Aan vuulte valt te verdienen
PZC
Keihard beukwerk wordt het straks
Ambulancediensten
zetten Borst onder
druk voor extra geld
Aanvoer zand voor
tunnel vertraagd
Intercity mag blijven,
lobby heeft gewerkt
zeeland
23
Akkerranden
vrijdag 26 maart 1999
door A. J. Snel
Langzaam maar zeker wordt
de weerstand overwonnen.
Steeds meer akkerbouwers in
Zeeland zien er wel wat in de
randen van hun percelen te ver
sieren. Onkruid wordt een pro
duct waarvoor de overheid wil
betalen. De overheid immers
wordt onder meer gestuurd door
liefhebbers van natuur en mi
lieu en door recreatieve krach
ten. Die zijn zeer ingenomen
met de schrille kreet van de fa
zant en zij minnen de kleur van
de klaproos.
Zo is de natuur geld waard ge
worden en zo zijn steeds meer
boeren ervan te overtuigen dat
voedselproductie niet alleenza
ligmakend is. Zij kunnen ook
inkomen verkrijgen door de sa
menleving te gerieven en in te
spelen op het verlangen naar de
flora en fauna van weleer.
Het wordt op vrij grote schaal
vuulte' zaaien dit jaar. Het mi
nisterie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Visserij heeft
voor Zeeland een zak geld
klaarstaan om driehonderd
hectare grond aan de randen
van akkers om te zetten in
graan-, kruiden- of bloemen
randen.
Natuurlijke tegenzin
In de afgelopen jaren is op
Schouwen-Duiveland en Tho-
lenen in de Zak van Zuid-Beve
land al geëxperimenteerd met
het natuurlijk beheer van ak
kerranden en de resultaten heb
ben blijkbaar veel argwaan
weggenomen. De dienst Lande
lijke Gebied van het ministerie
heeft in de afgelopen maanden
vanuit heel Zeeland zo'n twee
honderd aanmeldingen binnen
gekregen van akkerbouwers die
hun natuurlijke tegenzin tegen
onkruid gaan overwinnen en die
hun vakkennis voor een deel
gaan aanwenden om dit gewest
te verfraaien. Het typisch
Zeeuwse landschap zal, net als
het Groningse, een kleurrijker
aanzien krijgen en een gastvrij
er oord worden voor veldleeu
werik en kwartel, patrijs, geel-
gors en graspieper.
Vijf jaar
Van de driehonderd hectare
waarvoor beheersovereenkom
sten kunnen worden gesloten
door individuele boeren of door
groepen die samenwerken,
wordt dit jaar ruim de helft al
benut. Jolanda van Roekei, me
dewerkster agrarisch natuur
beheer van de dienst Landelijke
Gebied: „De rest van de ruimte
waar akkerrandenbeheer mo
gelijk is, kan op langere termijn
worden benut. De periode van
vijf jaar waarvoor de overeen
komsten worden gesloten, ver
schuift dan in de tijd."
Van Roekei verwacht niet dat de
versierde akkerranden een mo
deverschijnsel vormen, dat bin
nen korte tijd weer wegebt.
„Het gaat om een ontwikkeling
die in de eerste helft van de aren
zeventig is begonnen. Toen
kreeg je het weidevogelbeheer
en het botanisch beheer dat
vooral in gebieden met grasland
werd doorgevoerd. Het akker
randenbeheer is daarop ge
volgd. De samenleving vindt het
belangrijk, de recreant stelt
steeds hogere eisen. Ik denk niet
dat die tendens op korte termijn
zal veranderen."
Gevarieerder
Met het inzaaien van akkerran
den met bloemen, kruiden of
speciale grassen en granen
wordt in de eerste plaats beoogd
de fauna te verbeteren. Sinds
het midden van deze eeuw is het
aantal soorten afgenomen: geel-
gors en grauwe gors zijn nage
noeg verdwenen en de patrijs en
veldleeuwerik zijn sterk in aan
tal teruggegaan. Die vogels
moeten nu meer kansen krijgen.
Een bijkomend voordeel is dat
Advertentie
Akkerranden inzaaien met groengoed dat vroeger als onkruid te boek stond; steeds meer boeren zien de mogelijkheden ervan in.
het landschap er gevarieerder
gaat uitzien.
Boeren kunnen kiezen uit twee
manieren van akkerrandenbe
heer. Ze kunnen per jaar een
wisselende strook van tussen de
drie en de twaalf meter nemen
waar ze de grassen, kruiden of
bloemmengsels inzaaien. Als
regel zullen ze dat op een slimme
manier doen. Akkers met ge
wassen die het economisch niet
zo geweldig doen, worden voor
zien van natuurlijk beheerde
randen. Wie voor die aanpak
kiest, krijgt een vergoeding van
2800,- per hectare of wat ho
ger, afhankelijk van de soorten
die worden gezaaid.
Er kan ook een keus worden ge
maakt voor randen die geduren-
de vijf aaneengesloten jaren na
tuurlijk worden beheerd. Dan
kan de vergoeding, opnieuw af
hankelijk van de soorten, maxi
maal uitkomen op 4000,- per
hectare. De bedragen zijn geba
seerd op een schatting van de in
komsten die kunnen worden
verkregen uit traditionele teel
ten. Er worden geen bijzondere
eisen gesteld aan de manier
waarop met die teelten wordt
omgegaan. Daarin mag dus bin
nen de geldende regels met ge
wasbeschermingsmiddelen
worden gewerkt.
Boetes
De dienst Landelijke Gebied in
Zeeland controleert steekproef
sgewijs of de boeren zich hou
den aan de overeenkomst die ze
hebben gesloten. Doen ze dat
niet, dan zijn er sancties in de
vorm van inhoudingen of boe
tes. De ervaring heeft overigens
geleerd dat de agrarische sector
zich bij het weidevogebeheer
uitstekend houdt aan de afspra
ken. Van Roekei: „Controles
daar leverden het beeld op dat
maar één of hooguit twee pro
cent van de deelnemers de af
spraken niet nakomt."
Waarschijnlijk krijgt het begrip
onkruid in de loop van de ko
mende jaren in Zeeland een an
dere betekenis. Een boer ver
staat onder onkruid dat gewas
dat hem op een bepaald perceel
op een bepaald moment onwel
gevallig is. Als hij wordt betaald
om korenbloemen, klaproos,
bolderik, boekweit en wikke te
verbouwen of kaarsjeskruid,
koekoeksbloem en rode klaver,
dan behoren die soorten in zijn
visie niet meer te worden onder
gebracht in de categorie 'vuul
te'.
Dit jaar al zal de begripsver
schuiving op veel plaatsen in
Zeeland zichtbaar worden ge
maakt.
door Arjan van Westen
VLISSINGEN- Minister E.
Borst van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS) ont
vangt binnenkort een brief van
de centrale post ambulancever
voer Zeeland (CPA). In ferme
bewoordingen zal haar te ver
staan gegeven worden dat ze
met extra geld voor de Zeeuwse
ambulances moet komen, an
ders onttrekt de CPA zich aan
haar verantwoordelijkheid. Het
algemeen bestuur van de CPA
heeft donderdag goedkeuring
aan het schrijven gegeven.
Het huidige tekort van de CPA
bedraagt twee ton. Maar als het
gaat om investeringen voor de
toekomst, dan moeten er vol
gens het CPA-bestuur toch veel
meer bij. Volgens het college van
Gedeputeerde Staten is er voor
een goede ambulancevoorzie
ning bijna vier miljoen gulden
extra nodig.
Het wordt volgens W.P. van
Leer sum, hoofd CPA, tijd dat
het CPA stappen onderneemt.
Dat GS eerder al Borst inlichtte
over de slechte financiële posi
tie van het ziekenvervoer vindt
hij prima, maar van de brief van
de CPA wordt meer verwacht.
„Want wij zijn de verantwoor
delijken", aldus Van Leersum.
Kamervragen
Het Goese Tweede-Kamerlid S.
Buijs (CDA) heeft de minister
donderdag vragen gesteld over
het krappe budget van de
Zeeuwse ziekenwagens. Dat het
CPA niet aan de aanrijtijden
voldoet en nu al een tekort heeft,
baart Buijs zorgen. Hij wil van
Borst weten of Zeeland als ge
volg van een nieuwe financie
ring een echt knelpunt is. En zo
ja, dan wil Buijs van Borst horen
wat ze hier aan gaat doen.
Het weigeren van verantwoor
delijkheid houdt niet in dat de
CPA minder gaat doen. Op 9
september wordt er bijvoor
beeld een grootschalige oefe
ning gehouden. Er wordt dan
getest in hoeverre personeel en
materiaal opgewassen zijn te
gen de millenniumovergang. De
CPA voorziet problemen en gaat
deze dag extra personeel en ma
terieel inzetten. Volgens berich
ten uit de automatisering vormt
de datum 9-9-1999 eveneens
een risico. Vandaar dat de CPA
deze dag heeft uitgekozen voor
een oefening.
Pabostudenten
beginnen Project
van de Eeuw
VLISSINGEN - Driehonderd
studenten van de Pabo van de
Hogeschool Zeeland gaan de
komende week op pad om les
materiaal te verzamelen voor
Het Project van de Eeuw.
Dit educatieve project voor
leerlingen van groep 1 tot en met
8 gaat in januari 2000 van start
op de Zeeuwse basisscholen. De
Pabo-studenten maken een les-
koffer met daarin informatie
over de overgang naar het nieu
we millennium Centraal staan
daarbij de wagen: wat ver
dwijnt, wat blijft en wat veran
dert? Het is de bedoeling dat
kinderen ook zelf op onderzoek
uitgaan en met andere ogen kij
ken naar hun omgeving.
De Pabo-studenten grazen de
komende week in groepjes
Zeeuwse archieven, musea en
bibliotheken af op zoek naar ge
schikt materiaal voor de leskof-
fer. Dankzij een subsidie van de
provincie kan het pakket tegen
een gering bedrag aangeboden
worden aan de scholen.
Advertentie
iw gepland tijdpad
wcHaaamheden
doorRené Schrier
ELLEWOUTSDIJK - Aanne
mer KMW van de Westerschel-
detunnel kampt met tegenslag
op de bouwlocatie bij Elle
woutsdijk. Het was de bedoe
ling ter hoogte van die plaats
een ponton in de Westerschelde
te leggen en vanaf dat punt met
een transportband zand over de
dijk aan te voeren naar de
bouwput. Schepen met zand
moeten aan de ponton afmeren.
Een kraan op de ponton schept
het zand op de transportband.
Verschillende grondbezitters
uitZeeuws-Vlaanderen hebben
echter bezwaar gemaakt tegen
de milieuvergunning voor deze
installatie. Eén van hen, H. Bar-
béuit Sluiskil, heeft zelfs schor
sing aangevraagd bij de Raad
van State. Hij zou zich bezorgd
maken over verzilting van de
grond met het zoute zand en ver
stuiving van de omgeving.
De aannemer was van plan van
af de bouwput zand aan te voe
ren voor het werkterrein en voor
de aan te leggen weg richting
Borssele. Omdat dat niet gaat
moet nu al het zand vanuit een
losplaats in het Sloegebied ko
men en dat geeft weer extra
overlast van onnodig vracht
verkeer rond de dorpen Borssele
en Ellewoutsdijk. Daar wordt al
geklaagd over te smalle wegen
waar het vrachtverkeer over
rijdt en over kapotgereden ber
men.
In feite is het vrachtverkeer on
nodig omdat in kringen van de
aannemer en van de NV Wester-
scheldetunnel gefluisterd wordt
dat de Zeeuws-Vlamingen in
feite helemaal geen bezwaar
hebben tegen de zandtransport-
band in Ellewoutsdijk. Ze zou
den bezwaar maken omdat ze in
onderhandeling zijn over
grondverkopen voor de tunnel
wegen in Zeeuws-Vlaanderen.
En om druk op die onderhande
lingen te zetten zou het bezwaar
tegen de installatie bij Elle
woutsdijk ingediend zijn.
De Raad van State behandelt
het schorsingsverzoek binnen
enkele weken.
Wilfried de Waal is verantwoordelijk voor de werving en selectie van personeel voor tunnelbouwer
Kombinatie Middelplaat Westerschelde. foto Charles Strijd
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Bij Arbeids
voorziening Zeeland was hij
aangesteld als projectleider
voor de Westerscheldetunnel.
Hij moest de personeelsstroom
ingoede banen leiden. Het baar
de dan ook enig opzien toen Wil
fried de Waal (37) als een van de
eersten uit de regio overstapte
naar z'n huidige opdrachtgever,
tunnelbouwer Kombinatie
Middelplaat Westerschelde
(KMW). Hij doet er nu alweer
«en klein jaar 'personeelsza
ken'. En dat is, vergeleken met
z'n vorige werkkring, een hecti
sche bedoening, geeft hij toe.
"Zeker qua tempo van beslis
singen nemen is er sprake van
verschil." De Waal is verant
woordelijk voor de werving en
de selectie van het personeel én
voor de huisvesting van mensen
van buiten de regio. „We probe
ren zoveel mogelijk mensen te
betrekken uit de regio. Mensen
dus voor wie je geen speciale
huisvesting moet zoeken. Maar
voor de specifieke booractivi-
teiten reist toch al een veertigtal
specialisten van de Duitse fir
ma's uit de combinatie af naar
Temeuzen. Die moeten we on
derbrengen. En verder zullen
we, gezien de krappe arbeids
markt in de regio, uiteindelijk
toch ook elders in het land en in
het buitenland moeten werven.
Voor het boorproces hebben we
240 mensen nodig. Tja... en dan
izicht
ó,S km
Advertentie
WEEKBOEK TUNNEL
is de huisvesting inderdaad wel
een kopzorg." KMW onderhan
delt al geruime tijd met de Wo
ningbouwvereniging Terneuzen
en andere verhuurders. Binnen
kort komen twaalf woningen
beschikbaar. „En dat kunnen er
nog meer worden."
In Terneuzen werd de afgelopen
weken hier en daar steen en
been geklaagd over het gedrag
van een groep Ierse bouwvak
kers, die het uitgaansleven da
nig op z'n kop zetten. Wilfried
de Waal kent de verhalen.
„Maar ik wil wel even iets na
drukkelijk rechtzetten: voor de
buitenwereld gaat het in derge
lijke gevallen automatisch om
KMW'ers, terwijl wij daar part
noch deel aan hebben. Die men
sen zijn in dienst van een
onderaannemer; daar ligt de
verantwoordelijkheid. Wat niet
wegneemt, dat wij met die be
treffende aannemer wel een ste
vig gesprek hebben gehad."
Met de vakbonden zijn inmid-
26 maart 1999
dels goede afspraken gemaakt-
over de cao's, arbeidsomstan
digheden en dergelijke.. Drei
gende conflicten werden in fer
me gesprekken uit de wereld ge
holpen. Het mondde uit in een
convenant, waarin bonden en
tunnelbouwer zich konden vin
den. De Waal: „De gesprekken
met de bonden zijn nooit in een
vijandige sfeer, verlopen. Naar
buiten toe werd weieens die in
druk gewekt, maar in de prak
tijk is er gewoon constructief
onderhandeld. We hebben nu
nog één probleem: we wijken in
lichte mate af van de Arbeidstij -
denwet. Daarbij draait het om
het aantal rusturen. Tja, we
hebben te maken met een vol-
continu proces. Het werk moet
door. Maar ik verwacht dat we
ook dat probleem uiteindelijk
kunnen oplossen."
Werknemers in de Betonwaren-
fabriek klaagden de afgelopen
maanden over de arbeidsom
standigheden. Het zou hebben
geleid tot een flink verloop on
der het personeel. De Waal: „Ik
heb begrip voor een aantal
klachten. Er was inderdaad
sprake van zwaar handwerk,
maar een aantal van die zware
handelingen wordt voortaan
mechanisch uitgevoerd. En wat
betreft de veiligheid in de fa
briek: ik denk dat KMW wat dat
aangaat helemaal niets aan het
toeval overlaat. Dat is ook lo
gisch als je weet dat bij dit me
gaproject hondei'den mensen op
de werkvloer rondlopen. Het
gaat erom dat die mensen in de
loop van het werk hun concen
tratie niet verliezen."
Of Wilfried de Waal merkt dat
mensen zich aanmelden om
straks te kunnen zeggen 'dat ze
de tunnel nog hebben helpen
bouwen'? „Ik hoor regelmatig
dat mensen trots zijn dat ze hier
werken. Misschien is het wel
leuk dat zo'n bouwvakker later
tegen z'n kleinzoon kan zeggen:
Kijk jongen, daar heeft opa nog
aan meegeholpen. Maar uitein
delijk gaat het de meeste men
sen erom dat ze hier een goeie
boterham verdienen. En pas op,
het is niet zomaar een lolletje
hè? Zeker als het boorproces
straks begint, wordt het keihard
beukwerk in ploegendiensten."
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Voor het hele
openbaar vervoer in Zeeland is
het 'een goede zaak' dat de
Zeeuwse treindiensten onder
deel blijven uitmaken van het
landelijk spoorwegnetwerk.
H. Bouma, regiomanager van de
busmaatschappij ZWN Groep,
juicht het begin deze week be
kendgemaakte kabinetsplan De
Derde Eeuw Spoor toe.
Zeeland leek vorig jaar de boot
te zullen missen. De provincie
had een concept van de notitie
De Derde Eeuw Spoor in han
den gekregen, waaruit bleek dat
de Zeeuwse lijn niet tot het
hoofdrailnet werd gerekend.
Het provinciebestuur reageerde
kwaad. De Intercity-verbin
ding met de Randstad stond op
het spel.
Ondenkbaar
Dat de soep niet zo gegeten zou
worden, als die was opgediend,
maakte toenmalig minister A
Jorritsma van Verkeer en Wa
terstaat voor de kamerverkie
zingen van mei vorig jaar al
duidelijk. Zij noemde het 'on
denkbaar' dat de Zeeuwse In
tercity zou verdwijnen.
Begin deze week is dat bewaar
heid door zittend minister van
Verkeer en Waterstaat, T. Nete
lenbos. De Zeeuwse lijn zit niet
bij de 33 treinverbindingen die
Netelenbos wil decentraliseren.
Provincies of gemeenten mogen
die gaan aanbesteden.
Ruggengraat
De Zeeuwse lijn behoort, vol
gens het kabinetsplan, tot de
ruggengraat van het spoorver
voer in Nederland; het Interci
ty-netwerk en het sneltreinen
netwerk in de Randstad. De
Intercity Vlissingen-Amster-
dam is gex-ed. En omdat de stop
trein Vlissingen-Roosendaal
onlosmakelijk verbonden is met
de Intercity, blijft ook die stop
trein bij NS Reizigers. Netelen
bos wil het hoofdrailnet tot
2010 aan de NS gunnen.
Advertentie