Bedrijven krijgen vragenloket PZC Fuchs wil fout politiek rechtzetten Beekman presenteert nieuwe toersloep 't Klein Verschil klinkt op tweede cd volwassener 1900-2000 Na bijna 154 jaar onder dak bij de Provinciale Zeeuwse Sonja Zuurbier toont lef en veelzijdigheid zeeland 18 Internetsite en brochure helpen bij zoektocht naar informatie ondernemend zeeland kunst cultuur vrijdag 26 februari 1999 door Claudia Sondervan MIDDELBURG Www.bedrij'venloket, zeeland- .nl moet het centrale informa tiebaken worden voor het Zeeuwse bedrijfsleven. Begin nende en bestaande onderne mingen kunnen daar terecht om te zien wie hen antwoord kan geven op de meest uiteen lopende vragen. De Internetsi te werd donderdag in de Abdij in Middelburg onthuld door Syntens Zeeland-directeur A J. Maljaars. terwijl S. Knig- ge van de provinciale directie welzijn, economie en bestuur het papieren equivalent pre- De rubriek Onderne mend. Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZCpostbus IS, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. Dielemannen metselen snelst UTRECHT - Voor de snelste metseltijd een snelle prijs. Ko Dieleman. eigenaar van het ge lijknamige tegelzetbedrijf in Terneuzen, won gisteren een geheel verzorgd weekend naar de Grand Prix in Monaco. Hij wist twintig witte en vier zwar te tegels in een recordtijd van 1.15 minuten netjes op een pla teau te metselen tijdens de bouwbeurs in Utrecht. Naamgenoot Johnny Diele man. werknemer bij het tegel zetbedrijf. viel tevens in de prijzen. Hij werd nummer drie door in 1.18 minuten het kar wei te klaren en mag hiervoor een slipcursus gaan volgen De wedstrijd werd gehouden door lijmproducent Metzscher die gisteren symbolisch de prijzen kwam overhandigen. Er deden 98 personen mee. Dieleman is erg verheugd met de reis. „Met zo'n klein bedrijf toch een eer ste en derde prijs in de wacht slepen, dat is wel bijzonder." senteerde, de brochure Bedrij- venloket Zeeland. De wens tot één centraal loket waar Zeeuwse bedrijven voor informatie terecht kunnen, kwam in 1997 naar voren uit een onderzoek dat het EIM deed voor Kamer van Koop handel, gemeenten, Syntens en Zeeland Seaports Daaruit bleek dat met name de zoek tocht naar juiste informatie- en adviesverstrekkers makkelij ker gemaakt kon worden - voor ondernemers maar ook voor de instanties onderling, bena drukte S. Knigge. De brochure is in een oplage van 21.500 stuks meegezonden met de februari-editie van de maandelijkse krant van de Ka mer van Koophandel Zeeland Daarnaast is de brochure ver krijgbaar bij Kvk, Syntens. het havenschap, de gemeenten en de provincie. Overzicht Voorzitter van de kring Mid den- en Noord-Zeeland van de Brabants-Zeeuwse Werkge versvereniging G. de Jonge en MKB Zeeland-voorzitter G. P. Ververs zegden namens onder nemend Zeeland hun dank voor het hanteerbare werk. De brochure geeft een overzicht van instanties als de Belasting dienst Goes, Syntens. Arbeids voorziening, KvK. havenschap en de zeventien Zeeuwse ge meenten Per gemeente staan de bednjfscontactfunctiona- rissen erin en welke secties welke zaken behandelen In het verwijzingsregister staan tref woorden met daarachter de juiste instantie en telefoon nummers. Brochure De brochure is echter eenma lig. Om actuele informatie te verkrijgen moet de internetsite geraadpleegd worden. Ont werper Rob Postma van Syn tens blijft de site met verse gegevens onderhouden. De in houd van de site wordt steeds gewogen naar de gebleken be langstelling voor diverse pagi na's. De Internetsite is een even compacte en heldere elektroni sche versie van de brochure met zoekfuncties. De site geeft ook links, verbindingen met de deelnemende instanties. Het Internet Bedrijvenloket Zee land is vooralsnog enkel voor Nederlandstaligen te raadple gen. Maar dat moet anders wanneer het provinciaal ac quisitiebureau voor nieuwe be- drijvigheid in Zeeland het als bedrijvenvoorziening gaat ge bruiken bij de werving, noteer de Knigge. Knigge verwacht dat een gezamenlijke team van provincie en Zeeuwse gemeen ten in de tweede helft van dit jaar aan de slag kan. De colleges van burgemeesters en wethouders leggen een voorstel tot deelname binnen kort voor aan hun gemeentera den. De nieuwe boot die Beekman op deHiswa toont, houdt het midden tussen een sloep en een toerboot. foto Willem Mieras door Claudia Sondervan GOES - Scheepsbouwer Beek man Watersport in Goes zet een nieuw soort recreatieboot neer op de vvatersportbeurs Hiswa in Amsterdam, die zaterdag 27 februari van start gaat. De 540 Family is een kruising tussen een sloep en een toerboot: het type heeft de ruimte van een sloep en het comfort, de stabili teit en prijsklasse van een toer boot. Met een wastafeltje aan boord en met kussens beklede banken achter en in de punt voor. Door de voorbanken tussen de ach terbanken te plaatsen, wordt desgewenst een breed zonne- bed gecreëerd. Een trapje op de voorkant van de boot zorgt ervoor dat opva renden met droge voeten het strand op kunnen en niet meer achter om de boot door het wa ter hoeven waden. De Family kan worden voorzien van een cabriokap om de recreanten uit de wind te houden. Er kan een stille viertact buitenboordmo tor aan gehangen worden, maar met een 1000 pk-motor kan er een waterskiër achter De prijs begint bij 19.900 gul den. Beekman verkocht er in middels al vijf van en de ver wachting is dat de net op tijd gereedgekomen Family die op de Hiswa staat ook niet meer terugkomt bij het bedrijf aan de Kloetingseweg. Eigenaren en broers Jack en Herbie Beekman hopen met de Family diverse typen waterre creanten aan te spreken. „Zo'n soort boot bestond nog niet. Je kan er langzaam en snel mee varen. Met de nieuwe viertact- motoren is ook het bezwaar te gen de oude, knetterende en ro kende buitenmotoren weg; de nieuwe motoren zijn zo stil als die van auto's." Visboten Ook nieuw is een eigen serie van boten voor zeevissers die Beekman presenteert op de Rotterdamse visbotententoon- stelling Visma die op woensdag 24 maart opent. De Alfa's 540 open fish, 540 centerconsole en 505 fish zijn schepen die tege moetkomen aan de tegenge stelde wensen van zeevissers, die snel op hun stek op zee wil len komen maar op die stek weer een stabiel dobberend vaartuig willen. Ontwerper Jack Beekman loste die tegen strijdigheid op door de Alfa's een scherp gesneden boeg te ge ven die uitloopt in een brede bak achter. „Zo snijdt de boot goed in de golven, hij gaat niet klapperen en er komt geen buiswater over de boeg heen. Maar op de stek blij ft hij stabiel liggen." Hij bedacht ook eem luikje voorin waardoor de op varenden niet meer buitenom over smalle randen hoeven om problemen bij het ankeren op te lossen. De Hiswa, waar Beekman ook de nieuwe vis- en kaj uitboten van haar Cypriotische import- lijn Kamic toont, duurt tot en met zondag 7 maart. De Visma in Rotterdam duurt tot en met zondag 28 maart. door René Hoonhorst ASSENEDE - De groep 't Klein Verschil uit Assenede geeft niet op. De poging om tweeënhalf jaar terug met de cd Blijf Nederland te verove ren, mislukte. Maar met de nieuwe schijf Cirkels, die de ze week werd gepresenteerd, heeft 't Klein Verschil vol gens de groepsleden zelf een grote stap voorwaarts ge daan. De kansen om nu wel over de grens te scoren, zijn daarmee - ook gezien de eerste reacties in Vlaamse media - aanmer kelijk toegenomen, verwacht Jan Tack, gitarist en één van de twee componisten van de groep Dat de kleinkunstrock, zoals de band haar muziek zelf om schrijft, van 't Klein Verschil volwassener is geworden, valt bij eerste beluistering al op. Teksten De teksten van Koen de Gre- ve en Jan Tack draaien weer om de mysteries van het le ven en de voortschrijdende tijd. Alles draait in vicieuze cirkels van het begin naar het einde, van het einde naar het begin. De menselijke waanzin wil alles weliswaar onder con trole krijgen, maar dat maakt niet gelukkig. Alleen liefde, hoop, vriendschap en aanvaarding van de myste ries kunnen tot aards geluk leiden, luidt de - min of meer verpakte - boodschap van de oude rotten van de band. Ondanks de. bedoelde, vaag heid van de teksten worden ze haast nergens echt zweve rig. Spanning Sommige nummers hebben eenzelfde spanning als Thé Lau van de Scene weet op te bouwen. De Greve en Tack hebben echter niet het intri gerende, donkere, rauwe stemgeluid van Lau en de zang klinkt af en toe wat vlakjes. De achtergrondzang van Ireen Beke redt een aan tal nummers en het is dan ook jammer dat de twee tekst schrijvers altijd zelf hun ei gen liedjes willen zingen. Door de zang van Beke, die met haar viool ook voor een aparte sfeer zorgt, meer op de voorgrond te plaatsen, zou een aantal nummers waar schijnlijk aan kracht win nen. Dat zij geen makkelijke hit- cd hebben gemaakt, weten de leden van 't Klein Verschil zelf maar al te goed. „Cirkels moet je meerdere keren ho ren, pas dan begin je er meer en meer van te houden", lie ten ze in een introducerend persbericht weten. Dan nog ontbreekt er een geheide hit single, hoewel Tack kansen ziet voor het rustige nummer De laatste dans. Gelijk Hij zou gelijk kunnen hebben gezien de balladesuccessen van groepen als De Kast en Volumia' Maar wat snellere nummers als An no 99 of Naar jou toe zijn me liever. Wil de groep echt doorbreken, dan zal ze eerst live wat meer aan de weg moeten timmeren. In eigen land stonden ze al op het groot podium op de Ko renmarkt tijdens de Gentse Feesten en speelden ze in het voorprogramma van Ray mond van het Groenewoud en Jo Lemaire. Ze zouden graag in culturele centra van Zeeland spelen, verklaart Jan Tack Voor kleine zalen van enkele tientallen tot een paar honderd man voelt 't Klein Verschil zich niet te groot. Tack: „Natuurlijk zouden wij graag doorbreken en het grote zalencircuit af stropen. Maar we zijn met zijn zessen en dan moet het al heel goed gaan om er met zijn allen van te kunnen leven. Wij zijn al heel tevreden als wij in de weekends in een zaaltje kunnen optreden en hopen binnenkort ook net over de grens aan de bak te kunnen." Ten doop Voor wie al wil weten hoe de Asseneedse band klinkt: za terdag 6 maart wordt Cirkels officieel ten doop gehouden in cultureel centrum De Her bakker in Eeklo. Het ontwerp dat Aldo en Hannie van Eyck maakten voor een museum in de Middelburgse Maisbaai. foto archief Wim Riemens Rudi Fuchs Niets staat bouw Van Eyck museum in de weg door Ernstjan Rozendaal AMSTERDAM - Directeur Rudi Fuchs van het Stedelijk Muse um in Amsterdam is altijd een voorstander geweest van de bouw van het door Aldo en Han nie van Eyck ontworpen muse um in Middelburg. Vier jaar ge leden schreef hij tevergeefs brieven naar de Middelburgse gemeenteraad, nu is hij gang maker van een laatste, zware lobby. „Ik vind vooral de maat van het museum zo mooi voor een stad als Middelburg. Het probleem bij dit soort projecten is dat ze altijd veel te groot wor den. Na een paar jaar staat dan de helft van het gebouw leeg. Hier is precies dat wat nodig is ontworpen en bovendien op een prachtige plek." Kort na de dood van Aldo van Eyck is Fuchs aangesproken door Ad Petersen, voormalig conservator van het Stedelijk Museum. „We hebben gekeken naar een mogelijkheid dit pro ject weer op gang te krijgen. Ik ben geheel overtuigd van de kwaliteit van het gebouw. Als er nu ideeën zijn om een nieuw mu seum in Middelburg te maken, vraag ik me af; 'Waarom niet het plan van Aldo van Eyck uitge voerd?' Dat is een compleet ont wikkeld model dat door Hannie en het bureau Van Eyck kan worden begeleid." „De bouw zou een eerbewij s zij n aan Nederlands grootste archi tect van na de oorlog en aan diens samenwerking met Karei Appel, de grootste Nederlandse schilder van na de oorlog. Die is nog steeds bereid zijn muur te maken en werken uit te lenen Ik heb hem net aan de telefoon ge had. 'Ter nagedachtenis aan Al do moeten we het proberen', zei hij." Behalve uit werk van Appel kan voor het Middelburgse museum ook geput worden uit de collec tie van het Stedelijk Museum, aldus Fuchs. „Het probleem is altijd: Wat hang je in een nieuw museum? Er zijn natuurlijk verzamelingen in Zeeland, di recteur Lex ter Braak van de Vleeshal organiseert goede ten toonstellingen, maar het is ook goed denkbaar spullen uit Am sterdam af en toe in dat museum te hangen. Ik kan me voorstellen dat voor een tentoonstelling van pakweg Marinus Boezem nu eenmaal niet eindeloze drom men publiek naar zo'n museum komen. Maar wij hebben hier vorige maand een expositie ge had met werk van Sluijters. Breitner en Gestel, werkelijk schitterend, en het enige wat we hoefden te doen was het uit onze kelder halen. Zo'n tentoonstel ling zou natuurlijk best twee of drie maanden naar Middelburg kunnen komen." Beschamend Door samenwerking van de ge meente Middelburg en de pro vincie hoeft de bouwsom geen onoverkomelijk probleem te zijn, denkt Fuchs, en met af en toe een beroep op de collectie van het Stedelijk de exploitatie dus ook niet. „Het punt is dat er nu een zeker draagvlak moet ontstaan in Middelburg Wat destijds is gebeurd was vrij be schamend. Dat was een politie- kefuck upeen ongel ukN u vra gen zich allerlei mensen af: 'Hadden we in godsnaam toen maar wat langer doorgepraat, dan was het allemaal anders ge gaan. Maar de plek is er nog, het idee, het geld, men wil weer een nieuw museum, waarom dan een nieuwe architect zoeken als er zo'n schitterend plan ligt?" „De enige vraag die ik stel na dat politieke ongeluk waarvan achteraf veel mensen spijt heb ben is: 'Moet je dat opheffen door een nieuw museum te bou wen terwijl er een gouden kans ligt om de beste na-oorlogse ar chitect van Nederland, en über haupt één van de beste ter we reld met zijn eigen gebouw te eren? Van Eyck was een groot leer meester, een grote dwarskop, ie mand die niet altijd achter op drachten aanjoeg omdat hij ook filosoof en kunstenaar was en die er geen enorm bouwteam op nahield. Daardoor is er te wei nig van hem gebouwd. In Zee land kan nu een culturele daad van betekenis worden verricht door alsnog zijn enige museum neer te zetten." Sff^wsc«f Co - J In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 26 FEBRUAR11998 door Arjen Nijmeijer Het was de laatste aanwinst van de eeuw. Net geen 154 jaar oud werd ze, de Zierikzee- sche Nieuwsbodeop 26 februa ri nam de Provinciale Zeeuwse Courant het nieuwsblad over. Voor de nieuwsbode een onver mijdelijke stap, voor de courant een wens die in vervulling ging. De Nieuwsbode was reeds bij haar ontstaan in 1864 een vrij plaats van non-conformisme. E en j aar eerder was de Zegelwet van kracht geworden, die be paalde dat op drukwerk boven een bepaald formaat belasting kon worden geheven. Het doel van de Zegelwet was duidelijk: het gedrukte woord moest aan het 'gewone volk' worden ont houden door het duur te maken Dus verscheen de Zierikzeesche Nieuwsbode aanvankelijk in miniformaat. De toon was vanaf het begin kritisch Lokale en na tionale machthebbers vonden in de Nieuwsbode bepaald geen volgzame spreekbuis, in tegen stelling tot de Zierikzeesche Courant. De populariteit van de Nieuwsbode groeide direct zo snel, dat na 25 jaar de Courant de concurrentiestrijd opgaf en ter ziele ging. Eilandelijk Rond de eeuwwisseling begon de Nieuwsbode de blik ook bui ten de stadsgrenzen van Zierik- zee te werpen. Tot dat moment hadden voornamelijk gebeurte nissen in de verschijningsplaats de pagina's gehaald, aangevuld met landelijke ontwikkelingen, maar langzamerhand konden de lezers steeds meer spreken van een eilandelijke krant. Na de Tweede Wereldoorlog volgde een tijdelijk verschijningsver bod vanwege de wel erg volgza me houding tegenover de Duitse bezetters, maar vanaf 1947 ver scheen de Nieuwsbode weer. Vier keer per week. met een dui delijk op het eiland gerichte toonzetting. Het Algemeen Dagblad was een van de media die in de loop van de naoorlogse decennia een po ging ondernamen om de eilan- delijke krant in te lijven. Maar de Schouwen-Duivelan- ders zagen 'hun' blad liever niet in vreemde handen vallen en een rijke fabrikant kocht een meer derheid van de aandelen op. Bundeling Na 153 jaar en zes maanden bleek de druk van de tijd echter te groot geworden. De wind van bundeling van media, die al tientallen jaren in heel Neder land woei, was ook op Schou- wen-Duiveland te voelen. De Zierikzeesche Nieuivsbode ging op in de Provinciale Zeeuwse Courant. De laatste was overigens in de eerste helft van de twintigste eeuw ook ontstaan uit fusies en overnames. Want al was er reeds in 1851 een periodiek met dezelfde naam, de echte Provinciale Zeeuwse Courant ontstond in 1940, toen de Provinciale Zeeuwsche Mid delburgse Courant fuseerde met de Vlissingse Courant. In de twee jaar daarvoor waren de Goessche Courant en de Breskensche Courant de gele deren al komen versterken en kort na de Tweede Wereldoorlog werd ook de Vrije Stemmen uit de Ganzestad aan de borst ge sloten. Vijftig jaar later gevolgd door de Zierikzeesche. doorTreesvan Herpen SLUIS- De Amsterdamse Sonja Zuurbier is een sprekend voor beeld van de huidige beeldende kunstenaarsgeneratie: am bachtelijk goed opgeleid maar niet gebonden aan één enkele uitingsvorm. In de Raadskelder van Sluis hangen haar autono me schilderijen en staat kunstig beschilderde keramiek. Wie de moeite neemt om de documen tatiemap in te kijken zal ont dekken dat ze evenmin terug deinst voor monumentale, decoratieve muurschilderingen in opdracht. Na haar studie aan de Rietveld Academie liep Sonja Zuurbier stage bij het decor-atelier van het Amsterdams Muziekthea ter. Dat leverde haar een aantal opdrachten voor film- en thea terdecors op. Dergelijke werken vergen lef. Die lef is terug te vin den in zowel de onderwerpskeu ze als de stijl van haar schilde rijen. Er is een serie Eva's, onbevan gen naakte vrouwen omgeven door iets mysterieus. Met ferme lijnen zijn de goed geproportio neerde vrouwen neergezet waarbij vooral de gelaatsuit drukking opvalt. Zonder uitzondering kijken ze je rechtstreeks aan. ondanks hun soms omfloerste ogen. De symbolische appel ontbreekt uiteraard niet. Zuurbier ge bruikte warme tinten acrylverf op hout of papier. Met zwart zijn de contouren aangezet, de ove rige kleuren lopen vaak in el kaar over. Bloemen Een zestal schilderijen heeft herkenbare bloemen, maar gro ter dan in werkelijkheid, als on derwerp. Soms zijn ze omgeven door abstracte kleurrijke vor men, dan weer geschilderd te gen een achtergrond waarop een spel van licht en donker plaats vindt. Datzelfde contrast is ook te zien in Een zeemansgraf, La ke district en Die Briicke, drie zee- en landschappen. De te genstelling schept een geheim zinnige maar ook dreigende sfeer. Die Brücke is mogelijk een verwijzing naar een groep ex pressionistische schilders aan het begin van de eeuw in Dres den die onder dezelfde naam naar buiten traden. Er is overi gens wel een brug te zien in dit naar abstractie neigende werk van Zuurbier. De kunstenares laat een totaal andere kant van zichzelf zien in het beschilderde keramiek. Toe gepaste kunst is te vinden op vrolijke ontbijtbordjes vol kleu rig fruit of op een hemelsblauw servies met afschrikwekkende vissen geflankeerd door wulpse vrouwen. Ook soepkommen en een taartservies zijn gedeco reerd met vrouwenfiguren. Meer hebbedingetjes dan ge bruiksvoorwerpen. Waar schijnlijk doorstaan ze de af wasmachine niet. De tentoonstelling van Sonja Zuurbier is tot en met 28 maart dagelijks, behalve op vrijdag, te bezichtigen in de Raadskelder van Sluis tussen 14.00 en 17.00 uur. Sonja Zuurbiers In me me in- volgo 1 is te zien in de Raadskel der in Sluis Huub Kersten overleden MIDDELBURG - Huub Kerstens, jarenlang adviseur van de Stichting Nieuwe Mu ziek Zeeland en dirigent van het Xenakis Ensemble, is donder dag overleden. Dein 1947 in Den Haag geboren Kerstens, was dirigent van het Koor Nieuwe Muziek waarmee hij concerten gaf in de provin cie. In het kader van het Festival Nieuwe Muziek 1976 trad hij voor het eerst op in Zeeland. Volgens Ad van 't Veer van de Stichting Nieuwe Muziek Zee land zijn Kerstens inzet en be trokkenheid van groot belang geweest voor het Zeeuwse mu ziekleven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 50