Aan vuulte valt te verdienen PZC Keihard beukwerk wordt het straks Ambulancediensten zetten Borst onder druk voor extra geld Aanvoer zand voor tunnel vertraagd Intercity mag blijven, lobby heeft gewerkt zeeland 23 Akkerranden vrijdag 26 maart 1999 door A. J. Snel Langzaam maar zeker wordt de weerstand overwonnen. Steeds meer akkerbouwers in Zeeland zien er wel wat in de randen van hun percelen te ver sieren. Onkruid wordt een pro duct waarvoor de overheid wil betalen. De overheid immers wordt onder meer gestuurd door liefhebbers van natuur en mi lieu en door recreatieve krach ten. Die zijn zeer ingenomen met de schrille kreet van de fa zant en zij minnen de kleur van de klaproos. Zo is de natuur geld waard ge worden en zo zijn steeds meer boeren ervan te overtuigen dat voedselproductie niet alleenza ligmakend is. Zij kunnen ook inkomen verkrijgen door de sa menleving te gerieven en in te spelen op het verlangen naar de flora en fauna van weleer. Het wordt op vrij grote schaal vuulte' zaaien dit jaar. Het mi nisterie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij heeft voor Zeeland een zak geld klaarstaan om driehonderd hectare grond aan de randen van akkers om te zetten in graan-, kruiden- of bloemen randen. Natuurlijke tegenzin In de afgelopen jaren is op Schouwen-Duiveland en Tho- lenen in de Zak van Zuid-Beve land al geëxperimenteerd met het natuurlijk beheer van ak kerranden en de resultaten heb ben blijkbaar veel argwaan weggenomen. De dienst Lande lijke Gebied van het ministerie heeft in de afgelopen maanden vanuit heel Zeeland zo'n twee honderd aanmeldingen binnen gekregen van akkerbouwers die hun natuurlijke tegenzin tegen onkruid gaan overwinnen en die hun vakkennis voor een deel gaan aanwenden om dit gewest te verfraaien. Het typisch Zeeuwse landschap zal, net als het Groningse, een kleurrijker aanzien krijgen en een gastvrij er oord worden voor veldleeu werik en kwartel, patrijs, geel- gors en graspieper. Vijf jaar Van de driehonderd hectare waarvoor beheersovereenkom sten kunnen worden gesloten door individuele boeren of door groepen die samenwerken, wordt dit jaar ruim de helft al benut. Jolanda van Roekei, me dewerkster agrarisch natuur beheer van de dienst Landelijke Gebied: „De rest van de ruimte waar akkerrandenbeheer mo gelijk is, kan op langere termijn worden benut. De periode van vijf jaar waarvoor de overeen komsten worden gesloten, ver schuift dan in de tijd." Van Roekei verwacht niet dat de versierde akkerranden een mo deverschijnsel vormen, dat bin nen korte tijd weer wegebt. „Het gaat om een ontwikkeling die in de eerste helft van de aren zeventig is begonnen. Toen kreeg je het weidevogelbeheer en het botanisch beheer dat vooral in gebieden met grasland werd doorgevoerd. Het akker randenbeheer is daarop ge volgd. De samenleving vindt het belangrijk, de recreant stelt steeds hogere eisen. Ik denk niet dat die tendens op korte termijn zal veranderen." Gevarieerder Met het inzaaien van akkerran den met bloemen, kruiden of speciale grassen en granen wordt in de eerste plaats beoogd de fauna te verbeteren. Sinds het midden van deze eeuw is het aantal soorten afgenomen: geel- gors en grauwe gors zijn nage noeg verdwenen en de patrijs en veldleeuwerik zijn sterk in aan tal teruggegaan. Die vogels moeten nu meer kansen krijgen. Een bijkomend voordeel is dat Advertentie Akkerranden inzaaien met groengoed dat vroeger als onkruid te boek stond; steeds meer boeren zien de mogelijkheden ervan in. het landschap er gevarieerder gaat uitzien. Boeren kunnen kiezen uit twee manieren van akkerrandenbe heer. Ze kunnen per jaar een wisselende strook van tussen de drie en de twaalf meter nemen waar ze de grassen, kruiden of bloemmengsels inzaaien. Als regel zullen ze dat op een slimme manier doen. Akkers met ge wassen die het economisch niet zo geweldig doen, worden voor zien van natuurlijk beheerde randen. Wie voor die aanpak kiest, krijgt een vergoeding van 2800,- per hectare of wat ho ger, afhankelijk van de soorten die worden gezaaid. Er kan ook een keus worden ge maakt voor randen die geduren- de vijf aaneengesloten jaren na tuurlijk worden beheerd. Dan kan de vergoeding, opnieuw af hankelijk van de soorten, maxi maal uitkomen op 4000,- per hectare. De bedragen zijn geba seerd op een schatting van de in komsten die kunnen worden verkregen uit traditionele teel ten. Er worden geen bijzondere eisen gesteld aan de manier waarop met die teelten wordt omgegaan. Daarin mag dus bin nen de geldende regels met ge wasbeschermingsmiddelen worden gewerkt. Boetes De dienst Landelijke Gebied in Zeeland controleert steekproef sgewijs of de boeren zich hou den aan de overeenkomst die ze hebben gesloten. Doen ze dat niet, dan zijn er sancties in de vorm van inhoudingen of boe tes. De ervaring heeft overigens geleerd dat de agrarische sector zich bij het weidevogebeheer uitstekend houdt aan de afspra ken. Van Roekei: „Controles daar leverden het beeld op dat maar één of hooguit twee pro cent van de deelnemers de af spraken niet nakomt." Waarschijnlijk krijgt het begrip onkruid in de loop van de ko mende jaren in Zeeland een an dere betekenis. Een boer ver staat onder onkruid dat gewas dat hem op een bepaald perceel op een bepaald moment onwel gevallig is. Als hij wordt betaald om korenbloemen, klaproos, bolderik, boekweit en wikke te verbouwen of kaarsjeskruid, koekoeksbloem en rode klaver, dan behoren die soorten in zijn visie niet meer te worden onder gebracht in de categorie 'vuul te'. Dit jaar al zal de begripsver schuiving op veel plaatsen in Zeeland zichtbaar worden ge maakt. door Arjan van Westen VLISSINGEN- Minister E. Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ont vangt binnenkort een brief van de centrale post ambulancever voer Zeeland (CPA). In ferme bewoordingen zal haar te ver staan gegeven worden dat ze met extra geld voor de Zeeuwse ambulances moet komen, an ders onttrekt de CPA zich aan haar verantwoordelijkheid. Het algemeen bestuur van de CPA heeft donderdag goedkeuring aan het schrijven gegeven. Het huidige tekort van de CPA bedraagt twee ton. Maar als het gaat om investeringen voor de toekomst, dan moeten er vol gens het CPA-bestuur toch veel meer bij. Volgens het college van Gedeputeerde Staten is er voor een goede ambulancevoorzie ning bijna vier miljoen gulden extra nodig. Het wordt volgens W.P. van Leer sum, hoofd CPA, tijd dat het CPA stappen onderneemt. Dat GS eerder al Borst inlichtte over de slechte financiële posi tie van het ziekenvervoer vindt hij prima, maar van de brief van de CPA wordt meer verwacht. „Want wij zijn de verantwoor delijken", aldus Van Leersum. Kamervragen Het Goese Tweede-Kamerlid S. Buijs (CDA) heeft de minister donderdag vragen gesteld over het krappe budget van de Zeeuwse ziekenwagens. Dat het CPA niet aan de aanrijtijden voldoet en nu al een tekort heeft, baart Buijs zorgen. Hij wil van Borst weten of Zeeland als ge volg van een nieuwe financie ring een echt knelpunt is. En zo ja, dan wil Buijs van Borst horen wat ze hier aan gaat doen. Het weigeren van verantwoor delijkheid houdt niet in dat de CPA minder gaat doen. Op 9 september wordt er bijvoor beeld een grootschalige oefe ning gehouden. Er wordt dan getest in hoeverre personeel en materiaal opgewassen zijn te gen de millenniumovergang. De CPA voorziet problemen en gaat deze dag extra personeel en ma terieel inzetten. Volgens berich ten uit de automatisering vormt de datum 9-9-1999 eveneens een risico. Vandaar dat de CPA deze dag heeft uitgekozen voor een oefening. Pabostudenten beginnen Project van de Eeuw VLISSINGEN - Driehonderd studenten van de Pabo van de Hogeschool Zeeland gaan de komende week op pad om les materiaal te verzamelen voor Het Project van de Eeuw. Dit educatieve project voor leerlingen van groep 1 tot en met 8 gaat in januari 2000 van start op de Zeeuwse basisscholen. De Pabo-studenten maken een les- koffer met daarin informatie over de overgang naar het nieu we millennium Centraal staan daarbij de wagen: wat ver dwijnt, wat blijft en wat veran dert? Het is de bedoeling dat kinderen ook zelf op onderzoek uitgaan en met andere ogen kij ken naar hun omgeving. De Pabo-studenten grazen de komende week in groepjes Zeeuwse archieven, musea en bibliotheken af op zoek naar ge schikt materiaal voor de leskof- fer. Dankzij een subsidie van de provincie kan het pakket tegen een gering bedrag aangeboden worden aan de scholen. Advertentie iw gepland tijdpad wcHaaamheden doorRené Schrier ELLEWOUTSDIJK - Aanne mer KMW van de Westerschel- detunnel kampt met tegenslag op de bouwlocatie bij Elle woutsdijk. Het was de bedoe ling ter hoogte van die plaats een ponton in de Westerschelde te leggen en vanaf dat punt met een transportband zand over de dijk aan te voeren naar de bouwput. Schepen met zand moeten aan de ponton afmeren. Een kraan op de ponton schept het zand op de transportband. Verschillende grondbezitters uitZeeuws-Vlaanderen hebben echter bezwaar gemaakt tegen de milieuvergunning voor deze installatie. Eén van hen, H. Bar- béuit Sluiskil, heeft zelfs schor sing aangevraagd bij de Raad van State. Hij zou zich bezorgd maken over verzilting van de grond met het zoute zand en ver stuiving van de omgeving. De aannemer was van plan van af de bouwput zand aan te voe ren voor het werkterrein en voor de aan te leggen weg richting Borssele. Omdat dat niet gaat moet nu al het zand vanuit een losplaats in het Sloegebied ko men en dat geeft weer extra overlast van onnodig vracht verkeer rond de dorpen Borssele en Ellewoutsdijk. Daar wordt al geklaagd over te smalle wegen waar het vrachtverkeer over rijdt en over kapotgereden ber men. In feite is het vrachtverkeer on nodig omdat in kringen van de aannemer en van de NV Wester- scheldetunnel gefluisterd wordt dat de Zeeuws-Vlamingen in feite helemaal geen bezwaar hebben tegen de zandtransport- band in Ellewoutsdijk. Ze zou den bezwaar maken omdat ze in onderhandeling zijn over grondverkopen voor de tunnel wegen in Zeeuws-Vlaanderen. En om druk op die onderhande lingen te zetten zou het bezwaar tegen de installatie bij Elle woutsdijk ingediend zijn. De Raad van State behandelt het schorsingsverzoek binnen enkele weken. Wilfried de Waal is verantwoordelijk voor de werving en selectie van personeel voor tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde. foto Charles Strijd door Wout Bareman TERNEUZEN - Bij Arbeids voorziening Zeeland was hij aangesteld als projectleider voor de Westerscheldetunnel. Hij moest de personeelsstroom ingoede banen leiden. Het baar de dan ook enig opzien toen Wil fried de Waal (37) als een van de eersten uit de regio overstapte naar z'n huidige opdrachtgever, tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW). Hij doet er nu alweer «en klein jaar 'personeelsza ken'. En dat is, vergeleken met z'n vorige werkkring, een hecti sche bedoening, geeft hij toe. "Zeker qua tempo van beslis singen nemen is er sprake van verschil." De Waal is verant woordelijk voor de werving en de selectie van het personeel én voor de huisvesting van mensen van buiten de regio. „We probe ren zoveel mogelijk mensen te betrekken uit de regio. Mensen dus voor wie je geen speciale huisvesting moet zoeken. Maar voor de specifieke booractivi- teiten reist toch al een veertigtal specialisten van de Duitse fir ma's uit de combinatie af naar Temeuzen. Die moeten we on derbrengen. En verder zullen we, gezien de krappe arbeids markt in de regio, uiteindelijk toch ook elders in het land en in het buitenland moeten werven. Voor het boorproces hebben we 240 mensen nodig. Tja... en dan izicht ó,S km Advertentie WEEKBOEK TUNNEL is de huisvesting inderdaad wel een kopzorg." KMW onderhan delt al geruime tijd met de Wo ningbouwvereniging Terneuzen en andere verhuurders. Binnen kort komen twaalf woningen beschikbaar. „En dat kunnen er nog meer worden." In Terneuzen werd de afgelopen weken hier en daar steen en been geklaagd over het gedrag van een groep Ierse bouwvak kers, die het uitgaansleven da nig op z'n kop zetten. Wilfried de Waal kent de verhalen. „Maar ik wil wel even iets na drukkelijk rechtzetten: voor de buitenwereld gaat het in derge lijke gevallen automatisch om KMW'ers, terwijl wij daar part noch deel aan hebben. Die men sen zijn in dienst van een onderaannemer; daar ligt de verantwoordelijkheid. Wat niet wegneemt, dat wij met die be treffende aannemer wel een ste vig gesprek hebben gehad." Met de vakbonden zijn inmid- 26 maart 1999 dels goede afspraken gemaakt- over de cao's, arbeidsomstan digheden en dergelijke.. Drei gende conflicten werden in fer me gesprekken uit de wereld ge holpen. Het mondde uit in een convenant, waarin bonden en tunnelbouwer zich konden vin den. De Waal: „De gesprekken met de bonden zijn nooit in een vijandige sfeer, verlopen. Naar buiten toe werd weieens die in druk gewekt, maar in de prak tijk is er gewoon constructief onderhandeld. We hebben nu nog één probleem: we wijken in lichte mate af van de Arbeidstij - denwet. Daarbij draait het om het aantal rusturen. Tja, we hebben te maken met een vol- continu proces. Het werk moet door. Maar ik verwacht dat we ook dat probleem uiteindelijk kunnen oplossen." Werknemers in de Betonwaren- fabriek klaagden de afgelopen maanden over de arbeidsom standigheden. Het zou hebben geleid tot een flink verloop on der het personeel. De Waal: „Ik heb begrip voor een aantal klachten. Er was inderdaad sprake van zwaar handwerk, maar een aantal van die zware handelingen wordt voortaan mechanisch uitgevoerd. En wat betreft de veiligheid in de fa briek: ik denk dat KMW wat dat aangaat helemaal niets aan het toeval overlaat. Dat is ook lo gisch als je weet dat bij dit me gaproject hondei'den mensen op de werkvloer rondlopen. Het gaat erom dat die mensen in de loop van het werk hun concen tratie niet verliezen." Of Wilfried de Waal merkt dat mensen zich aanmelden om straks te kunnen zeggen 'dat ze de tunnel nog hebben helpen bouwen'? „Ik hoor regelmatig dat mensen trots zijn dat ze hier werken. Misschien is het wel leuk dat zo'n bouwvakker later tegen z'n kleinzoon kan zeggen: Kijk jongen, daar heeft opa nog aan meegeholpen. Maar uitein delijk gaat het de meeste men sen erom dat ze hier een goeie boterham verdienen. En pas op, het is niet zomaar een lolletje hè? Zeker als het boorproces straks begint, wordt het keihard beukwerk in ploegendiensten." door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Voor het hele openbaar vervoer in Zeeland is het 'een goede zaak' dat de Zeeuwse treindiensten onder deel blijven uitmaken van het landelijk spoorwegnetwerk. H. Bouma, regiomanager van de busmaatschappij ZWN Groep, juicht het begin deze week be kendgemaakte kabinetsplan De Derde Eeuw Spoor toe. Zeeland leek vorig jaar de boot te zullen missen. De provincie had een concept van de notitie De Derde Eeuw Spoor in han den gekregen, waaruit bleek dat de Zeeuwse lijn niet tot het hoofdrailnet werd gerekend. Het provinciebestuur reageerde kwaad. De Intercity-verbin ding met de Randstad stond op het spel. Ondenkbaar Dat de soep niet zo gegeten zou worden, als die was opgediend, maakte toenmalig minister A Jorritsma van Verkeer en Wa terstaat voor de kamerverkie zingen van mei vorig jaar al duidelijk. Zij noemde het 'on denkbaar' dat de Zeeuwse In tercity zou verdwijnen. Begin deze week is dat bewaar heid door zittend minister van Verkeer en Waterstaat, T. Nete lenbos. De Zeeuwse lijn zit niet bij de 33 treinverbindingen die Netelenbos wil decentraliseren. Provincies of gemeenten mogen die gaan aanbesteden. Ruggengraat De Zeeuwse lijn behoort, vol gens het kabinetsplan, tot de ruggengraat van het spoorver voer in Nederland; het Interci ty-netwerk en het sneltreinen netwerk in de Randstad. De Intercity Vlissingen-Amster- dam is gex-ed. En omdat de stop trein Vlissingen-Roosendaal onlosmakelijk verbonden is met de Intercity, blijft ook die stop trein bij NS Reizigers. Netelen bos wil het hoofdrailnet tot 2010 aan de NS gunnen. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 23