Perfecta heet voortaan Bison
Giel Louws zet beelden
graag tegenover elkaar
PZC
18J
Vernieuwende mix bij New Texas Swing
Zoon kleurt met computer'
foto's van zijn vader in
Zo stil datje er een^
kanon kon afschieter?
Op stap met
7 personen?
Morres Meubel opent filiaal in Deventer
zeeland
PZC 1900-2001
DI1KWEL bel voor informatie en reservering
01 18-412008
Schilderijen, etsen en beelden in Galerie T
Bedrijf neemt na zestig jaar naam aan van bekendste product
WEA neemt
kantoor van
Zuidweg over
in detail
kunst cultuur
ondernemend zeeland
"S
I
donderdag 4 maart 1999
MMonshi
In het laatste jaar van
de twintigste eeuw
i blikt de PZC van dag tot F
dag terug op nieuws
feiten uit Zeeland.
4 maart 1985
(Advertentie)
Huur een Peugeot 806 voor ƒ175,- per dag
(incl. b.t.w. en 100 km vrij)
PEUGEOT
Ontmoeting md
kunstenaars
VLISSINGEN - Het Theo fl
Doesburgcentrum in Vlissin?!
organiseert vanavond, dondj ce
dag, een ontmoeting met
Zeeuwse kunstenaars.
Van 20 tot 22 uur vertellen in!» 4g,
Vlissingse centrum voor ki|je
steducatie Bob Pingen, Saw? Fa:
Littel en Jan-Peter Muilwe-r
over hun werk en laten zij uitk
aard voorbeelden zien. Het p
bliek krijgt de gelegenheid n
de kunstenaars in gesprek,
gaan.
MIDDELBURG - Behalve werk van
schilder/illustrator Giel Louws zijn in Galerie
T in Middelburg schilderijen van Angèle van
den Thillart, etsen van Lily Corver en beeld
houwwerken van Lode Tibos te zien.
Van den Thillart (1952) roept in haar werk de
sfeer op van de klassieke oudheid. Met zelfge
maakte verf schildert zij freseo-aehtige tafere
len in de stijl van Rembrandt en Turner.
Lily Cover (1955) is gefascineerd door patro
nen. Zij onderzoekt de manier waarop eeu
wenoude vormen zich door handmatige
productie ontwikkelen, voornamelijk in niet-
Westerse landen. Een Tibetaans tijgerkleedje
kan zo uiteindelijk een patroon van abstracte
vormen worden.
Beeldhouwer Lode Tibos (1938) combineert
blauwe hardsteen met metalen objets trouvés.
Hij streeft ernaar tegenstellingen in een object
te vangen.
De expositie in Galerie T duurt tot en met 3 april,
open don-za van 13-17 uur.
De rubriek Ondernemend
Zeeland staat onder redac
tie van Claudia Sondervan.
Vragen, tips en mededelin
gen kunnen schriftelijk wor
den aangeboden aan de re
dactie van de PZC,.postbus
18, 4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De gelegenheidsfor
matie New Texas Swing treedt zaterdag
op in de Kloveniersdoelen in Middel
burg. Spil van de viermansgroep zijn
twee Amerikanen: zangeres Tina Marsh
en saxofonist/fluitist Alex Coke. Niet al
leen zij komen uit Texas, ook hun inspi
rators Leadbelly en Ornette Coleman
zijnTexanen.
New Texas Swing wordt gecompleteerd
door drummer John Betsch en bassist
Arjen Gorter.
Op het eerste gezicht lij ken de namen van
Leadbelly en Coleman moeilijk te com
bineren, afgezien van him Texaanse af
komst. Leadbelly is een akoestische
blueszanger van voorde oorlog. Coleman
staat bekend als een van de radicaalste
vernieuwers van de jazzmuziek uit de ja
ren zestig en zeventig.
Daarmee zijn twee polen van het geluid
van New Texas Swing gegeven. De groep
van Marsh en Coke speelt vernieuwende
improvisatiemuziek waarin de sporen
van het verleden duidelijk zijn terug te
vinden. Zo wordt een aantal nummers
van Leadbelly - Go down, old Hannah en
(When I was a cowboy) Out on the wes
tern plains - gespeeld, maar met toevoe
ging van experimentele of uitheemse me
lodieën en harmonieën.
Marsh kan zuiver en hard zingen als een
operadiva, ze kan ook overschakelen op
boventoonzang of scatten (een uit de jazz
stammend muzikaal gebruik van de
stem). Coke wisselt swingende en vloei
ende solo's af met keelklanken en disso
nanten.
Na één keer repeteren gaf de groep vorige
week een indrukwekkend concert in
Edam. Verder worden alleen Amsterdam
en Middelburg aangedaan voordat het
project New Texas Swing in Parijs voor
cd wordt opgenomen.
Aanvang concert: 20.30 uur.
door Claudia Sondervan
GOES - De ruim tweehonderd
werknemers te Goes gaan al tij
den dagelijks naar 'De Bison'.
Na zestig jaar herdoopt Perfec
ta International in Goes zich-
)WEMELDINGE - Westelijke
Accountantskantoren Zeeland
(WEA) in Goes heeft het
administratiekantoor van J.
Zuidweg in Wemeldiuge over
genomen. Zuidweg ziet in de
overdracht van zijn kantoor
een voortzetting van zijn be
drijf en dienstverlening, waar
uit hij zich om leeftijdsredenen
terugtrekt.
Zuidweg blijft zijn assurantie
praktijk in Wemeldinge voort
zetten. Zijn medewerker L. de
Oude gaat mee naar de Goese
vestiging van WEA, waar de
vermoten M. Schouwenaar en
D. J. de Korte 28 mensen in
dienst hebben. WEA verleent
administratieve, fiscale, juri
dische en automaterisering-
diensten.
Hotel Westduin te Koudeker-
ke heeft de eerste fase van een
driejarig moderniseringsplan
afgerond met de vernieuwing
en vergroting van een derde
van de negentig hotelkamers
en de installatie van alle ka
mers en zalen met datacommu
nicatiefaciliteiten. De volgen
de dertig kamers pakt het hotel
komende winter aan. De laat
ste dertig kamers worden in de
winter 2000/2001 onderhan
den genomen. In 2002 wil eige
naar E -J. P. Izeboud een nieuwe
vleugel gebouwd hebben met
nog eens dertig hotelkamers en
zalenaccommodatie. Op dat
moment wil hij zijn hotel over
dragen aan zijn zoon. Jules Ize
boud. De gemeente Veere heeft
de bouwaanvraag nog in be
raad.
zelf daadwerkelijk en gaat
naar zijn bekendste product
heten: de Bisonlijmen en kit
ten. Als Bison International wil
het bedrijf duidelijk maken dat
de ondernemingsstrategie ge
richt is op het merk Bison - 'ui
teraard zonder afbreuk te doen
aan de andere merken'.
Het bedrijf wil de bekendheid
en het kwaliteitsimago van het
merk met de briesende bison-
stier gebruiken om zichzelf
duidelijker in de markt te zet
ten. Met name de markt voor
doe-het-zelf-producten veran
dert sterk, voorspelt het Goese
bedrijf. De consument wil snel
zekerheid over welk product
hij hebben moet en of dat mid-
dél voldoet.
Doe-het-zelvers verwachten
veel service, hebben meer vrije
tijd en meer geld uit te geven.
Bison International beant
woordt de marktvraag van de
ze groep met de Bisonlijmen en
-kitten, van de professionele
markt met Bison Professional,
Velpon en Gluton voor huis
houdelijk gebruik en de smeer-
en soldeermiddelen van CFS
voor de industrie.
Schoenmaker
Marktleider in de 'Benelux en
de Golfstaten en aanzienlijke
marktpartij in de overige ex-
portstaten (in totaal vijftig),
gaat het bedrijf nog graag te
rug naar zijn origine: de Goese
schoenmaker Cornells van de
Reepe. Deze schoenmaker, on
tevreden over de kwaliteit van
de lijm waarmee hij moest her
stellen, toog in 1938 zelf aan de
lijmontwikkeling. De zelfstan
digheid van het bedrijf werd
een halve eeuw later, in 1996,
vaarwel gezegd door de over
name van Perfecta door de
Bolton-groep, een Europese
multinational met sterke con-
sumentenmerken in voeding,
persoonlijke verzorgingsmid-
door ErnstJan Rozendaal
MIDDELBURG - Het komt niet
zo vaak voor dat een jonge kun
stenaar zich bewust in Zeeland
vestigt. Giel Louws (23), sinds
enkele maanden woonachtig in
Middelburg, heeft er niet lang
over nagedacht. Hij is opge
groeid in Aagtekerke en genoot
zijn opleiding als illustrator en
beeldend kunstenaar in Brugge
en Kampen. Hoewel de belang
rijkste uitgeverijen zich in de
Randstad bevinden en galeries
in Zeeland dun zijn gezaaid,
wilde hij in Middelburg wonen.
„Ik denk dat je je goed moet voe
len om tot de beste resultaten te
komen", verklaart Louws. „En
in Zeeland voel ik me goed."
Op het ogenblik is werk van hem
te zien in Galerie T in Middel
burg. Louws schildert, maar
maakt ook veelvuldig gebruik
van grafische technieken Beide
kanten van zijn opleiding - het
schilderen en het illustreren -
komen in zijn vrije werk aan
bod.
Op de mavo in Middelburg ont
stond het idee om een kunstop
leiding te gaan volgen. ,,Ik te
kende en schilderde al veel. Ik
heb lang geaarzeld, maar wilde
het wel proberen. Een probleem
was alleen dat je met een mavo
diploma niet naar de kunstaca
demie kan." De oplossing werd
gevonden in Brugge, waar
Louws een middelbare
kunstopleiding volgde. Daar
werd een gedegen basis voor
zijn latere kunstenaarschap ge
legd. „Er was een heel groot on
derdeel theorie en in de prakti
sche vakken werd vooral de
technische vaardigheid aange
pakt. Schildertechniek, gra
fisch ontwerpen, dat waren
vakken die in Brugge zeer
streng werden onderwezen."
Te dun
Louws vond de Belgische oplei
ding te dun om kunstenaar of il
lustrator te worden. Hij schreef
zich in bij de academie in Kam
pen. „Dat ik daar ging kijken
had te maken met mijn christe
lijke achtergrond, maar de keu
ze orn die opleiding te gaan vol
gen werd bepaald door het feit
Hoewel Louws de opleiding tot
illustrator volgde, deed hij zijn
inspiratie op in de schilder
kunst. Hij wordt vooral aange
sproken door het Duitse expres
sionisme uit het begin van deze
eeuw en het Amerikaanse ab-
stract-expressionisme uit de ja
ren vijftig, „Mijn eigen werk
heeft daar wel iets mee te maken
en tegelijk ook weer niet. Ik per
mitteer me niet dezelfde wilde
vrijheden als veel expressionis
ten, maar toch heb ik bijvoor
beeld in mijn kleurgebruik wel
dingen uit hun werk opgepikt."
Illustraties
„Het gaat bij mij vrijwel altijd
over mensen en de dingen waar
door zij worden beziggehouden.
Mijn illustraties en schilderijen
zijn meer beeld dan verhaal. Ik
vind het niet interessant om met
een illustratie een verhaal na te
vertellen. Het verhaal moet aan
zichzelf genoeg hebben. De re
latie met het beeld dat ik maak
is vaak een indirecte. Het is mij
wel verweten dat mijn illustra
ties te abstract zijn. Dat ze te
weinig met "de tekst te maken
hebben." Niet voor niets illu
streert Louws graag gedichten.
„Die geven mij als kunstenaar
een veel grotere vrijheid dan
verhalen."
In veel van Louws' werk is een
tweedeling zichtbaar. Het lijkt
soms of twee verschillende beel
den tegen elkaar aan zijn ge
plakt, hij combineert figuratie
ve en abstracte elementen of hij
mixt verschillende technieken.
Zijn grafisch vormgegeven
boekjes en dozen geven de kij
ker de gelegenheid om steeds
twee panelen of afbeeldingen
naar keuze tegenover elkaar te
zetten.
„De beschouwer maakt natuur
lijk een groot deel uit van de
kunst. Bij mij kan hij soms let
terlijk zijn beeld maken, maar
het kenmerk van kunst is dat hij
dat figuurlijk eigenlijk altijd al
doet. Daarom kun je ook allerlei
technieken door elkaar gebrui
ken. Het gaat om het uiteindelij
ke beeld dat de kijker wordt
voorgeschoteld. Hoe dat tot
stand komt, maakt niet uit."
door Trees van Herpen
TERNEUZEN - Fotograferen is
tegenwoordig veel meer dan
eenvoudigweg met een druk op
de knop de lens openen, een
lichtgevoelige film belichten,
ontwikkelen en afdrukken.
Computergestuurde technieken
scheppen een nieuwe wereld
voor de fotograaf. Een wereld
die echter zonder menselijke
creativiteit en gevoel voor kleur
en compositie niets nieuws
biedt. Het oog van de kunste
naar blijft onontbeerlijk. De
tentoonstelling van het werk
van vader Wim en zoon Eric
Krull is een document geworden
van de ontwikkeling in de foto
grafie.
In de hal van van het stadhuis
hangen zwart-wit foto's van
Wim Krul met hout als thema.
Klassieke foto's, zou je kunnen
zeggen. Stuk voor stuk close-
ups die de gretigheid om het bij
zondere van een stuk hout te
willen zien prijsgeven. Grillige,
haast tastbare vormen, door de
natuur gecreëerd waarin men
selijke trekken waarneembaar
zijn, hangen naast knoestige,
vermolmde bewijzen van ver
gankelijkheid. Deze foto's zijn
door Oostburger Krull samen
gebracht in het boekje 'Ballade
van het hout'Plaatsgenoot Wil
lem Enzinck voorzag dit van
toepasselijke gedichten met
strofen als: 'de seizoenen ver-
teisterden de boomstam'.
Verbeeldingskracht
De moderne architectuur van de
passerelle is een passende en
tourage voor het andere werk,
twee series kleurrijke foto's van
bescheiden formaat. De eerste
serie bestaat uit figuratieve of
abstracte beelden die op het
computerscherm zijn ontstaan
uit de verbeeldingskracht van
Eric Krull. Het is vooral een lij
nenspel, soms symetrisch dan
weer niet, maar steeds in even
wicht. De kleuren hebben een
gloed die straalt en diepte geeft
DD
aan het beeld. Er valt van alliss
in te zien; stuggeplooide stoip h
kleurige cirkels die ogen wfidd
den. m l
Voor de tweede serie nam Eitw
zwart-wit foto's van zijn vafilej
als uitgangspunt. Met behiie
van de computer voegde md
kleuren toe, haalde elemen'en i
weg, bracht nieuwe structuisot
aan, maar handhaafde meeslle
de grondvorm. Wat ooit wasne
schijnlijk een doorsnede ïjdc
een blok hout was, lijkt nurwi
een kleurrijk preparaat ontlos
de microscoop van de bioloh z
Een schelp is nog herkenbaate
maar door zijn stralende glip
kan het doorgaan voor èen!
weel. Tijdrovende experimf
ten zijn ongetwijfeld voorat®
gaan aan deze resultaty
Resultaten die gezien mof
worden.
De fototentoonstelling vai
Eric Krull is tot 22 maart ti]i[
kantooruren te zien in de hal var,s-
stadhuis en de passerelle in Teni
delen, lijmen en schoonmaak
middelen.
De Bison-Kit. is sinds de ge
boorte in 1958 als eerste con-
tactlijm voor de consumenten
markt het sterkste mérk van
Perfecta, dat daar in 1984 nog
de sterke merken van Akzo
Ceta Bever, Velpon en Gluton
bijkocht. In 1990 kwam daar de
CFS-reeks soldeer-, smeer- en
onderhoudsmiddelen bij door
de overname en verhuizing
naar Goes van de Chemische
Fabriek Schiedam.
Begin jaren negentig verdween
ook het achtervoegsel 'chemie'
uit de naam, in het kader van
het milieusparende beleid dat
was ingezet. Hoewel nog steeds
lid van de Vereniging van Ne
derlandse Chemische Indu
strieën VNCI, beschouwt de
onderneming zich niet als echt
chemisch bedrijf, redenerend
dat er geen chemische substan
ties worden gemaakt, enkel ge
mengd.
Toonzaal vanMorres in Hulst. foto Charles Strijd
door Barend Pelgrim
HULST - Morres Meubel opent op vrijdag
19 maart de deuren van zijn nieuwe vesti
ging in Deventer. Met een bedrijfsopper-
vlak van 16.000 vierkante meter mikt de
directie van het meubelbedrijf op een jaar
omzet van vijftig miljoen gulden in 2004.
Er wordt begonnen met vijfentwintig per
soneelsleden, maar dat aantal wordt bij
een stijgend bezoekersaantal wellicht ver
hoogd.
Met de winkel in Deventer mikt Morres op
klanten uit het noorden van Nederland,
een gebied dat door de Hulster vestiging
niet of nauwelijks bereikt wordt. „Morres
Deventer zal zeker geen bezoekers van
Hulst wegtrekken", aldus commercieel di
recteur I. van der Schenk. „Het dekkings
gebied van het nieuwe filiaal is ruwweg de
regio boven de lijn Arnhem - Amersfoort.
Dat zijn de consumenten die toch al niet
naar Zeeuws-Vlaanderen kwamen. Het
enige gevolg voor Hulst is dat er mogelijk
wat postorderomzet van klanten uit
Noord- en Oost-Nederland verlegd wordt
naar winkelconsumptie in Deventer. Maar
dat vinden we als Morres-directie alleen
maar een positieve ontwikkeling, omdat
bezoekers bij een winkelbezoek meer zien,
meer ervaren en ook beter het Morres-ge-
voel ondervinden."
Het filiaal Deventer bestaat uit twee loca
ties: één kleinere showroom van 3000 vier
kante meter gericht op woninginrichting,
en een showroom van 13.000 vierkante
meter met grotere meubelen. De twee
ruimtes zijn met elkaar verbonden door
een overkapt looppad. Op het bedrijven
terrein Runningshop Centre de Snipper-
ling zitten onder meer ook Praxis, Kwan
tum, Beter Bed, Beter Baby en Seats
Sofa's, een retailer in banken. Van der
Schenk verwacht geen negatieve effecten
van de aanwezigheid van concurrenten.
„Weliswaar heeft Beter Bed, of een zaak
als Seats Sofa's, deels een zelfde markt
segment, maar wij verwachten juist dat ze
aanvullend zijn. Onze kleine showroom zit
in het rijtje bij de andere zaken, terwijl de
grote locatie juist los ligt.
Voor de vestiging in Hulst heeft Deventer
geen personele gevolgen. De werknemers
van het nieuwe filiaal zijn gerekruteerd in
de directe omgeving, terwijl het logistieke
gedeelte van Morres in Zeeuws-Vlaande-
ren blijft.
Giel Louws in zijn atelier.
dat die school me meteen beviel.
Het bleek een heel andere oplei
ding dan die in België. De na
druk lag niet op techniek, maar
op persoonlijke ontwikkeling.
Hoe druk je jezelf uit? Er werd
vaak tegen me gezegd dat ik al
les wat ik in België had geleerd
foto Dirk-Jan Gjeltema
maar moest vergeten. Dat was
natuurlijk niet mogelijk, maar
ik heb toen wel de nadruk op de
ideeënkant gelegd."
door Nicole Kluijtmans
Nooit was de Vlissingse bin
nenstad zo leeg als op
maandag 4 maart 1985. Het was
er zo stil dat je er een kanon af
schieten. Om te voorkomen dat
een vliegtuigbom uit de Tweede
Wereldoorlog zoveel jaar na da
to nog slachtoffers zou maken,
werd tijdens de demontage de
gehele binnenstad ontruimd.
Een omvangrijke klus die de no
dige aandacht trok. Maar liefst
achtentwintig journalisten van
radio, tv en kranten volgden de
spectaculaire actie op de voet.
Het onschadelijk maken van de
250 pond zware bom in de Vla
mingstraat was veel moeilijker
en riskanter dan aanvankelijk
werd gedacht. Omdat het pro
jectiel in slechte staat verkeer
de, kon niet de gehele demonta
ge vanaf een afstand gebeuren.
Adjudant S. C. Tange van de
duik- en demonteergroep van de
Koninklijke Marine moest de
put in om de laatste onderdelen
met de hand verwijderen.
„Ik heb al vele bommen gehad,
maar dit was de eerste die er zo
slecht uitzag", zei hij na afloop
van de 25 minuten durende ope
ratie. De buisjes met springs!
fen in de staart die de eigenli
lading tot ontploffing had|
moeten brengen, waren aam
geklit. Bovendien waren
springstoffen gëkristallisi
Waarschijnlijk was er vochj
de bom gedrongen na een eerT
re poging in 1940 om de bon» J
laten springen met een ladf
dynamiet. ÏM
De gedemonteerde bom wjn
uit vrees voor een gekrist»"1
seerde lading TNT met uite.f^
voorzichtigheid uit de kuil g^g
keld en naar de explosie venaj111
van de marine gebracht. ?nd
11.55 uur was de operatie \p I
tooid. De uit voorzorg geopeiFr
deuren en ramen in de omge#t'
konden worden gesloten. p1
dranghekken werden ver#c
derd. En de opgeluchte beJd-
ners mochten terugkeren ne11,
hun huizen.
Voor het ontruimen van de Imi
nenstad en het bewaken vanj
lege huizen en winkels wag
tientallen politiemens
ME'ers en brandweermensen
de been. De operatie-vliegti
bom kostte het Rijk een b^f
duiten - twee ton - waarvan
mille voor rekening kwam i 'er
de gemeente VlissingenLi
>to
Bommenruimers in actie in de Vlissingse binnenstad. inn
foto archief Phni
M.
oiA-'
foto Charles Si» e.;