Gewoon kwajongensd/e Acda en De Munnik weer vlinders Neil Diamond heeft Golden Earring in Goes Acda De Munnik. In een mum van tijd van de relatieve rust van de kleine thea ters, naar een ongekende populariteit en steevast overvolle theaterzalen. Tho mas en Paul blijven met beide benen op de grond staan en laten zich door het suc ces niet overdonderen. Het tweede programma Deel 2 brengt ze naar de grotere theaters en het derde programma kan nog even op zich laten wachten. Bang voor een te grote druk door al die publieke belangstelling is het tweetal niet: „Het is een grotere druk om gemotiveerd te blijven als je voor dertien of veertien man moet spelen." gemeden. Bob Gaudio, de pro ducer; wilde Love on the rocks van The Jazzsinger erbij doen en wat dingen van Jonathan Livingston Seagull. Dat heb ik hern uit zijn hoofd gepraat. Dit album gaat niet over Neil Dia mond, de componist. Het laat hem horen als zanger, als ver tolker van z'n eigen favorie ten." - The movie album is een aan eenschakeling van herinne ringen. Van Unchained Melo dy tot Windmills of your mind, van And I love her tot Can't help falling in love. Zelfs het laatste kassucces, My heart will go on uit Titanic, is nog snel meegenomen. Toch, een megahit voor Neil Diamond zal er niet opstaan. Geen probleem, vindt de zan ger die sinds 1980 Love on the rocks en Hello Again) geen sin glesuccessen meer kende. „Het is een bevrijding als je je daar niet meer druk om hoeft te ma ken. Gewoon lekker de dingen doen die je zelf leuk vindt en waarvan ook nog eens blijkt dat het publiek ze apprecieert. Dat je desondanks hun aan dacht blijft houden." Hij komt nog" eens terug op de druk die het maken van de nieuwe cd destijds kennelijk Tóch met zich mee bracht. In het begin, vlak nadat de maat schappij begin vorig jaar het idee voor het filmalbum bij hem had neergelegd, had hij angst gevoeld. Het klinkt als een verontschuldiging. „Maar toen ik eenmaal met mijn stem een tachtig man sterk orkest had geleid, voelde ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens vlinders in mijn buik." Neil Diamond, een gevierde artiest die goud en platina nauwelijks nog uit elkaar kan houden en die in zijn imposan te loopbaan alles al eens mee heeft gemaakt, zegt dat hij aan de hand van dirigent Elmer Bernstein een ervaring beleef de die zelfs voor hem helemaal nieuw was. „Ik weet nauwe lijks hoe ik het uit moet leggen. Of, misschien toch. Beeld je zelf in, dat je staat te zingen onder de douche. Je bent op je best. Vei-menigvuldig die op winding met honderd en je weet een klein beetje wat ik voelde voor dat grote orkest." Neil Diamond: vanavond woensdagen morgen (d onderdag) in Ahoy' in Rot terdam (20 uur). Barry Hay (links) en George Kooymans, twee kopstukken van de Earring, foto Henriëtte Guest De Golden Earring geeft za terdag een concert in de Zee landhallen in Goes. De Haag se 'Godfathers van de rock' staan ruim 35 jaar aan de top en hebben inmiddels drie ge neraties popliefhebbers aan zich weten te binden. De groep, onder meer bekend van grote hits als 'Twilight Zone' en 'Radar Love', brengt volgende week 'Paradise in distress' uit, het 29ste album. Het titelnummer daarvan staat al vier weken genoteerd in de top 100. Live staat de Golden Earring garant voor een stevig rockconcert. In het voorprogramma staat de band Morthership. De Golden Earring treedt zaterdag op in de Zee landhallen in Goesaan vang 20.30 uur. Niet Uit het Raam staat voor lachen met toegeknepen billen 12 Saxofoonsextet De Zes Winden in Middelburg 13 Watertoren van Oost-Souburg vol kunstige cirkels 15 door Jan Pieterse Thomas Acda zingt wat voor zich uit: „Ik had het allermooi ste leven, sliep op een goudge- stikt matras, maar nergens had ik foto's, foto's van van daag, dat ze gelukkig was..." Maar het kan ook worden: 'Fo to's van vandaag, dat ik geluk kig was'. Dan wordt het een heel andere tekst. Thomas pro beert een nieuwe zin en Paul de Munnik denkt meteen mee: „En ergens had ik een foto, in plaats van nergens." Acda puzzelt verder: „Ik moet er gens een foto hebben, dat vind ik ook wel fraai hoor. Een man die bedenkt wat hij allemaal heeft, maar nergens heeft hij foto's... Ik lees een nieuwe tekst ook vaak voor aan de the atertechnici, als ze dan wazig kijken, weet ik dat-ie nog niet af is." Thomas Acda en Paul de Mun nik? Dankzij hits als 'Ik ben me zelf niet of nooit geweest' en 'Laat me slapen' kent nu iede re Nederlander ze, terwijl het cabaretduo zo'n twee jaar ge leden nog stilletjes langs de kleine theaters toerde. Inmid dels zouden de jongens Ahoy' moeiteloos vol krijgen. Er zijn geen zalen meer die niet zijn uitverkocht als ze langsko men. Thomas Acda stelt ons gerust: „Dat komt wel weer, wacht ons derde programma maar af." En Paul de Munnik benadrukt dat het eigenlijk gewoon kwa- jongenswerk blijft: „Maar daarom is het juist zo leuk om te doen." Helden De titel van het eerste pro gramma was 'Zwerf on'. Tho mas Acda had het boek 'On the road' van Jack Kerouac gele zen over een rondtrekkend vriendenclubje dat een leven leidde met seks, drugs en poë zie in het Amerika van de jaren vijftig. Dat is niet de tijd waar in Thomas zelf opgroeide. Ac- programma zaten en voor ons is de angel eruit. We staan niet meer in de coulissen te zweten. Bovendien hebben we meteen een mooie inleiding op Deel 2. De nieuwe voorstelling is op gehangen aan de legendari sche tekst van John Lennon: 'Life is what happens to you while you're busy making other plans'. Acda hoorde die zin per ongeluk toen hij naar een film zat te kijken. „Dat was werkelijk het enige dat we hadden - verder stond nog niks van dat tweede programma op papier. Toen ik die tekst hoor de, begon de motor te draaien. En dan begint het eeuwige ge ouwehoer. We gaan met z'n drieën eten of op een terrasje zitten of door het Amsterdam se bos wandelen." Die derde is in dit geval Ruut Weissman. Cabaretregisseur en directeur van de Klein kunstacademie, waar Thomas en Paul hun opleiding volg den. Thomas verwijt Ruut dat hij nu cabaretier is omdat hij hem naar de opleiding haalde: „Het is tot in lengte van dagen zijn schuld dat ik cabaret maak. Dus dat lost-ie dan maar op ook door ons te regis seren. Het lekkere is dat we he lemaal hetzelfde denken." Paul: „Nog even over die structuur van ons programma: er zitten in onze programma's tot nu toe steeds twee jongens die hun verhaal doen. Daai"- naast hebben we de rol van twee vertellers en we zeggen als Thomas en Paul nog din gen. Bovendien zijn de liedjes natuurlijk ook verhalen op zich. Dus we hebben allerlei verschillende vormen waarin we de tekst brengen." Acda en De Munnik met hun programma Deel 2: dinsdag 23 maart om 20.30 uur in 't Beest in Goes; woensdag 24 maart om 20 uur in het Zuidlandtheater Terneuzen; woensdag 21 april Stadsschouwburg Middelburg. Diamond-song I'm a belie ver) Veel later werd met het reggae-sausje van UB 40 Red red ivine een wereldhit. Zoals ook Diamond zichzelf nooit te groot heeft gevoeld om het werk van anderen op te ne men. „Ik realiseerde me heel lang geleden al dat ik niet de enige componist op deze we reld ben. Waarom het wiel op nieuw uitvinden als dat al is gebeurd en vaak nog goed ook, Ik hou ervanmuziek van ande ren te zingen. Deze nieuwe cd staat er vol mee. Ik heb zelfs met opzet eigen nummers Neil Leslie Diamond, van 24 januari 1941 te New York, schreef in 1973 de soundtrack voor Jonathan Livingston ■Seagull, het aandoenlijke verhaal van een zeemeeuw. In 1980 verzorgde de gevierde Amerikaanse zanger niet al leen de muziek maar speelde hij ook zelf de hoofdrol in The Jazzsinger. Eind vorig jaar verscheen zijn 46ste cd. The movie album (As time goes by) is een derde knipoog naar het witte doek. „Voor het eerst sinds lange tijd", zegt Dia mond, „voelde ik weer eens vlinders in mijn buik." door Ruud Barnier ze maar op) maar die ook an deren in zijn onuitputtelijke In het kader van zijn zoveelste voorraad liet graaien. The wereldtournee doet Neil Dia- Monkees dankten hun kort- mond vandaag (woensdag) en stondige roem vooral aan een morgen (donderdag) Ahoy' in Rotterdam aan. Neil Diamond, eerste zoon van een Amerikaans echtpaar met Pools/Russische achtergrond, waszestienjaartoenhij opzijn tweedehands gitaar Hear them bells speelde, z'n eerste eigen compositie. Daarna volgden de hits elkaar in rap temo op. En zijn albums, met een wereldwijde afzet van meer dan vijftig miljoen, von den al net zo makkelijk hun weg naar de kopers. Diamond was lange tijd een fabriek die niet alleen zichzelf voorzag (Cracklin' Rosie, Sweet Caroline, Song Sung Blue, Beautiful Noise en noem Neil Diamond: „Ik hou ervan muziek van anderen te zingen." woensdag 17 maart 1999 Achtjarige Mina toont haar Teheran 16 Fruitteeltmuseum in Kapelle opent depot vol aanwinsten 16 che voor onze voorstelling: twee van die stoere jongens die niet verder komen dan Mui- derberg. Dat eerste program ma 'Zwerf on' had een sukke lig verhaal, maar dat vond ik leuk omclat de hoofdpersonen net zulke sukkels zijn als de verteller van 'On the road'." da: „Nee, maar ik werd op de Kleinkunstacademie al een ouwe hippie genoemd. Wat ik mooi vind aan dat boek, is dat de verteller niet de held is. Ver der stond er in mi j n exemplaar ook een foto van twee jongens die tegen een muur leunden en dat leek ons een bxiljant affi- De programma's van Acda en De Murmik gaan over helden. Mede door het gigantische succes van hun cd's zittenze nu zelf ook in die x-ol. Daax'om hébben ze dat aspect in het tweede theatex-programma heel erg ovex-tx-okken. Er zit een act in die over de Acda en De Munnik-mania gaat. Tho mas: „Daarin sta ik ontzettend arrogant te doen. Dat slaat in eerste instantie op de situatie in '97 toen we net waren doox-- gebroken met de eerste cd. Maar wat er daarna in '98 ge beurde, is nog drie keer erger natuurlijk. Daar wex-d die ma- nia-act nog geestiger van, toen kwamen er alleen maar grap- penbij." Zoals de naam al doet vermoe- den moet het programma Acda en De Munnik Deel 2 gezien worden als een vervolg op het eerste. Voor aanvang van de voorstelling staat het duo al op het podium en zingt de liedjes uit het eerste programma. „Dat is per ongeluk ontstaan", legt Thomas uit. „We wax-en een keer de inloop-cd vergeten en zijn toen zelf maar alvast gaan spelen. Dat werkt aan al le kanten. De mensen hox-en de nummers nog die in het eerste Thomas Acda nu^steeds „Er zittenjongens die hun verhaal doe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11