Picasso is en blijft kunstenaar van de eeuw kunst cultuur Overzicht in de Kunsthal 10 11 13 14 Tijdblokken 9 PZC Hij is de kunstenaar van de eeuw, het grootste scheppende genie dat de afgelopen honderd jaar op aarde heeft rondgewandeld. Als we het over Picasso hebben, schieten superlatieven kennelijk tekort. Pablo Ruiz Picasso (1881-1973) was echter ook een zeer media- en fotogeniek genie, dat zich maar al te graag liet vereeuwigen. Een superbe poseur, die zich al op jonge leeftijd bewust was van zijn marktwaarde. Het artistieke leven van de beroemdste kunstenaar van deze eeuw, dat ruim zeventig jaar heeft geduurd, is vanaf morgen (zaterdag) onderwerp van een grote tentoonstelling in de Kunsthal Rotterdam. Het wordt de grootste expositie die ooit over Picasso in ons land is gehouden. Twee zalen vol Picasso: zeventig schilderijen, zestig stuks keramiek, vijftig foto's en "250 werken op papier, waaronder etsen, aquarellen en litho's. Inclusief affiches en boeken zo'n 450 catalogusnummers, voor het grootste deel in bruikleen gegeven door buitenlandse particulieren. De expositie moet het succes van de Escher- tentoonstelling (190.000 bezoekers) gaan overtreffen. De tentoonstelling volgt Picasso's gehele carrière: van de vroege blauwe en roze perioden, via het kubisme naar de laatste jaren die de schilder in Zuid- Frankrijk doorbracht. Van zijn Parijse jaren van rond de eeuwwisseling tot zijn laatste jaren in het roze atelier in de I9e-eeuwse villa met uitzicht op Cannes, die Picasso in de jaren '50 had aangeschaft. „Als je gaat nadenken over het gegeven kunstenaar van de eeuw kom je bijna automatisch bij Picasso terecht", zegt Wim Pijbes, adjunct-directeur van de Kunsthal en samensteller van de tentoonstelling Picasso. Kunstenaar van de eeuw. „Wat bleek, de laatste grote Picasso- tentoonstelling in ons land, in het Stedelijk Museum in Amsterdam, was in 1967. Zijn grafisch werk is later nog wel geexposeerd, evenals zijn keramiek." Hoeveel kunstwerken Picasso inzijn leven heeft gemaakt blij ft een kwestie van ruwe schattingen. Ook de pakweg vijfduizend boeken die er over hem zijn geschreven bieden hierover nauwelijks uitkomst. Er zijn ooit getallen genoemd van vijftigduizend kunstwerken, en dan rekenen we alle tekeningetjes die hij achterliet op de tafelkleden in cafés en restaurants nog niet eens mee. Zijn schilderij en bevinden zich over de gehele wereld. Een relatief groot aantal hangt permanent in Musée Picasso in Parijs. Andere zijn eigendom van de erven Picasso. Musea in Europa en de Verenigde Staten beschikken over vele Picasso's, maar het grootste deel van zijn oeuvre is eigendom van vermogende particulieren. „Vooral de laatste jaren is zijn werk verschrikkelijk duur geworden en er zijn nu eenmaal meer vermogende particulieren dan vermogende musea op de wereld", aldus Pijbes. In zijn zoektocht naar Picasso's in particulier bezit heeft de Kunsthal veel hulp gekregen vanHelly Nahmad in Londen, beroemd bemiddelaar in topkunst. „Iemand die weet wat zich in het buitenland bevindt en vooral waar zich dat bevindt", zegt Pijbes. Veel particulieren in met name Engeland, Frankrijk en Zwitserland, die door Nahmad en de Kunsthal werden benaderd, hebben hun beroemde schilderijen in bruikleen gegeven voor de duur van de expositie. „De een wat makkelijker dan de ander, want je vraagt natuurlijk wel hun kroonjuwelen. Vooral het argument dat er heel lang rüet zo'n grote Picasso- tentoonstelling was geweest wilde nogal eens helpen om mensen te overtuigen. Bovendien zijn de meesten er trots op dat hun eigendom door een groot publiek zal worden bekeken", vervolgt hij. „En wat ook telt is dat zo'n actie goed is voor de marktwaarde van het betreffende kunstwerk. Maar er zijn ook genoeg mensen die hun eigendom absoluut niet willen afstaan." Een eerste zoektocht in eigen land betrof de musea. Het bezit van Picasso's bij Nederlandse kunstinstellingen is echter op een paar handen te tellen. Veertien stuks om precies te zijn Alleen wat grafiek betreft zitten weiets beter: Boijmans van Beuningen bezit onder meer een paar honderd bladen uit de jaren '60. Pijbes: „Een grote Van Gogh- tentoonstelling kunnen we makkelijk maken. Er is voldoende werk in Nederland aanwezig. Hetzelfde geldt voor Mondriaan, zit ook goed. Zo ook Rembrandt. Nederland heeft altijd sterke eigen schilders gehad. Dus waarom duur inkopen? Het betekent wel dat een schilder als Picasso of een andere buitenlandse Anna Enquist en Ronald Giphart zijn niet vies van een partijtje voetbal De Indonesische dichter Rendra trekt ten strijde tegen de misstanden in zijn land Liszt heeft sentiment maar mag niet sentimenteel gespeeld worden Nieuwe show van Cirque du Soleil gaat over alledaagse mensen De Kunsthal in Rotter dam verwacht een grote toeloop op de tentoonstel ling Picasso. Kunstenaar van de eeuw en heeft daar om voor het eerst tijdblok ken voor bezoekers inge steld. Die zijn: 's morgens van 10.00-13.00 uur (zondag vanaf 11.00 uur), 's77iiddags van 13.00- 17.00 uur en op donder dagavond van 19.00- 22.00 uur (t/m 29 april). Toegangskaarten a f 15,- zijn verkrijgbaar bij de Ticket Service (0900 300 1250), de bekende voor verkoopadressen en de Kunsthal. Kaarten voor de donderdagavond kos- ten 25,- Pablo Picasso museum kreeg dit in 1935 aangeboden ter gelegenheid van de nieuwbouw. Het was de eerste Picasso in Nederlands museaal bezit. Zelden tot nu te zien geweest zijn zes schilderijen, nu in particulier bezit, die begin jaren '30 werden afgebeeld in Cahiers d'Art, een prestigieus"' kunsttijdschrift in Frankrijk dat een monografie wijdde aan de beroemde kunstenaar. „Picasso werd al bij leven tot legende verklaard. Die publicatie bewees hoe bijzonder hij toen al was. Het heeft bijgedragen aan de mythevorming rondom de schilder. Picasso's schilderijen worden in de Kunsthal gepresenteerd in vijf thema's. 'Stilleven' bevat de wereldberoemde kubistische collages die Picasso in nauwe samenwerking maakte met Georges Braque. De twee noemden zich Orville en Wilbur naar de gebroeders Wright die in 1903 als eersten in een vliegtuig vlogen. 'Stilleven' toont echter ook werken uit de jaren '40 waarin Picasso zijn ongerustheid over de oorlog uit. Alle belangrijke vrouwen uit zijn leven, van zijn eerste vrouw Olga tot de droeve Dora Maar en zijn tweede vrouw Jacqueline, passeren de revue in 'Vrouwen'. Picasso maakte vele schilderijen van zijn kinderen en familie, waaronder een schilderij van zijn oudste zoon Paulo, verkleed als Pierrot (1923), dat altijd op diens slaapkamer heeft gehangen, en dat van zijn spelende dochertje Paloma (1953). Een selectie uit deze werken wordt getoond onder de titel 'Familie'. „Vooral met de komst van deze schilderijen ben ik erg blij", zegt Pijbes. „Dit zijn hele persoonlijke documenten, familiestukken. Wat we ook hebben gekregen voor deze tentoonstelling zij n schilderij en van Paloma." Het vierde thema is 'confrontatie en inspiratie': Picasso in dialoog met schilders uit zijn eigen tijd en uit het verleden. Monumentale schilderijen, waaronder 'Les femmes d'Alger' uit '55 en 'Le déjeuner sur l'herbe' uit 1960. Tot slot bewijst 'De kunstenaar in zijn atelier' de enorme vitaliteit die de schilder in zijn laatste jaren in Zuid-Frankrijk aan de dag legde met onder meer 'Le peintre et son modèle' uit 1963 en schilderijen van het atelier in La Californie. Eén schilderij, waarover de Kunsthal in onderhandeling was, heeft het in elk geval niet gehaald. 'Le Peintre' uit 1963, een van de vele zelfportretten die Picasso schilderde, ligt sinds september vorig jaar op de zeebodem: het schilderij bevond zich in het toestel van Swissair dat neerstortte voor de kust van Canada. Wat velen waarschijnlijk graag zouden willen zien, maar nauwelijks verrassend niet naar Rotterdam komt is de 'Guemica'. Dit grote schilderij maakte Picasso voor het Spaanse paviljoen op de Wereldtentoonstelling die in 1937 in Parijs werd gehouden. Hij had zich laten inspireren door de aanval van Duitse vliegtuigen op de Baskische stad GuemicaHet schilderij, dat nauwelijks transportabel is, bevindt zich sinds beginjaren '80 in Madrid. Enige troost biedt wellicht de replica die in de Kunsthal op ware grootte wordt getoond. Evelien Baks ExpositiePicasso, Kunstenaar van de eeuw -13 maart t/m 4 juli in de Kunsthal Rotterdam. et oeuvre van Pablo Picasso is ongeëvenaard. Musea in de gehele wereld beschikken over schilderijen, etsen, litho's, foto's, keramiek, beelden en wat al niet meer van hem, maar nog veel meer vermogende particulieren hebben een Picasso boven de bank hangen. Een selectie van het werk van de kunstenaar van de eeuw is vanaf morgen te zien in de Kunsthal Rotterdam. Het is de grootste Picasso-expositie die ooit in Nederland is gehouden. Femme en vert, olieverf op doek 1909. Picasso's onlangs gereinigde Beeld staan hun eigendom tijdelijk af aan de Kunsthal. Het overige werk is in de afgelopen weken per vrachtwagen of vliegtuig vanuit tal van Europese steden en de Verenigde Staten naar Rotterdam gebracht. In gewone klimaatkisten en volgens de gangbare procedure. Picasso of niet. „Elk werk dat werd toegezegd voelde als een kleine overwinning", zegt Pijbes. „En omdat er zo verschrikkelijk veel in Sylvette op het Stationsplein van F is, wil je ook heel veel binnenhalen. Het smaakt naar meer." Wat de Kunsthal echter niet heeft kunnen bemachtigen zijn twee kleine schilderijen die Picasso in 1905 heeft gemaakt tijdens een kort verblijf in Noord-Holland. De één hangt permanent in het Musée Picasso in Parijs, de ander wordt permanent getoond in de Queensland Art Gallery in het Australische Brisbane. Beide musea willen ze geen vier maanden missen. „Maar juist 1 deze twee werken hebben een duidelijke link met Nederland en zijn op zich erg zeldzaam", verklaart Pijbes. Wat wel is gelukt is het vrouwenportret dat Picasso in 1898 schilderde in zijn Spaanse periode en dat het oudste werk in particulier bezit is. Van Boijmans Van Beuningen komt 'Femme assise a la terrasse d'un café' uit 1901. Het Rotterdamse La ceinture jaune, olieverf op doek 1932. Le peintre et son modèle, olieverf op doek 1963. kunstenaar van grote faam relatief ondervertegenwoordigd is in ons land." De Picasso's in Nederland vormden het vertrekpunt voor de samenstelling van de grote expositie in de Kunsthal. Die bevinden zich in het Stedelijk Museum Amsterdam, het Gemeentemuseum in Den Haag, het Van Abbe Museum in Eindhoven, het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Boijmans Van Beuningen en de Hannema- de Stuers Fundatie in Heino. Keramiek bevindt zich onder meer in keramiekmuseum Het Princessehof in Leeuwarden en Het Kruithuis in 's- Hertogenbosch. Ook Nederlandse particulieren vrijdag 12 maart 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 9