Ir cultuur 12 13 15 16 Tijl spiegelt vele gezichten T\rwr% kunst Drie jonge dichters grijpen terug Vuistdikke biografie over W.F. Wonderkind van dertien zingt de Schilder Co Westerik geeft zich F ^^UILEt|SPIEGEI^ Volksheld van Damme 11 op de oudheid Hermans ziet het licht sterren van de hemel bloot T^UILENSPIEGEL fj| jj^UILKN&PIEGgl. UBOX GEKKU1D VMjESCHEXTKACr IILENSPIEGEL 'yiLEHSPlEGEL die met het leger van Oranje optrekt tegen de Spaanse koning Filips de Tweede en wiens vader op de brandstapel terecht is gesteld. 'De asse van Klaas klopt op mijn borst'roept Tijl bij De Coster uit. Ja. ja. het was een 'romantische periode." Het werk van De Coster, een sociaal voelende liberaal, sloeg in zijn tijd nauwelijks aan. Dat kwam volgens Janssens vooral omdat hij Tijl in het oer katholieke Vlaanderen een anti-clericale inborst gaf. Pas na De Costers dood werd Tijl herontdekt en razend populair, bijna elke maatschappelijke of politieke beweging die iets wilde betekenen ging met de romanfiguur aan de haal. Het Uilenspiegel-oeuvre werd enorm uitgebreid en in vrijwel alle wereldtalen vertaald. In het museum te Damme is Tijl in zijn vele gedaanten terug te vinden: als strijdbare proletariër, vrome Vlaming, blauwogige Nazi en tegelijkertijd als verzetsheld. Er Tijl Uilenspiegel door Amédée Lynen voor de uitgave van Charles De Coster (1913). et een grote expositie in Damme en een populair-wetenschappelijk boek zet of Tijl van een nietsnut, via een verzetsheld, in een olijke belhamel die eenieder met macht en invloed ludiek en spitsvondig in zijn hemd zet. Waar zijn Spaanse 'collega' Don Quichote door de eeuwen heen een statische figuur blijft, vertoont Tijl Uilenspiegel een ongekende vitaliteit. Wat hem als fenomeen nog interessanter maakt, is dat al het geschaaf en gevijl aan zijn karaktertje veel zegt over de tijd waarin hij 'leefde'. In het boek Uilenspiegel, de wereld op zijn kop zijn een paar hoofdstukken gewijd aan de wonderlijke metamorfoses van Uilenspiegel. Janssens: „De verhalen van Bote worden in de loop der tijd steeds aangepast. Het volksboek komt in 1570 op de Index, omdat in twee of drie verhalen over Til een pastoor voorkomt die hebzuchtig is en het houdt met de meid. Die paap wordt in latere versies daarom een heer, de scherpe kantjes van Til verdwijnen. Hij wordt steeds meer een fratsenmaker die in de achttiende eeuw in de kinderkamer belandt. Zo ontdekte ook De Coster hem. De Coster maakte op zijn beurt van Til een Vlaamse vrijheidsheld, hangt een affiche waarop Tijl jongeren oproept met de Waffejv SS aan het Oostfront te gaan vechten, een verkiezingsposter, waarop de Vlaamse Volksunie Tijl inzet in de strijd voor een onafhankelijk Vlaanderen en ook een van het rood druipende Mancistische prent waarin Tijl promoveert tot held van de klassenstrijd. Janssens: „Zoals we Tijl nü in België kennen is hij een katholieke en bewuste Vlaming, een vrijheidslievende figuur die strijdt tegen de verdrukking. Dat is het aardige, vind ik, van Uilenspiegel: hij spiegelt nog steeds zijn omgeving. Ik ben altijd enorm op mijn hoede voor clichés, maar Tijl Uilenspiegel is een beetje gekneed naar het beeld dat de Vlaming van zichzelf heeft: iemand die zoals wij dat noemen zijn plan trekt, de autoriteiten beschouwt als mensen met dikke nekken, vrijheidslievend is en graag een frisse neus haalt in het Zoniënwoud en de Ardennen. Maar met de TilUlenspiegel van Bote heeft dat vanzelfsprekend allemaal niets meer te maken. Dat Tijl Uilenspiegel nog niet begraven is, bewees de Vlaamse burgemeester De Nerd begin dit jaar, toen hij zijn politiediensten proces-verbaal liet opmaken tegen een rijkssnelweg, die volgens hem zonder vergunning was aangelegd. Als de Belgische overheid zo nodig illegaal gebouwde villaatjes van eerzame burgers wil afbreken, dan moet ze ook haar eigen illegale bouwwerken maar van de kaart vegen, brieste de burgervader. Met zijn lange baard wappex-end in de wind riep hij op de nationale televisie: „Ik wil maar zeggen dat de Vlamingen niet als een stelletje Lamme Goedzakken alles hoeven te accepteren." Janssens beaamt: „Uilenspiegel is nog springlevend. Vandaag de dag draagt hij zelfs een burgemeesterssjerp." Paul Koopman Jozef Janssens (red.): Uilenspiegel, de loereld op zijn kop - Uitgeverij Davidsfonds/Clauivaert (ISBN 9063063946) - 55,- (bf980). Tentoonstelling te Damme loopt tot 2 mei 1999: Huyse de Grote Sterre, tel 003250353319. In Damme en omgeving heeft Tijl zijn eigen plaats verworven. Vlaanderen dit jaar zijn volksheld Tijl Uilenspiegel in de verf. Dat dit rebelse ventje Vlaams bloed in de aderen heeft stromen, is echter een populair misverstand. Van origine was Tijl een Duitser, en niet één van het aangename soort. Het stadje Damme, min of meer onder de rook van toeristenval Brugge, is Tijl Uilenspiegel vandaag de dag nóg dankbaar. „In mei, toen de hagendoorn in bloei stond, werd in Damme, in Vlaanderen, Uylenspiegel geboren, de zoon van Klaas", zo begon de Brusselse journalist Charles de Coster in 1867 zijn roman 'Le l'egende d'Uylenspiegel et de Lamme Goedzak'. Hagendoorns bloeien er nauwelijks meer in Damme, maar Uilenspiegel heeft hier, in de vette Westvlaamse klei, wél blijvend wortel geschoten. 'Lamme Goedzak' heet de raderboot die toeristen vanuit Brugge via een vijf kilometer lange vaart naar het minder mondaine Damme vervoert. 'Bij Lamme Goedzak', heet ook het restaurant dat uitkijkt over het stadspleintje, "iyi Uylenspiegel' is de naam van een naastliggende nering. Verderop een restaurant met een uitheemser naam, maar dat wel Uilenspiegel en diens metgezellin Nele op het venster heeft geschilderd. En overal wordt het Uilenspiegelbier geschonken, „een donker bier van hoge gisting, met nagisting in de fles, 8 procent alcoh." De Damse middenstand zou beslist een minder bloeiend bestaan leiden als niet jaarlijks vele duizenden toeristen naar dit plaatsje zouden afreizen, op zoek naar hun volksheld, die volgens de verhalen van De Coster niets minder symboliseert dan 'de ziel van Vlaanderen'. Zijn trouwe vriendin Nele en de uit zijn broekriem gegroeide Lamme Goedzak zouden op hun beurt „het hart en de buik van moeder Vlaanderen" vertegenwoordigen. „Zij ook kunnen slapen. Maar sterven, neen!", noteert hij wat pathetisch aan het slot van zijn volksroman. Het innig verbond tussen Damme en Uilenspiegel is echter ouder dan de pennevrucht van Charles de Coster, vertelt professor Jozef Janssens, samensteller van het recent verschenen boek Uilenspiegel, de loereld op zijn kop. Janssens: „In de zeventiende eeuw heerste er al een echte Uilenspiegelcultus in Damme. De plaatselijke pastoor werd gek van de vagebonden en landlopers die in zijn kerk het graf van Uilenspiegel wilden bezoeken. Wat was het geval? In een Amsterdamse druk uit 1628 - auteur onbekend - is er al sprake van ene Uylenspiegel. Dat is een matroos die tegen de Turken vecht, aanmonstert in Oostende en via Blankenberge, Gent en Brugge in Damme terecht komt, waar hij uiteindelijk sterft. Nu Illustraties uit Uilenspiegel, de wereld op zijn kop. Tijl-prenten van Felix Timmermans werden in 1933 uitgegeven door de Compagnie Liebig. leert over de eigenaardigheden van de Amerikaanse samenleving." Botes Ulenspiegel was een wapen in het beschavingsoffensief dat destijds in de Middeleeuwse stadscultuur woedde en waarbij schrijvers en schilders vaak de ironie en omkering gebruikten om hun stichtende boodschap over te brengen. Janssens: ,,'Êin kurtzweilig lesen von Til Ulenspiegel' is een sterk moraliserend werk, waarbij de centrale les is: doe niet zoals deze schelm! Bote wilde de burgerij het kwaad in de wereld laten zien. De naam Ulenspiegel is daarom zo goed gevonden: de spiegel van de Uil. In de middeleeuwen was de Uil geen symbool van wijsheid maar juist teken van het boze. De Uil werd gezien als een vogel van de nacht, die in zijn eigen drek zit. Ook op de schilderijen van Jeroen Bosch zie je de uil als symbool van het kwade en verwerpelijke terug. En wat was er in die tijd verachtelijker dan een boerenzoon die ook nog te lui was om te werken?" Het wonderlijke van Uilenspiegel is echter, dat hij in de loop der eeuwen een karakterontwikkeling doormaakt, net als een echt mens van vlees en bloed. Tussen 1510 en 1999 verandert Til, Tyl Illustratie van Frans Masereel, 1926: Uilenspiegel en Lamme Goedzak kij ken op de duinen bij Heist naar een vissersvloot vol gewapende mannen, die zich bij de Zeeuwse Geuzen willen voegen. Tijl de Nationaal-socialist, gepubliceerd op de omslag van het gelijknamige tijdschrift, juni 1944. die leefde in de vijftiende eeuw. Wat we inmiddels van Bote weten is dat hij oerconservatief was, gehaat door de gilden die regelmatig tegen het stadbestuur in opstand kwamen, een man die zwoer bij de bestaande maatschappelijke ordening. Die was, in zijn ogen, door God gewold." De 'Til Ulenspiegel' die uit Botes ganzeveer vloeide was dan ook uit een geheel ander hout gesneden dan de Uilenspiegel die in ons collectieve geheugen gegrift staat. In de vroegste drukken (c irca 1510, Straatsburg) is Ulenspiegel een boerenzoon, geboren te Knuttlingen die bedriegt en liegt, vreet en zuipt, in de woningen waar hij komt vaak een drol achterlaat en op de muren schrijft: 'ick was hier'. Janssens vergelijkt deze kalligraferende viespeuk met de Amerikaanse animatiefiguur Bart Simpson: „Vaak een walgelijk ventje, die je wel iets van matroos Uylenspiegel zijn, concludeerde men. Zo werd de literaire figuur Uilenspiegel eigenlijk op een grafsteen tot leven gewekt. Mythischer kan het bijna niet." verzaagd en verkocht als bouwmateriaal, Maar de échte Uilenspiegel dateert van nóg eerder. Professor Jozef Janssens windt er geen doekjes om: de stamvader van de Uilenspiegel filologen, maar het dispuut is inmiddels wel beslecht: de echte schepper van de figuur Uilenspiegel was Hermann Bote, een katholieke tolschrij ver uit Braunschweig, lag er in de kerk van Damme een grafsteen van de schrijver Jacob van Maerlant, die zodanig afgesleten was, dat sommigen daar een spiegel in meenden te herkennen. Dat moest het graf De pastoor had minder waardering voor deze wederopstanding. Hij besloot de grafsteen om te draaien, teneinde van het gezeur af te zijn. Later werd de steen die Vlaanderens volksziel moet verbeelden, is een Duitser. En dan nog één van het onaangename soort. „Er is lang over gediscussieerd tussen Vlaamse en Duitse vrijdag 26 februari 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 11