Cirque du Soleil brengt ode aan het individu Max Ernst voor liefhebber en kenner TVTP kunst ËflAs cultuur Voorstelling vier jaar in Europa Expositie in Berlijn 14 Tussen het verfraaien van hun acts door worden de artiesten geschminkt. Vervolgens gaan ze op de foto: voortaan dienen ze zelf de make-up aan te brengen. Slangenmeisje Olga Pikhienko ondergaat de aanwijzingen van choreografe Debra Brown, terwijl zij zich ondertussen schijnbaar moeiteloos op- en uitvouwt. Kunstig plaatst de 19-jarige Russische acrobate vanuit een kaarsrechte handstand beide voeten voor de schouders, de ranke rug krom als een hoepel. Verderop vormen gespierde jongemannen een menselijke toren van wel vijf lichamen hoog. Kan nog perfecter, is op te maken uit hun luide discussies in een mix van talen. Audities over de hele wereld bieden de bedenkers van de shows de keuze uit de meest getalenteerde artiesten. Cirque du Soleil heeft weinig met 'plat' circus van doen, zo leerden de vorige shows Saltimbanco en Alegria het Nederlandse publiek al. Het van oorsprong Canadese Cirque biedt een duizelingwekkende mix van (straat)theater, zang, dans, muziek en acrobatiek, uitgevoerd in sprookjesachtige kostuums en ondersteund door een ingenieuze licht- en podiumtechniek. Het publiek smult van deze artistieke smeltkroes want op diverse continenten rouleren via strakke schema's verschillende shows. In Las Vegas en Disney World Florida draaien de permanente shows 'O' en 'La Nouba', en binnenkort verschijnt 'Alegria, The Film'. Het kunstzinnige Cirque du Soleil groeide de afgelopen vijftien jaar uit tot een continue internationaal bedrijf. Voor Quidam (voorbijganger, anonieme passant) torst het Cirque een heuse 'teleferic' met zich mee. De rails van 36 meter lang langs het dak van de tent laat de artiesten vanuit het niets op het podium belanden. Desondanks legt Quidam (s preek uit Kiedam) de nadruk op „onze broosheid en de angst voor het millennium dat voor ons ligt", aldus regisseur Franco Dragone. Volgens Serge Roy, die al vanaf het begin in 1984 bij Cirque du Soleil is betrokken, is Quidam de meest theatrale, gevoelige show. „In Saltimbanco en Alegria stond de fantasie centraal, Quidam gaat over in Quidam de kwalificatie 'personage'; hun belevenissen lopen als rode draad door de voorstelling. Een jong, teleurgesteld meisje heeft bijna alles wat er te zien valt al gezien waardoor haar wereld is ingestort. Haar woede doet haar wereldje uiteenspatten, waardoor ze in het universum van Quidam terecht komt. Zij vindt een kameraad in de vrolijke, gi'acieuze Karl 'met de eeuwige glimlach', De hoofdrol, die dus eigenlijk niet zo mag heten, wordt gespeeld door de 'even griezelige als charmante' Amerikaan John Gilkey (32), die optreedt als 'een soort gids op een mysterieuze reis'. „Ik ben een soort reisleider voor het kleine meisje", vertelt Gilkey. „Ik laat haar zien wat de wereld in petto heeft: goed en Cirque du Soleil: Spanish Webs. kwaad, leven en dood. Ik ben komediant,maar probéérnie; grappig te zijn. Het is subtiels dan bijvoorbeeld een clown." Gilkey, met zijn 32 jaar eenvs: de oudste artiesten, had al eet rijk verleden als komediant voordat hij bij Cirque du Solé kwam. Zijn handelsmerk-de opvallende kuif boven zijn extreem smalle gezicht - kwae uitstekend van pas voorzijnn „Ik draag bovendien een kostuum dat veel te klein is.o: mijn slungelige lengte te benadrukken. Dekostuumsz; in Quidam erg eenvoudig. Er zijn bijna geen gemaskerde figuren. In vorige shows ware de karakters geïnspireerd op dieren, fantasieën of elemente als vuur, water en aarde, en daarom extreem theatraal uitgedost. Quidam daarentege is een ode aan het individu," Berrit de Lange Quidam van Cirque du Soleil; t/m3i mei in Amsterdam. Kaarten mui 49 gulden voor kinderen £oil2]E- en vanaf 59 gulden voor voliem nen. Info: Cirque du Soleil Hek- lijn: 0900-0106. p het braakliggende terrein naast het Olympisch Stadion in Amsterdam pieken de witte punten van de tenten van het Cirque du Soleil. Sinds begin deze maand speelt er zich de voorstelling Quidam voor het eerst op Europese bodem af: Cirque du Soleil zal de komende vier jaar in 23 Europese steden vertoeven. De tenten zijn overdag het decor voor trainingen volgens een strak schema. gevoelens en het durven uiten daarvan", zegt de voormalige steltloper- „De mens is niet logischerwijs gelukkig en daarmee luidt Quidam eigenlijk een nieuwe periode in in het bestaan van Cirque du Soleil. De show gaat over mensen van alledag; als een foto van de werkelijkheid Serge Roy is in Amsterdam assisteerde regisseur Dragone, wiens bedoelingen hij feilloos aanvoelt, bij de voorbereidingen. De hechte band tussen de grondleggers Een van de hoofdrolspelers van de nieuwe Cirque du Soleil-productie Quidam: John Gilky. ontstond op het Fête Foraine de Baie, een festival van straatartiesten in het Canadese St-Paul, de voorloper van het huidige Cirque. „In die tijd Training voorde voorstelling Quidam. foto's Roland de Bruin koesterden we een gezamenlij ke droom: een circus opbouwen dat nooit eerder was vertoond. Misschien konden we daarmee zelfs door Canada en de VS trekken. Dat het een wereldwij d succes zou worden, hadden we nooit durven dromen." Roy houdt zich strikt aan de ongeschreven wetten van Cirque du Soleil: iedereen is gelijk, men spreekt niet van hoofd- en bijrollen, iedere act is uniek. Slechts drie artiesten verdienen Max Ernst (1891-1976) was de belang rijkste Duitse surrealist. In Berlijn wordt een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk gehouden. En het loopt storm, net als bij de recente exposities van collega surrealisten als Dali en Magritte, die al ja ren uitstekend in de markt liggen. Maar: hoe goed waren ze en, vooral, hoe goed was Max Ernst? Het bezoek aan een overzichtstentoonstel ling van een moderne kunstenaar is soms een melancholiek stemmende ervaring. Vaak is de kunstenaar al dood en de lucra tieve roem - alleen een beroemd schilder of beeldhouwer krijgt een overzichtstentoon stelling - pas postuum ingetreden. Als hij- /zij nog bij zijn leven geëerd en gefêteerd wordt, wordt hij geconfronteerd met het werk waaraan hij dat leven heeft gewij d en, zo gaat dat nu eenmaal, ook met de tekort komingen van zijn oeuvre. En dan wordt hij ook nog bloot gesteld aan het leger deskun digen, dat het werk op de snijtafel legt en na de vivisectie him bevindingen presenteren in een Bargoens waar vaak geen touw aan vast te knopen is. Sommige kunstenaars moeten dit lot eerder vrezen dan andere. Hun werk behoort bij voorbeeld tot een stroming, de mode is of weer in de mode is geraakt en daardoor zeer in de belangstelling staat. Wordt hij ge waardeerd omdat hij een groot schilder of beeldhouwer is of omdat hij in de eerste plaats zijn stroming vertegenwoordigt? In dat laatste geval is er weinig reden om opge wekt in de toekomst te blikken. Hij loopt het risico dat hij weer uit de mode raakt en dat zijn werk in de catacomben van het muse um, de grafkelders van de kunst, wordt be graven. Dit geldt natuurlijk vooral voor de hedendaagse kunst, waar de Grote Schifter, de tijd, zijn zegenrijke werk nog niet heeft kunnen doen. De erkende meesters kunnen vanuit het grote atelier in de hemel grijn zend op dit gewriemel neerkijken. Een stroming die zich de laatste jaren weer in de gunst van het publiek mag verheugen is het surrealisme. Het surrealisme is een van de protestbewegingen van de moderne kunst, die in de jaren na de eerste wereld oorlog de kop opstaken. De schrijvers, dich ters en beeldende kunstenaars die zich bij deze beweging aansloten verzetten zich te gen de normen, waarden en conventies van het tijdperk dat op de slagvelden van Vlaan deren en Noord-Frankrijk zijn einde had gevonden. Het on(der)bewuste, de droom, vormden het gebied dat ze wilden ontgin- versteende wouden en geheimzinnige pif historisch aandoende steden, die een eige mythische wereld vormen. Het werk bevc toespelingen op het werk van oude meeste en de titels verwijzen soms naar de klassiek mythologie. Humor had hij ook, zoals blijk uit het schilderij 'De maagd tuchtigt te kindeke Jezus', waarin Maria Gods zog over de knie legt, terwijl de schilder, Andi Breton en Paul Eluard toekijken. Datisee vrij makkelijk te duiden werk. Bij ander- schilderij en is dat veel moeilijker. Era; heeft zich altijd verzet tegen één 'officiëli interpretatie. Iedereen mocht er in ziene uithalen wat hij wilde. Voor veel Ernst# gen was dat uiteraard een vrijbrief voor te vervaardigen van meestal ingewikkelder zelden verhelderende teksten. Van de bijna 180 werken die in Berlijn'; zien zijn, weet slechts een handvol deaai- dacht langer dan een halve minuut vast houden. Ernst is, ook technisch, een be kwaam schilder, maar zijn werk mists vaak het ondefinieerbare, dat 'iets' dattë goede kunst grote kunst maakt, Dalie Magritte schieten vermoedelijk vaker dan Ernst, die minder vaak afgleed tol kitsch dan zij, maar hun uitschieters naï boven zijn talrijker dan die van Ernst. S® realistische kunst valt en staat bij het ver rassingseffect en Dali en Magritte zijn hun goede momenten verrassender en zete spiritueler dan Ernst. Ernst was 'in zijn vrije tijd, om vakantie!! nemen van het schilderen', ook beeldt®* wer en clie beelden zijn vaak aardiger os naar te kijken dan zijn schilderijen of colli- ges. Deze sculpturen hebben vaak motievS en een vormentaal die Ernst ontleendheé aan de 'primitieve', niet westerse kunst Tl zijn soms verbluffend mooi, zoals het is drukwekkende Capricorn dat zowel in gips brons en cement is uitgevoerd. De grote Ernst-deskundige Spies voorspa de bij de opening, dat de kunst van de 20-sii eeuw in het niet zal vallen bij die van delu de eeuw. Slechts een paar kunstenaars zou den zich aan de schaduw van hun kunst broeders uit de vorige eeuw weten te ont trekken. Max Ernst was volgens hem ets van hen. Als schilder valt dat te betwijfel® als beeldhouwer heeft hij misschien ee kans. Peter van Nuijsenburt Max Erns t. Tot 3 0 mei in de Neue National Gakt' in Berlijn. De catalogus kost 39 mark. in bij de surrealistische dichter Paul Eluard en diens vrouw Gala. Gala was wat toen een 'vrijgevochten vrouw' werd genoemd en zou later de muze worden van Dali. Als dank voor het onderdak bij Eluard en Gala ver- sierde hij de muren van hun huis met wand schilderingen waarover een volgende be- verklaarde zich solidair met zijn vriend en verliet met een nieuwe vriendin, - hij viel zeer bij de dames in de smaak -, Parijs. Een jaar eerder was hij bij de nazi's in ongenade gevallen. Ernst maakte 'entartete Kunst'. Eenvanzijnschilderijen,'Demooie tuinier ster', was aldus de nationaal-socialistische kunstkritiek een 'belediging van de Duitse Vrouw'. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak wist Ernst dat hij van zijn landgenoten weinig goeds te verwachten had. Plij slaagde er in 1941 naar de VS te ontkomen. Zijn tweede, joodse vrouw, liet hij in het door de nazi's be zette Europa achter om in de VS te kunnen trouwen met Peggy Guggenheim. Die was ook joods, schatrijk, dol op moderne kunst en,'vooral, moderne kunstenaars. Guggen heim had een eigen galerie, waar ze werk van haar nieuwe man exposeerde. Veel suc ces had Ernst niet. De Amerikanen zien niet veel in het surrealisme. Dali, die eveneens naar de VS was ontsnapt, moest in de recla mebranche het hoofd boven water zien te houden. Ernst bleef niettemin 12 jaar in de VS, waarvan de laatste zeven jaar met zijn vierde vrouw Dorothea Tanning in Arizona, en keerde pas in 1953 terug naar Parijs. Dali was al vijf jaar eerder teruggegaan. De terugkeer in Europa markeert het begin van de officiële erkenning. Ernst krijgt de grote prijs voor de schilderkunst van de Biënnale in Venetië en, het definitieve stem pel van goedkeuring door de gevestigde or de, het Grote Verdienstkruis van de Bonds republiek. Hij sterft in 1976, in de nacht voor zijn 85-ste verjaardag, in Parijs. In zijn werk spelen een paar motieven een grote rol: vogels of vogelachtige fabeldie ren, weelderige groene landschappen, Vogelachtige fabeldieren spelen een grote rol in h^t werk van Max Ernst. De surrealistische schilder en beeldhouwer Max Ernst. nen. De Weense arts Sigmund Freud (1856- 1939) die de duistere uithoeken van de psy che in kaart had gebracht, was hun wegwij zer. Hun burgerlijke tijdgenoten vonden wat ze maakten en deden provocerend en aanstootgevend. Dat was voor de surrealis ten het ultieme bewijs dat ze op de juiste weg waren. De beroemdste surrealist was de tot in zijn snorpunten excentrieke Spaanse schilder Salvador Dali (1904-'89). Dali heeft eigen lijk nooit over erkenning te klagen gehad en blijft ook ruim tien jaar na zijn dood zelfs mensen fascineren die weinig van het sur realisme (willen) weten. De tweede grote surrealistische schilder was de Belg René Magritte (1898-1967). Ook hij heeft werk gemaakt, dat oorspronkelijk en goed ge noeg is om onafhankelijk van het surrealis me te worden gewaardeerd. De derde was de Duits/Frans/Amerikaanse schilder Max Ernst. Ernst is vooral de surrealist van de liefhebbers en de kenners. En het is de vraag of hij, als de Grote Schifter klaar is, als zelf standig groot kunstenaar wordt erkend of hooguit drie alinea's krijgt in het korte hoofdstuk dat een kunsthistoricus in 2050 in zijn boek over de 20-ste-eeuwse kunst aan het surrealisme zal wijden. Max Ernst behoorde tot de surrealisten van het eerste uur. Hij was in 1922 naar Parijs uitgeweken, omdat hij de overlevingskan sen van de avant-garde in zijn geboortestad Keulen niet hoog aansloeg. In Parijs trok hij Het indrukwekkende 'Capricorn' is zowel in gips, in brons en in cement uitgevoerd. woner behang en een laag muurverf liet aanbrengen. Die wandschilderingen wer den ruim 40 jaar later gerestaureerd en op doek overgebracht en behoren tot het betere werk van Ernst. Ernst bleef tot het uitbreken van de tweede wereldoorlog in Parijs, waar hij van de 'ho ge priester' van het surrealisme, de schrijver André Breton, mocht uitgroeien tot een van de coryfeeën van het surrealisme. Dat was Paul Eluard niet vergund. Hij werd in 1938 door Breton uit de beweging gegooid. Ernst vrijdag 12 maart 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14