Bacteriën zuiveren KoSa-water Toets van oude meesters klinkt door in stillevens van Kuiper PZC Conservenmakers champignons samen Actievoerders gefopt en uiteen gedreven Kan de liefde winnen van de achterdocht? ^FAM FAMILIE-ALBUM Lekker griezelen is het leukst zeeland 18 Vlissings chemiebedrijf eerste met biologische afvalwaterinstallatie in detail ondernemend zeeland 1900-2000 kunst cultuur woensdag 17 maart 1999 door Claudia Sondervan VLISS1NGEN-OOST - KoSa. producent van grondstof voor kunststoffen als pur-sehuim en polyester in Vlissingen-Oost. presenteerde dinsdag de nieu we afvalwaterzuiveringsin stallatie. De installatie is uniek in de chemische industrie in Europa:KoSa wordt als eerste chemiebedrijf afhankelijk van organische schoning van het afvalwater door bacteriën. Veel chemische industrieën destilleren en verbranden de afvalstoffen in het water. Ook een ander aspect van de KoSa- zuivering is uniek- de combi natie van een zuurstofarme- en zuurstofrijke zuiveringsme thode. De reiniging op zuurstofarme wijze vindt plaats op het ter rein van Industrial Park Vlis- singen. Dat bedrijf beheert ook de installatie. Bacteriën zuive ren het water voor 95 procent in een gesloten systeem. Het af valwater gaat vervolgens naai de zuiveringsinstallatie van Delta Nutsbedrijven op Vlis singen-Oost, waar het in de wordt het water geloosd op de Westerschelde. Bij de zuivering produceren de bacteriën methaan, biogas. KoSa gebruikt dat, in plaats bekende open bassins nagezui- verd wordt volgens de zuur stofrijke methode. Daax-na van aardgas, voor de opwek king van stoom. De bouw van de installatie vergde vier miljoen gulden. In het najaar van 1998 kwam de installatie gereed, maar nu pas is de installatie op volle capaci teit te gebruiken. De bacterie stammen in de zuurstofarme zuiveringsinstallatie op het be drijfsterrein moesten geleide lijk wennen. De kostbare bacteriestam is kwetsbaar: veranderingen in het produc tieproces die de samenstelling van het afvalwater beïnvloe- Cosmo Hairstvling werft nieuwe medewerkers met een campagne die deze week van start is gegaan. Personeel voor de kappersbranche raakt schaars en de Cosmo-keten wil daar voor de eigen, uitbreiden de salons wat aan doen door werknemers een bonussysteem met snipperdagen aan te bie den. Campagneadres is Cosmo Hairstyling Roland de Wit aan de Zusterstraat in Middelburg. 't Molenhof in Kruiningen heeft de serre veranderd in een tuincadeau-afdeling. Er zijn tuinmeubelen. ornamenten, verlichting en tuinserviezen uitgestald, 't Molenhof is dea ler geworden voor de fabrikan ten Hartmann, Mesch en Her mitage. Dat wordt zaterdag 20 maart gevierd in Engelse tuin- stijl tussen 10.00 en 17.00 uur. Autobedrijf De Jonge te Vlis- singen en Goes viert het dertig jarig bestaan. De Toyota-dea ler geeft het feest het thema In de ossewei mee omdat het be drijf nog steeds zelfstandig is. Bij restaurant/partycentrum Landlust in Nieuwdorp wordt woensdag 24 tot en met vrijdag 26 maart een voorjaarsfeest ge houden met ossenkenmerken en een show van nieuwe Toyo- ta-modellen, waaronder de World Rally Championship Toyota Corolla. Een kok van Landlust geeft woensdag, don derdag en zaterdag van 14.00 tot 16.00 uur demonstraties van ossengerechten. Het eve nement van De Jpnge duurt da gelijks van 10.00 tot 21.00 uur. door Claudia Sondervan YERSEKE - Champignonconservenbe- drijï Holco in Horst heeft zich via een ma nagement buy-in verbonden met Take 5, een champignonconservengroep waartoe ook Champi-Mer in Yerseke behoort. Tegelijk heeft Holco het eigendom verwor ven over Hill-Co, onderdeel van het Engel se Hillsdown Holdings. Holco bv heeft productielocaties in Horst (170 werkne mers) en het Poolse Poznan (200 werkne mers). Holco zette in 1998 circa 250 mil joen gulden om. Tot Take 5 behoren de bedrijven Champifri en Champi-Mer, ac tief in productie en afzet van diep vrieschampignons en halfconserven en verkoop- en marketingorganisatie voor afzet buiten de EG Scelta. De nieuwe com binatie hoort met een productievolume van circa 90 miljoen kilo, een omzet van ruim 400 miljoen gulden en een verkoop- markt van ruim zestig landen tot de top drie van de wereld. De Yersekse productie afdeling van Champi-Mer sluit eind juni, waarbij tien werknemers hun baan verlie zen. Champi-Mer in Yerseke vormt nu een in- en verkoopkantoor met vijf werkne mers. Reden voor sluiting is de verminder de afzet in Rusland. Take 5 concentreert de productie in Kesteren. De Yersekse vesti ging ging in 1995 als Champifri Holland over naar Champi-Mer en Take 5. den, kunnen de cultuur doden. Een voorzuivering van het wa ter. waarbij twee schadelijke aromaten worden hei-wonnen uit het afvalwater, vormt een buffer. Die aromaten worden als grondstof voor de productie hergebruikt. Het eerste jaar blijft de oude verbrandingsinstallatie die het nieuwe zuiveringssysteem ver vangt als reserve op het terrein aan de Europaweg-Zuid staan, mocht de bacteriële zuivering uitvallen. Pabo neemt verzendbedrijf in België over WALSOORDEN - Het Wals- oordse postorderbedrijf Pabo heeft onlangs verzendbedrijf Highlights uit het Belgische Stekene overgenomen. High lights was actief op de Neder landse en Vlaamse markt en, net als Pabo, gespecialiseerd in de catalogusverkoop van eroti sche artikelen. Alleen de activiteiten van Highlights worden overgeno men. Het logistieke centrum en de medewerkers verhuizen niet mee. Bij Pabo zijn momenteel zo'n honderd personeelsleden in dienst, van wie 85 in Wals- oorden.Welk bedrag met de overname van Highlights is ge moeid, wilde de directie niet kwijt. Sinds '92 houdt Pabo zich alleen nog met de verkoop per post bezig Vorig jaar groei de de totale omzet met twintig procent tot bijna vijftig mil joen gulden. Pabo was al langer in Nederland, België en Frank rijk actief. Ruim een jaar gele den begaf de onderneming zich op de Oostenrijkse markt en vorige zomer werd het Engelse postorderbedrijf Yago overge nomen. De rubriek Ondernemend Zeeland staat onder redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelin gen kunnen schriftelijk wor den aangeboden aan de re dactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, 'of via fax 0118-470102. In het laatste jaar van de twintigste eeuw - blikt de PZC van dag tot I dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 17 maart 1980 door Arjen Nijmeijer De eerste zonnestralen stre len achtergebleven reepjes spandoek aan de hekken rond de kerncentrale Borssele. Hier en daar flonkert een doorge knipte schakel van een keten in het kortgeknipte gras. De blok kade is niet meer. Eerst gefopt, daarna gebroken. Dertig actie voerders in de cel, de andere ne gentig afgedropen. Het begin van de jaren tachtig. De wereld is maakbaar en actie voeren het middel. Krakers, ban de bom, save the whale. En: geen kernenergie. Dicht moet-ie. die centrale in Borssele. In maart 1980 praten de Staten van Zee land daarover, naar aanleiding van een rapport over het ernsti ge ongeval in de kerncentrale in het Engelse Hamsburg een jaar eerder De Staten wikken en be schikken: 'Borssele' blijft draai en. De formaties Breek Atoomke ten Nederland (BAN) en Ener gie Komitee Zeeland (EKZ) denken er anders over. Een blokkade is het middel, het doel is eenvoudig: de centrale moet dicht. Meer dan honderd actie voerders nestelen zich op zon dagochtend 16 maart 1980 voor de toegangspoort van de kern centrale. Ze decoreren de boel met spandoeken, ketenen zich aan het hekwerk, zingen, scan deren en weigeren het personeel van de PZEM de toegang. Op het verzoek het personeel in de centrale te laten aflossen, reageren de actievoerders af wijzend. Om even later wat beteuterd toe te kijken als de af lossing een eindje verderop ge woon met ladders over het hek klimt. Maar het is de bestuur ders niet genoeg. Die actievoer ders moeten weg. In de nacht van 16 op 17 maai slaat de Mobiele Eenheid tot Met harde hand, naar late blijkt. De actievoerders plege alleen lijdzaam verzet, maari stoottroepen van de politie z& ten hun honden tegen de monstranten in en slaan eropij met de wapenstok. Burgemes ter Van den Heuvel van Borsö eist eerst een onderzoek na* het ME-optreden, maar da toch weer niet. Er volgen Ki mer- en Statenvragen. Peis. neel van de PZEM getuigt dat j ME inderdaad fors heeft g aan Alle* het t schr; nanc mept, maar de regering besfg uiteindelijk dat de agentenni buiten hun boekje zijn gegaan Het is slechts een van de protesten tegen de opwekkirlburg van kernenergie en de opsla het van radioactief afval in Borss le. Een maand na de uiteenge slagen blokkade wandelt e? stoet van tienduizend betogg door Middelburg, hun bezwt ren tegen de centrale in tekstt muziek vervat. Werk In december 1994 krijgen dett genstanders van de kerncentra le uiteindelijk hun zin. Et meerderheid in de Tweede Ka mer besluit dat in 'Borssele'i 0ZB 2003 het licht uitgaat. Nu dit extn nen zich nieuwe protesten aa ning de werkgelegenheid is in hetg nen ding. En met de Statenverkn scho zingen voor de deur roept trun: provinciale politiek opeens o( dat er nog maar eens goed ovt |et moet worden nagedacht. Ma; een t de nieuwe protesten klinken ei zegg kalmpjes in vergelijking metnt wilt gentien jaar geleden. Het va mee' niet te vernachten dat een pelc ton ME'ers binnenkort <pix' Abdij binnenstampt om vastgf-hetv ketende Statenleden te ver|zev< spreiden. fiOE geld burg lijkt «ers kans belai gent roert Dert gev° debt vesti Voor tren.' gen jerw besci snij' senli aan* 616.1 ontb giste en\\ J)al kele van wild zuin invei dere zieni Be< D66 door Ernst Jan Rozendaal WISSENKERKE - Aan de schilderij en op zijn expositie Meesterlijk heeft Berry Kuiper in totaal bijna vijf jaar gewerkt. De kunstschilder uit Zwaag doet ongeveer twee maanden over een stilleven, vanwege de precieze en tijd rovende techniek die daarvoor is ver eist. De expositie is onlangs geopend ingalerie De Praktijk in YVissenkerke. „Ik kan niet exact aangeven hoe lang ik over een schilderij doe", vertelt Kuiper. „Ik werk altijd aan drie of vier schilderijen tegelijk, vanwege de lan ge droogtijden. Als het ene paneel staat te drogen, werk ik verder aan een ander.'' Gezien de technische vaardigheid die nodig is om het werk van Kuiper te schilderen, is het opmerkelijk dat hij geheel autodidact is. Hij maakt stille vens op een manier die het werk van oude zeventiende-eeuwse meesters in herinnering roept. Zijn geschilderde glazen en potjes zijn zo levensecht dat het lijkt alsof ze van de plank gepakt kunnen worden, zijn peren en druiven zijn om in te bijten. „Ik ben op mijn achttiende begonnen. Óver mijn eerste schilderijtjes was ik heel tevreden, maar toen ik ging kij ken hoe de oude meesters het deden, zag ik dat zij veel meer diepte in hun schilderijen wisten te leggen, dat zij voorwerpen veel voller konden af beelden. Ik ben erover gaan nadenken en gaan lezen. Ik heb de schildersbij bel van Doerner drie of vier keer door genomen. Ik lees er nog steeds in. Eerst snapte ik er helemaal niks van. maar later raakte ik aan dat boek ver slaafd. Ik ben gaan uitproberen wat daarin stond beschreven en langza merhand kwam ik erachter hoe je als schilder bepaalde effecten kunt berei ken." Mislukkingen Het leren ging met vallen en opstaan gepaard. Er waren heel wat misluk kingen nodig om een stapje verder te komen. „Ik heb een hele stapel schil derijen staan die half af zijn. Waarvan Een stilleven met kookboek van Berry Kuiper. ik dacht: 'Zo kom ik er niet.' Ze staan klaar om weer afgeschuurd te wor den." Geschuurdwant Kuiper werkt op pa nelen van masoniet - een hardboard die met olie watervast is gemaakt. „De structuur van linnen bevalt me niet", verklaart Kuiper. „Die blijf je altijd door de verf heen zien. Daarbij komt dat doek blijft krimpen en uitzetten, waardoor de verf gaat barsten en scheuren. En oorspronkelijk schilder den kunstenaars ook op een paneel, alleen zijn ze daarvan afgestapt toen hun werken steeds groter werden. Toen werden ze niet meer te tillen." Kuiper ziet zichzelf niet als een ou derwetse kunstenaar. Hij probeert niet alle werkwijzen van oude mees ters over te nemen. „Ik maak mijn verf niet zelf. Dat heb ik een tijdje gedaan en dat was heel leerzaam, maar verf uit tubes is net zo goed. Mijn stillevens zijn ook niet oudeiwets in hun kleur gebruik. Veel stillevenschilders ge bruiken van die oude bruintinten, maar ik heb bijvoorbeeld een voor keur voor gekleurde achtergronden." .Het genre zelf is ook bepaald niet uit de tijd. Meer en meer begint realisme weer in de mode te raken. Op zo'n Heyboer die met twaalf penselen te gelijk grote vlakken invult waarvoor duizenden guldens moeten worden neergeteld, knapt men blijkbaar op een gegeven moment toch af. Een jaar of twintig geleden mocht je eigenlijk geen stillevens meer maken en tot voor kort hoorde ik van mijn kunst handel in Hoorn dat landschappen veel beter verkochten. Maar die ver houding is omgedraaid. Hij verkoopt inmiddels negen stillevens op één landschap." Ambacht „Ik weet niet waaraan dat ligt. Mis schien dat mensen weer geboeid wor den door de kunst van het maken, het ambacht. Het is niet iets wat je zo maar doet. Overigens is het geen puur realisme. Ik probeer geen foto na te schilderen. Ik heb wel eens een foto gemaakt van de compositie die ik schilderde. Toen ik die naast het uit eindelijke schilderij hield, zag je enorme verschillen. Een schilderij heeft door zijn structuur meer diepte dan een foto. En je kunt er iets van je zelf in leggen." De expositie duurt lot en met 1 mei, open vrijdag en zaterdag van 13-17 uur. BOEKENWEEK 10-20 MAART 1999 MIDDELBURG, Stadsschouw burg 'Twee op de wip', van William Gibson, met Rick Engelkes en Vera Mann. Kostuums en decor van John Otto, regie van Dick Hauser. door Willem Nijsseri In het kielzog van Arthur Mil ler en Eugene O'Neill werden in de jaren vijftig in Amerika veel stukken geschreven met psychologisch-realistische the ma's. Relaties, meer in het bij zonder de onmogelijkheid om elkaar te bereiken, daar draaide het om. En het maakte diepe in druk, dat menselijke onvermo gen. Het was in die tijd, dat ook het stuk 'Two for the Seesaw' (u it 1958) van William Gibson fu- rore maakte. Nadien werd wei nig meer van Gibson gehoord, maar dat éne stuk werd onver getelijk. In Nederland is het tenminste drie keer eerder gespeeld, met Guus Hermus en Andrea Dom burg in 1959, met Jeroen Krab bé en Willeke Alberti (haar de buut) in 1971, later nog eens met Hugo Metsers en Pleuni Touw. Allemaal karakterspelers, die zich graag wilden beproeven in zo'n direct stuk, met slechts twee uitgesproken rollen, een confrontatie tussen twee zoe kende zielen. Daar kun je je in inleven en op uitleven. Ook Rick Engelkes en Vera Mann willen dat heel graag. Dat merkje. Het is er een ideaal stuk voor. En het lukt ze ook vrij goed. Dat de kortstondige liefde tussen die twee personages hen allebei - ondanks de pijn - een stukje verder brengt, dat weten ze goed over te brengen. Rick Engelkes speelt zijn machteloze hunkering zeer geloofwaardig, in een personage dat veel wil, maar weinig durft. Met onhan dige gebaren, met een manier van spreken waar je steeds in blijft horen dat hij (Michiel) 'op de handrem' staat. De rol die Vera Mann speelt (R enée) is moeilijker. Ik vind er minder nuancering in. Wel kan ze heel mooi, met een ongewoon ijl hoog stemmetje het 'immer weibliche' spelen op de momen ten dat haar personage het niet meer weet en zich gewoon wil overgeven aan het stereotiepe in het spel tussen man en vrouw. Mooie momenten die jammer genoeg een beetje blijven liggen in het spel, want het gaat niet om de overgave maar om de con frontatie. 'Twee op de wip' is op één be paalde manier bekeken zonder twijfel een tijdgebonden stuk. Latere opvoeringen werden dan ook nogal eens 'stoffig' gevon den. Maar dat het toch steeds weer op het repertoire komt, be wijst dat er ook een eeuwig heidswaarde in het stuk moet zitten. In een fris en speels decor, maar vooral in een nieuwe ver taling (van Coot van Does- burgh) is geprobeerd om die waarde te vinden, in scherpe ei gentijdse dialogen. Het lukt om daarmee het verhaal nieuw le ven in te blazen: twee mensen, die allebei al een teleurstel] ende relatie achter de rug hebben, proberen nog één. keer uit, of de liefde het écht kan winnen van de achterdocht en de twijfel. Die elementen van het stuk ko men helder op de speelvloer te liggen. Lange tijd kun je meele ven in de worsteling, maar waarom het uiteindelijk toch niet lukt blijft onbegrepen. We kunnen niet zo diep in de karak ters kijken, dat bijvoorbeeld duidelijk wordt waarom Mi chiel moet terugkeren naar Amerika. Hij heeft nu pas din gen geleerd, zegt hij. Maar het blijven woorden, je ziet niet goed hoe hij meeverandert met zijn nieuwe inzichten. Is dat het, wat wringt? Of hoort dat ook nog bij het stuk, en past het bij die rake typering van Renée: „ik betaal me blauw, en ik krijg al leen de verpakking! 'Twee op de wip' is op 1 april nog te zien in schouwburg 'De Maagd' in Bergen op Zoom. door Bianca Abrahamse GOï verei serie de gc ging cieel prat« wooi aang kom voor blijk 1991 In h< enig zijzi bezi, veili heid spee poej Noo Ten wik met best om mee voor Reg. avoi hou. Nora van Bambost Als het Terneuzense gezin Van Bambost nog eens gaat verhui zen, mag er wel een extra auto voor de boekenverzameling ko men voorrijden. Moeder Nora van Bambost (38) koopt maan delijks een boek. Voor Nora kan een boek niet dik genoeg zijn 's Avonds en tijdens de vakanties ontpopt ze zich tot een ware boekenwurm. „Span nend boek. glaasje wijn en een zonnetje, een prima combina tie", lacht ze. Haar laatstgele- zen boek, Papilion van Henri Charrière, sprak haar enorm aan. Papillon gaat over een Fransman die tot levenslang is veroordeeld in Brits Guyana. Hij probeert telkens te ontsnap pen uit de gevangenis. Hoewel hij wordt gemarteld, houdt hij zijn eigenwaarde. „Het verhaal is zeer realistisch geschreven. Ik zag het echt voor me en dat vind ik belangrijk. Een boek moet meeslepend zijn", vindt Nora. Schrijver John Grisham is ruim vertegen woordigd op haar boekenplank. Het leencircuit tussen bekenden zorgt voor afwisseling. Tjerro van Bambost Net als zijn vader (die van Lm lum en Forbes houdt) en moed leest Tjerro van Bambost (1 het liefst spannende verhak In een rap tempo noemt hij ei rijtje boeken naar zijn hart: Griezelbus 1 tot en met 4, Not de buren bijten en Griezelbet den, allemaal geschreven do Paul van Loon. Tjerro's boekenplank staat v met het werk van de populai griezelschrijver. „Ik heb b grootste deel van de rij zelf g kocht en lees ze allemaal hf vaak", vertelt hij trots. Inmiddels zijn Tjerro's klasg noten ook getuige van zijn e thousiame voor jeugdaute: Van Loon. Tijdens de boekfl beurten - een korte bespreku van een jeugdboek voor de kla werd al heel wat 'afgegriezeld Om de twee weken loopt Tjei de Terneuzense bibliotheek bi! nen. Voor hem is een boek p goed als het spannend is. H heeft, ook geen bezwaar als een lekker dik boek is. foto Ruben Oreel Managers van het chemiebedrijf tonen trots hun nieuwe zuiveringsinstallatie, die vier miljoen gulden kostte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 34