Bedrijven krijgen vragenloket
PZC
Fuchs wil fout politiek rechtzetten
Beekman presenteert nieuwe toersloep
't Klein Verschil
klinkt op tweede
cd volwassener
1900-2000
Na bijna 154 jaar
onder dak bij de
Provinciale Zeeuwse
Sonja Zuurbier toont
lef en veelzijdigheid
zeeland
18
Internetsite en brochure helpen bij zoektocht naar informatie
ondernemend zeeland
kunst cultuur
vrijdag 26 februari 1999
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG
Www.bedrij'venloket, zeeland-
.nl moet het centrale informa
tiebaken worden voor het
Zeeuwse bedrijfsleven. Begin
nende en bestaande onderne
mingen kunnen daar terecht
om te zien wie hen antwoord
kan geven op de meest uiteen
lopende vragen. De Internetsi
te werd donderdag in de Abdij
in Middelburg onthuld door
Syntens Zeeland-directeur
A J. Maljaars. terwijl S. Knig-
ge van de provinciale directie
welzijn, economie en bestuur
het papieren equivalent pre-
De rubriek Onderne
mend. Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZCpostbus IS,
4380 AA Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
Dielemannen
metselen snelst
UTRECHT - Voor de snelste
metseltijd een snelle prijs. Ko
Dieleman. eigenaar van het ge
lijknamige tegelzetbedrijf in
Terneuzen, won gisteren een
geheel verzorgd weekend naar
de Grand Prix in Monaco. Hij
wist twintig witte en vier zwar
te tegels in een recordtijd van
1.15 minuten netjes op een pla
teau te metselen tijdens de
bouwbeurs in Utrecht.
Naamgenoot Johnny Diele
man. werknemer bij het tegel
zetbedrijf. viel tevens in de
prijzen. Hij werd nummer drie
door in 1.18 minuten het kar
wei te klaren en mag hiervoor
een slipcursus gaan volgen De
wedstrijd werd gehouden door
lijmproducent Metzscher die
gisteren symbolisch de prijzen
kwam overhandigen. Er deden
98 personen mee. Dieleman is
erg verheugd met de reis. „Met
zo'n klein bedrijf toch een eer
ste en derde prijs in de wacht
slepen, dat is wel bijzonder."
senteerde, de brochure Bedrij-
venloket Zeeland.
De wens tot één centraal loket
waar Zeeuwse bedrijven voor
informatie terecht kunnen,
kwam in 1997 naar voren uit
een onderzoek dat het EIM
deed voor Kamer van Koop
handel, gemeenten, Syntens en
Zeeland Seaports Daaruit
bleek dat met name de zoek
tocht naar juiste informatie- en
adviesverstrekkers makkelij
ker gemaakt kon worden - voor
ondernemers maar ook voor de
instanties onderling, bena
drukte S. Knigge.
De brochure is in een oplage
van 21.500 stuks meegezonden
met de februari-editie van de
maandelijkse krant van de Ka
mer van Koophandel Zeeland
Daarnaast is de brochure ver
krijgbaar bij Kvk, Syntens. het
havenschap, de gemeenten en
de provincie.
Overzicht
Voorzitter van de kring Mid
den- en Noord-Zeeland van de
Brabants-Zeeuwse Werkge
versvereniging G. de Jonge en
MKB Zeeland-voorzitter G. P.
Ververs zegden namens onder
nemend Zeeland hun dank
voor het hanteerbare werk. De
brochure geeft een overzicht
van instanties als de Belasting
dienst Goes, Syntens. Arbeids
voorziening, KvK. havenschap
en de zeventien Zeeuwse ge
meenten Per gemeente staan
de bednjfscontactfunctiona-
rissen erin en welke secties
welke zaken behandelen In het
verwijzingsregister staan tref
woorden met daarachter de
juiste instantie en telefoon
nummers.
Brochure
De brochure is echter eenma
lig. Om actuele informatie te
verkrijgen moet de internetsite
geraadpleegd worden. Ont
werper Rob Postma van Syn
tens blijft de site met verse
gegevens onderhouden. De in
houd van de site wordt steeds
gewogen naar de gebleken be
langstelling voor diverse pagi
na's. De Internetsite is een even
compacte en heldere elektroni
sche versie van de brochure
met zoekfuncties. De site geeft
ook links, verbindingen met de
deelnemende instanties. Het
Internet Bedrijvenloket Zee
land is vooralsnog enkel voor
Nederlandstaligen te raadple
gen. Maar dat moet anders
wanneer het provinciaal ac
quisitiebureau voor nieuwe be-
drijvigheid in Zeeland het als
bedrijvenvoorziening gaat ge
bruiken bij de werving, noteer
de Knigge. Knigge verwacht
dat een gezamenlijke team van
provincie en Zeeuwse gemeen
ten in de tweede helft van dit
jaar aan de slag kan.
De colleges van burgemeesters
en wethouders leggen een
voorstel tot deelname binnen
kort voor aan hun gemeentera
den.
De nieuwe boot die Beekman op deHiswa toont, houdt het midden tussen een sloep en een toerboot.
foto Willem Mieras
door Claudia Sondervan
GOES - Scheepsbouwer Beek
man Watersport in Goes zet een
nieuw soort recreatieboot neer
op de vvatersportbeurs Hiswa
in Amsterdam, die zaterdag 27
februari van start gaat. De 540
Family is een kruising tussen
een sloep en een toerboot: het
type heeft de ruimte van een
sloep en het comfort, de stabili
teit en prijsklasse van een toer
boot.
Met een wastafeltje aan boord
en met kussens beklede banken
achter en in de punt voor. Door
de voorbanken tussen de ach
terbanken te plaatsen, wordt
desgewenst een breed zonne-
bed gecreëerd.
Een trapje op de voorkant van
de boot zorgt ervoor dat opva
renden met droge voeten het
strand op kunnen en niet meer
achter om de boot door het wa
ter hoeven waden. De Family
kan worden voorzien van een
cabriokap om de recreanten uit
de wind te houden. Er kan een
stille viertact buitenboordmo
tor aan gehangen worden,
maar met een 1000 pk-motor
kan er een waterskiër achter
De prijs begint bij 19.900 gul
den. Beekman verkocht er in
middels al vijf van en de ver
wachting is dat de net op tijd
gereedgekomen Family die op
de Hiswa staat ook niet meer
terugkomt bij het bedrijf aan
de Kloetingseweg.
Eigenaren en broers Jack en
Herbie Beekman hopen met de
Family diverse typen waterre
creanten aan te spreken. „Zo'n
soort boot bestond nog niet. Je
kan er langzaam en snel mee
varen. Met de nieuwe viertact-
motoren is ook het bezwaar te
gen de oude, knetterende en ro
kende buitenmotoren weg; de
nieuwe motoren zijn zo stil als
die van auto's."
Visboten
Ook nieuw is een eigen serie
van boten voor zeevissers die
Beekman presenteert op de
Rotterdamse visbotententoon-
stelling Visma die op woensdag
24 maart opent. De Alfa's 540
open fish, 540 centerconsole en
505 fish zijn schepen die tege
moetkomen aan de tegenge
stelde wensen van zeevissers,
die snel op hun stek op zee wil
len komen maar op die stek
weer een stabiel dobberend
vaartuig willen. Ontwerper
Jack Beekman loste die tegen
strijdigheid op door de Alfa's
een scherp gesneden boeg te ge
ven die uitloopt in een brede
bak achter. „Zo snijdt de boot
goed in de golven, hij gaat niet
klapperen en er komt geen
buiswater over de boeg heen.
Maar op de stek blij ft hij stabiel
liggen." Hij bedacht ook eem
luikje voorin waardoor de op
varenden niet meer buitenom
over smalle randen hoeven om
problemen bij het ankeren op
te lossen.
De Hiswa, waar Beekman ook
de nieuwe vis- en kaj uitboten
van haar Cypriotische import-
lijn Kamic toont, duurt tot en
met zondag 7 maart. De Visma
in Rotterdam duurt tot en met
zondag 28 maart.
door René Hoonhorst
ASSENEDE - De groep 't
Klein Verschil uit Assenede
geeft niet op. De poging om
tweeënhalf jaar terug met de
cd Blijf Nederland te verove
ren, mislukte. Maar met de
nieuwe schijf Cirkels, die de
ze week werd gepresenteerd,
heeft 't Klein Verschil vol
gens de groepsleden zelf een
grote stap voorwaarts ge
daan.
De kansen om nu wel over de
grens te scoren, zijn daarmee
- ook gezien de eerste reacties
in Vlaamse media - aanmer
kelijk toegenomen, verwacht
Jan Tack, gitarist en één van
de twee componisten van de
groep
Dat de kleinkunstrock, zoals
de band haar muziek zelf om
schrijft, van 't Klein Verschil
volwassener is geworden,
valt bij eerste beluistering al
op.
Teksten
De teksten van Koen de Gre-
ve en Jan Tack draaien weer
om de mysteries van het le
ven en de voortschrijdende
tijd. Alles draait in vicieuze
cirkels van het begin naar het
einde, van het einde naar het
begin.
De menselijke waanzin wil
alles weliswaar onder con
trole krijgen, maar dat
maakt niet gelukkig. Alleen
liefde, hoop, vriendschap en
aanvaarding van de myste
ries kunnen tot aards geluk
leiden, luidt de - min of meer
verpakte - boodschap van de
oude rotten van de band.
Ondanks de. bedoelde, vaag
heid van de teksten worden
ze haast nergens echt zweve
rig.
Spanning
Sommige nummers hebben
eenzelfde spanning als Thé
Lau van de Scene weet op te
bouwen. De Greve en Tack
hebben echter niet het intri
gerende, donkere, rauwe
stemgeluid van Lau en de
zang klinkt af en toe wat
vlakjes. De achtergrondzang
van Ireen Beke redt een aan
tal nummers en het is dan ook
jammer dat de twee tekst
schrijvers altijd zelf hun ei
gen liedjes willen zingen.
Door de zang van Beke, die
met haar viool ook voor een
aparte sfeer zorgt, meer op de
voorgrond te plaatsen, zou
een aantal nummers waar
schijnlijk aan kracht win
nen.
Dat zij geen makkelijke hit-
cd hebben gemaakt, weten de
leden van 't Klein Verschil
zelf maar al te goed. „Cirkels
moet je meerdere keren ho
ren, pas dan begin je er meer
en meer van te houden", lie
ten ze in een introducerend
persbericht weten. Dan nog
ontbreekt er een geheide hit
single, hoewel Tack kansen
ziet voor het rustige nummer
De laatste dans.
Gelijk
Hij zou gelijk kunnen hebben
gezien de balladesuccessen
van groepen als De Kast en
Volumia' Maar wat snellere
nummers als An no 99 of Naar
jou toe zijn me liever. Wil de
groep echt doorbreken, dan
zal ze eerst live wat meer aan
de weg moeten timmeren.
In eigen land stonden ze al op
het groot podium op de Ko
renmarkt tijdens de Gentse
Feesten en speelden ze in het
voorprogramma van Ray
mond van het Groenewoud
en Jo Lemaire. Ze zouden
graag in culturele centra van
Zeeland spelen, verklaart
Jan Tack Voor kleine zalen
van enkele tientallen tot een
paar honderd man voelt 't
Klein Verschil zich niet te
groot. Tack: „Natuurlijk
zouden wij graag doorbreken
en het grote zalencircuit af
stropen. Maar we zijn met
zijn zessen en dan moet het al
heel goed gaan om er met zijn
allen van te kunnen leven.
Wij zijn al heel tevreden als
wij in de weekends in een
zaaltje kunnen optreden en
hopen binnenkort ook net
over de grens aan de bak te
kunnen."
Ten doop
Voor wie al wil weten hoe de
Asseneedse band klinkt: za
terdag 6 maart wordt Cirkels
officieel ten doop gehouden
in cultureel centrum De Her
bakker in Eeklo.
Het ontwerp dat Aldo en Hannie van Eyck maakten voor een museum in de Middelburgse Maisbaai.
foto archief Wim Riemens
Rudi Fuchs
Niets staat bouw Van Eyck museum in de weg
door Ernstjan Rozendaal
AMSTERDAM - Directeur Rudi
Fuchs van het Stedelijk Muse
um in Amsterdam is altijd een
voorstander geweest van de
bouw van het door Aldo en Han
nie van Eyck ontworpen muse
um in Middelburg. Vier jaar ge
leden schreef hij tevergeefs
brieven naar de Middelburgse
gemeenteraad, nu is hij gang
maker van een laatste, zware
lobby. „Ik vind vooral de maat
van het museum zo mooi voor
een stad als Middelburg. Het
probleem bij dit soort projecten
is dat ze altijd veel te groot wor
den. Na een paar jaar staat dan
de helft van het gebouw leeg.
Hier is precies dat wat nodig is
ontworpen en bovendien op een
prachtige plek."
Kort na de dood van Aldo van
Eyck is Fuchs aangesproken
door Ad Petersen, voormalig
conservator van het Stedelijk
Museum. „We hebben gekeken
naar een mogelijkheid dit pro
ject weer op gang te krijgen. Ik
ben geheel overtuigd van de
kwaliteit van het gebouw. Als er
nu ideeën zijn om een nieuw mu
seum in Middelburg te maken,
vraag ik me af; 'Waarom niet het
plan van Aldo van Eyck uitge
voerd?' Dat is een compleet ont
wikkeld model dat door Hannie
en het bureau Van Eyck kan
worden begeleid."
„De bouw zou een eerbewij s zij n
aan Nederlands grootste archi
tect van na de oorlog en aan
diens samenwerking met Karei
Appel, de grootste Nederlandse
schilder van na de oorlog. Die is
nog steeds bereid zijn muur te
maken en werken uit te lenen Ik
heb hem net aan de telefoon ge
had. 'Ter nagedachtenis aan Al
do moeten we het proberen', zei
hij."
Behalve uit werk van Appel kan
voor het Middelburgse museum
ook geput worden uit de collec
tie van het Stedelijk Museum,
aldus Fuchs. „Het probleem is
altijd: Wat hang je in een nieuw
museum? Er zijn natuurlijk
verzamelingen in Zeeland, di
recteur Lex ter Braak van de
Vleeshal organiseert goede ten
toonstellingen, maar het is ook
goed denkbaar spullen uit Am
sterdam af en toe in dat museum
te hangen. Ik kan me voorstellen
dat voor een tentoonstelling van
pakweg Marinus Boezem nu
eenmaal niet eindeloze drom
men publiek naar zo'n museum
komen. Maar wij hebben hier
vorige maand een expositie ge
had met werk van Sluijters.
Breitner en Gestel, werkelijk
schitterend, en het enige wat we
hoefden te doen was het uit onze
kelder halen. Zo'n tentoonstel
ling zou natuurlijk best twee of
drie maanden naar Middelburg
kunnen komen."
Beschamend
Door samenwerking van de ge
meente Middelburg en de pro
vincie hoeft de bouwsom geen
onoverkomelijk probleem te
zijn, denkt Fuchs, en met af en
toe een beroep op de collectie
van het Stedelijk de exploitatie
dus ook niet. „Het punt is dat er
nu een zeker draagvlak moet
ontstaan in Middelburg Wat
destijds is gebeurd was vrij be
schamend. Dat was een politie-
kefuck upeen ongel ukN u vra
gen zich allerlei mensen af:
'Hadden we in godsnaam toen
maar wat langer doorgepraat,
dan was het allemaal anders ge
gaan. Maar de plek is er nog, het
idee, het geld, men wil weer een
nieuw museum, waarom dan
een nieuwe architect zoeken als
er zo'n schitterend plan ligt?"
„De enige vraag die ik stel na
dat politieke ongeluk waarvan
achteraf veel mensen spijt heb
ben is: 'Moet je dat opheffen
door een nieuw museum te bou
wen terwijl er een gouden kans
ligt om de beste na-oorlogse ar
chitect van Nederland, en über
haupt één van de beste ter we
reld met zijn eigen gebouw te
eren?
Van Eyck was een groot leer
meester, een grote dwarskop, ie
mand die niet altijd achter op
drachten aanjoeg omdat hij ook
filosoof en kunstenaar was en
die er geen enorm bouwteam op
nahield. Daardoor is er te wei
nig van hem gebouwd. In Zee
land kan nu een culturele daad
van betekenis worden verricht
door alsnog zijn enige museum
neer te zetten."
Sff^wsc«f Co
- J
In het laatste jaar van
de twintigste eeuw
blikt de PZC van dag tot
dag terug op nieuws
feiten uit Zeeland.
26 FEBRUAR11998
door Arjen Nijmeijer
Het was de laatste aanwinst
van de eeuw. Net geen 154
jaar oud werd ze, de Zierikzee-
sche Nieuwsbodeop 26 februa
ri nam de Provinciale Zeeuwse
Courant het nieuwsblad over.
Voor de nieuwsbode een onver
mijdelijke stap, voor de courant
een wens die in vervulling ging.
De Nieuwsbode was reeds bij
haar ontstaan in 1864 een vrij
plaats van non-conformisme.
E en j aar eerder was de Zegelwet
van kracht geworden, die be
paalde dat op drukwerk boven
een bepaald formaat belasting
kon worden geheven. Het doel
van de Zegelwet was duidelijk:
het gedrukte woord moest aan
het 'gewone volk' worden ont
houden door het duur te maken
Dus verscheen de Zierikzeesche
Nieuwsbode aanvankelijk in
miniformaat. De toon was vanaf
het begin kritisch Lokale en na
tionale machthebbers vonden
in de Nieuwsbode bepaald geen
volgzame spreekbuis, in tegen
stelling tot de Zierikzeesche
Courant. De populariteit van de
Nieuwsbode groeide direct zo
snel, dat na 25 jaar de Courant
de concurrentiestrijd opgaf en
ter ziele ging.
Eilandelijk
Rond de eeuwwisseling begon
de Nieuwsbode de blik ook bui
ten de stadsgrenzen van Zierik-
zee te werpen. Tot dat moment
hadden voornamelijk gebeurte
nissen in de verschijningsplaats
de pagina's gehaald, aangevuld
met landelijke ontwikkelingen,
maar langzamerhand konden
de lezers steeds meer spreken
van een eilandelijke krant. Na
de Tweede Wereldoorlog volgde
een tijdelijk verschijningsver
bod vanwege de wel erg volgza
me houding tegenover de Duitse
bezetters, maar vanaf 1947 ver
scheen de Nieuwsbode weer.
Vier keer per week. met een dui
delijk op het eiland gerichte
toonzetting.
Het Algemeen Dagblad was een
van de media die in de loop van
de naoorlogse decennia een po
ging ondernamen om de eilan-
delijke krant in te lijven.
Maar de Schouwen-Duivelan-
ders zagen 'hun' blad liever niet
in vreemde handen vallen en een
rijke fabrikant kocht een meer
derheid van de aandelen op.
Bundeling
Na 153 jaar en zes maanden
bleek de druk van de tijd echter
te groot geworden. De wind van
bundeling van media, die al
tientallen jaren in heel Neder
land woei, was ook op Schou-
wen-Duiveland te voelen. De
Zierikzeesche Nieuivsbode ging
op in de Provinciale Zeeuwse
Courant.
De laatste was overigens in de
eerste helft van de twintigste
eeuw ook ontstaan uit fusies en
overnames.
Want al was er reeds in 1851 een
periodiek met dezelfde naam,
de echte Provinciale Zeeuwse
Courant ontstond in 1940, toen
de Provinciale Zeeuwsche Mid
delburgse Courant fuseerde met
de Vlissingse Courant.
In de twee jaar daarvoor waren
de Goessche Courant en de
Breskensche Courant de gele
deren al komen versterken en
kort na de Tweede Wereldoorlog
werd ook de Vrije Stemmen uit
de Ganzestad aan de borst ge
sloten.
Vijftig jaar later gevolgd door
de Zierikzeesche.
doorTreesvan Herpen
SLUIS- De Amsterdamse Sonja
Zuurbier is een sprekend voor
beeld van de huidige beeldende
kunstenaarsgeneratie: am
bachtelijk goed opgeleid maar
niet gebonden aan één enkele
uitingsvorm. In de Raadskelder
van Sluis hangen haar autono
me schilderijen en staat kunstig
beschilderde keramiek. Wie de
moeite neemt om de documen
tatiemap in te kijken zal ont
dekken dat ze evenmin terug
deinst voor monumentale,
decoratieve muurschilderingen
in opdracht.
Na haar studie aan de Rietveld
Academie liep Sonja Zuurbier
stage bij het decor-atelier van
het Amsterdams Muziekthea
ter. Dat leverde haar een aantal
opdrachten voor film- en thea
terdecors op. Dergelijke werken
vergen lef. Die lef is terug te vin
den in zowel de onderwerpskeu
ze als de stijl van haar schilde
rijen.
Er is een serie Eva's, onbevan
gen naakte vrouwen omgeven
door iets mysterieus. Met ferme
lijnen zijn de goed geproportio
neerde vrouwen neergezet
waarbij vooral de gelaatsuit
drukking opvalt.
Zonder uitzondering kijken ze
je rechtstreeks aan. ondanks
hun soms omfloerste ogen. De
symbolische appel ontbreekt
uiteraard niet. Zuurbier ge
bruikte warme tinten acrylverf
op hout of papier. Met zwart zijn
de contouren aangezet, de ove
rige kleuren lopen vaak in el
kaar over.
Bloemen
Een zestal schilderijen heeft
herkenbare bloemen, maar gro
ter dan in werkelijkheid, als on
derwerp. Soms zijn ze omgeven
door abstracte kleurrijke vor
men, dan weer geschilderd te
gen een achtergrond waarop een
spel van licht en donker plaats
vindt. Datzelfde contrast is ook
te zien in Een zeemansgraf, La
ke district en Die Briicke, drie
zee- en landschappen. De te
genstelling schept een geheim
zinnige maar ook dreigende
sfeer. Die Brücke is mogelijk een
verwijzing naar een groep ex
pressionistische schilders aan
het begin van de eeuw in Dres
den die onder dezelfde naam
naar buiten traden. Er is overi
gens wel een brug te zien in dit
naar abstractie neigende werk
van Zuurbier.
De kunstenares laat een totaal
andere kant van zichzelf zien in
het beschilderde keramiek. Toe
gepaste kunst is te vinden op
vrolijke ontbijtbordjes vol kleu
rig fruit of op een hemelsblauw
servies met afschrikwekkende
vissen geflankeerd door wulpse
vrouwen. Ook soepkommen en
een taartservies zijn gedeco
reerd met vrouwenfiguren.
Meer hebbedingetjes dan ge
bruiksvoorwerpen. Waar
schijnlijk doorstaan ze de af
wasmachine niet.
De tentoonstelling van Sonja
Zuurbier is tot en met 28 maart
dagelijks, behalve op vrijdag, te
bezichtigen in de Raadskelder
van Sluis tussen 14.00 en 17.00
uur.
Sonja Zuurbiers In me me in-
volgo 1 is te zien in de Raadskel
der in Sluis
Huub Kersten
overleden
MIDDELBURG - Huub
Kerstens, jarenlang adviseur
van de Stichting Nieuwe Mu
ziek Zeeland en dirigent van het
Xenakis Ensemble, is donder
dag overleden.
Dein 1947 in Den Haag geboren
Kerstens, was dirigent van het
Koor Nieuwe Muziek waarmee
hij concerten gaf in de provin
cie. In het kader van het Festival
Nieuwe Muziek 1976 trad hij
voor het eerst op in Zeeland.
Volgens Ad van 't Veer van de
Stichting Nieuwe Muziek Zee
land zijn Kerstens inzet en be
trokkenheid van groot belang
geweest voor het Zeeuwse mu
ziekleven.