m Teheran gespiegeld Suske en Wiske-veiling voor Poolse Agnieszka Jackie Chan swingt in speelse actiefilm Boekendorp in Turfschip van Breda 1 "I t/m 23 maart Cine City VLISSINGEN (8elBios 0900-9363) Rush Hour. Do. 19 en 21.45 u.. vr. en za. 16.15, 19 en 21.45 u „zo. 13.45, 16.15, 19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en 21.45 u.. Payback Wo. 13.45,16.15.19 en 21.45 udo. 19 en 21.45 u., vr. 16.15, 19 en 21.45 u., za. en zo. 13.45.16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en 21.45 u.; Stepmom Wo t'm di 19 en 21.45 u.; Very Bad Things. Wo. t/mdi 19 u.; Shakespeare in Love. Wo, 13.45,16.15, 19 en 21.45u.,do. 19en21.45u..vr. 16.15,19en21.45 U-. za. en zo. 13.45.16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en 21.45 u.: Thin Red Une. Wo. t/m di. 21.15 u A Bugs Life org. Wo 13.45 en 16 15 u.. Ever After. Wo. 19 u.; Een Luizenleven. Wo. 13.45 en 16.15 u.. vr. 16.15 u.,za. en zo. 13.45 en 16.15 u.; You've got mail. Wo. 13.45, 16.15, 19 en 21.45 u..do.19en21.45u.,vr. 16.15,19en21.45u.za. en zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en 21.45 u.; Meet Joe Black. Wo. 21.15 u.. do., ma endi 21 30 u.; Enemy of the state. Wo. t'm di 19 u.; Mulan I Ned.''. Wo., za. en zo. 13.45 en 16.15 u.. Abeltje Wo. 13.45 en 16.15 u., vr 16.15 u.,za. enzo. 13.45 en 16.15 u., The Horse Whisperer Wo. 21 30 u.. Saving Private Ryan. Vr. t/m zo. 21 30 u Cinema MIDDELBURG (0118-6134821 Ayneh. Vr. 19,30 u.. za. 22 u., ma. en di. 20 30 u.; Lola Rennt. Wo. en do. 20.30 u.. vr. 22 u., za. 19.30 u.,zo. 20.30 u. *t Beest GOES <0113-223142) Liar. Do. en vr. 20.30 u. Madelief, krassen in het tafelblad. Zo. 13.30 u. De Koning HULST (0114-312030) Rush Hour. Do. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., za. 14. 19.15en22 u .zo. 13.45,16.15,19en21.30u., ma. endi. 20 u.; Star Trek. Do. 20 u„ vr. 19.15 u.. za. 22 u„ zo. 1345 en 16.15 u.; Saving Private Ryan Wo 20 u vr. 19 u., za. 21.15 u.. zo. 16.15 u-, ma. en di. 20 u Stepmom. Wo. en do. 20 u vr. en za. 22 u., zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Payback. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 The Thin Red Line. Wo. 20 u„ vr. 21.15 u .za. 19 u.. zo. t/m di. 20 u.; You've got mail. Wo. en do. 20 u.. vr. en za. 19.15 en 22 u.,zo. 1Sen21.30u., ma. endi. 20 u.; Very bad things. Wo. en do. 20 u vr. 22 u.. za. 19.15 u..zo. 16.15, 19 en 21.30 u.; Een Luizenleven. Wo. 14u.,vr. 19.15 u.,za. 14 en 19.15 U..ZO. 13.45 en 16 15 u Abeltje. Wo. enza. 14 u., zo. 13.45 u.; Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u. Porgy Bess TERNEUZEN (0115-613293) Johnny Stecchino Wo.20u. Ledeltheater OOSTBURG (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. Cin em actueel BERGEN OP ZOOM (0164-254886) Saving Private Ryan. Wo. 19.30 u.. do. 20 u.. vr. en za. 21 u„ zo.en ma. 20 u.; Payback. Wo. en do. 20 u.. vr. en za. 18.45 en 21.30 U-, zo. 16.15,18.45 en 21.30 u„ di. 20 u.; Stepmom. Vr. en za. 18.45 u., zo. 16.15 u.. Een Luizenleven. Wo. en za. 14 u., zo. 14 en 16.15 u.; You've got mail. Wo. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 14,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u.; Abeltje. Wo., za. en zo. 14 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; The Mighty. Ma. 20.30 u Wintersleepers. Di. 20-30 u. Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) The Faculty. Za. en zo. 16.15 u.. The Thin Red Line. Do. 20 u„ vr. en za. 20.45 u., zo.t/m di. 20 u.; Rush Hour. Wo. en do. 20 u vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14,18.45 en 21.30 u„ zo. 14 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Ever After. Wo. 20 u., za. 18.30 u.. Een Luizenleven. Wo. 14 u.. vr. 18.45 u za, en zo. 14 en 16.15 u.; Abeltje. Wo. 14 u. De nieuwe lente brengt ook een nieuwe tuinbeurs: Buitenhuis. De nieuwkomer biedt een mix van informatie, entertainment, tips, adviezen en demonstraties. Van 18 tot en met 21 maart in Ahoy' Rotterdam. Geopend: donderdag en vrijdag 10-22 uur, zaterdag en zondag 10-17 uur. Tijdens het Zadenweekend in de botanische tuinen van de Universiteit van Utrecht, kunnen tuinliefhebbers niet alleen hun kennis over het vermeerderen van planten verrijken, maar ook aparte soorten zaden kopen. Zaterdag 20 en zondag 21 maart in de botanische tuinen Fort Hoofddijk, Budapestlaan 17, Utrecht (De Uithof). Open: 10-16 uur. Info: 030-253.18.26. De Terneuzense modelspoor vereniging De Hondekop houdt zaterdag 20 maart een model- spoor-hobbybeurs in de boven zaal van café Du Commerce in Terneuzen. De toegang tot de beurs, die open is van 10 tot 17 uur, is gratis. De verzamelaars van de Drecht en Merwestreek organiseren zaterdag 20 maart voor de veer tigste keer een modeltreinen en miniatuur-auto ruilbeurs in het Postiljonhotel in Dordrecht. De beurs is te bezoeken van 10 tot 15 uur. DE AVONTUREN VAN -- 5 V. rV** 1« Suske en Wiske komen zondag 21 maart het Poolse meisje Agnieszka te hulp. Het zestienjarige meisje lijdt aan leu kemie en kan alleen gered worden door een kostbare been mergtransplantatie. Meer dan honderd Suske en Wiske- artikelen en -strips komen zondag in Delft onder de ha mer. De opbrengst is bestemd voor de stichting die zich in zet voor het redden van Agnieszka. De lachende wolf, Vlaamse ongekleurde uitgave, eerste druk. door Selma Osman De veiling is een initiatief van de Nederlandse Suske en Wis- ke-collectioneur Dennis Her man. Het verhaal van het Poolse meisje greep hem zo aan dat hij spontaan besloot een deel van zijn verzameling te veilen via Internet. Stripan ti quaar Peter Ottens van strip boekhandel Bul Super in Delft zag dit en besloot de actie lan delijk op te pakken. Hij schreef strip winkels aan en peuterde ook wat bijzondere stukken los bij uitgeverij Standaard en de erven Van- dersteen. Het resultaat is een veiling met zeldzame stukken ter waarde van duizenden gul dens, maar ook leuke hebbe dingetjes van vijf gulden. „Al les helpt, om dat geld bij elkaar te krijgen", zegt Peter Ottens. Bijzonder zijn een aantal ge nummerde en gesigneerde luxe medewerkers-exempla ren. Die brengen volgens Otten twee tot drieenhalfduizend gulden op. „Als we 10.000 gul den binnenhalen kan de ope ratie doorgaan. In Polen staat de teller van de stichting al op 80.000 gulden." Een leuke tip voor Zeeuwen is kavel 29: Sus ke en Wiske in het Zeeuws Mu seum. Een ongekleurde vier- pagina-strip met bijbehorend rondleidingsfoldertje van het museum. Geschatte op brengst: twee tientjes. De Suske en Wiske-veiling voor Agnieszka wordt ge houden in zalencentrum Delf stede, Phoenixstraat 66 in Delft en begint om 14.00 uur. Vanaf 12.00 uur zijn de te veilen kavels te bezichtigen. Een complete lijst hiervan is te vinden op Internet: www.casema.net/ -dmherman/sw.htm Fruitteeltmuseum opent depot Het museum moet vooral mu seum blijven. Daarom opent het Fruitteeltmuseum in Ka- pelle vandaag de nieuwe wis seltentoonstelling Open de pot met 50 nieuwe aanwin sten. Bij het museum komt weke lijks wei iets binnen. Oude boeken, oude foto's, filmfrag menten. Niet alle aanwinsten kunnen permanent worden getoond. Daarom heeft het museum besloten de komende maanden plek in te ruimen voor die spullen. „Het is ei genlijk een eerbetoon aan alle gulle gevers", vertelt beheer der mevrouw J.C. Hemmes. Heel speciaal vindt zij een se rie maquetteboompjes die be gin deze eeuw zijn gemaakt uit echte takjes. „Die werden vroeger gebruikt in het on derwijs, om te laten zien hoe je bomen moet snoeien en lei den. Het zijn oude technie ken, ze stammen nog uit de hoogstamtijd." Daarnaast zijn oude filmfragmenten op video gezet. Onder meer een film van cineast Roosdorf uit 1938. In de presentatie is aandacht besteed aan de museale taken van het museum. „Ook die komen naar voren in een de pot. Een museum bewaart dingen voor de toekomst. Nu is er nog een heleboel uit deze eeuw. maar opeens is alles weg." De expositie Open depot met 50 nieuwe aanwin sten is de komende vijf maanden te zien in Fruit teeltmuseum in Kapelle. De opening wordt van daag om 16 uur verricht door fruitteler W. de Ja ger. Wie nog niet genoeg verwend is tijdens de boekenweek, moet op zondag 21 maart een bezoek brengen aan het Turf schip in Breda. Daar wordt die dag een van de grootste boekenbeurzen van de Benelux gehouden. Het Turfschip is voor een dag boekendorp. Vijfhonderdzevenentwintig meter marktkraam gevuld met alles wat onder de noe mer 'drukwerk' valt. Van streekroman tot studieboek, oude prentbriefkaarten en drukwerkcuriosa, boekenleg gers, kalenders en kranten; de Boekenenz.Beurs heeft het allemaal in huis. Het grootste deel van de han del zijn niet meer in de nieu we boekhandel verkrijgbare boeken. Naast handelaren, wordt bij na de helft van de stands be volkt door particulieren die hun boekenkast eens flink hebben uitgeruimd. De hele dag door worden gratis taxa ties verricht. De Boekenenz.Beurs wordt op zondag 21 maart van 10 tot 16.30 uur gehouden in het Turfschip in Breda. Entree: f 6,50, kinderen, studenten, 65- plussers en houders Bre- dapas f 5,-. brachte personages, krijgen we opeens een 'verborgen ca mera'-achtige toestand. Weg vallend geluid en een camera die er soms minuten over doet om Mina weer op te pikken er gens in de menigte van Tehe ran. Een film in een film, je kij kers met de neus drukken op de vraag wat echt is en wat niet, dat is een geliefd thema in de Iraanse cinema. Abbas Ki arostami en Mohsen Makh- malbaf verkenden dat terrein al uitvoerig. Panahi maakt de omslag, die natuurlijk schok kender is als je die niet ver wacht, net op het moment dat hij in de portrettering van zijn typetjes aan het einde van zijn Latijn lijkt te zijn. Daarna wil hij dat we ons afvragen wat nu gespeeld is en wat documen tair. Hij geeft een duidelijke aan wijzing dat zijn film nep is. Gedurende de hele film is op de achtergrond te horen dat er een belangrijke voetbalwed strijd gespeeld wordt. Men kijkt ernaar in een etalage, men luistert op transistorra dio's en men roept elkaar de tussenstand toe. In het begin van de film komt het nationale elftal van Iran met twee tegen nul achter tegen Zuid-Korea Maar aan het eind van de film kan heel Teheran de histori sche 6-2 overwinning vieren. Als er werkelijk een breuk in de film zou zitten is het volgen van deze wedstrijd onmoge lijk. Verbeelding Toch blijft de vraag na afloop wie en wat nu echt was en wat uit de verbeelding van Panahi kwam. De mierenhoop die de miljoenenstad Teheran is laat zich nog moeilijker regisseren dan een klein meisje. Panahi presteert het toch, een presta tie waarvoor hij vorig jaar op het filmfestival van Locarno werd onderscheiden met een Gouden Luipaard. Ayneh, yrijdag, zaterdag, maandag en dinsdag in Ci nema Middelburg. Liar In Jonas en Joshua Pate's nieuwste productie Liar is Tim Roth de vermogende alcoholist Walter Wayland, die van de moord op een prostituée wordt verdacht. Michael Rooker en Chris Penn spelen de politie-in- specteurs, die Wayland met be hulp van een leugendetector tot een bekentenis proberen te krij gen. De verdachte ontpopt zich tijdens het verhoor als een ma nipulator. Op zijn beurt plaatst hij de inspecteurs in het ver dachtenbankje. Liar wordt me de door de epileptische aanval len van Wayland een beklem mend steekspel, waarbij het slot veel ruimte laat voor interpreta ties van de kijker. Liar, donderdag 18 en vrijdag 19 maartin 't Beest in Goes. Jackie Chan (r) en Chris Tucker in Rush Hour. De lancering van Hong Konglegende en actieheld Jackie Chan op de Amerikaanse markt is zorgvuldig voorbereid. 'Rumble in The Bronx', geproduceerd in Hong Kong maar gedraaid in Canada, was bedoeld als opwarmer voor de grappigste en qua vechttechniek meest begaafde onder de actiehelden. Rush Hour moet zijn definitieve doorbraak worden naar een Westers publiek. door René Kastelein Dat Brett Ratner de regie voer de, wekt op voorhand geen en thousiasme, want diens vorige actiefilm 'Money Talks' was uitgesproken zwak. De verras sing is daardoor des te groter, want Rush Hour is een speelse actiefilm geworden, waarin Chan als gelegenheidspartner 'motormouth' Chris Tucker naast zich krijgt. Rode draad in het op zich rom melig vertelde filmverhaal is de speurtocht in Los Angeles naar het ontvoerde dochtertje van de consul van Hong Kong (Tzi Ma). Tegen de wens van de FBI in, die met groot materieel op de zaak duikt, wordt detec tive inspecteur Lee (Chan) overgevlogen om bijstand te bieden. Tucker speelt de onhandelba re, schietgrage opschepper van de LAPD die de agent uit Hong Kong als partner in zijn maag krijgt gesplitst, met de opdracht hem zo ver mogelijk van het strijdtoneel te houden. Deze vrolijke variatie op de peper en zoutformule, pakt uitstekend uit. Chan is be heerst en onderkoeld als altijd, zichtbaar ouder geworden maar nog steeds in staat te schitteren met spectaculaire, vloeiend uitgevoerde stunts. 'Sidekick' Tucker is ditmaal nog gestresster dan hij nor maal al is. Poseur Tucker is een fenomeen op zich, met een camerageilheid die doet denken aan Eddie Muphy in zijn 'Saturday Night Live' jaren; een swingende jonge God die maling heeft aan gevestigde normen of goe de smaak. Alles wat Tuckers mond verlaat - en zelden is dat een zinnig woord - heeft ritme Zijn intonatie is onnavolg baar, met de snelheid van een mitrailleursalvo. Tucker is een man, kortom, met het vermo gen om lijken tot leven te wek ken via het woord; een briljant poseur. Hoewel de botsing van cultu ren - een running gag inde film - soms geforceerd aandoet, is de combinatie van Chan en Tucker een uitstekende. Free wheelend banen ze zich een weg door een scenario dat op essentiële punten volstrekt onlogisch is. In Ratner valt nog steeds geen sterk regisseur te ontdekken. Hij heeft niettemin het vermo-1 gen om ruimte te geven aan zijn acteurs, waardoor de film een losheid en speelsheid krijgt die zeldzaam is in dit genre. Inhoudelijke zwaktes te ver over de top getrokkensi tuatieschetsen worden ruim schoots gecompenseerd door het spelplezier en de uitste kende timing van beide hoofd rolspelers. Daarmee wordt Rush Hour het levende bewijs dat een op papier zwak scena rio wel degelijk een amusante film kan opleveren. Rush Hour draait in Cine Ci ty Vlissingen en De Koning Hulst. Een school gaat uit in Teheran. De camera staat midden op een druk kruispunt en volgt een volwassene die het zebra pad opgaat om het verkeer tegen te houden, zodat de naar huis gaande kinderen veilig kunnen oversteken. Aan de overkant pikt de camera iemand anders op die het volgen de zebrapad neemt en zijn we tussen alle auto's door pre cies schuin tegenover het punt aangekomen vanwaar we begonnen te kijken. Eenmaal daar nemen we het zebrapad terug naar de kant van de straat van de school waar we dan eindelijk de hoofdpersoon van de film, de achtjarige Mina, zullen zien. door Piet van de Merwe Regisseur Jafar Panahi, die eerder 'De Witte Ballon' maakte, begint zo zijn film Ay neh (De Spiegel). En zo zit ook een beetje de hele film in el kaar. Hij leidt ons met vaste hand een bepaalde kant uit, om plotseling een haakse hoek te nemen en daarna nog een, waarna hij ons bijna op zijn uitgangspunt heeft terugge bracht. Mina staat voor de hekken van haar school te wachten op haar moeder, die haar iedere dag komt ophalen van school. Maar deze dag is haar moeder laat en moet zij besluiten om alleen de weg naar huis te vin den. Panahi laat in dit deel van de film zien dat hij oog heeft voor 'typetjes', zoals de sja cheraar die Mina achter op zijn scooter meeneemt naar de bushalte. Of de waarzegster, die op de achterbank van de bus de hand leest van haar klanten. Panahi toont ons een stukje van het drukke stads verkeer in Teheran, maar meer nog doet hij net alsof wij via zijn camera en microfoon ech te mensen betrappen in alle daagse situaties en handelin gen Kordaat Totdat op de helft van de film hoofdrolspeelster Mina er plotseling mee kapt. Boos kijkt ze recht in de camera, doet haar hoofddoekje af, neemt het nepgips van haar arm en stapt de stilstaande bus uit, een verwarde filmcrew achterlatend, die met een tweede filmcamera nu ook in beeld komt. Van lijdend voor werp wordt Mina door Panahi onderwerp gemaakt In het eerste deel stelde Mina zich berustend en afwachtend op, daarna wisselt ze met alleen van kostuum en schoenen, maar ook van houding. Kor daat en vol zelfvertrouwen gaat ze vanaf de rijdende film set op weg naar huis. De regis seur in de bus besluit om haar te laten gaan, haar stiekem af luisterend met de zendmicro foon die ze ophad en om haar vanuit een busje te volgen met de filmcamera. In plaats van mooie afgemeten scènes met keurig in beeld ge- De achtjarige Mina speelt de hoofdrol in Ayneh.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16