Surinaams parlement in chaos r I PZC Nostalgie naar een vorig paars PZC CHINA I I K N 1 1 S Dissident ontraadt Beatrix China-bezoek Moskou machteloos tegenover oplaaiend geweld Tsjetsjenië feiten en meningen 2 Oppositie verhindert dat er zelfs maar vergaderd wordt Ei 11 maart 1949 donderdag 11 maart 1999 door Armand Snijders De Nationale Assemblee, het Surinaamse parlement, functioneert sinds het aantre den van de regering van presi dent Jules Wijdenboseh eind 1996 nauwelijks meer. De oppo sitie weigert voor het wettelijk vereiste minimale aantal aan wezige leden te zorgen om de vergaderingen zelfs maar van start te kunnen laten gaan. En als er wel de vereiste helft plus een in de zaal is, schelden coali tie- en oppositieleden elkaar uit voor alles wat mooi en lelijk is. De kinderlijke klucht', opge voerd door riant betaalde parle mentariërs, begint de Suri naamse bevolking de keel uit te hangen. De regeringscoalitie onder aan voering van de Nationale De mocratische Partij (NDP) van Wijdenboseh beschikt met 26 van de 51 zetels over een mini male meerderheid in parlement. Maar omdat er altijd wel een co alitielid ziek is of in het buiten land verblijft, is de aanwezig heid van enkele oppositieleden noodzakelijk om te vergaderen. De oppositie vertikt het echter al twee jaar om daar aan mee te werken. Deze week leek het er even op dat er eindelijk weer eens quo rum zou zijn om normaal te kunnen vergaderen. De opposi tionele Progressieve Politieke Partij (PPP) van oud-minister van Financiën Atta Mungra be sloot de zittingen niet meer te boycotten. De vergadering ging dinsdag inderdaad van start, maar fatsoenlijke besluiten werden er nauwelijks genomen. De verschillende partijen vlo gen elkaar traditioneel in de ha ren over pietluttigheden. En als de oppositie een serieus onder werp wilde aansnijden, zoals de crisis in het land of de ernstige problemen in de gezondheids zorg, werd dit direct afgeha merd door parlementsvoorzit ter Marijke Djwalapersad. De Hindoestaanse parlements voorzitter heeft zich inmiddels ontpopt tot het enfant terrible van de Surinaamse politiek. Al meerdere malen heeft zij zich zelf in de problemen gebracht door haar ontactisch handelen en ondoordachte uitspraken. Zo beschuldigde ze bijna twee jaar geleden, kort na haar aantre den, een van de oppositiepartij en van een bomaanslag op een vooraanstaande partijgenoot. Ook in het parlement maakt ze er een potje van, doordat ze niet is opgewassen tegen het verbale geweld dat met name vanaf de oppositiebanken komt. Het is niet in de laatste plaats aan Djwalapersad te wijten dat de vergaderingen veelal ontaarden in ordinaire scheldpartijen, waarbij urenlang kan worden gemuggenzift over de spreektijd zodat na uren moet worden ge constateerd dat er geen enkel besluit is genomen. De parle mentsvoorzitter zelf geeft de schuld aan de oppositie, die in haar ogen de vergaderingen dwarsboomt. Haar positie zal voorlopig niet in gevaar komen omdat de NDP de steun van haar Basispartij voor Vrijheid en Democratie (BVD) hard no dig heeft. Dubieuze zaakjes Een ander probleem is dat van tijd tot tijd parlementariërs ver wikkeld raken in dubieuze zaakjes. Zo was vorige week een coalitielid betrokken bij een schietpartij waarbij zijn zoon, buschauffeur, een passagier ernstig verwondde. Het wapen bleek van de parlementariër te zijn. Door al het geruzie en de onfris se praktijken hebben nog maar weinig Surinamers geloof in him eigen parlement. „Een schande voor ons land. De poli tici bewijzen dat we als natie niet op eigen benen kunnen staan", meent een analist. Ook adviseur van staat Desi Bouter- se is de lamlendigheid binnen de Assemble meer dan zat. „Parle mentariërs die niet willen ver gaderen moeten worden gekort op hun maandelijkse toelage", heeft hij meermalen geopperd. Aan de quorumkwestie zou een einde kunnen worden gemaakt door de wet te veranderen en de verplichte aanwezigheid van een meerderheid der leden te schrappen. Maar daarvoor is de goedkeuring van het parlement nodig - hetzelfde parlement dat geen meerderheid bij elkaar kan krijgen. Want als het onderwerp op de agenda wórdt geplaatst, zoals Djwalapersad in het ver leden meermaals heeft gedaan, blijft de oppositie massaal weg. GPD TIJD OM TE De dissident Wei Jingsheng gaf gisteren in het kantoor van Amnesty International in Amsterdam een persconferentie over de men senrechten in China. foto CorMulder/ANP door Louis Burgers Koningin Beatrix doet er goed aan haar komende bezoek aan de Volksrepu bliek China te heroverwegen. De Chinese dissident Wei Jingsheng raadt de konin gin af naar China te gaan. Het staatsbe zoek geeft in zijn ogen een verkeerd sig naal af aan de autoriteiten in Peking en kan ook internationaal verkeerd worden begrepen. Mocht het bezoek toch doorgaan, dan vindt Wei dat Beatrix duidelijk moet ma ken hoe Nederland denkt over de mensen rechten. Hij beseft dat de koningin for meel weinig kan zeggen, maar is van mening dat zij zich niet terughoudend moet opstellen. Zij vertegenwoordigt im mers het hele volk. Wei is een van de bekendste Chinese dissi denten. Hij is door Amnesty Internatio nal, die jarenlang actie voor hem voerde, voor een kort bezoek naar Nederland gehaald. Sinds 1979 heeft hij in totaal achttien jaar in de gevangenis en in werk kampen gezeten. Hij werd onlangs om ge zondheidsredenen vrijgelaten. Wei zei gisteren op een persconferentie dat het koninklijke reis naar China, dat het op het' laatste moment geschrapte staatsbezoek van 1989 vervangt, plaats vindt op een moment waarop de onder drukking in China weer toeneemt. „Dit bezoek zou gezien kunnen worden als een aanmoediging voor het beleid van de Chi nese communistische partij Sancties Wei stoorde zich ook aan de grote handels delegatie, die de koningin vergezelt. Eco nomisch gaat het in China 'niet florissant, zodat een delegatie weinig zin heeft. Ook zei hij dat het beleid van de Chinese lei ding alleen is te beïnvloeden door econo mische druk van buitenaf. „De partijlei ding is vooral bang voor commerciële maatregelen." Hoewel hij ervan uitgaat dat er niet direct internationale sancties komen, hield Wei daar toch een pleidooi voor. Wei zei dat de afgelopen periode vele tien tallen dissidenten weer zijn opgepakt. Protesten van boeren en arbeiders worden met harde hand de kop in gedrukt. Uit cij fers van de Chinese regering blijkt dat er jaarlijks in China zo'n 30.000 demonstra ties, stakingen en onlusten plaatsvinden. Wei verwacht dat het regime binnen enke le jaren ten val zal komen. Dat gevoel is ook in China zelf groeiende. Maar de de mocratische beweging is nog klein en slecht georganiseerd. Andere groepen, ook binnen de communistische partij, zouden de macht kunnen grijpen en dan ontstaat er een nieuwe dictatuur. Volgens Amnesty telt China nog duizen den politieke gevangenen en zitten meer dan 200.000 mensen in 'administratieve detentie'. GPD door Hans Hooqendijk Vechten de dienstplichtigen straks weer in Tsjetsjenië?, schreef de populaire krant Komsmolskaja Pravda gisteren. Het is een reactie op de afgelo pen spanningen tussen Rusland en de opstandige Kaukasische deelrepubliek Tsjetsjenië na de ontvoering van generaal Sjpigoen eind vorige week. Deze hoogste vertegenwoordi ger van Rusland in het gebied werd door guerrilla's vlak voor zijn vertrek naar Moskou uit zijn vliegtuig gehaald. Moskou schreeuwde moord en brand, haalde al zijn afgezanten, uit Tsjetsjenië terug en dreigde met economische sancties en mili tair ingrijpen. Dinsdagavond volgde crisisbe raad in het staatsziekenhuis waar president Jeltsin nog steeds wordt behandeld voor zijn bloedende maagzweer. Het leverde niets concreets op. Het is goed mogelijk dat Jeltsin geen idee heeft hoe hij de totale anarchie in. het islamitische Tsjetsjenië moet aanpakken. Massale bombardementen en het sturen van een grote troe penmacht, zoals in december 1994, zijn niet meer mogelijk. De strijdkrachten kunnen en willen niet en het volk staat een nieuw massaal bloedvergieten niet toe. Gerichte luchtaanvallen op de voornaamste guerrillabases zijn naar de mening van militai re experts zinloos, omdat de strijders zich steeds verplaat sen. Burgeroorlog Militaire acties betekenen een burgeroorlog, voorspellen ana listen. Jeltsins adviseurs lijken dit nu in te zien. De vroegere presidentiële commissaris voor de mensenrechten, Kovaljovi: „Het is tijd voor geheime, ver fijnde pendeldiplomatie." Premier Primakov lijkt nu deze ondankbare klus te mogen op knappen. Analisten in Moskou sluiten niet uit dat Jeltsin, die in een machtsstrijd is verwikkeld met zijn premier, erop specu leert dat deze zal falen. Maar Primakovs minister voor Natio naliteiten Abdoelatipov, zelf een Kaukasiër, denkt daar an ders over. „Primakov kent Kaukasus als geen ander, mand kan de problemen b® aanpakken dan hijzei hij. De Tsjetsjeense president lij, schadov heeft al aangebod» crisisoverleg met Moskou voeren. Maschadov, een oiv logsheid en de enige die n» enigszins loyaal is aan I Kremlin, staat echter vrijf machteloos. Generaal Lebê die in 1996 met hem e^n vrede> akkoord sloot, zei: „Overdag^ geert Maschadov, 's nachtsisij macht in handen van Basajevg Radoejev (twee commandante uit de oorlog - red.)." Niets gedaan „Moskou heeft de drie jaar niets gedaan oni stabiele vrede in het realiseren", aldus Lebed ijj heeft gelijk. Het Kremlin he-d zich beperkt tot het negerenvs; de problemen in Tsjetsjenië Van de door Jeltsin beloofdei nanciële hulp bij de wedero;. bouw is vrijwel geen roebel? het gebied aangekomen. Fiy. meel maakt Tsjetsjenië nog du uit van de Russische Federals maar in feite heeft Moskou, niets meer te vertellen. Hetaau tal inwoners is van ruim een miljoen voord burgeroorlog tot zo'n 350.001 van wie de meesten alleen ove leven dankzij de financiële hui van gevluchte landgenoten. Elkaar naar het leven staand zwaargewapende groepen tin ken de dienst uit. Ze leven va de handel in drugs en wapense van het geld dat ontvoeringe vooral van buitenlandse huif. verleners, oplevert. Maar od Russische afgezanten werds regelmatig gevangen genomt en tegen fikse bedragen vrij gc laten. De Russische geheime dienste r presenteren sinds enige tijd PI Tsjetsjeense mensenhandelaat v i een koekje van eigen deeg. D I i' gen vele honderden Tsjetsjeen? t strij ders uit de burgeroorlog lij j: 1 gen nog arrestiebevelen klas f en speciale agenten hebben ee aantal van hen opgepakt omi uit te kunnen wisselen als t weer Russen worden ontvoerd] „Onze Tsjetsjeense reserves' worden ze in kringen van dege-j - heime politie genoemd. GPD Grote kluiten modder vlogen voor de Sta tenverkiezingen door de paarse coalitie. Paars is niet langer de vrienden club die het eens was. De inkt van het regeerak koord was nog niet droog of de ondertekenaars be gonnen zich eraan te ont trekken. Zeven maanden is het kabinet nu aan de gang en de nostalgie naar Paars-1 overheerst. Een evaluatie. de fracties die dit kabinet had den moeten ondersteunen", zegt Ybema. „Ik hoop dat de drie coalitiepar tijen eens goed met elkaar gaan praten. Wat willen we? Het suc ces van Paars-1 voortzetten of niet? Ik zeg niet dat zè allemaal braaf ja en amen moeten knik ken. Er blijft ruimte voor dua lisme, maar wel binnen bepaal de grenzen. Het sluiten van de paarse rijen is nodig voordat er over de naderende bezuinigin gen gesproken wordt. Alleen als de wil er is, los je ook die proble men op." Dijkstal VVD'er Cornielje ziet bij die on dersteuning van het kabinet een grotere rol weggelegd voor zijn fractieleider Dijkstal. Die zou met hetzelfde oliekannetje waarmee hij de verstandhou ding binnen het vorige kabinet smeerde tussen de fracties moe ten pendelen. „Dijkstal is een stabiele factor, zowel in het con tact tussen de regeringspartijen als naar de regering. Hij is ook ons bewijs dat we in deze coali tie willen investeren. Net als Bolkestein na de vorige Staten verkiezingen heeft Dijkstal nu gezegd: laten we gewoon het re geerakkoord uitvoeren en niet overvragen." Hoe hoog de irritaties soms ook oplopen, hoe moeizaam de par tijen ook met elkaar omgaan, een voortijdig einde van deze coalitie wordt - de uitslag van de Bijmerenquête daargelaten - nog niet voorzien. Ondanks de hoge overbodigheidsfactor van D66, dat steeds minder be staansrecht aan deze coalitie kan ontlenen. „We wilden ze er graag bij hebben en hebben daar ook concessies voor ge daan, zoals het referendum al dus Cornielje. „Dat hebben we niet voor niets gedaan. Een drie poot geeft een steviger basis dan een tweepoot. We verwachten dan natuurlijk wel dat ook onze prioriteiten, zoals lastenver lichting, door de anderen ge steund worden D66 blijft nodig voor Paars, beaamt ook Jan van Zijl. „Als D66 wegvalt is Paars mislukt, lijkt me. Einde paarse experi ment, einde kabinet". Gerrit Ybema houdt hoop. „Als we in hoog tempo het regeerak koord blijven uitvoeren, inclu sief het referendum, geven we de fracties weinig aanleiding tot bezwaren. Mensen oordelen nu te snel over dit kabinet. Geef het een faire kans. Het zit er net ze ven maanden. Pas nu beginnen we een beetje op stoom te ko men. En wat D66 betreft: onze rol is bepalend geweest voor de balans in dit regeerakkoord. Die balans kan er alleen uitkomen door de praktijk van het rege ren. Daarvoor zitten wij in dit kabinet." GPD Benelux-conferentie De Nederlandse minister-pre sident W. Drees heeft gisteren in Den Haag de Benelux- mirüstersconferentie geopend. Het doel hiervan is een econo mische unie tussen Nederland, België en Luxemburg tot stand te brengen. De landen zijn al een eind in de goede richting, maar van een werke lijk economische unie is nog geen sprake. De grote stap, het verwezenlijken van vrij on derling verkeer, moet nog wor den gedaan. Gedenkteken In de Tweede Wereldoorlog zijn 130 oud-leerlingen van de Vlissingse Zeevaartschool ge^ sneuveld. Er is nog altijd geen gedenkteken voor deze jonge' strijders, maar een stichting is inmiddels begonnen met het' inzamelen van geld voor een gedenkplaat in de hal van de school. Vliegtuig in moeras Een vliegtuig met 21 inzitten den is kort na het opstijgen vanaf een vliegveld in Zuid- Wales in een moeras gestort en in brand gevlogen. Alle inzit tenden kwamen daarbij om. Paard Bij wedrennen in Engeland raakten zes mensen gewond, toen een paard zonder berijder door de afzetting van de baan heenbrak. Uitgever: W F dePagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Redactiefax: (0118)470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 15 4530 AB Terneuzen Tel. (0115)694457 Fax. (0115)620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel. (0115) 568000 Fax. (0115) 561415 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114)373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst. 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 98,00; f ranco per post 128,50; per maand 35,75; per jaar 372,50; franco per post 491,00; bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrijdag 1,80, zaterdag 2,60 p.st.; (alle bedragen inclusief 6 pet btw); Postrek.nr.. 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 191 cent per mm; minimumprijs per advertentie 28,65; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief; speciale posities: tarief op aanvraag, voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer (excl. 17,5 pet btw), volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag, (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V Vlissingen door Koos van Wees en Maurice Wilbrink Paars-1 was een geuzenploeg, zeggen paarse Kamerleden. Het had iets heroïsch. Zie je wel dat we het ook zonder het CDA kunnen? Euforie overheerste. En Paars-2? Het ene incident volgt op het andere. Fractielei ders beschuldigen elkaar over en weer van ontrouw. Het re geerakkoord, het trouwboekje van dit kabinet, vertoont scheu ren en doorhalingen. Paars-2 is een vechtkabinet. De jongste gebeurtenissen zijn illustratief voor de situatie waarin de regeringscoalitie zich bevindt. Eerst de aanvaring tus sen PvdA en WD over het asiel beleid. Vervolgens de dreiging van een aantal WD-senatoren om tegen het eoiTectief referen dum te stemmen. Invoering van dat referendum was een van de voorwaarden waaronder D66 in clit kabinet stapte. En dan is er nog het gekrakeel over de WAO-uitkeringen, waarvoor PvdA en WD totaal uiteenlopende oplossingen heb ben bedacht. En ook de afge sproken invoering van reke ningrijden zorgt nog steeds voor verdeeldheid. Paars schudt op zijn grondvesten Dualisme Hoe kan het dat het zo succes volle eerste kabinet van Wim Kok zo'n armzalig vervolg krijgt? Gerrit Ybema, namens D66 staatssecretaris van Eco nomische Zaken, heeft wel een verklaring. „De WD liet met Bolkestein in de vorige periode zien dat dualisme lonen kon", zegt Ybema. „De PvdA wil nu laten zien dat ze dat spelletje ook kan spelen. D66 heeft die steun aan Paars-1 bijna de kop gekost en stelt zich dus ook dua- listischer op. Allemaal prima, maar de maatvoering is zoek. Het lij kt soms of het kabinet met vijf oppositiepartijen te maken heeft in plaats van twee." Een belangrijke rol in de huidi ge onrust is weggelegd voor PvdA-fractieleider Ad Melkert, meent Ybema. „De grootste re geringsfractie heeft de verant woordelijkheid iets meer te in- Paars-2. vesteren in de totale ploeg. Wallage, Melkerts voorganger, besefte dat. Die investeerde in Paars als geheel. Melkert heeft dat minder. Als je ziet hoe PvdA en WD nu met elkaar omgaan, dan is dat niet fraai. Het is ook niet geloofwaardig als je nog geen acht maanden geleden een regeerakkoord sloot en nu al zo tegenover elkaar staat." Clemens Cornielje, de tweede man van de WD-fractie in de Tweede Kamer, schetst een soortgelijk beeld. Er wordt te weinig geïnvesteerd in samen werking, in 'onze' regerings ploeg. „Al in het debat over de regeringsverklaring, het aller eerste debat, begon Melkert over wat er met het geld uit ex tra groei moest gebeuren. Dat was dus al meteen een debat binnen de coalitie, daar kwam geen oppositiepartij aan te pas." Cornielje verwijt zijn collega's van de PvdA te vaak de samen werking met de oppositiepartij en CDA en GroenLinks te zoe ken. Maar hij erkent ook dat in de Eerste Kamer zijn partijge noten even vaak aanschurken tegen het CDA „Misschien moet ik daarover eens met mijn colle ga-vice-voorzitters praten. Want we zijn wel drie verschil lende partijen, maar we moeten elkaar niet steeds de maat ne men en trachten kunstjes te flik ken." Teamgeest Paars-1 en Paars-2 verschillen hemelsbreed van elkaar, zo be nadrukken de gesprekspart ners. Aan het kabinet zelf ligt het niet. Dat bouwde vanaf het begin aan een teamgeest die door geen crisis te vernielen valt, zegt Ybema. „Het klinkt obligaat, maar de sfeer is uitste kend. Er wordt veel gelachen in het kabinet en alle bewindslie den zien uit naar de vrijdagse ministerraad. De partijlijnen worden ook losgelaten. Als ie dereen alleen maar zijn eigen partijgeluid laat horen, dan bouw je geen team." Maar waar zit het verschil dan wel? Jan van Zijl, vice-fractie- voorzitter van de PvdA, kijkt naar de ontstaansgeschiedenis. „Paars-1 werd veroordeeld tot elkaar door de vasthoudend heid van D66. Daarnaast was er de gedeelde wens eens niet af hankelijk te zijn van het CDA die de drie partijen bij elkaar bracht. Het was daarmee nieuw, fris, anders. En het kabinet had de wind mee. Het eerste regeer akkoord was heel sober, maar had door de economische mee wind veel succes. Paars-2 heeft vanaf de eerste dag de wind te gen gehad. Plet zat nog niet of de berichten over economische te genvallers volgden elkaar op. Dan zie je dat elke partij zijn ei gen prioriteiten stelt. Dat leidt tot spanningen." Van Zijl vindt dat er wel erg ne gatief over dit kabinet wordt ge schreven. „De media gaven Paars-1 veel elan mee, maar nu gebeurt het tegenovergestelde. Ik had moeite met die euforie omdat het de indruk gaf dat het nergens meer over ging. Nu zijn de verschillen wat duidelijker, gelukkig maar. We blijven ten slotte verschillende partijen. Belangrijkste oorzaak voor de vaak optredende frictie binnen Paars is echter de uitslag van de Kamerverkiezingen vorig jaar. PvdA, VVD en CDA stonden in 1994 nog dicht bij elkaar,metie- der meer dan dertig zetels. Cor nielje: „De PvdA verloor toen twaalf zetels en mocht deson- tekening Edith Buenen/GPD danks de premier leveren. Er was het besef dat het CDA geen alternatief was. Bij de laatste verkiezingen hebben zowel PvdA als WD gewonnen en D66 werd kleiner. Dat maakte het lastiger." Meerderheid Die visie wordt gedeeld door Bert Middel, lid van het fractie bestuur van de PvdA „Er bleek vorig jaar opeens een meerder heid mogelijk waarbij de PvdA met het CDA en GroenLinks on derwerpen kan binnenhalen. Dat beïnvloedde de onderhan delingen. In de Tweede Kamer zag je ook meteen dingen gebeu ren waarbij de WD in een ge- isoleerde positie terecht kwam. Die zogeheten linkse meerder heid bleek al snel reëel." Waar het volgens Ybema aan ontbreekt is het besef dat dit ka binet, meer dan het vorige, 'on derhouden' moet worden. De vanzelfsprekendheid waarmee de drie fracties elkaar in het eer ste kabinet vonden is er niet meer. Sterker, ze vormen een be dreiging voor dit kabinet. „Als dit kabinet het niet haalt, dan ligt dat aan de 'omgeving', aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 2