Meer geld naar vluchtelingenwerk
PZC
Oprichter John White's Big Band
draagt het dirigentenstokje over
4 FAMILIE-ALBUM
Intiem onderonsje
met Slagwerkgroep
Boer en Clematide zijn zwierig en alert
Je verleest je
verstand nog eens
zeeland maandag 15 maart 1999
Eerste
Zeeuwse
middag
VVV neemt rondleiding
in het stadhuis over
Middelburgse afdeling krijgt extra subsidie door toename adressen
kunst cultuur
WESTKAPELLE
Stokvis, 'blokjes' en
het Westkappels
Kwartet. Daar draaide
het zondagavond alle
maal om tijdens de eer
ste Zeeuwse Middag in
het Kasteel van Bata
via in Westkapelle.
Obers in Zeeuwse kle
derdracht serveerden
Zeeuwse gerechten
terwijl het Kwartet
goed van zich liet ho
ren.
Bezoekers die 's mid
dags kwamen werden
bij hun koffie getrak
teerd op een echte
Zeeuwse bolus. En bij
hun tweede bakje kre
gen ze een blokje. Zo
noemen de Westkappe-
laars een roomboter-
babbelaar. Vanaf vijf
uur stonden onder
meer de traditionele
stokvis, aardappelen
en gedroogde pruimen
op het menu.
Het was de eerste keer
dat de Zeeuwse Mid
dag op deze manier ge
houden werd. Barman
Jordy Conté: „Vorig
jaar waren we er een
beetje mee begonnen,
maar zoals vandaag
met het Westkappels
Kwartet, is echt de eer
ste keer. En ik denk dat
we volgend jaar de
tweede Zeeuwse Mid
dag kunnen organise
ren."
Adri Roelse en Linda
den Hollander,
foto: Lex de Meester
Glasaal vereist Europese aanpak
RIJSWIJK - D.e visserij op glasaal moet op Europees niveau
worden aangepakt, anders blijft het kwakkelen met de pa
lingstand in Nederland en andere West-Europese landen. Het
Productschap Vis vindt dat het ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij zich veel sterker moet maken voor
zo'n Europese aanpak. Alleen in Nederland lukt het niet de
paling op het oude niveau terug te krijgen, oordeelt Product
schap, omdat de jonge aal (glasaal) al voor aankomst in Ne
derland massaal wordt weggevangen voor de Franse en
Spaanse kust.
Extra geld voor Kwaliteitsatlas
MIDDELBURG - Het college van B en W van Middelburg wil
nog 215.000 gulden uittrekken voor het bureau BVR. Met dat
geld wordt extra mankracht ingezet voor de uitvoering van de
Kwaliteitsatlas. In december vorig jaar werd geld beschik
baar gesteld voor het voortzetten van de samenwerking van
de gemeente met het bureau BVR van Riek Bakker. Met dat
bedrag werden tevens deskundigen ingehuurd voor het ma
ken van onder meer bestemmingsplannen. De toen aange
vraagde subsidie was gebaseerd op de kosten die al bekend
waren. Op grond van de opdracht die BVR vorig jaar kreeg,
heeft het bureau mogelijkheden voor de toekomst van Mid
delburg verkend. Volgens het college moeten die ideeën nog
concretere worden. Hoewel de opdracht van vorig j aar nog af
gerond moet worden, vindt het college dat er aan het project
verder gewerkt moet worden om tijdverlies te voorkomen.
Boete voor beledigen agenten
MIDDELBURG - Een 17-jarige inwoner van Middelburg is in
de nacht van zaterdag op zondag op de Markt in Middelburg
aangehouden voor belediging van en aantal politieagenten.
Kort daarvoor werden een groepje jongeren veertien blikjes
bier afgenomen omdat de jongeren die op de openbare weg, de
Markt, aan het drinken waren. Volgens de politie was dit de
17-jarige jongen in het verkeerde keelgat geschoten. Hij
schold de aanwezige agenten uit. Op het bureau vernielde hij
nog een verhoorkamer. Later in de nacht werd hij heengezon
den met een boete van 150 gulden voor de belediging en een
proces-verbaal voor de vernieling.
Automobilist rijdt paal in tweeën
MELISKERKE - Een 22-jarige inwoner van Grijpskerke is in
de nacht van vrijdag op zaterdag op de Mariekerkseweg in
Meliskerke de macht over het stuur verloren. Hij kwam tegen
een lantaarnpaal terecht, die in tweeën brak. De bestuurder
bleek teveel alcohol gedronken te hebben. De man is met een
dagvaarding heengezonden.
Vernielingen in Middelburg
MIDDELBURG - Bij de schouwburg aan het Molenwater in
Middelburg zijn vrijdagavond tussen 20 en 23 uur een twin
tigtal fietsen vernield. Tevens werden in de omgeving van de
Breedstraat, Singelstraat en de Dam vijfentwintig auto's be
krast. Elf personen deden aangifte. De politie zoekt getuigen.
Sociaal plan voor Ter Valcke
GOES - De directie van de SVRZ-Oosterschelde en de vakor
ganisaties hebben afgelopen week een akkoord bereikt over
een sociaal plan voor het verhuizen van verpleeghuisbedden
uit het verpleeghuis Ter Valcke naar drie verzorgingshuizen
in de regio. Bij die verhuizing van zestig bedden naar Ceder
hof in Kapelle, Poelwijck in 's Heer Arendskerke en Rehoboth
in Goes, wordt een salarisgarantie gegeven en zullen geen ge
dwongen ontslagen vallen.
door Miriam van der Schot
MIDDELBURG - De organisa-
iie van toeristische rondleidin
gen in het stadhuis en de be
klimming van de Lange Jan wil
het Middelburgse college van
burgemeester en wethouders
voor de komende drie jaar over
dragen aan de VVV Middelburg.
Volgens het college kan de VVV
deze activiteiten beter verzor
gen omdat die ze in een breder
pakket aan bezoekers kan aan
bieden.
De VW kan de rondleiding en
beklimming bijvoorbeeld kop
pelen aan de stadswandelingen,
Tevens is het college van mening
dat het informatiekantoor voor
toerisme deze activiteiten op
I een commerciëlere manier kan
presenteren en kan zorgen voor
een kwaliteitsverbetering.
Voor de vervaardiging van
nieuw promotiemateriaal wil
het college een eenmalige subsi
die van maximaal tienduizend
gulden toekennen. Bovendien
stelt ze voor om een jaarlijkse
subsidie van 70.500 gulden te
geven die nog in 1999 ingaat.
Het college heeft over de plan
nen al contact gehad met de
WV Middelburg. Het bestuur
van de organisatie heeft positief
op het voorstel van B en W ge
reageerd. De organisatie en ex
ploitatie van de rondleidingen
en beklimmingen liggen mo
menteel bij de sectie Communi
catie. Het college vindt dat deze
activiteiten een 'wezensvreem
de taak voor het gemeentebe
stuur' is.
(innr Miriam van der Schot
MIDDELBURG - De Middel
burgse werkgroep van de
slichting Vluchtelingenwerk
Walcheren krijgt, als de ge
meenteraad akkoord gaat, bijna
tweeënhalve ton subsidie. Het
bedrag is bestemd voor 1998 en
1999.
De stichting deed halverwege
1997 een subsidieaanvraag voor
het volgende jaar. Door een be
stuurswisseling en een onduide
lijke administratie duurde het
erg lang voordat alle gegevens
waren ingeleverd. Daardoor
wordt het verzoek voor '98 nu
pas behandeld.
}p 1997 ontving de werkgroep
Middelburg honderdduizend
gulden subsidie voor de begelei
ding van 42 tot 68 woningen
waarin vluchtelingen wonen.
De stichting had voor 1998 vrij
wel hetzelfde bedrag gevraagd.
Maar dat bedrag bleek onvol
doende, want er was geen reke
ning gehouden met het feit dat
ernieer adressen bij zouden ko
men. Het college van burge
meester en wethouders wil nu
118.875 gulden uittrekken voor
1998 en een bedrag van 121.735
voor 1999; 240.610 gulden in to
taal. Daarbij gaat ze er vanuit
dat de stichting dit jaar vluchte
lingen op 69 tot 96 adressen zal
begeleiden.
Tijdens het overleg dat de ge
meente vorig jaar een paar keer
voerde met het bestuur van de
stichting, is behalve over subsi
die ook gesproken over perso
neelsuitbreiding. De werkgroep
Middelburg heeft nu één coördi
nator. Het college stelde voor om
met de extra subsidie nog ie
mand aan te nemen. Dat is vorig
jaar nog niet gebeurd, omdat er
nog geen beslissing over de sub
sidie was genomen.
Door de grotere toestroom van
vluchtelingen is bovendien een
achterstand ontstaan in onder
meer de administratie. Het col
lege heeft met het bestuur afge
sproken dat het de extra subsi
die van 1999 mag inzetten om
achterstanden weg te werken.
Van het bedrag moeten ook de
wervingskosten en verhuiskos
ten worden betaald.
De drie Walcherse gemeenten
subsidiëren de stichting Vluch
telingenwerk Walcheren op ver
schillende manieren en volgens
verschillende normen. De ge
meente Middelburg is eind vorig
jaar een overleg gestart om dat
op één lijn te brengen. Het stre
ven is dat dit per 1 januari 2000
lukt.
BOEKENWEEK 10-20 MAART 1999
MIDDELBURG,
Kloveniersdoelen
Slagwerkgroep Amsterdam olv José
Vicente met werken van Loevendie,
m Roosendaal, Douw, Bus, Take-
mitsu en Cage.
doorPouwe Eisenga
De losse presentatie van de
dirigent en het speelplezier
van de musici zorgden zater
dagavond in de Kloveniersdoe
lenvoor een ongedwongen sfeer
bij het concert Slagwerkgroep
Amsterdam. Om praktische re
denen was het oorspronkelijke
programma gewijzigd waar
door het motto van de avond (De
componist en zijn inspirator)
enigszins uit het zicht raakte.
José Vicente, artistiek leider
van het gezelschap, droeg na het
eerste stuk het concert op aan de
directeur van Nieuwe Muziek
Zeeland, Ad van 't Veer, die we
gens ernstige gezondheidspro
blemen verstek moest laten
gaan. Vicente nam zijn rol als de
altijd aanwezige gastheer van
de Kloveniersdoelen met verve
over. Tijdens de changementen
REDACTIE
MIDDEN-ZEELAND
Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113) 273000
Fax: (0113)273030
e-mail: redgoes@pzc.nl
te Goes:
M.J. Schrier (chef)
R. Bosboom
I. Huibers
A.M. van der Jagt
E. Soesman
teVlissingen:
L. Fransen
E.L. Ramakers
M.J. van der Schot
A.A. van der Sluis
K.L. de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax:(0118)470102
e-mail: redactie@pzc.nl
City OnLine/Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
onderhield hij zich op een bijna
ontwapenende manier met het
publiek en verkleinde zo de af
stand tussen uitvoerders en toe
hoorders tot het minimum.
Die afstand was, fysiek gezien,
al heel erg klein. De slagwerkers
hadden een enorme hoeveelheid
instrumenten opgesteld die
meer dan de helft van het zaaltje
in beslag nam. Het publiek zat
er bovenop. De ruimte was in
feite te krap voor alle change
menten, die daardoor lang
duurden. Uit puur tijdgebrek
werd het concert ingekort en de
volgorde van de stukken omge
gooid. Drie Nederlandse com
ponisten, Jan Bus, Jan Rokus
van Roosendaal en André
Douw, kregen voor dit program
ma de opdracht een compositie
te schrijven en daarnaast een
stuk uit te zoeken van een com
ponist die de meeste invloed op
hen heeft gehad. Het resultaat
bleek zodanig dat het thema
even zo goed 'De inspirator ont
groeid' had kunnen luiden.
Dat geldt vooral voor van Roo
sendaal In zij n Triptiek uit 19 9 8
klinkt een volledig andere we
reld dan die van Theo Loeven
die, de door van Roosendaal ge
kozen inspirator. Beiden
gebruiken weliswaar niet-wes-
terse elementen in hun werk,
maar de uitwerking daarvan is
radicaal anders. Loevendie ge-
bruikt deze elementen vooral
als technische procédés; het
blijft echter muziek die geheel
volgens westerse principes van
A naar B gaat. Van Roosendaal
integreert veel meer de rustige
cyclische structuur die veel
niet-westerse muziek kenmerkt
in zijn composities. Zo ook in
Triptiek. Langzamerhand ont
vouwt van Roosendaal een van
Bach geleend thema achtereen
volgens in pauken, gestemde
gongs en buisklokken. Verder
gebeurt er weinig, maar wat er
klinkt is van een ontroerende,
heldere schoonheid.
Het stuk The Seven Samurai
van André Douw werd niet meer
meteen na het gekozen Rain
Tree van diens inspirator Toru
Takemitsu gespeeld. Waar de
impressionistische klanken van
Takemitsu eindeloos door lijken
te gaan, is de compositie van
Douw te anekdotisch van opzet
om lang te kunnen boeien. Gita
rist/componist Jan Bus noemt
John Cage en Dmitri Shostako
vich als inspiratiebronnen.
Shostakovich verviel zaterdag
helaas. De invloed van Cage op
het door Bus in één nacht ge
schreven Nocturnal Activities
bleek evident.
VLISSINGEN,
St. Jacobskerk
Josiane Clematide (viool) en Mari
anne Boer (piano) in werken van
Jongen, Debussy en Fauré.
door Kees Cijsouw
Een Frans georiënteerd pro
gramma, zaterdagavond bij
Marianne Boer en Josiane Cle
matide. Ze vervingen er een nog
eigentijdser ogend concert mee
van het Martinu Trio, waarvan
het derde lid, fluitist Maurice
Heugen het wegens een gebro
ken kies moest laten afweten.
Het duo-optreden bleek niette
min een meer dan acceptabele
compensatie.
Het kortste werk op het pro
gramma was wat mij betreft ook
het intrigerendstc: de sonate
voor viool en piano van Claude
Debussy uit oorlogsjaar 1917.
Muziek die door de thematische
link tussen de delen door de
componist zelf werd aangeduid
als 'het spel van een slang, die in
eigen staart bijt.'
Verbazingwekkend overigens
hoe onzeker Debussy zelf was
over die nu zo trefzeker klin
kende muziek, door Boer en Cle
matide even elegant als laco
niek en schijnbaar moeiteloos
gespeeld.
Het programma mocht dan
Frans geënt zijn, er zat aanvan
kelijk ook een Duits randje aan.
De sonate van de Belgische
componist (en pedagoog) Jo
seph Jongen (1873-1953) heeft
in haar klinkend resultaat alles
van een kruising tussen Johan
nes Brahms en Cesar Franck,
zonder het niveau van beiden te
halen. Dat neemt niet weg, dat
beide musici een overtuigend
pleidooi hielden voor dit met ro
mantisch pathos overgoten
werk.
In de ruime akoestiek van de Ja-
cobskerk bleek Jongens sonate
het enige werk waarin de piano
in bedrijvige forte-passages - en
die waren er verschillende - de
viool dreigde weg te drukken.
Dat lukte mede doordat Clema
tide eerder met een warme en
expressieve dan met een grote
toon de zaal inkomt. Opvallend
overigens hoe Jongen in zijn yi-
oolsonate van 1909 terugkeek
naar de overladen kant van de
romantiek en hoe Gabriël Fauré
in zijn sonate uit 1875, dus 35
jaar eerder, bij alle expressivi
teit, een volstrekte helderheid in
zijn sonate wist te bewaren. Na
tuurlijk, Fauré is minder ge
durfd dan Debussy en minder
gloedvol dan Jongen, maar min
der welsprekend is zijn vioolso
nate niet. En het werk moet voor
uitvoerende lekker wegspelen,
getuige de gedecideerde zwier,
waarmee Marianne Boer en
Josiane Clematide het stuk aan
pakten.
Ze zorgden met spontaan musi
ceren voor een optreden van ni
veau, dat meer dan zestig luiste
raars had verdiend.
Fetty de Bruijn
Moeder Fetty de Bruijn-Mul-
der (60) uit Ouwerkerk wordt
heel onrustig als ze geen boek
voorhanden heeft. „Je ver
leest je verstand nog eens",
zei haar tante vroeger eens
tegen haar toen ze daar lo
geerde. Opgekruld in de
rookstoel in de serre las ze
daar diep ontroerd Alleen op
de wereld.
Later stopte ze halverwege
het stofzuigen weieens om
snel even een hoofdstukje te
lezen voor ze weer verder
ging met het werk. De vraag
naar haar favoriete boek
blijkt moeilijk. Ze heeft er
zoveel gelezen. Ze kiest voor
De vrouw van de keukengod
en De vreugde- en gelukclub,
beide van de Chinese schrijf
ster Amy Tan. „Het is zó mooi
om over die oude Chinese ge
bruiken te lezen en over de
relatie tussen de moeder eh
dochter. Die Chinese familie
emigreert naar Amerika en
dan zie je dat de ouderen
vasthouden aan de oude Chi
nese cultuur, terwijl de jon
geren openstaan voor nieuwe
invloeden. Juist omdat het
allemaal zo verschilt met on
ze cultuur lees ik er zo graag
over", zegt Fetty.
Paul de Bruijn
Paul de Bruijn (31) uit
Noordgouwe verslond als
kind de stripboeken van
Guus Flater en van Astrix en
Obelix. Later werden het
jeugdboeken. Daarna nam
hij lange tijd geen boek meer
ter hand. „Gewoon te druk
met andere dingen, maar het
is natuurlijk een kwestie van
er tijd voor vrijmaken."
Sinds een half jaar doet hij
dat consequent. Zijn vrien
din wees hem op een boek
van John Grisham, De Jurist.
Sindsdien heeft Paul de
smaak weer te pakken. Er
volgden meer boeken van de
ze schrijver. Het vonnis en De
Straatvechter spraken hem
ook zeer aan, maar zijn voor
keur' gaat uit naar De Jurist.
„Ik werd er meteen door ge
pakt. Het is boeiend geschre
ven en de karakters zijn zo
weergegeven dat ik mezelf er
duidelijk in kan herkennen.
De hoofdpersoon komt te
recht in een corrupt wereldje
van advocaten en zet zich
daar op den duur tegen af.
Ik lees vaak in bed nog even.
Soms kon ik dat boek ge
woon niet wegleggen omdat
ik wilde weten hoe het verder
ging-"
door Ali Pankow
ook wel, maar daar voelt hij niet
meer voor. Hij zegt wel eens te
gen zijn vrouw Hannie: „Als ze
alleen Glenn Miller willen spe
len, dan doen ze dat zelf maar.
Daar hoef ik niet voor te staan.
Dat geldt ook voor carnavals
muziek en muziek die het orkest
binnen vijf minuten kan neer
zetten. „Dat kan heel leuk zijn
voor het publiek, maar daar doe
ik niet aan mee."
De Witte houdt zelf van het mo
derne werk, maar dat vinden de
toehoorders vaak 'te moeilijk'.
„Ze herkenden de liedjes niet.
Dan moet je water in de wijn
doen." Toch was dit niet de re
den van zijn afscheid, haast de
Sluiskillenaar zich te zeggen.
„Ik stop op een moment dat het
goed gaat met de band. Niet als
ik mezelf er niet meer prettig bij
voel." De Big Band is in de afge
lopen 21 jaar geëvolueerd. Door
zijn contacten als dirigent van
harmonie de Verenigde Vrien
den in Sas van Gent en de Ko
ninklijke Stedelijke Harmonie
in Hulst wist hij een stel goede
muzikanten om zich heen te ver
zamelen. „Het barst aan talent
in Zeeuws-Vlaanderen."
Toen hij de band destijds op
richtte, dacht hij dat het voor
een jaar of tien was. Nu is hij er
stellig van overtuigt dat de Big
band - met de nieuwe dirigent
Freddy Delagaye uit Kaprijke -
nog wel jaren door kan gaan. Als
dat onder zijn naam John White
gebeurt, prima, maai' even goe
de vrienden als zijn opvolger de
naam wil veranderen. Helemaal
weg is hij niet. „Ik blijf standby
als ze me nodig hebben."
door Pascalle Cappetti
SLUISKIL - Johan de Witte gaf
zaterdagavond het laatste con
cert met zijn John White's Big
Band. De dirigent en oprichter
van de big band vindt het mooi
geweest. Kwalitatief staat de
band na 21 jaar goed op poten,
maar met minder neemt hij geen
genoegen. Elke week repeteren
is volgens hem nodig om het ni
veau ook hoog te houden. En dat
lukt de (amateur)leden niet al
tijd. „Het is net als met een voet
balclub. Een elftal moet ook el
ke dag trainen. Anders raakt het
zijn ritme kwijt. Als je te weinig
oefent, vervagen de ingewikkel
de ritmes."
In een vol Meulengat in Sluiskil,
de thuisbasis van de Big Band,
zweepte hij zaterdag de blazers
en 'ritmesectie' op, terwijl gast-
solist Arno Krijger zijn authen
tieke Hammond-orgel bespeel
de en zangeres Thea Inghels de
Titanic-song opvoerde. Het pu
bliek kreeg afwisselend werken
van modernere componisten en
enkele lekker in het gehoor klin
kende 'oudjes' te horen. Johans
zoon Piet haalde, tussen de
nummers door, anekdotes over
zijn vader en medemuzikanten
op. Over de twee baritonsaxen,
die zo goed op elkaar zijn inge
speeld dat ze er een bariton-lat-
relatie op nahouden en over de
saxofonist die zijn vriendin 'I
want your sax...ofoon' toeriep.
De ambities van De Witte zijn
hoog. Het publiek wil misschien
wel jazz-klassiekers als Glenn
Miller horen en de muzikanten
Johan de Witte gaf zaterdagavond, na 21 jaar, het laatste concert met zijn Band. foto Charles Strijd