Humor en angst in assemblages gevat Elke dag brengt een nieuw avontuur voor de camera Domtoren zenuwcentrum voor Panorama Utrecht Keramuze '99 in De Bilt is volwassen geworden TV7P kunst iLV cultuur Hans Eijkelboom maakt dagboek vol met beelden 16 Hoewei Haarlem twee belangrijke materieschilders in haar midden heeft gehad - eigenlijk drie als je de nog immer onbekende Karei Slingervoet meerekent - is er in de Spaarnestad nooit veel interesse voor hen geweest. Pas de laatste jaren duiken de vroege werken van Jaap Wagemaker - in het bezit van het Frans Halsmuseum - op in tentoonstellingen. Voor de materiewerken - een vorm van schilderen waarbij kunstenaars olieverf een extra plastische huid geven door de verf te mengen met marmerpoeder, zand en asfalt en waarin dikwijls ook materialen als hout, jute, touw en gevonden voorwerpen worden verwerkt - uit zijn Amsterdamse periode is nimmer belangstelling getoond. Het Frans Halsmuseum bezit dan ook geen enkel werk uit deze periode. En tegenwoordig zijn ze onbetaalbaar. Het oeuvre van Wim de Haan is praktisch hetzelfde lot beschoren. Je zou toch verwachten dat men voor de collectie moderne kunst van het museum enige werken van deze kunstenaar zou hebben trachten te verwerven. Slechts een schamel zestal schilderijen en een enkele assemblage heeft het Frans Halsmuseum in bruikleen gekregen van de Stichting Wim de Haan. En dan nog wel op initiatief van deze stichting zelf. Toegegeven, Wim de Haan is maar een korte periode werkzaam geweest. Pas op veertigjarige leeftijd koos hij voor de kunst, op 53-jarige leeftijd stierf hij. En hij was een 'kunstenaars-kunstenaar', een kunstenaar die lange tijd alleen bekend was in kunstenaarskringen. Komt deze expositie in de Verweyhal dan te laat? Nee, beter laat dan nooit. Maar in 1993 kromp mijn Haarlems hart ineen, het verschrompelde bijkans bij het zien van de expositie Meesters der Materie. Materieschilderkunst in een internationaal perspectief in Het Noordbrabants Museum. Een tentoonstelling waarbij het werk van Wim de Haan, Jaap Wagemaker en Bram Bogart centraal stond. Die expositie had het Frans Hals moeten organiseren, had op zijn minst moeten doorreizen naar Haarlem, dat immers door twee belangrijke materieschilders de Hollandse bakermat van deze tak van de informele schilderkunst kan worden genoemd. In twaalf jaar tekende, schilderde en assembleerde De Haan een belangrijk oeuvre bij elkaar, al zijn er duidelijk werken die eruit springen. Tegenwoordig zijn het vooral zijn assemblages die het meest tijdloos overkomen. Soms komen ze humoristisch over, soms zijn het pure fetisjen waar hij al zijn angsten in lijkt te L'innomable, een assemblage van Wim de Haan uit 1962 (collectie Rijksmuseum Twenthe, in bruikleen van de stichting Wim de Haan). De assemblages ontstonden later dan zijn materie-schilderijen. indelij k gerechtigheid. Het Frans Halsmuseum komt ten langen leste met een overzichtstentoonstelling van Wim de Haan (1913 -1967), een van de belangrijkste 'materieschilders' die Nederland voortgebracht heeft. Samen met de Delftenaar Bram Bogart en Haarlemmer Jaap Wagemaker wordt De Haan gerekend tot de top drie van dit genre binnen de vaderlandse moderne kunst. Evenals Wagemaker was hij lange tijd werkzaam in Haarlem, al heeft deze zijn materieschilderkunst pas na zijn Haarlemse periode ontwikkeld. Van groot belang is de oeuvrecatalogus die gelijktijdig met de tentoonstelling wordt gepresenteerd. Een eer die het Haarlemse museum eigenlijk niet toekomt.... hebben gebundeld. Na moeilijke jaren, onder andere door een krijgsgevangenschap in Nederlands-Indië en een zwakke gezondheid, koos De Haan omstreeks 1953 voor de schilderkunst. Begin jaren vijftig had hij Jaap Wagemaker al leren kennen. Hoewel hij Wagemakers experimenten met het mengen van verf met zand en gips zeer interessant vond, duurde het nog tot 1955 alvorens hij na een ingeving overging tot het mengen van verf met as uit zijn potkachel, waarmee hij zijn huis aan de Haarlemse Ampèrelaan warm hield. De Haan bleef tot aan zijn dood in Haarlem wonen, maar nam later evenals Wagemaker een atelier in Amsterdam. De zeer filosofisch ingestelde De Keramuze '99 is volwassen geworden. Zo'n zeventig geselecteerde kunstenaars uit Nederland, Duitsland. Frank rijk, Spanje en Oostenrijk zul len deze zomer een maand lang hun keramisch werk in De Bilt en Bilthoven exposeren. Minis ter Els Borst opent de tentoon stelling op zaterdag 29 mei in gemeentehuis Jagtlust. De forse groei heeft een praktisch pro bleempje. De organiserende stichting Kunst Cultuur De Bilt/Bilthoven komt suppoos ten tekort. Voor de werving wordt dinsdag 13 april in ge bouw De Magneet aan de Juli- analaan een open informatie avond gehouden. De keramiek-tentoonstelling Keramuze is in 1993 in het Biltse geïntroduceerd. Op initiatief van beeldend kunstenares Ruby Hartgring die hiermee een alter natief wilde brengen voor 'Beel den in De Bilt'. Een landelijk be kend geworden expositie van beelden op mooie plekjes in de gemeente die door vandalisme niet meer herhaald kon worden. Hartgring bedacht toen een ge combineerde manifestatie van buiten- en binnenpresentaties met moderne keramiek in de hoofdrol, vooral om keramiek als volwaardige kunst in de schijnwerpers te zetten en te ontdoen van het stempel van het volkse pottenbakkerswerk. Keramuze '93 werd een succes. Gevolgd door een tweede in 1996 waarbij de expositie in het teken stond 'Van schaal tot schip'. De constructie van deze derde Keramuze is iets veran derd. Niet langer werden de ex posanten van de vorige keer au tomatisch gevraagd. Nu ging de stichting zelf anderhalf jaar lang op zoek naar keramisten in binnen- en buitenland, waarbij ook de eindexamenexposities van de Nederlandse kunstaca demies werden bekeken. Van de uitverkoren kandidaten kwa men er 120 door de selectie. Zo'n zeventig kunstenaars namen tenslotte de uitnodiging aan. Voor de 'Ouverture' de ope ningsdag op 29 mei, zijn nog eens vijf exposanten uitgeno digd. Vergeleken met de vorige Keramuze is er werk te zien van Haan was een gevoelsmens en sterk onderhevig aan wisselende stemmingen. Dit straalt van zijn Mediterraans getinte kunstwerken af. Emotionele erupties zijn het. Zet ze af tegen de evenwichtig gecomponeerde, esthetische werken van Wagemaker en je ziet pure soul tegenover sophisticated free jazz. Hoe het ook zij, het Frans Halsmuseum maakt met deze tentoonstelling op de valreep van deze eeuw en van de loopbaan van directeur Snoep nog iets goed ten opzichte van haar verplichting jegens de Haarlemse kunstgeschiedenis. Aart van der Kuijl Overzichtsexpositie Wim de Haan. Verweyhal, Grote Markt 16, Haar lem. Openma t/m za 11-17 u; zon en feestdagen 12-17 u. Monografie- /oeuvre-catalogus 75 gulden. Mannen met rugzakjes, vrouwen met uitverkoop- tassen, ouders met buggy's, be zoekers van een vernissage, bikers, skaters met bloot boven lijf, dragers van waxcoats. Ca tegorieën die niets met elkaar gemeen hebben, behalve dan dit: ze passeerden de afgelopen jaren de lens van Hans Eijkel- boom. De gefotografeerden zijn personages geworden in zijn 'dagboek'. Van Eijkelbooms werk is mo menteel een overzicht te zien in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem, dat een kwart eeuw kunstenaarschap beslaat, onder de prikkelende maar nog al misleidende titel 'De ideale man'. Eijkelboom houdt zijn dagboek inmiddels al ruim zes jaar bij en wil dat tot in 2007 volhouden. Elke dag is voor hem een avon tuur waarin hij zo blanco moge lijk de wereld tegemoet treedt. En op zo'n dag kan hij zich tussen het winkelend publiek begeven, zich opstellen bij de roltrappen in het World Trade Centre of de tienerfans van de Spice Girls opwachten bij aan vang van het concert. De foto's dragen een vluchtig karakter. Van afgewogen com positie of portretten is geen sprake. In die zin is Eijkelboom ook geen fotograaf, maar een beeldend kunstenaar die zich van een camera bedient. Tech nische en esthetische details lij ken hem nauwelijks te interes seren, het gaat erom dat wat hij wil laten zien erop staat. De gefotografeerden missen de tails die de beschouwer aanzet ten tot bespiegelingen over hun persoonlijkheid of leven, wel zijn er altijd uiterlijkheden die de aandacht absorberen. Wat door Eijkelbooms projectmati ge aanpak opvalt is de eenvor migheid van de afgebeelde per sonen. Als reeksen nauwelijks van elkaar te onderscheiden vlinders die door een entomo loog zijn vastgeprikt. Wat be zielt al die mensen om zich in een soort van uniform te hullen, of dat nu uit naveltruitjes, buttondownshirts, jagersgroe ne jassen of bloemetjesjurken bestaat? Het vraagstuk van persoonlijke identiteit en groepsgedrag, sociale omgeving en de bedrieg lijkheid van de visuele waarne ming zijn van stond af aan belangrijke thema's in Eijkel- booms werk. Met dit verschil, dat het recente werk afstande lijker lijkt dan het oudere, dat meer becommentariërend van aard is. Zoals het uit 1978 date rende project 'De ideale man', waaraan de tentoonstelling haar naam ontleent, en waarin de kunstenaar zich letterlijk af zet tegen het gegeven dat kleren de man maken. Net zoals het overige werk uit die tijd draagt het een perfor- mance-achtig karakter. Eijkel boom benaderde honderd vrou-' wen met de vraag hoe hun ideale i man er qua uiterlijk en kleding uitziet. Uit de beschrijvingen i selecteerde hij er tien, waarna i hij zich kleedde en liet grimeren) volgens hun aanwijzingen, om vervolgens te poseren voor de camera: als dandy, als Nijinski-) achtig type, als stoere verschij- ning in lederen jack. Identiteit is kennelij k geen vaststaand gege ven, men wisselt er net zo ge makkelijk van als van jas. Op allerlei manieren trachtte; Eijkelboom in zijn vroege werkj ook de werkelijkheid te mani-j puleren. In het project 'In de krant' zorgde hij er tien dagen: lang voor minstens op één foto: in de krant te komen. We zieii hem als toeschouwer bij het af-i breken van elektriciteitsmas-| ten, bij een studentenprotest,) een mars van dienstweigeraars,) de opening van een tennispark,! als omstander bij ongeval met! dodelijke afloop. Zo aanwezig als de kunstenaar zelf is in het oudere werk, zo ab sent is hij meestal in het recente.i Vooral in het dagboek plaatst hij zichzelf nadrukkelijk aan dej andere kant van de camera. Hijj bedient de sluiter, is minder re gisseur dan registrator. Zijn fo to's missen drama en glamour, het is juist hun volstrekte nor maliteit die maakt dat ze op één; andere manier schuren en jeu-1 ken. Alsof ons aan kicks en de schijnbare perfectie van recla-! mebeelden gewende oog zo'n) grote portie alledaagsheid niet meer velen kan. Yvonne Jansert i i 'De ideale man', overzichtstentoon- stelling Hans Eijkelboom. T/m 30 mei in het Museum voor Moderne 1 Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem. 1 Open. dinsdag t/m 10-17 uur, za en zo 11-17 uur. I twintig kunstenaars meer. Ke ramuze wordt dit keer ingericht in Jagtlust, in het RIVM-ge- bouw en op het landgoed Houd- ringe. Op deze laatste locatie zijn vooral werken te zien die het landschap verfraaien. Keramuze is in de kunstenaars wereld inmiddels een begrip ge worden, zeggen Aleid Zuidema en Dick van 't Sand van Kunst Cultuur. Naar schatting heeft de gratis manifestatie vorig jaar 10.000 bezoekers getrokken. Helma van den Berg World Trade Centre New York, 1998, onderdeel van de expositie De ideale man in Arnhem. foto Hans Eijkelboom Wim T. Schippers verving zijn - afgekeurde - idee om voor Panorama 2000 om een negatief van de domtoren te graven naast de Domtoren dooreen Panorama kid-doos met schepje. foto Cor Mooij De laatste zeurpiet, die geloofde dat Panorama 2000, de grote millennium tentoonstelling van het Centraal Museum, vanwege een extreem hoog gehalte gekke plannen praktisch, technisch, in tijd en gi gantisch hoge kosten niet te realiseren was houdt intussen zijn mond. De tentoonstel ling internationale hedendaagse kunst die van 5 juni tot en met 3 oktober honderd da gen lang vanaf de Domtoren een heel bij zonder panorama op een stad vol kunst belooft, is op wat pietluttige details na hele maal rond, verzekert museumdirecteur Sja- relEx. Plannen van drieëntwintig van de zevenen veertig kunstenaars kregen groen licht. Het staat nu al vast dat hun kunst spraakma kend gaat worden. Bijvoorbeeld de Ameri kaan Otto Berchem, die bewoners van een huis vlakbij de Dom zover kreeg het dak van hun woonhuis te laten vervangen door een glazen dak. Vanaf de Domtoren kun je straks met een door Panorama aangeboden verrekijker op hun doen en laten inzoomen. De verrekijker komt ook van pas voor kunstwerken die wat verder van de Domto ren zijn gesitueerd, waaronder een door kunstenaar Julian Opie ingepakt Kasteel Oudaen of de voortdurend bewegende dak- dieren van Theo Jansen, de 160 kuub zware mus van Tom Claassen en die ene duif die getooid met een camera z'n vlucht door Utrecht maakt. Wat hij ziet is in de Domto ren te zien en hij doet het in opdracht van kunstenaar Carsten Holler. De bezoeker aan Panorama wordt zeer zeker aange spoord actief van de tentoonstelling te ge nieten, te beginnen bij het trappen lopen naar de vier verschillende niveaus van de Domtoren. Voor het eerst zijn ze alle vier opengesteld. Wie de lift neemt (kost niks ex tra) gaat direct naar honderd meter. De lift is overigens al in aanbouw, voor wie de eer ste sporen van Panorama wil proeven. Een maal boven lijkt de stad te besturen: door een druk op de knop vanaf de Domtoren treedt een koekoeksklok (van Roman Sig ner) op het dak van boekhandel Broese Ke- mink in werking. Meer geluidskunst: de mobiele echoput van het duo Remko Scha en Arthur Elsenaar. een ingenieus, maar complex systeem dat horizontale geluidsgolven weerkaatst. Een nep-zon van de Deens-IJslandse kunste naar Olafur Eliasson op een betonnen silo van Douwe Egberts, een Ufo, die kunste naar Mare Ruygrok op het dak van het hoofdkantoor van de NS laat landen, een ballon van Aernout Mik in de vorm van twee op ware grootte aan elkaar gekleefde man nen, zwevend boven de stad. Utrecht is sprookje/kunst/kermis met het drive-in-reuzenrad dat John Kormeling in het plantsoen voor de Stadsschouwburg gaat plaatsen. Het rad wordt op dit moment in het noorden van het land gemaakt en het ondergaat de felste kermiskeuring om straks elke kunstminnende autobezitter zo ver te krijgen dat hij met auto en al honderd meter boven de stad wil hangen. En wellicht vang je op die hoogte het bankbiljet, dat uit de flappentap van Moritz Ebinger nooit bij de ware eigenaar terecht had kunnen ko men. De kunstenaar plaatst een flappentap aan de voet van de Dom met de uitbetaal- gleuf bovenop de Dom. De enige Utrechtse deelneemster in dit overwegend internationaal gerenommeerd gezelschap kunstenaars is Karin van Dam. Zij plaatst op het dak van de Buurkerk haar eerste buitenbeeld, een beeldend mooie in stallatie van gekleurd gaas, buizen en em mers. De installatie zal, evenals bijna alle andere kunstwerken, het mooist te zien zijn vanaf de Domtoren. Overige kunstenaars met niet minder spectaculaire kunstwerken in Panorama zijn Dennis Adams, Cai Guo- Qiang, Thomas Huber, Arm Veronica Jans- sens, Aernout Mik, Julian Opie, Jan van de Pavert, Paul Ramirez, Jonas Piolilotti Rist, Sarkis,Han Schuil, Felice Varini, Roy Ville- voye en Luuk Wilmering. Wim T. Schippers' negatief van de Domto-' ren, gegraven naast de Domtoren, kwam er niet door. Alternatief is nu zijn Panorama- kid doos met klein schepje om iedereen aan te moedigen het eigen huis zo'n aanzien te geven dat het de moeite waard wordt het bij de tentoonstelling te betrekken. Vul zelf in! Panorama wordt 5 juni groots en ludiek in geluid met een openingsact van de Chinese kuntenaar Cai Guo-qiang. Onder de titel 'The last supper - for the Future's Past' wor den gelijktijdig 2000 rookbuisjes op ver schillende plekken in de stad ontstoken. De 2000 rookpluimpjes zetten Utrecht heel even in Dickensiaanse sferen. De werken van Panorama zullen in de maand mei in de stad worden opgebouwd, maar omdat zij gerealiseerd worden op daken en hoge ge bouwen, zal er nauwelijks iets van te mer ken zijn. Thea Figee Panorama in Utrecht, 5 juni t/m 3 oktober. vrijdag 9 april 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16