Larry Clark shockeert maar vertelt de waarheid E Lennon terug in het Hilton Gespierde kuiten, diepe decolletés 1 Jeugd in Amerika D7P kufst i MjK cultuur Geen pornografie Helmut Newton King of Kink Rommel noemde het Gronin ger GPV-raadslid David de Jong de foto's van Larry Clark, de Amerikaan van wie afgelo pen zaterdag een expositie in het Gronmger Museum ge opend wuidt. De Jong nam aanstoot aan twee portretten die op de uitnodiging voor de expositie zijn afgedrukt, met name aan een opname met frontaal gefotografeerde ge slachtsdelen van een meisje. De fotograaf zelf is niet onder de indruk van de kritiek. Clark: „Het is een heel pure fo to, heel expressief en heel on schuldig. Het is een snapshot van een vriendin die 's och tends haar yogaoefeningen doet. Ik heb de foto in een flits gemaakt. Wie zulke foto's vies vindt, heeft zelf een 'dirty mind'." Suggesties dat de foto een po ging van het museum is om via een rel wat extra aandacht te trekken worden door Clark van de hand gewezen. „De fo to's op de uitnodiging zijn ge kozen in onderling overleg, maar die bewuste foto was een keuze van mijzelf. Niet be doeld als provocatie, maar omdat het een mooie krachtige foto is die staat voor wat ik doe. Iedereen die goed kijkt zal zien dat deze foto niets met pornografie te maken heeft." p de toegangsdeuren naar de eerste zaal van de expositie van de Amerikaanse fotograaf en filmmaker Larry Clark in het Groninger Museum staat een waarschuwing: 'niet of nauwelijks geschikt voor kinderen'. De benedenruimtes van het oostelijk gelegen Mendinipaviljoen zien er spierwit uit - „Witter dan we ooit hebben gehad", verzekert museumdirecteur Eddie de Jonge - een ideale achtergrond voor de zwart-wit foto's van Clark die, naast, boven en tegen elkaar aangeplakt, de wanden bedekken. Het zijn foto's van Amerikaanse pubers, jongens en meisjes, naakt of halfnaakt poserend, al dan niet met geslachtsorganen in beeld, vrijend of luierend, uitdagend of landerig. Uit de losse hand geschoten kiekjes lijken het, toevallige beelden, 'vintage prints', waarbij niet gekeken is naar kader, compositie of scherpte. Larry Clark (1943) komt zelf uit de scene van zijn onderwerpen en modellen. Hij maakt er deel van uit, is verslaggever van zijn eigen geschiedenis en situatie, dat verklaart ook zijn fascinatie voor onderwerpen als seks, drugs en geweld uit zijn eigen verleden. Voor wie zo'n verleden niet heeft, lijkt het er op het eerste gezicht op dat Clark kickt op al die forse geslachtsorganen van zijn tieners - al dan niet in erectie - of van het ensceneren van decadente, kinky foto's zoals van jongens die zichzelf willen verhangen of van iemand die zogenaamd zijn polsen doorsnijdt, terwijl zijn piemel door een broekspijp zichtbaar is. Als zo'n foto er los tussen had gehangen, zouden we ons echt bezorgd hebben gemaakt. Maar door de herhaling ervan krijgen de foto's hun betekenis. De foto's van een expliciete pijpscène, waarin een jongen wordt 'ontmaagd' door een prostituee die braaf haar 'blowjob' verricht, is een serie waar je snel langs moet lopen - niet om het beeld van zo'n betrekkelijk onschuldig tijdverdrijf te ontlopen, maar om het filmische effect van deze fotoserie te ontdekken. Want de fotograaf Clark, die aanvankelijk de 'fotografisch' geschoten, documentair ogende film 'Kids' maakte (vanaf volgende week donderdag draait zijn nieuwe speelfilm 'Another Day In Paradise' in de bioscoop) richt nu als een cineast zijn fototentoonstelling in. Esthetisch gezien zijn al die fotoblokken op de wanden niet altijd even fraai, maar als je ze als filmpjes 'herkent' krijgen ze ineens betekenis en diepte. Als we precies willen weten waar Clarks foto's over gaan, moeten we eigenlijk eerst de film 'Kids' in het auditorium van het museum gaan bekijken. Met die prachtige, schokkende, grappige, ontroerende film in ons achterhoofd, ziet de tentoonstelling er ineens totaal anders uit. Clarks pornografisch ogende universum is in wezen het verslag van een keiharde realiteit, en vooral een onverhulde aanklacht tegen het leven dat Clark zelf heeft geleden en dat hij nog steeds om zich heen waarneemt. Zo keihard is Clark overigens De Amerikaanse fotograaf Larry Clark. foto Han de Graaf Eric Bos Expositie: Larry Clark, The Perfect Childhood - Foto sen vertoning van de film 'Kids' Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen, t/m 6 juni. Open: di t/m zo en feestdag. 10- 17 uur Teenage Lust niet eens in zijn foto's, de werkelijkheid is heel wat schokkender, vuiler en banaler. Iets daarvan is te zien in een kort shot in zijn film 'Another Day In Paradise' waarin de jonge hoofdpersoon in de spiegel kijkt en zich een moment herinnert uit zijn vroege jeugd, hoe hij door zijn verloederde, om drugs schreeuwende vader tegen de kamermuur gesmeten werd. Het is een scène die al snel overspoeld wordt door de heftige actuele gebeurtenissen in de film, waarin een teenager een criminele wereld binnengetrokken wordt waar de kogels hem om de oren fluiten en de drugs hem tot slaafje van de misdaad (in de persoon van James Woods) maken. Het is een beduidend schokkender scène dan al die foto's in het Groninger Museum bij elkaar. Op de foto's van Clark proberen de jongens en meisjes van verloederde vaders en verwaarlozende moeders - drugsgebruik is vanzelfsprekender dan een Still uit de videofilm waarin teenagers uitleggen hoe ze hun vader hebben vermoord. ontbijt - de moed er in te houden. Dat doen ze door zich overmatig met seks bezig te houden of, als ze de moed verliezen, voor zelfmoord te kiezen. 'Seks is het enige wat we hebben, pak je dat af, dan is er niets meer', zegt de seropositieve Telly in 'Kids'. „Zelfmoord door kids is een dagelijks verschijnsel in delen van de VS", legde Clark bij de opening van zijn expositie uit. En over zijn tentoonstelling: „Het is hetzelfde verhaal op verschillende manieren." Wie, overvoerd door beelden van seks, drugs en geweld in de bioscoop en op de dagelijkse tv, deze show van Larry Clark maar heel gewoontjes vindt, moet op de expositie maar eens 'luisteren' naar de videobeelden van het gerechtelijk vooronderzoek van enkele Amerikaanse teenagers die hun ouders om het leven hebben gebracht. Jongens met amper baardgroei op hun kaken bekennen gedetailleerd het hoe en vooral waarom van hun daad. 'Monsters', kopten de kranten. Als je vervolgens hoort wat deze wanhopige kinderen dreef, word je wel even stil. En dan denk je stiekem: 'Had het maar eerder gedaan, joh'. Deze beelden en woorden van een bestaande werkelijkheid worden vertoond door een naar de muur gerichte monitor. Wie het niet wil, hoeft er niet naar te luisteren. Wie het wel doet, vindt de foto's van Larry Clark daarna op geen enkele manier meer schokkend of confronterend. De waarschuwing bij de toegang tot de expositie heeft bij nadere beschouwing dan ook net zo goed betrekking op het moment dat wij geboren worden en de wereld binnenstappen. Sexy likkebaarden liefhebbers van Hel mut Newtons voyeuristische foto's van vrouwen met gespierde kuiten, diepe decol letés en stilettohakken. 'Seksistisch', 'fas cistisch zelfs', gruwelen tegenstanders. De fotograaf, die in lijn met zijn sterrenstatus in Monte Carlo resideert, begluurt zichzelf echter ook met een genadeloze blik. Op de tentoonstelling Us and Them in de Kunsthal Rotterdam portretten en zelfportretten van hem en zijn vrouw Alice Springs, ook foto grafe. Hoe ziet zij hem, de King of Kink, na vijftig jaar huwelijk? Langs een rug en twee perfecte billen, glijdt het oog naar een manshoge passpiegel. Links, in reflectie twee hooggehakte benen. Daarnaast, het naakte model met het ronde achterwerk ten voeten uit. Daar iets rechts van, de maker van de foto. Net buiten het weerspiegelde beeld, een geklede vrouw met bril, op een regisseursstoel. Zij is June Browne (1923), of Alice Springs, de naam die ze als fotografe gebruikt. De man in de regenjas, sterfotograaf Helmut Newton (1920), haar echtgenoot. 'Zelfportret met vrouw en model' uit 1981 maakt deel uit van dertentoonstelling Us and Themdie in de Rotterdamse Kunsthal te zien is. 'Us' staat niet alleen voor een serie zelfportretten die beide fotografen maak ten, maar ook voor de foto's die zij van hem schoot en hij van haar. 'Them' verwijst naar de portretten die het echtpaar van de crème de la crème van de internationale jetset maakte: prinses Caroline van Monaco, ac trice Catherine Deneuve, kunstenaar David Hockney, wijlen modekoning Gianne Versa ce. Het zelfportret uit 1981 vormt het sleutel stuk van de expositie, die ter gelegenheid van het vijftigjarig huwelijk van Newton en Springs werd samengesteld. De zorgvuldig gekozen driehoekscompositie leidt de blik automatisch naar het middelpunt van het Helmut Newtons zelfportret met vrouw en mo del, 1981. beeld, de fotograaf in regenjas. Daarna in beeld, zijn vrouw, geheel rechts. Haar kin steunt op haar hand. Geen emotie op haar gezicht. 'Sortie' staat er boven de deurope ning achterhaar. Ze blijft. Wat denkt zij, fo tograaf in de schaduw van de sterfotograaf? De tentoonstellingscatalogus met slechts een kort voorwoord van haar man, geeft geen antwoord op de vraag, die na het zien van de foto's blijft doorzeuren. In het naslagwerk 'Contemporary Photo graphers' wordt Alice Springs niet ge noemd. Het 'fotowoordenboek' Larousse Kersverse echtparen kun nen in het Amsterdamse Hilton Hotel terecht in de on langs in authentieke sfeer ge renoveerde bruidssuite waar John Lennon en Yoko Ono vanaf 26 maart 1969 een week in bed bleven voor de vrede. Het hotel haalde voor de dertigjarige herdenking van hun legendarische 'bed- in for peace' een tentoonstel ling met ruim 130 tekeningen van Lennon in huis. Kamer 702, inclusief reusachtig tweepersoons-bad, had zich geen mooiere reclame kun nen wensen. De nalatenschap van de in 1980 vermoorde Beatle wordt beheerd door de 'Esta te of John Lennon/Bag One Arts', onder nauwlettend toezicht van Ono. Zes jaar na zijn dood besloot Ono ook Lennons 'artistieke genie' met het publiek te delen en startte de uitgave van series afdrukken. Als weduwe is het haar vergeven dat ze Len nons tekeningen zo hoog de hemel inprijst, maar op de keper beschouwt oogt zijn werk niet geniaal maar voor al grappig, ontroerend en ge dreven. Voor zijn carrière als Beatle de wereld aan zijn voeten bracht, bezocht Lennon tus sen 1957 en 1960 het Liver pool Art Institute. Daaruit alleen al blijkt dat hij zeker over een meer dan doorsnee talent beschikte. Zijn kracht lag in losse schetsen met pen en inkt, waarbij hij er in slaagde met vaak maar een beperkt aantal lijnen tot rake typeringen te komen. Zijn fa voriete thema's waren de weergave van zijn huiselijk leven met Ono en zoon Sean en zijn diepe weerzin tegen geweld. Of belangrijke inter nationale musea Lennons werk ook hadden aange kocht als hij geen wereldbe roemde muzikant was ge weest, zal nooit zeker zijn. Zeker is wel dat zijn tekenin gen een zeggingskracht uit stralen die ze belangrijker maakt dan de privé-ge- moedsuitstortingen van een gelukkige huisvader met po- litiek-correcte opvattingen. Lennon en Yoko trouwden op 20 maart 1969 op Gibraltar. Eenmaal te bed getogen in het Hüton begon Lennon met de uitbeelding van de huwe lijksceremonie. de huwe lijksreis en de 'Bed-In' in de serie die bekend staat als de 'Bag One Portfolio'. Deze werd al in 1970 uitgegeven en tentoongesteld in de London Art Gallery. Onderdeel daar van waren afbeeldingen van een masturberende Ono. Wie deze liefdevolle en decente tekeningen aan de wanden van het Hilton ziet, zal zich nu nauwelijks kunnen voor stellen dat Scotland Yard al de tweede dag bij de galerie op de stoep stond om de ex positie te sluiten. De andere series dragen titels als 'This is My Story Both Humble and True', Bag One Continued...','Dakota Days' en 'Karuizawa'. Blijkens de catalogus zijn de drukken van deze edities voor het grootste deel uitverkocht, Wie een echte Lennon in huis wil halen, kan nog wel zijn slag slaanonder het werk dat hij voor Sean maakte. Inmiddels (smaakvol) inge kleurd door Ono tekende Lennon voor zijn zoontje on der meer een grappig la chend paard, een marcheren de kikker en een aap die in een boom zit te telefoneren. Ook nog beschikbaar zijn li tho's met handgeschreven songteksten van klassiekers als 'Lucy in the sky with dia monds', 'Revolution' en 'Ju lia'. De opbrengst komt ten goede aan fondsen die crimi naliteit onder jongeren be strijden. Voor dat doel is ook een metalen beeldje van Len non te koop, gegoten uit om gesmolten vuurwapens die ooit in de Verenigde Staten in beslag werden genomen of vrijwillig bij de politie wer- den ingeleverd door jonge- renclubs. Frangoise Ledeboer De John Lennon-expositie in het Hilton Hotel (Apollolaan 138, Amsterdam) duurt tot en met Tweede Paasdag. De openings tijden zijn dagelijks van 11 lot 18.30 uur. De suite in het Amsterdamse Hiltonhotel waar John Lennon en Yoko Ono dertig jaar geleden vanuit bed de wereldvrede predikten foto Phil N ij huis Chateau Mormont, 1991. vermeldt dat ze, net als haar man, voor be roemde modemagazines werkt als Elle, Ma rie Claire en Vogue en voor societybladen als Vanity Fair, Interview en Stern. Ze ont moette Helmut Newton, toen ze nog actrice was in Australië. Na hun verhuizing naar het modemekka Parijs, ruilde Springs door een toevallige loop van omstandigheden haar vak in 1970 in voor het zijne. In dat jaar kreeg Newton een hartaanval. Springs voel de zich geroepen een deel van zijn opdrach ten over te nemen. Op de video 'Frames from the Edge', die Adrian Maben in 1988 over haar echtgenoot maakte, komt ze een enkele maal in beeld. Terwijl ze zich met haar man, op weg naar een fotosessie, naar een heli kopter spoedt. Als ze uitlegt, dat de jeugdja ren van haar man van 'grote, zeer grote in vloed' zijn geweest op zijn oeuvre. Wie zij is, wat haar drijft, komt niet aan de orde. De video gaat over hem, de echtgenoot die minstens de status heeft van de beroemdhe den die hij op gevoelige plaats vastlegt. Zo'n marktwaarde heeft de Duits, Engels en Frans sprekende fotograaf, dat zijn naam bij een recente modeproductie voor Paris Match in koeienletters vermeld staat. Gaat dit zien! Een reportage van de enige, echte! „Op Hollywoodparty's zien ze hem liever dan Steven Spielberg", gniffelt filmprodu cer Robert Evans in de video. Geboren in Berlijn als zoon van een welge stelde joodse zakenman, ging Newton op zijn zestiende in de leer bij de bekende mo defotografe Yva. Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog vertrok hij, achttien jaar nog maar, in zijn eentje naar Australië. Na zijn jaren in de Franse hoofdstad woont hij inmiddels in Monte Carlo, geheel in lijn met zijn sterrenstatus. Nadat hij in de jaren zeventig al bekendheid verwierf met zijn modereportages, brak hij in 1984 door als kunstenaar. De 'Newtonian style' kreeg vanaf de publicatie van zijn sa- lontafelboek 'World without Men' vaste vorm. Gespierde kuiten, diepe decolletés, hooggehakte benen, avondlicht, mysterieu ze hotellobby's, vrouwen naast paarden, vrouwen naast opspringende honden, vrou wen naast gelanceerde raketten en nog zo'n rijtje fallische symbolen. Elke foto zeer ge regisseerd, meer film dan snapshot. Geen beeld bijna, zonder voyeurisme, zonder sterke erotische lading. Sexy, volgens fans. Seksistisch, volgens Newtonhaters, feministen vooral. 'Fascis tisch' zelfs, vond hoofdredactrice Alice Schwarzer van het Duitse vrouwenblad Emma. In een artikel in 1993 sprak zij haar walging uit, vooral over Newtons foto van Grace Jones, naakt, met ijzeren kettingen rond haar enkels. De King of Kink, zoals hij inmiddels gedoopt was, lachte alle kritiek van zich af. Wie het weten wilde, vertelde hij dat hij slechts twee vieze woorden kende. Eén: kunst. Twee: goede smaak. Misschien biedt het Schwarzer en de haren troost dat Newtons voyeurisme zich niet be perkt tot zijn stal halfnaakte en naakte mo dellen met ideale maten. De zelfportretten op de expositie Us and Them tonen dat de fotograaf zichzelf ook op genadeloze wijze begluurt. In 'Lenox Hill Hospital' uit 1973 staat hij naakt voor de spiegel, van hoofd tot penis, op zijn torso de pleisters met elektro den waarmee de dokters zijn hartklachten onderzochten. De autobiografische werfa laten zien dat hij met zijn eigen perversit de draak steekt. In 'In my room' uit 1$ heeft de blote fotograaf zich in zwarte p£- tykousen gehesen. Extreem geregisseerd zijn Newtons zeli tretten, net als zijn andere werk. In dat. peet heeft hij het oeuvre van zijn v sterk beïnvloed. Hoewel hij haar foto'sj het catalogusvoorwoord typeert als simp en eerlijk, ogen ze minstens zo bedacht i de zijne. In 'Chateau Mormont' uit 1? portretteert ze zichzelf in een badkar spiegel, de camera in haar linkerhand.' Newtoniaans, ontbloten haar gelakte B gels één van haar borsten. Hun foto's van 'them' laten zich 't bestva gelijken. Als Alice Springs Donatella Vers ce, dochtertje en geliefde neerzet, kiest a niet voor een originele opstelling, maarvotf een klassiek portret. Zijn uitsnede van ei speedboot, met drie lome gebronsde lijveni niet alleen gewaagd, maar ook direct vee meer dan een portret. Zijn werk vertelt!* ultieme verhaal van the rich and bored. 2 is fotograaf, hij rasverteller. Zo is zijn zelfportret uit 1981 hétepistelvl vijftig jaar huwelijk. Hij staat centraal.? aan de kant. Hij is bezig. Zij wacht. Hijs sceneert. Zij kijkt toe. Dat jeukt. Nietes dat zij haar man zo slaafs volgt in stijl, mö dat ze niet één keer haar eigen verhaal I'S telt. Wat moet dat, met die regenjas? moet dat, met dat geoliede modellenlij Eén keer slechts, zegt ze meer dan ze plan was. In 'Chateau Mormont' uit 19* heeft ze zijn profiel mooi uitgelicht. Ha gezicht verbergt ze achter haar camera. Eefje Oomf Expositie: Helmut Newton/Alice Springs and Them, t/m 9 mei. Kunsthal, Rotterdam. W logus f 49,50. Lonii Verki vrijdag 26 maart 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16