Obelix bedoelt het altijd goed Carmen en de hang naar persoonlijke vrijheid n<7P kunst rLv cultuur Robin Williams als clowneske medicus Gérard Depardieu houwt menhirs Een wervelwind door Gelredome 15 De film Asterix Obelix Tegen Caesar (sinds donderdag in Nederlands Augment) stond of viel met de deelname van Depardieu. Toen jein bleek dat men dit project echt serieus wilde aanpakken - en een budget van 100 miljoen ulden mag je serieus noemen - loefde de wijnboer er niet lang over na te denken. Overigens is ook die wijnbouwerij serieus. ;Uj bezit het Chateau de Tigne uide Anjou en verbouwt er Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon en Chenin Blanc; jo'n, 75.000 flessen per jaar. Pure toverdrank", wil hij ijeweren en kijkt erbij of hij als dnd in de ketel is gevallen. Obelix is zijn favoriete itnpheld. Altijd al geweest, jfet werd tijd dat wij Fransen sns een goede speelfilm maakten over een van onze nationale stripfiguren. De Amerikanen doen dat al jaren met Batman, Superman en Spiderman. De Asterix-strip iprakmij vroeger als vijftienjarige meer aan dan Kuifje. Ik had niet zo veel met dat de hele wereld rondreizende sportertje. Maar daar had ik dan wel sympathie met de ruige leebonk Haddock. En Professor Zonnebloem moet je ook niet wegvlakkenDe Asterix-strip evenwel, die is echt door en door Frans. Dat groepsgevoel in dat Gallische dorpje, die familiegeest met tevens dat eeuwige onderlinge gebakelei, dat is ontzettend herkenbaar en itisme ook dierbaar. Die strip echt onze cultuur. En dan is Obelix mijn held. Hij is naïef, puur eerlijk en heeft nooit rottige gedachten. Hij is nooit gemeen. Hij heeft niet eens een hekel aan de Romeinse bezetters. Hij wil met ze spelen. Ja,hij doet dat een beetje ruig, sant hij kent zijn eigen kracht met." iris me al heel vaak gevraagd Aik iets van mezelf in hem ierken. Zoals ik ook een andere raag al heel vaak gehoord heb: Hoe ik het voor elkaar krijg om nzo enorm veel films achter akaar te spelen. En het mtwoord op beide vragen is agenlijk hetzelfde: Het kost me ec ieel erg weinig moeite om te njj scteren. Ik vind het letterlijk pu $élen. Ik vind het net zo weinig d pspannend als wanneer Obelix h met Romeinen gooit. Wat ik ook vj goed aan hem kan volgen, is dat 1 j hij het moeilijk vindt om 0j verliefd te zijn. Want dan moet li] afvallen." tlv! ten forse verschijning heeft ook Ice, ithans 50-jarige Depardieu ele zeerzeker. Zijn hand lijkt een ;n(j kolenschop maar voelt aan als gec een bankschroef. En wat Obelix njnJheeltmet de zwijntjesjacht, dat tj'a heeftDepardieu met s eendenjacht. Hij jaagt trouwens melFidel Castro. Ja,dat klopt wel. Ik heb een groep vrienden die olie zoekt op Cuba en ik houd van dat eiland. Zehebben al olie gevonden ook. Dat vindt Fidel Castro heel plezierig en jagen op eenden pndt hij eveneens heel tierig. En verder is hij gek op Vandaar. Ik ben er nu een of acht geweest. Maar met itiek heeft het allemaal niks [maken." trdieu heeft veel beroemde iden. Roberto Benigni, die tgluiperige Romeinse tvemeur Detritus speelt in de erix-film, is er ook een. Over iwinst van drie Oscars met La itaè Bella schijnt Depardieu ia net zo verheugd als eer hij zelf zou hebben 'onnen. ben er een keer heel dichtbij 'eest met Cyrano de Jrgerac, maar die kans werd irknald door een lastercampagne. Nee, dan voel iknu ook niet een heel klein je jaloezie. Dat Benigni wint, vind ik fantastisch. Het is trdiend. Want La Vita Bella is een grootse film, van een groot Gérard Depardieu: „Het werd tijd dat wij Fransen eens een goede speelfilm maakten overeen van onze nationale stripfiguren." foto Phil Nijhuis ij heeft in zijn paspoort staan dat hij 'vigneron' is; 'wijnboer'. Het moet vaak voorkomen dat een douanebeambte denkt: „Toch ken ik hem ergens van!En dat kan dan kloppen want de wijnboer heet Gérard Depardieu. Vier keer is hij afgelopen maandag door de douane gewandeld in amper zes uur tijd. Twee keer heeft hij het podium van het Amsterdamse Tuschinski beklommen om zich door premièrepubliek te laten toejuichen voor zijn filmrol als Obelix. Drie keer heeft hij een tv-ploeg te woord gestaan en vervolgens een persconferentie gegeven. En tussendoor nog dit gesprek. dichter. En Roberto is bovendien een vreselijk leuke vent. Dat een Italiaanse film drievoudig Oscars wint, dat is bovendien heel goed voor de Europese cinema. Dan zeg ik: Bravo, Amerika!" Ziet Depardieu eventueel een vergelijking tussen de Europese weerbaarheiH op filmgebied ten opzichte van de Amerikaanse werelddonunantie en het dappere verzet van dat stelletje Galliërs tegen de Romeinse expansie? „Nee. Ik vind niet dat we in Europa nog in verzet zitten tegen Hollywood. Zij zijn nu eenmaal machtiger en groter. Ze maken 800 films per jaar. Maar dankzij het GATT- akkoord, waardoor het mogelijk is dat we onze positie een beetje kunnen beschermen, is er nu toch een soort van evenwicht. Ik geloof dat ook de Amerikanen beginnen te begrijpen dat ze zich met een echt monopolie in het eigen vlees zouden snijden, want zij zijn net zo goed gebaat bij diversiteit in het bioscoopaanbod. En dat is waar dan de Europese cinema voor zorgt. Die bijzondere waardering voor La Vita Bella bewijst dat ze niet meer zo kortzichtig zijn." Depardieu kent de handel. Hij heeft zijn eigen distributiekantoor, zijn eigen productiemaatschappij en hij heeft net zelf een film Chateauroux, de geboorteplaats van acteur/wijnboer Gérard Depardieu. geregisseerd die 7 april in wereldpremière komt: Un Pont Entre Deux Rivières. „Het gaat over een vrouw en de veranderingen in haar leven. Het is gebaseerd op een roman van Alain Le Blanc, die me nogal had getroffen. Speciaal vanwege de gelijkmatige treurigheid van dat verhaal. Een crisis of zenuwtoevallen komen er niet aan te pas. Inderdaad, het heeft iets Pialat-achtigs qua stijlbenadering. Ik zou zeggen het zit in tussen Maurice Pialat en Francois Truffaut." Ooit heeft Alain Resnais in zijn film Mon Oncle d'Amerique acteur Depardieu vergeleken met zijn fameuze voorganger Jean Gabin; net zo knoestig en net zo'n wereldwijs geworden zoon van de Franse provincie. Gérard komt uit Chateauroux. Al speelt hij tegenwoordig met zekere regelmaat ook in Amerikaanse films, voor alles is hij geworden tot een icoon van de Franse cultuur. Hij bekent een voorliefde voor het spelen van historische personages en hij heeft er al een groot aantal geschoren: Cyrano de Bergerac, Vidocq, de Graaf van Monte Christo, politicus Danton, beeldhouwer Rodin, musketier Porthos en meest recent schrijver Balzac. Zit er nog iemand bij met wie hij foto Cees van Zweeden bijzondere affiniteit heeft gevoeld? „Het zijn allemaal echte karakters, totaal verschillend en me allemaal even lief. Hoewel, misschien, Cyrano lag me wél heel erg goed. Nee, dat acteren in dichtregels gaf me niet de minste problemen. Dat was misschien alleen moeilijk voor het publiek, niet voor mij Weet je, eigenlijk heeft Obelix veel weg van Cyrano de Bergerac." Pieter van Lierop Asterix Obelix is te zien in Cine City in Vlissingen en De Koning in Hulst. Robin Williams in een witte jas, als dokter of psychiater, het begint een vertrouwd beeld te worden. We kermen het uit films als 'Awakenings', 'Good Will Hunting' en 'What Dreams May Come'. En nu ook weer in 'Patch Adams', waarin hij de ti telrol speelt als de arts die in de jaren zestig een kleine revolutie in Amerika teweeg bracht als lichtend voorbeeld van een meer humane benadering van patiënten. Robin Williams: „Ik eindig nog eens met het spelen van een psy chotische gynaecoloog. Of een gynaecoloog die ook kan tove ren. Dat zou pas leuk zijn. Och, ik geloof dat ik eigenlijk pas vijf dokters heb gespeeld. John Wayne heeft wel 20 keer John Wayne gespeeld... Het zijn rol len die me aanspreken. Beroeps matige afgunst, waarschijnlijk. Ik koester enorme bewondering voor artsen, neurologen, psy chologen; mensen als Oliver Sacks en Patch Adams die geen vakidioten zijn geworden maar een geweldige affectie hebben met hun patiënten. En zeker Patch is een geweldig personage om te spelen en daar komt dan als vanzelfsprekend een belang wekkende filosofie bij die ik graag help uitdragen." „Het scenario van 'Patch Adams' is geschreven door twee kerels die Patch Adams hadden ontmoet, hem een fantastische vent vonden en besloten een film te ontwerpen over de tijd dat hij medicijnen studeerde en zijn ideeën ontwikkelde over een meer menselijke bejegening van ziekenhuispatiënten. Het plan was al tien jaar oud. Pas toen Tom Shadyac als regisseur aan boord kwam, bleek het te fi nancieren. Maar het is wel een andere film geworden, want aanvankelijk zouden de filoso fieën veel meer nadruk hebben gekregen dan nu het geval is. Shadyac heeft gezegd: 'Behalve filosofie ligt er hier ook volop materiaal voor komedie. Het is de combinatie van de twee din gen die het interessant maakt.' En ik denk dat hij gelijk heeft." „De rol past me perfect. Als een condoom. Omdat het gaat om een man die je tot leven moet brengen als de bijzondere 'per former' die Patch is in kinder ziekenhuizen en tegelijkertijd als een kleurrijke idealist met bovendien zijn eigen persoonlij ke drama." „Mijn eerste ontmoeting met Patch Adams zal ik niet gauw vergeten. Hij deed de deur open en ik zie die merkwaardige fi guur; een rijzige kerel met heel lang haar en een fikse snor. En ik mag me dan nogal vrolijk kle den, ik lijk een doodgraver in vergelijking tot Patch. Ik mocht een keer met hem mee naar een kinderziekenhuis en hij ging als clown. Hij was briljant. Zijn nummer behelsde de imitatie van een dansende rubberpop en zo sloeg hij aan het dollen met een jongetje van een jaar of twaalf. Tijdens dat koddige dansje wisselde Patch intussen relevante informatie uit met de ouders en legde tegelijkertijd een verstandhouding met dat joch dat je helemaal zag ople ven. Maar zo bizar als hij zich gedraagt in ziekenhuizen, in wezen is hij heel kalm en be langstellend." „Als hij in een gesprek probeert uit te zoeken wie je bent, analy seert hij snel en scherp tot het punt dat je zegt: 'Zo is het ge noeg, bloter wil ik er niet bij ko men te staan.' Maar toen ik hem bezig zag in dat hospitaal, was hij verbluffend. Want vermomd als clown, is er dan een zeer seri eus en knap waarnemer aan het werk." „Ik weet niet hoe het in Europa is, maar in de Amerikaanse maatschappij bestaat onmis kenbaar de neiging om zaken als ziekte en dood weg te duwen. Men weet er niet goed raad mee en dat vertaalt zich in de manier waarop dokters omgaan met patiënten. Als ziek mens lig je er nogal hulpeloos en kwestbaar bij wanner zo'n type in een witte jas je komt bevoelen en beklop pen. En dan hebben we het niet alleen over vrouwenartsen waar we zo graag platte grappen over maken. Het is van belang onder ogen te zien dat patiënten niet behandeld willen worden als een ding, een nummer. En zeker zieke kinderen moet je niet inti mideren maar aandacht geven die ze prettig vinden. Het is niet de bedoeling om te bepleiten dat elke arts voortaan de ziekenzaal binnenspringt met een feest neus op: 'Hallo allemaal, ik ben dokter Kinky!Maar iets min der pragmatisme zou zeker ge zond zijn." „In de voorbereiding voor deze rol heb ik ziekenhuizen bezocht en ik stond perplex van de le venshonger bij kinderen van wie je wist dat ze terminaal wa ren. Het eerste jongetje dat ik aanspreek in de film, dat was een tienjarig leukemiepatiëntje dat ik speciaal was gaan opzoe ken. Maar hij trok me mee om me voor te stellen aan al zijn vriendjes. Dat werd een dolle boel. Ik heb ze allemaal aan de film laten meedoen. Negentig procent van alle figuranten zijn echte patiënten. Sommige men sen schrokken daarvan. Die zei den: 'Hoe kim je zulke kinderen in de film betrekken?' Maar ze genoten ervan en je ziet het zelf: er is iets speciaals met zulke kinderen. Ze hebben een onge looflijke geestkracht. Zoals dat kleine Boeddha-achtige meisje. Dat zat in de laatste fase van een chemokuur met een goede kans dat ze is genezen. Laten we ho pen dat het alsjeblieft zo is. want soms komt het terug. Maar dat meisje met haar kale koppie was zo onvoorstelbaar geestig en slim, zo inspirerend en posi tief ingesteld. Dat is aangrij pend." Patch ziet niet waarom een zie kenhuis een instituut zou moe ten zijn dat angst aanjaagt. Net als in de film heeft hij als adoles cent ooit geprobeerd om zelf moord te plegen en is hij te rechtgekomen in psychiatrische inrichtingen die volgens hem erger waren dan het vagevuur. Ik ken een paar van die inrich tingen omdat ik ze bezocht heb samen met Oliver Sachs toen we Awakenings maakten en ze zijn inderdaad heel erg. Ik heb er gens met 27 kerels naar de tv zit ten te kijken, naar Fred Astaire, zonder dat er iemand een krimp gaf. Oliver kan bij die instellin gen in- en uitlopen omdat hij als psychiater werkt voor de Men tal Health Programs van New York en New Jersey. En omdat hij dat gratis doet, laten ze hem overal binnen, desnoods in mijn gezelschap." Pieter van Lierop Robin Williams r ai A lsof er een wervelwind waait door Gel- ril!! flredome. De storm wordt niet veroor- »akt door een snelle spits van Vitesse, maar ;tts <toor Gemma van Zeventer. Ze is de regis- ida! *eur van Carmen, de populaire opera van ■tj Georges Bizet (1838-1875). Carmen is van daag - vrijdag - en zaterdag te zien in het aar Arnhemse voetbalstadion. Samen met diri- hSent Pierre-Michel Durand Zet Van Zeven- na! ter deze dagen de laatste puntjes op de i. jeft Haar mobiele telefoon rinkelt. Moeiteloos get! schakelt Van Zeventer over naar vloeiend tuij 'fans. Tijdens de repetities krijgt de Don 'osézijn regie-aanwijzigingen in het Duits 31 de Carmen wordt toegesproken in het Italiaans. Hier en daar zijn flarden Engels )p te vangen. Net als de spelers van Vitesse t.H sdecast van Carmen zeer internationaal, eel. Kn Zeventer ligt goed op schema. De audi- ss Hes voor de figuranten zijn uitermate suc- Kjcesvol verlopen ('hartstikke goede club, zeer gedisciplineerd') en de solisten hebben S°dzijdank geen last van sterallures. Ze is Vi "et terug uit Sofia waar ze heeft gerepeteerd ®et het Nationaal Bulgaars a capeÜa koor Svetoslav Obrenetov'. Tot haar grote tevre Gemma van Zeventer, regisseur van Carmen in het Gelredome: „De strijd van de vrouw, dat spreekt me aan." foto Hans Broekhuizen denheid. „Het ging fantastisch." Ook de koorleden uit Sofia stonden versteld van de voortvarendheid waarmee Van Zeventer te werk gaat. En ze praat misschien nog wel sneller dan dat ze werkt. „Ik ben kampioen snelheid"-, zegt ze lachend. Van Zeventer is 'uitgeleend' door haar werkgever IDTV aan productiebedrijf Companions. Bij IDTV is ze emdredacteur van de afdeling cultuur. Dat is toch iets an ders dan een opera regisseren. Wat heeft ze met opera's? „Mijn vader was een echte ope ra-gek. Wij hadden thuis geen tv en op zon dagmiddag luisterde hij naar de opera's op de Wereldomroep. Hij ging er helemaal in op. Zat zelfs op zijn stoel mee te dirigeren. Wij, de kinderen, wij vonden dat vréselijk. Wij wilden spelen." Met een glimlach: „Maar ik heb er toch een tik van meegekre gen." Zo'n vijftien jaar geleden belandde ze via een Franse vriend, heel toevallig, achter de schermen van de opera. „Zo ben ik er in ge groeid. Want elk j aar ging ik tij dens mi j n va kantie naar Frankrijk om als regie-assisent te werken. Het was iets dat ik erbij deed. Een soort vakantiebaantje." Grinnikend: „Mijn geheime leven in Frankrijk." Van Zeventer bouwt voort op de regie van Bernard Broca, die de vorige 'companions- Carmen' regisseerde in Rotterdam en Ant werpen. „Ik heb niet het gevoel dat ik veel moet veranderen. Ik kopieer zijn regie. Het is een heel zuivere regie. Waarom zou ik daar geen gebruik van maken." Het voortbordu ren op Broca's werk betekent niet dat er geen uitdagingen meer zijn voor Van Zeven ter. „Het is zeker niet saai hoor. Ik probeer de spanning tussen de mensen, hun relaties en emoties, zo goed mogelijk te verbeelden. Het lijfelijk te maken." Het enorme vloeroppervlak van Gelredome, meer dan zevenduizend vierkante meter, is eveneens een belangrijk gegeven in haar re gie. „Het verhaal wordt ondermeer verteld door de posities van de zangers en figuran ten. De afstand ten opzichte van elkaar is bepalend. De posities vertellen mede het dramatische verhaal. Het kleine gebaar zie je niet. Het is echt fantastisch om die hele ruimte te benutten." En dan is er natuurlijk nog de muziek. „Als je de muziek accepteert als onderstroom van het spel is dat een enorme bron waar je gebruik van kunt maken. De muziek vertelt het verhaal, meer nog dan de teksten. De muziek is zo sterk, die stuurt je vanzelf. Ter wijl het toch een dramatisch fantastisch verhaal is. Er zijn weinig woorden te veel. Zelfs de herhalingen die Bizet gebruikt zijn variaties die het verhaal verder sturen." Van Zeventer betitelt Carmen als een uni versele opera. „Het thema van Carmen is voor mij de persoonlijke vrijheid. De strijd van de vrouw, dat spreekt mij aan. Bij de première van Carmen halverwege de vorige eeuw kreeg Carmen het predikaat opge plakt van 'slechte vrouw'." Van Zeventer klinkt bijna verontwaardigd: „Maar ze is helemaal geen hoer. Het is een moderne vrouw die heel bewust vertrouwt op haar in tuïtie. Ze kiest voor haar eigen leven, met de mannen die daar bij horen." Ellen Leijser De opera 'Carmen' is op 26 en 27 maart te zien in Gelredome (aanvang 20 uur). Kaarten, tussen 55 en 155 gulden, zijn te reserveren op telefoonnum mer: 0900-3005000, dagelijks van 10 tot 22 uur vrijdag 26 maart 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15