T%*Wf% kunst Ir £»V cultuur Hertzberger toont ideeën en idealen in Rotterdam Rolschilderingen vol courtisanes Visuele notities van een architect 12 13 15 16 11 Grillige rubrieken van Alfred Kossmann vormen één groots egodocument De Amerikaanse auteur Richard Zimler verovert Europa In musical Chicago wordt criminaliteit verheven tot vermaak Haarlem geeft materieschilder Wim de Haan eindelijkalle ruimte Warenhuis Vanderveen Assen, 1993-1997. foto Reynolds Architectuursystemen en van de markantste Nederlandse architecten van de twintigste eeuw is zonder enige twijfel Herman Hertzberger. Geboren in 1932, maakte hij aan het eind van de jaren zestig nationaal en internationaal grote indruk met zijn ontwerp voor het hoofdkantoor van verzekeraar Centraal Beheer in Apeldoorn. Vooral de manier waarop hij daarin door middel van geschakelde ruimten een doorbraak bewerkstelligde in het traditionele kantoorleven was spraakmakend. Zijn status wordt sinds kort (a ndermaal) bevestigd door een expositie in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam, waar in vier paviljoens een indruk wordt gegeven van de werkwijze, de ideeën, de idealen, de ontwerpen en de uitgevoerde projecten van de architect onder de titel Herman Hertzberger - Articulations. De expositie wordt door het Architectuurinstituut begeleid met twee publicaties: een informatiekrant en een boek. Dat laatste, onder de titel Notations of Herman Hertzberger, is niet zoiets als een catalogus, en ook niet rechtstreeks aan de expositie verbonden. Het is een fascinerende bloemlezing uit de notitieboeken van de architect, waarin hij door de jaren heen talloze visuele observaties vastlegde: schetsen van plannetjes, probeersels, plattegrondjes, decoraties, technische en esthetische architectuurdetails die hem ergens zijn opgevallen. De vier paviljoens op de expositie in Rotterdam vormen samen een reizend project. Deze hele opzet is bedacht door Hertzberger zelf, die behalve om zijn filosofieën over hoe ruimtes niet alleen voor werk en rust zijn maar ook voor ontmoeting, ook bekend is om zijn zin voor detail. Hij ontwierp eigenhandig zowel de paviljoens als de inrichting, bepaalde zelf de keuze van het te exposeren materiaal en de presentatie ervan, de inhoud en de plaats van elk paneel, elke tekening, elke maquette, elke foto. De hele presentatie binnen de paviljoens is samen met de benodigde apparatuur (video, licht) vast ingebouwd. Als de paviljoendelen op de plaats van bestemming zijn gearriveerd worden alle beweegbare delen uitgeklapt en vastgezet, de stekker gaat in het stopcontact en de expositie is klaar. Zowel in de expositie zelf als in de informatiekrant en in het boek worden veel projecten van Hertzberger 'behandeld' en getoond. Centraal Beheer natuurlijk, en het iets latere, destijds al even opzienbarende Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht, de scholen, de kantoren, de woongebouwen, het recente, zeer opvallende Chassétheater in Breda. Opvallend is wel dat de gebruikerskritiek die vooral Vredenburg in de loop der jaren ten deel is gevallen onderbelicht blijft. Daarover bij het Rotterdamse project geen woord; daar bepaalt men zich tot het ongetwijfeld grote belang van Hertzberger voor de architectuur van zijn tijd (en die na hem). Dat is begrijpelijk en ook niet erg; iedereen mag zo zijn foutjes maken en Hertzberger heeft van Vredenburg vast veel geleerd. Dat is in elk geval te hopen voor de Apeldoornse schouwburg Orpheus die zich voor het ontwerpen van de komende verbouwing en uitbreiding van zijn diensten verzekerd heeft. René de Cocq Exposit ie: Herman Hertzberger: Ar ticulations - Nederlands Architec tuurinstituut, Museumpark 25, Rot terdam, t/m 9 mei. Publicatie: 'Notations of Herman Hertzberger' door Herman van Bergeijk en Debo rah Hauptmann. Uitgave NAi, ISBN 90 5662 072-X, prijs f 49,50. YKK Dormitory/Guesthouse, Kurobe Japan, 1991-1998. foto Herman Hertzberger Overzicht van de Hertzberger-expositie in het Nederlands Architectuur In stituut in Rotterdam. foto Uwe Rau foto Herman Hertzberger Het Rijksmuseum bezit een enorme schatkamer aan kunst. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dagelijks door ande re musea een beroep wordt gedaan op de rij ke collectie. Het is gebruikelijk om hiervoor een tegenprestatie te vragen. Op deze ma nier is een prachtige expositie zeldzame Ja- panse rolschilderingen naar de Zuidvleugel van het Rijksmuseum gekomen. Gepassioneerde verzamelaars hebben veel voor htm hobby over. Soms zelfs zoveel dat al het andere moet wijken. Dit was ook het geval bij de Japanner Imanishi Kikumatsu. Hij was zo bezeten van Japanse rolschilde ringen dat hij ongehuwd bleef. Volgens hem was een vrouw te kostbaar, liever besteedde hij zijn geld aan kunst. Later schonk Imani shi heel zijn kostbare kunstcollectie aan het Kumamoto Prefectural Museum of Art. Een keuze hieruit is nu te zien in Amsterdam. Rolschilderingen hingen bij welgestelde mensen thuis. Vaak werden er de seizoenen op weergegeven. Omdat de zijde-schilde ringen zeer lichtgevoelig en kwetsbaar wa ren, konden ze maar beperkt woi'den opge hangen. Een thema als de seizoenen was dan Utagawa Toyokuni (1769-1825): Courtisane met telescoop. ook zeer geschikt; wanneer de seizoenen wisselden, werd er een nieuwe schildering opgehangen. De expositie Het vlietende leven is niet groot, en vanwege de kwetsbaarheid van de kunst ook niet de hele periode in zijn geheel te zien. Er hangen nu zeventien schilderin gen, en vanaf 4 mei zullen er zeventien an dere schilderingen te zien zijn. Maar on danks het geringe aantal kunstwerken is het een unieke presentatie. Bij het bekijken gaat er een wereld vol schoonheid open. Het is voor het eerst dat deze 'ukiyo-e' rol schilderingen in Nederland te zien zijn. De ze Japanse benaming betekent letterlijk 'het vlietende leven'. In het zeventiende- eeuwse Japan hadden de woorden de bete kenis van 'plezier' gekregen: ukiyo-e werd synoniem voor luchtige onderwerpen. Toen de economische voorspoed in Japan groot was, stelde de regering geld beschik baar voor theaters en voor prostitutie. De achterliggende gedachte was dat mensen die worden vermaakt, geen oppositie voe ren. Het beroemde Kabuki theater werd steeds populairder en dit gold ook voor de luxe huizen van plezier. Er was grote vraag naar afbeeldingen van bekende acteurs en courtisanes. Bovendien hadden de nieuwe rijken, die fortuin hadden vergaard met de florerende handel, behoefte aan kunst voor in huis. In hun stadswoningen wilden ze graag intieme voorstellingen op kleinere formaten. Derol- schildering was ideaal. De rolschildering hing op een belangrijke plaats in de woning, in een speciaal gecreëerde nisde tokonama Vaak stond er onder de schildering een kost baar keramiek of een metalen voorwerp. De plaats met het hoogste aanzien in het ver trek was de zitplaats met de rug naar de to konama. De expositie beslaat twee eeuwen, van de zeventiende tot de negentiende eeuw. Uit dagende vrouwen gestoken in kostbare ki mono's, briesende acteurs, een verliefd paartje in de sneeuw kijken je aan. Ze zijn fijntjes geschilderd, vaak doen ze denken aan de Chinese schilderkunst. Opvallend zijn de zijden randen die de schilderingen omlijsten. Die 'omlijstingen' zijn essentieel voor het behoud van de schildering. Zonder versteviging is die niet bestand tegen het steeds weer in- en uitrollen. Zeer elegant is 'de courtisane met tele scoop'. Dit. werk is eind achttiende eeuw ge schilderd door Toyokuni. In het leven van de courtisanes speelden haardracht en mode een belangrijke rol. Je kunt zien dat de afge beelde vrouw een courtisane is "omdat ze haar kimono losjes heeft vastgeknoopt. Haar haar is opgestoken en vastgezet met opvallende kammen. Zojuist heeft ze door de telescoop over de baai uitgekeken naar de schepen die daar liggen. Nu kijkt ze over haar schouder de kamer in, waarschijnlijk om te zien of haar gast zich vermaakt. Ze staat op een balkon dat uitzicht biedt op de Tsukdajima, de baai van Edo (het latere To kyo) waar een concentratie van bordelen was. Courtisanes kregen in de loop der tij d steeds meer een extravagant uiterlijk en hadden opvallende attributen. Wanneer ze zich in het openbare leven begaven, waren ze een attractie om te zien. Ook al door hun wijze van lopen: daarmee maakten ze steeds klei ne achtjes met hun voeten. De ontwikkeling is te zien bij de staande courtisane met twee kammen, die Kunivoshi rond 1850 schilder de. Ze heeft enorme kammen en haarpennen in het kapsel en draagt spectaculaire kledij Haar 'uchikake' is beschilderd met een re gendraak die uit donkere wolken en woeste golven tevoorschijn komt. Een brede gele obi met een wit patroon van schilpadmotie ven hangt van voren lang naar beneden en is met goud versierd. Een ander van de vele hoogtepunten uit de Imanishi collectie is een schildering van de bekende kunstenaar Hokusai, waarin in fa buleuze penseeltechniek een duivelsuitdrij - ver, een shoki, is weergegeven. Margriet van Seumeren Expositie: Het vlietende leven - Zuidvleugel van het Rijksmuseum, Hobbemastraat 19, Amster dam (tel.020-6747000). Open: dagelijks van 10 tot 17 uur. Halverwege de tentoonstellingsperiode, op 3 en 4 mei, ivorden de lichtgevoelige rolschil deringen gewisseld. Daarna duurt de tentoon stelling nog tot 13 juni. Er worden rondleidingen gegeven op 10,21 en 29 april en op 7,17 en 29 mei, steeds om 14 uur. vrijdag 9 april 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11