GS eisen klaarheid over kliniek door afwezigheid Eeuwwisseling boezemt weinig angst in Douane schittert Geen munitie meer in vest Kans op Brusselse miljoenen voor aanpak haven Bru Provincie bemoeit zich met problemen gynaecologie Goes en Zierikzee ZEELANDNET Auto Huren? zeeuwse almanak zeeland rioor Willem van Dam ZIERIKZEE - Gedeputeerde Staten willen met de directie tan de Stichting Oosterschelde ziekenhuizen de gang van zaken reconstrueren rond de sluiting van de kraamafdeling van het Zweedse Rode Kruis Zieken huis in Zierikzee. Aanleiding daartoe vormt een publicatie in deze krant over de problemen op de afdeling gynaecologie van de Oosterscheldeziekenhuizen. Gedeputeerde G. L. M. C. de Kok (volksgezondheid) heeft dat donderdag gezegd. Zoals gisteren in de PZC ge meld, vindt een aantal huisart sen op de Bevelanden het onver antwoord zwangere vrouwen door te verwijzen naar de gy naecologische afdeling van de Oosterscheldeziekenhuizen. De huisartsen menen, dat daar wat al te lichtvaardig bevallingen ZATERDAG 20 MAART INTERNET FIESTA 13.00 OPENDAG 17.00 HET RIP 9 KAMPERLAND www.zeelandnet.nl (Advertentie) Va^CfiZs 'in, ZM Sl. Adnaanstraal 7. Goes lel. 0113-215652 (Advertentie) U huurt al een Volkswagen Polo vanaf 65,- per dag (incl. b.t.w. en lOOkm. vrij) urn® POPPE VERHUUR Tel 0118 424050 langs niet-natuurlijke weg wor den verricht. Daardoor zouden patiënten onnodige risico's lo pen. Ook leeft onder huisartsen kritiek op de wijze waarop pati ënten er soms worden bejegend. Bovendien laat de samenwer king tussen de gynaecologen te wensen over. Onhoudbaar Gedeputeerde De Kok toonde zich verontrust over de situatie. „De provincie was zijdelings op de hoogte van problemen, maar alle ins en outs kenden we niet. We wisten dat het niet helemaal boterde tussen de gynaecolo gen, maar hadden geen idee dat de verhoudingen zó ernstig zijn verstoord." De Kok spreekt van een 'niet houdbare toestand'. Volgens de gedeputeerde kan de provincie nauwelijks een rol spelen bij de oplossing van de problemen. „Deze kwestie raakt de kwaliteit van de zie kenhuiszorg en de verantwoor delijkheid daarvoor ligt bij de Raad van Bestuur van de Oos terscheldeziekenhuizen." De Kok vindt dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg spoedig maatregelen moet treffen om aan de perikelen een eind te ma ken. De provinciebestuurder ver klaarde ook dat hij op korte ter mijn een gesprek wenst met de ziekenhuistop, om volstrekte helderheid te krijgen over de motieven die vorig jaar leidden tot sluiting van de kraamkliniek in Zierikzee. De Raad van Be stuur van de Stichting Ooster scheldeziekenhuizen gebruikte destijds een tekort aan gynaeco logen als één van de argumenten om de kraamkliniek vervroegd dicht te doen. Dat tekort was ontstaan doordat één van de gy naecologen een poos uit de run ning was. De officiële lezing luidde dat de bewuste specialist met ziekteverlof was; in werke lijkheid was hij echter door de Raad van Bestuur geschorst. Het Zeeuws Patiënten/Consu mentenplatform reageerde gis teren 'geschokt'. Consulente Yolande van Nieuwburg ('het is heel erg wat hier gebeurtver klaarde dat bij het Informatie- en Klachtenbureau Gezond heidszorg de afgelopen jaren een aantal klachten is binnen gekomen over de afdeling gynaecologie van de Ooster scheldeziekenhuizen. De hoe veelheid klachten was volgens Van Nieuwburg echter niet van dien aard, dat 'daaruit een ten dens viel af te leiden.' Van Nieuwburg neemt het de direc tie van het ziekenhuis kwalijk, dat zij de problemen 'heeft weg gemoffeld, terwijl er kennelijk al jaren beneden de maat wordt gewerkt.' Het bestuur van de Stichting Het Klaverblad, waarvan het Zeeuws Patiënten/Consumen tenplatform een onderdeel is, heeft zich donderdagmiddag beraden over de situatie. Het Klaverblad overweegt om bin nenkort een aparte telefoonlijn open te stellen, waar vrouwen melding kunnen maken van ne gatieve ervaringen met de afde ling gynaecologie. Daarover wordt vandaag een definitieve beslissing genomen. C. J. Broertjes, lid van de Raad van Bestuur van de Stichting Oosterscheldeziekenhuizen, volhardde ook donderdag in zijn weigering om commentaar te geven op de problemen. Man rijdt in op militairen ZIERIKZEE - Een man is gis teravond in Zierikzee met zijn auto op twee militairen ingere den en heeft een van hen daarbij geraakt. De militairen stonden het ver keer te regelen bij een concert vanhet Vughtse Regionaal Mili tair Commando, dat werd ge houden in de sporthal in Zierik zee. Een van de militairen, een dertigjarige man uit Rilland, gaf een stopteken aan een blau we Porsche De chauffeur reed echter door, zodat beide man nen opzij moesten springen. Op het parkeerterrein gaf de Rülander nog een stopteken; de bestuurder reed weer door; dit keer raakte hij de militair. De identiteit van de bestuurder is bekend. De politie verzoekt getuigen te bellen naar 0111- 414055. door Jacques Cats VLISSINGEN - Douane-amb tenaren in Zeeland en Zuid- Holland geven het schoorvoe tend toe: de zeegrens staat uit nodigend op voor smokkelaars van drugs, drank en sigaretten. Op diverse posten is vele uren niemand aanwezig. Vooral in de avond- en nachtelijke uren en tijdens het weekeinde is het toe zicht op een aantal plaatsen ui terst gebrekkig. Dan kunnen bepaalde posten alleen nog maar worden bezet voor loket handelingen. Toezicht bij ha vens, expeditiebedrijven en op het water, waar criminele acti viteiten kunnen plaats vinden, schiet er veelal bij in. Vroeger werden zeeschepen aan boord ingeklaard. Daar deden de douaniers veel informatie op, bijvoorbeeld over verdachte goederenstromen. Kapiteins beschouwden douaniers als ver trouwenspersonen aan wie ze hun informatie kwijt konden. Het inklaren gebeurt nu op de douaneposten. Toezicht bij ha vens en expeditiebedrijven heeft plaatsgemaakt voor on derzoeken op geselecteerde schepen die op basis van een ri sico-analyse wel eens smokkel waar aan boord zouden kunnen hebben. Papier Het Middelburgse Tweede-Ka merlid L. C. Van Dijke heeft samen met andere politici vast gesteld dat er een geweldig ver schil bestaat tussen wat het douanemanagement van zich zelf en de organisatie vindt en wat de werknemers op de werk vloer ervan vinden. „Op papier deugt het allemaal, maar de werkelijkheid is anders", zegt een medewerker. Een ander meldt: „Het enige waar het ma nagement druk mee is, is het na jagen van cijfers. Als die klop pen zijn ze tevreden. Of ze de werkelijkheid weergeven doet er niet toe." In Vlissingen bijvoorbeeld zou permanent een douaneschip be- Duikers van de Koninklijke Marine hebben drie uur lang in de Goese Oostvest gezocht, maar hebben geen bommen of granaten meer gevonden. foto Willem Mieras door Rolf Bosboom GOES - Een duik- en demonteerploeg van de Koninklijke Marine heeft don derdagmiddag de bodem van de Goese Oostvest afgespeurd naar mogelijke explosieven. Het onderzoek, dat ruim drie uur duurde, leverde niets op. Gadegeslagen door de ganzen en wat publiek onderzochten de duikers vier locaties. Drie ervan waren gebaseerd op gegevens van omwonenden, die ver moedden dat op 'die plaatsen aan het eind van Tweede Wereldoorlog munitie is gedumpt. De vierde locatie is onder zocht omdat daar tijdens het baggeren een explosief was gevonden. Vooronderzoek Het baggeren in de Oostvest is vorige week vrijdag gestaakt na de vondst van een brisantgranaat, het derde projec tiel dat tijdens de werkzaamheden werd aangetroffen. Aannemer Van den Herik uit Sliedrecht weigerde verder te gaan met baggeren zolang niet duide lijk zou zijn wat de risico's zijn. Daarom heeft de gemeente Goes de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) opdracht ge geven voor een vooronderzoek. De EOD heeft de Koninklijke Marine ingeschakeld voor het duikwerk. Nu de steekproeven niets hebben opgeleverd, beschouwt de gemeente Goes het bag- gerwerk als 'voldoende veilig', zoals burgemeester D. J. van der Zaag don derdagavond in de raadsvergadering zei. Vandaag gaat een fax naar de aan nemer met het verzoek de werkzaam heden zo snel mogelijk te hervatten. Als voorzorgsmaatregel zal de gemeen te bi] de veste een grote explosievrije container neerzetten, voor het geval de aannemer toch weer op nieuwe explo sieven mocht stuiten. De projectielen kunnen dan op een veilige manier di rect worden opgeborgen, zodat de werkzaamheden geen verdere vertra ging hoeven op te lopen. Als de duikers van de marine wel iets hadden gevonden, had een opsporings- en ruimplan moeten woi-den opgesteld. Dat zou tot een ernstige vertraging van de baggerwerkzaamheden hebben ge leid. door Maurits Sep MIDDELBURG - Delta Nuts bedrijven heeft er alle vertrou wen in dat Zeeland tijdens de eeuwwisseling gewoon van stroom, gas en water blijft voor zien. Het vertrouwen van Rijks waterstaat in het nutsbedrijf is ook groot, maar niet grenzeloos. Daarom wordt met man en macht gewerkt aan het millen niumbestendig maken van bruggen, sluizen en waterkerin gen. En aan het opzetten van een noodsysteem, voor het geval de stroom toch uitvalt. Een projectgroep van dertig mensen buigt zich sinds eind 1997 over alle objecten van Rijkswaterstaat in Zeeland. Dat zijn'er samen zo'n achthonderd, waaronder zestig bruggen en sluizen, 85 gebouwen en 230 in formatiesystemen voor de scheepvaart en het weer. Voor onderzoeken, tests en reparaties is vijftien miljoen gulden uitge trokken. 1 juni is een cruciale datum voor de projectgroep. „Dan moeten de belangrijkste objecten zijn getest en gerepa reerd", zegt projectleider Krist Dekkers. „Het gaat dan bijvoor beeld om de sluizen bij Temeu- zen, de Vlaketunnel, de Oosterscheldekering en de in formatiesystemen voor de scheepvaart op de Westerschel- de. Objecten dus die van levens belang zijn en een groot econo misch belang hebben." Dekkers De stormvloedkering blijft werken, of de computers 1 januari 2000 overleven of niet, verzekert Rijks waterstaat. foto Marijke Folkertsma heeft er alle vertrouwen in dat dat lukt. Over de Oosterscheldekering hoeft in elk geval niemand zich zorgen te maken. Als de 62 schuiven tijdens de komende nieuwjaarsnacht dicht moeten, gebeurt dat ook. Zelfs als Delta Nutsbedrijven geen stroom kan leveren aan dé 186 computers die de schuiven instruéren. Dekkers: „Wij hebben vijf die selaggregaten om de schuiven te sluiten, en vijf als reserve. Die hebben geen stroom nodig." Stroomstoring Wie op nieuwjaarsdag 2000 fa milie buiten Zeeland persoon lijk de beste wensen wil ovei-- brengen, kan veilig over de A58 rijden. Tenminste, wat Rijkswa terstaat betreft. De Vlaketunnel zal droog staan en de lampen zullen er branden. De pompen die voortdurend draaien om het water uit de tunnel te houden, schakelen bij een stroomstoring over op een noodaggregaat. Dat het millenniumprobleem geen fabeltje is, bleek toen de projectgroep de Krammerslui zen in de Philipsdam onder de loep nam. Het klokje in het sys teem bleek de eeuwwisseling niet te kennen. Daardoor zou den de zout/zoetscheiding en de bediening van de sluizen er na middernacht mee ophouden. „Omdat we dat systeem over vijf jaar toch moeten vervangen, hebben we besloten er nu niet veel in te investeren, maar de schikbaar zijn om bij de mel ding van een naderend risicovol schip ter controle uit te varen. Maar volgens medewerkers is het schip helemaal niet continu beschikbaar, door een gebrek aan menskracht en een hoog ziekteverzuim. Brouwersdam Ook komt er vrijwel niets te recht van controle langs het Noordzeestrand. Er was een tijd dat er vanaf de Brouwersdam met snelle rubberboten drugs naar Engeland werden gesmok keld. De later gesnapte leider van de criminele organisatie gaf aan dat die smokkel op een ze ker moment werd gestopt van wege het douanetoezicht. „Dat toezicht is nu verdwenen", weet Van Dijke vanuit zijn douane contacten. „En niemand weet wat daar nu verder gebeurt." Volgens het douanemanage ment wordt er scherp gelet op de bewegingen van de Suriname- lijn naar Vlissingen en Antwer pen, waarlangs al eerder drugstransporten werden on derschept. „Was dat maar zo", reageren individuele medewer kers schamper lachend. „Ja, we pakken wel eens wat. Maar de resultaten blijven veel te ma ger." Niet alleen op het water maar ook op het land zou er met meer mensen meer kunnen wor den gedaan. „Ambtenaren zien daar dingen gebeuren die alles met drugssmokkel te maken hebben", heeft Van Dijke verno men. „Maar bij gebrek aan capaciteit wordt er niet ingegre pen." De douaniers klappen onveran derlijk anoniem uit de school. Het management accepteert geen kritiek van het personeel, zeggen ze. Een van de ambtena ren die een schriftelijke aan klacht bij Van Dijke heeft gede poneerd, sluit zijn brief af met de mededeling: 'tot mijn spijt kan ik deze brief niet onderte kenen, daar ik vrees dat dit schrijven mijn superieuren niet kan bekoren en dat zij zullen overgaan tot repressailles' klok twaalf jaar terug te zetten. Die zal dus niet zaterdag 1 j anu- ari 2000 aangeven, maar vrijdag 1 januari 1988. Maar als je dat weet, is dat niet erg." Rijkswaterstaat heeft de eigen zaakjes dus wel op tijd op oi'de. Maar dat is niet voldoende. „We zijn ook druk bezig met de ke tenanalyse", legt Dekkers uit. „De Provinciale Stoomboot diensten moeten voor hun eigen boten zorgen. Maar de aanlan dingsinrichting, het beweegba re brugdeel, is van ons. We moeten dus ook met andere in stanties samenwerken." Dat ge beurt op provinciaal niveau over openbare orde en veilig heid tijdens de eeuwwisseling, landelijk tussen de diverse afde lingen van Rijkswaterstaat en internationaal over de scheep vaart op de Westerschelde. Bij de scheepvaart speelt nog een ander probleem: de commu nicatie tussen de walradartoren en de schepen werkt niet zonder stroom. Dat geldt ook voor het landelijke noodnet voor telefo nie. Dekkers: „Daarom hebben we zelf nog een mobiel net met portofoons opgezet. We zullen in de nieuwjaarsnacht dus uit voorzorg mensen in bootjes met marif oons de Westerschelde op sturen." Rijkswaterstaat heeft een regionale informatiedesk over de millennium- problematiek ingericht in het kan toor aan het Goudend 10 in Middel burg. Het kantoor is op werkdagen open van 09.00 tot 16.00 uur. door Marcel Modde BRUINISSE - Het plan om de Bruinisser vissershaven uit te breiden en te verbeteren maakt grote kans op een miljoenensub sidie uit Brussel. Dat is donder dag bekend geworden. Het havenplan kost ongeveer tien miljoen gulden. Wethouder G. van de Velde-de Wilde gaat er voorlopig vanuit dat zeker tweederde van het benodigde bedrag nu zeker is gesteld. Volgens de wethouder is het nu zaak om als gemeente Schou- wen-Duiveland zo snel moge lijk een goed onderbouwd sub sidieverzoek in te dienen bij het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij. „We hebben het plan al klaarliggen, dus dat zal het probleem niet zijn", verklaarde Van de Velde gisteren. „Het wachten is nu op het officiële bericht van het mi nisterie dat we de boel op de post mogen doen. Zo lang je niets kunt indienen, heb je ook niks te ontvangen." Goedkeuring De aanpassing van de visser shaven in Bruinisse maakt deel uit van een totaalpakket dat de Nederlandse overheid ter goed keuring moest voorleggen aan de Europese Unie. In deze zogeheten uitwerkingsregeling zitten ook projecten voor Rei- merswaal en Breskens vervat. Het verkrijgen van deze goed keuring is door dei gemeente Schouwen-Duiveland altijd als voorwaarde gesteld voor de uit voering van het havenplan voor Bruinisse. De EU bepaalt welk percentage van de geplande investeringen voor verbetering van de visse rijsector in aanmerking komt voor subsidie. Van de Velde had gisteren nog geen idee hoe hoog dat aandeel voor Bruinisse zou zijn. Daarnaast had de provincie al een bijdrage toegekend van ruim vier ton, bevestigde com missaris van de koningin W. van Gelder nogmaals tijdens de af sluiting van zijn werkbezoek aan Schouwen-Duiveland. Voor het restant zal de gemeente 'diep in de buidel moeten tas ten', reageerde burgemeester J. Asselbergs op de 'verheugende mededeling'. Liggelden Volgens wethouder Van de Velde moet nog dit jaar helder zijn hoe de financiering wordt geregeld: „Anders gaat deze kans aan on ze neus voorbij." De gemeente heeft voor dit doel in elk geval nog geen geld opzij gezet, liet de wethouder gisteren weten. Ze denkt het financiële 'gat' hele maal te kunnen dichten met de afgesproken verhoging van de liggelden. Daarbij wordt uitge gaan van een kostendekkend ta rief. De vissershaven van Bruinisse voldoet al een aantal jaren niet meer aan de huidige normen. Door de groter geworden mos- selkotters is de beschikbare ruimte voor de vloot te krap ge worden. In overleg met de vissers is het plan opgesteld om een deel van de naastgelegen vluchthaven in te richten ten behoeve van de mosselschepen. Aanlegsteigers en een loswal zijn twee voorzieningen die in elk geval moeten worden aange bracht. Zesenhalve maand is ze en broertje Leon is dol op haar. Zijn zusje Tanne wordt af en toe bedolven onder de uitin gen van affectie van de drie jarige. Haar ouders houden ervan Tanne in mooie babykleding te hijsen en suikertante Mar- göt heeft daartoe een uitste kende gelegenheid geboden met een uiterst fleurig hoed je. Vorige week was het zo ver: Tanne mocht het hoedje voor het eerst passen. De ou ders putten zich uit in be- ivonderende bewoordingen, maar Leon moest eerst even diep nadenken. Hoe kon de peuter duidelijk maken dat ook hij het ensemble erg ge slaagd achtte? Eindelijk vond hij de juiste woorden. Met een stralende lach opperde hij enthousiast: „Ze lijkt wel een paard!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 39