PZC Geen aanpak verkeer boulevards rechter in geschn Dolfijn Renée op weg naar zee met VanderHave Succesvolle proef bijstoken slib in kolencentrale Borssele zeeland w 20 Rechter vindt huidige maatregelen gemeente Vlissingen voldoende Bond St&pt flBBF Reimerswaal niet in trek bij statushouders Bezuiniging winkeliers treft Goese intocht Sint Achterstand belasting Middelburg mag minima niet duperen Tijdens een proefrit raakt u pas echt overtuigd: AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL MIDDELBURG BV, woensdag 17 maart 1999 door Edith Ramakers MIDDELBURG - De gemeente Vlissingen hoeft voorlopig geen snelheidsremmende maatrege len aan te brengen op de boule vards. Het plaatsen van een aantal 30-kilometer verkeers borden voldoet. Tot dat oordeel kwam bestuursrechter W. M. P. van Alphen in de rechtszaak tussen de gemeente Vlissingen en de Stichting Boulevardbe- langen, gesteund door enkele particulieren. De gemeente moet wel het griffierecht van 420 gulden voor haar rekening nemen, omdat zij formeel de ei sers niet ontvankelijk had moe ten verklaren. Op de boulevards is in maart 1993 eenlimiet van 30 kilometer per uur ingevoerd. Voor de stichting is het een doom in het oog dat dat verbod op grote schaal wordt genegeerd, De boulevards nodigen uit om hard te rijden, waardoor onveilige situaties ontstaan, vindt de stichting. Zij stelde snelheids- beperkende maatregelen, zoals plaatselijke wegversmallingen, gescheiden fietspaden en een inhaalverbod voor. De rechter vond dat niet direct noodzakelijk. Vooral omdat de gemeente een beleidsvisie Nota Hoofdstructuurwegen heeft ontwikkeld, waarin de boule vards zijn opgenomen. Voor de uitvoering van verkeersmaatre gelen heeft de gemeente onlangs een subsidieaanvraag inge diend. Twijfels De stichting heeft grote twijfels of de gemeente ook 'echt iets in petto heeft om de snelheid af te remmen op de boulevards'. ..Onlangs hebben we aan de ge meente gevraagd wat precies die aanpassingen op de boule vards inhouden Uit de reactie bleek niets van plannen voor een herinrichting. De rechter houdt er daarentegen in zijn uit spraak wel rekening mee dat de gemeente op termijn snelheids remmers aanbrengt'', merkte R. Elias van de stichting Boule- vardbelangen op. De gemeente stelde in haar plei dooi dat uit het oogpunt van verkeersveiligheid er ernstiger knelpunten in Vlissingen zijn dan de boulevards. De recht bank vond dat geen onredelijk argument van de gemeente. De rechtbank kon zich, evenals de stichting, voorstellen dat de verkeerssituatie op de boule vards af en toe in de drukke zo mermaanden problematisch is. Daardoor ontstaat hinder voor de bewoners. Maar de rechter vindt niet dat de door de stich ting voorgestelde verkeers maatregelen direct uitgevoerd moeten worden en dat ervan uitgegaan mag worden dat daarmee de problemen vol doende worden opgelost. „We hadden een fysieke afscheiding van het fietspad en de weg moe ten voorstellen. Dan hadden we meer kans gehad." De stichting Boulevardbelan- gen beraadt zich samen met haar advocaat op de mogelijk heid in hoger beroep te gaan. „Onze advocaat komt binnen kort terug van vakantie. Hij heeft al meegedeeld dat er wei nig tot geen jurisprudentie over een zaak als deze is. Ik venvacht dat we de strijd nog niet opge ven", vulde Elias aan. „Wij zijn er klaar voor, maar de mensen willen niet. Ze willen liever naar de grote steden", meldt burgemeester A Verbree. De nabijheid van meer voorzie ningen en wellicht de aanwezig heid in steden van bekenden en familie kan hierin een rol spe len, meent hij. De voorkeur van de gemeente Reimerswaal gaat uit naar het plaatsen van gezinnen, maar ook voor alleenstaanden is woonruimte beschikbaar. Het overschrijden van de gestelde termijn van een half jaar heeft overigens geen consequenties. Verbree: „De huisvestingsmo gelijkheden blijven. Wij doen de deur echt niet dicht." door Esme Soesman KRUININGEN - De gemeente Reimerswaal is niet in trek bij statushouders en houders van een voorwaardelijke vergun ning. Van de in totaal dertig plaatsen die in de gemeente be- voor asielzoekers beschikbaar zijn, is er nog niet één ingevuld. De gemeente ziet zich voor de taak gesteld in de eerste helft van dit jaar nog zeventien sta tushouders binnen de eigen grenzen te huisvesten. In die zelfde tijd moet Reimei-swaal ook onderdak kunnen bieden aan dertien houders van een voorwaardelijke vergunning. Dolfijn Renée vorig jaar april bij aankomst op Neeltje Jans. foto Pieter Honhoff door René Schrier GOES - De kans bestaat dat er dit jaar geen geld is voor de in tocht van Sinterklaas in Goes. De Ondernemers Organisatie Goes (OOG) is niet bereid de kosten van deze intocht volledig voor haar rekening te nemen. Het is promotie voor Goes, dus de gemeente en de horeca moe ten ook meebetalen, betoogde OOG-bestuurslid R. Berks dins dagavond. Afgelopen jaar kostte de intocht van de goedheiligman zo'n 8000 gulden. De OOG heeft daarvan de helft voor dit jaar gereser veerd- De rest moet uit andere bronnen komen. Berks: „Het is niet alleen een commercieel eve nement. Het is ook Goes promo tie, kijk maar eens naar de druk te op de kaden. Jarenlang is eerst de Goese Middenstands Centrale en later de OOG ver antwoordelijk geweest voor de organisatie van de Sinterklaas intocht. Dit jaar hebben we ge sproken over een andere aanpak van de organisatie. Overigens had Berks er nog wel vertrouwen in dat de Goese kin deren het dit jaar niet zonder goedheiligman hoeven te doen: „Het zou een schande zijn voor Goes als Sinterklaas niet bin nenkwam." Ook de traditionele jaarlijkse braderie heeft het loodje moeten leggen. De afge lopen twee jaar is daar nog een extern bureau voor ingehuurd, maar dat wil niet verder gaan. En omdat er toch al een zekere braderie-moeheid was ontstaan is dit traditionele 'evenement' een stille dood gestorven. door Marcel Modde NEELTJE JANS - Hoe gaat het toch met dolfijn Renée? „Heel goed", zegt M. van den Hoven van het Dolfinarium Harderwijk. „Ze zwemt vro lijk rond en eet dat het een lie ve lust is. Nee, dat ze hier tegen alle bedoelingen in heeft moe ten overwinteren, heeft Renée beslist niet erg gevonden." Zoals het er nu naar uitziet, komt de gestreepte dolfijn eind april weer naar Neeltje Jans. In het Oosterscheldebas- sin zal Renée opnieuw worden voorbereid op een terugkeer naar haar natuurlijke omge ving. Bijna vijf maanden gele den ondernamen haar verzor gers een soortgelijke poging, maar toen was ze binnen een dag terug bij af. Renée raakte tijdens haar uitzetting voor de Franse kust in de war door de harde aanlandige wind en spoelde andermaal aan. Dit keer niet ver uit de koers, in Renesse (de plaats waar ze haar naam aan dankt), maar op lie de Ré. Een essentieel verschil met het Schouwse avontuur, is dat Renée in een aanmerkelijk be tere conditie kon worden over gebracht naar de opvang in het Dolfinarium. Ze is de winter zonder enig probleem doorge- komen, aldus Van den Hoven. Natuurbad Een exacte datum wanneer Renée kan worden onthaald op Waterland Neeltje Jans, is nog niet geprikt. Haar komst naar Zeeland is ook afhankelijk van de weersomstandigheden en de temperatuur op dat mo ment. Het zogeheten uitwen bassin is een natuurbad, maar juist daarom zo geschikt als overgangsgebied voor de ge strande dieren. In die omge ving kunnen Renée en haar lotgenoten weer wennen aan de condities van de zee. Feite lijk leren om weer mensen schuw te worden, geeft T. Sluyter van Neeltje Jans aan. „Want in het wild is het echt over met vis uit het handje. Renée kwam april vorig jaar naar het uitwenbassin. In no vember ging de dolfijn per vrachtwagen en met een vlieg tuig naar de Franse haven plaats La Rochelle aan de At lantische kust. De bedoeling was dat ze zich zou aansluiten bij haar soortgenoten in de Golf van Biskaje. Dat liep dus anders. In verband met de na derende koudeperiode zat er niets anders op dan Renée in Harderwijk te laten overwin teren en komend najaar een nieuwe poging te wagen. Inmiddels heeft de dolfijn ge zelschap gekregen van vijf bruinvissen die de afgelopen maanden langs de Hollandse kust zijn aangespoeld. Ook die dieren zullen via Neeltje Jans terug in hun natuurlijke omge ving (de Noordzee) worden ge bracht. Sluyter is nog steeds zeer te vreden over de samenwerking tussen Waterland en Dolfina rium. Aanleiding om de opzet te wijzigen, is er volgens hem dan ook met. „We gaan er ze ker geen show van maken. Pri maire doelstelling blijft de opvang van de dieren ter voor bereiding op hun laatste stap naar de vrijheid. Voor ons is het educatieve aspect aardig meegenomen. De dolfijnen zijn voor iedereen duidelijk te zien. Dat alleen al is bijzon der." door Mieke van der Jaqt KAPELLE - De vakbonden zijn vorige week weggelopen uit het overleg met VanderHave in Ka- pelle. Een half jaar praten over de verhuizing van grasverede- lingsbedrijf Advanta uit Vlij men naar Kapelle heeft geleid tot een dieptepunt in het con flict. FNV-bondgenoten heeft dinsdag, na een ledenraadple ging, besloten naar de rechter te gaan om de individuele belan gen van de leden veilig te stel len. De verwachting is dat de andere bonden, die hun leden nog moeten raadplegen, zullen volgen. Vakbondsbestuurder B. Paas noemt alle maatregelen die VanderHave wil nemen, onaan vaardbaar. Vorig jaar november werd aan gekondigd dat Advanta naar Kapelle moest verhuizen, om dat de aandelen te weinig ople verden. Dezelfde reden lag eer der ten grondslag aan de verhuizing van de schoning van bietenzaad van Kapelle naar België. Voor die verhuizing werd een sociaal plan opgesteld, omdat het een inkrimping met dertig arbeidsplaatsen met zich meebracht. Van een sociaal plan voor de verhuizing uit Vlijmen wil VanderHave niet weten. In november werd echter bekend dat die gepaard zou gaan met nog een inkrimping met dertig arbeidsplaatsen. Ontslag Inmiddels is vijftien werkne mers werknemers in Vlijmen te verstaan gegeven dat ze niet mee hoeven te verhuizen naar Kapelle. In Kapelle is één werk nemer ontslag aangezegd. „De directie wil absoluut niets doen om de inkrimping fatsoenlijk te begeleiden", zegt Paas. „Ie mand die kiest voor zekerheid, zoals die Kapellse werknemer die genoegen neemt met minder salaris maar wel een baan voor langere termijn, krijgt helemaal niks. Bovendien worden de werknemers tegen elkaar uitge speeld. Hoeveel mensen er in Kapelle uiteindelijk nog weg moeten is compleet afhankelijk van het aantal in Vlijmen wat met de vervoersregeling genoe gen neemt." Die vervoersregeling onder, scheidt werknemers ouder jonger dan vijftig jaar. Wieou. der is dan vijftig, krijgen een vergoeding. Ouderen in depict gendienst mogen in de tijd var de baas reizen, maar ploegen- dienstmedewerkers die jonge: zijn moeten de afstand van 2&; kilometer in hun eigen lijd over- bruggen. De kilometervergoe. ding geldt bij de jongeren maa: voor een jaar. Wie na eenjaj; niet is verhuisd, krijgt nog maa: 30 kilometer per dag vergoed. Rechter „Inmiddels heeft de directie^ een ander bod gedaan. Wie ziel neerlegt bij onslag op het mo- ment dat het VanderHave inhe gefaseerde verhuizingsproces uitkomt, wie dus geen sociaal plan vraagt en afziet van d* gang naar de rechter, krijgt 50&) gulden. VanderHave probeer daarmee de individuele gat: naar de rechter voor de werknt mers af te snijden. Voor de lede van FNV Bondgenoten is dj; onaanvaardbaar. Paas denkt de belangen vand- leden goed te kunnen diene door naar de kantonrechter stappenDe onwil en de ondui- delijkheid van de directie kat het bedrijf nog weieens duur ko men te staan. Omdat niet duide lijk wordt wie zullen wordei ontslagen en wanneer, zijn e veel mensen die eieren voorht geld kiezen zodra de gelegen heid zich voordoet. De arbeids- markt zit wat dat betreft me Van werknemers die je op zo': manier behandelt kun je gee trouw meer vernachten." Postzegelbeurs in Kloetinge KLOETINGE - De zalen vat dorpshuis Amicitia in Kloetingi zijn zaterdag 20 maart gevuli met postzegels. Van tien tot vijf kunnen postze gelverzamelaars er terecht oj de traditionele voorjaarsruil beurs, die filatelisten vereniging De Bevelanden organiseert, li de grote zaal zijn handelarer aanwezig, de kleine zaal is be stemd om onderli ng te ruilen. De Citroën Xsara Chrono 53 ret mistlampen voor 0 met vier airbags 0 met verchroomde knop op de versnellingspook met meegespoten bumpers, stootstrips en spiegelkapjes 0 met sportieve bekleding en metaallak 0 met achterspoiler op Coupé 0 met Chrono-aanduiding 0 met NL6 3.025,- voordeel* De Citroën Xantia Pallas 0 met volledige velours bekleding 0 met in hoogte verstelbare bestuurdersstoel 0 met vloermatten 0 met metaallak 0 met mistlampen voor 0 met meegespoten bumpers, stootstrips en spiegelkapjes 0 met Pallas aanduiding met NLG 1.310,-bordeel CITROEN Alleen een Citroën rijdt als een Citroën Meer Info www.citroen.nl Gtroin Xantia Pallas v.o. NLG 44 590,- (EUR 20234.06). Glroên Xsaro Chrono v.a NLG 32 290,- (EUR I4.652.S6). Genoemd voordeel is hel maximale voordeel op ijderingsbjdrage. Incl. 3 jaar Citroën Assistance en 6 jaar garantie tegen corrosie van binnenuit. Zolang de voorraad strekt Wijzigingen voorbehouden. Citroen prefereert Totul Veerseweg 104-106, Middelburg, tel. 0118-62 99 55. KAPELLE Concert - Het mannenkoor Door Eendracht Verbonden uit Kampen zingt zaterdag 20 maart (19.30 uur) in de Neder lands-hervormde kerk in Kapelle. Dirigent Klaas Jan Mulder brengt een piano-im provisatie. Henk van Putten be geleidt de koorzang. door Ab van der Sluis MIDDELBURG - Mensen die recht hebben op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, zullen niet de dupe worden van de achterstand bij de afdeling die de belastingaanslagen ver werkt. Die belofte deed wethou der P. M. Bruinooge (ondermeer Financiën) van Middelburg dinsdagavond tijdens een ver gadering van de commissie Fi nanciën. De afdeling kampt al enkele jaren met problemen door langdurige ziektes en pro blemen met de computerpro grammatuur. De gemeente Middelburg heeft de achterstand zo goed als weg gewerkt. Gevolg is dat uitke ringsgerechtigden en mensen die leven van een minimum dit jaar opeens aangeslagen wor den over een aantal jaren als zij over die jaren verzoeken hebben gedaan tot kwijtschelding. Vol gens de Cliëntenraad, die de be langen behartigt van de uitke ringsgerechtigden, kunnen veel mensen daardoor in de proble men komen. De raad pleitte voor een generaal pardon: dege- meente had alles moeten kwijt schelden. De fractie van GroenLinfc vroeg dinsdagavond aandacfc voor de brandbrief van de Cli ëntenraad. Het raadslid J. Goet- heer steunde het verzoek vand: raad voor een generaal pardon Aanvankelijk leek het voorstel van GroenLinks sympathie te krijgen van een aantal overige raadsfracties. „Je kunt 't met maken", aldus WD-fractie- voorzitter E. de Visser, „mense; te laten boeten voor fouten die drie, vier jaar geleden zijn maakt." Oplossing Bruinooge zag niets in een gene raai pardon. Volgens hem gas', het om ongeveer vijfendertig belastingplichtigen in Middel burg. De overigen krijgen volledige of gedeeltelijke kwijt schelding Hij beloofde de com missie Financiën dat de Social! Dienst die mensen individuee zal benaderen en een oplossing zal aanbieden. „Niemand", be loofde de wethouder nogmaali „mag hiervan de dupe worden' doorMaurits Sep BORSSELE - De proeven met het bijstoken van riool- en pa- pierslib in de kolencentrale in Borssele zijn een succes. De installaties kunnen de bio massa zonder problemen ver werken en de milieunormen worden niet overschreden. De Elektriciteits Productiemaat schappij Zuid-Nederland (E PZ) wil daarom doorgaan met de onderzoeken. Het bedrijf heeft een vergunning aange vraagd bij de provincie. Het bi jstoken van biomassa in kolencentrales is goed voor het milieu. De uitstoot van CO, is dan namelijk lager dan bij het stoken van steenkolen. In 1994 heeft toenmalig mi lieuminister H. Alders (PvdA) de elektriciteitsproducenten daarom aangespoord tien procent van de hoeveelheid kolen die worden verstookt, te vervangen door bijvoorbeeld slib. Een aantal exploitanten van energiecentrales is de af gelopen jaren begonnen met proeven. Onderzoeken De kolencentrale in Borssele heeft het afgelopen halfjaar rioolwaterslib, papierslib en houtpellets (bolletjes van drie tot 0,3 millimeter) gebruikt om elektriciteit op te wekken. Van elke stof is onderzocht wat de beste manier is om die op te slaan en te verwerken. Rioolwaterslib wordt vanwe ge de geur in gesloten syste men opgeslagen en getrans porteerd. De houtpellets moeten vochtvrij worden op geslagen. Voor papierslib zijn geen extra maatregelen no- dig. Niet slecht Uit de proeven is gebleken dat het bijstoken van deze stoffen niet slecht is voor de installa ties. Bovendien voldoet de centrale tijdens het bijstoken van biomassa nog steeds aan de milieu-eisen. Ook de rest- stoffen die bij het productie proces vrijkomen, vliegas en bodemas, blijven binnen de milieugrenzen. Milieurapport De resultaten zijn vervat in een Milieu Effect Rapportage (MER). Die is samen met de vergunningaanvraag bij de provincie ingediend. Gedepu teerde Staten hebben de aan vraag ontvankelijk verklaard en het milieurapport goedge keurd. Belanghebbenden kunnen tot en met 14 april reageren op de aanvraag van EPZ. Als de ver gunning wordt verstrekt, gaat EPZ in de loop van dit jaar on derzoeken of houtskool en ca- caodoppen ook kunnen wor den bijgestookt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 20