Gewoon kwajongensd/e
Acda en De Munnik
weer vlinders
Neil Diamond heeft
Golden Earring in Goes
Acda De Munnik. In een mum van tijd van de relatieve rust van de kleine thea
ters, naar een ongekende populariteit en steevast overvolle theaterzalen. Tho
mas en Paul blijven met beide benen op de grond staan en laten zich door het suc
ces niet overdonderen. Het tweede programma Deel 2 brengt ze naar de grotere
theaters en het derde programma kan nog even op zich laten wachten. Bang voor
een te grote druk door al die publieke belangstelling is het tweetal niet: „Het is
een grotere druk om gemotiveerd te blijven als je voor dertien of veertien man
moet spelen."
gemeden. Bob Gaudio, de pro
ducer; wilde Love on the rocks
van The Jazzsinger erbij doen
en wat dingen van Jonathan
Livingston Seagull. Dat heb ik
hern uit zijn hoofd gepraat. Dit
album gaat niet over Neil Dia
mond, de componist. Het laat
hem horen als zanger, als ver
tolker van z'n eigen favorie
ten." -
The movie album is een aan
eenschakeling van herinne
ringen. Van Unchained Melo
dy tot Windmills of your mind,
van And I love her tot Can't
help falling in love. Zelfs het
laatste kassucces, My heart
will go on uit Titanic, is nog
snel meegenomen. Toch, een
megahit voor Neil Diamond
zal er niet opstaan.
Geen probleem, vindt de zan
ger die sinds 1980 Love on the
rocks en Hello Again) geen sin
glesuccessen meer kende. „Het
is een bevrijding als je je daar
niet meer druk om hoeft te ma
ken. Gewoon lekker de dingen
doen die je zelf leuk vindt en
waarvan ook nog eens blijkt
dat het publiek ze apprecieert.
Dat je desondanks hun aan
dacht blijft houden."
Hij komt nog" eens terug op de
druk die het maken van de
nieuwe cd destijds kennelijk
Tóch met zich mee bracht. In
het begin, vlak nadat de maat
schappij begin vorig jaar het
idee voor het filmalbum bij
hem had neergelegd, had hij
angst gevoeld. Het klinkt als
een verontschuldiging. „Maar
toen ik eenmaal met mijn stem
een tachtig man sterk orkest
had geleid, voelde ik voor het
eerst sinds lange tijd weer eens
vlinders in mijn buik."
Neil Diamond, een gevierde
artiest die goud en platina
nauwelijks nog uit elkaar kan
houden en die in zijn imposan
te loopbaan alles al eens mee
heeft gemaakt, zegt dat hij aan
de hand van dirigent Elmer
Bernstein een ervaring beleef
de die zelfs voor hem helemaal
nieuw was. „Ik weet nauwe
lijks hoe ik het uit moet leggen.
Of, misschien toch. Beeld je
zelf in, dat je staat te zingen
onder de douche. Je bent op je
best. Vei-menigvuldig die op
winding met honderd en je
weet een klein beetje wat ik
voelde voor dat grote orkest."
Neil Diamond: vanavond
woensdagen morgen (d
onderdag) in Ahoy' in Rot
terdam (20 uur).
Barry Hay (links) en George Kooymans, twee kopstukken van de Earring, foto Henriëtte Guest
De Golden Earring geeft za
terdag een concert in de Zee
landhallen in Goes. De Haag
se 'Godfathers van de rock'
staan ruim 35 jaar aan de top
en hebben inmiddels drie ge
neraties popliefhebbers aan
zich weten te binden. De
groep, onder meer bekend
van grote hits als 'Twilight
Zone' en 'Radar Love', brengt
volgende week 'Paradise in
distress' uit, het 29ste album.
Het titelnummer daarvan
staat al vier weken genoteerd
in de top 100. Live staat de
Golden Earring garant voor
een stevig rockconcert. In het
voorprogramma staat de
band Morthership.
De Golden Earring treedt
zaterdag op in de Zee
landhallen in Goesaan
vang 20.30 uur.
Niet Uit het Raam
staat voor
lachen met
toegeknepen billen
12
Saxofoonsextet
De Zes Winden
in Middelburg
13
Watertoren van
Oost-Souburg
vol kunstige
cirkels
15
door Jan Pieterse
Thomas Acda zingt wat voor
zich uit: „Ik had het allermooi
ste leven, sliep op een goudge-
stikt matras, maar nergens
had ik foto's, foto's van van
daag, dat ze gelukkig was..."
Maar het kan ook worden: 'Fo
to's van vandaag, dat ik geluk
kig was'. Dan wordt het een
heel andere tekst. Thomas pro
beert een nieuwe zin en Paul de
Munnik denkt meteen mee:
„En ergens had ik een foto, in
plaats van nergens." Acda
puzzelt verder: „Ik moet er
gens een foto hebben, dat vind
ik ook wel fraai hoor. Een man
die bedenkt wat hij allemaal
heeft, maar nergens heeft hij
foto's... Ik lees een nieuwe
tekst ook vaak voor aan de the
atertechnici, als ze dan wazig
kijken, weet ik dat-ie nog niet
af is."
Thomas Acda en Paul de Mun
nik? Dankzij hits als 'Ik ben me
zelf niet of nooit geweest' en
'Laat me slapen' kent nu iede
re Nederlander ze, terwijl het
cabaretduo zo'n twee jaar ge
leden nog stilletjes langs de
kleine theaters toerde. Inmid
dels zouden de jongens Ahoy'
moeiteloos vol krijgen. Er zijn
geen zalen meer die niet zijn
uitverkocht als ze langsko
men.
Thomas Acda stelt ons gerust:
„Dat komt wel weer, wacht ons
derde programma maar af."
En Paul de Munnik benadrukt
dat het eigenlijk gewoon kwa-
jongenswerk blijft: „Maar
daarom is het juist zo leuk om
te doen."
Helden
De titel van het eerste pro
gramma was 'Zwerf on'. Tho
mas Acda had het boek 'On the
road' van Jack Kerouac gele
zen over een rondtrekkend
vriendenclubje dat een leven
leidde met seks, drugs en poë
zie in het Amerika van de jaren
vijftig. Dat is niet de tijd waar
in Thomas zelf opgroeide. Ac-
programma zaten en voor ons
is de angel eruit. We staan niet
meer in de coulissen te zweten.
Bovendien hebben we meteen
een mooie inleiding op Deel 2.
De nieuwe voorstelling is op
gehangen aan de legendari
sche tekst van John Lennon:
'Life is what happens to you
while you're busy making
other plans'. Acda hoorde die
zin per ongeluk toen hij naar
een film zat te kijken. „Dat
was werkelijk het enige dat we
hadden - verder stond nog niks
van dat tweede programma op
papier. Toen ik die tekst hoor
de, begon de motor te draaien.
En dan begint het eeuwige ge
ouwehoer. We gaan met z'n
drieën eten of op een terrasje
zitten of door het Amsterdam
se bos wandelen."
Die derde is in dit geval Ruut
Weissman. Cabaretregisseur
en directeur van de Klein
kunstacademie, waar Thomas
en Paul hun opleiding volg
den. Thomas verwijt Ruut dat
hij nu cabaretier is omdat hij
hem naar de opleiding haalde:
„Het is tot in lengte van dagen
zijn schuld dat ik cabaret
maak. Dus dat lost-ie dan
maar op ook door ons te regis
seren. Het lekkere is dat we he
lemaal hetzelfde denken."
Paul: „Nog even over die
structuur van ons programma:
er zitten in onze programma's
tot nu toe steeds twee jongens
die hun verhaal doen. Daai"-
naast hebben we de rol van
twee vertellers en we zeggen
als Thomas en Paul nog din
gen. Bovendien zijn de liedjes
natuurlijk ook verhalen op
zich. Dus we hebben allerlei
verschillende vormen waarin
we de tekst brengen."
Acda en De Munnik met
hun programma Deel 2:
dinsdag 23 maart om 20.30
uur in 't Beest in Goes;
woensdag 24 maart om 20
uur in het Zuidlandtheater
Terneuzen; woensdag 21
april Stadsschouwburg
Middelburg.
Diamond-song I'm a belie
ver) Veel later werd met het
reggae-sausje van UB 40 Red
red ivine een wereldhit.
Zoals ook Diamond zichzelf
nooit te groot heeft gevoeld om
het werk van anderen op te ne
men. „Ik realiseerde me heel
lang geleden al dat ik niet de
enige componist op deze we
reld ben. Waarom het wiel op
nieuw uitvinden als dat al is
gebeurd en vaak nog goed ook,
Ik hou ervanmuziek van ande
ren te zingen. Deze nieuwe cd
staat er vol mee. Ik heb zelfs
met opzet eigen nummers
Neil Leslie Diamond, van 24 januari 1941 te New York,
schreef in 1973 de soundtrack voor Jonathan Livingston
■Seagull, het aandoenlijke verhaal van een zeemeeuw. In
1980 verzorgde de gevierde Amerikaanse zanger niet al
leen de muziek maar speelde hij ook zelf de hoofdrol in The
Jazzsinger. Eind vorig jaar verscheen zijn 46ste cd. The
movie album (As time goes by) is een derde knipoog naar
het witte doek. „Voor het eerst sinds lange tijd", zegt Dia
mond, „voelde ik weer eens vlinders in mijn buik."
door Ruud Barnier ze maar op) maar die ook an
deren in zijn onuitputtelijke
In het kader van zijn zoveelste voorraad liet graaien. The
wereldtournee doet Neil Dia- Monkees dankten hun kort-
mond vandaag (woensdag) en stondige roem vooral aan een
morgen (donderdag) Ahoy' in
Rotterdam aan.
Neil Diamond, eerste zoon van
een Amerikaans echtpaar met
Pools/Russische achtergrond,
waszestienjaartoenhij opzijn
tweedehands gitaar Hear
them bells speelde, z'n eerste
eigen compositie. Daarna
volgden de hits elkaar in rap
temo op. En zijn albums, met
een wereldwijde afzet van
meer dan vijftig miljoen, von
den al net zo makkelijk hun
weg naar de kopers.
Diamond was lange tijd een
fabriek die niet alleen zichzelf
voorzag (Cracklin' Rosie,
Sweet Caroline, Song Sung
Blue, Beautiful Noise en noem Neil Diamond: „Ik hou ervan muziek van anderen te zingen."
woensdag 17 maart 1999
Achtjarige
Mina toont
haar Teheran
16
Fruitteeltmuseum
in Kapelle
opent depot
vol aanwinsten
16
che voor onze voorstelling:
twee van die stoere jongens die
niet verder komen dan Mui-
derberg. Dat eerste program
ma 'Zwerf on' had een sukke
lig verhaal, maar dat vond ik
leuk omclat de hoofdpersonen
net zulke sukkels zijn als de
verteller van 'On the road'."
da: „Nee, maar ik werd op de
Kleinkunstacademie al een
ouwe hippie genoemd. Wat ik
mooi vind aan dat boek, is dat
de verteller niet de held is. Ver
der stond er in mi j n exemplaar
ook een foto van twee jongens
die tegen een muur leunden en
dat leek ons een bxiljant affi-
De programma's van Acda en
De Murmik gaan over helden.
Mede door het gigantische
succes van hun cd's zittenze nu
zelf ook in die x-ol. Daax'om
hébben ze dat aspect in het
tweede theatex-programma
heel erg ovex-tx-okken. Er zit
een act in die over de Acda en
De Munnik-mania gaat. Tho
mas: „Daarin sta ik ontzettend
arrogant te doen. Dat slaat in
eerste instantie op de situatie
in '97 toen we net waren doox--
gebroken met de eerste cd.
Maar wat er daarna in '98 ge
beurde, is nog drie keer erger
natuurlijk. Daar wex-d die ma-
nia-act nog geestiger van, toen
kwamen er alleen maar grap-
penbij."
Zoals de naam al doet vermoe-
den moet het programma Acda
en De Munnik Deel 2 gezien
worden als een vervolg op het
eerste. Voor aanvang van de
voorstelling staat het duo al op
het podium en zingt de liedjes
uit het eerste programma.
„Dat is per ongeluk ontstaan",
legt Thomas uit. „We wax-en
een keer de inloop-cd vergeten
en zijn toen zelf maar alvast
gaan spelen. Dat werkt aan al
le kanten. De mensen hox-en de
nummers nog die in het eerste
Thomas Acda nu^steeds
„Er zittenjongens die hun verhaal doe