Meer geld naar vluchtelingenwerk PZC Oprichter John White's Big Band draagt het dirigentenstokje over 4 FAMILIE-ALBUM Intiem onderonsje met Slagwerkgroep Boer en Clematide zijn zwierig en alert Je verleest je verstand nog eens zeeland maandag 15 maart 1999 Eerste Zeeuwse middag VVV neemt rondleiding in het stadhuis over Middelburgse afdeling krijgt extra subsidie door toename adressen kunst cultuur WESTKAPELLE Stokvis, 'blokjes' en het Westkappels Kwartet. Daar draaide het zondagavond alle maal om tijdens de eer ste Zeeuwse Middag in het Kasteel van Bata via in Westkapelle. Obers in Zeeuwse kle derdracht serveerden Zeeuwse gerechten terwijl het Kwartet goed van zich liet ho ren. Bezoekers die 's mid dags kwamen werden bij hun koffie getrak teerd op een echte Zeeuwse bolus. En bij hun tweede bakje kre gen ze een blokje. Zo noemen de Westkappe- laars een roomboter- babbelaar. Vanaf vijf uur stonden onder meer de traditionele stokvis, aardappelen en gedroogde pruimen op het menu. Het was de eerste keer dat de Zeeuwse Mid dag op deze manier ge houden werd. Barman Jordy Conté: „Vorig jaar waren we er een beetje mee begonnen, maar zoals vandaag met het Westkappels Kwartet, is echt de eer ste keer. En ik denk dat we volgend jaar de tweede Zeeuwse Mid dag kunnen organise ren." Adri Roelse en Linda den Hollander, foto: Lex de Meester Glasaal vereist Europese aanpak RIJSWIJK - D.e visserij op glasaal moet op Europees niveau worden aangepakt, anders blijft het kwakkelen met de pa lingstand in Nederland en andere West-Europese landen. Het Productschap Vis vindt dat het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij zich veel sterker moet maken voor zo'n Europese aanpak. Alleen in Nederland lukt het niet de paling op het oude niveau terug te krijgen, oordeelt Product schap, omdat de jonge aal (glasaal) al voor aankomst in Ne derland massaal wordt weggevangen voor de Franse en Spaanse kust. Extra geld voor Kwaliteitsatlas MIDDELBURG - Het college van B en W van Middelburg wil nog 215.000 gulden uittrekken voor het bureau BVR. Met dat geld wordt extra mankracht ingezet voor de uitvoering van de Kwaliteitsatlas. In december vorig jaar werd geld beschik baar gesteld voor het voortzetten van de samenwerking van de gemeente met het bureau BVR van Riek Bakker. Met dat bedrag werden tevens deskundigen ingehuurd voor het ma ken van onder meer bestemmingsplannen. De toen aange vraagde subsidie was gebaseerd op de kosten die al bekend waren. Op grond van de opdracht die BVR vorig jaar kreeg, heeft het bureau mogelijkheden voor de toekomst van Mid delburg verkend. Volgens het college moeten die ideeën nog concretere worden. Hoewel de opdracht van vorig j aar nog af gerond moet worden, vindt het college dat er aan het project verder gewerkt moet worden om tijdverlies te voorkomen. Boete voor beledigen agenten MIDDELBURG - Een 17-jarige inwoner van Middelburg is in de nacht van zaterdag op zondag op de Markt in Middelburg aangehouden voor belediging van en aantal politieagenten. Kort daarvoor werden een groepje jongeren veertien blikjes bier afgenomen omdat de jongeren die op de openbare weg, de Markt, aan het drinken waren. Volgens de politie was dit de 17-jarige jongen in het verkeerde keelgat geschoten. Hij schold de aanwezige agenten uit. Op het bureau vernielde hij nog een verhoorkamer. Later in de nacht werd hij heengezon den met een boete van 150 gulden voor de belediging en een proces-verbaal voor de vernieling. Automobilist rijdt paal in tweeën MELISKERKE - Een 22-jarige inwoner van Grijpskerke is in de nacht van vrijdag op zaterdag op de Mariekerkseweg in Meliskerke de macht over het stuur verloren. Hij kwam tegen een lantaarnpaal terecht, die in tweeën brak. De bestuurder bleek teveel alcohol gedronken te hebben. De man is met een dagvaarding heengezonden. Vernielingen in Middelburg MIDDELBURG - Bij de schouwburg aan het Molenwater in Middelburg zijn vrijdagavond tussen 20 en 23 uur een twin tigtal fietsen vernield. Tevens werden in de omgeving van de Breedstraat, Singelstraat en de Dam vijfentwintig auto's be krast. Elf personen deden aangifte. De politie zoekt getuigen. Sociaal plan voor Ter Valcke GOES - De directie van de SVRZ-Oosterschelde en de vakor ganisaties hebben afgelopen week een akkoord bereikt over een sociaal plan voor het verhuizen van verpleeghuisbedden uit het verpleeghuis Ter Valcke naar drie verzorgingshuizen in de regio. Bij die verhuizing van zestig bedden naar Ceder hof in Kapelle, Poelwijck in 's Heer Arendskerke en Rehoboth in Goes, wordt een salarisgarantie gegeven en zullen geen ge dwongen ontslagen vallen. door Miriam van der Schot MIDDELBURG - De organisa- iie van toeristische rondleidin gen in het stadhuis en de be klimming van de Lange Jan wil het Middelburgse college van burgemeester en wethouders voor de komende drie jaar over dragen aan de VVV Middelburg. Volgens het college kan de VVV deze activiteiten beter verzor gen omdat die ze in een breder pakket aan bezoekers kan aan bieden. De VW kan de rondleiding en beklimming bijvoorbeeld kop pelen aan de stadswandelingen, Tevens is het college van mening dat het informatiekantoor voor toerisme deze activiteiten op I een commerciëlere manier kan presenteren en kan zorgen voor een kwaliteitsverbetering. Voor de vervaardiging van nieuw promotiemateriaal wil het college een eenmalige subsi die van maximaal tienduizend gulden toekennen. Bovendien stelt ze voor om een jaarlijkse subsidie van 70.500 gulden te geven die nog in 1999 ingaat. Het college heeft over de plan nen al contact gehad met de WV Middelburg. Het bestuur van de organisatie heeft positief op het voorstel van B en W ge reageerd. De organisatie en ex ploitatie van de rondleidingen en beklimmingen liggen mo menteel bij de sectie Communi catie. Het college vindt dat deze activiteiten een 'wezensvreem de taak voor het gemeentebe stuur' is. (innr Miriam van der Schot MIDDELBURG - De Middel burgse werkgroep van de slichting Vluchtelingenwerk Walcheren krijgt, als de ge meenteraad akkoord gaat, bijna tweeënhalve ton subsidie. Het bedrag is bestemd voor 1998 en 1999. De stichting deed halverwege 1997 een subsidieaanvraag voor het volgende jaar. Door een be stuurswisseling en een onduide lijke administratie duurde het erg lang voordat alle gegevens waren ingeleverd. Daardoor wordt het verzoek voor '98 nu pas behandeld. }p 1997 ontving de werkgroep Middelburg honderdduizend gulden subsidie voor de begelei ding van 42 tot 68 woningen waarin vluchtelingen wonen. De stichting had voor 1998 vrij wel hetzelfde bedrag gevraagd. Maar dat bedrag bleek onvol doende, want er was geen reke ning gehouden met het feit dat ernieer adressen bij zouden ko men. Het college van burge meester en wethouders wil nu 118.875 gulden uittrekken voor 1998 en een bedrag van 121.735 voor 1999; 240.610 gulden in to taal. Daarbij gaat ze er vanuit dat de stichting dit jaar vluchte lingen op 69 tot 96 adressen zal begeleiden. Tijdens het overleg dat de ge meente vorig jaar een paar keer voerde met het bestuur van de stichting, is behalve over subsi die ook gesproken over perso neelsuitbreiding. De werkgroep Middelburg heeft nu één coördi nator. Het college stelde voor om met de extra subsidie nog ie mand aan te nemen. Dat is vorig jaar nog niet gebeurd, omdat er nog geen beslissing over de sub sidie was genomen. Door de grotere toestroom van vluchtelingen is bovendien een achterstand ontstaan in onder meer de administratie. Het col lege heeft met het bestuur afge sproken dat het de extra subsi die van 1999 mag inzetten om achterstanden weg te werken. Van het bedrag moeten ook de wervingskosten en verhuiskos ten worden betaald. De drie Walcherse gemeenten subsidiëren de stichting Vluch telingenwerk Walcheren op ver schillende manieren en volgens verschillende normen. De ge meente Middelburg is eind vorig jaar een overleg gestart om dat op één lijn te brengen. Het stre ven is dat dit per 1 januari 2000 lukt. BOEKENWEEK 10-20 MAART 1999 MIDDELBURG, Kloveniersdoelen Slagwerkgroep Amsterdam olv José Vicente met werken van Loevendie, m Roosendaal, Douw, Bus, Take- mitsu en Cage. doorPouwe Eisenga De losse presentatie van de dirigent en het speelplezier van de musici zorgden zater dagavond in de Kloveniersdoe lenvoor een ongedwongen sfeer bij het concert Slagwerkgroep Amsterdam. Om praktische re denen was het oorspronkelijke programma gewijzigd waar door het motto van de avond (De componist en zijn inspirator) enigszins uit het zicht raakte. José Vicente, artistiek leider van het gezelschap, droeg na het eerste stuk het concert op aan de directeur van Nieuwe Muziek Zeeland, Ad van 't Veer, die we gens ernstige gezondheidspro blemen verstek moest laten gaan. Vicente nam zijn rol als de altijd aanwezige gastheer van de Kloveniersdoelen met verve over. Tijdens de changementen REDACTIE MIDDEN-ZEELAND Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113) 273000 Fax: (0113)273030 e-mail: redgoes@pzc.nl te Goes: M.J. Schrier (chef) R. Bosboom I. Huibers A.M. van der Jagt E. Soesman teVlissingen: L. Fransen E.L. Ramakers M.J. van der Schot A.A. van der Sluis K.L. de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax:(0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl City OnLine/Internet http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl onderhield hij zich op een bijna ontwapenende manier met het publiek en verkleinde zo de af stand tussen uitvoerders en toe hoorders tot het minimum. Die afstand was, fysiek gezien, al heel erg klein. De slagwerkers hadden een enorme hoeveelheid instrumenten opgesteld die meer dan de helft van het zaaltje in beslag nam. Het publiek zat er bovenop. De ruimte was in feite te krap voor alle change menten, die daardoor lang duurden. Uit puur tijdgebrek werd het concert ingekort en de volgorde van de stukken omge gooid. Drie Nederlandse com ponisten, Jan Bus, Jan Rokus van Roosendaal en André Douw, kregen voor dit program ma de opdracht een compositie te schrijven en daarnaast een stuk uit te zoeken van een com ponist die de meeste invloed op hen heeft gehad. Het resultaat bleek zodanig dat het thema even zo goed 'De inspirator ont groeid' had kunnen luiden. Dat geldt vooral voor van Roo sendaal In zij n Triptiek uit 19 9 8 klinkt een volledig andere we reld dan die van Theo Loeven die, de door van Roosendaal ge kozen inspirator. Beiden gebruiken weliswaar niet-wes- terse elementen in hun werk, maar de uitwerking daarvan is radicaal anders. Loevendie ge- bruikt deze elementen vooral als technische procédés; het blijft echter muziek die geheel volgens westerse principes van A naar B gaat. Van Roosendaal integreert veel meer de rustige cyclische structuur die veel niet-westerse muziek kenmerkt in zijn composities. Zo ook in Triptiek. Langzamerhand ont vouwt van Roosendaal een van Bach geleend thema achtereen volgens in pauken, gestemde gongs en buisklokken. Verder gebeurt er weinig, maar wat er klinkt is van een ontroerende, heldere schoonheid. Het stuk The Seven Samurai van André Douw werd niet meer meteen na het gekozen Rain Tree van diens inspirator Toru Takemitsu gespeeld. Waar de impressionistische klanken van Takemitsu eindeloos door lijken te gaan, is de compositie van Douw te anekdotisch van opzet om lang te kunnen boeien. Gita rist/componist Jan Bus noemt John Cage en Dmitri Shostako vich als inspiratiebronnen. Shostakovich verviel zaterdag helaas. De invloed van Cage op het door Bus in één nacht ge schreven Nocturnal Activities bleek evident. VLISSINGEN, St. Jacobskerk Josiane Clematide (viool) en Mari anne Boer (piano) in werken van Jongen, Debussy en Fauré. door Kees Cijsouw Een Frans georiënteerd pro gramma, zaterdagavond bij Marianne Boer en Josiane Cle matide. Ze vervingen er een nog eigentijdser ogend concert mee van het Martinu Trio, waarvan het derde lid, fluitist Maurice Heugen het wegens een gebro ken kies moest laten afweten. Het duo-optreden bleek niette min een meer dan acceptabele compensatie. Het kortste werk op het pro gramma was wat mij betreft ook het intrigerendstc: de sonate voor viool en piano van Claude Debussy uit oorlogsjaar 1917. Muziek die door de thematische link tussen de delen door de componist zelf werd aangeduid als 'het spel van een slang, die in eigen staart bijt.' Verbazingwekkend overigens hoe onzeker Debussy zelf was over die nu zo trefzeker klin kende muziek, door Boer en Cle matide even elegant als laco niek en schijnbaar moeiteloos gespeeld. Het programma mocht dan Frans geënt zijn, er zat aanvan kelijk ook een Duits randje aan. De sonate van de Belgische componist (en pedagoog) Jo seph Jongen (1873-1953) heeft in haar klinkend resultaat alles van een kruising tussen Johan nes Brahms en Cesar Franck, zonder het niveau van beiden te halen. Dat neemt niet weg, dat beide musici een overtuigend pleidooi hielden voor dit met ro mantisch pathos overgoten werk. In de ruime akoestiek van de Ja- cobskerk bleek Jongens sonate het enige werk waarin de piano in bedrijvige forte-passages - en die waren er verschillende - de viool dreigde weg te drukken. Dat lukte mede doordat Clema tide eerder met een warme en expressieve dan met een grote toon de zaal inkomt. Opvallend overigens hoe Jongen in zijn yi- oolsonate van 1909 terugkeek naar de overladen kant van de romantiek en hoe Gabriël Fauré in zijn sonate uit 1875, dus 35 jaar eerder, bij alle expressivi teit, een volstrekte helderheid in zijn sonate wist te bewaren. Na tuurlijk, Fauré is minder ge durfd dan Debussy en minder gloedvol dan Jongen, maar min der welsprekend is zijn vioolso nate niet. En het werk moet voor uitvoerende lekker wegspelen, getuige de gedecideerde zwier, waarmee Marianne Boer en Josiane Clematide het stuk aan pakten. Ze zorgden met spontaan musi ceren voor een optreden van ni veau, dat meer dan zestig luiste raars had verdiend. Fetty de Bruijn Moeder Fetty de Bruijn-Mul- der (60) uit Ouwerkerk wordt heel onrustig als ze geen boek voorhanden heeft. „Je ver leest je verstand nog eens", zei haar tante vroeger eens tegen haar toen ze daar lo geerde. Opgekruld in de rookstoel in de serre las ze daar diep ontroerd Alleen op de wereld. Later stopte ze halverwege het stofzuigen weieens om snel even een hoofdstukje te lezen voor ze weer verder ging met het werk. De vraag naar haar favoriete boek blijkt moeilijk. Ze heeft er zoveel gelezen. Ze kiest voor De vrouw van de keukengod en De vreugde- en gelukclub, beide van de Chinese schrijf ster Amy Tan. „Het is zó mooi om over die oude Chinese ge bruiken te lezen en over de relatie tussen de moeder eh dochter. Die Chinese familie emigreert naar Amerika en dan zie je dat de ouderen vasthouden aan de oude Chi nese cultuur, terwijl de jon geren openstaan voor nieuwe invloeden. Juist omdat het allemaal zo verschilt met on ze cultuur lees ik er zo graag over", zegt Fetty. Paul de Bruijn Paul de Bruijn (31) uit Noordgouwe verslond als kind de stripboeken van Guus Flater en van Astrix en Obelix. Later werden het jeugdboeken. Daarna nam hij lange tijd geen boek meer ter hand. „Gewoon te druk met andere dingen, maar het is natuurlijk een kwestie van er tijd voor vrijmaken." Sinds een half jaar doet hij dat consequent. Zijn vrien din wees hem op een boek van John Grisham, De Jurist. Sindsdien heeft Paul de smaak weer te pakken. Er volgden meer boeken van de ze schrijver. Het vonnis en De Straatvechter spraken hem ook zeer aan, maar zijn voor keur' gaat uit naar De Jurist. „Ik werd er meteen door ge pakt. Het is boeiend geschre ven en de karakters zijn zo weergegeven dat ik mezelf er duidelijk in kan herkennen. De hoofdpersoon komt te recht in een corrupt wereldje van advocaten en zet zich daar op den duur tegen af. Ik lees vaak in bed nog even. Soms kon ik dat boek ge woon niet wegleggen omdat ik wilde weten hoe het verder ging-" door Ali Pankow ook wel, maar daar voelt hij niet meer voor. Hij zegt wel eens te gen zijn vrouw Hannie: „Als ze alleen Glenn Miller willen spe len, dan doen ze dat zelf maar. Daar hoef ik niet voor te staan. Dat geldt ook voor carnavals muziek en muziek die het orkest binnen vijf minuten kan neer zetten. „Dat kan heel leuk zijn voor het publiek, maar daar doe ik niet aan mee." De Witte houdt zelf van het mo derne werk, maar dat vinden de toehoorders vaak 'te moeilijk'. „Ze herkenden de liedjes niet. Dan moet je water in de wijn doen." Toch was dit niet de re den van zijn afscheid, haast de Sluiskillenaar zich te zeggen. „Ik stop op een moment dat het goed gaat met de band. Niet als ik mezelf er niet meer prettig bij voel." De Big Band is in de afge lopen 21 jaar geëvolueerd. Door zijn contacten als dirigent van harmonie de Verenigde Vrien den in Sas van Gent en de Ko ninklijke Stedelijke Harmonie in Hulst wist hij een stel goede muzikanten om zich heen te ver zamelen. „Het barst aan talent in Zeeuws-Vlaanderen." Toen hij de band destijds op richtte, dacht hij dat het voor een jaar of tien was. Nu is hij er stellig van overtuigt dat de Big band - met de nieuwe dirigent Freddy Delagaye uit Kaprijke - nog wel jaren door kan gaan. Als dat onder zijn naam John White gebeurt, prima, maai' even goe de vrienden als zijn opvolger de naam wil veranderen. Helemaal weg is hij niet. „Ik blijf standby als ze me nodig hebben." door Pascalle Cappetti SLUISKIL - Johan de Witte gaf zaterdagavond het laatste con cert met zijn John White's Big Band. De dirigent en oprichter van de big band vindt het mooi geweest. Kwalitatief staat de band na 21 jaar goed op poten, maar met minder neemt hij geen genoegen. Elke week repeteren is volgens hem nodig om het ni veau ook hoog te houden. En dat lukt de (amateur)leden niet al tijd. „Het is net als met een voet balclub. Een elftal moet ook el ke dag trainen. Anders raakt het zijn ritme kwijt. Als je te weinig oefent, vervagen de ingewikkel de ritmes." In een vol Meulengat in Sluiskil, de thuisbasis van de Big Band, zweepte hij zaterdag de blazers en 'ritmesectie' op, terwijl gast- solist Arno Krijger zijn authen tieke Hammond-orgel bespeel de en zangeres Thea Inghels de Titanic-song opvoerde. Het pu bliek kreeg afwisselend werken van modernere componisten en enkele lekker in het gehoor klin kende 'oudjes' te horen. Johans zoon Piet haalde, tussen de nummers door, anekdotes over zijn vader en medemuzikanten op. Over de twee baritonsaxen, die zo goed op elkaar zijn inge speeld dat ze er een bariton-lat- relatie op nahouden en over de saxofonist die zijn vriendin 'I want your sax...ofoon' toeriep. De ambities van De Witte zijn hoog. Het publiek wil misschien wel jazz-klassiekers als Glenn Miller horen en de muzikanten Johan de Witte gaf zaterdagavond, na 21 jaar, het laatste concert met zijn Band. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 9