Zo'n Pathétique is een huiskamerontploffing Davidson leert pianisten hoe je Mozart speelt Brautigam in de slag met Beethoven D*7P kunst rlAj cultuur Festival Vlaanderen veelzijdig muzikaal Barok in Amsterdam Ai 1: Brautigam: „Ik hou er niet van om tussen Beethoven en het publiek in te zitten. Ik speel dus gewoon wat er staatIk voeg daar zelf niet bewust een eigen visie aan toe. Zijn muziek goed spelen is al meer dan voldoende. En zelfs dan kan je spel nog alle kanten op. En nu ik al zijn sonates ga spelen val ik bij het voorbereiden van de ene verbazing in de ander. En hopelijk breng ik dat gevoel ook op het publiek over. Pianist Ronald Brautigam is weer thuis, in Amsterdam. Hij heeft een Amerikaanse tournee met het Koninklijk Concertgebouworkest door Amerika en nog wat recitals voor een al even dankbaar publiek in onder meer Singapore en Indonesië achter de rug. En nu loopt hij zich warm voor zijn 32 sonates omvattende Beethoven-cyclus. Nadat hij al eerder alle sonates van Mozart speelde, volgen nu die van Ludwig van Beethoven. Zaterdag speelt hij de eerste drie concerten en volgend voorjaar de volgende helft. „Alle zes in één seizoen, dat zou te veel zijn." Het eerste programma bevat onder meer de befaamde sonate 'Pathétique' uit 1798. „Een van zijn belangrijkste stukken uit die tijd." Op 24 april klinken onder meer de 'Pastorale' en de 'Mondschein' en op 29 mei speelt hij een programma met de 'Sturm' en de 'Apassionata'. „Meestal hoor je de 'Waldstein', 'Les Adieux' en die paar andere bekende sonates, maar in zo'n serie kun je eindelijk ook eens die onbekende stukken aan bod laten komen." Sinds mensenheugenis kijkt Beethovens bekende borstbeeld, met even strenge als getergde trekken, de beginnende pianist aan. Dat werkt eerder ontmoedigend dan stimulerend. Je hoort vaak dat zijn werk als gevolg van zijn doofheid visionair zou zijn. Lulkoek. Ondanks dat hij later niet meer kon horen wat schreef, moet hij hebben geweten wat hij noteerde. Maar een makkelijk leven had hij zeker niet. Met die alcoholistische vader had hij ook beslist geen prettige jeugd. Maar die borstbeelden.... de Romantiek heeft misbruik van hem gemaakt." „Door dat lijden alleen is hij echt niet die onaardse muziek gaan schrijven. Voor mij was het een logische ontwikkeling. Aanvankelijk houdt hij zich nog aan de regels van zijn tijd, tot je in zijn werk de romantiek op kousenvoeten naderbij hoort komen. Dan wordt het onaards, gewaagder en is hij zijn tijd jaren vooruit. Eerlijk gezegd geef ik de voorkeur aan de vroege Beethoven, met dat Sturm und Drang-gevoel. Zo'n 'Pathétique' is een pure huiskamerontploffing." „De 'tragische Beethoven' is dan ook een wat overdreven beeld, want denk erom dat hij een gewiekst zakenman was. Hij schreef zijn werk om het te verkopen aan mensen die het thuis zouden spelen. Niet voor zichzelf, want het recital bestond toen nog niet." „Mozart deed dat ook. Die reisde nog rond met een map vol sonates als een soort catalogus. Beethoven bleef thuis, in Wenen. Een echte handelaar die brieven schreef met zo'n toon van 'Mag het een onsje meer zijn?' Hij schreef dan ook zowel voor klavecimbel, als voor de piano forte, die toen als voorloper van de vleugel, nog volop in ontwikkeling was. Want niet iedereen kocht zo maar zo'n nieuwe piano forte." onald Brautigam wordt de laatste ook nogal wat om binnen een jaar tijd al zijn 32 componist ze schreef. Morgen (zaterdag) geeft hij weken af en toe 's nachts wakker met pianosonates te willen uitvoeren. En dan ook nog in de Waalse kerk, hartje Amsterdam, zijn eerste 'een hoofd vol Beethoven'. Het is dan op instrumenten uit de dagen waarin de concert. Ronald Brautigam: „Eerlijk gezegd geef ik de voorkeuraan de vroege Beethoven, met datSturm und Drang-gevoel." Als je die muziek van hem gaat spelen, hoef je dus niet roomser te willen zijn dan de paus. Maar aan de andere kant deed hij in zijn composities artistiek geen concessies. Hij leefde voor honderd procent voor zijn kunst. Zijn Schotse liederen bij voorbeeld raakte hij aan niemand kwijt. Te moeilijk." Brautigam gelooft niet dat een pianist voor het spelen van een dergelijke serie, zo'n muzikaal portret, een grote persoonlijke rijpheid moet hebben bereikt. „Maar je moet Beethoven wel door en door kennen. De late sonates hebben toch iets problematisch. Je moet ze bijna gaan interpreteren. Wat dat betreft kun je niet vroeg genoeg met Beethoven beginnen. Het is alsof je een nieuwe taal leert spreken. Je begint ermee op het conservatorium, maar je gaat het pas echt te leren als je van school komt." Brautigam voert de sonates uit op drie verschillende forte piano's, instrumenten uit de diverse perioden waarin Beethoven zijn sonates schreef, zodat ook de ontwikkeling van de pianoklank hoorbaar wordt. Mozartsonates, die had meteen een heel andere lading. Het begint er al mee dat het bespelen van een piano forte een heel andere, lichtere techniek van aan die forte piano's. Hij had ze daarom alleen maar in bruikleen. Slechts één keer heeft hij zijn leverancier aangebonden een piano van „Dat gebeurt zelden, zodat zo'n serie daardoor extra interessant wordt. Want de Pathétique klinkt op zo'n oud instrument heel anders. „Dat bleek ook al in de serie spelen vraagt. Gek genoeg blijf je dan zitten met een heleboel energie die je wel nodig hebt als je op zo'n grote moderne vleugel speelt." „Zelf had Beethoven een hekel hem te kopen, maar dan hooguit voor de helft van de prijs. Hij vind het rot piano's. Uiteindelijk besloot hij dan ook niet meer voor piano te schrijven en zich te beperken tot Meer dan 300 manifestaties in ruim 60 gemeenten, va riërend van Brussel tot Korten- bos. Vanaf midden april ont vouwt zich het Festival van Vlaanderen 1999 in al zijn muzi kale veelzijdigheid. Brussel biedt belangrijke bui tenlandse orkesten, Kortrijk stelt de vocale muziek centraal, Antwerpen en Brugge concen treren zich als vanouds vooral op de oude muziek, Gent heeft veel symfonische pracht (B ruckner in de Sint Baafskathe- draal). Het jaarlijkse Vlaamse muziek festijn is een bundeling van acht plaatselijke festivals. Ze wer ken organisatorisch met elkaar samen, maarwordeningrotelij- nen zelfstandig geprogram meerd. Daarbij wordt indien mogelijk aansluiting gezocht met uiteenlopende kunstmani festaties. Zo wordt er in Ant werpen muziek uitgevoerd uit de tijd van Antoon van Dyck, een schilder aan wie de Schelde- stad een grote tentoonstelling wijdt. Toen Van Dyck werd ge boren, in 1599, overleed Luica Marenzio. Aan deze Italiaanse componist wordt in Antwerpen bijzondere aandacht geschon ken. Gent herdenkt keizer Karei V, die daar in 1500 geboren werd. Die herdenking zal ook in de muzikale keuze tot uiting ko men. Dat geldt niet alleen voor Gent, maar ook voor Brussel en Mechelen. In Mechelen wordt bovendien joodse muziek ten gehore gebracht ter gelegenheid van de daar georganiseerde ex positie 'Joodse kunst in na de Tweede Wereldoorlog', ffij provincie Limburg haakt daar- ifld' bij aan. De jaarlijkse 'festivalster', eto Vlaamse musicus die een be- langrijke inbreng heeft binnen het programma als totaal, isde- ze keer koordirigent Erik Van Nevel. Hij is leider van het door hem in 1974 opgerichte vocaa! ensemble Currende. Het specia liseerde zich in de 16de- 17de-eeuwse muziek, maar breidde zijn repertoire geleide- lijk uit tot en met de regilieuze muziek van Mozart. Het ensem ble heeft tegenwoordig een ei gen barokorkest. Erik Van Nevel - hij wordt vaak verward met zijn oom en ci Paul Van Nevel - maakte niet zijn ensemble talrijke cd's, Cur rende zal onder zijn leiding om der meer op 11 mei in Kortrijk een groot tienstemmig Stabat Mater van Domenico Scarlatti uitvoeren. „Een prachtige out- dekking, juist omdat anderen- ligieuze werken van deze com- ponist vrij middelmatige zijn', aldus Van Nevel. Vanouds trekt het Festival van Vlaanderen een groot aantal Nederlandse muziekliefheb- bers. Daarbij zijn vooral decon- certen en het concours Musici Antiqua in Brugge en het pro ject Laus Polyphoniae (ouk meerstemmige muziek uit skc zuidelijke Nederlanden) in Ant werpen populair. GPD foto Roland de Bruin strijkkwartetten en symfonieën." „Hoe meer ik me in Beethoven verdiep, hoe fascinerender hij wordt. Anders dan Mozart had ik hem graag eens horen spelen. Zijn improvisaties moeten adembenemend zijn geweest. De variaties die hij schreef waren echt gewaagd. De vroegste daarvan hebben dan ook veel gemeen met zijn latere sonates." De serie wordt gespeeld in de Amsterdamse Waalse kerk, waar de akoestiek zich uitstekend leent voor dergelijke concerten. „Een grote concertvleugel hoort in een concertzaal thuis. Maar een piano forte komt daar niet tot zijn recht. Die behoudt juist in zo'n kerk zijn intimiteit. Bovendien is het spelen voor publiek daar vaak minder afstandelijk." „En weet je wat zo mooi is van de Waalse kerk? Voor de mensen is het een mooi rustpunt. En voor mij is het er heerlijk om op te treden. Vooral op een mooie lenteavond, als het buiten langzaam donker wordt. Die sfeer, daar gaat het om." Hans Visser Ronald Brautigam speelt Beetho ven: Waalse Kerk, Amsterdam - 27 maart, 24 april, 29 mei, 20 15 uur. Kaartentel. 020-6432043. Vervolg in 2000:11 maart, 8 april en 13 mei. Nederland is een festival voor oude muziek rijker. Het heet International Baroque Festival Amsterdam en het wordt voor de eerste keer ge houden van 1 tot en met 9 mei. Organisator is de Stichting Ba rokmuziek Nederland. Daar achter verschuilt zich de con certorganisator Fred Luiten, die al enkele jaren in Amsterdam een barokserie op zijn program ma heeft. De concerten worden hoofdzakelijk in het Concertge bouw, de Beurs van Berlage en de Westerkerk gegeven. Op de programma's nemen Handel en de Franse barokmuziek belang rijke plaatsen in. Bekende musici treden in het festival op, onder wie de voca listen Emma Kirkby, Michael Chance en Catherine Bott en de clavecinist/organist Gustav Leonhardt, naast ensembles als de Nederlandse Bachvereni- ging, La Petite Bande en The Academy of Ancient Music. Het zijn namen, die Nederland se muziekliefhebbers onder meer kennen van het Festival Oude Muziek Utrecht (jaarlijks eind augustus, begin septem ber). Maar de directie van de Utrechtse instelling laat desge vraagd weten de Amsterdamse manifestatie niet als concurre rend te beschouwen. Tineke van der Wal: „Wij wensen de organi satoren van harte een mooi fes tival toe. Het Amsterdamse pro gramma laat iets anders zien dan wat wij voor ogen hebben. Wat daar gebeurt is allemaal heel bekend. Wij zoeken liever rotti Ja,h Pianist Michael Davidson is ontevreden over de manier waarop zijn collega's Mozart spelen. Hij schreef een boek over hoe het wel moet. Is hij niet bang pedant te wor den gevonden? „Integendeel. Ik heb veel en thousiaste reacties gekregen". Over weinig componisten is zoveel geschre ven als over Mozart. Planken vol heeft de pianist Michael Davidson. De neerslag van eeuwen research, exegese en interpretatie bevindt zich achter de glimmende zwarte vleugel, die midden in de voorkamer staat van zijn etage aan een van de Amsterdamse grachten. Davidson, een in Canada geboren, sinds halverwege de jaren zeventig in Nederland wonende musicus, heeft er onlangs een boek bijgezet. Het is het door hem zelf geschreven Mozart and the Pianist. Reacties wijzen er op, dat veel pianisten het als een geschenk uit de hemel beschouwen. Is er bij Mozart nog iets te vinden, waarover nog niet geschreven is? Michael Davidson (1943) zegt dat het boek inderdaad in een behoefte voorziet. Niet alleen als speler, ook als docent aan het Rotterdams Conservato rium ervaart hij vrijwel dagelijks de proble men, die Mozarts pianomuziek stelt. Zijn boek is aan de solowerken gewijd, niet aan de concerten voor piano en orkest. Da vidson: „Je speelt anders met een orkest. De Michael Davidson: „Er zijn pianisten die nooit een sonate van Mozart op hun programma zetten. Te gevaarlijk, zeggen ze." foto Harry Verkuylen solostukken zijn intiemer en gevaarlijker. Er zijn pianisten, die wel de concerten uit voeren, maar nooit een sonate van Mozart op een programma zetten. Te gevaarlijk, zeggen ze. Die spelen we liever thuis. Wie zich op dit gladde ijs wil voortbewegen vindt in het boek van Davidson in elk geval legio adviezen en aanwijzingen. De auteur behandelt ze een voor een: de sonates, de be langrijkste variatiewerken en de fantasie- en. Nadat het werk in zijn historische con text is geplaatst wordt de muziek grondig doorgenomen, van begin tot eind. Articula tie, pedaalgebruik, balans tussen rechter- en linkerhand en veel meer zaken die direct met de speelwijze te maken hebben worden systematisch behandeld. Aanwijzingen over het spelen van de noten staan echter niet los van de gevoelsmatige karakterisering van de muziek. Onder de kop 'Meesterwerk en mijnenveld' behandelt hij de Sonate in a KV 310, een werk met een 'duistere kracht', waarin toch 'een zekere mate van aanvaarding de negatieve krach ten in bedwang lijkt te houden'. „Er wordt op conservatoria vrijwel nooit over karakter en emotie in muziek gespro ken. Alsof ze niet durven. Dan vraag ik: wat voor karakter heeft dit stuk? Zeggen ze bij voorbeeld 'langzaam'. Maar, zeg ik, dat be doel ik niet. Zeggen zij 'droevig'. Ik dan weer: op welke manier droevig, bedoel je nostalgisch of melancholisch, diep tragisch of alleen met een lichte weemoed? Als je daarover nadenkt, denk je ook over het spe len na. En er wordt over zulke zaken in mu ziek te weinig nagedacht." Michael Davidson ergert zich vaak aan de naar zijn mening gebrekkige manier waar op met de stilistische aspecten van Mozarts muziek wordt omgegaan. Met articulatie, pedaal, versieringen enzovoort. „Dat wijt ik vooral aan de Russen. Die spelen alles op de zelfde manier. En de Russische docenten do mineren overal, tot in New York." Toch zegt hij, dat hij liever luistert naar een boeiende pianist met een slechte smaak - 'Pogorelich bijvoorbeeld' - dan naar een saaie, die wel smaakvol speelt. Van de oude re pianisten bewondert hij vooral Schnabel, Haskil en Lili Kraus, van wie hij nog les heeft gehad. Glenn Gould als Mozart-ver- tolker vindt hij ronduit belachelijk. Over de hedendaagse Mozart-coryfeeën is hij nogal zwijgzaam. Philips-ster Mitsuko Uchida? „Niet mee eens, maar een interes sant pianiste." En Maria Joao Pires, lieve ling van Deutsche Grammophon en het Concertgebouworkest? „Mmm, speelt mooi Chopin. In Mozart is zij heel extreem. Of heel academisch, of hyperromantisch. Vreemd." Een overtuigende Mozart-uitvoering is niet afhankelijk van het instrument, meent Mi chael Davidson. De fortepiano bespeelt hij niet, maar die heeft hem wel op ideeën ge bracht. „Vooral door de opnamen van Mal colm Bilson, die ik verreweg de beste vind." Loopt Michael Davidson niet het gevaars! pedant te worden beschouwd? Zijn aan«i; zingen in het Mozart-boek zijn nogal expli ciet. Welke andere pianist heeft zo in detail vastgelegd hoe zijn collega's een paar al koorden, een begeleidingsfiguur, een tri moeten spelen? Hij glimlacht fijntjes. J *aak' de reacties heb ik begrepen, dat dat niet® pr aangenaam wordt gevonden. Integendei jeur Vaak heb ik gehoord: het kan ons niet? «eor; noegzijn." Jaa8 Mozart, Beethoven en Schubert, daa>' ^nh voelt Michael Davidson zich thuis. Zoheé gent hij in Amsterdam, Den Haag en LondenaS jerdt sonates van Schubert gespeeld. „De liefi Haar voor Mozart had ik al als klein jonge? ^hal Moest ik op pianoles een romantisch stuit «an: spelen, dan vond ik dat maar niks. Een® José nuet van Mozart, dat was iets voor mij. Acht jaar heeft hij aan zijn boek gewei °Pte De laatste tijd speelt hij weinig Mozart.fi jpej is even te veel geworden.Eigenlijk speö 'an 2 momenteel liever Beethoven. Mozart is® tes v voor mij nog altijd moeilijker. Ik ben cesvc 2eerp godzi Aad van derVi set te set 1 Michael Davidson: Mozart and the Pianist-Ö geverij Go-Bos Press, Leiderdorp, f 60,-. en de maar eens mens. vrijdag 26 maart 1999 egei naar nieuwe dingen." Utred denkt ook dat de Amsterdams Kto concerten voor een ander pi bliek zijn, te oordelen naar a toegangsprijzen. Die voor is 3et Amsterdamse festival lopen vs M 37,50 tot ƒ75,-, terwijl "jh1 Utrecht het gemiddelde op o«ïer^ geveer 20,-ligt. i"la: Het Amsterdamse festiva 'en' wordt op 1 mei in de Westerkei P^1 geopend met twee zangspel?:eer van Georg Benda. Opvallend kolei werken, die in de daaropvolgen d de dagen op het programmi^ staan zijn Handels 'Messiah's ^ee het Requiem van Jean Gilles,een Er komen ook 'high tea con® n,et ten' in de Engelse Kerk, ik voorstellingen en exposite P"0 terwijl de sopraan LynneDaï- son een tweetal masterclassei aan Handel zal wij denGPD Dat plez Georg Friedrich Handel ik nu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14