Liedjes met gekke dingen tussendoor Theater van het Oosten viert Pinters Verjaardagsfeest Chinees met Indisch sausje Romeo en Julia leent zich voor dansfestijn 31 maartt/m 6 april Firma Luchtdicht Het Kindertheaterkwartaal 1999 in de gemeen te Borsele wordt besloten met de voorstelling De firma Luchtdicht door Timbila. Het betreft een concert met theatrale elemen ten. Drie blazers geven op een vindingrijke ma nier vorm aan alles wat met muziek en lucht te maken heeft zoals een hilarische parade met mini-orgelpi|p|es, een duet van trompet en ventilator, een dans van drie orgelpijpen en de fietspomp reggea. De kinderen, van 6tot 12 jaar, worden bij de voorstelling betrokken en mogen na afloop de verschillende instrumen ten uitproberen. wo. Verenigingsgebouw, Nieuwdorp. 14.00 uur Mevrouw Meijer Cecilia Meinders speelt de Zeeuwse premiere van de jeugdvoorstelling Mevrouw Meijer leert vliegen Het verhaal, voor kinderen van4tot8jaar, isge- baseerd op het boek Mevrouw Meijer, de merel van Wolf Erlbruchs. Hilde Cromheecke regis seerde Cëcilia Meinders, die ook bekend is van het Zeeuwse duo Rijn en Trijn van de Stichting tot Behoud van Roodkapje de Boze Wolf. Zie ook de voorpagina van dit katern wo. Aula Zeeuwse Bibliotheek. Middelburg, 14.30 uur Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt de voorstel ling Wat 'n schat. Het betreft een vrije bewerking van het boek Vooruit, we gaan schatgraven van Janosch. Twee vrienden. Tos en Peer, eten elke dag bloemkool omdat hun tuin daar toch vol mee staat. Op een dag wil Tos wel eens wat anders, maar daar is geld voor nodig en dat hebben ze niet. Daarom besluiten ze om rijk te worden en gaan op zoek naar de Grootste Schat op Aarde. De voorstelling vol humor en muziek, voor ie dereen vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van der Haar wo. Minitheater in Ambachtscentrum. Goes, 15.00 uur Herman Finkers Cabaretier Herman Finkers brengt zijn pro gramma Kalm aan en rap een beetj'e. Deze voorstelling is uitverkocht, wo Stadsschouwburg. Middelburg. 20.00 uur Danstheater De dansers van Nederlandse Danstheater III blinken uit door jarenlange ervaring. Er staan choreografieën op het programma van Paul Lightfoot met Small Moves. Paulo Ri- beiro met New Age en oprichter en artistiek lei der Jiri Kylian van NDT III met Al Way A Lone, wo. Schouwburg De Maagd. Bergen op Zoom, 20.15 uur Verjaardagsfeest Theater van het Oosten speelt Het Verjaar dagsfeest. D't to neelstu k van Harold Pinter wordt op de planken gezet door onder anderen Sacha Bult huis en Kees Coolen, in de regie van Jeroen van den Berg. De voorstelling wordt om 19.00 uur voorafgegaan dooreen inleiding Zie elders op deze pagina. do. Stadsschouwburg, Middelburg. 20.00 uur Schudden Ook met het programma Amok staat Schud den (voor gebruik) voor fysiek cabaret. Tekst wordt wel gebruikt, maar de taal is die van het lichaam en de mimiek van de gezichten. Met veel gevloek, gezweet, getier, geknuffel en gelach isAmokonstaanreen programma waar in het duo liefde en haat op zijn eigenaardige wijze bloot geven. Emiel de Jong en Noël van Santen braken met hun eerste cabaretpro gramma Geschud door met de legendarische badkuip/bobslee-act. do. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Twee op de wip Vera Mann en Rick Engelkes spelen Twee op de wip. Hetverhaal, van de hand van de Amerikaanse toneelschrijver William Gibson, datoorsronke- lijk speelt in het New York van de jaren vijftig, is geplaatst in het Amsterdam van de jaren ne gentig. Twee moderne dertigers probreen een nieuwe relatie op te bouwen. Beiden hebben echter al een langdurige verhouding en diverse scharrels achter de rug. In negen maanden vol gen we de poging van het stel om toch iets op te bouwen. do. Schouwburg De Maagd. Bergen op Zoom, 20.15 uur Kommil Foo Het Vlaamse cabaretduo Kommil Foo brengt het programma Bek! Bek I gaat over het verlangen van de mens om zijn beperkingen te ontstijgen En de broertjes Walschaerts vliegen, twee uur lang. naar onge kende hoogten. Zij vertellen hetverhaal van hun grootvader Louts, die bezeten is van vlie gen. Regie van Wim de Wulf Zie elders op deze pagina. vr Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Ca bar estafette Drie aanstormende cabarettalenten vormen de Cabarestafette. Voor het voetlicht treden Schudden (voor ge bruik), Erik Koller en Bert Hermelink. De presen tatie is in handen van Monique Brouwers uit Bergen op Zoom. vr Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Cabaret In het Zuidlandtheater wordt een cabaretpre sentatie gehouden. Medewerking verlenen André Manuel met zijn programma Braaf en Hetty Feteris met Klein Blond Leed. za. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20 00 uur Verf Het Middelburgs Theater speelt het stuk Verf van Bert Edelenbos. Dit vrolijke stuk met verrassende ontwikkelin gen speelt zich af in de jaren zestig. De heer des huizes is acteur - de Actie Tomaat speelt dan ook een rol - en zijn echtgenote ontvangt gelijk gestemde dames voor een middagje amateu ristische kunstbeoefening. Ans Schilders regis seerde Gerard Baijens, Marianne Minnaard, Kathe Postema, Amy Seerden, Ron van der Schelde, Ploneke Scholtsz, Roelie van de Vel de, Hans Witte en Heieen Wolf. za. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur Cabaretensemble Domino is de naam van een gloednieuw Zeeuws cabaretensemble. Het gezelschap speelt een try-out van de voor stelling Maskerade, die werd geschreven en geregisseerd door Jan Burggraaf. Verder wer ken mee Renée van Brakel (gitaar, djembéh, vi ool en zang). Marjan Wijffels (zang en djembéh) en Bert van den Ouden (gitaar en zang). Dezelf de avond treedt ook Robert-Jan Proos uit 's- Heer Hendrikskinderen op, die zich als cabare tier onderscheidde tijdens de Kunstbende, za. Dorpshuis, Ouwerkerk, 20.30 uur Hoofdstad Operette De Hoofdstad Operette brengt tweemaal Das Land des Lachelns. De geschiedenis van deze operette van Franz Lehar speelt zich af in Wenen en Peking, in het jaar 1912 De regie is van Jochen Gnauert en de muzikale leiding berust bij Gottfried Stohr di. en wo. Stadsschouwburg, Middelburg, 20 00 uur Romeo Julia Het balletgezelschap van de Staatsopera Ta- tarstan danst Romeo Julia De romantische duetten, dromerige soli en vechtpartijen tussen de rivaliserende families worden gevisualiseerd op de muziek van Serge Prokofjev. Zie elders op deze pagina. di. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur woensdag 31 maart 1999 ln Het verjaardagsfeest van Harold Pinter van het Theater van het Oosten, wordt eigenlijk niet veel duidelijk. Je gaat als theaterbezoeker met meer vragen weg dan je bent ge komen. Zo begrijp je niet wat die barpianist Stanley in het pension van Meg en Petey doet. En ook twijfel je of hij ei genlijk wel barpianist is. Een soortgelijke scène van Kommil Foo is ook in het theater te zien. foto Wolf Wolf fotog raf ie Gent De voorstelling Bek! van het Vlaamse duo Kommil Foo kreeg in de recensies in de Nederlandse kranten zinsneden mee als 'één van de mooiste cabaretprogramma's van dit seizoen'. Maar de broers Raf (33) en Mich (30) Walschaerts realiseerden zich pas dat ze cabaret maakten, toen ze in 1992 het festival Cameretten in Rotterdam wonnen. door Frans Doeleman „We hebben geen cabaretcul tuur zoals jullie", legt Mich Walschaerts uit, „En we zijn er ook nooit vanuit gegaan dat we cabaret brachten. We wa ren al zo'n jaar of drie, vier be zig toen we aan Cameretten meededen. Toen we wonnen, moesten we wel toegeven dat we waarschijnlijk cabaret spelen. In Vlaanderen wordt er geen naam op geplakt. We zijn gewoon Kommil Foo, we zin gen liedjes en doen daar gekke dingen tussendoor. Hier ko men ze niet naar een avondje cabaret, maar naar Kommil Foo, of naar De Nieuwe Snaar, of naar Urbanus." „Een jaar of tien geleden heb ben we samen een bedje gepro beerd op een open podium in de plaatsebjke jeugdclub en dat sloeg wel aan. We komen oorspronkelijk uit Essen, vlak over de grens bij Roosendaal, maar wonen nu al bijna tien jaar in Gent. Van het een kwam het ander, eerst een beetje in Vlaanderen, daarna Cameret ten gewonnen en in 1994 de CJP-podiumprijs gekregen. Dat groeit altijd maar, hè." „Ik ben hiermee op mijn ze ventiende of zoiets begonnen. Mijn broer speelde toen al in bandjes en dan kwam ik wel eens meezingen, je weet hoe dat gaat. Als we mensen kon den boeien en aan het lachen maken, waren we al ongeloof lijk content. Dat is nu anders, we proberen nu ook mensen te ontroeren. We zijn ouder ge worden, alles gaat een beetje dieper, hè." Poëzie Het winnen van Cameretten betekende een aardig zetje in de rug. De jury zag m de voor stelling Plank poëzie, kwets baarheid, gekte en kracht, ge bracht als een mengeling van cabaret, mime en avant-gardetoneel. Een dom per op de overwinning was wel dat die avond, kort voor de fi nale, Roland Smeenk, die het jaar daarvoor samen met Hans Teeuwen het festival had ge wonnen, overleed aan de ge volgen van een auto-ongeluk. Het impresariaat Mojo ont fermde zich over Kommil Foo en korte tijd later waren er zo'n vijftig optredens in Ne derland geboekt. Dat vond weerslag in Vlaanderen. „We waren hier al een jaar of vier aan het spelen, vooral in jeugdclubs en parochiezalen, de theaters mochten we nog niet echt binnen. Maar toen we Cameretten wonnen, gingen bbjkbaar ook in Vlaanderen de ogen open. Dat is vaak zo. Achteraf bekeken begrijp ik wel waarom we de theaters niet in mochten. Vermits we geen theateropleiding hebben genoten, moesten we het wel op een andere manier leren en dat hebben we gewoon op het podium gedaan." „Een nieuwe voorstelling ont staat door heel veel te lullen. Je zit so wie so elke dag uren in de auto. Binnen twee maanden moeten we een hoop bierviltjes met krabbels bij elkaar heb ben en dan gaan we een maand naar Griekenland. Op een klein eilandje schrijven we dan het nieuwe programma, waarvan ik nu alleen nog maar de titel kwijt wil: IJdele hoop. Dat is gewoon perfect, geen te lefoon, geen fax, je moet aan niks denken, alleen in de zon liggen met een fles wijn en tek sten schrijven en sketches ver zinnen." Grootvader Maar voorlopig speelt Kommil Foo nog de voorstelling Bek!, waarvan de titel is ontleend aan vogelbek. „Het gaat ei genlijk over ons grootvader. Die man is altijd bezeten ge weest van vliegen. We zijn ver trokken vanuit het idee van de mens die zijn beperkingen wil ontstijgen, zo'n beetje de Ica- rus-mythe. Daar hebben we een verhaal rondgevlochten van ons grootvader die per se wilde leren vliegen en dat overbracht op zijn kleinzoons. Of dat al dan niet lukt, blijkt op het einde van de voorstel ling." Mich, die viool speelt, ziet voornamelijk voordelen om samen met zijn broer Raf, die te horen is op gitaar en piano, op te treden. „We moeten nooit repeteren. We kennen elkaar door en door. Als ik voor het publiek sta en hij staat achter mij en doet iets anders dan normaal, dan weet ik dat di rect. We voelen elkaar perfect aan. We vergelijken ons een beetje met Laurel en Hardy. Bij die mannen kan je moeilijk zeggen wie van de twee de bes te is. Ze hebben beiden een uit gesproken rol, maar er is niet één die aangever is en de ander afmaker. Zo voelen wij dat ook, het wisselt." „De voorstelling ligt voor een groot gedeelte vast, vermits we met liedjes werken. Maar de sketches daartussen willen nog wel eens variëren. Door de j aren heen hebben we eigenlij k niets liever dan dat er iets mis gaat. Dat er mensen te laat ko men of een vreselijke hoestbui krijgen. Dan leggen we de show stil en gaan met iemand aan de praat. Dat moet kunnen na tien jaar ervaring, dat we gewoon perfect onszelf kun nen zijn op de scène. Als er iets gebeurt, heeft het geen zin om te doen alsof er niets gebeurd is, want iedereen heeft het toch gezien. Overigens doen we el ke avond wel een aantal ande re dingen, om elkaar te blijven verrassen. We zitten nu op zo'n 190 voorstellingen en dan moet dat gewoon om het een beetje fris te houden." Kommil Foo speelt Bek! vrijdag 2 april in de Stads schouwburg in Middel burg {20 uur). door Madeleine Rood Meg bestiert op haar manier het pension en Petey verhuurt stoelen op het strand. Dat is nog het minst vage. De komst van twee in pak gestoken, maffia-achtige mannen blijft echter een raadsel. Om nog maar te zwijgen van de benau wende sfeer waarin het thril lerachtige verhaal zich af speelt, met mensen die vooral langs elkaar heen praten en niet naar elkaar luisteren. Dat alles levert wél knap en in trigerend theater op. Het is al lemaal niets vreemds, vindt re gisseur Jeroen van den Berg. 'In het echte leven weet je het toch ook allemaal niet?' Harold Pinter (1930) schreef Het verjaardagsfeest in 1958. Zijn vrouw was net bevallen van een zoon en het j onge gezin moest beter onderdak hebben. Pinter vond een betere plek, maar geld om de borg en de huur te betalen ontbrak. Hij vroeg daarom enkele produ cers een voorschot op het stuk dat hij ging schrijven. Het werd zijn tweede toneelstuk, Het verjaardagsfeest. Het idee daarvoor was hem enkele ja ren eerder in zijn schoot ge worpen. Pinter reisde in 1954 als acteur door heel Engeland. Op een ge geven moment was hij met een gezelschap op tournee langs de kust en raakte hij na een voor stelling aan de praat met een man. Hij vroeg of de man toe vallig ook onderdak wist voor hem. 'Jawel, maar het is geen aanrader', antwoordde de man. De acteur belandde in een smoezelig pension, dat gerund werd door een echtpaar. De man was de enige gast. Hij ver telde dat hij ooit pianist was geweest. Pinter observeerde het drietal en vooral de licht dubbelzinnige verhouding tussen de wouw van het huis en haar gast. Pinter vroeg de man: 'Waarom gaat u niet weg? Waarop de man antwoordde: 'Er is niets om heen te gaan.' Een zin die ook in Het verjaar dagsfeest terugkeert. Voor de opvoering van dit stuk heeft Theater van het Oosten het stuk opnieuw laten verta len door dramaturge Maaike Bleeker. „Er was wel een ande re vertaling, maar die vonden wij nogal ouderwets", zegt re gisseur Jeroen van den Berg. „Het vertalen is sowieso erg moeilijk. Het Engels heeft nogal wat woorden met een dubbele betekenis, die verlo ren gaan in een vertaling. Als je dat vertaalt moet je kiezen. Je verliest de rijkheid van het Engels en wij bepalen liever zelf wat we verliezen. In deze vertaling hebben we ervoor gekozen meer toegespitst te zijn op de taal. Het ritme van de zinnen is strak en de verta ling is puntiger." Van den Berg heeft zich tame lijk trouw aan de regie-aan wijzingen van Pinter gehou den. „Die zijn bij Pinter ook heel belangrijk", meent hij. ,Het heeft veel betekenis wan neer iemand opstaat, weg loopt, uit het raam kijkt of een sigaret opsteekt. Dat heb ik dus gevolgd." Alleen de setting heeft hij veranderd. Van de ta- j£j melijk volle, rommelige kamer urt die Pinter aanduidt in zijn script, is alleen door de open- - staande schuifdeuren iets te zien. „Wij hebben het achter muren geplaatst. Dan gaat het meer over taal en mensen, niet over anekdotisme. Ik geloof meer in dit abstracte beeld dan in het rondscharrelen tussen i die rotzooi." Het mooie is wel dat het publiek weet hoe die kamer eruit ziet, omdat er van tevoren even een blik in wordt gegund. Van den Berg heeft wel iets 'ei gens' toegevoegd aan het stuk Het gedicht A view of the par ty, dat Pinter in hetzelfde jaar als Het verjaardagsfeest schreef, heeft Van den Berg door een vriend op muziek la ten zetten Het wordt letterlijk, tussen de bedrij ven door ge- i zegd/gezongen door Petey (F rans de Wit). Sacha Bulthuis, die in het stuk de rol van Meg speelt, noemt het een gouden vondst: „In dat gedicht vat hij in enkele briljante zinnen het hele stuk samen." Verjaardagsfeest door Theater van het Oosten: morgen (donderdag) Stadsschouwburg Middel burg, 20 uur; de voorstel ling wordt om 19 uur voorafgegaan door een in leiding. Voorts: 22 april Bergen op Zoom, 4 mei Rotterdam. Het Verjaardagsfeest, met Kees Coolen (links) en Wannie de Wijn, die de jarige Matthieu Guth- schmidt ondervragen. foto Sjouke Dijkstra Chinese restaurants waren bij hun komst in ons land bijzonder po pulair, temeer omdat ze niet alleen Chinese gerechten introduceer den maar ook Indonesische. Het waren de eerste exotische eetgele- genheden en de Nederlanders waren nog niet zo bereisd als nu, zo dat de gasten van de ene verbazing in de andere vielen bij het zien van zo'n uitgebreide kaart. Bovendien waren de Chinezen in verge lijking met de gangbare Nederlandse restaurants erg goedkoop. (Advertentie) Het universele liefdesdrama dat William Shakespeare schreef met Romeo en Julia, heeft kunstenaars over de he le wereld geïnspireerd. Het thema van de Grote Liefde die gedwarsboomd wordt door verschillen in onder meer afkomst, geloof en ras is veelvuldig gebruikt voor films, boeken, opera's, musi cals en natuurlijk ook ballet Het romantische gegeven in Romeo en Julia van twee pu re, jonge geliefden die de dood worden ingedreven door een wrede boosaardige bui tenwereld, leent zich bij uit stek voor dans. De duetten, de dromerige soli en de vechtpartij tussen de rivalise rende families dragen bij tot een waar dansfestijn. Het Ballet van de Staatsope ra van Tatarstan danst dit ballet op de live uitgevoerde muziek van Serge Prokofjev in de choreografie van Boris Mjagkov en tegen een achter grond van fraaie decors. Het gezelschap is één van de top- ensembles uit de Russische Federatie, met solisten uit Romeo en Julia. onder meer het Bolsjoj en Ki rov. In totaal telt het ensem ble momenteel zestig dansers. Men kwam reeds eerder naar Nederland met voorstellingen als Het Zwanenmeer, La Bayadere, Don Quichote en Giselle. Romeo en Julia wordt dinsdag gedanst in het Zuidlandtheater in Ter neuzen (20.00 uur). door Rien van Reems Nasi en bami waren toen de be kendste gerechten, voor vijf gulden per persoon at je je buik vol. Tben het massatoerisme een grote vlucht nam en we de hele wereld gingen verkennen, nam de belangstelling voor vreemde keukens toe. Nu is er vrijwel geen land ter wereld of de keuken is wel vertegenwoordigd in Nederland. De Chinezen hebben flink onder die ontwikkeling gele den, want ineens was Chinees eten net zo gewoon geworden als Neder landse kost. Ineens waren de Chi nese restaurants uit de gratie. Inmiddels zien we een wederople ving. De Chinezen, altijd al heel flexibel opererend, hebben zich aan de nieuwe situatie aangepast. Een aantal is zich gaan specialiseren in streekkeukens: Kantonees, Set- chuan, Peking. Andere zijn de kaart gaan uitbreiden met Tibetaanse en Thaise gerechten en bieden een staalkaart van Aziatische kook kunst. Tot de Chinese restaurants in het Zeeuwse (waartoe ik ook de stad Bergen op Zoom reken) die 'ups' en 'downs' kenden maar alles over leefden, behoort Indrapoera op de Markt in Bergen op Zoom. Indrapoera heeft vanouds een vast Restaurant Indrapoera Grote Markt 29 4611 NT Bergen op Zoom Tel. 0164-253261 Keuken open op maandag tot en met vrijdag van 11.00 uur tot 22.00 uur en zaterdag en zondag van 11.00 uur tot 23.00 uur. Creditcards: Eurocard, American Express. Visa en Diners Club Rolstoel: geen beletselen Kinderen: aangepast menu gastenbestand waartoe ook heel wat Zeeuwen behoren. Bergen op Zoom is een gezellige winkelstad met veel historie en cultuur en iede re bezoeker komt er op een zeker moment op de Markt terecht. Daar is een grote keus uit goede en gezel lige restaurants en Indrapoera is er één van. Verbreding Indrapoera noemt zich 'Chinees- Indisch Specialiteiten- en Kanto nees Restaurant', het behoort dus tot de Chinese restaurants die een verbreding van de kaart hebben ge kozen om gasten te trekken. Het in terieur is uitbundig oosters met veel rood en goud en de bediening vlot en vriendelijk. De kaart biedt meer dan tweehonderd gerechten en nog diverse rijsttafelcombina ties. Ik heb moeite met het kiezen van de gerechten, want er staan heel wat van mijn favorieten op: enkele tien tallen garnalen- en visgerechten, een lange reeks 'originele' Kanto- nese gerechten, waaronder diverse bereidingen van Peking eend. kro kante flensjes en bereidingen van vogelnestjes, voorts acht vegetari sche gerechten en negentien Indo nesische gerechten. Ik ben altijd benieuwd wat een Chi nees restaurant doet met de Indi sche keuken, dus kies ik als hoofcF- gerecht Daging Bali met Udang of wel garnalen. Dit typisch Indische maal laat ik vooraf gaan door een Chinese specialiteit van Indrapoe ra: Zonsopgangsoep 8,-). De naam, zo vertelt de ober mijis ont leend aan de kleur van de soep, geel. Er worden flink wat eieren in ver werkt en die geven deze soep zijn zonnig aanzien. Het is een sterk met maïzena gebonden soep waarin ook stukjes kip en gedroogde garnalen zijn terug te vinden, vooral die gar nalen geven er een bijzondere smaak aan. De Daging Bali met Udang 32,-) wordt geserveerd met, naar keuze, rijst of mie. Het vlees is gestoofd 'draadjesvlees', pittig gesausd maar het echt Indische smaakje vind ik niet direct terug. Niettemin is het een heel lekker gerecht. Indrapoera behoort ontegenzegge lijk tot de betere Chinese restau rants met traditioneel grote porties en zeer redelijke prijzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12