Perfecta heet voortaan Bison Giel Louws zet beelden graag tegenover elkaar PZC 18J Vernieuwende mix bij New Texas Swing Zoon kleurt met computer' foto's van zijn vader in Zo stil datje er een^ kanon kon afschieter? Op stap met 7 personen? Morres Meubel opent filiaal in Deventer zeeland PZC 1900-2001 DI1KWEL bel voor informatie en reservering 01 18-412008 Schilderijen, etsen en beelden in Galerie T Bedrijf neemt na zestig jaar naam aan van bekendste product WEA neemt kantoor van Zuidweg over in detail kunst cultuur ondernemend zeeland "S I donderdag 4 maart 1999 MMonshi In het laatste jaar van de twintigste eeuw i blikt de PZC van dag tot F dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 4 maart 1985 (Advertentie) Huur een Peugeot 806 voor ƒ175,- per dag (incl. b.t.w. en 100 km vrij) PEUGEOT Ontmoeting md kunstenaars VLISSINGEN - Het Theo fl Doesburgcentrum in Vlissin?! organiseert vanavond, dondj ce dag, een ontmoeting met Zeeuwse kunstenaars. Van 20 tot 22 uur vertellen in!» 4g, Vlissingse centrum voor ki|je steducatie Bob Pingen, Saw? Fa: Littel en Jan-Peter Muilwe-r over hun werk en laten zij uitk aard voorbeelden zien. Het p bliek krijgt de gelegenheid n de kunstenaars in gesprek, gaan. MIDDELBURG - Behalve werk van schilder/illustrator Giel Louws zijn in Galerie T in Middelburg schilderijen van Angèle van den Thillart, etsen van Lily Corver en beeld houwwerken van Lode Tibos te zien. Van den Thillart (1952) roept in haar werk de sfeer op van de klassieke oudheid. Met zelfge maakte verf schildert zij freseo-aehtige tafere len in de stijl van Rembrandt en Turner. Lily Cover (1955) is gefascineerd door patro nen. Zij onderzoekt de manier waarop eeu wenoude vormen zich door handmatige productie ontwikkelen, voornamelijk in niet- Westerse landen. Een Tibetaans tijgerkleedje kan zo uiteindelijk een patroon van abstracte vormen worden. Beeldhouwer Lode Tibos (1938) combineert blauwe hardsteen met metalen objets trouvés. Hij streeft ernaar tegenstellingen in een object te vangen. De expositie in Galerie T duurt tot en met 3 april, open don-za van 13-17 uur. De rubriek Ondernemend Zeeland staat onder redac tie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelin gen kunnen schriftelijk wor den aangeboden aan de re dactie van de PZC,.postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De gelegenheidsfor matie New Texas Swing treedt zaterdag op in de Kloveniersdoelen in Middel burg. Spil van de viermansgroep zijn twee Amerikanen: zangeres Tina Marsh en saxofonist/fluitist Alex Coke. Niet al leen zij komen uit Texas, ook hun inspi rators Leadbelly en Ornette Coleman zijnTexanen. New Texas Swing wordt gecompleteerd door drummer John Betsch en bassist Arjen Gorter. Op het eerste gezicht lij ken de namen van Leadbelly en Coleman moeilijk te com bineren, afgezien van him Texaanse af komst. Leadbelly is een akoestische blueszanger van voorde oorlog. Coleman staat bekend als een van de radicaalste vernieuwers van de jazzmuziek uit de ja ren zestig en zeventig. Daarmee zijn twee polen van het geluid van New Texas Swing gegeven. De groep van Marsh en Coke speelt vernieuwende improvisatiemuziek waarin de sporen van het verleden duidelijk zijn terug te vinden. Zo wordt een aantal nummers van Leadbelly - Go down, old Hannah en (When I was a cowboy) Out on the wes tern plains - gespeeld, maar met toevoe ging van experimentele of uitheemse me lodieën en harmonieën. Marsh kan zuiver en hard zingen als een operadiva, ze kan ook overschakelen op boventoonzang of scatten (een uit de jazz stammend muzikaal gebruik van de stem). Coke wisselt swingende en vloei ende solo's af met keelklanken en disso nanten. Na één keer repeteren gaf de groep vorige week een indrukwekkend concert in Edam. Verder worden alleen Amsterdam en Middelburg aangedaan voordat het project New Texas Swing in Parijs voor cd wordt opgenomen. Aanvang concert: 20.30 uur. door Claudia Sondervan GOES - De ruim tweehonderd werknemers te Goes gaan al tij den dagelijks naar 'De Bison'. Na zestig jaar herdoopt Perfec ta International in Goes zich- )WEMELDINGE - Westelijke Accountantskantoren Zeeland (WEA) in Goes heeft het administratiekantoor van J. Zuidweg in Wemeldiuge over genomen. Zuidweg ziet in de overdracht van zijn kantoor een voortzetting van zijn be drijf en dienstverlening, waar uit hij zich om leeftijdsredenen terugtrekt. Zuidweg blijft zijn assurantie praktijk in Wemeldinge voort zetten. Zijn medewerker L. de Oude gaat mee naar de Goese vestiging van WEA, waar de vermoten M. Schouwenaar en D. J. de Korte 28 mensen in dienst hebben. WEA verleent administratieve, fiscale, juri dische en automaterisering- diensten. Hotel Westduin te Koudeker- ke heeft de eerste fase van een driejarig moderniseringsplan afgerond met de vernieuwing en vergroting van een derde van de negentig hotelkamers en de installatie van alle ka mers en zalen met datacommu nicatiefaciliteiten. De volgen de dertig kamers pakt het hotel komende winter aan. De laat ste dertig kamers worden in de winter 2000/2001 onderhan den genomen. In 2002 wil eige naar E -J. P. Izeboud een nieuwe vleugel gebouwd hebben met nog eens dertig hotelkamers en zalenaccommodatie. Op dat moment wil hij zijn hotel over dragen aan zijn zoon. Jules Ize boud. De gemeente Veere heeft de bouwaanvraag nog in be raad. zelf daadwerkelijk en gaat naar zijn bekendste product heten: de Bisonlijmen en kit ten. Als Bison International wil het bedrijf duidelijk maken dat de ondernemingsstrategie ge richt is op het merk Bison - 'ui teraard zonder afbreuk te doen aan de andere merken'. Het bedrijf wil de bekendheid en het kwaliteitsimago van het merk met de briesende bison- stier gebruiken om zichzelf duidelijker in de markt te zet ten. Met name de markt voor doe-het-zelf-producten veran dert sterk, voorspelt het Goese bedrijf. De consument wil snel zekerheid over welk product hij hebben moet en of dat mid- dél voldoet. Doe-het-zelvers verwachten veel service, hebben meer vrije tijd en meer geld uit te geven. Bison International beant woordt de marktvraag van de ze groep met de Bisonlijmen en -kitten, van de professionele markt met Bison Professional, Velpon en Gluton voor huis houdelijk gebruik en de smeer- en soldeermiddelen van CFS voor de industrie. Schoenmaker Marktleider in de 'Benelux en de Golfstaten en aanzienlijke marktpartij in de overige ex- portstaten (in totaal vijftig), gaat het bedrijf nog graag te rug naar zijn origine: de Goese schoenmaker Cornells van de Reepe. Deze schoenmaker, on tevreden over de kwaliteit van de lijm waarmee hij moest her stellen, toog in 1938 zelf aan de lijmontwikkeling. De zelfstan digheid van het bedrijf werd een halve eeuw later, in 1996, vaarwel gezegd door de over name van Perfecta door de Bolton-groep, een Europese multinational met sterke con- sumentenmerken in voeding, persoonlijke verzorgingsmid- door ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - Het komt niet zo vaak voor dat een jonge kun stenaar zich bewust in Zeeland vestigt. Giel Louws (23), sinds enkele maanden woonachtig in Middelburg, heeft er niet lang over nagedacht. Hij is opge groeid in Aagtekerke en genoot zijn opleiding als illustrator en beeldend kunstenaar in Brugge en Kampen. Hoewel de belang rijkste uitgeverijen zich in de Randstad bevinden en galeries in Zeeland dun zijn gezaaid, wilde hij in Middelburg wonen. „Ik denk dat je je goed moet voe len om tot de beste resultaten te komen", verklaart Louws. „En in Zeeland voel ik me goed." Op het ogenblik is werk van hem te zien in Galerie T in Middel burg. Louws schildert, maar maakt ook veelvuldig gebruik van grafische technieken Beide kanten van zijn opleiding - het schilderen en het illustreren - komen in zijn vrije werk aan bod. Op de mavo in Middelburg ont stond het idee om een kunstop leiding te gaan volgen. ,,Ik te kende en schilderde al veel. Ik heb lang geaarzeld, maar wilde het wel proberen. Een probleem was alleen dat je met een mavo diploma niet naar de kunstaca demie kan." De oplossing werd gevonden in Brugge, waar Louws een middelbare kunstopleiding volgde. Daar werd een gedegen basis voor zijn latere kunstenaarschap ge legd. „Er was een heel groot on derdeel theorie en in de prakti sche vakken werd vooral de technische vaardigheid aange pakt. Schildertechniek, gra fisch ontwerpen, dat waren vakken die in Brugge zeer streng werden onderwezen." Te dun Louws vond de Belgische oplei ding te dun om kunstenaar of il lustrator te worden. Hij schreef zich in bij de academie in Kam pen. „Dat ik daar ging kijken had te maken met mijn christe lijke achtergrond, maar de keu ze orn die opleiding te gaan vol gen werd bepaald door het feit Hoewel Louws de opleiding tot illustrator volgde, deed hij zijn inspiratie op in de schilder kunst. Hij wordt vooral aange sproken door het Duitse expres sionisme uit het begin van deze eeuw en het Amerikaanse ab- stract-expressionisme uit de ja ren vijftig, „Mijn eigen werk heeft daar wel iets mee te maken en tegelijk ook weer niet. Ik per mitteer me niet dezelfde wilde vrijheden als veel expressionis ten, maar toch heb ik bijvoor beeld in mijn kleurgebruik wel dingen uit hun werk opgepikt." Illustraties „Het gaat bij mij vrijwel altijd over mensen en de dingen waar door zij worden beziggehouden. Mijn illustraties en schilderijen zijn meer beeld dan verhaal. Ik vind het niet interessant om met een illustratie een verhaal na te vertellen. Het verhaal moet aan zichzelf genoeg hebben. De re latie met het beeld dat ik maak is vaak een indirecte. Het is mij wel verweten dat mijn illustra ties te abstract zijn. Dat ze te weinig met "de tekst te maken hebben." Niet voor niets illu streert Louws graag gedichten. „Die geven mij als kunstenaar een veel grotere vrijheid dan verhalen." In veel van Louws' werk is een tweedeling zichtbaar. Het lijkt soms of twee verschillende beel den tegen elkaar aan zijn ge plakt, hij combineert figuratie ve en abstracte elementen of hij mixt verschillende technieken. Zijn grafisch vormgegeven boekjes en dozen geven de kij ker de gelegenheid om steeds twee panelen of afbeeldingen naar keuze tegenover elkaar te zetten. „De beschouwer maakt natuur lijk een groot deel uit van de kunst. Bij mij kan hij soms let terlijk zijn beeld maken, maar het kenmerk van kunst is dat hij dat figuurlijk eigenlijk altijd al doet. Daarom kun je ook allerlei technieken door elkaar gebrui ken. Het gaat om het uiteindelij ke beeld dat de kijker wordt voorgeschoteld. Hoe dat tot stand komt, maakt niet uit." door Trees van Herpen TERNEUZEN - Fotograferen is tegenwoordig veel meer dan eenvoudigweg met een druk op de knop de lens openen, een lichtgevoelige film belichten, ontwikkelen en afdrukken. Computergestuurde technieken scheppen een nieuwe wereld voor de fotograaf. Een wereld die echter zonder menselijke creativiteit en gevoel voor kleur en compositie niets nieuws biedt. Het oog van de kunste naar blijft onontbeerlijk. De tentoonstelling van het werk van vader Wim en zoon Eric Krull is een document geworden van de ontwikkeling in de foto grafie. In de hal van van het stadhuis hangen zwart-wit foto's van Wim Krul met hout als thema. Klassieke foto's, zou je kunnen zeggen. Stuk voor stuk close- ups die de gretigheid om het bij zondere van een stuk hout te willen zien prijsgeven. Grillige, haast tastbare vormen, door de natuur gecreëerd waarin men selijke trekken waarneembaar zijn, hangen naast knoestige, vermolmde bewijzen van ver gankelijkheid. Deze foto's zijn door Oostburger Krull samen gebracht in het boekje 'Ballade van het hout'Plaatsgenoot Wil lem Enzinck voorzag dit van toepasselijke gedichten met strofen als: 'de seizoenen ver- teisterden de boomstam'. Verbeeldingskracht De moderne architectuur van de passerelle is een passende en tourage voor het andere werk, twee series kleurrijke foto's van bescheiden formaat. De eerste serie bestaat uit figuratieve of abstracte beelden die op het computerscherm zijn ontstaan uit de verbeeldingskracht van Eric Krull. Het is vooral een lij nenspel, soms symetrisch dan weer niet, maar steeds in even wicht. De kleuren hebben een gloed die straalt en diepte geeft DD aan het beeld. Er valt van alliss in te zien; stuggeplooide stoip h kleurige cirkels die ogen wfidd den. m l Voor de tweede serie nam Eitw zwart-wit foto's van zijn vafilej als uitgangspunt. Met behiie van de computer voegde md kleuren toe, haalde elemen'en i weg, bracht nieuwe structuisot aan, maar handhaafde meeslle de grondvorm. Wat ooit wasne schijnlijk een doorsnede ïjdc een blok hout was, lijkt nurwi een kleurrijk preparaat ontlos de microscoop van de bioloh z Een schelp is nog herkenbaate maar door zijn stralende glip kan het doorgaan voor èen! weel. Tijdrovende experimf ten zijn ongetwijfeld voorat® gaan aan deze resultaty Resultaten die gezien mof worden. De fototentoonstelling vai Eric Krull is tot 22 maart ti]i[ kantooruren te zien in de hal var,s- stadhuis en de passerelle in Teni delen, lijmen en schoonmaak middelen. De Bison-Kit. is sinds de ge boorte in 1958 als eerste con- tactlijm voor de consumenten markt het sterkste mérk van Perfecta, dat daar in 1984 nog de sterke merken van Akzo Ceta Bever, Velpon en Gluton bijkocht. In 1990 kwam daar de CFS-reeks soldeer-, smeer- en onderhoudsmiddelen bij door de overname en verhuizing naar Goes van de Chemische Fabriek Schiedam. Begin jaren negentig verdween ook het achtervoegsel 'chemie' uit de naam, in het kader van het milieusparende beleid dat was ingezet. Hoewel nog steeds lid van de Vereniging van Ne derlandse Chemische Indu strieën VNCI, beschouwt de onderneming zich niet als echt chemisch bedrijf, redenerend dat er geen chemische substan ties worden gemaakt, enkel ge mengd. Toonzaal vanMorres in Hulst. foto Charles Strijd door Barend Pelgrim HULST - Morres Meubel opent op vrijdag 19 maart de deuren van zijn nieuwe vesti ging in Deventer. Met een bedrijfsopper- vlak van 16.000 vierkante meter mikt de directie van het meubelbedrijf op een jaar omzet van vijftig miljoen gulden in 2004. Er wordt begonnen met vijfentwintig per soneelsleden, maar dat aantal wordt bij een stijgend bezoekersaantal wellicht ver hoogd. Met de winkel in Deventer mikt Morres op klanten uit het noorden van Nederland, een gebied dat door de Hulster vestiging niet of nauwelijks bereikt wordt. „Morres Deventer zal zeker geen bezoekers van Hulst wegtrekken", aldus commercieel di recteur I. van der Schenk. „Het dekkings gebied van het nieuwe filiaal is ruwweg de regio boven de lijn Arnhem - Amersfoort. Dat zijn de consumenten die toch al niet naar Zeeuws-Vlaanderen kwamen. Het enige gevolg voor Hulst is dat er mogelijk wat postorderomzet van klanten uit Noord- en Oost-Nederland verlegd wordt naar winkelconsumptie in Deventer. Maar dat vinden we als Morres-directie alleen maar een positieve ontwikkeling, omdat bezoekers bij een winkelbezoek meer zien, meer ervaren en ook beter het Morres-ge- voel ondervinden." Het filiaal Deventer bestaat uit twee loca ties: één kleinere showroom van 3000 vier kante meter gericht op woninginrichting, en een showroom van 13.000 vierkante meter met grotere meubelen. De twee ruimtes zijn met elkaar verbonden door een overkapt looppad. Op het bedrijven terrein Runningshop Centre de Snipper- ling zitten onder meer ook Praxis, Kwan tum, Beter Bed, Beter Baby en Seats Sofa's, een retailer in banken. Van der Schenk verwacht geen negatieve effecten van de aanwezigheid van concurrenten. „Weliswaar heeft Beter Bed, of een zaak als Seats Sofa's, deels een zelfde markt segment, maar wij verwachten juist dat ze aanvullend zijn. Onze kleine showroom zit in het rijtje bij de andere zaken, terwijl de grote locatie juist los ligt. Voor de vestiging in Hulst heeft Deventer geen personele gevolgen. De werknemers van het nieuwe filiaal zijn gerekruteerd in de directe omgeving, terwijl het logistieke gedeelte van Morres in Zeeuws-Vlaande- ren blijft. Giel Louws in zijn atelier. dat die school me meteen beviel. Het bleek een heel andere oplei ding dan die in België. De na druk lag niet op techniek, maar op persoonlijke ontwikkeling. Hoe druk je jezelf uit? Er werd vaak tegen me gezegd dat ik al les wat ik in België had geleerd foto Dirk-Jan Gjeltema maar moest vergeten. Dat was natuurlijk niet mogelijk, maar ik heb toen wel de nadruk op de ideeënkant gelegd." door Nicole Kluijtmans Nooit was de Vlissingse bin nenstad zo leeg als op maandag 4 maart 1985. Het was er zo stil dat je er een kanon af schieten. Om te voorkomen dat een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog zoveel jaar na da to nog slachtoffers zou maken, werd tijdens de demontage de gehele binnenstad ontruimd. Een omvangrijke klus die de no dige aandacht trok. Maar liefst achtentwintig journalisten van radio, tv en kranten volgden de spectaculaire actie op de voet. Het onschadelijk maken van de 250 pond zware bom in de Vla mingstraat was veel moeilijker en riskanter dan aanvankelijk werd gedacht. Omdat het pro jectiel in slechte staat verkeer de, kon niet de gehele demonta ge vanaf een afstand gebeuren. Adjudant S. C. Tange van de duik- en demonteergroep van de Koninklijke Marine moest de put in om de laatste onderdelen met de hand verwijderen. „Ik heb al vele bommen gehad, maar dit was de eerste die er zo slecht uitzag", zei hij na afloop van de 25 minuten durende ope ratie. De buisjes met springs! fen in de staart die de eigenli lading tot ontploffing had| moeten brengen, waren aam geklit. Bovendien waren springstoffen gëkristallisi Waarschijnlijk was er vochj de bom gedrongen na een eerT re poging in 1940 om de bon» J laten springen met een ladf dynamiet. ÏM De gedemonteerde bom wjn uit vrees voor een gekrist»"1 seerde lading TNT met uite.f^ voorzichtigheid uit de kuil g^g keld en naar de explosie venaj111 van de marine gebracht. ?nd 11.55 uur was de operatie \p I tooid. De uit voorzorg geopeiFr deuren en ramen in de omge#t' konden worden gesloten. p1 dranghekken werden ver#c derd. En de opgeluchte beJd- ners mochten terugkeren ne11, hun huizen. Voor het ontruimen van de Imi nenstad en het bewaken vanj lege huizen en winkels wag tientallen politiemens ME'ers en brandweermensen de been. De operatie-vliegti bom kostte het Rijk een b^f duiten - twee ton - waarvan mille voor rekening kwam i 'er de gemeente VlissingenLi >to Bommenruimers in actie in de Vlissingse binnenstad. inn foto archief Phni M. oiA-' foto Charles Si» e.;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 18