Benschop stroopt de mouwen op
PZC
De kerncentrale en Borsele
PZC feiten en meningen vrijdag 26 februari 1999 2
Het filespook blijft
Kok-2 achtervolgen
Staatssecretaris strijdlustig bij begin beraad over Europese begroting
Bonden en bedrijven
werken nu samen aan
reïntegratie WAO'er
te gast
26 februari 1949
Benschop: „Uiteindelijk staat elk land er alleen voor." foto Cees Zorn/G PD
Vandaag brandt in Bonn
de strijd pas echt los over
de verdeling van de hon
derden miljarden Euro
pees geld. Nederland is be
reid het keiha rd te spelen,
waarschuwt staatssecre
taris voor Europese zaken
Dick Benschop. ..Uitein
delijk staat elk land er al
leen voor."
door Paul Koopman en
Mare Peeperkorn
Hij heeft over vele zaken
weddenschappen lopen,
maar net niet op dit ene punt:
haalt Nederland zijn bezuini
ging van 1,3 miljard gulden op
de Europese Unie? „Toeval", be
zweert staatssecretaris Dick
Benschop. Maar hij is graag be
reid alsnog een gokje te wagen.
Over de inzet hoeft hij uiet lang
na te denken: ,,U past het ver
schil bij." Klaterende lath. Niet
voor niets gaat Benschop (41)
door het leven als aanstormend
PvdA-strateeg.
De staatssecretaris staat op het
punt af te reizen naar de extra
EU-top, vandaag in Bonn. Als
strijdmakker van premier Kok,
die daar met zijn collega-rege
ringsleiders voor het eerst de
messen trekt over alles wat met
geld en Europa te maken heeft.
Wie krijgt hoeveel uit de rijkge-
vulde landbouw- en steunfond
sen in de komende jaren (2000-
2006). maar bovenal: wie be
taalt? Agenda 2000 is deze dans
om de miljarden gedoopt, een
poging om de Europese Unie be
taalbaar te houden en tegelij
kertijd haar uitbreiding moge
lijk te maken.
„Bonn zal geen akkoord opleve
ren. daarvoor is het nog te
vroeg", voorspelt Benschop
Eind maart immers treffen de
EU-leiders elkaar opnieuw in
Berlijn, en dan is het pas echt
pay-day'. Maar Bonn is wel be
langrijk. als opwarmertje voor
Berlijn. Benschop rekent in elk
geval op een duidelijke uit
spraak over de noodzaak de EU-
uitgaven te bevriezen. „Datisde
trend, de voorstellen worden
steeds zuiniger", stelt hij vast.
Het is volgens hem nu zaak die
plannen in één trechter te gie
ten, diplomatentaal voor het
door de strot wringen van een
eindpakket. Nederland slikt
voorlopig nog geen enkele eis in.
verzekert Benschop. Integen
deel. de boodschap dat ons land
te veel aan de EU betaalt, begint
volgens hem nu pas goed door te
dringen bi] de andere lidstaten.
Nederland is niet langer de
schraperige zeur die de 'arme'
zuidelij ke landen het vel over de
oren wil trekken. „Niemand
zegt nog: waar hebben jullie het
over? Er is alom de erkenning
dat delasten van de EU voorNe-
derland niet meer opwegen te
gen de lusten."
- Maar de oplossing is na maan
den praten nog steeds niet in
zicht.
„Bi] onderhandelingen waarbij
zo veel op het spel staat, valt het
besluit pas op de laatste dag, in
de laatste nacht, ja zelfs in de
laatste minuten. Dan pas komen
alle puzzelstukjes bij elkaar, en
dat is een keihard spel. Het feit
dat we tot nog toe succesvol zijn
geweest, betekent niet dat ook
de einduitkomst een succes zal
zijn. Maar we doen in ieder ge
val nog mee."
- 'We doen nog mee', dat klinkt
niet echt hoopvol.
..De Nederlandse bezuiniging
van 1.3 miljard in 2002 is haal
baar. Met op de langere termijn
zelfs nog een grotere besparing.
Maar de afgelopen tijd heeft elk
land zijn absolute ondergrens
aangegeven, een vloer waar een
premier niet zonder binnen
landse politieke kleerscheuren
doorheen kan zakken. Het eind-
pakket honoreert natuurlijk
met alle wensen van alle landen
Dat geldt voor Nederland maar
ook voor Spanje, om het andere
uiterste maar eens te noemen."
Dat hebben we de Spanjaarden
ook duidelijk gezegd: Makkers,
als jullie een compromis willen,
kun je niet én je steunfonds be
houden, én de landbouwuitga
ven de iucht injagen en vervol
gens zwijgen over de scheve
lastenverdeling.
- Wat de regionale steunfondsen
betreft: de Nederlandse poging
om daar meer geld uit te krijgen,
lijkt een hopeloze zaak.
„Het hangt er vanaf wat je ver
wacht. Nederland krijgt nu 1,7
procent uit dat fonds, we drei
gen naar 1,3 procent terug te
zakken en het kabinet wil 2,9
procent. Afhankelijk van de
precieze omvang van het bud
get, zit je in ieder geval met een
'gat' van vele miljarden. Daar
over wordt gesproken met de
Europese Commissie, meer goed
nieuws heb ik op dat punt niet te
melden. Het probleem is dat. als
je de regels voor de steunverle
ning verandert, dat voor alle
landen gevolgen heeft. Het ka
binet heeft aan Commissievoor
zitter Santer gemeld dat die 1,3
procent voor ons onacceptabel
is. Die boodschap is duidelijk
overgekomen, het wordt dus
meer. Hoeveel meer, durf ik niet
te voorspellen. Maar het is geen
verloren zaak voor Nederland.
- Het kabinet heeft provincies en
gemeenten wel opgeroepen
plannen in te dienen voor EU-
subsidies. Er ligt voor 5,6 mil
jard gulden aan wensen op tafel.
Honoreert het kabinet die voor
stellen uit eigen zak als de EU
dat niet doet?
„Dat het kabinet iedereen op
zijn dak krijgt, is helder. Zeker
als we minder krijgen, zoals
dreigt, zitten we met een pro
bleem. Ik sluit extra geld dan
niet uit. maar het kabinet voelt
zich daar niet moreel toe ver
plicht. De provinciale en ge
meentelijke bestuurders weten
immers heel goed hoe de hazen
in Brussel lopen."
- Dit kabinet vaart een veel har
dere koers in Europa. Hoe rea
geren de andere lidstaten daar
op?
„De manier waarop Nederland
de Agenda 2000 heeft behan
deld, onze ferme opstelling
maar ook onze kermis van za
ken, hebben veel respect afge
dwongen. Wij zijn één van de
belangrijkere spelers bij dit on
derwerp Dat merk je: iedereen
wil met ons praten Men beseft
dat er zonder Nederland geen
eindakkoord denkbaar is."
- Het kabinet blokkeert een ak
koord als dat ons niet zint?
„Als het eindpakket onvoldoen
de rekening houdt met de Ne
derlandse wensen, gaat de zaak
niet door. Daarom zijn we ook zo
hard en precies bezig. Je kunt de
problemen van de EU niet op
lossen ten koste van één of enke
le lidstaten. Als dat dreigt, moet
je een grens trekken."
- Wordt Nederland niet als de
kruidenier met de telmachine in
de hand beschouivd?
„Alleen in politiek Den Haag
hoor je dit geluid, met daarbui
ten. Wij betalen nu te veel aan
Europa. Bijna iedere Neder
landse burger wil dat dat
omlaag gaat. net als de belas
tingtarieven. Ook in de rest van
Europa zitten politici aan tafel
die heel goed begrijpen dat je
nationale belangen fel verde
digt. Zo'n gevecht om het geld
kan de EU ook best hebben. Eu
ropa is geen couveusekindje
meer. Het is een volwassen poli
tieke constructie, die best een
stootje kan velen."
- Wat als het fout gaat in Berlijn
en de regeringsleiders met knal
lende ruzie uiteen gaan? Minis
ter Van Aartsen van Buiten
landse Zaken voorspelde een
ernstige beurs- en eurocrisis.
„Van Aartsen citeerde daarbij
bondskanselier Schroder. En als
Schroder het zegt, haha. zal het
wel gebeuren. Zo simpel zijn de
financiële markten wel. Seri
eus: ik ben niet zo bang voor de
gevolgen. Als niet in Berlijn
maai- wel snel daarna een ak
koord kan worden bereikt, is de
schade te overzien. Spat de EU-
top in Berlijn uiteen zonder dat
iemand enig idee heeft hoe de
scherven te lijmen, ja, dan zit je
met een groter politiek pro
bleem. Dan heeft de Unie ge
faald en dat tast de handelings
bekwaamheid voor langere tijd
aan."
- In Nederland raakt Europa
steeds meer uit de gratie: fraude
bij het parlement en de Europe
se Commissie, gevoegd bij de
boodschap van het kabinet dat
Europa te duur is, doen de 'Eu
ropese zaak' geen goed.
„Daar heb je dat kasplantje
weer. Europa als couveusekind
je waar we op kousenvoeten om
heen moeten lopen. Daar hoe
ven we absoluut niet bang voor
te zijn. De burger is zich echt wel
bewust van de noodzaak van sa
menwerking in de EU. Alleen de
liefde voor de Europese instel
lingen is niet zo groot." GPD
Hoe langer een regeringscoa
litie meegaat, hoe meer bal
last er ontstaat. Van die onder
werpen die maar niet óf komen,
die zich soms zelfs van de ene
naar de andere coalitie voortsle
pen. Rekeningrijden is er zo één.
Daarmee was Hanja Maij-Weg-
gen onder Lubbers-3 al begon
nen. Het eerste kabinet-Kok
ging er onder aanvoering van
WD-minister Jorritsma mee
door en nu is PvdA-minister Ne
telenbos verantwoordelijk voor
de introductie van de breed ver
afschuwde spitsheffing.
Zo lang de camera's nog niet de
finitief boven de wegen hangen
zal de discussie over het nut, de
uitvoerbaarheid en de recht
vaardigheid van rekeningrijden
aanhouden. Niemand wil extra
betalen om 's morgens met de
auto naar het werk te kunnen
rijden. Keiharde garanties dal
de files daardoor fors verminde
ren of zelfs oplossen ontbreken.
En het is onduidelijk hoe de op
brengst wordt terugbetaald aan
de burger. Lukt dat niet. dan
steekt Brussel een stokje voorde
spitsheffing.
Liefst 77 procent van de burgers
ziet er niks in. zo bleek deze
week uit een peiling. Maar het
ontbreekt aan een alternatief.
Als er nu een streep wordt gezet
door het rekeningrijden, wat
dan? Het moge duidelijk zijn dat
de oud-minister Jorritsma echt
wel met wat anders zou zijn ge
komen als dat voorhanden was.
Doelgroepstroken, spitsstro-
ken, wisselstroken, route-infor
matiepanelen, inhaalverboden
voor vrachtwagens, ze regule
ren de files alleen.
Blok aan been
Er is geen briljant idee waarmee
je een einde kan maken aan de
kilometers lange rijen auto's en
vrachtwagens die dagelijks het
leven ontwrichten. Nog meer
asfalt leidt tot nog bredere files.
Meer en beter openbaar vervoer
is nodig, maar lang niet iedereen
wenst de privacy en vrijheid van
zijn auto - hoeveel het ook kost -
in te ruilen voor het vaak on
comfortabele collectieve met
trein, tram, metro of bus.
Ondertussen worden de files
wel een steeds groter blok aan
het been van de regering. Straks
worden ze alleen nog maar
voorgelezen als ze langer zijn
dan tien kilometer, omdat de
lijst anders te lang is. Zo kan het
niet verder, roepen de ANWB en
Logistiek Nederland. Er moet
iets gebeuren! Maar wat je ook
bedenkt, de automobilist is al
tijd de dupe. En dan stuit je op
de lobby van de ANWB.
VVD-leider Dijkstal opende vo
rige week de aanval op het file-
beleid van het kabinet. De libe
ralen zijn al een tijdje bezig met
een campagne tegen het reke
ningrijden, ook al gingen ze er
mee akkoord in het regeerak
koord De VVD wil eigenlijk
liever betaalstroken: als je het
geld ervoor (over) hebt, kun je de
file ontwijken.
Maar in principe wijkt het wei
nig af van rekeningrijden- wie
de tol niet wil betalen rijdt bui
ten de spits of kiest het open
baar vervoer.
Gebruik
Rekening rij den is maar een deel
van de pogingen van Kok-2 om
het autorijden onaantrekkelijk
te maken: niet het bezit wordt
duurder maar het gebruik.
Dijkstal kraakte via de mega
foon van De Telegraaf vooral de
ideeën over belastingheffing per
kilometer of rit Hij viel de
PvdA-ministèrs Pronk (milieu)
en Netelenbos (verkeer) aan
omdat die de automobilist als
kleine crimineel zouden behan
delen.
Het grappige is dat de 'perspee-
tievennota' waarin wordt voor
gesteld om de autogebruiker die
veel rijdt, meer te laten betalen
dan degene die weinig rijdt ook
werd ondertekend door WD-
minister Jorritsma (Economis
che Zaken). Nog opmerkelijker
is dat het principe al in het vorig
kabinet is ingevoerd. De varia
ble kosten stegen door verho
ging van de benzine-accijns (o
ok een vorm van belasting) ter
wijl de vaste kosten in de vorm
van de motorrijtuigenbelasting
daalden. Accijnzen zijn ook een
soort belastingheffing per kilo
meter, je betaalt meer naarmate
je meer rijdt.
Gezien het gebrek aan échte al
ternatieven is het de vraag of de
onvrede bij de WD over het au-
tomobilistje pesten alleen is in
gegeven door de verkiezings
campagne of dat de liberalen
echt willen terugkomen op af
spraken. In het eerste geval zijn
er verkeerde verwachtingen ge
wekt. In het laatste geval heeft
Paars een groot probleem. GPD
door Sylvia Marmelstein
De oorlog is voorbij. Vakbon
den en werkgevers maken
niet langer ruzie over de snelle
toename van het aantal
WAO'ers. De beschuldigingen
over en weer zijn verleden tijd,
want sociale partners zijn sa
men een heus bedrijf begonnen
dat zich fulltime bezighoudt
met het aan het werk helpen van
WAO'ers. „We gaan niet meer
alleen over problemen lullen,
we gaan ze oplossen."
„Want werkgevers willen graag
'mensen met een vlekje' aanne
men". zegt Arie Kraaijeveld,
voorzitter van de metaalwerk-
geversclub FME-CWM. De vak
bonden beschuldigden de werk
gevers er tot nu toe van dat ze
bang zijn voor WAO'ers. „Dat is
niet waar, werkgevers zijn bang
voor al die rompslomp die ze
zich op de hals halen als ze een
WAO' er in dienst nemen.
Dat lijkt nu opgelost. Het nieu
we bedrijf REA-actief (REA
staat voor reïntegratie arbeids
gehandicapten) neemt de werk
gevers alle sores uit handen. „Ze
hoeven alleen aan te geven wat
voor vacature ze hebben en dat
ze daar graag een WAO'er voor
willen aannemen REA-actief
gaat vervolgens op zoek naar
een geschikte arbeidsgehandi
capte, scholen hem om of bij en
passen eventueel de werkplek
aan. De werkgever krijgt kant
en klaar een goede werknemer
aangeleverd", vertelt Jan Karei
Bout. directeur sociaal econo
misch beleid van de Werkge
versvereniging AWVN.
Ook over de financiën hoeft de
werkgever zich geen zorgen te
maken Volgens de nieuwe wet
REA krijgt een werkgever die
een WAO'er in dienst neemt een
flinke subsidie.
REA-actief zorgt ervoor dat het
feld bij de werkgever terecht-
omt. Het toverwoord bij de he
le operatie is snelheid. „Als een
werkgever eerst allerlei formu
lieren in moeten vullen, haakt-
ie af. Hij moet de molen in wer
king kunnen zetten met één te
lefoontje", vindt Kraaijeveld
Hond
Nu snapt volgens Kraaijeveld
geen hond hoe de wet REA
werkt. „Werkgevers weten niet
waar ze een WAO'er moeten
vinden en hoe ze de subsidie
kunnen krijgen en wat voor ar
beidscontracten ze kunnen aan
bieden. Veel werkgevers probe
ren het, maar lopen vast in de
bureaucratie. Ze moeten bij
voorbeeld afspraken maken
met het ministerie, met de uit
voeringsinstellingen van de
WAO (uvi's). Dan hebben ze am
per nog tijd voor hun bedrijf."
De belangrijkste taak van REA-
actief is dan ook bruggetjes
slaan tussen alle instellingen die
te maken hebben met WAO'ers.
Dus de vakbonden, werkgevers,
ondernemingsraden, het minis
terie van Sociale Zaken en de
uvi's, die de WAO'ers keuren en
de uitkeringen uitbetalen. Drie
van de vijf uvi's - het Gak, Ca
dans en het GUO - hebben al
hun volle medewerking toege
zegd. Zij snuffelen hun dossiers
af, op zoek naar WAO'ers die bij
de aangeboden banen passen.
Tot nu toe wilden die organisa
ties nauwelijks met elkaar pra
ten over de aanpak van het
WAO-probleem. Dat probleem
is van de baan. Want in het be
stuur van REA-actief zitten
zowel de vakbonden FNV
Bondgenoten en de CNVBedrij-
venbond. als de werkgeversclub
AWVN en de FME„En als je sa
men in een bestuur zit, kun je
moeilijk zeggen 'Ik praat niet
met jou'."
Verschuilen
De vakbonden spreken van een
ware doorbraak in WAO-land.
„Niemand kan zich meer achter
smoezen verschuilen", zegt
Wouter Waleson, arbeidsvoor-
aardencoórdinator van FNV
Bondgenoten enthousiast. „Het
voordeel is bovendien dat er
grote organisaties meedoen met
het plan." De AWVN doet ruim
500 CAOsin vooral de zakelij
ke dienstverlening, industrie en
transport. De twee vakbonden
zijn betrokken bij honderden
CAO's. Samen dekken we een
groot deel van de markt af."
„En dat is belangrijk", zegt
Bout „Want een werknemer in
een metaalbedrijf, die arbeids
ongeschikt raakt, kan mis
schien nog heel goed werken
achter een beeldscherm bij een
bank." Kraaijeveld „Andersom
zitten er heel veel leraren in de
WAO, die wij in de metaal zou
den willen hebben. Met een
beetje omscholing welliswaar.
REA-actief haalt de Chinese
muren weg, die tot nu toe tussen
die bedrijfstakken stonden."
Ook de CNV Bedrijvenbond is
laaiend enthousiast over het
nieuwe plan. Voorzitter Bart
Bruggeman: „De arbeidsmarkt
werkt namelijk behoorlijk
mee." GPD
door J.L.M. Mandos
Na de berichtgeving van de
afgelopen dagen over de
kerncentrale in Borssele en
naar aanleiding van het com
mentaar onder de kop 'Popu
lair', heb ik de behoefte een
aantal zaken wat te nuanceren
en te verduidelijken.
Het verwijt dat de Zeeuwse
politiek wat laat in beweging
is gekomen om te pleiten voor
vervangende werkgelegen
heid is niet terecht. Wellicht
leent de fase waarin de Zeeuw
se inspanningen om compen
serende werkgelegenheid te
krijgen zich meer voor publi
citeit.
Daarnaast valt het mij op dat
de pers pas nu zoveel aandacht
aan dit onderwerp besteedt.
Tijdens de discussie over al of
niet sluiten van de centrale, in
1994 in Den Haag, heeft de ge
meenteraad van Borsele uitge
breid over het aspect werkge
legenheid bij dit onderwerp
gediscussieerd.
Het college kreeg toen de op
dracht om voor vervangende
werkgelegenheid te pleiten en
daar waar mogelijk zelf ook
zorg voor te dragen. Met de no
dige regelmaat wordt door de
raad naar de stand van zaken
gevraagd en over dit onder
werp uitgebreid gesproken.
Jammer dat dat de afgelopen
jaren zo weinig aandacht heeft
gekregen; gelukkig dat deze
aandacht er nu wel is.
Het gemeentebestuur van
Borsele stelt zich op het stand
punt dat het gebruik van kern
energie in Nederland een zaak
is van de nationale politiek. De
raad neemt daar dan ook geen
standpunt over in. Wat niet wil
zeggen, dat wij in Borsele die
discussie niet volgen, integen
deel. Waar wij wel over discus
siëren en wat wij nadrukkelijk
als gemeentebestuur tot onze
verantwoordelijkheid reke
nen zijn de veiligheid, milieu
en de werkgelegenheid.
Bescheiden
De rol die een gemeentebe
stuur kan spelen op het terrein
van economische ontwikke
ling en de werkgelegenheid is
bescheiden. De economie
heeft zijn eigen dynamiek en
wordt daarnaast vooral regio
naal bepaald. Wij zijn in Bor
sele in de gelukkige omstan
digheid dat het redelijk goed
gaat. Dat neemt niet weg dat
het beter kan en er voortdu
rend bedreigingen zijn, waar
wij alert op moeten blijven.
Een daarvan is de komende
De kerncentrale in Borssele.
sluiting van de kerncentrale,
met zo'n driehonderd arbeids
plaatsen direct en nog eens een
aanzienlijk aantal indirecte
arbeidsplaatsen. Deze sluiting
is geen gevolg van economi
sche ontwikkeling, maar puur
van politieke besluitvorming.
Dit laatste kan naar mijn me
ning niet voldoende bena
drukt worden.
Vanwege de beperkte rol die de
gemeente op dit terrein speelt,
hebben wij voor samenwer
king in de regio gekozen. De
aanstaande sluiting van de
kerncentrale is dan ook regel
matig onderwerp van gesprek
met de omliggende gemeen
ten. Uiteraard hebben wij in
onze contacten met het pro
vinciebestuur ook dit onder
werp aangekaart. En met suc
ces Van meet af aan heeft de
gedeputeerde van economi
sche zaken meegedacht en
hebben wij in overleg acties
gepland en voor een deel ook al
uitgevoerd.
Een daarvan was een overleg
op het ministerie van Econo
mische Zaken afgelopen we
ken. Dat heeft geleid tot de in
middels bekende reactie van
de minister. Zo'n reactie mag
echter niet leiden tot berus
ting. Het gemeentebestuur
gaat gewoon door met dezelf
de energie. Wij zullen probe
ren samen met het bedrijfsle
ven, EPZ, de omliggende
gemeenten, vooral ook samen
met de provincie, het Rijk bij
de les te houden. Zou dat on
verhoopt niet mogen lukken,
wat ik me amper kan voorstel
len, dan zullen wij samen met
deze partners aan een oplos
sing blijven werken.
Partijen
Wij horen de laatste dagen
nogal eens wat kritiek over de
afwijkende standpunten die
binnen bepaalde politieke
partijen gesignaleerd worden
ten opzichte van het landelijk
beleid van die partijen.
Wat betreft het onderwerp
kernenergie betreft maakt dat
de zaak misschien niet een
voudiger, wel interessanter en
voor de vervangende werkge
legenheid alleen maar hoop
voller.
Het standpunt van de minister,
dat Zeeland sterk genoeg is om
het verlies van arbeidsplaat
sen op te vangen, lijkt in eerste
instantie hout te snijden: Zee
land is economisch gezien niet
ongezond en wij kunnen als
Zeeuwen inderdaad een hoop
voor elkaar krijgen. Maar dat
mag geen argument en vrij
brief zijn om zo maar driehon
derd arbeidsplaatsen weg te
halen.
Het zou iets anders zijn als de
ze arbeidsplaatsen ten gevolge
van economische ontwikke
lingen zouden verdwijnen.
Nee, het gaat hier om een puur
politiek besluit. Als de positie
van deze centrale zuiver eco
nomisch wordt bekeken, zou
foto Lex de Meester
een ander besluit genomen
worden.
Daar komt nog bij dat de elek
triciteitssector inmiddels voor
een deel is geliberaliseerd. Ik
vermoed dat, als deze sector
zelf zou mogen besluiten, de
beslissing anders zou uitpak
ken.
Interessant is het om in dit ver
band de ontwikkelingen in
Dutisland te volgen: daar
overlegt de regering eerst met
de sector, alvorens tot beslui
ten over te gaan (hoezo polder
model?). Nogmaals, de sluiting
is een zaak van de landelijke
politiek. Maar de gevolgen
moeten dan ook landelijk zijn.
Op zijn minst moet men zich
verplicht voelen daar samen
met ons in Zeeland over na te
denken en aan een oplossing
mee te werken. Dat Zeeland
sterk en rijk genoeg is mag
geen argument zijn om niets te
doen. Het kan zeker toch niet
zo zijn dat het beleid wordt dat
het weghalen van arbeids
plaatsen in rijkere regio's wel
mag, en in armere niet. Dat is
hetzelfde als stelen van rijken
mag en van armen niet. Zo'n
redenering van een minister
van Economische Zaken vind
ik niet alleen 'bizar' maar pijn
lijk voor gemeente- en provin
ciebestuurders bij hun streven
naar vervangende werkgele
genheid.
J.L.M. Mandos is burgemeester
van Borsele
Predikanten
De 'rechtszaak' tegen vijftien
Bulgaarse predikanten is be
gonnen. Zoals gebruikelijk
hebben de communisten de
'spionnen' gehersenspoeld. De
twee eerste predikanten die te
rechtstaan, hebben volledige
'bekentenissen' afgelegd; ook
hebben de 'getuigd' dat de
staatsveiligheidsdienst ze er
inmiddels van heeft overtuigd
dat het communisme de enige
goede weg is. Op twee na zijn
alle advocaten van de predi
kanten door de aanklagers uit
gezocht.
Eva Peron
De spanning in Argentinië
stijgt. Een aantal legerleiders
is niet erg gechanneerd van de
populaire Eva Duarte, de
vrouw van president Peron. De
laatste steunt zijn echtgenote,
al weet hij dat hij daarmee een
staatsgreep riskeert.
Zeelands oudste
De oudste inwoonster van
Zeeland heeft haar honderd-
eerste verjaardag gevierd.
Opoe Pauwels uit Klooster-
zande heeft geen gemakkelijk
leven gehad. Toen zij al zeer
oud was, werd in de Tweede
Wereldoorlog haar huisje,
waar ze al zeventig jaar woon
de, door een VI getroffen. On
danks alle tegenslaggen blijft
opoe Pauwels volhouden, in de
hoop dat ze nog eens de oudste
van het land wordt.
Uitgever:
W F. de Pagter
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
OostsouburgseweglO
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel (0118)484000
Redactiefax (0118) 470102
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118)472404
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel (0113)273000
Fax (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 15
4530 AB Terneuzen
Tel (0115)694457
Fax (0115)620951
Axel: Nassaustraat 15
4571 BK Axel
Tel (0115)568000
Fax (0115)561415
Hulst: s Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel (0114)373839
Fax (0114)373840
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17 00 uur
Zierikzee en Hulst
8.30-17 00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeveri| Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http//www pzc.nl
e-mail. pzcredcity1@pzc nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag- op de kantoren
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 14 00 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20 30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20 00 tot 22 00 uur
Tel (0118)484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 98,00.
franco per post 128,50.
per maand 35.75.
per jaar 372,50.
franco per post 491,00.
bij automatische afschrijving
per termijn 1.50 korting.
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1.80.
zaterdag j 2,60 p>st.,
(alle bedragen inclusief 6 pet. btw).
Postrek.nr.. 3754316
t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
191 cent per mm, minimumprijs per
adver(pntie 28.65,
ingezonden mededelingen
2.5 x tarief;
speciale posities: tarief op aanvraag,
voor brieven bureau van dit blad
6,50 meer (excl 17,5 pet btw),
volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag;
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet btw)
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V
Vlissingen