Liever twintigste dan de eerste uitvoering Een mooie dame bij mooie muziek Charlotte Church, een La Deutekom van dertien Schönbergs muziek op rondreis Zangwonder op weg naar sterstatus 15 iltviolist HenkGuittart: „Schönbergs muziek is het slachtoffer geworden van slechte uitvoeringen." foto Harry Verkuijlen [Tet is amper vi jf minuten 1 fietsen van zijn huis naar iet Haags Gemeentemuseum, èlkens wanneer Henk Guittart iet gebouw van Berlage asseert denkt hij: hier had het tinnen gebeuren. Was het ebeurd. dan had de altviolist an het Schonberg Kwartet iaar achter een fors bureau ezeten, met een secretaresse in ie buurt en een lease-auto voor s leingang. Hij was dan directeur eworden van het Arnold chönberg Instituut te Den laag. Maar het instituut moest, o beslisten de kinderen van de omponist, niet naar Den Haag iaar naar Wenen. )e altviolist, wiens werkkamer p zichzelf al een klein ichönberg-archief is, zegt: „In ind het jammer en ook moeilij k •begrijpen, maar ik respecteer hun beslissing. Mijn i vriendschappelijke relatie met I defamilie Schönberg heeft er j niet onder geleden. Kort «geleden was ik met het kwartet I in Los Angeles. Toen hebben we weer bij één van de twee zonen gelogeerd." Nu het erfgoed van Schönberg in Wenen is, volgt Henk Guittart de ontwikkelingen met argusogen. ,,Ik heb nu het Weense seizoenprogramma van het instituut bekeken; een paar ecitals en amermuziekconcerten, een fel programma's met ledendaagse Oostenrijkse nmponisten. Dat vind ik nogal chamel. Ik houd vol, dat wij neer te bieden hadden. Ook financieel, met de steun van het ninisterie van OCW waarvan we ons hadden verzekerd." «iet vanachter een bureau, naar met een lessenaar voor djn neus, als lid van het ïchönberg Kwartet en als locent aan het Rotterdams Conservatorium, spant Henk juittart zich in om de 'vader ran de moderne muziek' te (even wat hem toekomt. Diens og altijd rekenen betrekkelijk weinig groeit, ook hier, mede dankzij de inspanningen van een muziekliefhebbers Schönberg tot hun aantal Nederlandse musici. Eén van hen is Henk Guittart, lievelingscomponisten. Maar de belangstelling altviolist van het Schönberg Kwartet. werk mag dan nog steeds als moeilijk te boek staan, vergeleken met enkele tientallen jaren geleden is de belangstelling enorm gestegen. Dat geldt natuurlijk vooral voor de vroege, makkelijkst toegankelijke composities. Christian Meyer, leider van het Weense Schönberg Centrum, zei onlangs, dat in de Oostenrijkse hoofdstad tegenwoordig 'Verklarte Nacht' vaker wordt gespeeld dan de Vijfde van Beethoven. En wat de moeilijke twaalftoonwerken stukken betreft, „die zijn", zegt Henk Guittart, „het slachtoffer geworden van slechte uitvoeringen in de jaren vijftig, zestig en zeventig, toen de objectivering in het spelen van die muziek te ver was doorgeschoten. De hele Schönberg, van het strijkkwartet in D grote terts (1897) tot en met de 'Ode to Napoleon Bonaparte' (1942), wordt nu belicht in een concertcyclus. Het Schönberg Kwartet speelt de complete werken voor strijkers in Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Die steden krijgen daarmee elk vier concerten. Daarnaast zijn er nog losse concerten in enkele andere steden. Tot eind mee hebben de vier strijkers - plus enkele andere musici voor 'Verklarte Nacht' en de 'Ode to Napoleon' - er de handen vol aan. Want ze hebben dat repertoire weliswaar al vaak gespeeld, makkelijk wordt het nooit. Het Schönberg Kwartet kwam in 1976 voort uit het Schönberg Ensemble, de groep musici, die Reinbert de Leeuw en Henk Guittart formeerden toen laatstgenoemde nog leerling van het Koninklijk Conservatorium was. De Haagse altviolist sleepte veel onbekende stukken en arrangementen van Schönberg in de wacht, mede dankzij goede betrekkingen met de zonen Ronald en Lawrence Schönberg in Los Angeles. Die gaven hem stapels fotokopieën mee. Ensemble en kwartet werken jarenlang innig samen. Om een aantal redenen, persoonlijke en artistieke, gingen zij in de jaren tachtig uit elkaar. Reinbert de Leeuw ging wat betreft de keuze van het repertoire een kant uit, die Henk Guittart niet zinde. De Haagse altviolist behoort niet tot de bewonderaars van simpele Amerikanen en zweverige Russen. „Voor beide groepen is de scheiding goed geweest", zegt hij nu. Eerste violiste Janneke van der Meer en altviolist Henk Guittart zijn zus en broer. In combinatie met tweede violist Wim de Jong werken zij vanaf het begin samen. Celliste Viola de Hoog kwam er later bij. Schönberg Kwartet en Schönberg Ensemble: veel mensen halen de twee groepen nog altijd door elkaar. Soms vallen erbij Henk Guittart brieven voor het ensemble op de deurmat. Het Schönberg Kwartet staat bekend als een ernstige, hard werkende groep. Wanneer het succes van het Kronos Kwartet ter sprake komt zegt Henk Guittart: „Leren broeken staan ons niet. Maar ik heb er veel respect voor. Wat ze willen, dat kunnen ze goed. Ik ken ze trouwens al heel lang. En hun celliste, Joan Jeanrenaud, is bij ons wel eens ingevallen toen we op tournee in Amerika waren." Wat Henk Guittart in het Kronos Kwartet onder meer bewondert is de vasthoudendheid van die vier Amerikanen. „Geloven ze in een bepaalde componist, dan blijven ze die volgen. Dan herhalen ze zijn stukken ook. Dat is ook onze instelling. Het Arditti Kwartet denkt er heel anders over. Fantastische spelers natuurlijk, daar niet van. Maar ik heb de indruk, dat ze van de meeste nieuwe stukken alleen maar de première geven en het daarbij laten. Ik ben meer geïnteresseerd in de twintigste uitvoering van een werk dan in de eerste." Aad van derVen Complete werken voor strijkers van Schönberg, programma nr. 1: 26/2 Delft, 27/2 Den Haag (Nieuwe Kerk) en 28/2 Amsterdam (Concertgeb ouw). Muziekliefhebbers in de ja ren vijftig konden niet om Ann Pickford heen. Op sfeervol le wijze poseerde zij voor 52 pla tenhoezen, waarmee Philips een nieuw publiek trachtte te win nen. Sommigen waren geschokt door de foto's van Paul Huf. Werd de muziek 'veruiterlijkt'? De langspeelplaat ligt langza merhand ver genoeg achter ons om nostalgie te kunnen losma ken. En dat geldt zeker voor de lp-hoes. Die had een allure waaraan het bij het cd-boekje ontbreekt. Een mooie hoes ont werpen in de begintijd van de langspeelplaat, de jaren vijftig, was een kunst. Daaraan kwa men (soms) mensen met ideeën te pas. Het was toen nog niet normaal, dat iedere artiest zich zelf wilde laten afbeelden op de verpakking van zijn product. Opzienbarend was het idee van Philips in de tweede helft van de jaren vijftig: de serie hoezen waarop het Britse fotomodel Ann Pickford staat, in de meest uiteenlopende uitmonstering en omgeving gefotografeerd door Paul Huf. En meestal zodanig, dat daarmee iets van de sfeer van de muziek wordt weergege ven. Ann met blote buik in een harem-achtige omgeving voor 'Sheherazade' van Rimski-Kor- sakov, Ann omringd door bloe men voor Schumanns 'Lente symfonie', Ann loerend in een kom met een goudvis voor De- bussy's 'Poissons d'or', Ann met gesloten ogen leunend op een klassieke zuil voor Brahms' eer ste symfonie. Ze zijn nu begerenswaardige verzamelobjecten, die 52 hoe zen. In het Groninger Museum worden ze ter gelegenheid van Paul Hufs 75ste verjaardag tot 18 april tentoongesteld- En waarachtig, in verkleinde vorm - op vier cd-boekjes voor een net verschenen uitgave in de Phi- lips-serie Dutch Masters - zien ze er nog steeds mooi uit. Voor veel oudere muzieklief hebbers betekent deze 'Paul Huf Jubileumeditie' een weer zien met mooie herinneringen. Niet alleen door naar Ann Pick ford te kijken, ook door te luis teren naar wat op die cd's staat. Naar de pianist Cor de Groot in werken van Liszt. Naar diens collega Hans Henkemans als in ternationaal befaamd Debussy- vertolker. Naar de jubeltoon van Tibor de Machula in drie celloconcerten. En naar Willem van Otterloo en het Residentie Orkest in werken van César Franck, wellicht de grootste ontdekking van deze aflevering in de serie 'Dutch Masters'. De eerste langspeelplaten, be ginjaren vijftig, waren gestoken in fantasieloze, grauwe hoezen. Ze waren niet veel fraaier dan de omhulsels van bruin pakpa pier, die om de meeste 78-toe- renplaten zaten. Maar onder invloed van de Amerikaanse platenindustrie in de categorie- en jazz en populaire muziek groeide ook in West-Europa al snel de behoefte aan mooie en ook stevige hoezen, die het pro duct een aureool van luxe en duurzaamheid gaven. Philips opperde het plan met een serie lp's te komen, die er op vallend diende uit te zien en een jong publiek zouden aanspre ken. Het waren bepaald geen winkeldochters, die Philips in deze serie wilde stoppen. Al snel had de muziekliefhebber een ruime keus uit recente opnamen van onder meer het Philadel phia Orchestra, de Wiener Symphoniker, Het New York Philharmonic Orchestra, het Residentie Orkest, dirigenten als Willem van Otterloo, George Szell, Erich Leinsdorf, de pia nisten Cor de Groot en Hans Henkemans etc. Ja, zelfs de nog jonge, onbekende Canadees Glenn Gould was met Bachs Goldberg-variaties vertegen woordigd. Maar bij Philips ont kenden ze het niet: het succes moest van de hoezen komen. De platenmakers vervoegden zich bij Paul Huf. Die kwam op het idee het Britse model Ann Pickford in te schakelen. Hij liet een foto van haar zien met het oog op een lp met het Vioolcon cert van Brahms. Dat was wat ze bij Philips wilden. Huf kreeg het verzoek voor de hele serie de hoesfoto's te maken. Die reeks zou oorspronkelijk uit twaalf stuks bestaan. Maar het succes was zo groot, dat dat aantal meer dan verviervoudigd werd. Succes, maar ook protest. Leo Boudewijns, die toen tot het Philips-team behoorde dat de vormgeving begeleidde, kreeg boze brieven op zijn bureau. Of er geen punt kon worden gezet achter dergelijke 'smakeloze Amerikanismen'. En er waren winkeliers, die de serie niet wensten te verkopen en die het reclamemateriaal geïrriteerd terugstuurden. „Voornamelijk in de provincie en met name langs het IJsselmeer", zegt Boudewijns. Ook de media be moeiden zich er mee. Een bloemlezing uit dagbladen en tijdschriften bevat omschrij vingen als 'banale prenten', 'toppunten van dilettantisme' en 'veruiterlijking van de mu ziek'. Tegenwoordig wordt gevochten om die hoezen met. Ann Pick ford. Op ruilmarkten proberen verzamelaars koortsachtig hun collectie uit te breiden. Tot de weinigen die ze allemaal heb ben behoort Leo Boudewijns. Hij is er zeer verknocht aan, vindt ze 'zo gemaal vormgege ven, dat kunst en verkoop beide volledig aan hun trekken zijn gekomen'. Zijn meeste exem plaren zijn nog zo gaaf, dat het Groninger Museum graag op zijn aanbod inging om ze te ex poseren. Aad van derVen Expositie 'Hufs Favourites' in het Groninger Museum t/m 13 april. In 1957 lanceerde Philips een serie lp's met spraakmakende hoesfoto's van het beroemde Engelse model Ann Pickford. De serie en een deel van de' hoezen zijn nu verkleind terug via de cd. en volwassen sopraan schuilt in het ten- Li gere lijfje van een dertienjarig puber- meisje. De bankrekening van dit achtste wereldwonder uit Wales stroomt vol nu Charlotte Church hard op weg is een mega ster te worden. Wonderkinderen en hun kunstj eshet doet de wenkbrauwen fronsen, de critici argwanen en - in het land van Jan tje Smit - de arbeidsinspectie gegarandeerd mgrijpen. CC is echter overrompelend. Ko mende week klapt ook Nederland de han den stuk voor dit zangwonder van vier tur ven hoog. La Deutekom in het klein. Little Stevie Wonder was twaalf toen hij de harten van een wereldwijd publiek stal met Uptight. Yehudi Menuhin debuteerde op zijn elfde bij het New York Symphony Or chestra in Carnegie Hall. Wolfgang Ama- deus Mozart schreef zijn eerste composities op zijn vierde. Baas boven baas is Sammy Davis Jr. Amper drie toen hij tappend de kost verdiende in rondreizende revues. Als Charlotte Church (1.3) zingt, en je je oogle den sluit, hoor je een jonge volwassene. Maar de muziek is nog niet opgehouden of Charlotte gedraagt zich als iedere andere beginnende tiener: hier in Parijs wil ze met haar boezemvriendin Mandy giechelen, lekker shoppen en vooral veel toetjes veror beren. „Ik ben me helemaal niet bewust van mijn stem. Je bent niet de enige die zegt dat hij naar iemand anders luistert dan het meisje dat nu voor je zit. Misschien komt dat omdat Zangwonder Charlotte Church (13): „Al wat ik nu meemaak is een mooi sprookje." foto Ray Burmiston ik mijn stem iedere dag hoor. En thuis doen ze allemaal alsof het mijn stem is. Alleen mensen die me minder goed kennen, reage ren een beetje verbaasd als ik mijn mond opendoe. Ik accepteer het gewoon. Toen ik acht was, had ik al net zo'n grote blèr als Shirley Bassey. Mijn tante Caroline, die zelf in nachtclubs had opgetreden, zag me voor een spiegel staan zingen en riep: 'Ik denk dat we hier een stem hebben'. Vanaf dat moment werd het allemaal serieusZe zei namelij k ook dat ik mijn keel aan het verklooien was. En les moest nemen. Bij tante zelf. En dat beteken de weer het einde van alle Whitney Hous ton-covers die ik zong." Op haar debuutalbum Voice of an Angel zingt Charlotte Church licht-ldassiek re pertoire, zoals Pie Jesu van Andrew Lloyd Webber en In Trutina uit Karl Orf fs Carmi- na Burana, maar ook de Welshe slaapliedje Suo-Gan en Amazing Grace. Met begelei ding van - hoe kan het ook anders- koor en orkest van de Welsh National Opera. Het repertoire werd ingestudeerd door Louise Ryan, een zangpedagoge 'uit de buurt', uit Cardiff. Charlotte: „Louise zorgt ervoor dat nie mand er in slaagt om me gek te maken. Zo waren er nogal wat journalisten en zangle raren, vooral 'klassieke' mensen, die in de Britse pers schreven dat de platenmaat schappij teveel van me wil. Als jong meisje zou ik eerst mijn stembanden moeten laten groeien, voordat ik als professional zou mo gen optreden. Mijn strottenhoofd en stem banden zouden niet tegen de druk bestand zijn. Louise vindt dat onzin, zolang ik maar nu en dan optreed, en op een juiste manier behandeld wordt." Voortekenen of niet, rond Charlotte Church heeft zich een zelfde legendevorming al in gang gezet. Hoe ze haar eerste zanglerares, tante Caroline Cooper, te sterk af was in een talentenjacht. Hoe ze een tv-programma belde en de producers overdonderde met een krachtige uitvoering van Lloyd Web bers Pie Jesu. Hoe ze werd voorgesteld aan Sony-topman Paul Burger en binnen vijf minuten een wereldwijd contract kreeg aangeboden. Hoe ze op haar slaapka- mersloffen het album 'inzong'. Hoe ze vorig jaar met veel succes optrad op het feestje van Prince Charles, alle Britse tv-quizzen en talkshows deed, concerten gaf in The Royal Albert Hall en The London Palladi um. Hoe ze eigenlijk gek is op popartiesten als Puff Daddy, Will Smith, George Michael en uiteraard bands uit Wales als The Manic Street Preachers, Catatonia en The Ste reophonies. „Ik weet hoe belangrijk het is dat ik dan eerst mijn opleiding afmaak, naar een mu ziekopleiding ga, talen leer en wat meer te weten kom over de tekst en de inhoud van aria's voordat ik die ga zingen. Het beste is om naar Londen te gaan; een paar colleges hebben al gevraagd of ik daar kom stude ren. Ik hoop in aanmerking te komen voor het beste music college, Girls Hall. Maar eerst de middelbare schoolGelukkig maakt daar niemand een probleem van wat me overkomt. De leraren niet, en mijn vrien dinnen al helemaal niet. En thuis doe ik ge woon de afwas." „Op mijn plaat staan vier Welshe liedjes. Uitgekozen door Louise en mezelf. Hebben we gedaan omdat in Wales vroeger zo veel in cafés werd gezongen. Mijnwerkersdorpjes hadden toen nog hun eigen, soms wereldbe roemde koren. Die zongen veel in onze eigen taal. Het is aan het uitsterven, net als de mijnwerkers zelf. Totdat ik veertien ben mag ik van de Britse wet maar veertig keer per jaar optreden en daarnaast nog tien dagen tv-werk doen. En elke werkdag mag maar drie uur duren. Daarnaast moet ik les nemen, ook op tour nee. Richard, de tutor, gaat altijd mee." „Of ik nog een keus heb? Ik kan me niet eens voorstellen wat dat is: een miljoen platen verkopen! Het is fantastisch natuurlijk, maar het zegt niks. Mijn opleiding gaat voor, voor alles. Ik wil in drie vakken verder leren, waaronder Frans. En al wat ik nu meemaak is een mooi sprookje. Ik krijg Pa rijs te zien, ben met mijn moeder op audiën tie bij de paus geweest, hij heeft haar geze gend - da's belangrijk als je katholiek bent zoals wij. Als ik het met maak in de muziek, heb ik altijd mijn opleiding om op terug te vallen en al die avonturen om me later nog eens te herinneren. Dan weet ik nog hoe de paus het rozenkransje van mijn overgroot moeder zegende en mij La Cantante, het kleine sopraantje noemde. Mijn oom heeft in een band gezeten, heeft thuis zo'n prach tig dik plakboek liggen met honderden foto- tjes van een tournee door Israël die hij ooit heeft gemaakt. Het is verder nooit wat ge worden, maar die foto's maken hem iedere keer weer gelukkig als hij ernaar kijkt. John Oomkes Charlotte Church treedt binnenkort op in een aantal tv-programma's, waaronder Jos op I (op 4 maart), Laat de Leeuw (op 4 maart) en Hart van Nederland (op 5 maart). vrijdag 26 februari 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15