Benschop stroopt de mouwen op PZC De kerncentrale en Borsele PZC feiten en meningen vrijdag 26 februari 1999 2 Het filespook blijft Kok-2 achtervolgen Staatssecretaris strijdlustig bij begin beraad over Europese begroting Bonden en bedrijven werken nu samen aan reïntegratie WAO'er te gast 26 februari 1949 Benschop: „Uiteindelijk staat elk land er alleen voor." foto Cees Zorn/G PD Vandaag brandt in Bonn de strijd pas echt los over de verdeling van de hon derden miljarden Euro pees geld. Nederland is be reid het keiha rd te spelen, waarschuwt staatssecre taris voor Europese zaken Dick Benschop. ..Uitein delijk staat elk land er al leen voor." door Paul Koopman en Mare Peeperkorn Hij heeft over vele zaken weddenschappen lopen, maar net niet op dit ene punt: haalt Nederland zijn bezuini ging van 1,3 miljard gulden op de Europese Unie? „Toeval", be zweert staatssecretaris Dick Benschop. Maar hij is graag be reid alsnog een gokje te wagen. Over de inzet hoeft hij uiet lang na te denken: ,,U past het ver schil bij." Klaterende lath. Niet voor niets gaat Benschop (41) door het leven als aanstormend PvdA-strateeg. De staatssecretaris staat op het punt af te reizen naar de extra EU-top, vandaag in Bonn. Als strijdmakker van premier Kok, die daar met zijn collega-rege ringsleiders voor het eerst de messen trekt over alles wat met geld en Europa te maken heeft. Wie krijgt hoeveel uit de rijkge- vulde landbouw- en steunfond sen in de komende jaren (2000- 2006). maar bovenal: wie be taalt? Agenda 2000 is deze dans om de miljarden gedoopt, een poging om de Europese Unie be taalbaar te houden en tegelij kertijd haar uitbreiding moge lijk te maken. „Bonn zal geen akkoord opleve ren. daarvoor is het nog te vroeg", voorspelt Benschop Eind maart immers treffen de EU-leiders elkaar opnieuw in Berlijn, en dan is het pas echt pay-day'. Maar Bonn is wel be langrijk. als opwarmertje voor Berlijn. Benschop rekent in elk geval op een duidelijke uit spraak over de noodzaak de EU- uitgaven te bevriezen. „Datisde trend, de voorstellen worden steeds zuiniger", stelt hij vast. Het is volgens hem nu zaak die plannen in één trechter te gie ten, diplomatentaal voor het door de strot wringen van een eindpakket. Nederland slikt voorlopig nog geen enkele eis in. verzekert Benschop. Integen deel. de boodschap dat ons land te veel aan de EU betaalt, begint volgens hem nu pas goed door te dringen bi] de andere lidstaten. Nederland is niet langer de schraperige zeur die de 'arme' zuidelij ke landen het vel over de oren wil trekken. „Niemand zegt nog: waar hebben jullie het over? Er is alom de erkenning dat delasten van de EU voorNe- derland niet meer opwegen te gen de lusten." - Maar de oplossing is na maan den praten nog steeds niet in zicht. „Bi] onderhandelingen waarbij zo veel op het spel staat, valt het besluit pas op de laatste dag, in de laatste nacht, ja zelfs in de laatste minuten. Dan pas komen alle puzzelstukjes bij elkaar, en dat is een keihard spel. Het feit dat we tot nog toe succesvol zijn geweest, betekent niet dat ook de einduitkomst een succes zal zijn. Maar we doen in ieder ge val nog mee." - 'We doen nog mee', dat klinkt niet echt hoopvol. ..De Nederlandse bezuiniging van 1.3 miljard in 2002 is haal baar. Met op de langere termijn zelfs nog een grotere besparing. Maar de afgelopen tijd heeft elk land zijn absolute ondergrens aangegeven, een vloer waar een premier niet zonder binnen landse politieke kleerscheuren doorheen kan zakken. Het eind- pakket honoreert natuurlijk met alle wensen van alle landen Dat geldt voor Nederland maar ook voor Spanje, om het andere uiterste maar eens te noemen." Dat hebben we de Spanjaarden ook duidelijk gezegd: Makkers, als jullie een compromis willen, kun je niet én je steunfonds be houden, én de landbouwuitga ven de iucht injagen en vervol gens zwijgen over de scheve lastenverdeling. - Wat de regionale steunfondsen betreft: de Nederlandse poging om daar meer geld uit te krijgen, lijkt een hopeloze zaak. „Het hangt er vanaf wat je ver wacht. Nederland krijgt nu 1,7 procent uit dat fonds, we drei gen naar 1,3 procent terug te zakken en het kabinet wil 2,9 procent. Afhankelijk van de precieze omvang van het bud get, zit je in ieder geval met een 'gat' van vele miljarden. Daar over wordt gesproken met de Europese Commissie, meer goed nieuws heb ik op dat punt niet te melden. Het probleem is dat. als je de regels voor de steunverle ning verandert, dat voor alle landen gevolgen heeft. Het ka binet heeft aan Commissievoor zitter Santer gemeld dat die 1,3 procent voor ons onacceptabel is. Die boodschap is duidelijk overgekomen, het wordt dus meer. Hoeveel meer, durf ik niet te voorspellen. Maar het is geen verloren zaak voor Nederland. - Het kabinet heeft provincies en gemeenten wel opgeroepen plannen in te dienen voor EU- subsidies. Er ligt voor 5,6 mil jard gulden aan wensen op tafel. Honoreert het kabinet die voor stellen uit eigen zak als de EU dat niet doet? „Dat het kabinet iedereen op zijn dak krijgt, is helder. Zeker als we minder krijgen, zoals dreigt, zitten we met een pro bleem. Ik sluit extra geld dan niet uit. maar het kabinet voelt zich daar niet moreel toe ver plicht. De provinciale en ge meentelijke bestuurders weten immers heel goed hoe de hazen in Brussel lopen." - Dit kabinet vaart een veel har dere koers in Europa. Hoe rea geren de andere lidstaten daar op? „De manier waarop Nederland de Agenda 2000 heeft behan deld, onze ferme opstelling maar ook onze kermis van za ken, hebben veel respect afge dwongen. Wij zijn één van de belangrijkere spelers bij dit on derwerp Dat merk je: iedereen wil met ons praten Men beseft dat er zonder Nederland geen eindakkoord denkbaar is." - Het kabinet blokkeert een ak koord als dat ons niet zint? „Als het eindpakket onvoldoen de rekening houdt met de Ne derlandse wensen, gaat de zaak niet door. Daarom zijn we ook zo hard en precies bezig. Je kunt de problemen van de EU niet op lossen ten koste van één of enke le lidstaten. Als dat dreigt, moet je een grens trekken." - Wordt Nederland niet als de kruidenier met de telmachine in de hand beschouivd? „Alleen in politiek Den Haag hoor je dit geluid, met daarbui ten. Wij betalen nu te veel aan Europa. Bijna iedere Neder landse burger wil dat dat omlaag gaat. net als de belas tingtarieven. Ook in de rest van Europa zitten politici aan tafel die heel goed begrijpen dat je nationale belangen fel verde digt. Zo'n gevecht om het geld kan de EU ook best hebben. Eu ropa is geen couveusekindje meer. Het is een volwassen poli tieke constructie, die best een stootje kan velen." - Wat als het fout gaat in Berlijn en de regeringsleiders met knal lende ruzie uiteen gaan? Minis ter Van Aartsen van Buiten landse Zaken voorspelde een ernstige beurs- en eurocrisis. „Van Aartsen citeerde daarbij bondskanselier Schroder. En als Schroder het zegt, haha. zal het wel gebeuren. Zo simpel zijn de financiële markten wel. Seri eus: ik ben niet zo bang voor de gevolgen. Als niet in Berlijn maai- wel snel daarna een ak koord kan worden bereikt, is de schade te overzien. Spat de EU- top in Berlijn uiteen zonder dat iemand enig idee heeft hoe de scherven te lijmen, ja, dan zit je met een groter politiek pro bleem. Dan heeft de Unie ge faald en dat tast de handelings bekwaamheid voor langere tijd aan." - In Nederland raakt Europa steeds meer uit de gratie: fraude bij het parlement en de Europe se Commissie, gevoegd bij de boodschap van het kabinet dat Europa te duur is, doen de 'Eu ropese zaak' geen goed. „Daar heb je dat kasplantje weer. Europa als couveusekind je waar we op kousenvoeten om heen moeten lopen. Daar hoe ven we absoluut niet bang voor te zijn. De burger is zich echt wel bewust van de noodzaak van sa menwerking in de EU. Alleen de liefde voor de Europese instel lingen is niet zo groot." GPD Hoe langer een regeringscoa litie meegaat, hoe meer bal last er ontstaat. Van die onder werpen die maar niet óf komen, die zich soms zelfs van de ene naar de andere coalitie voortsle pen. Rekeningrijden is er zo één. Daarmee was Hanja Maij-Weg- gen onder Lubbers-3 al begon nen. Het eerste kabinet-Kok ging er onder aanvoering van WD-minister Jorritsma mee door en nu is PvdA-minister Ne telenbos verantwoordelijk voor de introductie van de breed ver afschuwde spitsheffing. Zo lang de camera's nog niet de finitief boven de wegen hangen zal de discussie over het nut, de uitvoerbaarheid en de recht vaardigheid van rekeningrijden aanhouden. Niemand wil extra betalen om 's morgens met de auto naar het werk te kunnen rijden. Keiharde garanties dal de files daardoor fors verminde ren of zelfs oplossen ontbreken. En het is onduidelijk hoe de op brengst wordt terugbetaald aan de burger. Lukt dat niet. dan steekt Brussel een stokje voorde spitsheffing. Liefst 77 procent van de burgers ziet er niks in. zo bleek deze week uit een peiling. Maar het ontbreekt aan een alternatief. Als er nu een streep wordt gezet door het rekeningrijden, wat dan? Het moge duidelijk zijn dat de oud-minister Jorritsma echt wel met wat anders zou zijn ge komen als dat voorhanden was. Doelgroepstroken, spitsstro- ken, wisselstroken, route-infor matiepanelen, inhaalverboden voor vrachtwagens, ze regule ren de files alleen. Blok aan been Er is geen briljant idee waarmee je een einde kan maken aan de kilometers lange rijen auto's en vrachtwagens die dagelijks het leven ontwrichten. Nog meer asfalt leidt tot nog bredere files. Meer en beter openbaar vervoer is nodig, maar lang niet iedereen wenst de privacy en vrijheid van zijn auto - hoeveel het ook kost - in te ruilen voor het vaak on comfortabele collectieve met trein, tram, metro of bus. Ondertussen worden de files wel een steeds groter blok aan het been van de regering. Straks worden ze alleen nog maar voorgelezen als ze langer zijn dan tien kilometer, omdat de lijst anders te lang is. Zo kan het niet verder, roepen de ANWB en Logistiek Nederland. Er moet iets gebeuren! Maar wat je ook bedenkt, de automobilist is al tijd de dupe. En dan stuit je op de lobby van de ANWB. VVD-leider Dijkstal opende vo rige week de aanval op het file- beleid van het kabinet. De libe ralen zijn al een tijdje bezig met een campagne tegen het reke ningrijden, ook al gingen ze er mee akkoord in het regeerak koord De VVD wil eigenlijk liever betaalstroken: als je het geld ervoor (over) hebt, kun je de file ontwijken. Maar in principe wijkt het wei nig af van rekeningrijden- wie de tol niet wil betalen rijdt bui ten de spits of kiest het open baar vervoer. Gebruik Rekening rij den is maar een deel van de pogingen van Kok-2 om het autorijden onaantrekkelijk te maken: niet het bezit wordt duurder maar het gebruik. Dijkstal kraakte via de mega foon van De Telegraaf vooral de ideeën over belastingheffing per kilometer of rit Hij viel de PvdA-ministèrs Pronk (milieu) en Netelenbos (verkeer) aan omdat die de automobilist als kleine crimineel zouden behan delen. Het grappige is dat de 'perspee- tievennota' waarin wordt voor gesteld om de autogebruiker die veel rijdt, meer te laten betalen dan degene die weinig rijdt ook werd ondertekend door WD- minister Jorritsma (Economis che Zaken). Nog opmerkelijker is dat het principe al in het vorig kabinet is ingevoerd. De varia ble kosten stegen door verho ging van de benzine-accijns (o ok een vorm van belasting) ter wijl de vaste kosten in de vorm van de motorrijtuigenbelasting daalden. Accijnzen zijn ook een soort belastingheffing per kilo meter, je betaalt meer naarmate je meer rijdt. Gezien het gebrek aan échte al ternatieven is het de vraag of de onvrede bij de WD over het au- tomobilistje pesten alleen is in gegeven door de verkiezings campagne of dat de liberalen echt willen terugkomen op af spraken. In het eerste geval zijn er verkeerde verwachtingen ge wekt. In het laatste geval heeft Paars een groot probleem. GPD door Sylvia Marmelstein De oorlog is voorbij. Vakbon den en werkgevers maken niet langer ruzie over de snelle toename van het aantal WAO'ers. De beschuldigingen over en weer zijn verleden tijd, want sociale partners zijn sa men een heus bedrijf begonnen dat zich fulltime bezighoudt met het aan het werk helpen van WAO'ers. „We gaan niet meer alleen over problemen lullen, we gaan ze oplossen." „Want werkgevers willen graag 'mensen met een vlekje' aanne men". zegt Arie Kraaijeveld, voorzitter van de metaalwerk- geversclub FME-CWM. De vak bonden beschuldigden de werk gevers er tot nu toe van dat ze bang zijn voor WAO'ers. „Dat is niet waar, werkgevers zijn bang voor al die rompslomp die ze zich op de hals halen als ze een WAO' er in dienst nemen. Dat lijkt nu opgelost. Het nieu we bedrijf REA-actief (REA staat voor reïntegratie arbeids gehandicapten) neemt de werk gevers alle sores uit handen. „Ze hoeven alleen aan te geven wat voor vacature ze hebben en dat ze daar graag een WAO'er voor willen aannemen REA-actief gaat vervolgens op zoek naar een geschikte arbeidsgehandi capte, scholen hem om of bij en passen eventueel de werkplek aan. De werkgever krijgt kant en klaar een goede werknemer aangeleverd", vertelt Jan Karei Bout. directeur sociaal econo misch beleid van de Werkge versvereniging AWVN. Ook over de financiën hoeft de werkgever zich geen zorgen te maken Volgens de nieuwe wet REA krijgt een werkgever die een WAO'er in dienst neemt een flinke subsidie. REA-actief zorgt ervoor dat het feld bij de werkgever terecht- omt. Het toverwoord bij de he le operatie is snelheid. „Als een werkgever eerst allerlei formu lieren in moeten vullen, haakt- ie af. Hij moet de molen in wer king kunnen zetten met één te lefoontje", vindt Kraaijeveld Hond Nu snapt volgens Kraaijeveld geen hond hoe de wet REA werkt. „Werkgevers weten niet waar ze een WAO'er moeten vinden en hoe ze de subsidie kunnen krijgen en wat voor ar beidscontracten ze kunnen aan bieden. Veel werkgevers probe ren het, maar lopen vast in de bureaucratie. Ze moeten bij voorbeeld afspraken maken met het ministerie, met de uit voeringsinstellingen van de WAO (uvi's). Dan hebben ze am per nog tijd voor hun bedrijf." De belangrijkste taak van REA- actief is dan ook bruggetjes slaan tussen alle instellingen die te maken hebben met WAO'ers. Dus de vakbonden, werkgevers, ondernemingsraden, het minis terie van Sociale Zaken en de uvi's, die de WAO'ers keuren en de uitkeringen uitbetalen. Drie van de vijf uvi's - het Gak, Ca dans en het GUO - hebben al hun volle medewerking toege zegd. Zij snuffelen hun dossiers af, op zoek naar WAO'ers die bij de aangeboden banen passen. Tot nu toe wilden die organisa ties nauwelijks met elkaar pra ten over de aanpak van het WAO-probleem. Dat probleem is van de baan. Want in het be stuur van REA-actief zitten zowel de vakbonden FNV Bondgenoten en de CNVBedrij- venbond. als de werkgeversclub AWVN en de FME„En als je sa men in een bestuur zit, kun je moeilijk zeggen 'Ik praat niet met jou'." Verschuilen De vakbonden spreken van een ware doorbraak in WAO-land. „Niemand kan zich meer achter smoezen verschuilen", zegt Wouter Waleson, arbeidsvoor- aardencoórdinator van FNV Bondgenoten enthousiast. „Het voordeel is bovendien dat er grote organisaties meedoen met het plan." De AWVN doet ruim 500 CAOsin vooral de zakelij ke dienstverlening, industrie en transport. De twee vakbonden zijn betrokken bij honderden CAO's. Samen dekken we een groot deel van de markt af." „En dat is belangrijk", zegt Bout „Want een werknemer in een metaalbedrijf, die arbeids ongeschikt raakt, kan mis schien nog heel goed werken achter een beeldscherm bij een bank." Kraaijeveld „Andersom zitten er heel veel leraren in de WAO, die wij in de metaal zou den willen hebben. Met een beetje omscholing welliswaar. REA-actief haalt de Chinese muren weg, die tot nu toe tussen die bedrijfstakken stonden." Ook de CNV Bedrijvenbond is laaiend enthousiast over het nieuwe plan. Voorzitter Bart Bruggeman: „De arbeidsmarkt werkt namelijk behoorlijk mee." GPD door J.L.M. Mandos Na de berichtgeving van de afgelopen dagen over de kerncentrale in Borssele en naar aanleiding van het com mentaar onder de kop 'Popu lair', heb ik de behoefte een aantal zaken wat te nuanceren en te verduidelijken. Het verwijt dat de Zeeuwse politiek wat laat in beweging is gekomen om te pleiten voor vervangende werkgelegen heid is niet terecht. Wellicht leent de fase waarin de Zeeuw se inspanningen om compen serende werkgelegenheid te krijgen zich meer voor publi citeit. Daarnaast valt het mij op dat de pers pas nu zoveel aandacht aan dit onderwerp besteedt. Tijdens de discussie over al of niet sluiten van de centrale, in 1994 in Den Haag, heeft de ge meenteraad van Borsele uitge breid over het aspect werkge legenheid bij dit onderwerp gediscussieerd. Het college kreeg toen de op dracht om voor vervangende werkgelegenheid te pleiten en daar waar mogelijk zelf ook zorg voor te dragen. Met de no dige regelmaat wordt door de raad naar de stand van zaken gevraagd en over dit onder werp uitgebreid gesproken. Jammer dat dat de afgelopen jaren zo weinig aandacht heeft gekregen; gelukkig dat deze aandacht er nu wel is. Het gemeentebestuur van Borsele stelt zich op het stand punt dat het gebruik van kern energie in Nederland een zaak is van de nationale politiek. De raad neemt daar dan ook geen standpunt over in. Wat niet wil zeggen, dat wij in Borsele die discussie niet volgen, integen deel. Waar wij wel over discus siëren en wat wij nadrukkelijk als gemeentebestuur tot onze verantwoordelijkheid reke nen zijn de veiligheid, milieu en de werkgelegenheid. Bescheiden De rol die een gemeentebe stuur kan spelen op het terrein van economische ontwikke ling en de werkgelegenheid is bescheiden. De economie heeft zijn eigen dynamiek en wordt daarnaast vooral regio naal bepaald. Wij zijn in Bor sele in de gelukkige omstan digheid dat het redelijk goed gaat. Dat neemt niet weg dat het beter kan en er voortdu rend bedreigingen zijn, waar wij alert op moeten blijven. Een daarvan is de komende De kerncentrale in Borssele. sluiting van de kerncentrale, met zo'n driehonderd arbeids plaatsen direct en nog eens een aanzienlijk aantal indirecte arbeidsplaatsen. Deze sluiting is geen gevolg van economi sche ontwikkeling, maar puur van politieke besluitvorming. Dit laatste kan naar mijn me ning niet voldoende bena drukt worden. Vanwege de beperkte rol die de gemeente op dit terrein speelt, hebben wij voor samenwer king in de regio gekozen. De aanstaande sluiting van de kerncentrale is dan ook regel matig onderwerp van gesprek met de omliggende gemeen ten. Uiteraard hebben wij in onze contacten met het pro vinciebestuur ook dit onder werp aangekaart. En met suc ces Van meet af aan heeft de gedeputeerde van economi sche zaken meegedacht en hebben wij in overleg acties gepland en voor een deel ook al uitgevoerd. Een daarvan was een overleg op het ministerie van Econo mische Zaken afgelopen we ken. Dat heeft geleid tot de in middels bekende reactie van de minister. Zo'n reactie mag echter niet leiden tot berus ting. Het gemeentebestuur gaat gewoon door met dezelf de energie. Wij zullen probe ren samen met het bedrijfsle ven, EPZ, de omliggende gemeenten, vooral ook samen met de provincie, het Rijk bij de les te houden. Zou dat on verhoopt niet mogen lukken, wat ik me amper kan voorstel len, dan zullen wij samen met deze partners aan een oplos sing blijven werken. Partijen Wij horen de laatste dagen nogal eens wat kritiek over de afwijkende standpunten die binnen bepaalde politieke partijen gesignaleerd worden ten opzichte van het landelijk beleid van die partijen. Wat betreft het onderwerp kernenergie betreft maakt dat de zaak misschien niet een voudiger, wel interessanter en voor de vervangende werkge legenheid alleen maar hoop voller. Het standpunt van de minister, dat Zeeland sterk genoeg is om het verlies van arbeidsplaat sen op te vangen, lijkt in eerste instantie hout te snijden: Zee land is economisch gezien niet ongezond en wij kunnen als Zeeuwen inderdaad een hoop voor elkaar krijgen. Maar dat mag geen argument en vrij brief zijn om zo maar driehon derd arbeidsplaatsen weg te halen. Het zou iets anders zijn als de ze arbeidsplaatsen ten gevolge van economische ontwikke lingen zouden verdwijnen. Nee, het gaat hier om een puur politiek besluit. Als de positie van deze centrale zuiver eco nomisch wordt bekeken, zou foto Lex de Meester een ander besluit genomen worden. Daar komt nog bij dat de elek triciteitssector inmiddels voor een deel is geliberaliseerd. Ik vermoed dat, als deze sector zelf zou mogen besluiten, de beslissing anders zou uitpak ken. Interessant is het om in dit ver band de ontwikkelingen in Dutisland te volgen: daar overlegt de regering eerst met de sector, alvorens tot beslui ten over te gaan (hoezo polder model?). Nogmaals, de sluiting is een zaak van de landelijke politiek. Maar de gevolgen moeten dan ook landelijk zijn. Op zijn minst moet men zich verplicht voelen daar samen met ons in Zeeland over na te denken en aan een oplossing mee te werken. Dat Zeeland sterk en rijk genoeg is mag geen argument zijn om niets te doen. Het kan zeker toch niet zo zijn dat het beleid wordt dat het weghalen van arbeids plaatsen in rijkere regio's wel mag, en in armere niet. Dat is hetzelfde als stelen van rijken mag en van armen niet. Zo'n redenering van een minister van Economische Zaken vind ik niet alleen 'bizar' maar pijn lijk voor gemeente- en provin ciebestuurders bij hun streven naar vervangende werkgele genheid. J.L.M. Mandos is burgemeester van Borsele Predikanten De 'rechtszaak' tegen vijftien Bulgaarse predikanten is be gonnen. Zoals gebruikelijk hebben de communisten de 'spionnen' gehersenspoeld. De twee eerste predikanten die te rechtstaan, hebben volledige 'bekentenissen' afgelegd; ook hebben de 'getuigd' dat de staatsveiligheidsdienst ze er inmiddels van heeft overtuigd dat het communisme de enige goede weg is. Op twee na zijn alle advocaten van de predi kanten door de aanklagers uit gezocht. Eva Peron De spanning in Argentinië stijgt. Een aantal legerleiders is niet erg gechanneerd van de populaire Eva Duarte, de vrouw van president Peron. De laatste steunt zijn echtgenote, al weet hij dat hij daarmee een staatsgreep riskeert. Zeelands oudste De oudste inwoonster van Zeeland heeft haar honderd- eerste verjaardag gevierd. Opoe Pauwels uit Klooster- zande heeft geen gemakkelijk leven gehad. Toen zij al zeer oud was, werd in de Tweede Wereldoorlog haar huisje, waar ze al zeventig jaar woon de, door een VI getroffen. On danks alle tegenslaggen blijft opoe Pauwels volhouden, in de hoop dat ze nog eens de oudste van het land wordt. Uitgever: W F. de Pagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: OostsouburgseweglO Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Redactiefax (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 15 4530 AB Terneuzen Tel (0115)694457 Fax (0115)620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel (0115)568000 Fax (0115)561415 Hulst: s Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel (0114)373839 Fax (0114)373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeveri| Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http//www pzc.nl e-mail. pzcredcity1@pzc nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag- op de kantoren gedurende de openingstijden: zaterdags tot 14 00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20 30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22 00 uur Tel (0118)484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 98,00. franco per post 128,50. per maand 35.75. per jaar 372,50. franco per post 491,00. bij automatische afschrijving per termijn 1.50 korting. losse nummers maandag t/m vrijdag 1.80. zaterdag j 2,60 p>st., (alle bedragen inclusief 6 pet. btw). Postrek.nr.. 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 191 cent per mm, minimumprijs per adver(pntie 28.65, ingezonden mededelingen 2.5 x tarief; speciale posities: tarief op aanvraag, voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer (excl 17,5 pet btw), volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag; (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 2