemaakt. Het is echt niet zo dat mensen minder alcohol kopen. Ze stappen gewoon over van een A-merk op een B-merk. Een maatregel die wel effect zou kun nen hebben is de alcohol weghalen bij supermarkten en benzinestations. Dan zouden jongeren minder makke lijk aan alcohol komen. Nederland loopt daarmee al voorop in vergelij king met omringende landen. In Duitsland en België kun je overal ster ke drank kopen, ook in supermarkten. Probleem is alleen dat je dan met de Europese wetgeving in de knoei komt. Verhoging van accijns op alcohol of weghalen van alcohol bij supermark ten en benzinestations heeft boven dien veel gevolgen voor concurrentie, zeker in de grensgebieden. Daar heb ben ze nu al genoeg moeite mee. Ik ge loof niet dat er veel verandert." C. Rijnders, pompbediende Avia- Sakko in Sas van Gent: „We verkopen bier en frisdrank. Dat loopt heel goed. Ik denk niet dat mensen nu opeens meer frisdrank gaan kopen. Als ze al cohol willen drinken, kopen ze het toch wel en dan maakt het echt niet uit of het een paar kwartjes of gulden duurder is. Nee, om de verkeersveilig heid te vergroten, moeten er gewoon zwaardere straffen komen als iemand met alcohol op een ongeluk veroor zaakt." De Vereniging Nederlandse Frisdran ken Industrie (NFI) reageert verheugd op de plannen. In een persbericht laat de organisatie weten dat de industrie al jaren ageert tegen de oneerlijke be lasting. De verbruikersbelasting be draagt per liter 20 cent voor frisdrank, 15 cent voor mineraal- en bronwater, 15 cent voor vruchtsappen en 60 cent voor limonadesiroop. Daardoor is de consumentenprij s van deze producten onterecht en onnodig hoger dan die van concurrerende producten als kof fie, thee, melk en drinkyoghurt. De in dustrie hoopt dat de politiek dit sig naal zal oppikken. Een woordvoerster van Heineken wil niets zeggen over een eventuele ac cijnsverhoging op alcohol. „Heineken heeft daar geen mening over. Dat is een zaak van de politiek." door Jacques Cats VLISSINGEN - Het succesvolle toeristische product 'Fiets een rondje met het pontje' wordt de ze zomer uitgebreid. Het betreft de verbinding Middelharnis- Hellevoetsluis. Het pontjesver- haal wordt nu ook voor wande laars interessanter gemaakt. „Met de ingebruikneming van het nieuwe traject wordt Zee land al fietsend en varend aan de Randstad vastgeknoopt", meldt initiatiefnemer en coör dinator Teun van Elsacker van het Bureau voor Toerisme Zee land. Aan de betrokken ge meenteraden wordt een garan tiesubsidie gevraagd. Het sportvissersschip De On derneming, van een eigenaar uit Yerseke, onderhoudt de toeris tische dienst. Op de zaterdag vóór Pinksteren en op Tweede Pinksterdag wordt het spits af gebeten, waarna er in het hoog seizoen van maandag tot en met zaterdag drie keer per dag op en neer wordt gevaren. Vesting Het toeristische pontje meert in Middelharnis af bij de oude stei ger, waar de RTM veerboot ook aanlegde toen de Haringvliet - dam nog niet bestond. Van Els acker: „We hadden liever mid den in het dorp willen afmeren, maar dat was niet mogelijk." De Onderneming kan per overtocht 75 personen meenemen. Ln Hel- levoetsluis is de afmeerplaats midden in de vesting gesitueerd, bij het vuurtorentje. Middelharnis is toeristisch inte ressant door de vestiging van het Rien Poortvlietmuseum en het streekmuseum. Middelhar nis heeft daarnaast een leuk ha ventje. In combinatie met de route over de Harirrgvlietdam valt er voor fietsers een aardig rondje te maken, waarbij onder weg de Delta Expo en de vismijn van Stellendam kunnen worden bezocht. Klandizie Het toeristisch product heeft ook een veer moeten laten; de door rederij De Veerman op de Grevelingen onderhouden dienst Bruinisse-Herkingen- Slik van Flakkee komt te ver vallen, mede omdat vorige zo mer de klandizie tegenviel. Van Elsacker vindt het jammer dat rederij Dijkhuizen uit Vlissin gen niet meedoet met het pro ject. Daardoor ontbreekt in het speciaal uit te geven almanakje met bijzonderheden over routes en dienstregelingen informatie over de door Dijkhuizen ver zorgde dienst Veere-Kamper- land v.v. De meeste toeristische pontjes varen in het hoogsei zoen. Op enkele trajecten zoals op de lijn Hoedekenskerke-Ter- neuzen kunnen in mei al over tochten worden gemaakt. In het begin mei beschikbare al manakje met de dienstregeling valt te lezen dat de pontjes ook goed te benutten zijn voor per sonen die deels te voet en voor een deel met gebruikmaking van het openbaar vervoer Zee land willen verkennen. Zes tra jecten worden aanbevolen. Valsemunters in Hansweert HANSWEERT - De politie van Woensdrecht heeft een inwoner van Hansweert aangehouden in verband met valsemunterij. De Zeeuw wilde in een café in Hoo- gerheide twee biljetten van 50 gulden wisselen. Op het moment dat de opletten de caféhouder de biljetten aan het controleren was, koos de verdachte het hazepad. Beide biljetten bleken vals te zijn. Doordat een goed signalement van de man beschikbaar was, kon hij na een kwartier aange houden worden. Door het onderzoek dat de poli tie heeft ingesteld naar de her komst van het valse geld kon ook de maker achterhaald wor den. Het gaat om een plaatsge noot van de eerste verdachte. Ook hij is aangehouden en in verzekering gesteld. In zijn wo- nign in Hansweert is een onder zoek ingesteld, waarbij materi alen werden gevonden die te maken met de productie van vals geld. De falsificaten werden gemaakt met behulp van een computer. Uit het onderzoek kwam naar voren dat beide mannen verant woordelijk waren voor de uit gifte van twee valse biljetten in Rilland en Rruiningen. De af spraak tussen beide mannen was dat de één ze zou maken en de ander ze zou uitgeven. Als motief gaven ze geldgebrek op. Eind april komt de eerste ver dachte voor de rechter. door René Schrier Q ELLEWOUTSDIJK-Jaren- lang reed hij heen en weer tus- a'' sen Zeeland en de Randstad. 110 Nooit heeft Wim van de Linde a& echt overwogen om zich ook en metterwoon in de Randstad te vestigen. Hij heeft ooit wel eens en getwijfeld, maar ergens wist hij het gewoon: 'De Westerschelde- v'a tunnel komt er ooit een keer en Ia dan wil ik erbij zijn'. En nu is hij e: erbij, als projectleider uitvoe- er ring van Rijkswaterstaat. Van iai begin 19 91 is hij al betrokken bij de voorbereidingen. W. van de Linde werkt voor de bouw dienst van Rijkswaterstaat, een dienst die omschreven kan wor den als het ingenieursbureau van het Rijk Het is dinsdagmiddag op een fris bouwterrein in de buurt van Ellewoutsdijk. Op dat terrein zijn net de eerste echte bouwac tiviteiten begonnen voor de be tonnen constructie, waarin ergens in 2002 de twee boorma chines voor de tunnel uit moeten komen. Het bouwterrein is nog kaal. Tot voor kort was het voor een leek volstrekt onduidelijk wat er zich allemaal af moet gaan spelen. Sinds met de voor bereidingen voor de betonnen caisson is begonnen wordt in elk geval enigszins duidelijk waar de tunnel aan de Zuid-Beve- landse kant begint of eindigt, net hoe je het bekijkt. Van de Linde realiseert zich dat de werkzaamheden, als ze een maal flink op gang zijn, behoor lijk wat belangstelling zullen Projectleider Wim van de Linde. trekken. Het ommetje langs de zeedijk is voor inwoners van El lewoutsdijk en omliggende dor pen nu al een vertrouwde gang en dat zal er als de werkzaamhe den vorderen niet minder op worden. „Ik vind het wel leuk dat er belangstelling voor het werk bestaat. Toen we aan de Koopmanshaven in Vlissingen bezig waren, hadden we een vast clubje mannen dat elke middag kwam kijken. Op den duur wisten ze beter dan wij hoe het allemaal moest. Ik vind trouwens dat de omgeving ook recht op informatie heeft." Momenteel zijn op het bouwter rein bij Ellewoutsdijk een paar witte keten te zien. Van de Linde legt uit dat het om tijdelijke kantoren gaat. Het is de bedoe ling dat er deze zomer andere kantoren bij komen. Verder ver rijzen er werkplaatsen en maga zijnen op het terrein. „In feite is dit de dependance van Terneu- zen, waar onder meer de aanne mer zetelt. Maar op zich is dit toch al een groot werk." Een grote groene nissenhut staat nu nog precies op de plaats waar over een paar jaar de au to's in en uit de tunnel zullen stormen. Afgezien van enkele hopen grond is het werkterrein nog vrij kaal. Dat zal snel veran deren, verzekert Van de Linde. Binnenkort worden er hekken omheen gezet en zullen de acti viteiten toenemen. Op korte ter mijn is de bouw van de enorme caisson het meest spectaculair. Maar er is meer op komst. Zo moet in de Westerschelde een steiger aangelegd worden in combinatie met een ponton. Vanaf die steiger wordt zand ge lost dat via een transportband over de dijk gaat naar het bouw terrein. Dat zand is onder meer bedoeld voor de aanleg van de wegen en viaducten. Verder ko men er ook leidingen om Wes- terscheldewater aan en af te vo'eren. Dat water wordt ge bruikt om de grond onder de caisson weg te spoelen, zodat het gevaarte langzaam de diepte in kan zakken. Verder zijn er de voortdurende zandtransporten die steeds voor activiteit zullen zorgen. Later, als de kanteldijk wordt aangelegd, zal een belangrijk deel van de werkzaamheden onttrokken worden aan het oog van de toeschouwers. Maarzo ver is het nog lang niet. Voorlo pig zitten belangstellenden eer ste rang op de dijk bij het werk. foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - In de loop van volgende week wordt in de tunneltoerit op het bouwterrein bij Terneuzen begonnen met het plaatsen van de eer ste tunnelboormachine. Donderdag werd het laatste deel van de 150 meter lange platformwagen, die achter het boorfront en de daaraan gekoppelde volgwagens (met alle ap paratuur die nodig is tijdens het boren en bouwen) 'hangt', in de toerit geïnstalleerd. Via die plat formwagens worden de tunnelsegmenten aange voerd en voorin de boormachine met een erector, een ronddraaiende kraan, in de goede positie ge bracht. Voor het plaatsen van de boormachine wordt volgende week bij de bouwput een immen se mammoetkraan opgebouwd, die de machine in onderdelen op hun plaats takelt. Overigens is in middels ook begonnen met de aanvoer van onder delen van de tweede boormachine. Het boorpro- ces begint, als alles volgens plan verloopt, medio juli. Studie naar neveneffecten van tunnel TERNEUZEN - B en W van Ter- neuzen willen de Universiteit van Gent en het Nederlands Economisch Instituut in Rotter dam laten onderzoeken welke economische en sociaal-maat schappelijke gevolgen de aan leg van de Westerscheldetunnel voor de Kanaalzone heeft. Met het onderzoek, dat een half jaar in beslag neemt, is 277.000 gulden gemoeid. Dat geld wordt uit de pot 'reserveleges Wester scheldetunnel' gehaald. Aan le ges vangt Terneuzen een slordi ge vier miljoen gulden voor de tunnelwerken en alles wat daarmee samenhangt. Het col lege in een voorstel aan de raad: „De realisatie van de Wester scheldetunnel brengt Terneu zen in een veel dominanter eco- nomisch-geografische positie dan vandaag de dag het geval is. Terneuzen zal daarmee het scharnierpunt zijn tussen Vlaanderen en de Schelde-del- ta. Deze positie kan zowel posi tieve als negatieve effecten te weeg brengen." En die wil het college in kaart gebracht zien. Het onderzoek wordt geleid door de Gentse professor G. Allaert, die soort gelijke studies al verrichtte voor de Gentse Kanaalzone. (Advertentie) KMW en bonden praten conflict uit door Wout Bareman TERNEUZEN - De lucht is op geklaard. Arbeidsvoorziening Zeeland weet als personeels- werver weer precies welke eisen de Kombinatie Middelplaat Westerschelde stelt aan kandi daat-tunnelbouwers. En de KMW-directie is helemaal bij gepraat over de frustraties die bij Arbeidsvoorziening ont stonden op het moment dat van de 180 aangedragen vaklieden er maar 50 werden aangeno men, 40 op de wachtlijst werden geparkeerd en de overige 90 he lemaal buiten de boot dreigden te vallen. Toen Arbeidsvoorziening Zee land de opdracht van KMW om honderden vaklui te werven, aanvaardde, was er nog geen vuiltje aan de lucht. De eisen die waren verbonden aan de te ver geven banen waren duidelijk. Tot half maart plotseling bleek dat handenvol mensen die, vol gens het oorspronkelijke eisen- lengte 6,5 km WEEKBOEK TUNNEL pakket aan alle voorwaarden voldeden en over alle gevraagde diploma's en certificaten be schikten, met een vriendelijk briefje van KMW het bos wer den ingestuurd. De Bouw- en Houtbond FNV steigerde en ook Arbeidsvoorziening morde, zij het in bedektere termen. Tijdens een informatie-avond in Terneuzen, twee weken gele den, eiste FNV-districtshoofd Jos van der Borgt van KMW een soepelere opstelling: wie over de benodigde papieren beschikte, moest alsnog een kans krijgen en was het nodig om een kandi daat-tunnelbouwer nog wat specifieke kennis bij te brengen, dan moest dat maar gebeuren in een stoomcursusje. Hans Pekaar, door Arbeids voorziening speciaal vrijge maakt voor het werven van ar beidskrachten voor KMW, zat donderdag urenlang om de tafel met KMW-directeur Huib de Jonge. „Het was voor beide par tijen goed dat we van gedachten hebben gewisseld. Ja, voor alle bei is nu weer heel helder hoe de zaken ervoor staan." De problemen spitsten zich. zo bleek, vooral toe op de 'functie profielen', die medio maart door KMW werden bijgesteld. Pe kaar: „Aanvankelijk werkten we op basis van heel algemene profielen, maar naarmate het werk vordert, kristalliseert dat profiel verder uit... omdat steeds helderder wórdt welke specifieke eisen voor bepaalde functies moeten worden ge steld, zijn die profielen dus aan gescherpt." Van de 211 aangeleverde kandi daten, zijn er 180 op gesprek ge weest bij KMW. Pekaar: „Die 40 mensen die op de reservelijst waren gezet, gaan we nu probe ren naar voren te halen. Die kunnen mogelijk eerder aan de slag. En voor de 90 mensen die buiten de boot vielen, gaan we andere oplossingen zoeken. Over pakweg veertien dagen is daarover waarschijnlijk meer bekend." Arbeidsvoorziening blijft ove rigens mensen werven. Dat ge beurt zowel in de regio als lan delijk én in het buitenland. In het kader van de werving wordt ook gepraat met bedrijven, waar op niet al te lange termijn mensen afvloeien. Om welke be drijven dat gaat, wil Pekaar niet zeggen. In Domburg staat een bijzonder museum. Een schitterend monumentje dat herinnert aan schilders die hier het licht vingen, harmonie zochten, een stijl vorm gaven. Stijl, dat heeft deze tafel zeker. Nu staat hij juist daar onze eigen tijd te vertegenwoordigen. Zo mooi, zo perfect en toch zo eenvoudig. Dat is functionele schoonheid, die gezien mag worden! Dat is kunst om dagelijks praktisch te gebruiken! Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030 door Ondine van der Vleuten VLISSINGEN - In het Vlissing- se Sportfondsenbad worden morgen (zaterdag) en zondag de Nederlandse Kampioenschap pen zwemmend redden voor ju nioren en senioren gehouden. Het Sportfondsenbad dient als locatie ter ere van het 75-jarig bestaan van de Vlissingse Dr. A Stavermanbrigade. De junioren, zwemmers tot 15 jaar, verschijnen zaterdag om 13 urn-aan de start. Rond 16.15 uur eindigt de wedstrijd. De senio ren zwemmen zondag vanaf 12 uur. Rond 17.15 uur is de prijs uitreiking. Tijdens de wedstrijden werken dames- en herenploegen van maximaal zes personen ver schillende zwemonderdelen en estafettes op het gebied van zwemmend redden af. Bij on derdelen als familiekopgreep, torpedoboei-estafette en lijn- redding met tuigje komt het puur op samenwerking aan. De Dr. A Stavermanbrigade strijdt dit jaar met twee dames- en twee herenploegen om de Na tionale titels. De junioren ko men uit met één meisjes- en één jongensploeg. De wedstrijd- ploeg van de Vlissingse brigade kwam de afgelopen jaren regel matig met eremetaal thuis, Ook maakt een aantal leden deel uit van de Nederlandse se lectie. Vanwege het jubileumjaar wer den eerder dit jaar ook de wed strijden NK-EHAD (Eerste Hulp aan Drenkelingen) in Vlis singen gehouden. De Dr. A Stavermanbrigade werd 18 juli 1924 opgericht door H. Bode en A Sta verman. In Vlissingen waren er in die tijd nog veel verdrinkingsgevallen. Moderne hulpmiddelen als red dingsboten en helikopters wa ren niet voorhanden. De leden en instructeurs van de Dr. A Stavermanbrigade hel pen bij de beveiliging van eve nementen als de intocht van Sinterklaas en de kanaalrace. Deze zomer organiseert de bri gade nog een EHAD-strand- wedstrijd op de boulevard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 21