pzc Glas-in-lood vertelt over hoogte- en dieptepunten rii il li itli Kessen was Meat Loaf Vrijwilligers hebben een hoop plezier gehad mm mm mm mi mm mm &vsS'iü Ut tr Mmd m&të aam basiliek hulst 29 Pius XI verhoorde smeekbede m ms 1¥ y donderdag 11 maart 1999 Het conopeum - muggennet, ook wel ombrellino, hemeltje genoemd - is een fluwelen para pluutje dat half geopend meege- 1 dragen bij de plechtige bidop- tochten door de stad. door René Hoonhorst De vreugde onder de katholieken van Hulst was groot toen de Willibrordkerk [j zeventig jaar geleden werd teruggekocht van de protestanten. In 1645 was de kerk na de Beeldenstorm door de nieuwe Nederlandse staat geconfisceerd en aan l gereformeerden overgedragen. Napoleon had er weliswaar voorgezorgd dat de katholieken vanaf 1807 de helft van het enorme godshuis mochten gebmiken voor hun I erediensten, maar het hoofddeel van deze 'simultaankerk' bleef protestants. PBurgemeester Truffino kreeg de partijen in de jaren twintig zo ver dat onderhandelingen over de verkoop konden beginnen. Op 25 oktober 1929 kwam de hele Willibrordkerk voor E 120.000 gulden in handen van derooms-katholieken. Voor zo'n anderhalve ton werd in de I crisisjaren daarna een sobere Irestauratie doorgevoerd, I waarna de kerk door Imonseigneur P. Hopmans, I bisschop van Breda, in mei 1935 I opnieuw werd ingezegend. I De bisschop was onder de I indruk van het werk dat de I kleine katholieke gemeenschap I in het godshuis had gestoken en geïmponeerd door het resultaat. I Hij droeg de kerk bij paus Pius IXI voor om tot basilica minor te I worden verheven. Door de Hulster kerk de titel 'basiliek' te verlenen, zou de Kerkelijke Overheid de schoonheid van het monument onderschrijven. Ibvens werden met zo'n eerbewijs de oorspronkelijke I bouwers, de verdienstelijke I personen en instanties die het gebouw in oude luister I herstelden én de godsdienstzin van de Hulster parochianen beloond, prees de bisschop. Paus Pius XI, door zijn weinig strijdbare houding in de Tweede Wereldoorlog later verguisd, liet zich in 1935 van zijn goede kant zien. Hij verhoorde de 'deemoedige smeekbede' van de I bisschop van Breda 'in onze Apostolische welwillendheid'. De tot eind twaalfde eeuw I teruggaande geschiedenis, het opnieuw bisschoppelijk consacreren van de kerk nadat I het gebouw was teruggekocht van de protestanten en de aanwezigheid van r 'overblijfselen van heiligen, reliekschrijnen en meerdere uitstekende kunstwerken, I waaronder een met de hand gemaakt ostensorium (m onstrans)' dienen alle als I aanbeveling. Dat daarnaast de geestelijkheid zich in de kerk ijverig wijdt aan liturgische plechtigheden en er een levendige geloofsgemeenschap is, trekken Zijne Eminentie Pius XI geheel over de streep. Dat een paus wel even moet nadenken voor hij de titel basiliek aan een kerk schenktblijkt uit het epistel dat op 22 juni 1935 uit Rome kwam. De verheffing tot basiliek geldt voor 'altijd en eeuwig'..Iedere aanval daarop, door welk gezag ook, bewust of onbewust, is waardeloos en nietig", schrijft de Heilige Vader in het basiliekdocument. Symbolen Bij de titel basiliek behoren verschillende kerkelijke symbolen. Zo mag de pastoor die voorgaat bij kerkelijke plechtigheden in de basiliek een cappa magna dragen, een paars kazuifel (priesterkleed, misgewaad) met een speciaal kapje. Daarnaast bezit een basiliek zowel een conopeum als een tintinnabulum, een parasolachtig schermpje en een klokje die beide in processies werden meegedragen. Het conopeum (muggennet, ook wel ombrellino, hemeltje genoemd) is een fluwelen parapluutje met rode en gele banen, de pauselijke kleuren van voor de Napoleontische tijd. Het schermpje werd half geopend meegedragen bij de plechtige bidoptochten door de straten van de stad. Conopeum e& tintinnabulum prijken na grondige opknapbeurten binnenkort beide weer op het pnesterkoor van de Willibrordusbasiliek. De glasramen van de Heilige Willibrordus vormen bij el kaar een wat vreemde combinatie, van oud met nieuw, en van bijbelse voorstellingen en heiligen met meer profane afbeeldingen. Elk raam vertelt zijn eigen verhaal, gelardeerd met niet altijd even voor de hand liggende symboliek, zoals de pelikaan in de noordelijke zijbeuk, met de tekst 'herstel eerste kerktoren, 1402'. Te zien is hoe het dier zijn nakome lingen met zijn eigen bloed voedt, als symbool voor het li chaam van Christus. Of het uit 1931 daterende venster met als embleem een koggeschip, met aan boord een geharnaste ridder en het wapen van het Koninkrijk der Nederlanden in de mast. door Antoine Prinsen en Barend Pelgrim Door branden, incidenten en werkzaamheden is vrijwel geen enkele van de ramen onge schonden de acht eeuwen door gekomen. De torenbrand in het jaar 1876 had een ingrijpende restauratie van de basiliek tot gevolg. Eerder was dat gebeurd in de jaren 1569 en 1663, toen ook de torenspits door brand werd vernietigd en naar bene den vallende brokstukken voor grote schade aan het schip en het koor van de kerk hadden ge zorgd. Telkens was een omvang rijke restauratie noodzakelijk. Gevolg daarvan is dat er van de oorspronkelijke, middeleeuwse kerk, in 1876 al niets meer over was. De basiliek is van oor sprong een katholieke paro chiekerk en daarom 'georiën teerd'. Het koor werd naar het oosten gericht, de windrichting waar de zon opkomt, als sym bool voor de Verlossing, de red ding van de mens. In het koor stond ook het altaar, het hart. De hoofdingang ligt in de west vleugel, waardoor kerkgangers bij binnenkomst automatisch richting Verlosser lopen. Het westen impliceert echter ook zonsondergang, en daarom zit aan die zijde, aan de kant Steen straat, een afbeelding van het Laatste Oordeel. Het noorden, de windrichting van kou en nacht, symboliseert het Oude Verbond, het zuiden dan weer het Nieuwe als oord van zon en licht. In de middeleeuwse paro chiekerk van Hulst was de in richting en versiering naast de coratief ook functioneel: het merendeel van de gelovigen kon lezen noch schrijven, maar zo konden ze toch kennis nemen van de verhalen uit Oud en Nieuw Testament. Ook de glasvensters werden daartoe gebruikt. Met in lood gevat gekleurd glas werden ta- In het hoogkoor zijn drie ramen geplaatst zijn, vervaardigd door het vermaarde Brabantse atelier He- zemans. fotografie Peter Nicolai s&sp '&m r|§gjj|i? pgp| p/BH S3 mafs-M mlilliil! '§:Si4Ét! i »5 m e B ®Ëf IJPSI Familieraam ferelen uit de bijbel uitgebeeld. De middeleeuwse pracht en praal is echter uit de Hulster pa rochiekerk verdwenen. De basi liek is in zijn huidige vorm het resultaat van meer dan zeven honderd jaar bouwen, slopen, branden en restaureren, en dat onder beheer van zowel katho lieken als protestanten. Sober Dat deze laatsten er heel andere opvattingen over de functie van een kerkgebouw op nahouden, moge duidelijk wezen. In de pe riode van 1645 tot 1806, toen de protestanten de kerk gebruik ten, werden inrichting en ver siering sober gehouden. Pas na 1806, toen katholieken het koor en een deel van het transept (de middenbeuk) weer in gebruik kregen, konden ze hun ideeën over meubilering en versiering vorm geven. Daarbij was het niet ongebruikelijk dat particu lieren financieel bijdroegen aan deze realisaties. De oudste ra men van de Willibrordus bevin den zich in het koor, achterin de basiliek. In de negentiende eeuw werden in de noordelijke straalkapel drie ramen ge plaatst naar een ontwerp van J. Dobbelaere uit Brugge. De ra men werden betaald door het kerkbestuur, de familie Piers- sens en een anonieme parochi aan, en stellen scènes uit het le ven van de Heilige Willibrordus voor: zijn aankomst in Neder land, zijn bisschopswijding door paus Sergius I en het ver nietigen van een afgodsbeeld. De middelste kapel wordt ge sierd door epossen uit het leven van Onze Lieve Vrouw: links de Annunciatie of heilige bood schap van de onbevlekte ont vangenis, in het midden de ge boorte van Christus, en rechts de 'Assumpta est Maria' of ten hemelopneming. Het eerste raam werd geschonken door R. Verdurmen, S. Broeckaert en hun dochter Leonie, het middel ste door de familie Blemel ter nagedachtenis aan hun zoon Augustinus, en het derde door de families Verdurmen, Van Waesberghe, Broeckaert en Goossens. De zuidelijke straal kapel is dan weer gewijd aan het leven van Christus zelve, met van links naar rechts de vlucht naar Egypte, de Kruisiging en de piëta (Maria met het dode li chaam van Jezus op schoot). Ook dit trio vensters is ontwor pen door Dobbelaere. In de der de zijkapel, aan de zuidzijde, zit een venster dat geschonken is door Joseph Seydlitz. Het gaat om een afbeelding van de Heili ge Jozefals patroon van de kerk met in zijn handpalm een kerk- gebou wt j estaande voor de Hei lige Drie-eenheid. In 1870 ver hief paus Pius XII deze St. Jozef namelijk tot patroon van de ge hele rooms-katholieke kerk. Het raam in kwestie werd ver vaardigd te Utrecht, door het atelier Mengelberg. Wie de blik vervolgens naar boven richt, constateert dat er ook in het hoogkoor drie fraaie ramen ge plaatst zijn. Vervaardigd door het vermaarde Brabantse ate lier Hezemans - dat vermoede lijk ook verantwoordelijk is voor enkele vensters in de St. Jan van Den Bosch - zijn ook de ze afbeeldingen aan het leven van Christus ge wijd.Te zien zijn Jezus in de hof van olijven, de Kruisdood en de Hemelvaart van Christus, alle drie geplaatst in 1882. De ruim dertig kleurige ramen leveren tezamen dus niet alleen een schat aan informatie over geloofszaken, maar geven tegelijk een aardig bloemlezing uit de historie die het kerkge bouw achter zich heeft liggen, met daaruit zowel hoogte- als dieptepunten. Feniks De bezoeker zou zich in ieder geval de moeite moeten getroos ten één kerkraam te bewonde ren. Op het derde venster in de linkerzijde van het voorschip prijkt de illustratie van de fe niks, zwevend boven een haard van vlammen, met daarbij het wapen van Karei V. Deze myti- sche vuurvogel verbrandde vol gens de fabel om de vijf eeuwen, om vervolgens verjongd uit zijn as te herrijzen. Kan de opge knapte Heilige Willibrordus symbolischer worden gepor tretteerd? door Barend Pelgrim Grote anonieme schenkingen, feestavonden, bingo's, fiets tochten en niet nagekomen beloftes. Voor de leden van de stichting Fondsenwerving Basiliek zit dekhis er bijna op. Ge orge Lernhout bladert door een mapje met rekeningafschrif ten. Triomfantelijk toont hij het beginbedrag van de jacht op het grote geld: „Hier, we zijn begonnen met 93 cent rentesal do. Dat was overgebleven van de inzamelingsaktie voor het carillion." Rabobank-directeur Sint Jansteen Lernhout en makelaar Toon Biesbroeck maken deel uit van het select, ne gen koppen tellend gezelschap dat ruim vier jaar lang de kar trok om maar zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen om de restauratie van de Willibrordusbasiliek rond te kunnen krij gen. Terugblikkend op die jarenlange 'struggle' dissen ze de ene anekdote na de andere op. Fondsenwerving Basiliek kwam er, nadat een eerder actieco mité - met veelal dezelfde mensen - zich had ingezet voor de renovatie van het carillion in de top van het kerkgebouw. Biesbroeck: „Burgemeester Kessen heeft mij gestrikt bij de grootste viering van 190 jaar Harmonie Hulst. Dat ging onder het mom 'als je dit feest kunt organiseren, dan moet je je ook maar gaan inzetten voor onze basiliek'." Eén miljoen gulden in een tijdsbestek van vijf jaar, dat was het streven waarmee de club zichzelf opzadelde. Nu staat de teller op 1.040.000 gulden. „Weet je wat het is", vraagt het duo hardop. „Retou cheer eens een foto van Hulst. Niemand kan zich een Hulst zonder basiliek voorstellen." Biesbroeck heeft zichzelf nooit op tegenzin kunnen betrappen. „Weet je hoe ver dit hele ver haal gaat? Ik zit 's avonds voor de televisie zelfs met een noti tieblok en een pen op schoot. Voor het geval er een idee te bin nen schiet voor weer een actie, iets nieuws." Een gesponsorde monstertocht van Hulst naar Michelstadt per old-timer, Hulstenaren die hun 'leurgeld' van het carna val spontaan inleverden, fietsen met de rotary, een kerst markt, het uitgeven van een boek over de Willibrordus: het aantal initiatieven voor het meest gezichtsbepalende gebouw van de vestingstad zijn legio. Gevraagd naar de meest specta culaire, leukste of in het oog springende gebeurtenis reageren de twee heren terughoudend. „In feite is dat moeilijk te zeg gen, omdat de ene activiteit veel grootser van opzet was dan de ander. We willen niemand te kort doen, hè." Maar dan, na enig aandringen: „De inmiddels wel legendarische brunch, verzorgd door de gebroeders d'Hooghe. Alle etenswaren wer den ter beschikking gesteld door de Hulster middenstand en de stoelen om aan te zitten werden voor grof geld verkocht. Dat was écht heel leuk. Maar natuurlijk ook de diverse galap remières in de bioscoop, of de beruchte playbackshow, met Kessen als Meat Loaf." Verleiding Verhalen over vreemdsoortige verzoeken en escapades zijn er ook. „Een anonieme organisatie heeft ons tot twee maal toe 100.000 gulden geboden, als we het hakenkruis in de kerkto ren zouden overschilderen. Dan is de verleiding groot hoor. Maar we ontvingen ook een anonieme gift van 7.500 gulden, zomaar in een envelop bij de burgemeester in de brievenbus. De financieel meest lucratieve opbrengst had onze loterij, met als hoofdprijs een Peugeot: dat bracht 170.000 gulden in het laatje." Een flinke zeperd daarentegen was de telefoonkaartenstunt. Biesbroeck: „Wij dachten een centje mee te pikken van die ra ge, en lieten 5000 stuks maken met het logo van de Stichting Fondsenwerving. De eerste duizend waren zo weg, maar toen stortte de boel in. We zitten nu nog met een voorraad van heb- ik-jou-daar." De organisatie gaat in ieder geval trachten bij de feestelijke opening van de basiliek nog een aantal van de gewraakte kaarten te slijten. Fondsenwerver Toon Biesbroeck (links) en Ronny Ivens, de ontwerper van de telefoonkaart. Camiel Meijs is negendertig jaar koster van de Heilige Willibrordus, en hij en zijn vrouw Annie prijzen zich ge lukkig dat ze de restauratie van de jaren negentig van dicht bij hebben kunnen beleven. „Door de huidige werkzaamhe den aan de Hulster basiliek besef je pas wat een karwei de vorige restauratie, die in de jaren dertig, is geweest." Vanuit de lucht kijkt de torenspits van de Willibrordus recht in hun huiskamer, tientallen centimeters fotoalbum worden door gespit. „Afgelopen week hebben we met een hele club vrij willigers vierhonderd stoelen naar de zolder verhuisd. Zonder dat legertje fanatici was het ondenkbaar dat het in terieur van de kerk er bijlag als nu." door Barend Pelgrim De groep medewerkers waar het kosterechtpaar van rept, heeft in de twee jaar res tauratiewerken een vracht aan klussen verzet. Zonder hen was er afgelopen Kerstmis bijvoor beeld geen viering geweest in de basiliek. Vóór de restauratie werd wel eens een beroep ge daan op enkele trouwe kerk gangers voor hand- en span diensten, maar nooit op zo'n grote schaal. Annie: „Er kwa men er altijd wel wat als er gro te schoonmaak was. Ook ons hele gezin draaide daarin mee. Wat voor lieden dat zijn? Dat gaat bijvoorbeeld om personen uit de diverse zangkoren, vut ters, AOW'ers, en mensen die regelmatig in De Lieve (b ej aardencentrum in Hulst) ko men." De groep werd tijdens de restauratie steeds groter. Een 'hoogtepunt' vormde de grote schoonmaak eind december 1998, toen een leger van onge veer veertig mannen en vrou wen, na grootse binnenwerken, het interieur van het godshuis weer in pico bello staat bracht. Maar ook een keur aan kleinere, schier onbetekenende klusjes vond bij de vrijwilligersgroep gretig aftrek. Camiel Meijs: „Die sterren in de gewelven zijn een mooi voorbeeld. Een fijn karwei: met een katrolletje, veel touw en drie man, hebben we dat weer geïnstalleerd. Van uit de gewelven moesten we dat bevestigen, wat niet simpel was." Sjouwen Kort voor het eind van de res tauratie was een tiental heren nog druk in de weer met de beel den in de kerk. Een aantal van de soms wel tweehonderd kilo wegende heiligen kreeg een nieuwe stek in de basiliek toe bedeeld, en de antieke maar vooral onhandelbare kerkban ken moesten - met de blote hand - naar één van de zijbeuken ge manoeuvreerd worden. Maar wel steeds met een lach. „We hebben een hoop plezier gehad met al die mensen. En gelukkig maar. Niet alleen hebben al die vrijwilligers het gevoel een éch te bijdrage geleverd te hebben, maar het is vooral een gezellige club. Op tijd een bak koffie of een pint, want als je niet kunt lachen, dan heeft het toch hele maal geen zin?" De koster is nog steeds vol van zijn bezoek aan het hoogste punt van de restauratie, de voet van het kruis. Een buitengewo ne belevenis voor de met hoog tewees geboren Meijs. „De hulpuitvoerder heeft mij naar boven gepraat en dat was toch wel een bijzondere ervaring." Vastgelegd Foto's getuigen van de escapa de, menselijke figuren op de be gane grond zijn gereduceerd tot mierenformaat als gevolg van de enorme hoogte. „Alles blijft bewaard voor het nageslacht, op zowat duizend dia's. Van be gin tot eind heb il^ alles van de restauratie vastgelegd." Er moet het kostersechtpaar nog één ding van het hart. Volgend jaar, na een dienstverband van veertig jaar, wil de nu 63-jarige Meijs met pensioen. ,,A1 die mensen, die vinden dat de basiliek meer toegankelijk moet worden voor het publiek, weten niet waar ze over praten. De Willibrordus is dag in dag uit te bezoeken. Letterlijk élke dag. In de wintel-maanden tot een uur of vier 's middags, maar in de zomer tot wel zeven uur- half acht 's avonds. Alleen: kerkdiensten, huwelijken en uitvaarten gaan voor. We moe ten niet uit het oog verliezen wat de functie van een kerk is, hé." Vrijwilligers zorgden dat de soms 200 kilo zware heiligenbeelden weer een plaats kregen in de basiliek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 29