Van de bodem naar de top Katja schudt Jessica van zich af Michael Caine is louche talentenjager in 'Little Voice' Filmdebuut voor soapster T)7P kunst r£j\* cultuur 14 Al 35 jaar is Michael Caine een van Engelands befaamdste en best betaalde filmacteurs. Als Michael Micklewhite werd hij geboren in een Zuid-Londen- se volksbuurt. Hij werkte zich in de jaren vijftig via sjofele toneelclubjes omhoog naar achtenswaardige theaters en een filmcarrière. Zijn huidige staat van dienst omvat meer dan 70 films. In de beginjaren zestig trok hij internationale aandacht als de gebrilde geheim agent Har ry Palmer in drie spiona gethrillers naar Len Deigh- ton. Hij verwierf ïn 1967 zijn eerste Oscarnominatie voor zijn titelrol in 'Alfie' (als een schuins marcherende Cock ney die erg leek op Michael Caine zelf). Nieuwe nomina ties volgden voor 'Sleuth' (1972) en 'Educating Rita' (1983). Maar de prestigieuze trofee werd hem pas gegund in 1986 voor zijn rol in Woody Aliens 'Hannah and Her Sis ters'. Vorige maand won Mi chael Caine de Golden Globe voor zijn rol als louche 'talent scout' in Little Voice, een mu zikale tragikomedie die 18 maart in Nederlandse premiè re komt. Michael Caine merkt op dat Rav Say en hij in dezelfde straat geboren hadden kunnen zijn. En hij heeft ze maar al te goed gekend, deze theateragenten van het laagste allooi: ,.Toen ik nog heel jong was en net begon met een carrière waren zulke types het eerste waar je over struikelde. Ze lagen op de loer. De grote agenten waren niet geïnteresseerd in jou. want die wachtten tot talent zich bewezen had en vanzelf naar hen toe zou komen. Maar de kleintjes waren als hyena's die loerden op de kans zich vast te bijten in wat de leeuwen over het hoofd zouden ziénIk zie deze Rav Say als een hyena. Zo lacht hij ook; zonder humor. Maar hij is grappig, omdat hij zo mateloos afschuwelijk is." Toch wil Caine niet te hard over zijn personage oordelen: „Hij lijkt op ons allemaal in zekere zin. Ray is een totale mislukking en wanhopig. Probeer jezelf in zo'n situatie voor te stellen, op zijn leeftijd; 65 jaar, net zo oud als ik nu. Je hebt geprobeerd een bestaan op te bouwen en je weet dat het al 45 jaar niet is gelukt. Dat zou ook jou tot een volslagen andere mens maken dan je denkt dat je bent. Wellicht was ik net zo vals geworden indien ik als acteur was mislukt en nog steeds aan de kost moest komen bij een regionaal toneelgroepje. „Dit hele drama speelt zich af in een kuststadje in Noord- Engeland. Iedereen spreekt met een Noordelijk accent, met mij als uitzondering. Ik spreek met een Londens accent. Dat geeft al aan wat voor mislukking Ray is: hij is begonnen in Londen en uiteindelijk is hij terechtgekomen in het Britse equivalent van Siberië." De film Little Voice werd door regisseur Mark Herman (B rassed Off) gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Jim Cartwright. De verlopen talentenjager Ray Say hangt de versierder uit en ontdekt via het bed van visvrouw Brenda Blethyn (voor deze rol genomineerd voor een Oscar) de bijzondere gaven van de timide dochter die Little Voice wordt genoemd omdat ze zelden iets zegt. Maar ze kan fenomenaal zingen. Die rol wordt gespeeld door actrice Jane Horrocks en vormt ook volgens Michael Caine de sensatie van deze film. „Niemand anders zou dit hebben kunnen spelen. Ik kende Jane al als een ongelooflijk goed actrice. Maar ooit is ze puur uit liefhebberij gaan oefenen in het imiteren van befaamde zangeressen. Daar werd ze zo goed in dat Jim Cartwright speciaal voor haar een toneelstuk ontwierp nadat hij haar had ontmoet bij een ander stuk. Toen hebben zich twee verbazingwekkende dingen voorgedaan. Los van het feit dat Jane een groots actrice is, zijn haar 'impersonations' zo perfect dat mensen gingen denken dat ze stond te playbacken bij een grammofoonplaat. Ik heb zelfs een recensie gelezen waarin ze werd geprezen voor haar vermogen onberispelijk oedlachs, beminnelijk en gedistingeerd. Michael Caine betoont zich het volmaakte tegendeel van de vulgaire Ray Say die hij - in schreeuwerige overhemden en behangen met nepgoud - speelt in Little Voice. Ray Say probeert fortuin te maken door de exploitatie van een schichtig misdeeld meisje dat fantastisch gezongen imitaties kan geven van de grote diva's van de show business. Michael Caine en Jane Horrocks bij de uitreiking van de Britse Film Awards. foto Michael Stephens de opnamen voltooid voor 'The Cider House Rules' naar een roman van John Irving en ondei regie van Lasse Hallström. Met enige weemoed denkt de acteur toch terug aan de jaren dat hij hoofdrollen speelden in exotische epen als 'Zulu' en 'The Man Who Would Be King' en oorlogsdrama's als 'Too Late The Hero', 'The Battle Of Britain' en 'A Bridge Too Far'. „Zulke films worden bijna niet meer gemaakt. En als het toch gebeurt, komen de rollen terecht bij jongere acteurs. Maar ik zou nog wel eens hun commandant willen spelen in een gastrolletje. Ach, je weet nooit wat er nog op je af komt rollen in deze business. En dat is ook het aantrekkelijke eraan. Het mooie van ouder worden is voor een acteur dat je carrière veel interessanter wordt. Ik heb ooit acht jaar in Los Angeles gewoond en kwam terug uit heimwee. Het bleek ook niet meer nodig om in Hollywood te wonen om toch voortdurend voor Amerikaanse films gevraagd te worden. Maar het leek of de echt kleurrijke rollen pas kwamen toen ik weer terug was in Engeland. Als je jong j bent, dan speel j e de kerel die hel meisje krijgt, weer verliest en toch weer terugkrijgt. Maar he is veel mooier om de ploertige gangster te spelen in Mona Lisa, de astmatische inbreker in 'Blood Wine', de weeshuisdirecteur in 'The Cider House Rules' of deze verschrikkelijke 'loser' Ray Say in Little Voice." Pieter van Lierop 'lipsync' tè blijven. Natuurlijkis ze 'bloody lipsync': ze zingt het nota bene zelf!" „Jane oogt heel iel en breekbaar en dan komen die hoge noten van Shirley Bassev en Judy Garland uit dat frêle meisje. De eerste keer dat ze het deed voor de filmopnamen - Brenda en ik hadden een lunchpauze maar waren gebleven om dat mee te maken - sloegen we steil achterover. Het was ver-bluf fend." „En dan nog iets. Je zou je kunnen voorstellen dat Little Voice ook best kon worden verfilmd met een actnce die alleen maar playbackt. Maar het rare is dat ze dan de rechten van die hele trits grammofoonplaten hadden moeten kopen en het is krankzinnig wat voor bedragen daarvoor gevraagd worden. Een enkele zangregel van Irving Berlin kost al iets van 57.000 dollar. Alleen de rechten voor de liedjes zouden al duurder zijn geweest dan nu de hele film gekost heeft." Little Voice speelt in een oer- Brits milieu van sappelende arbeiders en derderangs varieté-artiesten. Waarschijnlijk zijn weinig filmacteurs zo vertrouwd met die omgeving als Michael Caine. Hij beweert dat zijn kennis daarover zelfs de drijvende kracht vormde van zijn carrière. „Door de alles overheersende wens nooit terug te hoeven naar waar ik vandaan kom. Simpel. Als je geboren bent op de bodem, is er geen andere weg dan omhoog. Je hebt geen andere keus. Of je moet gaan liggen en ter plekke sterven, bij wijze van spreken. Dan is het als 40 jaar voor de tv gaan zitten en kijken naar series waarvan je alle personages door en door kent. In plaats van je omhoog te vechten en het leven ontdekken. Ik ben begonnen als toneelknecht bij een klein gezelschap waar ik met moeite de kans kreeg om op het podium één zinnetje te zeggen. Vervolgens kreeg ik er twee, vier, zestien, vierendertig en op zeker moment had ik de hoofdrol." Caine beklom de maatschappelijke ladder tot op een hoogte waar hij de leden van het Britse koninklijk huis persoonlijk leerde kennen en uitgenodigd werd voor feestjes op Downing Street 10. Maar bij het eerste stukje klimmen moest hij nog dwars door de barrières heen van het klassensysteem. „Waarbij je vroeger ook nog aan je jas achteruit werd getrokken door je eigen mensen. Ik zie mezelf nog steeds als een vader uit de werkende klasse. Maar ik stuurde mijn dochters naar de universiteit en toen hoorde ik nog: 'Wie denk je wel dat je bent? Met de mensen die vroeger hun neus voor ons ophaalden, zijn we later in gesprek gekomen. En de plekken waar wij vroeger geen toegang hadden, die zijn we binnen geweest. Maar wat we hebben ontdekt is dat het er zo 'bloodv boring' was, dat we niet wisten hoe snel we weer weg moesten komen. We weten nu dat we nooit iets hebben gemist." „Vroeger kreeg je de kans niet daar achter te komen. Tegenwoordig kunnen talloze mensen die uit de werkende klasse afkomstig zijn, net zo leven als ik. Iedereen die tegenwoordig een opleiding afmaakt, verwerft vrijheid. Wie nu onbekwaam is om te stijgen op de sociale of economische ladder, zou eerst heel kritisch naar zichzelf moeten kijken." Na Little Voice heeft Caine inmiddels weer in twee andere films gespeeld. In Los Angeles en Las Vegas werd 'The Debtors opgenomen en intussen zijn ook 7\ To Trains No Planes heet de nieuwste 1V film van Jos Stelling die op het Rotter dams filmfestival in première is gegaan. En inderdaad: er komt geen trein of vliegtuig in voor. De film speelt zich praktisch in zijn ge heel af in het sombere interieur van een Am sterdams café, waar kroegbaas Henri Gar- cin de scepter zwaait. Gedurende een etmaal is te volgen wat hij heeft te stellen met zijn klandizie, bestaande uit onder meer Ellen ten Damme, Kees Prins en Peer Mascini, en met zijn bevallige dochter Katja Schuurman. Centraal in het verhaal staat stamgast Ge rard, een rol van Dirk van Dijk, die het café betreedt met de mededeling voorgoed naar Italië te gaan. Zijn aanstaande vertrek maakt echter niet de gehoopte indruk, en om toch een dag het stralend middelpunt te mogen zijn onthult Gerard dat de beroemde zanger Mario Russo zijn broer is. Een Duitse patser die ter plekke een drugs deal op poten heeft gezet en de komst van Russo zelf naar het café verstoren echter de plannen van Gerard, die na een dag obser veren van de verwikkelingen op de kroeg- vloer uiteindelijk vertrekt, maar zonder dat daar een trein of vliegtuig aan te pas komt. No Trains No Planes is vooral een sfeer schets van het leven in een café, waarin veel - doorgaans verlopen - karakters de revue passeren. Dat gebeurt echter op uiterst luchtige wijze, waardoor enige diepgang achterwege blijft. Wel resteert een aangena me film, die ter verpozing prima is te consu meren. De charme van No Trains No Planes zit hem in de aantrekkelijke cast, die zonder uitzon dering goede acteerprestaties neerzet. Op vallendste naam daarin is die van Katja Schuurman, de soapactrice die zich in haar eerste speelfilm verrassend goed staande weet te houden tussen haar meer ervaren collega's. Katja (23) vond het een hele eer om in het nieuwste werk van Stelling te mogen spe len, al was ze er in het begin wat onzeker over. „Ik vroeg me af of ik als actrice uit een ander genre wel meteen door de cast opge nomen zou worden", vertelt ze. „Maar dat Katja Schuurman als Rietje in 'No Trains No Plains'. ging juist heel goed. Het was een hartstikke leuke groep om mee te werken en ze accep teerden me meteen als actrice en als mens. Ellen ten Damme, die ik daarvoor nog niet kende, is zelfs een van mijn beste vriendin nen geworden. We zijn net nog samen op va kantie geweest." Over het eindresultaat van de film is Katja foto Felix Kalkman zeer te spreken. „Ik was heel benieuwd na tuurlijk, maar ook wel een beetje zenuw achtig", bekent de actrice. „Maar ik was echt onder de indruk van de filmIk ben ont zettend kritisch op mezelf. Vroeger kon ik me echt rot schamen als ik mezelf terugzag op het scherm. Nu is dat gelukkig wat min der. Het was heel leuk om de opnames met mij tussen de andere shots te zien, zodat je de gezichten op elkaar kon zien reageren. Dat ziet er toch weer heel anders uit dan je tijdens het filmen dacht dat het zou wor den." Het was voor Katja de eerste keer dat ze voor de filmcamera stond. Ze is natuurlijk vooral bekend als Jessica Harmsen in 'Goe de Tijden Slechte Tijden', maar speelde ook gastrolletjes in tv-series als 'Baantjer'. Toch bleek het acteren in een film minder moei lijk dan ze had gedacht. „Ik vond het van te- voren best eng om aan een speelfilm mee te doen. Maar het bleek achteraf zelfs eenvou diger dan spelen in een tv-soap. Want bij 'Goede Tijden Slechte Tijden' werken we steeds met meerdere camera's, zijn de dialo gen vaak wat minder vlot en moet er sneller worden gewerkt. Ik ben er achter gekomen dat als je onder de omstandigheden waarin een soap wordt gemaakt een goede acteer prestatie kan neerzetten, je dat in een film zeker kunt." In No Trains No Planes speelt Katja de dochter van de kroegbaas, die vooral geïn teresseerd is in het kopen van een nieuwe jurk om daarin eens flink de bloemetjes te gaan buitenzetten met een maffiatype op leeftijd. Van de stijlvolle, moderne Jessica uit 'Goede Tijden Slechte Tijden' is in de film weinig meer overgeblevenIn No Trains No Planes heeft Katja vlassig steil haar en maakt ze zonder noemenswaardige make up overwegend een vermoeide indruk. „Jessica staat natuurlijk minder ver af van de echte Katja dan Rietje, het meisje dat ik in de film speel", constateert de actrice. „Maar ik vond het wel hartstikke leuk om er eens heel anders uit te zien. Daar heb ik ook echt m'n best voor gedaan. Het aardige is dat mensen nu zien dat ik ook wel wat an ders kan dan de rol van Jessica spelen in 'Goede Tijden'. Dat ik in staat ben op een breder vlak te acteren." Met een rol in een speelfilm heeft Katja Schuurmans bijna alles gedaan wat voor een camera mogelijk is. Naast haar rol in Nederlands populairste soap presenteert ze het muziekprogramma 'So90's' voor MTV en gaat ze voor Fox tv de wereld over op zoek naar de leukste vakantielocaties. Die veelzijdigheid wil ze ook in de toekomst in haar carrière houden, zij het meer geschei den van elkaar. „Ik wil me wat meer gaan focussen op één ding", legt Katja uit. „Nu doe ik steeds zo'n beetje alles tegelijk. Momenteel ga ik me weer even concentreren op 'Goede Tijden Slechte Tijden' en daar ga ik straks weer een tijdje uit weg. Dat zeg ik gewoon ruim van tevoren, zodat ze daar rekeningmeekunnen houden in het script." Na de tijdelijke terugkeer in GTST gaat Katja eerst op reis naar Vietnam voor haar programma 'Fox tours'. Ook moet ze haar contract uitdienen voor MTV, dat hoewel ze het heel leuk vindt om te doen, niet haar grootste prioriteit heeft. En dan, zo onge veer na de zomer, is er weer tijd voor film. „Er zijn al wel plannen voor een nieuwe film waarin ik ga meespelen", vertelt Katja. „Maar daar kan ik nu nog niks over vertel len. En daarna zien we wel weer. Ik wil graag breed bezig blijven, maar vanaf nu wel aan één project tegelijk. Ik bevind me zelf gelukkig in de luxepositie dat ik het ook zo kan doen." Marc Floor vrijdag 26 februari 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14