Door accijns fris achter het stuur
Personeelswerving koek en ei
PZC
HT
Netwerk toeristische
pontjes breidt uit
Bij Ellewoutsdijk
is het wachten op
echte spektakels
Kampioenschappen
zwemmend redden
in bad Vlissingen
zeeland
21
ELICHT
Drankbelasting
Wagen klaar voor komst tunnelboor
vrijdag 9 april 1999
door Jeroen Vliegenberg
Oin de verkeersveiligheid te ver
groten. moet de verbruikersbe
lasting op frisdrank worden afge
schaft en de accijnzen op alcoholhou
dende dranken worden verhoogd. Vei
lig Verkeer Nederland, de Consumen
tenbond en het Nationaal Instituut
voor Gezondheidsbevordering en
Ziektepreventie (NIGZ) openen met
deze voorstellen opnieuw de aanval
op de in hun ogen oneerlijke en discri
minerende belastingheffing op fris
drank. Die heffing leverde het Rijk vo
rig jaar 440 miljoen gulden op. De
plannenmakers gaan ervan uit dat au
tomobilisten geneigd zijn eerder voor
frisdrank te kiezen als alcohol duur
der is. Dat is nog maar de vraag, gelet
op de minieme prijswijzigingen.
„We zien er geen heil in", reageert J.
Verhoek van het Overlegplatform
Drank- en Horecawet. „Onze filosofie
is simpel. Niet de gebruiker, maar de
misbruiker moet je aanpakken. De
overgrote meerderheid van de Neder
landers drinkt af en toe een glaasje en
die straf je op deze manier doordat ze
vier cent meer moeten betalen voor
een pilsje of een borreltje. Maar de fi
losofie achter dit soort initiatieven is
vaak: als je het alcoholgebruik van de
gemiddelde Nederlander laat afne
men door bij voorbeeld accijnsverho
ging, daalt het misbruik ook. Dat is
een onbewijsbare stelling. Kijk maar
naar Zweden, waar alcohol ontzet
tend duur is. De cijfers over alcohol
gebruik daar zijn laag, maar dat zegt
niks. Er wordt in Zweden volop ille
gaal gestookt en gesmokkeld. Moetje
eens kijken als die Zweden op een
camping in het buitenland bier voor
een paar gulden kunnen kopen. Over
alcoholmisbruik gesproken.
Straffen
Verhoek is wel blij met de afschaffing
van de verbruikersbelasting op fris
drank, maar vindt dat die niet moet
worden gekoppeld aan de verkeers
veiligheid. „Je moet alcohol op een
volwassen manier benaderen. Het ge
bruik van een glaasje is prima. Maar
wij vinden dat alcoholgebruik in het
verkeer keihard moet worden aange
pakt. Dus meer alcoholcontroles, vlie
gende brigades en veel zwaardere
straffen. Dan bereik je dat mensen
zich wat vaker en eerder achter de
oren krabben."
„De gedachte is simpel", zegt direc
teur H. Krosse van het NIGZ. „Als je
iets duurder maakt heeft, dat meestal
invloed op het gedrag van mensen. Zo
redeneert Netelenbos ook bij het reke
ningrijden. Mensen gaan bewuster
autorijden en wij hopen dat mensen
<553322223E£
„•iia-növ.wm
Verlaging van de belasting op frisdrank en verhoging van de accijns op alcohol, zou de verkeersveiligheid moeten vergroten. Menigeen twijfelt echter of er een
rechtstreekse relatie is tussen een belastingmaatregel en drankgebruik door automobilisten. foto Dirk-Jan Gjeltema
gestimuleerd worden frisdrank in
plaats van alcohol te kopen."
Het voorstel past bij ander maatrege
len die de NIGZ heeft voorgesteld om
alcoholmisbruik aan de kaak te stel
len, zoals het afschaffen van het hap
py hour in cafés, het niet verkopen aan
personen onder de 18 jaar en minder
verkooppunten. Krosse: „Onze taak is
om voortdurend te wijzen op de ge
zondheidsrisico's. De gevolgen van
overmatig alcoholgebruik worden
nog steeds door veel mensen zwaar
onderschat. Maar het kost de maat
schappij ontzettend veel geld om alco
holproblemen op te lossen. Nu is er in
de politiek weer veel aandacht voor
alcoholgebruik. Dat heeft alles te ma
ken met een toenemend aantal doden
in het uitgaanscircuit. In de weeken
den wordt veel gedronken en drugs
gebruikt en dat eist verkeersslachtof
fers. We vragen al jaren aandacht voor
dit probleem. Ieder moet zijn eigen
verantwoordelijkheid nemen, maar
dat geldt ook voor de overheid en de
horeca. Onze taak is om te blijven
waarschuwen als het mis dreigt te
gaan. Dat gaat stapje voor stapje."
Concurrentie
De eigenaar van Van Ouwerkerk's
Wijnkelder uit Vlissingen ziet niets in
het voorstel,Ik zit al dertig jaar in het
vak en ik heb verschillende accijns
verhogingen op alcohol meegemaakt.
Het is echt niet zo dat mensen minder
alcohol kopen. Ze stappen gewoon
over van een A-merk op een B-merk.
Een maatregel die wel effect zou kun
nen hebben is de alcohol weghalen bij
supermarkten en benzinestations.
Dan zouden jongeren minder makke
lijk aan alcohol komen. Nederland
loopt daarmee al voorop in vergelij
king met omringende landen. In
Duitsland en België kun je overal ster
ke drank kopen, ook in supermarkten.
Probleem is alleen dat je dan met de
Europese wetgeving in de knoei komt.
Verhoging van accijns op alcohol of
weghalen van alcohol bij supermark
ten en benzinestations heeft boven
dien veel gevolgen voor concurrentie,
zeker in de grensgebieden. Daar heb
ben ze nu al genoeg moeite mee. Ik ge
loof niet dat er veel verandert."
C. Rijnders, pompbediende Avia-
Sakko in Sas van Gent: „We verkopen
bier en frisdrank. Dat loopt heel goed.
Ik denk niet dat mensen nu opeens
meer frisdrank gaan kopen. Als ze al
cohol willen drinken, kopen ze het
toch wel en dan maakt het echt niet uit
of het een paar kwartjes of gulden
duurder is. Nee, om de verkeersveilig
heid te vergroten, moeten er gewoon
zwaardere straffen komen als iemand
met alcohol op een ongeluk veroor
zaakt."
De Vereniging Nederlandse Frisdran
ken Industrie (NFI) reageert verheugd
op de plannen. In een persbericht laat
de organisatie weten dat de industrie
al jaren ageert tegen de oneerlijke be
lasting. De verbruikersbelasting be
draagt per liter 20 cent voor frisdrank,
15 cent voor mineraal- en bronwater,
15 cent voor vruchtsappen en 60 cent
voor limonadesiroop. Daardoor is de
consumentenprij s van deze producten
onterecht en onnodig hoger dan die
van concurrerende producten als kof
fie, thee, melk en drinkyoghurt. De in
dustrie hoopt dat de politiek dit sig
naal zal oppikken.
Een woordvoerster van Heineken wil
niets zeggen over een eventuele ac
cijnsverhoging op alcohol. „Heineken
heeft daar geen mening over. Dat is
een zaak van de politiek."
door Jacques Cats
VLISSINGEN - Het succesvolle
toeristische product 'Fiets een
rondje met het pontje' wordt de
ze zomer uitgebreid. Het betreft
de verbinding Middelharnis-
Hellevoetsluis. Het pontjesver-
haal wordt nu ook voor wande
laars interessanter gemaakt.
„Met de ingebruikneming van
het nieuwe traject wordt Zee
land al fietsend en varend aan
de Randstad vastgeknoopt",
meldt initiatiefnemer en coör
dinator Teun van Elsacker van
het Bureau voor Toerisme Zee
land. Aan de betrokken ge
meenteraden wordt een garan
tiesubsidie gevraagd.
Het sportvissersschip De On
derneming, van een eigenaar uit
Yerseke, onderhoudt de toeris
tische dienst. Op de zaterdag
vóór Pinksteren en op Tweede
Pinksterdag wordt het spits af
gebeten, waarna er in het hoog
seizoen van maandag tot en met
zaterdag drie keer per dag op en
neer wordt gevaren.
Vesting
Het toeristische pontje meert in
Middelharnis af bij de oude stei
ger, waar de RTM veerboot ook
aanlegde toen de Haringvliet -
dam nog niet bestond. Van Els
acker: „We hadden liever mid
den in het dorp willen afmeren,
maar dat was niet mogelijk." De
Onderneming kan per overtocht
75 personen meenemen. Ln Hel-
levoetsluis is de afmeerplaats
midden in de vesting gesitueerd,
bij het vuurtorentje.
Middelharnis is toeristisch inte
ressant door de vestiging van
het Rien Poortvlietmuseum en
het streekmuseum. Middelhar
nis heeft daarnaast een leuk ha
ventje. In combinatie met de
route over de Harirrgvlietdam
valt er voor fietsers een aardig
rondje te maken, waarbij onder
weg de Delta Expo en de vismijn
van Stellendam kunnen worden
bezocht.
Klandizie
Het toeristisch product heeft
ook een veer moeten laten; de
door rederij De Veerman op de
Grevelingen onderhouden
dienst Bruinisse-Herkingen-
Slik van Flakkee komt te ver
vallen, mede omdat vorige zo
mer de klandizie tegenviel. Van
Elsacker vindt het jammer dat
rederij Dijkhuizen uit Vlissin
gen niet meedoet met het pro
ject. Daardoor ontbreekt in het
speciaal uit te geven almanakje
met bijzonderheden over routes
en dienstregelingen informatie
over de door Dijkhuizen ver
zorgde dienst Veere-Kamper-
land v.v. De meeste toeristische
pontjes varen in het hoogsei
zoen. Op enkele trajecten zoals
op de lijn Hoedekenskerke-Ter-
neuzen kunnen in mei al over
tochten worden gemaakt.
In het begin mei beschikbare al
manakje met de dienstregeling
valt te lezen dat de pontjes ook
goed te benutten zijn voor per
sonen die deels te voet en voor
een deel met gebruikmaking
van het openbaar vervoer Zee
land willen verkennen. Zes tra
jecten worden aanbevolen.
Valsemunters
in Hansweert
HANSWEERT - De politie van
Woensdrecht heeft een inwoner
van Hansweert aangehouden in
verband met valsemunterij. De
Zeeuw wilde in een café in Hoo-
gerheide twee biljetten van 50
gulden wisselen.
Op het moment dat de opletten
de caféhouder de biljetten aan
het controleren was, koos de
verdachte het hazepad. Beide
biljetten bleken vals te zijn.
Doordat een goed signalement
van de man beschikbaar was,
kon hij na een kwartier aange
houden worden.
Door het onderzoek dat de poli
tie heeft ingesteld naar de her
komst van het valse geld kon
ook de maker achterhaald wor
den. Het gaat om een plaatsge
noot van de eerste verdachte.
Ook hij is aangehouden en in
verzekering gesteld. In zijn wo-
nign in Hansweert is een onder
zoek ingesteld, waarbij materi
alen werden gevonden die te
maken met de productie van
vals geld.
De falsificaten werden gemaakt
met behulp van een computer.
Uit het onderzoek kwam naar
voren dat beide mannen verant
woordelijk waren voor de uit
gifte van twee valse biljetten in
Rilland en Rruiningen. De af
spraak tussen beide mannen
was dat de één ze zou maken en
de ander ze zou uitgeven. Als
motief gaven ze geldgebrek op.
Eind april komt de eerste ver
dachte voor de rechter.
door René Schrier
Q ELLEWOUTSDIJK-Jaren-
lang reed hij heen en weer tus-
a'' sen Zeeland en de Randstad.
110 Nooit heeft Wim van de Linde
a& echt overwogen om zich ook
en metterwoon in de Randstad te
vestigen. Hij heeft ooit wel eens
en getwijfeld, maar ergens wist hij
het gewoon: 'De Westerschelde-
v'a tunnel komt er ooit een keer en
Ia dan wil ik erbij zijn'. En nu is hij
e: erbij, als projectleider uitvoe-
er ring van Rijkswaterstaat. Van
iai begin 19 91 is hij al betrokken bij
de voorbereidingen. W. van de
Linde werkt voor de bouw
dienst van Rijkswaterstaat, een
dienst die omschreven kan wor
den als het ingenieursbureau
van het Rijk
Het is dinsdagmiddag op een
fris bouwterrein in de buurt van
Ellewoutsdijk. Op dat terrein
zijn net de eerste echte bouwac
tiviteiten begonnen voor de be
tonnen constructie, waarin
ergens in 2002 de twee boorma
chines voor de tunnel uit moeten
komen. Het bouwterrein is nog
kaal. Tot voor kort was het voor
een leek volstrekt onduidelijk
wat er zich allemaal af moet
gaan spelen. Sinds met de voor
bereidingen voor de betonnen
caisson is begonnen wordt in elk
geval enigszins duidelijk waar
de tunnel aan de Zuid-Beve-
landse kant begint of eindigt,
net hoe je het bekijkt.
Van de Linde realiseert zich dat
de werkzaamheden, als ze een
maal flink op gang zijn, behoor
lijk wat belangstelling zullen
Projectleider Wim van de Linde.
trekken. Het ommetje langs de
zeedijk is voor inwoners van El
lewoutsdijk en omliggende dor
pen nu al een vertrouwde gang
en dat zal er als de werkzaamhe
den vorderen niet minder op
worden. „Ik vind het wel leuk
dat er belangstelling voor het
werk bestaat. Toen we aan de
Koopmanshaven in Vlissingen
bezig waren, hadden we een
vast clubje mannen dat elke
middag kwam kijken. Op den
duur wisten ze beter dan wij hoe
het allemaal moest. Ik vind
trouwens dat de omgeving ook
recht op informatie heeft."
Momenteel zijn op het bouwter
rein bij Ellewoutsdijk een paar
witte keten te zien. Van de Linde
legt uit dat het om tijdelijke
kantoren gaat. Het is de bedoe
ling dat er deze zomer andere
kantoren bij komen. Verder ver
rijzen er werkplaatsen en maga
zijnen op het terrein. „In feite is
dit de dependance van Terneu-
zen, waar onder meer de aanne
mer zetelt. Maar op zich is dit
toch al een groot werk."
Een grote groene nissenhut
staat nu nog precies op de plaats
waar over een paar jaar de au
to's in en uit de tunnel zullen
stormen. Afgezien van enkele
hopen grond is het werkterrein
nog vrij kaal. Dat zal snel veran
deren, verzekert Van de Linde.
Binnenkort worden er hekken
omheen gezet en zullen de acti
viteiten toenemen. Op korte ter
mijn is de bouw van de enorme
caisson het meest spectaculair.
Maar er is meer op komst. Zo
moet in de Westerschelde een
steiger aangelegd worden in
combinatie met een ponton.
Vanaf die steiger wordt zand ge
lost dat via een transportband
over de dijk gaat naar het bouw
terrein. Dat zand is onder meer
bedoeld voor de aanleg van de
wegen en viaducten. Verder ko
men er ook leidingen om Wes-
terscheldewater aan en af te
vo'eren. Dat water wordt ge
bruikt om de grond onder de
caisson weg te spoelen, zodat
het gevaarte langzaam de diepte
in kan zakken. Verder zijn er de
voortdurende zandtransporten
die steeds voor activiteit zullen
zorgen.
Later, als de kanteldijk wordt
aangelegd, zal een belangrijk
deel van de werkzaamheden
onttrokken worden aan het oog
van de toeschouwers. Maarzo
ver is het nog lang niet. Voorlo
pig zitten belangstellenden eer
ste rang op de dijk bij het werk.
foto Charles Strijd
door Wout Bareman
TERNEUZEN - In de loop van volgende week
wordt in de tunneltoerit op het bouwterrein bij
Terneuzen begonnen met het plaatsen van de eer
ste tunnelboormachine.
Donderdag werd het laatste deel van de 150 meter
lange platformwagen, die achter het boorfront en
de daaraan gekoppelde volgwagens (met alle ap
paratuur die nodig is tijdens het boren en bouwen)
'hangt', in de toerit geïnstalleerd. Via die plat
formwagens worden de tunnelsegmenten aange
voerd en voorin de boormachine met een erector,
een ronddraaiende kraan, in de goede positie ge
bracht. Voor het plaatsen van de boormachine
wordt volgende week bij de bouwput een immen
se mammoetkraan opgebouwd, die de machine in
onderdelen op hun plaats takelt. Overigens is in
middels ook begonnen met de aanvoer van onder
delen van de tweede boormachine. Het boorpro-
ces begint, als alles volgens plan verloopt, medio
juli.
Studie naar
neveneffecten
van tunnel
TERNEUZEN - B en W van Ter-
neuzen willen de Universiteit
van Gent en het Nederlands
Economisch Instituut in Rotter
dam laten onderzoeken welke
economische en sociaal-maat
schappelijke gevolgen de aan
leg van de Westerscheldetunnel
voor de Kanaalzone heeft.
Met het onderzoek, dat een half
jaar in beslag neemt, is 277.000
gulden gemoeid. Dat geld wordt
uit de pot 'reserveleges Wester
scheldetunnel' gehaald. Aan le
ges vangt Terneuzen een slordi
ge vier miljoen gulden voor de
tunnelwerken en alles wat
daarmee samenhangt. Het col
lege in een voorstel aan de raad:
„De realisatie van de Wester
scheldetunnel brengt Terneu
zen in een veel dominanter eco-
nomisch-geografische positie
dan vandaag de dag het geval is.
Terneuzen zal daarmee het
scharnierpunt zijn tussen
Vlaanderen en de Schelde-del-
ta. Deze positie kan zowel posi
tieve als negatieve effecten te
weeg brengen."
En die wil het college in kaart
gebracht zien. Het onderzoek
wordt geleid door de Gentse
professor G. Allaert, die soort
gelijke studies al verrichtte voor
de Gentse Kanaalzone.
(Advertentie)
KMW en bonden praten conflict uit
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De lucht is op
geklaard. Arbeidsvoorziening
Zeeland weet als personeels-
werver weer precies welke eisen
de Kombinatie Middelplaat
Westerschelde stelt aan kandi
daat-tunnelbouwers. En de
KMW-directie is helemaal bij
gepraat over de frustraties die
bij Arbeidsvoorziening ont
stonden op het moment dat van
de 180 aangedragen vaklieden
er maar 50 werden aangeno
men, 40 op de wachtlijst werden
geparkeerd en de overige 90 he
lemaal buiten de boot dreigden
te vallen.
Toen Arbeidsvoorziening Zee
land de opdracht van KMW om
honderden vaklui te werven,
aanvaardde, was er nog geen
vuiltje aan de lucht. De eisen die
waren verbonden aan de te ver
geven banen waren duidelijk.
Tot half maart plotseling bleek
dat handenvol mensen die, vol
gens het oorspronkelijke eisen-
lengte 6,5 km
WEEKBOEK TUNNEL
pakket aan alle voorwaarden
voldeden en over alle gevraagde
diploma's en certificaten be
schikten, met een vriendelijk
briefje van KMW het bos wer
den ingestuurd. De Bouw- en
Houtbond FNV steigerde en ook
Arbeidsvoorziening morde, zij
het in bedektere termen.
Tijdens een informatie-avond
in Terneuzen, twee weken gele
den, eiste FNV-districtshoofd
Jos van der Borgt van KMW een
soepelere opstelling: wie over de
benodigde papieren beschikte,
moest alsnog een kans krijgen
en was het nodig om een kandi
daat-tunnelbouwer nog wat
specifieke kennis bij te brengen,
dan moest dat maar gebeuren in
een stoomcursusje.
Hans Pekaar, door Arbeids
voorziening speciaal vrijge
maakt voor het werven van ar
beidskrachten voor KMW, zat
donderdag urenlang om de tafel
met KMW-directeur Huib de
Jonge. „Het was voor beide par
tijen goed dat we van gedachten
hebben gewisseld. Ja, voor alle
bei is nu weer heel helder hoe de
zaken ervoor staan."
De problemen spitsten zich. zo
bleek, vooral toe op de 'functie
profielen', die medio maart door
KMW werden bijgesteld. Pe
kaar: „Aanvankelijk werkten
we op basis van heel algemene
profielen, maar naarmate het
werk vordert, kristalliseert dat
profiel verder uit... omdat
steeds helderder wórdt welke
specifieke eisen voor bepaalde
functies moeten worden ge
steld, zijn die profielen dus aan
gescherpt."
Van de 211 aangeleverde kandi
daten, zijn er 180 op gesprek ge
weest bij KMW. Pekaar: „Die 40
mensen die op de reservelijst
waren gezet, gaan we nu probe
ren naar voren te halen. Die
kunnen mogelijk eerder aan de
slag. En voor de 90 mensen die
buiten de boot vielen, gaan we
andere oplossingen zoeken.
Over pakweg veertien dagen is
daarover waarschijnlijk meer
bekend."
Arbeidsvoorziening blijft ove
rigens mensen werven. Dat ge
beurt zowel in de regio als lan
delijk én in het buitenland. In
het kader van de werving wordt
ook gepraat met bedrijven,
waar op niet al te lange termijn
mensen afvloeien. Om welke be
drijven dat gaat, wil Pekaar niet
zeggen.
In Domburg staat een bijzonder
museum. Een schitterend monumentje
dat herinnert aan schilders die hier
het licht vingen, harmonie zochten,
een stijl vorm gaven.
Stijl, dat heeft deze tafel zeker.
Nu staat hij juist daar onze eigen
tijd te vertegenwoordigen. Zo mooi,
zo perfect en toch zo eenvoudig.
Dat is functionele schoonheid, die
gezien mag worden! Dat is kunst
om dagelijks praktisch te gebruiken!
Noordweg 125, Serooskerke, 0118-593030
door Ondine van der Vleuten
VLISSINGEN - In het Vlissing-
se Sportfondsenbad worden
morgen (zaterdag) en zondag de
Nederlandse Kampioenschap
pen zwemmend redden voor ju
nioren en senioren gehouden.
Het Sportfondsenbad dient als
locatie ter ere van het 75-jarig
bestaan van de Vlissingse Dr. A
Stavermanbrigade.
De junioren, zwemmers tot 15
jaar, verschijnen zaterdag om 13
urn-aan de start. Rond 16.15 uur
eindigt de wedstrijd. De senio
ren zwemmen zondag vanaf 12
uur. Rond 17.15 uur is de prijs
uitreiking.
Tijdens de wedstrijden werken
dames- en herenploegen van
maximaal zes personen ver
schillende zwemonderdelen en
estafettes op het gebied van
zwemmend redden af. Bij on
derdelen als familiekopgreep,
torpedoboei-estafette en lijn-
redding met tuigje komt het
puur op samenwerking aan.
De Dr. A Stavermanbrigade
strijdt dit jaar met twee dames-
en twee herenploegen om de Na
tionale titels. De junioren ko
men uit met één meisjes- en één
jongensploeg. De wedstrijd-
ploeg van de Vlissingse brigade
kwam de afgelopen jaren regel
matig met eremetaal thuis,
Ook maakt een aantal leden
deel uit van de Nederlandse se
lectie.
Vanwege het jubileumjaar wer
den eerder dit jaar ook de wed
strijden NK-EHAD (Eerste
Hulp aan Drenkelingen) in Vlis
singen gehouden.
De Dr. A Stavermanbrigade
werd 18 juli 1924 opgericht door
H. Bode en A Sta verman. In
Vlissingen waren er in die tijd
nog veel verdrinkingsgevallen.
Moderne hulpmiddelen als red
dingsboten en helikopters wa
ren niet voorhanden.
De leden en instructeurs van de
Dr. A Stavermanbrigade hel
pen bij de beveiliging van eve
nementen als de intocht van
Sinterklaas en de kanaalrace.
Deze zomer organiseert de bri
gade nog een EHAD-strand-
wedstrijd op de boulevard.