Herintreders voor dichte deur PZC PZC Oprichter John White's Big Band draagt het dirigentenstokje over Intiem onderonsje met Slag werkgroep Je verleest je verstand nog eens zeeland terugkeer naar arbeidsmarkt voor vrouwen geplaveid met hindernissen Tweede transportschip voor troepen tevens varend hoofdkwartier kunst cultuur Seksloze zussen Plien Bianca spelen met één troefkaart Vacatures Vacatures maandag 15 maart 1999 (joorRené_Schrier id &RIININGEN - Op spotjes op de televisie wordt het allemaal ),fel aantrekkelijk voorgesteld, jlsof de Nederlandse economie met smart zit te wachten op her intredende vrouwen. De werke lijkheid is anders, weten inmid dels Riet Buur (40) en Marjan Hoogesteger (37) uit Kruinin- «eii. Ze proberen al geruime tijd ^en baan te krijgen, maar keer op keer worden ze afgewezen. Toen Riet Buur de WD-gede- puteerde J. G van Zwieten in het kader van de statenverkie zingen hoorde zeggen: „Mag er m Zeeland misschien ook een poterham verdiend worden?", jlom ze in de pen. Een maand zeieden nu schreef ze een brief jan Provinciale Staten, waar ze overigens nog steeds geen reac tie op gekregen heeft. Volgens jaar is er een wereld van ver schil tussen de politieke plei dooien voor werkgelegenheid en dagelijkse praktijk waarin mensen proberen een baan te knjgen. De opfriscursussen waar in de televisiespotjes trots naar nordt verwezen, blijken er niet tezijn: „Ofwel je krijgt te horen 'aatje te oud bent voor zo'n cur sus ofwel ze duren drie jaar. Maar ik ben 40 en over drie jaar hoeft het ook niet meer", aldus Buur. Gesprekken met de ge meente en het arbeidsbureau in 'fauiningen blijken niets op te lossen. Hindernissen Het is in de praktijk een enorm probleem om de bureaucrati sche hindernissen te slechten. Zowel Hoogesteger als Buur hebben diploma's als verpleeg- kundige. In dat beroep hebben ze ook jaren gewerkt. Riet Buur: Natuurlijk, de namen van de medicijnen zijn allemaal wel 'ijd veranderd, maar iemand zijn et j mg wassen is nog precies het- ,p zelfde als vroeger." En als de bureaucratie geen roet in het eten gooit is het wel wat anders. Buur heeft uit eigen er varing en uit gesprekken met mensen uit haar omgeving ge merkt dat niet iedereen bij elk Ibedrijf welkom is. Ze woont in j) I een gemeente waar relatief veel mf bedrijven gevestigd zijn met een reformatorische bedrijfslei ding. Buur: „Ik heb bij een be- s hi drijf gewerkt waar ik van de ene dag op de andere op straat stond. Ze zeiden: je bent niet van onze kerk." Volgens haar en Hoogesteger komen dergelijke praktijken regelmatig voor: „Mijn man heeft het wel meege maakt dat bij een sollicitatiege sprek de bijbel op tafel kwam." Selectie Vestigingsmanager M. van Seters-Labee van het Arbeids bureau in Goes weet dat er be drijven zijn die selecteren op godsdiensten. „Dat zie je soms ook in personeelsadvertenties van scholen. Dan wordt ook ge vraagd naar mensen die een be paalde geloofsovertuiging aan hangen. Dat is geen zaak van het Arbeidsbureau We weten dat het gebeurt." Volgens Buur en Hoogesteger zij n er veel meer mensen die wel weer aan de slag willen, maar op een of andere manier niet aan de bak komen. Marjan Hoogeste ger solliciteert al twee jaar en heeft in die tijd naar schatting zeker vijftig brieven verstuurd. „Je zou eigenlijk op een of ande re manier je krachten moeten bundelen. Wij hebben wel eens tegen elkaar gezegd, er zou een uitzendbureau voor herintre dende vrouwen moeten zijn." Overspannen markt Volgens Van Seters zijn er ge noeg baantjes. Ook voor herin tredende vrouwen. „Er is sprake van een overspannen arbeids markt dat wil zeggen veel vraag en weinig aanbod. Dat betekent dat de kansen voor iedereen toenemen. Natuurlijk bepalen zaken als je opleiding en je kwa lificatieniveau hoe groot die kansen zijn." Uit haar woorden blijkt dat het niet eenvoudig is aan de wensen van iedereen te gemoet te komen: „Als mensen niet alleen tussen 10.00 uur en 12.00 uur en tussen 13.00 uur en 15.00 uur willen werken, is er heel veel mogelijk. Het gebeurt ook dat ze wel een baan willen, maar eisen dat het te combine ren is met de kinderen. Dan wordt het al lastiger." Buur en Hoogesteger zijn niet overtuigd. „In Zeeland wordt gewoon gediscrimineerd. Op leeftijd en op geloof. En dat zijn zaken waar ze in Den Haag of in Middelburg helemaal geen weet van hebben." Volgens het Arbeidsbureau zijn er genoeg banen voor herintredende vrouwen. De praktijk is nog wel eens anders. foto Willem Mieras door Ben Jansen VLISSINGEN - Het tweede amfibisch transportschip voor de Koninklijke Marine mag niet zonder meer een kopie worden van de vorig jaar door de Koninklijke Schelde Groep afgeleverde 'Rotterdam'. De bevelhebber der zeestrijd krachten, vice-admiraal C. van Duyvendijk, wil dat het schip ook facili tei ten krijgt om het te laten functioneren als een varend hoofdkwartier voor de coördinatie van acties te land, ter zee en in de lucht. Deze wens brengt hij onder woorden in het blad Alle Hens van ministerie van Defensie. In de begin dit jaar gepresen teerde hoofdlijnennotitie van minister van Defensie E de Grave staat voor 2007 de aan schaf van een tweede amfi bisch transportschip (ATS) aangekondigd. Van Duyven- dijk is daarmee in zijn schik. „Een goede zaak", zegt hij in Alle Hens. „Eén ATS is geen ATS. Met twee van deze sche pen kun je wat op de been brengen en heb je er altijd één beschikbaar." Het zusterschip van de 'Rot terdam' moet naar de mening van de bevelhebber der zee- strijdkrachten veel in huis hebben, nog afgezien van ver voer en inzet van een bataljon mariniers en hun voertuigen en uitrusting of een eenheid van de landmacht plus materi eel. Het moet een werkplek en accommodatie bieden aan commandanten van land macht-, luchtmacht- en mari ne-eenheden - eventueel alle drie van een andere nationali teit - die samen operaties lei den. Wensen Dat is volgens Van Duyvendijk de gezamenlijkheid waarnaar zo wordt gestreefd. Het is aan De Schelde in Vlissingen, de beoogde bouwer van het twee de ATS, om ervoor te zorgen dat de wensen van de vice-ad- miraal in een aangepast ont werp worden meegenomen. In het Defensieblad duidt Van Duyvendijk nog een tweede winstpunt in materieel op zicht aan. De vier luchtverde- digings- en commandofregat ten die De Schelde onder handen heeft, zullen worden uitgerust met een nieuw ver dedigingssysteem tegen inko mende ballistische raketten. Daardoor kan elk van deze schepen het zenuwcentrum vormen van de bescherming van een vlootverband, een ha ven of een landingsgebied te gen dergelijke projectielen. De aanschaf van dit systeem, het tweede ATS en de uitbrei ding van het korps mariniers met een derde bataljon maken dat Van Duyvendijk niet som ber is over de bezuinigingen die de zeestrijdkrachten krij gen opgelegd om Defensie 375 miljoen gulden per jaar goed koper te maken. Daarvoormoet de marine twee Standaard-fregatten en drie Orion-patrouillevliegtuigen inleveren. Glasaal vereist Europese aanpak RIJSWIJK - De visserij op glasaal moet op Europees niveau worden aangepakt, anders blijft het kwakkelen met de pa lingstand in Nederland en andere West-Europese landen. Het Productschap Vis vindt dat het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij zich veel sterker moet maken voor zo'n Europese aanpak. Alleen in Nederland lukt het niet de paling op het oude niveau terug te krijgen, oordeelt Product schap, omdat de jonge aal (glasaal) al voor aankomst in Ne derland massaal wordt weggevangen voor de Franse en Spaanse kust. Sociaal plan voor Ter Valcke GOES - De directie van de SVRZ-Oosterschelde en de vakor ganisaties hebben afgelopen week een akkoord bereikt over een sociaal plan voor het verhuizen van verpleeghuisbedden uit het verpleeghuis Ter Valcke naar drie verzorgingshuizen in de regio. Bij die verhuizing van zestig bedden naar Ceder hof in Kapelle, Poelwijck in 's Heer Arendskerke en Rehoboth in Goes, wordt een salarisgarantie gegeven en zullen geen ge dwongen ontslagen vallen. De verplaatsing van verpleeg huiszorg kan bij Ter Valcke pas medio volgend jaar beginnen, zodat er ruim tijd is om eventuele knelpunten uit de weg te helpen. De vakbonden houden woensdag 17 maart een leden raadpleging over het akkoord, die om 13.30 in de Ridderzaal van Ter Valcke begint. Boete voor opgevoerde brommer SINT ANNALAND - In de nacht van zaterdag op zondag hield de politie in Sint Annaland een 17-jarige inwoner van Stavenisse aan omdat die op een brommer met een snelheid van 90 kilometer per uur over het Havenplein reed. De brom mer was hij kwijt, een stapeltje bekeuringen werd hij rijker. Later in de nacht pakte de politie een 18-jarige Tholenaar op die, nadat hij een winkelruit had ingeslagen, stomdronken op de straat was gaan liggen. Drankrijder in de sloot OOST-SOUBURG - Een 58-jarige inwoner van Lewedorp is zaterdagmiddag op de rijksweg 58 bij Oost-Souburg in een sloot beland nadat hij de macht over het stuur verloor. Toen de politie ter plaatse kwam bleek dat de man onder invloed van alcohol verkeerde. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau Daar bleek dat de man teveel gedron ken had. Een test toonde 715 microgram aan. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. Met een rijverbod en een dagvaarding werd de man heengezonden. Automobilist rijdt paal in tweeën MELISKERKE - Een 22-jarige inwoner van Grijpskerke is in de nacht van vrijdag op zaterdag op de Mariekerkseweg in Meliskerke de macht over het stuur verloren. Hij kwam tegen een lantaarnpaal terecht, die in tweeën brak. De bestuurder bleek teveel alcohol gedronken te hebben. De man is met een dagvaarding heengezonden. Beledigen agenten bestraft MIDDELBURG - Een 17-jarige inwoner van Middelburg is in de nacht van zaterdag op zondag op de Markt in Middelburg aangehouden voor belediging van en aantal politieagenten. Kort daarvoor werden een groepje jongeren veertien blikjes bier afgenomen omdat ze die op de openbare weg, de Markt, aan het drinken waren. De 17-jarige schold de agenten uit. Op het bureau vernielde hij nog een verhoorkamer. Later in de nacht mocht hij weg met een boete van 150 gulden voor bele diging en een proces-verbaal voor vernieling. Het genre cabaret dat het da mesduo Plien Bianca be oefent, is niet eenvoudig te om schrijven. Hun programma 'Changez!' is een opeenvolging van losse scènes. Het zijn meest al woordloze en lijfelijke acts, opgebouwd rond een muziekje of een attribuut. Soms lijkt het alsof je in een stomme film bent beland, dan weer is het eerder een vorm van dolle slapstick. Plien Bianca presenteren zich als twee seksloze zussen, 'gekleed in inmiddels ontmoedi- smakeloze terlenka-pak- jes uit de jaren zestig of zeven- .[jj tig Hun lange haren hangen .teleurgesteld en in vette pieken omlaag. Hun handelsmerk is de 'bekkentrekkerij'. Beiden kun- GOES, 't Beest Changez!, cabaret- en slapstickpro gramma van Plien Bianca (Plien ran Bennekom en Bianca Krijgs man) door Willem Nijssen REDACTIE MIDDEN-ZEELAND Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113) 273000 Fax: (0113)273030 e-mail: redgoes@pzc.nl te Goes: M.J. Schrier(chef) R. Bosboom I. Huibers A.M. van der Jagt E. Soesman te Vlissingen: L Fransen E.L. Ramakers M.J. van der Schot A.A. van der Sluis K.L. de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax:(0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl City OnLine/Internet http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl BOEKENWEEK 10-20 MAART 1999 nen hun gezicht (met lange 'ko- nijnentanden') in oneindig ge varieerde, lachlust opwekkende plooien trekken. En met ver wrongen stappen over het to neel banjeren. Beledigd of bere kenend, weinig goeds van zin. Voor zover ze iets of iemand uit beelden, gaat het meestal om een clownachtig soort 'losers'. Niet altijd. Eén van de hoogte punten is een act, waarin de da mes de troonsafstand van Wil- helmina (in 1948) nog eens naspelen. Op de geluiden van een oude plaat met de beroemde toespraak wordt een komische scène opgebouwd. Perfect ge playbackt, met een Wilhelmina (een opvullende bontjas is ge noeg om haar te symboliseren) die tussen de woorden door op een minder smakelijke manier aan het snoepen is. En met een Juliana die er zwijgend eigen zinnig bijstaat. Een ander mooi moment is de vertelling van het sprookje van Assepoester. Opnieuw geplay backt naar een plaatopname (met een mooie tik erin), met Plien Bianca als de twee ver wende stiefzusters en een bezem als Assepoester. Met scherpe ti ming en dwaze mime wordt het een komisch-venijnige persifla ge. En dat is ook zo in een imita tie van een kinderhoorspel met Wolly en Wally. Naast die hoogtepunten (en ik kan het niet laten om de persi flage op een biljartwedstrijd nog even in die reeks te noemen) zijn er ook nogal wat flauwere momenten. Momenten waarop ik absoluut niet mee kan voelen met het gemakkelijk tot lachen te verleiden publiek. Het zijn momenten zonder spanning en zonder clou, eerder verwant aan het ongestructureerde gebeuren van een 'bonte avond' aan het einde van een schoolreis. Op die momenten zijn een dwaas pakje en een gek gezicht niet genoeg om het programma op peil te houden. 'Changez!' is na het winnen van de jury- en publieksprijs van Cameretten 1996 het eerste avondvullende programma van Plien Bianca. Daar teren ze nu inmiddels twee jaar op, en eigenlijk zou dat ge noeg moeten zijn om de zwakke momenten weg te poetsen en de vaart er definitief in te krijgen. Ik ben benieuwd of het duo de troefkaart van hun talent (de playback-imitatie) kan meene men naar hun tweede program ma, voorzien voor het nieuwe seizoen. door Pascalle Cappetti SLUISKIL - Johan de Witte gaf zaterdagavond het laatste con cert met zijn John White's Big Band. De dirigent en oprichter van de big band vindt het mooi geweest. Kwalitatief staat de band na 21 jaar goed op poten, maar met minder neemt hij geen genoegen. Elke week repeteren is volgens hem nodig om het ni veau ook hoog te houden. En dat lukt de (amateur)leden niet al tijd. „Het is net als met een voet balclub. Een elftal moet ook el ke dag trainen. Anders raakt het zijn ritme kwijt. Als je te weinig oefent, vervagen de ingewikkel de ritmes." In een vol Meulengatin Sluiskil, de thuisbasis van de Big Band, zweepte hij zaterdag de blazers en 'ritmesectie' op, terwijl gast- solist Arno Krijger zijn authen tieke Hammond-orgel bespeel de en zangeres Thea Inghels de Titanic-song opvoerde. Het pu bliek kreeg afwisselend werken van modernere componisten en- enkele lekker in het gehoor klin kende 'oudjes' te horen. Johans zoon Piet haalde, tussen de nummers door, anekdotes over zijn vader en medemuzikanten op. Over de twee baritonsaxen, die zo goed op elkaar zijn inge speeld dat ze er een bariton-lat- relatie op nahouden en over de saxofonist die zijn vriendin 'I want your sax...ofoon' toeriep. De ambities van De Witte zijn hoog. Het publiek wil misschien wel jazz-klassiekers als Glenn Miller horen en de muzikanten ook wel, maar daar voelt hij niet meer voor. Hij zegt wel eens te gen zijn vrouw Hannie: „Als ze alleen Glenn Miller willen spe len, dan doen ze dat zelf maar. Daar hoef ik niet voor te staan." Johan de Witte gaf zaterdagavond, na 21 jaar. het laatste concert met zijn Band. foto Charles Strijd Dat geldt ook voor carnavals muziek en muziek die het orkest binnen vijf minuten kan neer zetten. „Dat kan heel leuk zijn voor het publiek, maar daar doe ik niet aan mee." De Witte houdt zelf van het mo derne werk, maar dat vinden de toehoorders vaak 'te moeilijk'. „Ze herkenden de liedjes niet. Dan moet je water in de wijn doen." Toch was dit niet de re den van zijn afscheid, haast de Sluiskillenaar zich te zeggen. „Ik.stop op een moment dat het goed gaat met de band. Niet als ik mezelf er niet meer prettig bij voel." De Big Band is in de afge lopen 21 jaar geëvolueerd. Door zijn contacten als dirigent van harmonie de Verenigde Vrien den in Sas van Gent en de Ko ninklijke Stedelijke Harmonie in Hulst wist hij een stel goede muzikanten om zich heen te ver zamelen. „Het barst aan talent in Zeeuws-Vlaanderen. Toen hij de band destijds op richtte, dacht hij dat het voor een jaar of tien was. Nu is hij er stellig van overtuigt dat de Big band - met de nieuwe dirigent Freddy Delagaye uit Kaprijke - nog wel jaren door kan gaan. Als dat onderzijn naam John White gebeurt, prima, maar even goe de vrienden als zijn opvolger de naam wil veranderen. Helemaal weg is hij niet. „Ik blijf standby als ze me nodig hebben. MIDDELBURG. Kloveniersdoelen Slagwerkgroep Amsterdam olvJosé Vicente met werken van Loevendie, van Roosendaal, Douw, Bus, Take- mitsu en Cage. door Douwe Eisenqa De losse presentatie van de dirigent en het speelplezier van de musici zorgden zater dagavond in de Kloveniersdoe len voor een ongedwongen sfeer bij het concert Slagwerkgroep Amsterdam. Om praktische re denen was het oorspronkelijke programma gewijzigd waar door het motto van de avond (De componist en zijn inspirator) enigszins uit het zicht raakte. José Vicente, artistiek leider van het gezelschap, droeg na het eerste stuk het concert op aan de directeur van Nieuwe Muziek Zeeland, Ad van 't Veer, die we gens ernstige gezondheidspro blemen verstek moest laten gaan. Vicente nam zijn rol als de altijd aanwezige gastheer van de Kloveniersdoelen met verve over. Tijdens dé changementen tussen de gespeelde composities onderhield hij zich op een bijna ontwapenende manier met het publiek en verkleinde daarmee de afstand tussen uitvoerders en toehoorders tot het minimum. Die afstand was, fysiek gezien, al heelerg klein. De slagwerkers hadden een enorme hoeveelheid instrumenten opgesteld die meer dan de helft van het zaaltje in beslag nam. Plet publiek zat er bovenop. De ruimte was in feite te krap voor alle change menten, die daardoor lang duurden. Uit puur tijdgebrek werd het concert ingekort en "de volgorde van de stukken omge gooid. Drie Nederlandse com ponisten, te weten Jan Bus, Jan Rokus van Roosendaal en André Douw, kregen voor dit program ma de opdracht een compositie te schrijven en daarnaast een stuk uit te zoeken van een com ponist die de meeste invloed op hen heeft gehad. Het resultaat bleek zaterdag zodanig dat het thema van het concert even zo goed 'De inspirator ontgroeid' had kunnen luiden. Dat geldt vooral voor van Roo sendaal. In zijn Triptiek uit 1998 klinkt een volledig andere we reld dan die van Theo Loeven die, de door van Roosendaal ge kozen inspirator. Beiden gebruiken weliswaar niet-wes- terse elementen in hun werk, maar de uitwerking daarvan is radicaal anders. Loevendie ge bruikt deze elementen vooral als technische procédés; het blijft echter muziek die geheel volgens westerse principes van A naar B gaat. Van Roosendaal integreert veel meer de rustige cyclische structuur die veel niet-westerse muziek kenmerkt in zijn composities. Zo ook in Triptiek. Langzamerhand ont vouwt van Roosendaal een van Bach geleend thema achtereen volgens in pauken, gestemde gongs en buisklokken. Verder gebeurt er weinig, maar wat er klinkt is van een ontroerende, heldere schoonheid. Het stuk The Seven Samurai van André Douw werd in het omgegooide programma niet meer meteen na het gekozen Rain Tree van diens inspirator Toru Takemitsu gespeeld. Waar de impressionistische klanken van Takemitsu eindeloos door lijken te gaan, is de nieuwe com positie van Douw te anekdo tisch van opzet om lang te kun nen boeien. Gitarist/componist Jan Bus noemt John Cage en Dmitri Shostakovich als inspi ratiebronnen. Shostakovich verviel zaterdag helaas. De in vloed van Cage op het door Bus in één nacht geschreven Noc turnal Activities bleek evident. door Ali Pankow Fetty de Bruijn Moeder Fetty de Brui j n-Mul- der (60) uit Ouwerkerk wordt heel onrustig als ze geen boek voorhanden heeft. „Je ver leest je verstand nog eens", zei haar tante vroeger eens tegen haar toen ze daar lo geerde. Opgekruld in de rookstoel in de serre las ze daar diep ontroerd Alleen op de wereld. Later stopte ze halverwege het stofzuigen weieens om snel even een hoofdstukje te lezen voor ze weer verdel ging met het werk. De vraag naar haar favoriete boek blijkt moeilijk. Ze heeft er zoveel gelezen. Ze kiest voor De vrouw van de keukengod en De vreugde- en gelukclub, beide van de Chinese schrij f- ster Amy Tan. „Het is zo mooi om over die oude Chinese ge bruiken te lezen en over de relatie tussen de moeder en dochter. Die Chinese familie emigreert naar Amerika en dan zie je dat de ouderen vasthouden aan de oude Chi nese cultuur, terwijl de jon geren openstaan voor nieuwe invloeden. Juist omdat het allemaal zo verschilt met on ze cultuur lees ik er zo over", zegt Fetty. Paul de Bruijn Paul de Bruijn (31) uit Noordgouwe verslond als kind de stripboeken van Guus Flater en van Astrix en Obelix. Later werden het jeugdboeken. Daarna nam hij lange tijd geen boek meer ter hand. „Gewoon te druk met andere dingen, maar het is natuurlijk een kwestie van er tijd voor vrijmaken." Sinds een half jaar doet hij dat consequent. Zijn vrien din wees hem op een boek van John Grisham', De Jurist. Sindsdien heeft Paul de smaak weer te pakken. Er volgden meerhoeken van de ze schrijver. Het vonnis en De Straatvechter spraken hem ook zeer aan, maar zijn voor keur gaat uit naar De Jurist. „Ik werd er meteen door ge pakt. Het is boeiend geschre ven en de karakters zijn zo weergegeven dat ik mezelf er duidelijk in kan herkennen. De hoofdpersoon komt te recht in een corrupt wereldje van advocaten en zet zich daar op den duur tegen af. Ik lees vaak in bed nog even. Soms kon ik dat boek ge woon niet wegleggen omdat ik wilde weten hoe het verder ging"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 23