Simon Carmiggelt in één akte Jonge actrice, oudere acteur en Hugo Claus Rijk portret van Willem Nijholt <5 Stukkies in het theater Springdance is jarig Het lichaam, anders niets Willem Nijholt kreeg on langs de Gouden Harp als beloning voor zijn hele carrière. Wie twijfelt of die onderschei ding wel terecht is, zou te rade kunnen gaan bij de dubbel-cd Willem Nijholt, portret. Een mooi overzicht van een veelzij dig theaterleven. Er zijn natuurlijk diverse be kende stukken op terug te vin den, maar ook opnamen die ei genlijk volstrekt onbekend zijn, maar niet minder de moeite waard. Bij voorbeeld 'Mensch durf te leven', het lijflied van Jean-Louis Pisuisse, geschre ven door de Zaanse Dirk Witte. Nijholt zong in een theatershow van Wim Sonneveld, had eeng. gen theatershow en werkte m« aan kinderprogramma's. E: dan natuurlijk de talloze musi- cals van 'De stunt' tot en me 'Miss Saigon'. Met die laatst; show raakt hij toch weer aai zijn wortels, diep in de Javaans grond van Nederlands-Indiè In het cd-boekje geeft Nijhoit zelf een onderhoudende toelicl, ting op alle keuzes voor dit mee- door hemzelf samengesteld 'portret'. Hans Visse Willem Nijholt, Portret - Diverse teurs en componisten. BIS 033. Het oogt knus en gemoedelijk. In de be slotenheid van een kleine ruimte zijn een jonge actrice en een oudere acteur een stuk aan het instuderen, dat gebaseerd is op een werk en op gedichten van Hugo Claus. Gezeten achter twee tafeltjes met de losse vellen van het script voor zich proberen ze zich het stuk eigen te maken. Het publiek zit er vlak bij als getuige van dit werkproces en maakt hun gezoek naar de juiste invulling van de tekst en hun weder zijdse reacties daarop in alle openheid mee. Dit een klein uur durende 'repetitieproces', met als titel Het lichaam, Anders Niets, is een stuk in een stuk met het zogeheten Dros- te-effect. Wat blijkt: de twee spelers zijn el- kaars geliefden geweest. Hoewel de relatie haar intimiteit verloren heeft, voelen ze zich nog tot elkaar aangetrokken. Het citeren van de poëtische en erotische tekst van Hu- go Claus wakkert de gevoelens voor elkaar opnieuw aan. Met name bij de oudere acteur gloeit de wellust voor haar weer op. Tegelij niet zo veelbelovende actrice en Hans is een oudere gevierde acteur." Hans Croiset vult aan: „Dat schrijft het script voor. Om een niet veelbelovende actrice te spelen moet je erg goed zijn. Daarom hebben we Chiara ge vraagd. En Chiara weet zoveel van het werk van Hugo Claus af, dat je gerust kunt stel len: 'Ze is in Claus'." Na een kleine lachbui vervolgt Chiara Tis- sen: „Dat is het aardige van dit stuk, dat het gaat over Hugo Claus, en zijn poëzie, en over toneelspelen, en over de relatie tussen een man en een wouw." Over de titel Het Li chaam, Anders Niets zegt Hans Croiset: „Het is een citaat uit een van zijn gedichten over het lijfelijke en het erotisch aspect van zijn schrijverschap." Deze productie dient als begeleidingspro ject van de door Albert Lubbers geregis seerde voorstelling 'De Verlossing' van Hugo Claus door Het Toneel Speelt, die in augustus van dit jaar in première gaat. In een topbezetting: Annet Nieuwenhuijzen, Anne-Wil Blankers, Will van Kralingen en Hans Croiset. Ook Paul Hoes speelt erin mee. Deze ongesubsidieerde theaterinstelling probeert behalve met het geven van voor stellingen ook met verscheidene randpro- grammeringen de belangstelling voor toneel te activeren en toeschouwers te ver leiden een 'Bondgenootschap' aan te gaan met Het Toneel Speelt. Dit bondgenoomei schap is een variant van het lidmaatsch: joc: 'Vrienden van...'. Het biedt diverse voord len, zoals kortingen bij voorstellingen «In c gemeenschappelijke activiteiten. anc 187 Volgend jaar heeft Het Toneel Speelt 'E< dat zwarte Pool' van Karst Woudstra op het ij wei pertoire. Met Carine Crutzen, Ariane Sdstoi luter, Victor Low en Peter Blok. Willem \?de de Sande Bakhuijzen voert de regie. bui Maria Goos (mede-schrijfster van de tv-s cus ries Oud Geld en Pleidooi) werkt in o ziji dracht van Het Toneel Speelt aan haar eSAir ste stuk voor de grote zaal. Ook Willem Ji de] Otten, Benno Barnard en Gerardjan Ril eer ders werken aan een schrijfopdracht. lek dei Max Smi eer Voorstelling Het Lichaam, Anders Niets: vriji ®ei 26, zaterdag 27 en zondag 28 maart en vrijdag2' °e2 zaterdag 3 april in Literair Theater Branoul, N Kei liestraat 12, Den Haag. v <4^ Chiara Tissen en Hans Croiset in Het lichaam, anders niets. foto Vincent Boon kertijd legt het ook de banaliteit bloot van toneelspelersdie ondanks dat ze zich inten sief met kunstzinnige zaken bezig houden ook maar gewone en veelal oppervlakkige mensen zijn. Bovendien reflecteert deze voorstelling het gedachtegoed en het rijke taalgebruik van Hugo Claus, die op 5 april van dit jaar zeventig wordt. Al deze betekenissen zijn ingenieus met el kaar verweven. De vertolkers Chiara Tissen en Hans Croiset streven een uitdrukkings vorm na, waarin al deze elementen fijnzin nig en teerhartig in elkaar verstrengeld blij ven en elkaar daardoor sublimeren. Al te nadrukkelijke overgangen tussen de ver schillende begripsinhouden worden door hen zoveel mogelijk vermeden. Na een repetitie in een van de kleedkamers van de Amsterdamse Stadsschouwburg licht Chiara Tissen toe: „Ik speel een jonge Rob van de Meeberg (rechts) speelt Carmiggelt in een nieuw stuk van Jurrian van Dongen (links). a eerder indrukwekkend de rol van Wim Kan en Johnny Jordaan te hebben gespeeld, staat Rob van de Meeberg de komende weken in een programma rond de schrijver Simon Carmiggelt. foto Phil Nijhuis Het toneelstuk met liedjes is geschreven door Jurrian van Dongen. Een eenakter die de kern van de mens Carmiggelt laat zien, zoals ook Carmiggelt alles zei in een 'stukkie'. Twee generaties lezers over hun 'Stukkie'. Simon Carmiggelt overleed in 1987. Via columns, boekjes en televisie-optredens, groeide hij uit tot een chroniqueur van de naoorlogse Nederlandse samenleving Trefzeker noterend met een weemoedige glimlach in een verbluffende stijl. Cabaretiers als Wim Kan en Wim Sonneveld maakten furore met zijn teksten en met het toekennen van de PC. Hooftprijs werd zijn werk literatuur. Een wat teruggetrokken, burgerlijke observator, zo leek hetMaar het Amsterdams Kleinkunst Festival toont de komende weken de 'andere' Carmiggelt: was Carmiggelt wel zo anders dan de meeste Nederlanders? Jurrian van Dongen noemt zijn eenakter een miniatuur. Trefzeker a la Carmiggelt, schetst hij een café in de hemel waar Carmiggelts in de oorlog omgekomen broer Jan achter de tap staat, zijn vriendin Renate Rubinstein op de bar leunt en waar ook Carmiggelt zich op zeker moment bij hen voegt. Mijmerend als in zijn teksten blikt hij terug op zijn leven: zijn eerste baantje, de oorlog, zijn broer, de drank, de belastingschuld, het 'bekend' zijn. Reve en tot slot de verhouding met Renate Rubinstein. Rob van de Meeberg speelt Carmiggelt. Rick Nicolet zijn vrouw Tiny en Renate Rubinstein en Fred Florusse is zijn broer Jan en de schrijver Gerard Reve. Jurrian van Dongeft won ooit de Annie M.G. Schmidt Prijs en verraste met de korte maar ijzersterke musical 'Obsession' over de Amerikaanse mode ontwerper Calvin Klein. „Ook al iemand die zijn persoonlijkheid tegenover de buitenwereld goed verborgen hield. Gek dat meer grote kunstenaars daar last van hebben." Eigenlijk wist hij weinig van Carmiggelt. „Maar nu ik me in hem verdiep blijkt ook zijn privé-leven heel fascinerend te zijn. Gelukkig maar, want op den duur krijgen al die stukjes toch iets eentonigs. In de spanning tussen die sfeer en de werkelijkheid vond ik het conflict dat nodigis om een voorstelling te kunnen schrijven." Niettemin vindt Jurrian dat Carmiggelt stilistisch op hoog niveau stond. Met veel respect gaat hij daarom in zijn stuk met de taal om. Hij gebruikt vaak complete citaten uit brieven, interviews en stukjes. In die taal schuilt dan ook voor een groot deel de kracht van deze voorstelling. Maar voor Rob is dat een extra belasting: „Ik moet me tijdens het spelen precies houden aan de tekst, juist omdat de taal van Carmiggelt zo kenmerkend is." Jurrian van Dongen komt uit een Veluws Nederlands-hervormd milieu. Anders dan de in Den Haag geboren Carmiggelt, die later een echte Amsterdammer zou worden. „Ik was een jaar of negen, toen ik ontdekte dat hij vaak 's avonds laat op televisie een verhaaltje voorlas. Ik begreep er weinig en soms vroeg mijn oma dan ook: 'Wat vind jij daar nu aan?' Maar het boeide me." „Ik begon zijn wereld pas te herkennen toen ik in Amsterdam ging studeren en kennis maakte met de mensen uit zijn verhalen, de Amsterdammers, de kroegen, de brutaliteit van taxichauffeurs, postbodes, de zelfkant. Als je dan zijn werk leest krijg je van Nederland een wat kleingeestig beeld, je ziet vooral veel antihelden. Dat maakt zijn werk zo herkenbaar, vindt Rob die begon als cabaretier, maar inmiddels ook een mooie carrière als acteur beleeft: „Daarin schuilt ook het succes van het Nederlandse cabaret." Inderdaad, Carmiggelt schiep met zijn 'Kronkels', zijn stukjes, de basis voor beroemde conferences. Zo gebruikte Wim Sonneveld het verhaal van de vader over de vriendjes van zijn dochter, die altijd kwamen mee- eten: 'Ach, ik zal wat voedsel verstrekt hebben aan die knapen'. Prachtig vindt ook Jurrian, maar hij heeft de conferences niet gebruikt. „Ze zouden een intermezzo in het stuk zijn geworden." Carmiggelt schreef over gewone dingen, mensen, huisdieren en kinderen. Niet over gebeurtenissen. Toch was hij zeker niet a- politiek, vindt Van Dongen. „Dat zie je als hij met een column dominee Buskes aanvalt, toen die schreef dat wellicht heel Nederland door afzijdig te zijn, medeschuldig was aan de misdaden van de nazi's. Hij verdedigt dan zijn broer Jan die door zijn houding in concentratiekamp Vught terecht kwam en daar in 1943 overleed. Bovendien was hij duidelijk een anticommunist." Rob vertelt: „Politiek was Carmiggelt een onbenul. Toen de Sovjet-Unie in 1956 Hongarije binnenviel en een woedende menigte daarom de redactie van het communistische dagblad De Waarheid bestormde, zou hij daar de ruit van een vitrine aan de voorgevel hebben stukgeslagen. Iemand van De Waarheid heeft me dat toen verteld, maar eerlijk gezegd denk ik dat hij het glas per ongeluk heeft stukgestoten." „Zijn ideeën waren beperkt. Als sociaal-democraat had hij destijds bij DS'70 kunnen horen. Hij dacht dat je het leven naar je eigen hand kon zetten. Maar de ervaring leert dat het anders is. Daarom proef je bij hem altijd heimwee naar de sfeer van de oorlogsjaren, toen hij nog wist wat de zin van het leven was: proberen te overleven. In wezen is hij dat zijn hele leven blijven doen." De zich als bescheiden, zo niet burgerlijk opstellende observator Carmiggelt, verbaasde zijn publiek toen bleek dat hij een verhouding had met schrijfster Renate Rubinstein. Het komt in Van Dongens eenakter voorzichtig aan de orde. „Want de voorstelling mag absoluut niet ranzig worden", vindt Rob „Dat element draagt hooguit bij aan het afpellen van het pantser rond Carmiggelt. Bovendien zou Tiny, zijn vrouw, het hebben geweten. Ik kan het me allemaal wel voorstellen: een huwelijk kan immers zijn prikkels verliezen en veranderen in een broer-zus-verhouding." Van Dongen vindt het moeilijk die geschiedenis op waarde te schatten. „Afgaande op het boek dat Renate daarover schreef, was het een heftige verhouding. Begrijpelijk. Hij was toch wat ij del en zocht een ander soort aandacht, een warm nest, een partner met wie hij kon spreken over literatuur. Daarom was de PC. Hooftprijs voor hem echt een grote erkenning." Dat Carmiggelt pas zo laat officieel werd gewaardeerd, heeft volgens Rob te maken met de tijd. „Met Annie M.G. Schmidt heeft het ook jaren geduurd. Wat ze schreven leek toen nog zo simpel, maar pas nu komt iedereen er achter hoe geraffineerd dat simpele is." Carmiggelt onderhield ook een uitgebreide, boeiende briefwisseling met Gerard Reve. Aanvankelijk had Jurrian die een centrale rol willen geven. „Maar nu is hij veel meer iemand die voorbij komt. Met Reve zelf heb ik daarover geen contact gehad en ook bijna niet met andere mensen uit zijn omgeving. Toen ik begon leek het mij een groot voordeel dat je nog zoveel personen zou kunnen raadplegen, maar ik merkte al gauw dat al die informatie dan heel verwarrend kan zijn. Daarom steun ik nu vooral op zijn biograaf, Henk van Gelder." Jurrian is reuze benieuwd naai de reactie van mensen die Carmiggelt hebben gekend. Maar Rob rekent uit ervaring op. verrassende reacties: „Als de sfeer klopt en het verhaal goed is, gaan de mensen je zelfs complimenteren voor elementen waar j e op hebt gelet. Dan zeggen ze bij voorbeeld iets over een goed bestudeerde pinkbeweging, die ik mezelf echt niet heb aangeleerd. Als je goed speelt, zie je dat zelfs mensen die een goed beeld van hem hebben, uiteindelijk met jouw interpretatie op het netvlies de zaal verlaten. Hans Visser Eenakter Carmiggelt door Rob van de Meebergvandaag (vrijdag 19 maart), 20 maart en 26 maart t/m 3 april, telkens om 20.30 uur (niet op 28 maart) in Bellevue Amsterdam; 23 en 24 maart in het Polanenthea- ter in Amsterdam. Simon Carmiggelt April is de wreedste maand, zij ontlokt seringen aan het dode land, zij vermengt herinnering en verlangen, zij prikkelt verdoofde wortels met voorjaarsregen. Met deze dichtregels van de hand van T.S. Eliot presenteer de Guy Gypens, artistiek leider van Springdance, onlangs het nieuwe programma van het mo derne dansfestival dat plaats vindt van 13 tot en met 25 april op verschillende locaties in Utrecht. Een bijzonder festival, noemt Gypens de twintigste editie: het festival is jarig en het is het laatste van deze eeuw. Reden voor de samenstellers om in de programmering een histo rische toets aan te brengen, die zich concentreert rond drie mo menten in de eeuw die voor de ontwikkeling van de dans van belang zijn in haar zoektocht naar iets nieuws, naar bevrij ding: 1913, het jaar waarop de première van Le Sacre du Prin- temps in Parijs voor een schan daal zorgde; de jaren zestig, waarin de tweede avant-gardis- tische golf vanuit New York haar stempel drukte op de dans- geschiedenis, en die laatste generatie wordt in verband ge bracht met enkele jonge choreo grafen van de jaren negentig. Rond Le Sacre van componist Igor Stravinsky en choreograaf Vaslav Nijinski brengt Spring dance een aantal opmerkelijke voorstellingen en andere activi teiten. Zoals het Nationale Bal let van Portugal dat met een nauwkeurige reconstructie komt van het originele ballet van Nijinski. Een workshop waarin dansstudenten en pro fessionele dansers enkele frag menten instuderen van Le Sa cre. Een lezingenserie rond het thema Sacre du Printemps in samenwerking met Studium Generale van de Universiteit Utrecht. Een presentatie van Guy Gypens, artistiekleidervan hetSpringdance-f korte voorstellingen, ments en installaties onder titel Sacred Solo's door tien ve schillende kunstenaars als n pliek op Le Sacre. En twee DJ zullen hun interpretatie geve van Le Sacre op twee zaterda; nachten in de Winkel van Sü kei. Naast deze aandacht voor spraakmakende geschieden van de dans blikt Springdan: als in andere jaren ook voorn en presenteert enkele 'jon; honden', beginnende talenle uit binnen- en buitenland hun eerste werk. Anne Teresa De Keersmaefal de choreografe die in de twint jaar van Springdance het me« prominent aanwezig was, ism drie verschillende project! vertegenwoordigd: een choi grafie voor de klassieke dai van het Portugese Natioi Ballet, haar recente Rosa; ductie Drumming op mi van Steve Reich en een solo vi Elizabeth Corbett, jarei soliste in het Frankfurt Balk En vanwege het overdondei de succes van de vorige Sprii dance-editie is er ook dit kt het Bal Moderne, waar wie-di maar-wil kan leren dansen, zonder spatje aanleg, in spt aal voor dit doel gemaakte kt choreografieën. Met dit pr wordt opnieuw dit jaar Utrechtse wijken ingetrol en langs scholen getoerd inL hoop nieuw dansenthousiaa te stimuleren onder niet-u- wijd publiek. De winkel van Sink el is deti moetingsplek van het festiva biedt als nachtwinkel eenï programmering met interviet late-night diners en bijzondt acts. Joke Dan Festival Springdance van 1.3 tol met 25 april op diverse locaties Utrecht. vrijdag 19 maart 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14