Chicago gaat over alles wat verboden is Lydia van Dam zoekt balans tussen hart en inkomen Anderhalve kilo gewicht geeft voor een ton geluid D7p kunst I IA* cultuur Jazz-zangeres eert Joni Mitchell Nederlanders door Britten overrompeld 15 Chicago.... er is geen ontkomen aan. Meteen al wordt het publiek bij de kladden gegrepen als een hooggehakte dame met in I zwarte kousen gestoken benen tot aan haar oksels en borsten die uit haar strakke showcorsetje wellen, het publiek vriendelijk maar stellig waarschuwt: dit wordt een show over alles wat God verbood, waarin moord amusement en onschuld een vloek is. En dan begint het.... 'All that jazz....'Op het podium, dat alles wegheeft van een dure nachtclub vol onmiskenbaar valse glamour, speelt zich de strijd af tussen Roxie en Velma. Twee dames die wegens moord in de gevangenis zitten en elkaar bijkans op leven en dood bevechten. Om met behulp van een advocaat die de moraal heeft van een Jerry Springer, de publieke opinie te veroveren, de garantie voor een uiteindelijke vrijspraak. Wat heet: iets mooiers dan de heldin van het volk te zijn, 1 bestaat voor hen niet. Alle middelen zijn dan ook geoorloofd om dat hoogste doel te bereiken. En al is dit bizar aandoende gegeven gebaseerd op gebeurtenissen uit het Chicago van de wilde jaren twintig: in een wereld waarin de 1 advocaten van zware criminelen, graag geziene gasten zijn in talkshows en waarin misdaad op televisie haast een sfeer van glamour krijgt, is 'Chicago' direct herkenbaar. De musical veroorzaakte bij de De première in 1975, toen Amerika nog steeds geloofde in het pe droombeeld van het smetteloze vaderland, dan ook een schok, de; Zeker toen aan het eind van de voorstelling het even kwalijke !fJ als klinkende resultaat van al r- het juridisch geknoei als ks grootste verworvenheid van de en vrije Amerikaanse samenleving ?r. werd gepresenteerd, a de r- terugkeer van de show in 1996 en op Broadway, begon 'Chicago' r. aan een onstuitbare zegetocht, li- Daarna gingen Wenen en b- Sydney voor de bijl en a' binnenkort wordt in het n. vernieuwde Utrechtse is, Beatrixtheater een poging is, ondernomen in dezelfde al vormgeving ook Nederland te n- veroveren. Een aanval met et venijnige teksten, vileine humor in en bloedstollend strakke r- balletten, overgoten door de le gelikte gestileerde erotiek a la ?n de cabarets van de Berlijnse o- jaren twintig, et En dan die swingende muziek Je uit die jaren, die behoort tot de e- verleidelijkste die het genre musical kent, de nimmer nstilvallende motor van de show. Want ondanks de satire die aan de voorstelling ten grondslag ligt, is 'Chicago' de culminatie van alles wat de musicalkunst te bieden heeft. Een meesterwerk van Fred Ebb en John Kander, die onder meer 'Cabaret' schiepen, met dansen van de legendarische regisseur en choreograaf Bob Fosse ontwikkelde concept, ingestudeerd door Ann Reinking, die ooit de wereldpremière speelde. 'Chicago' is ten aanzien van de spelers niets verhullend. Wie de hoge eisen niet aankan, valt door de mand en berokkent hier schade aan de show, meer dan bij enige andere productie. Dat bleek al zo'n tien jaar geleden toen een Vlaamse, conventioneel vormgegeven versie van deze musical met onder anderen Nederlanders Marjolein Keuning en Ben Cramer door de lage landen trok. Alleen de Alkmaarse Annette Nijder moet toen veel bijval hebben gekregen. Maar producent Joop van den Ende vertrouwt erop dat de komende Jazz-zangeres Lydia van Dam: „Ik zou graag in deze tak van het vak mijn brood willen verdienen." Er staat, gelukkig maar, een nieuwe generatie jazz-zan- geressen beleefd, maar vastbe raden aan de deur te kloppen. Een van hen is Lydia van Dam. Haar derde, pas verschenen, CD noemde ze 'Both sides now' en inderdaad het is een eerbetoon aan de Canadese zangeres Joni Mitchell. ..Die muziek moet weer een beetje in de belangstel ling komen." Verwacht niet de vertrouwde middle of the road-achtige ver tolking die Joni zelf aan haar songs geeft. Lydia heeft er heel duidelijk haar eigen stempel opgedrukt, bijgestaan door haar vier vaste begeleiders op saxofoon, piano, bas en drums. Joni jazzy. Ze durfde het nu aan. Op haar eerste CD ('Evidence') uit 1995 speelde Lydia nog op safe. ,,Ik was nog niet zo lang van school, het Hilversums Conser vatorium. Daar had ik veeljazz- standards gezongen. Die vind je terug op 'Evidence'. Zoals bij voorbeeld... eh, ik moet hem er even bijpakken... zoals 'Falling in love with love', 'All of you, 'Waltz for Debbie'. Maar op een gegeven moment wil je toch ook terug naar, zeg maar, je eigen roots. Voor mij is dat de popmu ziek. Daar ben ik mee opge groeid. Ik heb vroeger ook veel naar klassieke muziek geluis terd, maar tegelijkertijd volgde je toch bijna allemaal ook de hitparades. Het gevolg was dat er een mengeling is ontstaan van pop en jazz." „Je ziet dat bij veel mensen van mijn generatie, de dertigers. Yuri Honing, de saxofonist van onze groep bijvoorbeeld heeft een bewerking van liedjes van Abba gemaakt. Het is ook lo gisch eigenlijk. De oudere gene ratie, mensen zoals Rita Revs en Greetje Kauffeld. hebben die stap nooit gemaakt. Zij zijn op gegroeid in een tijd dat het jazz repertoire gelijk stond met stan dards." Op Lydia's tweede CD ('Star Ji ve') uit 1997 sijpelde al iets door van de nieuwe aanpak. Er staat een nummer op van Earth Wind and Fire en een song van Stevie Wonder ('Love is in need of lo ve') Zelf had ze het gevoel dat ze op de goede weg was. En wel licht speelden de lovende kritie ken een rol. Ook van nota bene oude rot in het vak Greetje Kauffeld: 'Let op, zij wordt een van de toonaangevende zange ressen van Nederland.' En nu dan dus het eerbetoon aan Joni Mitchell. „Ik geloof dat ik een jaar of vijftien was toen ik bij een vriendin een plaat van haar hoorde en ik vond het me teen heel mooi: niet alleen de muziek, maar ook de teksten. Je kimt horen dat ze heeft nage dacht hoe een melodie het best bij een bepaalde tekst tot zijn recht komt. Zodat-ie de sfeer versterkt. Haar teksten zijn au tobiografisch, maar ze kiest de woorden voor haar persoonlijke gevoel zodanig dat heel veel mensen er iets aan kunnen heb ben." Het is opvallend dat veel zange ressen grote bewondering heb ben voor het werk van Joni Mit chell. „Ten eerste is het gewoon goed. Maarten tweede: kijk, als je zingt, dan heb je - ik denk dat iedereen die zingt dat ergens heeft - toch ook altijd het idee: ik zou zelf wel eens een song wil len maken, tekst en muziek, en die dan ook zelf uitvoeren. Dat kan zij heel goed. Ik denk dat de bewondering daar ook uit voort komt. Ik heb zelf ook wel ideeën Sebastian Attekamp, de pianist van de groep, en ik: we hebben het erover. Maar alles op z'n tijd. Ik ben blij dat ik nu zo ver ben dat ik met het repertoire zoals het nu op de CD staat voor de dag kan komen, dat ik m'n tech niek zo ver voor elkaar heb, dat ik nu pas denk dat ik m'n stem op orde heb." Jerry van Rooyen, de bandleider en arrangeur, zou dat wellicht valse bescheidenheid vinden. Die pikte haar er al in het twee de jaar van de opleiding aan het Hilversums Conservatorium uit en hij zorgde ervoor dat ze kon optreden bij het Metropole Or kest en zijn eigen WDR Big Band. „Dat vond ik toen een heel groot compliment." Maar na schooltijd moest ze, net als zo vele afgestudeerden, zelf haar weg zien te vinden. Ze is nog bezig met opbouwen, want mooie CD's maken en goede kri tieken op onder meer het North Sea Festival, zijn niet zaligma kend. „Ik zou graag met deze tak van het vak mijn brood willen ver dienen. Maar met 20 concerten per jaar - waar ik heel blij en dankbaar om ben - lukt dat niet. Ik geef tweeënhalve dag per week les en ik treed nogal eens op in jazzclubs in Duitsland. Ik kijk daar niet op neer, integen deel. Het is trouwens heel leuk en vaak ook gezellig werken. Bovendien stelt het me in staat om dat andere te doen. Soms denk ik alleen: het is eigenlijk gek dat waar je op school voor wordt opgeleid later iets bijna idealistisch wordt. Er zijn men sen die er geen moeite mee heb ben om alleen commercieel te werken. Maar ja, als je ook dat andere ei nog kwijt wil, dan moet je een balans zien te vin den tussen een inkomen verdie nen en dat wat je diep in je hart ook graag wilt." Els Smit e musical 'Chicago' komt naar Nederland. Een quasi sober ogende show waarin nu eens bijna niets uit vloer komt of uit de lucht neerdaalt, maar die niettemin overrompelt. Puur door zijn raffinement, zijn tempo, zijn messcherpe dialogen en zijn daverende balletten. En daarom ook een show die meer dan ooit staat of valt met het vakmanschap van de spelers. De afgelopen week bezochten de Nederlandse spelers de Londense productie waar het publiek door de pers bijna onder dwang naar het Adelphi Theater wordt gedreven voor deze show waarin criminaliteit tot de hoogste vorm van vermaak wordt verheven. Simone Kleinsma in 'Chicago'. Nederlandse 'Chicago' in de bewerking van Seth Gaaikema, geschoeid op Amerikaanse leest, de zware toets van de kritiek zal doorstaan. Maar wat denken Simone Kleinsma en Pia Douwes, die Roxie en Velma, de twee vrouwelijke hoofdrollen gaan spelen? Simone zegt niets te vrezen. „We staan niet voor niets al sinds januari bijna dagelijks in de sportschool. En ook als we straks spelen, zullen we daar regelmatig terugkeren. Want alleen spelen is niet genoeg. Je conditie moet op peil blijven. Trouwens, in mijn rol ligt het accent op het acteren. Bovendien hoef ik deze show foto Ray Christian niet in mijn eentje te trekken. Dat doen wij met z'n allen. Deze show ligt me zijn afwisseling van acteren en zingen beter dan die doorgecomponeerde musicals. Ik zég liever dat de spruitjes op staan, dan dat ik het zing." Pia Douwes, die de show al zeven keer heeft gezien en bovendien 'gepokt en gemazeld' in de Weense musical wereld, erkent in de pauze van de Londense zaterdagmiddagvoorstelling aanvankelijk toch even behoorlij k de kriebels te hebben gekregen.Nicola Hughes, die nu hier in Londen mijn rol speelt, maakt zo'n enorme indruk op mij en is bovendien zo'n geweldige, haast gebeeldhouwde, verschijning." „Maar ik heb dat gevoel van twij fel al gauw kunnen loslaten Trouwens, ook het publiek zal wegens het hoge tempo en de directheid waarmee het wordt aangesproken, heel alert moeten zijn. Hoe dan ook: zaak is dat we erin geloven. En we kunnen het, mits we zelf niet te veel verwachtingen hebben. Het contact met de acteurs hier Londen geeft mij wat dat aangaat alle vertrouwen." Marjolein Touw is straks de bikkelharde matrone die Roxie, Velma en de andere vrouwen in de gevangenis regeert en hen in de strijd om de gunst van het publiek virtuoos tegen elkaar uitspeelt, als was zij een malafide soort artiestenmanager. Ze vindt het allesbehalve benauwend om juist in de repetitiefase een voorstelling te zien van een haast niet te evenaren niveau. „Het tempo zal natuurlijk hetzelfde moeten zijn, maar de manier waarop de rollen hier worden geacteerd, vormen niet per se een voorbeeld. In geen enkele versie van 'Chicago' lijken de rollen op elkaar." Stanley Burleson beaamt dat. „Ik heb de voorstelling in Londen, New York en Sydney gezien. En overal spelen ze die rollen anders." Zelf is hij de 'prins van de rechtszaal', de advocaat van Roxie, om niet te zeggen 'de advocaat van de duivel' die tegen een behoorlijk salaris bereid is alles te verdedigen en daarbij zelfs de regie voert over pers eri publieke opinie. „Het opvallendste aan de show zijn voor mij de balletten. Er is nog niet eerder in Nederland een show te zien geweest met zulke schitterende dansen, een show die zo helemaal af is." Marjolein Touw komt uit de kleinkunst en herkent dan ook meteen cabareteske elementen in de show. Zoals de toon van de voorstelling waarin menigeen zich rechtstreeks richt tot het publiek. „'Chicago' spot met alles. Zelfs met de vorm ervan, met dans". Daarom begrijpt ze ook heel goed dat de show destijds in Amerika kritiek oogstte. „Amerika was toen nog niet toe aan die zelfkritiek. Maar zeker nu ze daar die affaire met Clinton achter de rug hebben, begrijpt iedereen veel beter waar het hier om gaat." Hadden de Britten na de voorstelling nog wat nuttige tips voor hun Nederlandse collega's? „Niet echt", onthult Pia Douwes. „Maar Nicola Hughes waarschuwde mij wel voor dat trapje waarlangs ik vanuit het orkest moet opkomen. De treden daarvan zijn bijna niet te zien". Hans Visser Musical 'Chicago', Beatrix Theater, Utrecht. Te zien vanaf 28 april. De Hilversumse musicus Don Willard (57) is zijn hele leven al gefascineerd geweest door geluid. Een geluidsfreak noemt hij zichzelf. In zijn jeugd werkte hij als duvelstoejager bij pianoreparateur Sie- rat in Hilversum en daarna kwam hij te recht bij een muziekhandel annex gitaarfa- briek. Via de studie sonologie ontwikkelde hij zich vervolgens tot een veelgevraagd ge luidsspecialist. Hij speelt piano, xylofoon, accordeon, gitaar, drums en vele andere in strumenten. Toevalligheden kunnen soms grote veran deringen in iemands leven veroorzaken. De ontwikkeling van een geheel nieuw snaar instrument, de Melody Maker, door Willard is daar een treffend voorbeeld van. Willard: „Het begon allemaal zevenentwin tig jaar geleden. Ik kreeg toen een soort luit van een bevriende Turk, als dank voor een klusje dat ik voor hem had gedaan. Een bag- lama of saz, zoals de populaire Turkse naam is. Eerst wist ik echt niet wat ik ermee moest beginnen, maar ik ben nu eenmaal muzi kant en kon het niet uitstaan dat zo'n ding alleen maar bij mij aan de muur hing." „Het bespelen kreeg ik wel vrij snel onder de knie, maar de toonindeling met kwarttonen als basis klinkt in onze westerse oren niet echt mooi. Dus heb ik die baglama dezelfde indeling gegeven als een gitaar en omdat ik er ook meer klank uit wilde halen, heb ik er Don Willard, met echtgenote Diana en Melody Maker in zijn studio: „Ik ben een geluidsfreak." foto Ton Kastermans drie sets van drie snaren op gezet in plaats van de oorspronkelijke drie. Een lage snaar en twee octaafsnaren." Dat werd de geboorte van de Melody Maker, ofwel de Nederlandse lange-hals-luit. De oorspronkelijke lange-hals-luit, een heel oud instrument (Confucius schreef er al over en in oude Egyptische hiërogliefen zijn er ook afbeeldingen van gevonden), was en is in oosterse landen een populair volksin strument. In ons deel van Europa is deze luit niet veel verder gekomen dan het Italië van de 17 de eeuw. Jarenlang bleef de Melody Maker een per soonlijk instrument voor Willard. Hij expe rimenteerde ermee, schreef er muziek voor en gaf zelfs concerten, totdat hij een paar jaar geleden op aanraden van zijn omgeving besloot het insti-ument op de markt te bren gen. Willard: „Ik heb eerst nog contacten gelegd met gerenommeerde baglamaspelers in Turkije. Die reageerden aanvankelijk in de trant van 'wat moet zo'n Hollander nou nog aan onze baglama verbeteren?' Toch gaven zij later mijn Melodv Maker zelf de naam Baglama Hollanda, waarmee ze me als het ware aanspoorden om door te gaan. Mijn volgende stap was de beste baglamabouwer van Turkije, Mehmet Keskin. opdracht te geven om eerst een casco - nee, dat klinkt zo oneerbiedig, zeg maar een prefabrikaat - te maken. Daar ben ik mee aan de slag gegaan. heb er vervolgens nog zes besteld en nu is er net een zending van dertig stuks binnen. Wel maanden later dan gepland, maar zoals je misschien weet hebben Turken nu eenmaal een klok van elastiek." Als Don Willard zijn Melody Maker (opvall end voorzien van een fraai bewerkte kop met drie cirkels waarin de letter M is uitge sneden) afgebouwd heeft, lijkt het instru ment nog wel op een luit, maar klinkt het meer als een gitaar. Het bespelen echter, ook Melody Maker, een nieuw snaarinstrument voor een beginner, is veel eenvoudiger. „Daar heb ik bewust op gemikt, want een voud slaat natuurlijk het beste aan. Ik heb in de muzikale historie gezocht naar de drieklank die het meest gebruikt wordt. Dat bleek E groot te zijn. Beethoven, Mozart en' Strauss gebruikten dit akkoord veel en in onze tijd deden de Beatles hetzelfde, om maar een paar voorbeelden te noemen. Door het gebruik van de open E-stemming (E- gis-b), kan je met één vinger al een akkoord vormen en houd je drie vingers over voor de melodie. Maar ook de gevorderde musicus kan hier lekker virtuoos op spelen." Om zijn woorden kracht bij te zetten en de veelzijdigheid van zijn instrument te bena drukken, demonstreert Willard eerst een stukje klassiek, Mozarts Turkse Mars, ver volgens het Zuid-Amerikaanse Opa Tjaka en tot slot een pittig stukje rock 'n' roll. De klank is inderdaad mooi en vol. Trots laat hij zien en horen hoe je met de klank van het instrument kunt spélen, om dat het klankgat niet aan de voorkant zit, zoals gebruikelijk bij snaarinstrumenten, maar aan de onderkant van de bolvormige klankkast. Dat maakt het mogelijk dit gat met het dijbeen geheel of gedeeltelijk af te sluiten om zodoende mooie klankschake ringen en wah-wah effecten te bereiken. Met plakmicrofoontjes aan de binnen- en buitenkant van het klankgat kan het instru ment ook via een versterker bespeeld wor den. Willard raakt tijdens zijn demonstratie haast in trance. „Mijn Melodv Maker weegt anderhalve kilo, maar geeft een ton aan ge luid", oordeelt hij zelf. Met de hulp van zijn echtgenote Diana, die de public-relations verzorgt, brengt hij het instrument op de markt voor prijzen vanaf 650 gulden. Els Boer vrijdag 9 april 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15