Van je familie moet je het maar hebben kunst Oscar van den Boogaard is Indische mensen moetje Klassieker 'Alleen op de Tekenaars uit de achttien- CUltUUr 10 woorc"aten der illustraties stellen beste kantzien van de literatuur CaMu over vader en zonen Palmens lof 4 FAMILIE-ALBUM Geschenk Relaties in de letteren 9 PZC I een literaire waaghals telkens opnieuw aan het wereld' moet het nu zon- de eeuw laten zich van hun et thema van de boekenweek - 10 tot 20 maart - is dit jaar 'familie'. Een ruim thema, want het zal niet meevallen romans en verhalen aan te wijzen, waarin amilierelaties geen enkele rol spelen. En als dat al het geval is, dan lijkt juist het ontbreken van bloedbanden de pen in beweging te etten. Hoe dat ook zij, in de Nederlandse literatuur heeft het fzetten tegen en - vooral de laatste jaren - het koesteren van het uderlijk huis een stempel gedrukt op de literaire productie. Ïet was John Lennon, die in 1971 geschiedenis schreef nenhij het liedje 'Mother' itbracht. In 'Mother' klinkt m hartverscheurende kreet c Lennon, een roep om zijn 3C[ oeder. Dat was wel het laatste vat op dat moment paste in een eugdcultuur, waar het uitgaan, e verliefdheden en het larlijkse schoolbal, dagelijkse tof waren voor de duizenden landjes. Maar Lennon chreeuwt hartstochtelijk: Mother!You left me!" En dan bb. Ie vreselijke toevoeging: „But I ever left you.Een kind dat loor zijn ouders verlaten wordt, laakt zelf zijn ouders nooit meer ho n het geval van John Lennon 0 vas er sprake van een ultuurbreuk. Maar in de teratuur is het nooit anders iad eweest: familierelaties hebben pb ranaf het prille begin, zeg maar anaf de verhalen over de llympus, de verbeelding bezig ehouden. Medea die haar jar inderen verscheurt, Oedipous d0 ie per vergissing met zijn ïoeder vrijt en zijn vader oodt, Mozes in het wanneer ging n iet in de Oudheid eigenlijk niet ver ouders en kinderen? U1 In in de moderne tijd? Thomas [anns familie-epos over de uddenbrooks, Kafka's brief ,od an zijn vader, Couperus' ronieken van de kleine zielen, rits van Egters uit 'De vonden' die zich kapot ergert isu an zijn goedbedoelende uwelui, de drie generaties Ihinese vrouwen uit 'Wilde wanen'. Ook hier is de bron 'ln inuitputtelijk iaat leestal zijn de familierelaties rerre van idyllisch. Dat spreekt oor zich. Want net als in de iefde geldt ook voor de amilierelatie: een gebroken sou hart is verre te prefereren boven k harmonie. Althans, voor de "kunst levert al dat geluk niets (op. Moeder Lennon die haar «koon in de steek liet, de moeder ils vanlscha Meijer die partij voor lffl haarman koos tegen haar zoon, derevolte van de jonge Jan IK "Wolkers tegen de brave A christenen die zijn ouders i waren, tot en met het sterfbed 1 van Simone de Beauvoirs moederin 'Een zachte dood'... harjnonieus familiegeluk is er meestal niet bij. Wat in de Nederlandse literatuur van na de oorlog onmiddellijk opvalt is de scherpe breuk die er tussen twee generaties loopt. Er is een groep schrijvers, die zich enorm afgezet heeft tegen het ouderlijk ïari milieu. Gerard Reve, Willem ik! uiteenlopende thema's als geld, familie, televisie, geest en li chaam. Er zijn ook herinnerin gen, brieven en citaten uit aller lei boeken. Oorspronkelijk was het de bedoeling van Lotte In den geweest om 'een geschiede nis van de twintigste eeuw' te maken. Maar het project krijgt eerder de trekken van de ency clopedie van een persoonlijk heid. In De erfenis wordt veel nagedacht over de verhouding tussen echt en onecht, tussen fictie en idealiteit, tussen kunst en leven. Ondanks die theoreti sche bespiegelingen is het zeker geen steriel verhaal geworden. Dat komt omdat Connie Palmen veel van zichzelf in Lotte Inden heeft gelegd. Zo verloren ze bei den hun grote liefde aan de dood. Op heel warme en leven dige wijze wordt de verhouding tussen de auteur en haar assis tent beschreven, hun merkwaardige liefde, hun sa menwerking. Hij wordt 'het ver lengstuk' van haar hoofd. En hij blijft dat ook na haar over lij den: hij zal het onmogelijke boek moeten afmaken. Zijn kinderwens was geweest om van beroep 'lezer' te worden. Dat verlangen wordt in feite vervuld als hij bij haar intrekt. Maar de lezer wordt noodge dwongen een schrijver, zoals schrijvers onvermijdelijk ook lezers zijn. Dat komt steeds weer terug in deze novelle: de wisselwerking tussen pubhek en auteur, literatuur die tot an dere literatuur leidt. I.M., het boek over Connie Pal mens geliefde Ischa Meijer, werd door veel critici op een kolderieke manier onthaald. Ze verweert zich nu fel. Lotte is 'dat domme fulmineren van de critici tegen de zogenaamd au tobiografische literatuur spuugzat.' Ze benadrukt: 'Bec kett, Brodkey, Joyce, Duras, Ge net, Pavese, Proust, Multatuli, Capote, Roth, Dostojevski, de hele godvergeten wereldlitera tuur is autobiografisch.' Maar De erfenis is beslist niet alleen een pleidooi voor Pal mens boeken, maar voor alle goede boeken. Ze windt zich op over mensen die de literatuur niet serieus nemen, en maakt je enthousiast over alles wat met lezen en schrijven te maken heeft. Een bijzondere, diepzin nige en ontroerende novelle. En het is heel toepasselijk om juist voor deze gelegenheid de lof van de literatuur te zingen. Zo wordt de Connie Palmen-week toch weer een boekenweek. Hans Warren Connie Palmen: De erfenis - 96 pag. gratis tijdens de boekenweek - Stichting Collectieve Propaganda van'het Nederlandse Boek. Connie Palmen is donderdag 11 maart (20 uur) aanwezig in boek handel De Koperen Tuin in Goes, waar zij wordt geïnterviewd door Jeroen Vullings. Frederik Hermans, Maarten 't Hart, Jan Wolkers en vele anderen vestigden hun schrijverschap op een ongelukkige jeugd. Dat laatste heette een goudmijntje voor de schrijver - wie schrijver wilde worden en geen ongelukkige jeugd bezat kon het wel schudden in die jaren. De laatste decennia is er echter ook een hele groep schrijvers gegroeid, die geen enkel conflict met thuis uit te vechten heeft. En voor zover zij dat wel hebben dan is de inzet totaal anders: de bevrijding zoekt men in de verzoening. Zo is de mooiste roman over het ouderlijk huis van de afgelopen tien jaar ontstaan: 'Gesloten huis' van Nicolaas Matsier. En ook 'De overkant van de rivier' van Jan Siebelink is zo'n roman, waarin geprobeerd wordt te begrijpen, waar men vandaan komt in plaats van er tegen te rebelleren. De allerjongste generatie, die van Joost Zwagerman, Ronald Giphart, Manon Uphoff. lijken zelfs helemaal geen vader en moeder gehad te hebben. Althans in hun werk kom je ze nauwelijks tegen. Dat is dan ook een beetje in overeenstemming met de huidige gezinssituatie, waarin vader en moeder voor de opgroeiende jeugd meer bevrieijde sponsors zijn dan dat zij het controlerend gezag vertegenwoordigen Maar ook bij de middelbare generatie zien wij een totaal andere benadering. Van der Heijdens portret van zijn drinkende vader ('Asbestemming') is weerbarstig, maar verre van vijandig. Connie Palmen schrijft met warmte over haar Limburgse afkomst, Carl Friedmans 'Tralievader' is een aangrijpend verhaal vol begrip. Lange tijd heeft het er op geleken, dat het generatieconflict standaard bij de opvoeding behoorde. Kinderen moesten zich vooral flink tegen hun ouders afzetten om zo zelf volwassen te worden. We lachen er nu om, maar wie weet nog dat er in de jaren zeventig woonrecht voor achttienjarigen bestond! Je had illustratie Rob Verhoeven het JAC, waar weggelopen jongeren door speciaal daartoe opgeleide lieden werden opgevangen. En de Sosjale Joenit, ook zoiets. Een beetje in dezelfde lijn lag de veronderstelling dat schrijvers zich vooral eerst uit hun eigen milieu los moesten maken - het liefst door zich er flink tegen af te zetten - om schrijver te kunnen worden. Wat een onzinnige gedachte was, moeten wij achteraf vaststellen. Juist schrijvers als Reve en 't Hart zijn nooit van hun verleden losgekomen, maar zijn het blijven koesteren in een haat liefde relatie. Overigens is daar ook niets tegen, maar er is niemand meer te vinden die ouderlijke fixatie tot norm van het schrijverschap zou willen verheffen; en dat is een tijd lang wel de mode geweest. Familie heb je, vrienden kies je. Zo wordt vaak het onderscheid getypeerd tussen afkomst en sociale omgeving. De moderne mens kiest tegenwoordig zelf zijn miLieu, zijn eigen netwerk van sociale relaties. En de familie speelt daarin een steeds geringere rol. De individualisering maakt ons steeds meer los van onze afkomst. Men zou zich kunnen afvragen wat in de roman van de toekomst de relatie ouder-kind Vroeger was het bijna een uit gemaakte zaak: zonen tra den in het voetspoor van hun va ders De zoon van een boer werd ook zelf boer. Tegenwoordig komt dat veel minder voor. Maar de vader van de dichter Remco Campert was óók dichter. En een zoon van de voetballer Jan Mulder werd zelf voetballer. :ei Dat zal een van de redenen ge- •k: weest zijn voor de stichting Col lectieve Propaganda van het Nederlandse Boek om aan dit duo - bekend door gemeen schappelijke projecten als het jaarboek CaMu 1998 - te vragen het speciale essay te schrijven voor de aan het thema 'familie' gewijde boekenweek. Hun Fa- r tnilie-album verschijnt in een Sm oplage van 103.000 exemplaren: ja inmiddels is naast het boeken- S^weekgeschenk ook het boeken week-essay een het publiek aansprekende traditie gewor den. JHet gaat in feite om twee essays in één uitgave. Jan Mulders 'De redder des vaderlands en een Andorriaan' en Remco Cam- Iperts 'Over mijn vader' hebben alleen in de verte wat met elkaar te maken. Campert gaat op zoek naar zijn vader, Mulder pro beert zijn twee zonen beter te leren kennen. De laatste inter viewt zijn zoon Geret, die ver schillende horeca-bedrijven in 'Andorra bezit. En hij onder houdt zich met zijn zoon Youri die een succesvolle voetballer werd. De voetballende vader en zoon voeren merkwaardige ge sprekken over hun blessures: 'Ik heb wat last van de punt van de pastella-band'. De zoon vindt het niet vervelend om hetzelfde beroep te hebben als zijn vader: 'Juist wel leuk, die herhaling van zetten'. Hoe sympathiek de bijdrage van Jan Mulder ook mag zijn. het es say van Remco Campert is toch belangwekkender. Hij had dus een dichtende vader: Jan Cam pert die in 1943 op veertigjarige leeftijd omkwam in Neuengam- me en vooral beroemd werd door De achttien doden: 'Een cel is maar twee meter lang/ en nauw twee meter breed'. Remco heeft hem nauwelijks gekend, maar na de oorlog werd hij wèl tot 'Erven Jan Campert' gebom bardeerd en in die hoedanigheid stelde men hem toen hij achttien was voor aan koningin Wilhel- mina. Indertijd had het bericht van zijn vaders dood hem vrij wel onbewogen gelaten. 'Ik voelde niets/ maar wist dat ik iets voelen moest', schreef hij ooit in een gedicht 'Januari 1943'. Remco Camperts moeder werd al na drie jaar huwelijk door haar man in de steek gelaten. Sindsdien zag de zoon z'n vader nog maar twee keer. De man leidde zijn eigen leven met drank en vrouwen, voor een kind was in het bestaan van de ze bohémien geen plaats. Er be staan veel gunstige getuigenis sen over hem. 'Hij was een zeer integer mensch, van een welda dige levensechtheid en met een groote persoonlijke charme', beweerde iemand. Remco Cam pert kreeg echter een hekel aan hemHij moest zich van hem be vrijden: 'Waar haalde hij het recht vandaan om in mijn leven te blijven rondspoken?' Maar dit essay werd het te gendeel van een afrekening. Hij ziet dit relaas zelf 'als een poging om hem dichterbij me te krijgen'. En hij erkent: 'Misschien heeft hij me meer gegeven dan ik weet'. Welke geheimzin nige macht zit daar achter? Wat bindt de onver schilligste vader toch aan de onwil- lendste zoon? Fa milie-album is een klein boekje over grote vragen. Hans Warren Jan Mulder Remco Campert: Familie album - 64 pag. 4,95 - Stichting Collectieve Propa ganda van het Ne derlandse Boek, Amsterdam. Mulder en Campert lezen zaterdag 13 maart (14 uur) voor in De Drukkenop de Markt in Middel burg. BOEKENWEEK 10-2 0 MAART 100 0 Connie Palmen, schrijfster van het boekenweekgeschenk, geflankeerd door de schrijvers van het boeken weekessay: Jan Mulder (links) en Remco Campert. foto Klaas Koppe De komende boekenweek wordt vooral een Connie Palmen-week. De grote Neder landse schrijfster van de jaren negentig (beroemd door De wet ten, door De vriendschap en door I.M.) werd namelijk ge waagd om het boekenweekge schenk te verzorgen. Dat leidde tot de novelle De erfenis. Het verhaal wordt verteld door Max Petzier, die vijf jaarlang de secre taris, archivaris, Vertrouweling, toeverlaat en uit eindelijk ook de minnaar van de schrijfster Lotte Inden is geweest. Ze lijdt aan 'een progressieve spierziekte' die ongeneeslijk blijkt. Steeds meer lichaamsfuncties vallen uit, tot ze overlijdt. Ze heb ben al die tijd ge werkt aan wat haar grote boek zou moeten wor den, de neerslag 'van een halve eeuw leven'. Zij voltooit het boek niet. Maar ze verzamelen in de loop van de jaren een zolder vol ma teriaal. Dat is de erfenis waarnaar in de titel wordt verwezen. Het gaat om aanteke ningen, gerubri ceerd op de meest nog voor rol kan spelen. Misschien wordt het een beetje, zoals de personages uit de boeken van William Gibson. In een verre toekomst, waar de informatie-techniek het dagelijks leven volkomen is gaan beheersen, dwalen zij wat rond. Zij zijn vaak het resultaat van kloningen en worden bestuurd door chemische drugs en geïmplanteerde biochips. In de negentiende eeuw waren verhalen over weeskinderen een geliefd genre. Maar vergelijk de 21ste-eeuwse weeskinderen van William Gibson eens met die van Hector Mallot of Dickens. De cyberpunks bij Gibson leiden een volkomen ongericht bestaan, avontuurlijk maar volledig anoniem. David Copperfield uit de gelijknamige roman van Dickens, of Rémi uit 'Alleen op de wereld', zijn daarentegen op zoek naar een eigen geschiedenis en een thuis. In deze tijd van genetische manipulatie en individualisme is het eigenlijk heel bevrijdend om steeds weer naar huis terug te kunnen keren. De charme van het hebben van familie is, dat men een afkomst heeft waar wij nu eens een keer niet voor verantwoordelijk zijn. Vrienden zijn leuk, maar je moet wel altijd je best doen hen te houden. Familieleden kunnen daarentegen rustig een grote hekel aan elkaar hebben zonder dat zij ophouden familieleden te zijn. Dan zijn de tijden dat men weer wel met elkaar op kan schieten, mooi meegenomen. Jan-Hendrik Bakker vrijdag 5 maart .1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 9