PZC
Geen aanpak verkeer boulevards rechter in geschn
Dolfijn Renée op weg naar zee
met VanderHave
Succesvolle proef bijstoken
slib in kolencentrale Borssele
zeeland
w 20
Rechter vindt huidige maatregelen gemeente Vlissingen voldoende Bond St&pt flBBF
Reimerswaal niet in
trek bij statushouders
Bezuiniging winkeliers
treft Goese intocht Sint
Achterstand belasting
Middelburg mag
minima niet duperen
Tijdens een proefrit raakt u pas echt overtuigd:
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL MIDDELBURG BV,
woensdag 17 maart 1999
door Edith Ramakers
MIDDELBURG - De gemeente
Vlissingen hoeft voorlopig geen
snelheidsremmende maatrege
len aan te brengen op de boule
vards. Het plaatsen van een
aantal 30-kilometer verkeers
borden voldoet. Tot dat oordeel
kwam bestuursrechter W. M. P.
van Alphen in de rechtszaak
tussen de gemeente Vlissingen
en de Stichting Boulevardbe-
langen, gesteund door enkele
particulieren. De gemeente
moet wel het griffierecht van
420 gulden voor haar rekening
nemen, omdat zij formeel de ei
sers niet ontvankelijk had moe
ten verklaren.
Op de boulevards is in maart
1993 eenlimiet van 30 kilometer
per uur ingevoerd. Voor de
stichting is het een doom in het
oog dat dat verbod op grote
schaal wordt genegeerd, De
boulevards nodigen uit om hard
te rijden, waardoor onveilige
situaties ontstaan, vindt de
stichting. Zij stelde snelheids-
beperkende maatregelen, zoals
plaatselijke wegversmallingen,
gescheiden fietspaden en een
inhaalverbod voor.
De rechter vond dat niet direct
noodzakelijk. Vooral omdat de
gemeente een beleidsvisie Nota
Hoofdstructuurwegen heeft
ontwikkeld, waarin de boule
vards zijn opgenomen. Voor de
uitvoering van verkeersmaatre
gelen heeft de gemeente onlangs
een subsidieaanvraag inge
diend.
Twijfels
De stichting heeft grote twijfels
of de gemeente ook 'echt iets in
petto heeft om de snelheid af te
remmen op de boulevards'.
..Onlangs hebben we aan de ge
meente gevraagd wat precies
die aanpassingen op de boule
vards inhouden Uit de reactie
bleek niets van plannen voor
een herinrichting. De rechter
houdt er daarentegen in zijn uit
spraak wel rekening mee dat de
gemeente op termijn snelheids
remmers aanbrengt'', merkte R.
Elias van de stichting Boule-
vardbelangen op.
De gemeente stelde in haar plei
dooi dat uit het oogpunt van
verkeersveiligheid er ernstiger
knelpunten in Vlissingen zijn
dan de boulevards. De recht
bank vond dat geen onredelijk
argument van de gemeente.
De rechtbank kon zich, evenals
de stichting, voorstellen dat de
verkeerssituatie op de boule
vards af en toe in de drukke zo
mermaanden problematisch is.
Daardoor ontstaat hinder voor
de bewoners. Maar de rechter
vindt niet dat de door de stich
ting voorgestelde verkeers
maatregelen direct uitgevoerd
moeten worden en dat ervan
uitgegaan mag worden dat
daarmee de problemen vol
doende worden opgelost. „We
hadden een fysieke afscheiding
van het fietspad en de weg moe
ten voorstellen. Dan hadden we
meer kans gehad."
De stichting Boulevardbelan-
gen beraadt zich samen met
haar advocaat op de mogelijk
heid in hoger beroep te gaan.
„Onze advocaat komt binnen
kort terug van vakantie. Hij
heeft al meegedeeld dat er wei
nig tot geen jurisprudentie over
een zaak als deze is. Ik venvacht
dat we de strijd nog niet opge
ven", vulde Elias aan.
„Wij zijn er klaar voor, maar de
mensen willen niet. Ze willen
liever naar de grote steden",
meldt burgemeester A Verbree.
De nabijheid van meer voorzie
ningen en wellicht de aanwezig
heid in steden van bekenden en
familie kan hierin een rol spe
len, meent hij.
De voorkeur van de gemeente
Reimerswaal gaat uit naar het
plaatsen van gezinnen, maar
ook voor alleenstaanden is
woonruimte beschikbaar. Het
overschrijden van de gestelde
termijn van een half jaar heeft
overigens geen consequenties.
Verbree: „De huisvestingsmo
gelijkheden blijven. Wij doen de
deur echt niet dicht."
door Esme Soesman
KRUININGEN - De gemeente
Reimerswaal is niet in trek bij
statushouders en houders van
een voorwaardelijke vergun
ning. Van de in totaal dertig
plaatsen die in de gemeente be-
voor asielzoekers beschikbaar
zijn, is er nog niet één ingevuld.
De gemeente ziet zich voor de
taak gesteld in de eerste helft
van dit jaar nog zeventien sta
tushouders binnen de eigen
grenzen te huisvesten. In die
zelfde tijd moet Reimei-swaal
ook onderdak kunnen bieden
aan dertien houders van een
voorwaardelijke vergunning.
Dolfijn Renée vorig jaar april bij aankomst op Neeltje Jans.
foto Pieter Honhoff
door René Schrier
GOES - De kans bestaat dat er
dit jaar geen geld is voor de in
tocht van Sinterklaas in Goes.
De Ondernemers Organisatie
Goes (OOG) is niet bereid de
kosten van deze intocht volledig
voor haar rekening te nemen.
Het is promotie voor Goes, dus
de gemeente en de horeca moe
ten ook meebetalen, betoogde
OOG-bestuurslid R. Berks dins
dagavond.
Afgelopen jaar kostte de intocht
van de goedheiligman zo'n 8000
gulden. De OOG heeft daarvan
de helft voor dit jaar gereser
veerd- De rest moet uit andere
bronnen komen. Berks: „Het is
niet alleen een commercieel eve
nement. Het is ook Goes promo
tie, kijk maar eens naar de druk
te op de kaden. Jarenlang is
eerst de Goese Middenstands
Centrale en later de OOG ver
antwoordelijk geweest voor de
organisatie van de Sinterklaas
intocht. Dit jaar hebben we ge
sproken over een andere aanpak
van de organisatie.
Overigens had Berks er nog wel
vertrouwen in dat de Goese kin
deren het dit jaar niet zonder
goedheiligman hoeven te doen:
„Het zou een schande zijn voor
Goes als Sinterklaas niet bin
nenkwam." Ook de traditionele
jaarlijkse braderie heeft het
loodje moeten leggen. De afge
lopen twee jaar is daar nog een
extern bureau voor ingehuurd,
maar dat wil niet verder gaan.
En omdat er toch al een zekere
braderie-moeheid was ontstaan
is dit traditionele 'evenement'
een stille dood gestorven.
door Marcel Modde
NEELTJE JANS - Hoe gaat
het toch met dolfijn Renée?
„Heel goed", zegt M. van den
Hoven van het Dolfinarium
Harderwijk. „Ze zwemt vro
lijk rond en eet dat het een lie
ve lust is. Nee, dat ze hier tegen
alle bedoelingen in heeft moe
ten overwinteren, heeft Renée
beslist niet erg gevonden."
Zoals het er nu naar uitziet,
komt de gestreepte dolfijn
eind april weer naar Neeltje
Jans. In het Oosterscheldebas-
sin zal Renée opnieuw worden
voorbereid op een terugkeer
naar haar natuurlijke omge
ving. Bijna vijf maanden gele
den ondernamen haar verzor
gers een soortgelijke poging,
maar toen was ze binnen een
dag terug bij af. Renée raakte
tijdens haar uitzetting voor de
Franse kust in de war door de
harde aanlandige wind en
spoelde andermaal aan. Dit
keer niet ver uit de koers, in
Renesse (de plaats waar ze
haar naam aan dankt), maar
op lie de Ré.
Een essentieel verschil met het
Schouwse avontuur, is dat
Renée in een aanmerkelijk be
tere conditie kon worden over
gebracht naar de opvang in het
Dolfinarium. Ze is de winter
zonder enig probleem doorge-
komen, aldus Van den Hoven.
Natuurbad
Een exacte datum wanneer
Renée kan worden onthaald op
Waterland Neeltje Jans, is nog
niet geprikt. Haar komst naar
Zeeland is ook afhankelijk van
de weersomstandigheden en
de temperatuur op dat mo
ment. Het zogeheten uitwen
bassin is een natuurbad, maar
juist daarom zo geschikt als
overgangsgebied voor de ge
strande dieren. In die omge
ving kunnen Renée en haar
lotgenoten weer wennen aan
de condities van de zee. Feite
lijk leren om weer mensen
schuw te worden, geeft T.
Sluyter van Neeltje Jans aan.
„Want in het wild is het echt
over met vis uit het handje.
Renée kwam april vorig jaar
naar het uitwenbassin. In no
vember ging de dolfijn per
vrachtwagen en met een vlieg
tuig naar de Franse haven
plaats La Rochelle aan de At
lantische kust. De bedoeling
was dat ze zich zou aansluiten
bij haar soortgenoten in de
Golf van Biskaje. Dat liep dus
anders. In verband met de na
derende koudeperiode zat er
niets anders op dan Renée in
Harderwijk te laten overwin
teren en komend najaar een
nieuwe poging te wagen.
Inmiddels heeft de dolfijn ge
zelschap gekregen van vijf
bruinvissen die de afgelopen
maanden langs de Hollandse
kust zijn aangespoeld. Ook die
dieren zullen via Neeltje Jans
terug in hun natuurlijke omge
ving (de Noordzee) worden ge
bracht.
Sluyter is nog steeds zeer te
vreden over de samenwerking
tussen Waterland en Dolfina
rium. Aanleiding om de opzet
te wijzigen, is er volgens hem
dan ook met. „We gaan er ze
ker geen show van maken. Pri
maire doelstelling blijft de
opvang van de dieren ter voor
bereiding op hun laatste stap
naar de vrijheid. Voor ons is
het educatieve aspect aardig
meegenomen. De dolfijnen
zijn voor iedereen duidelijk te
zien. Dat alleen al is bijzon
der."
door Mieke van der Jaqt
KAPELLE - De vakbonden zijn
vorige week weggelopen uit het
overleg met VanderHave in Ka-
pelle. Een half jaar praten over
de verhuizing van grasverede-
lingsbedrijf Advanta uit Vlij
men naar Kapelle heeft geleid
tot een dieptepunt in het con
flict. FNV-bondgenoten heeft
dinsdag, na een ledenraadple
ging, besloten naar de rechter te
gaan om de individuele belan
gen van de leden veilig te stel
len. De verwachting is dat de
andere bonden, die hun leden
nog moeten raadplegen, zullen
volgen. Vakbondsbestuurder B.
Paas noemt alle maatregelen die
VanderHave wil nemen, onaan
vaardbaar.
Vorig jaar november werd aan
gekondigd dat Advanta naar
Kapelle moest verhuizen, om
dat de aandelen te weinig ople
verden. Dezelfde reden lag eer
der ten grondslag aan de
verhuizing van de schoning van
bietenzaad van Kapelle naar
België. Voor die verhuizing
werd een sociaal plan opgesteld,
omdat het een inkrimping met
dertig arbeidsplaatsen met zich
meebracht. Van een sociaal plan
voor de verhuizing uit Vlijmen
wil VanderHave niet weten. In
november werd echter bekend
dat die gepaard zou gaan met
nog een inkrimping met dertig
arbeidsplaatsen.
Ontslag
Inmiddels is vijftien werkne
mers werknemers in Vlijmen te
verstaan gegeven dat ze niet
mee hoeven te verhuizen naar
Kapelle. In Kapelle is één werk
nemer ontslag aangezegd. „De
directie wil absoluut niets doen
om de inkrimping fatsoenlijk te
begeleiden", zegt Paas. „Ie
mand die kiest voor zekerheid,
zoals die Kapellse werknemer
die genoegen neemt met minder
salaris maar wel een baan voor
langere termijn, krijgt helemaal
niks. Bovendien worden de
werknemers tegen elkaar uitge
speeld. Hoeveel mensen er in
Kapelle uiteindelijk nog weg
moeten is compleet afhankelijk
van het aantal in Vlijmen wat
met de vervoersregeling genoe
gen neemt."
Die vervoersregeling onder,
scheidt werknemers ouder
jonger dan vijftig jaar. Wieou.
der is dan vijftig, krijgen een
vergoeding. Ouderen in depict
gendienst mogen in de tijd var
de baas reizen, maar ploegen-
dienstmedewerkers die jonge:
zijn moeten de afstand van 2&;
kilometer in hun eigen lijd over-
bruggen. De kilometervergoe.
ding geldt bij de jongeren maa:
voor een jaar. Wie na eenjaj;
niet is verhuisd, krijgt nog maa:
30 kilometer per dag vergoed.
Rechter
„Inmiddels heeft de directie^
een ander bod gedaan. Wie ziel
neerlegt bij onslag op het mo-
ment dat het VanderHave inhe
gefaseerde verhuizingsproces
uitkomt, wie dus geen sociaal
plan vraagt en afziet van d*
gang naar de rechter, krijgt 50&)
gulden. VanderHave probeer
daarmee de individuele gat:
naar de rechter voor de werknt
mers af te snijden. Voor de lede
van FNV Bondgenoten is dj;
onaanvaardbaar.
Paas denkt de belangen vand-
leden goed te kunnen diene
door naar de kantonrechter
stappenDe onwil en de ondui-
delijkheid van de directie kat
het bedrijf nog weieens duur ko
men te staan. Omdat niet duide
lijk wordt wie zullen wordei
ontslagen en wanneer, zijn e
veel mensen die eieren voorht
geld kiezen zodra de gelegen
heid zich voordoet. De arbeids-
markt zit wat dat betreft me
Van werknemers die je op zo':
manier behandelt kun je gee
trouw meer vernachten."
Postzegelbeurs
in Kloetinge
KLOETINGE - De zalen vat
dorpshuis Amicitia in Kloetingi
zijn zaterdag 20 maart gevuli
met postzegels.
Van tien tot vijf kunnen postze
gelverzamelaars er terecht oj
de traditionele voorjaarsruil
beurs, die filatelisten vereniging
De Bevelanden organiseert, li
de grote zaal zijn handelarer
aanwezig, de kleine zaal is be
stemd om onderli ng te ruilen.
De Citroën Xsara Chrono
53 ret mistlampen voor
0 met vier airbags
0 met verchroomde knop op de versnellingspook
met meegespoten bumpers, stootstrips en spiegelkapjes
0 met sportieve bekleding en metaallak
0 met achterspoiler op Coupé
0 met Chrono-aanduiding
0 met NL6 3.025,- voordeel*
De Citroën Xantia Pallas
0 met volledige velours bekleding
0 met in hoogte verstelbare bestuurdersstoel
0 met vloermatten
0 met metaallak
0 met mistlampen voor
0 met meegespoten bumpers, stootstrips en spiegelkapjes
0 met Pallas aanduiding
met NLG 1.310,-bordeel
CITROEN
Alleen een Citroën rijdt als een Citroën
Meer Info www.citroen.nl
Gtroin Xantia Pallas v.o. NLG 44 590,- (EUR 20234.06). Glroên Xsaro Chrono v.a NLG 32 290,- (EUR I4.652.S6). Genoemd voordeel is hel maximale voordeel op
ijderingsbjdrage. Incl. 3 jaar Citroën Assistance en 6 jaar garantie tegen corrosie van binnenuit. Zolang de voorraad strekt Wijzigingen voorbehouden. Citroen prefereert Totul
Veerseweg 104-106, Middelburg, tel. 0118-62 99 55.
KAPELLE
Concert - Het mannenkoor
Door Eendracht Verbonden uit
Kampen zingt zaterdag 20
maart (19.30 uur) in de Neder
lands-hervormde kerk in
Kapelle. Dirigent Klaas Jan
Mulder brengt een piano-im
provisatie. Henk van Putten be
geleidt de koorzang.
door Ab van der Sluis
MIDDELBURG - Mensen die
recht hebben op kwijtschelding
van gemeentelijke belastingen,
zullen niet de dupe worden van
de achterstand bij de afdeling
die de belastingaanslagen ver
werkt. Die belofte deed wethou
der P. M. Bruinooge (ondermeer
Financiën) van Middelburg
dinsdagavond tijdens een ver
gadering van de commissie Fi
nanciën. De afdeling kampt al
enkele jaren met problemen
door langdurige ziektes en pro
blemen met de computerpro
grammatuur.
De gemeente Middelburg heeft
de achterstand zo goed als weg
gewerkt. Gevolg is dat uitke
ringsgerechtigden en mensen
die leven van een minimum dit
jaar opeens aangeslagen wor
den over een aantal jaren als zij
over die jaren verzoeken hebben
gedaan tot kwijtschelding. Vol
gens de Cliëntenraad, die de be
langen behartigt van de uitke
ringsgerechtigden, kunnen veel
mensen daardoor in de proble
men komen. De raad pleitte
voor een generaal pardon: dege-
meente had alles moeten kwijt
schelden.
De fractie van GroenLinfc
vroeg dinsdagavond aandacfc
voor de brandbrief van de Cli
ëntenraad. Het raadslid J. Goet-
heer steunde het verzoek vand:
raad voor een generaal pardon
Aanvankelijk leek het voorstel
van GroenLinks sympathie te
krijgen van een aantal overige
raadsfracties. „Je kunt 't met
maken", aldus WD-fractie-
voorzitter E. de Visser, „mense;
te laten boeten voor fouten die
drie, vier jaar geleden zijn
maakt."
Oplossing
Bruinooge zag niets in een gene
raai pardon. Volgens hem gas',
het om ongeveer vijfendertig
belastingplichtigen in Middel
burg. De overigen krijgen
volledige of gedeeltelijke kwijt
schelding Hij beloofde de com
missie Financiën dat de Social!
Dienst die mensen individuee
zal benaderen en een oplossing
zal aanbieden. „Niemand", be
loofde de wethouder nogmaali
„mag hiervan de dupe worden'
doorMaurits Sep
BORSSELE - De proeven met
het bijstoken van riool- en pa-
pierslib in de kolencentrale in
Borssele zijn een succes. De
installaties kunnen de bio
massa zonder problemen ver
werken en de milieunormen
worden niet overschreden. De
Elektriciteits Productiemaat
schappij Zuid-Nederland (E
PZ) wil daarom doorgaan met
de onderzoeken. Het bedrijf
heeft een vergunning aange
vraagd bij de provincie.
Het bi jstoken van biomassa in
kolencentrales is goed voor
het milieu. De uitstoot van
CO, is dan namelijk lager dan
bij het stoken van steenkolen.
In 1994 heeft toenmalig mi
lieuminister H. Alders (PvdA)
de elektriciteitsproducenten
daarom aangespoord tien
procent van de hoeveelheid
kolen die worden verstookt, te
vervangen door bijvoorbeeld
slib. Een aantal exploitanten
van energiecentrales is de af
gelopen jaren begonnen met
proeven.
Onderzoeken
De kolencentrale in Borssele
heeft het afgelopen halfjaar
rioolwaterslib, papierslib en
houtpellets (bolletjes van drie
tot 0,3 millimeter) gebruikt
om elektriciteit op te wekken.
Van elke stof is onderzocht
wat de beste manier is om die
op te slaan en te verwerken.
Rioolwaterslib wordt vanwe
ge de geur in gesloten syste
men opgeslagen en getrans
porteerd. De houtpellets
moeten vochtvrij worden op
geslagen. Voor papierslib zijn
geen extra maatregelen no-
dig.
Niet slecht
Uit de proeven is gebleken dat
het bijstoken van deze stoffen
niet slecht is voor de installa
ties. Bovendien voldoet de
centrale tijdens het bijstoken
van biomassa nog steeds aan
de milieu-eisen. Ook de rest-
stoffen die bij het productie
proces vrijkomen, vliegas en
bodemas, blijven binnen de
milieugrenzen.
Milieurapport
De resultaten zijn vervat in
een Milieu Effect Rapportage
(MER). Die is samen met de
vergunningaanvraag bij de
provincie ingediend. Gedepu
teerde Staten hebben de aan
vraag ontvankelijk verklaard
en het milieurapport goedge
keurd.
Belanghebbenden kunnen tot
en met 14 april reageren op de
aanvraag van EPZ. Als de ver
gunning wordt verstrekt, gaat
EPZ in de loop van dit jaar on
derzoeken of houtskool en ca-
caodoppen ook kunnen wor
den bijgestookt.