Helling weg uit haven Breskens PZC PZC Oprichter John White's Big Band draagt het dirigentenstokje over Museumtuin ruikt al naar de lente Seksloze zussen Plien Bianca spelen net één troefkaart Intiem onderonsje met Slag werkgroep Je verleest je verstand nog eens zeeland kunst cultuur maandag 15 maart 1999 Overeenstemming over kosten linor Pascalle Cappetti OOSTBURG - De gemeente Oostburg is eindelijk tot over- i ie, eenstemming gekomen met tmo rijkswaterstaat en het bedrijf Standfast Yachts over het ver wijderen van de bankhellingen in de haven van Breskens. De i hellingen waarop schepen bij V' hoog water werden getakeld, om ze vervolgens bij laag water Ie kunnen teren, waren al jaren niet meer in gebruik. tijkswaterstaat steekt in totaal 1 miljoen gulden in het pro- st Verder komt 210.000 gul- en voor rekening van de ge prente Oostburg. Oostburg had d 1997 al 231.000 gulden uit de eserve van de vismijn gereser- peercl voor dit doel. en deel van de heUing is van idfast. Om dit deel op te rui- m is nog eens 150.000 gulden [ïeraan wil Standfast eenma- g, maximaal 75.000 gulden ijdragen Het gat van 75.000 ulden, zo is het voorstel van het illege van burgemeester en ethouders, vult de gemeente üstburg aan. Het college hoopt dan de werkelijke uitvoe- van het project geen gevaar Dopt. Meevaller en W tekenen aan dat de ge tarnde bedragen aan de ruime !,1 ant zijn. De verwachting is dat ij aanbesteding de werkelijke Qsten lager zullen uitvallen. De mogelijkheid is dan ook ter reëel dat het oorspronkelij- e bedrag van 231.000 gulden e totale kosten voor de ge- leente geheel of voor een groot edeelte dekt", vernacht amb- ;naar economische zaken F. an den Hemel. [ocht het gereserveerde bedrag och overschreden worden, dan ande gemeente aanspraak ma- en op het resterende potje van 75,000 gulden dat diende om e aanbevelingen uit het onder zoek van het Nederlands Eco nomisch Instituut naar de ont wikkelingsmogelijkheden van de haven van Breskens uit te voeren. Dit potje dient ook als dekking voor het voorstel van b en w om de haven in Breskens van een veilige aan- en afmeerfaciliteit te voorzien. De Bedrijfsbelan genvereniging Breskens en po tentiële gebruikers hadden er herhaaldelijk op aangedrongen om voor de passagiervaart een gelegenheid te creëren om veilig aan en van boord te gaan. Op dit moment is dat nog onveilig, vooral bij laag water. De ge meente denkt dat een dergelijke voorziening kan leiden tot het aantrekken van nieuwe activi teiten in de haven, zoals rond vaarten en bezoeken aan de bruine vloot. Start Vorig jaar januari werd al beslo ten tot de aan- en afmeerfacili teit, inmiddels zijn besprekin gen met alle belanghebbenden gevoerd. Drie bedrijven hebben uiteindelijk een ontwerp en of ferte ingediend. De gemeente en rijkswaterstaat hebben de keu ze laten vallen op het ontwerp van aannemingsbedrijf W.J. de Bruijn. De totale kosten bedra gen 100.000 gulden. De gemeen te hoopt nog in aanmerking te komen voor een plattelands subsidie 5B. Wanneer deze aanvraag wordt gehonoreerd rest nog een be drag van zestig tot zeventig pro cent van de kosten. De commissie Algemene Be stuurlijke en Economische Za ken (ABEZ) vergadert maandag 22 maart over de beide voorstel len. De leden spreken zich die avond ook uit over het verande ren van de tijden van de seizoen- markt in Cadzand. De markt mag voortaan een uur eerder be ginnen, namelijk 13.00 uur, en een uur eerder ophouden, om 20.00 uur. In de praktijk waren deze tijden al gemeengoed. door Frank Gijsel AARDENBURG - „Ik heb op deze plek nog zo veel te doen. Het houdt me uit de kroeg." Een uitspraak van een man die op latere leeftijd een passie voor tuinieren ontwikkelde. Rein Coster ontving zaterdag middag gasten in zijn 'geadop teerde' tuin achter het Archeologisch Museum in Aardenburg. Voor het eerst werd de moge lijkheid geboden om buiten de openingsperiode van het mu seum een kijkje te nemen. Na zijn komst naar Aarden burg is de arts in ruste in 1993 over de heg gestapt en bij de buurman aan het werk gegaan om de verwaarloosde muse umtuin weer een fatsoenlijke aanblik te geven. Het resultaat mag gezien wor den. Elke plant heeft zijn eigen naambordje met alle gege vens. Coster geniet, samen met zijn bezoekers, van de muse umtuin. „Ik wil de mensen vooral interesseren voor al het moois dat er in deze streek kan groeien." Briefje Een simpel handgeschreven briefje op de deur: 'De tuin is open' moest de bezoeker bin nen lokken. Geen overweldi gende belangstelling, maar de echte liefhebber van heem- en kruidenplanten was wel aan wezig. Op bijzondere wijze werden ze door Coster onthaald. Voor ie dere bezoeker was er een pri- vé-rondleiding met uitleg. Of het nu een vrouwenmantel, wilde marjolein, kleine pim pernel of brave hendrik betrof; steeds kon hij een uiteenzet ting over groei- en bloeiwijze geven. De bloeiende sleutelbloemen, het speenkruid, klein hoefblad of de sleedoorn deden de be zoeker smachten naar het fleurige voorjaar. Mooi „Wat is dit een gezellig plek je", meldt een geïnteresseerd bezoekster. „Ik wist niet dat het hier zo mooi was." Verkla ringen voor plantennamen kan Coster zo geven. „Een kroebraam werd in vroeger tij den als afrastering gebruikt om de koeien in de wei te hou den. De voorloper van het prikkeldraad. De boomkikker gebruikt hem graag als be scherming bij naderend ge vaar.' Toepasselijker kan het in de kikkerstad niet. Het brengt omstanders op ideeën: aanplant van de stekelige koe braam zou bij de aanleg van een rondweg om Aardenburg wellicht een oplossing kunnen zijn voor de bedreigde boom kikker. In de tuin achter het Archeologisch Museum in Aardenburg gaan alle plantjes nu vergezeld van naambordjes met wetenswaardigheden. foto Charles Strijd Glasaal vereist Europese aanpak RIJSWIJK - De visserij op glasaal moet op Europees niveau worden aangepakt, anders blijft het kwakkelen met de pa lingstand in Nederland en andere West-Europese landen. Het Productschap Vis vindt dat het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij zich veel sterker moet maken voor zo'n Europese aanpak. Alleen in Nederland lukt het niet de paling op het oude niveau terug te krijgen, oordeelt Product schap, omdat de jonge aal (glasaal) al voor aankomst in Ne derland massaal wordt weggevangen voor de Franse en Spaanse kust. Waardedaling huis vergoed HULST - Een bewoner van de Prins Hendrikstraat in Sint- Jansteen krijgt, mits de gemeenteraad akkoord gaat, ruim 8700 gulden planschadevergoeding van de gemeente Hulst. De man diende zelf een claim in van 275 mille vanwege de bouw van een woning met garage en de bouw van een duiven hok op een naastliggend perceel. De Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken, die vaak door gemeenten wordt geraad pleegd bij planschadeverzoeken, meent dat de bouw van het duivenhok geen juridische reden geeft voor het uitkeren van schadevergoeding. De stichting schat de waardeverminde ring van het huis van klager op 7500 gulden. Inclusief rente en teruggave van kosten die de klager heeft gemaakt, komt het adviesbureau op een bedrag van ruim 8700 gulden. B en W vragen de raad akkoord te gaan met dat bedrag. Boete voor mishandelen vrouw TERNEUZEN - Een 24-jarige man uit Terneuzen heeft vrij dag van de politierechter in Terneuzen 500 gulden boete en een week voorwaardelijke gevangenisstraf gekregen. Dat was conform de eis. De Terneuzenaar stond terecht vanwege mishandeling van een vrouw. De broer van de verdachte en de zuster van het slachtoffer hadden een relatie, die binnen de familie tot problemen leidde. De Terneuzenaar, die de kant van zijn broer koos, was het slachtoffer op 27 oktober vorig jaar bij Albert Heijn in Terneuzen tegengekomen, waarbij een vechtpartij ontstondBeiden wilden daar later op de dag aan gifte van doen. Toen ze elkaar op het politiebureau tegenkwa men haalde de verdachte fors uit naaf de vrouw. Het slachtof fer hield er een gebroken kaak aan over. Bestelbus botst tegen boom KUITAART - Een twintigjarige man uit Clinge kwam zater dagochtend om half acht met de schrik vrij toén hij op de rijksweg N60 in Kuitaart met zijn bestelbus tegen een boom botste. De man had de macht over het stuur verloren. Hoewel de man ongedeerd bleef, was het voertuig total-loss. Een an der eenzijdig ongeval had zondagochtend plaats op de Koegorsstraat in Terneuzen. Een 23-jarige man uit Axel ver loor rond half negen de controle over zijn voertuig en reed te gen een verkeersbord van rijkswaterstaat. Personenauto en verkeersbord liepen schade op. Een 24-jarige vrouw uit Axel reed om half acht in de Stationsstraat tegen een geparkeerde auto. Beide auto's raakten beschadigd. Winkelruit ingegooid OOSTBURG - Een winkelruit aan de Brouwerijstraat in Oostburg moest het in de nacht van vrijdag op zaterdag ont gelden. De ruit raakte beschadigd doordat er een steen tegen aan was gegooid. Aan de Steensedijk in Hulst vernielden van dalen een buitenspiegel van een geparkeerde auto. Ook op de Westdam in Sas van Gent werd een auto beschadigd. De auto werd bekrast. Dit is vermoedelijk gebeurd zaterdag tussen 19.30 en 20.00 uur. Uit de tuin van een woning aan de Cad- zandseweg in Nieuwvliet gingen onbekenden er vandoor met zo n 25 heesters. 0ES, 't Beest hngez!, cabaret- en slapstickpro- mma van Plien Bianca (Plien n Bennekom en Bianca Krijgs- an) oor Willem Nijssen Ïet genre cabaret dat het da mesduo Plien Bianca be- ïfent, is niet eenvoudig te om drijven. Hun programma jhangez!' is een opeenvolging in losse scènes. Het zijn meest- woordloze en lijfelijke acts, •gebouwd rond een muziekje een attribuut. Soms lijkt het sofje in een stomme film bent ïland, dan weer is het eerder m vorm van dolle slapstick. ien Bianca presenteren zich twee seksloze zussen, ikleed in inmiddels ontmoedi- md smakeloze terlenka-pak- suit de jaren zestig of zeven- Hun lange haren hangen leurgesteld en in vette pieken laag Hun handelsmerk is de ikentrekkerij'. Beiden kim- REDACTIE ZEEUWS-VLAANDEREN Axelsestraat 16 Postbus 15 4530 AB TERNEUZEN Tel: (0115) 694457 Fax: (0115)620951 e-mail: redtern@pzc.nl C.A.M. van Gremberghe (chef) W.A. Bareman J. Bosman P.I.F.M. Cappetti S. van Doorsselaer J.F.D. Bakker (sport) 's Gravenhofplein 4 4561 AJ HULST Tel: (0114) 373839 Fax: (0114) 373840 e-mail: redhulst@pzc.nl R.E.A. Hoonhorst B.J.G. Pelgrim CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl City OnLine/Internet http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl BOEKENWEEK 10-2 0 MAART 1999 nen hun gezicht (met lange 'ko- nijnentanden') in oneindig ge varieerde, lachlust opwekkende plooien trekken. En met ver wrongen stappen over het to neel banjeren. Beledigd of bere kenend, weinig goeds van zin. Voorzover ze iets of iemand uit beelden, gaat het meestal om een clownachtig soort 'losers'. Niet altijd. Eén van de hoogte punten is een act, waarin de da mes de troonsafstand van Wil- helmina (in 1948) nog eens naspelen. Op de geluiden van een oude plaat met de beroemde toespraak wordt een komische scène opgebouwd. Perfect ge playbackt, met een Wilhelmina (een opvullende bontjas is ge noeg om haar te symboliseren) die tussen de woorden door op een minder smakelijke manier aan het snoepen is. En met een Juliana die er zwijgend eigen zinnig bijstaat. Een ander mooi moment is de vertelling van het sprookje van Assepoester. Opnieuw geplay backt naar een plaatopname (met een mooie tik erin), met Plien Bianca als de twee ver wende stiefzusters en een bezem als Assepoester. Met scherpe ti ming en dwaze mime wordt het een komisch-venijnige persifla ge. En dat is ook zo in een imita tie van een kinderhoorspel met Wolly en Wally. Naast die hoogtepunten (en ik kan het niet laten om de persi flage op een biljartwedstrijd nog even in die reeks te noemen) zijn er ook nogal wat flauwere momenten. Momenten waarop ik absoluut niet mee kan voelen met het gemakkelijk tot lachen te verleiden publiek. Het zijn momenten zonder spanning en zonder clou, eerder verwant aan het ongestructureerde gebeuren van een 'bonte avond' aan het einde van een schoolreis. Op die momenten zijn een dwaas pakje en een gek gezicht niet genoeg om het programma op peil te houden. 'Changez!' is na het winnen van de jury- en publieksprijs van Cameretten 1996 het eerste avondvullende programma van Plien Bianca. Daar teren ze nu inmiddels twee jaar op, en eigenlijk zou dat ge noeg moeten zijn om de zwakke momenten weg te poetsen en de vaart er definitief in te krijgen. Ik ben benieuwd of het duo de troefkaart van hun talent (de playback-imitatie) kan meene men naar hun tweede program ma, voorzien voor het nieuwe seizoen. door Pascalle Cappetti SLUISKIL - Johan de Witte gaf zaterdagavond het laatste con cert met zijn John White's Big Band. De dirigent en oprichter van de big band vindt het mooi geweest. Kwalitatief staat de band na 21 jaar goed op poten, maar met minder neemt hij geen genoegen. Elke week repeteren is volgens hem nodig om het ni veau ook hoog te houden. En dat lukt de (amateur)leden niet al tijd. „Het is net als met een voet balclub. Een elftal moet ook el ke dag trainen. Anders raakt het zijn ritme kwijt. Als je te weinig oefent, vervagen de ingewikkel de ritmes." In een vol Meulengat in Sluiskil, de thuisbasis van de Big Band, zweepte hij zaterdag de blazers en 'ritmesectie' op, terwijl gast- solist Arno Krijger zijn authen tieke Hammond-orgel bespeel de en zangeres Thea Inghels de Titanic-song opvoerde. Het pu bliek kreeg afwisselend werken van modernere componisten en enkele lekker in het gehoor klin kende 'oudjes' te horen. Johans zoon Piet haalde, tussen de nummers dooi', anekdotes over zijn vader en medemuzikanten op. Over de twee baritonsaxen, die zo goed op elkaar zijn inge speeld dat ze er een bariton-lat- relatie op nahouden en over de saxofonist die zijn vriendin 'I want your sax...ofoon' toeriep. De ambities van De Witte zijn hoog. Het publiek wil misschien wel jazz-Wassiekers als Glenn Miller horen en de muzikanten ook wel, maar daar voelt hij niet meer voor. Hij zegt wel eens te gen zijn vrouw Hannie: „Als ze alleen Glenn Miller willen spe len, dan doen ze dat zelf maar. Daar hoef ik niet voor te staan." Johan de Witte gaf zaterdagavond, na 21 jaar, het laatste concert met zijn Band. foto Charles Strijd Dat geldt ook voor carnavals muziek en muziek die het orkest binnen vijf minuten kan neer zetten. „Dat kan heel leuk zijn voor het publiek, maar daar doe ik niet aan mee." De Witte houdt zelf van het mo derne werk, maar dat vinden de toehoorders vaak 'te moeilijk'. „Ze herkenden de liedjes niet. Dan moet je water in de wijn doen." Toch was dit niet de re den van zijn afscheid, haast de Sluiskillenaar zich te zeggen. „Ik stop op een moment dat het goed gaat met de band. Niet als ik mezelf er niet meer prettig bij voel." De Big Band is in de afge lopen 21 jaar geëvolueerd. Door zijn contacten als diligent van harmonie de Verenigde Vrien den in Sas van Gent en de Ko ninklijke Stedelijke Harmonie in Hulst wist hij een stel goede muzikanten om zich heen te ver zamelen. „Het barst aan talent in Zeeuws-Vlaanderen. Toen hij de band destijds op richtte, dacht hij dat het voor een jaar of tien was. Nu is hij er stellig van overtuigt dat de Big band - met de nieuwe dirigent Freddy Delagaye uit Kaprijke - nog wel jaren door kan gaan. Als dat onderzijn naam John White gebeurt, prima, maar even goe de vrienden als zijn opvolger de naam wil veranderen. Helemaal weg is hij niet. „Ik blijf standby als ze me nodig hebben." MIDDELBURG, Kloveniersdoelen Slagwerkgroep Amsterdam olv José Vicente met werken van Loevendie, van Roosendaal, Douw, Bus, Take mitsu en Cage. door Douwe Eisenga De losse presentatie van de dirigent en het speelplezier van de musici zorgden zater dagavond in de Kloveniersdoe len voor een ongedwongen sfeer bij het concert Slagwerkgroep Amsterdam. Om praktische re denen was het oorspronkelijke programma gewijzigd waar door het motto van de avond (De componist en zijn inspirator) enigszins uit het zicht raakte. José Vicente, artistiek leider van het gezelschap, droeg na het eerste stuk het concert op aan de directeur van Nieuwe Muziek Zeeland, Ad van 't Veer, die we gens ernstige gezondheidspro blemen verstek moest laten gaan. Vicente nam zijn rol als de altijd aanwezige gastheer van de Kloveniersdoelen met verve over. Tijdens de changementen tussen de gespeelde composities onderhield hij zich op een bijna ontwapenende manier met het publiek en verkleinde daarmee de afstand tussen uitvoerders en toehoorders tot het minimum. Die afstand was, fysiek gezien, al heel erg klein. De slagwerkers hadden een enorme hoeveelheid instrumenten opgesteld die meer dan de helft van het zaaltje in beslag nam. Het publiek zat er bovenop. De ruimte was in feite te krap voor alle change menten, die daardoor lang duurden. Uit puur tijdgebrek werd het concert ingekort en de volgorde van de stukken omge gooid. Drie Nederlandse com ponisten, te weten Jan Bus, Jan Rokus van Roosendaal en André Douw, kregen voor dit program ma de opdracht een compositie te schrijven en daarnaast een stuk uit te zoeken van een com ponist die de meeste invloed op hen heeft gehad. Het resultaat bleek zaterdag zodanig dat het thema van het concert even zo goed 'De inspirator ontgroeid' had kunnen luiden. Dat geldt vooral voor van Roo sendaal In zijn Triptiek uit 1998 klinkt een volledig andere we reld dan die van Theo Loeven die, de door van Roosendaal ge kozen inspirator. Beiden gebruiken weliswaar niet-wes- terse elementen in hun werk. maar de uitwerking daarvan is radicaal anders. Loevendie ge bruikt deze elementen vooral als technische procédés; het blijft echter muziek die geheel volgens westerse principes van A naar B gaat. Van Roosendaal integreert veel meer de rustige cyclische structuur die veel niet-westerse muziek kenmerkt in zijn composities. Zo ook in Triptiek. Langzamerhand ont vouwt van Roosendaal een van Bach geleend thema achtereen volgens in pauken, gestemde gongs en buisklokken. Verder gebeurt er weinig, maar wat er klinkt is van een ontroerende, heldere schoonheid. Het stuk The Seven Samurai van André Douw werd in het omgegooide programma niet meer meteen na het gekozen Rain Tree van diens inspirator Toru Takemitsu gespeeld. Waar de impressionistische klanken van Takemitsu eindeloos door lijken te gaan, is de nieuwe com positie van Douw te anekdo tisch van opzet om lang te kun nen boeien. Gitarist/componist Jan Bus noemt John Cage en Dmitri Shostakovich als inspi ratiebronnen. Shostakovich verviel zaterdag helaas. De in vloed van Cage op het door Bus in één nacht geschreven Noc turnal Activities bleek evident. door Ali Pankow Fetty de Bruijn Moeder Fetty de Bruij n-Mul- der (60) uit Ouwerkerk wordt heel onrustig als ze geen boek voorhanden heeft. „Je ver leest je verstand nog eens", zei haar tante vroeger eens tegen haar toen ze daar lo geerde. Opgekruld in de rookstoel in de serre las ze daar diep ontroerdiAlleen op de wereld. Later stopte ze halverwege het stofzuigen weieens om snel even een hoofdstukje te lezen voor ze weer verder ging met het werk. De vraag naar haar favoriete boek blijkt moeilijk. Ze heeft er zoveel gelezen. Ze kiest voor De vrouw van de keukengod en De vreugde- en gelukclub, beide van de Chinese schrijf ster Amy Tan. „Het is zo mooi om over die oude Chinese ge bruiken te lezen en over de relatie tussen de moeder en dochter. Die Chinese familie emigreert naar Amerika en dan zie je dat de ouderen vasthouden aan de oude Chi nese cultuur, terwijl de jon geren openstaan voor nieuwe invloeden. Juist omdat het allemaal zo verschilt met on ze cultuur lees ik er zo graag over", zegt Fetty. Paul de Bruijn Paul de Bruijn (31) uit Noordgouwe verslond als kind de stripboeken van Guus Flater en van Astrix en Obelix. Later werden het jeugdboeken. Daarna nam hij lange tijd geen boek meer ter hand. „Gewoon te druk met andere dingen, maar het is natuurlijk een kwestie van er tijd voor vrijmaken." Sinds een half jaar doet hij dat consequent. Zijn vrien din wees hem op een boek van John Grisham, De Jurist. Sindsdien heeft Paul de smaak weer te pakken. Er volgden meer boeken van de ze schrijver. Het vonnis en De Straatvechter spraken hem ook zeer aan, maar zijn voor keur gaat uit naar De Jurist. „Ik werd er meteen door ge pakt. Het is boeiend geschre ven en de karakters zijn zo weergegeven dat ik mezelf er duidelijk in kan herkennen. De hoofdpersoon komt te recht in een corrupt wereldje van advocaten en zet zich daar op den duur tegen af. Ik lees vaak in bed nog even. Soms kon ik dat boek ge woon niet wegleggen omdat ik wilde weten hoe het verder ging"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 31