m
Teheran gespiegeld
Suske en Wiske-veiling
voor Poolse Agnieszka
Jackie Chan swingt
in speelse actiefilm
Boekendorp
in Turfschip
van Breda
1 "I t/m 23 maart
Cine City
VLISSINGEN (8elBios 0900-9363)
Rush Hour. Do. 19 en 21.45 u.. vr. en za. 16.15,
19 en 21.45 u „zo. 13.45, 16.15, 19 en 21.45 u.,
ma. en di. 19 en 21.45 u..
Payback Wo. 13.45,16.15.19 en 21.45 udo. 19
en 21.45 u., vr. 16.15, 19 en 21.45 u., za. en zo.
13.45.16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19 en
21.45 u.;
Stepmom Wo t'm di 19 en 21.45 u.;
Very Bad Things. Wo. t/mdi 19 u.;
Shakespeare in Love. Wo, 13.45,16.15, 19 en
21.45u.,do. 19en21.45u..vr. 16.15,19en21.45
U-. za. en zo. 13.45.16.15,19 en 21.45 u., ma. en
di. 19 en 21.45 u.:
Thin Red Une. Wo. t/m di. 21.15 u
A Bugs Life org. Wo 13.45 en 16 15 u..
Ever After. Wo. 19 u.;
Een Luizenleven. Wo. 13.45 en 16.15 u.. vr.
16.15 u.,za. en zo. 13.45 en 16.15 u.;
You've got mail. Wo. 13.45, 16.15, 19 en 21.45
u..do.19en21.45u.,vr. 16.15,19en21.45u.za.
en zo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., ma. en di. 19
en 21.45 u.;
Meet Joe Black. Wo. 21.15 u.. do., ma endi
21 30 u.;
Enemy of the state. Wo. t'm di 19 u.;
Mulan I Ned.''. Wo., za. en zo. 13.45 en 16.15 u..
Abeltje Wo. 13.45 en 16.15 u., vr 16.15 u.,za.
enzo. 13.45 en 16.15 u.,
The Horse Whisperer Wo. 21 30 u..
Saving Private Ryan. Vr. t/m zo. 21 30 u
Cinema
MIDDELBURG (0118-6134821
Ayneh. Vr. 19,30 u.. za. 22 u., ma. en di. 20 30 u.;
Lola Rennt. Wo. en do. 20.30 u.. vr. 22 u., za.
19.30 u.,zo. 20.30 u.
*t Beest
GOES <0113-223142)
Liar. Do. en vr. 20.30 u.
Madelief, krassen in het tafelblad. Zo. 13.30 u.
De Koning
HULST (0114-312030)
Rush Hour. Do. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., za. 14.
19.15en22 u .zo. 13.45,16.15,19en21.30u.,
ma. endi. 20 u.;
Star Trek. Do. 20 u„ vr. 19.15 u.. za. 22 u„ zo.
1345 en 16.15 u.;
Saving Private Ryan Wo 20 u vr. 19 u., za.
21.15 u.. zo. 16.15 u-, ma. en di. 20 u
Stepmom. Wo. en do. 20 u vr. en za. 22 u., zo.
19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Payback. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22
u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20
The Thin Red Line. Wo. 20 u„ vr. 21.15 u .za. 19
u.. zo. t/m di. 20 u.;
You've got mail. Wo. en do. 20 u.. vr. en za.
19.15 en 22 u.,zo. 1Sen21.30u., ma. endi. 20 u.;
Very bad things. Wo. en do. 20 u vr. 22 u.. za.
19.15 u..zo. 16.15, 19 en 21.30 u.;
Een Luizenleven. Wo. 14u.,vr. 19.15 u.,za. 14
en 19.15 U..ZO. 13.45 en 16 15 u
Abeltje. Wo. enza. 14 u., zo. 13.45 u.;
Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.
Porgy Bess
TERNEUZEN (0115-613293)
Johnny Stecchino Wo.20u.
Ledeltheater
OOSTBURG (0117-452735/453377)
Geen voorstellingen.
Cin em actueel
BERGEN OP ZOOM (0164-254886)
Saving Private Ryan. Wo. 19.30 u.. do. 20 u.. vr.
en za. 21 u„ zo.en ma. 20 u.;
Payback. Wo. en do. 20 u.. vr. en za. 18.45 en
21.30 U-, zo. 16.15,18.45 en 21.30 u„ di. 20 u.;
Stepmom. Vr. en za. 18.45 u., zo. 16.15 u..
Een Luizenleven. Wo. en za. 14 u., zo. 14 en
16.15 u.;
You've got mail. Wo. 20 u., vr. en za. 18.45 en
21.30 u., zo. 14,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20
Mulan (Ned.). Wo. en za. 14 u.;
Abeltje. Wo., za. en zo. 14 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.;
The Mighty. Ma. 20.30 u
Wintersleepers. Di. 20-30 u.
Roxy
BERGEN OP ZOOM (0164-233434)
The Faculty. Za. en zo. 16.15 u..
The Thin Red Line. Do. 20 u„ vr. en za. 20.45 u.,
zo.t/m di. 20 u.;
Rush Hour. Wo. en do. 20 u vr. 18.45 en 21.30
u., za. 14,18.45 en 21.30 u„ zo. 14 en 20 u., ma.
en di. 20 u.;
Ever After. Wo. 20 u., za. 18.30 u..
Een Luizenleven. Wo. 14 u.. vr. 18.45 u za, en
zo. 14 en 16.15 u.;
Abeltje. Wo. 14 u.
De nieuwe lente brengt ook een
nieuwe tuinbeurs: Buitenhuis.
De nieuwkomer biedt een mix
van informatie, entertainment,
tips, adviezen en demonstraties.
Van 18 tot en met 21 maart in
Ahoy' Rotterdam. Geopend:
donderdag en vrijdag 10-22 uur,
zaterdag en zondag 10-17 uur.
Tijdens het Zadenweekend in
de botanische tuinen van de
Universiteit van Utrecht, kunnen
tuinliefhebbers niet alleen hun
kennis over het vermeerderen
van planten verrijken, maar ook
aparte soorten zaden kopen.
Zaterdag 20 en zondag 21 maart
in de botanische tuinen Fort
Hoofddijk, Budapestlaan 17,
Utrecht (De Uithof). Open: 10-16
uur. Info: 030-253.18.26.
De Terneuzense modelspoor
vereniging De Hondekop houdt
zaterdag 20 maart een model-
spoor-hobbybeurs in de boven
zaal van café Du Commerce in
Terneuzen. De toegang tot de
beurs, die open is van 10 tot 17
uur, is gratis.
De verzamelaars van de Drecht
en Merwestreek organiseren
zaterdag 20 maart voor de veer
tigste keer een modeltreinen en
miniatuur-auto ruilbeurs in het
Postiljonhotel in Dordrecht. De
beurs is te bezoeken van 10 tot
15 uur.
DE AVONTUREN VAN
--
5
V. rV** 1«
Suske en Wiske komen zondag 21 maart het Poolse meisje
Agnieszka te hulp. Het zestienjarige meisje lijdt aan leu
kemie en kan alleen gered worden door een kostbare been
mergtransplantatie. Meer dan honderd Suske en Wiske-
artikelen en -strips komen zondag in Delft onder de ha
mer. De opbrengst is bestemd voor de stichting die zich in
zet voor het redden van Agnieszka.
De lachende wolf, Vlaamse ongekleurde uitgave, eerste druk.
door Selma Osman
De veiling is een initiatief van
de Nederlandse Suske en Wis-
ke-collectioneur Dennis Her
man. Het verhaal van het
Poolse meisje greep hem zo
aan dat hij spontaan besloot
een deel van zijn verzameling
te veilen via Internet. Stripan
ti quaar Peter Ottens van strip
boekhandel Bul Super in Delft
zag dit en besloot de actie lan
delijk op te pakken. Hij
schreef strip winkels aan en
peuterde ook wat bijzondere
stukken los bij uitgeverij
Standaard en de erven Van-
dersteen. Het resultaat is een
veiling met zeldzame stukken
ter waarde van duizenden gul
dens, maar ook leuke hebbe
dingetjes van vijf gulden. „Al
les helpt, om dat geld bij
elkaar te krijgen", zegt Peter
Ottens.
Bijzonder zijn een aantal ge
nummerde en gesigneerde
luxe medewerkers-exempla
ren. Die brengen volgens Otten
twee tot drieenhalfduizend
gulden op. „Als we 10.000 gul
den binnenhalen kan de ope
ratie doorgaan. In Polen staat
de teller van de stichting al op
80.000 gulden." Een leuke tip
voor Zeeuwen is kavel 29: Sus
ke en Wiske in het Zeeuws Mu
seum. Een ongekleurde vier-
pagina-strip met bijbehorend
rondleidingsfoldertje van het
museum. Geschatte op
brengst: twee tientjes.
De Suske en Wiske-veiling
voor Agnieszka wordt ge
houden in zalencentrum
Delf stede, Phoenixstraat
66 in Delft en begint om
14.00 uur. Vanaf 12.00 uur
zijn de te veilen kavels te
bezichtigen. Een complete
lijst hiervan is te vinden op
Internet:
www.casema.net/
-dmherman/sw.htm
Fruitteeltmuseum opent depot
Het museum moet vooral mu
seum blijven. Daarom opent
het Fruitteeltmuseum in Ka-
pelle vandaag de nieuwe wis
seltentoonstelling Open de
pot met 50 nieuwe aanwin
sten.
Bij het museum komt weke
lijks wei iets binnen. Oude
boeken, oude foto's, filmfrag
menten. Niet alle aanwinsten
kunnen permanent worden
getoond. Daarom heeft het
museum besloten de komende
maanden plek in te ruimen
voor die spullen. „Het is ei
genlijk een eerbetoon aan alle
gulle gevers", vertelt beheer
der mevrouw J.C. Hemmes.
Heel speciaal vindt zij een se
rie maquetteboompjes die be
gin deze eeuw zijn gemaakt
uit echte takjes. „Die werden
vroeger gebruikt in het on
derwijs, om te laten zien hoe
je bomen moet snoeien en lei
den. Het zijn oude technie
ken, ze stammen nog uit de
hoogstamtijd." Daarnaast
zijn oude filmfragmenten op
video gezet. Onder meer een
film van cineast Roosdorf uit
1938.
In de presentatie is aandacht
besteed aan de museale taken
van het museum. „Ook die
komen naar voren in een de
pot. Een museum bewaart
dingen voor de toekomst. Nu
is er nog een heleboel uit deze
eeuw. maar opeens is alles
weg."
De expositie Open depot
met 50 nieuwe aanwin
sten is de komende vijf
maanden te zien in Fruit
teeltmuseum in Kapelle.
De opening wordt van
daag om 16 uur verricht
door fruitteler W. de Ja
ger.
Wie nog niet genoeg verwend
is tijdens de boekenweek,
moet op zondag 21 maart een
bezoek brengen aan het Turf
schip in Breda.
Daar wordt die dag een van
de grootste boekenbeurzen
van de Benelux gehouden.
Het Turfschip is voor een dag
boekendorp.
Vijfhonderdzevenentwintig
meter marktkraam gevuld
met alles wat onder de noe
mer 'drukwerk' valt. Van
streekroman tot studieboek,
oude prentbriefkaarten en
drukwerkcuriosa, boekenleg
gers, kalenders en kranten; de
Boekenenz.Beurs heeft het
allemaal in huis.
Het grootste deel van de han
del zijn niet meer in de nieu
we boekhandel verkrijgbare
boeken.
Naast handelaren, wordt bij
na de helft van de stands be
volkt door particulieren die
hun boekenkast eens flink
hebben uitgeruimd. De hele
dag door worden gratis taxa
ties verricht.
De Boekenenz.Beurs
wordt op zondag 21
maart van 10 tot 16.30 uur
gehouden in het Turfschip
in Breda. Entree: f 6,50,
kinderen, studenten, 65-
plussers en houders Bre-
dapas f 5,-.
brachte personages, krijgen
we opeens een 'verborgen ca
mera'-achtige toestand. Weg
vallend geluid en een camera
die er soms minuten over doet
om Mina weer op te pikken er
gens in de menigte van Tehe
ran. Een film in een film, je kij
kers met de neus drukken op
de vraag wat echt is en wat
niet, dat is een geliefd thema in
de Iraanse cinema. Abbas Ki
arostami en Mohsen Makh-
malbaf verkenden dat terrein
al uitvoerig. Panahi maakt de
omslag, die natuurlijk schok
kender is als je die niet ver
wacht, net op het moment dat
hij in de portrettering van zijn
typetjes aan het einde van zijn
Latijn lijkt te zijn. Daarna wil
hij dat we ons afvragen wat nu
gespeeld is en wat documen
tair.
Hij geeft een duidelijke aan
wijzing dat zijn film nep is.
Gedurende de hele film is op de
achtergrond te horen dat er
een belangrijke voetbalwed
strijd gespeeld wordt. Men
kijkt ernaar in een etalage,
men luistert op transistorra
dio's en men roept elkaar de
tussenstand toe. In het begin
van de film komt het nationale
elftal van Iran met twee tegen
nul achter tegen Zuid-Korea
Maar aan het eind van de film
kan heel Teheran de histori
sche 6-2 overwinning vieren.
Als er werkelijk een breuk in
de film zou zitten is het volgen
van deze wedstrijd onmoge
lijk.
Verbeelding
Toch blijft de vraag na afloop
wie en wat nu echt was en wat
uit de verbeelding van Panahi
kwam. De mierenhoop die de
miljoenenstad Teheran is laat
zich nog moeilijker regisseren
dan een klein meisje. Panahi
presteert het toch, een presta
tie waarvoor hij vorig jaar op
het filmfestival van Locarno
werd onderscheiden met een
Gouden Luipaard.
Ayneh, yrijdag, zaterdag,
maandag en dinsdag in Ci
nema Middelburg.
Liar
In Jonas en Joshua Pate's
nieuwste productie Liar is Tim
Roth de vermogende alcoholist
Walter Wayland, die van de
moord op een prostituée wordt
verdacht. Michael Rooker en
Chris Penn spelen de politie-in-
specteurs, die Wayland met be
hulp van een leugendetector tot
een bekentenis proberen te krij
gen. De verdachte ontpopt zich
tijdens het verhoor als een ma
nipulator. Op zijn beurt plaatst
hij de inspecteurs in het ver
dachtenbankje. Liar wordt me
de door de epileptische aanval
len van Wayland een beklem
mend steekspel, waarbij het slot
veel ruimte laat voor interpreta
ties van de kijker.
Liar, donderdag 18 en vrijdag 19
maartin 't Beest in Goes.
Jackie Chan (r) en Chris Tucker in Rush Hour.
De lancering van Hong Konglegende en actieheld Jackie
Chan op de Amerikaanse markt is zorgvuldig voorbereid.
'Rumble in The Bronx', geproduceerd in Hong Kong maar
gedraaid in Canada, was bedoeld als opwarmer voor de
grappigste en qua vechttechniek meest begaafde onder de
actiehelden. Rush Hour moet zijn definitieve doorbraak
worden naar een Westers publiek.
door René Kastelein
Dat Brett Ratner de regie voer
de, wekt op voorhand geen en
thousiasme, want diens vorige
actiefilm 'Money Talks' was
uitgesproken zwak. De verras
sing is daardoor des te groter,
want Rush Hour is een speelse
actiefilm geworden, waarin
Chan als gelegenheidspartner
'motormouth' Chris Tucker
naast zich krijgt.
Rode draad in het op zich rom
melig vertelde filmverhaal is
de speurtocht in Los Angeles
naar het ontvoerde dochtertje
van de consul van Hong Kong
(Tzi Ma). Tegen de wens van de
FBI in, die met groot materieel
op de zaak duikt, wordt detec
tive inspecteur Lee (Chan)
overgevlogen om bijstand te
bieden.
Tucker speelt de onhandelba
re, schietgrage opschepper
van de LAPD die de agent uit
Hong Kong als partner in zijn
maag krijgt gesplitst, met de
opdracht hem zo ver mogelijk
van het strijdtoneel te houden.
Deze vrolijke variatie op de
peper en zoutformule, pakt
uitstekend uit. Chan is be
heerst en onderkoeld als altijd,
zichtbaar ouder geworden
maar nog steeds in staat te
schitteren met spectaculaire,
vloeiend uitgevoerde stunts.
'Sidekick' Tucker is ditmaal
nog gestresster dan hij nor
maal al is.
Poseur
Tucker is een fenomeen op
zich, met een camerageilheid
die doet denken aan Eddie
Muphy in zijn 'Saturday Night
Live' jaren; een swingende
jonge God die maling heeft
aan gevestigde normen of goe
de smaak. Alles wat Tuckers
mond verlaat - en zelden is dat
een zinnig woord - heeft ritme
Zijn intonatie is onnavolg
baar, met de snelheid van een
mitrailleursalvo. Tucker is een
man, kortom, met het vermo
gen om lijken tot leven te wek
ken via het woord; een briljant
poseur.
Hoewel de botsing van cultu
ren - een running gag inde film
- soms geforceerd aandoet, is
de combinatie van Chan en
Tucker een uitstekende. Free
wheelend banen ze zich een
weg door een scenario dat op
essentiële punten volstrekt
onlogisch is.
In Ratner valt nog steeds geen
sterk regisseur te ontdekken.
Hij heeft niettemin het vermo-1
gen om ruimte te geven aan
zijn acteurs, waardoor de film
een losheid en speelsheid
krijgt die zeldzaam is in dit
genre. Inhoudelijke zwaktes
te ver over de top getrokkensi
tuatieschetsen worden ruim
schoots gecompenseerd door
het spelplezier en de uitste
kende timing van beide hoofd
rolspelers. Daarmee wordt
Rush Hour het levende bewijs
dat een op papier zwak scena
rio wel degelijk een amusante
film kan opleveren.
Rush Hour draait in Cine Ci
ty Vlissingen en De Koning
Hulst.
Een school gaat uit in Teheran. De camera staat midden op
een druk kruispunt en volgt een volwassene die het zebra
pad opgaat om het verkeer tegen te houden, zodat de naar
huis gaande kinderen veilig kunnen oversteken. Aan de
overkant pikt de camera iemand anders op die het volgen
de zebrapad neemt en zijn we tussen alle auto's door pre
cies schuin tegenover het punt aangekomen vanwaar we
begonnen te kijken. Eenmaal daar nemen we het zebrapad
terug naar de kant van de straat van de school waar we
dan eindelijk de hoofdpersoon van de film, de achtjarige
Mina, zullen zien.
door Piet van de Merwe
Regisseur Jafar Panahi, die
eerder 'De Witte Ballon'
maakte, begint zo zijn film Ay
neh (De Spiegel). En zo zit ook
een beetje de hele film in el
kaar. Hij leidt ons met vaste
hand een bepaalde kant uit,
om plotseling een haakse hoek
te nemen en daarna nog een,
waarna hij ons bijna op zijn
uitgangspunt heeft terugge
bracht.
Mina staat voor de hekken van
haar school te wachten op
haar moeder, die haar iedere
dag komt ophalen van school.
Maar deze dag is haar moeder
laat en moet zij besluiten om
alleen de weg naar huis te vin
den. Panahi laat in dit deel van
de film zien dat hij oog heeft
voor 'typetjes', zoals de sja
cheraar die Mina achter op
zijn scooter meeneemt naar de
bushalte. Of de waarzegster,
die op de achterbank van de
bus de hand leest van haar
klanten. Panahi toont ons een
stukje van het drukke stads
verkeer in Teheran, maar meer
nog doet hij net alsof wij via
zijn camera en microfoon ech
te mensen betrappen in alle
daagse situaties en handelin
gen
Kordaat
Totdat op de helft van de film
hoofdrolspeelster Mina er
plotseling mee kapt. Boos
kijkt ze recht in de camera,
doet haar hoofddoekje af,
neemt het nepgips van haar
arm en stapt de stilstaande bus
uit, een verwarde filmcrew
achterlatend, die met een
tweede filmcamera nu ook in
beeld komt. Van lijdend voor
werp wordt Mina door Panahi
onderwerp gemaakt In het
eerste deel stelde Mina zich
berustend en afwachtend op,
daarna wisselt ze met alleen
van kostuum en schoenen,
maar ook van houding. Kor
daat en vol zelfvertrouwen
gaat ze vanaf de rijdende film
set op weg naar huis. De regis
seur in de bus besluit om haar
te laten gaan, haar stiekem af
luisterend met de zendmicro
foon die ze ophad en om haar
vanuit een busje te volgen met
de filmcamera.
In plaats van mooie afgemeten
scènes met keurig in beeld ge-
De achtjarige Mina speelt de hoofdrol in Ayneh.