DNY certificeert bedrijfsleven twjtiaste eeuw PZC Mussen en zwanen in gevecht om leven Bruid a la Klimt in bruidshuis Fiësta Geen schilderij is meer veilig voor Nederlandse dichters Slagwerkgroep Amsterdam slaat zich door culturen heen zeeland 20 Internationaal bedrijf bezit nu vestiging in Middelburg in detail ondernemend zeeland 1900-2000 Een dubbelstad met 200.000 mensen, vliegveld en dierentuin kunst cultuur woensdag 24 februari 1999 door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Negen mo biele medewerkers, l'lexibele werkplekken aan de Kinder dijk en alle certificatie- en classificatiediensten van Det Norske Veritas in de aanbie ding. Met dat pakket opende de internationale organisatie een kantoor in Middelburg als tweede certificeerder in het Zeeuwse. ..Ik ben er trots op dat ik nu een vestiging heb in mijn eigen streek", zegt Vlissinger André ter Weele. Hij leidt het Middelburgse kantoor en is daarnaast algemeen directeur van DNV Benelux. „Het aardi ge is dat ik nu aan mijn eigen marketingmanager rappor teer." De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. „We hebben de afgelopen maanden vestigingen geopend in Zeeland, Limburg en Gro ningen om regionale bedrijven te bereiken Bedrijven in de Randstad kloppen wel aan bij een organisatie in Rotterdam, regionale ondernemingen kij ken eerst rond in de eigen buurt Vanuit Middelburg zijn alle diensten van DNY be schikbaar, de certificatie naar kwaliteits- en veiligheidssche ma's als ISO en VCA classifica tie en brandstofonderzoeken door het DNV-laboratorium. DNV bemande al eerder een Zeeuws kantoor, verscholen op het terrein van Schelde Scheepsnieuwbouw in Vlissin gen. De organisatie verzorgde de classificatie, de beoordeling op veiligheid van ontwerp, bouw en prestaties van vaar tuigen. voor de roro-schepen Island Commodore en Commo dore Goodwill en de hogesnel- heidsveerboot Captain George. „We zijn betrokken bij vrijwel alle scheepvaart-nieuwbouw projecten, ook bij de toeleve rende bedrijven als de metaal sector." Vijftien jaar geleden besloeg scheepvaart nog negentig pro cent van de activiteiten van De kolencentrale van EPZ in Borssele heeft dinsdag het mi lieucertificaat iso 14001 gekre gen uit handen van milieu-ge deputeerde A Dek. Volgens Dek levert EPZ een belangrijke bijdrage aan het streven naar een schoner milieu. „Het be heersen van de milieuaspecten zit wel goed", beaamde EPZ- directeur H. van Meegen. „Maar nu begint het eigenlijk pas. We mogen het in ons ge stelde vertrouwen niet bescha men." EPZ gebruikt steeds meer biomassa voor het op wekken van energie, zoals ri ool watershb Van Meegen: „Dat is ook bedrijfs-econom- sich interessant. Duurzaam heid en rendement kunnen hand in hand gaan." De kolen centrale wordt nu ieder half jaar aan een test onderworpen om te zien of het nog recht heeft op het iso-certificaat. Vlissinger John Howard voorziet onder de artiestennaam Giovanni Hoverto niet alleen wanden van een kunstzinnige schildering, maar ook tafels of kasten. foto Ruben Oreel door Selma Osman MIDDELBURG - Een avant- gardistische bruid siert sinds kort de wand van Bruidshuis Fiësta in Middelburg. De muurschildering is gemaakt door de Vlissinger John Ho ward. die onder de artiesten naam Giovanni Hoverto een bedrijf is begonnen in interi eurdecoratie. Howard richt zich in eerste in stantie op het bedrijfsleven in Zeeland. Brabant en Zuid- Holland. „Wanden in zaken zijn meestal heel onpersoon lijk. Een muurschildering is een manier om je zaak persoon lijker te maken. Je kunt meer sfeer en nadruk geven aan dat gene wat je verkoopt. Natuur lijk is zo'n wand niet alleen de coratief, maar het is ook een aantrekkelijke sfeermaker voor de klanten." Een kleine week had Namia Creatieve Interieurs - de naam van Howards bedrijf - ervoor nodig om de 'saaie' wand om te toveren in een romantisch tafe reel van ongeveer zes bij vier meter. Howard liet zich hier voor inspireren door de Oos tenrijkse schilder Gustav Klimt (1862-1918). De bruid is - net als veel van Klimts model len - geportretteerd tegen een vlakke ondergrond met gouden ornamenten. Terracotta, groen en paars vormen de hoofdkleu ren. „Het ontwerp is een idee van de artiest, maar natuurlijk in samenspraak met de klant", legt Howard uit. „Hier wilden we de vernieuwing van de bruidsmodezaak onderstrepen en de winkel uit de traditionele sfeer halen.Maar ook liefheb bers van een exclusief interieur kunnen bij Namia Creatieve Interieurs terecht. Zo kan een salontafel of kast naar wens voorzien worden van een re productie van Monet of Van Gogh. Voorbeelden daarvan zijn te zien in een fotoboek of bij Howard thuis. De Vlissinger werkt vanuit zijn huisadres aan de Sandenburg 31. DNV in Nederland. „Nu is dat aandeel veertig procent, maar in omzet verdubbeld. We zijn enkel zoveel meer gaan doen. T weemansbedrijf Doel van de Middelburgse ves tiging zijn de ruim 1200 certifi ceerbare bedrijven in Zeeland en nog eens een honderdtal in Bergen op Zoom. „Het grootste bedrijf dat we gedaan hebben was PTT Post met 85.000 man. Het kleinste was destijds nog een tweemansbedrijf. een con tractonderwijspoot van Hoge school Zeeland. Het maakt met uit hoe groot een bedrijf is of hoe de organisatie emit ziet, als het maar een goed bedrijf is. Natuurlijk kan je een bedrijf met slechte' producten certifi ceren. Je kan Rolls Royce én Lada certificeren. Een Rollsrij- der zal zeggen dat Lada een slechte auto is. Maar voor een Ladarijder is het een prima au to, zolang hij maar rijdt. Certi ficatie is geen alomvattende heiligmaker. Certificatie is een symptoom. Als ik een bedrijf certificeer, steek ik mijn hand ervoor in het vuur dat dit be drijf doet wat het zegt te doen. Als certificatie wordt ingetrok ken of opgeschort, is dat een symptoom van verdergaande malaise." Dat komt voor met enige regelmaat: „Dat houdt het midden tussen 'algemeen' en 'sporadisch'." Ondernemerslunch DNV Zeeland presenteert zich met een ondernemerslunch op dinsdag 30 maart in hotel Arion aan de Boulevard Ban- kert in Vlissingen. Commisaris van de koningin W. T. van Gel der spreekt er over het thema Zeeland Kwaliteitsprovincie. De oud-kwaliteitsmanager van Shell Chemie R. K. Meer- waldt toetst de angst van ondernemers voor bureaucra tische starheid in kwaliteits schema's. Stichting Arduin staat als voorbeeld van een om mezwaai in management, toe gelicht door directeur P M. M. van den Beemt. Eén van de Arduinse Bedrij ven, galerie De Glazen Pui, ex poseert tijdens de bijeenkomst, die duurt van 10.30 tot 14.00 In het laatste jaar van j de twintigste eeuw J blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws- i feiten uit Zeeland. 24 FEBRUAR11960 door Theo Giele Een vliegveld ten westen van Nieuw- en St. Joosland, een dierentuin, sportstadion en een gezamenlijk zwembad en nieu we wijken met vele tienduizen den woningen, huisvesting bie dend aan uiteindelijk 200.000 inwoners. Gebroederlijk ontvouwden de Vlissingse burgemeester mr. B. Kolff en zijn Middelburgse ambtgenoot Joh. de Widt op 24 februari 1960 hun plan voor eendubbelstad. Een plan waarin de tussen beide steden in gemangelde gemeente Souburg geheel is opgenomen. Volgens het plan zouden beide steden elkaar naderen tot op een afstand van zeshonderd meter. In dat stukje niemandsland ter hoogte van het huidige Vrijburg zagen de burgemeesters - toen ook al - dé plaats om voorzie ningen te bouwen 'die door de samengebundelde krachten tot stand kunnen komen', zoals een overdekt zwembad of een groot warenhuis. Kaarten De kaarten, die Kolff en De Widt ophangen, gaven aan waar de nieuwe Middelburgers en Vlis- singers hun huis zouden vinden. Voor Middelburg-Noord en - West maakte het plan gewag van 11.095 woningen en 44.500 inwoners. Middelburg wilde de sprong over het kanaal wagen. Een wijk van 5530 woningen met 22.000 inwoners was de planning. In verband hiermee maakte burge meester De Widt al voorzichtig gewag van een tweede brug over het kanaal, naast de al bestaan de Stationsbrug. Tussen de nieuwe woonwijk ten zuiden van het kanaal en die ten westen zou een derde, zeer hoge brug moeten komen waarondersche pen kunnen passeren zonder dat dit hinder geeft voor het weg verkeer. Vlissingen voorzag nieuwbouw in Paauwenburg en Lammeren- bürg (9275 woningen, 37.000 in woners) en in Oost- en West- Souburg (9765 woningen, 39.000 inwoners). Verder zou den er in de binnensteden druk gerestaureerd en gerenoveerd moeten worden. Grenswijziging De dubbelstad zou ruimte bie den aan 200.000 mensen. Dat de gemeente Souburg ook in de plannen werd meegenomen was voor twee grote buurgemeenten vanzelfsprekend. „Moreel ach ten we ons daartoe gerechtigd", zo verklaarde burgemeester De Widt, „omdat wij bij dit struc tuurplan zijn uitgegaan van de nieuwe gemeentegrenzen, zoals die zijn voorgesteld in het be kende voor-ontwerp van de wet voor de grenswijziging op Wal cheren. Er is haast bij en daarom is het meer dan ooit gewenst dat de grenswijzigingsplannen nu snel gerealiseerd worden. Het structuurplan, hoewel het op zich geen enkele rechts kracht had, voorspelde in grote lijnen de toekomstige ontwik keling van nieuwbouw in beide gemeenten. Uitzondering vormt de wel voorziene, maar nooit gereali seerde grote woonwijk ten zui den van Oost-Souburg en die ten zuiden van de Middelburgse Stromenwijk. En op de 200.000e inwoners van de dubbelstad zal het ook nog even wachten zijn. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het maken van beeldgedichten lijkt voor dichters de laatste jaren een sport te zijn geworden. „Geen schilderij is meer veilig voor Ne derlandse dichters", betoogde Anton Korteweg dinsdagavond in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. De dichter en di recteur van het Letterkundig Museum in Den Haag gaf een le zing over literatuur en beelden de kunst. Korteweg is samensteller van enkele bloemlezingen met beeldgedichten, dus zijn onder werp lag voor de hand Zij n con clusie was dat dichters zich niet zoveel aantrekken van het schilderij dat hen inspireert. Van de honderd dichters die er tegenwoordig enigszins toe doen. hebben er vijftig één of meerdere beeldgedichten ge schreven, rekende Korteweg zijn gehoor voor. Dat is veel meer dan dertig of veertig jaar geleden. Poëten als Nijhoff, Marsman en Roland Holst hiel den zich niet met het genre be zig. Bosch, Bruegel, Seghers, Rembrandt en Vermeer blijken de favoriete schilders van Ne derlandse dichters, Frans Hals en Jan Steen helemaal met. Over De Nachtwacht is geen vers geschreven, terwijl zeven dichters zich geroepen voelden over het Joods Bruidje van Rembrandt te schrijven Korte weg constateerde het, zonder er een verklaring voor te geven. College Zijn lezing had, zoals hij zelf op merkte. het karakter van een college. Hij behandelde zeven gedichten en toonde op een dia- scherm de schilderijen die daar voor als uitgangspunt hadden gediend. Het ging zonder uit zondering om twintigste-eeuw- se gedichten over oude schilde rijen. Korteweg toonde aan hoe verschillend dichters met een schilderij kunnen omgaan P C. Boutens refereerde in 'Meisje met een dood vogeltje' slechts in twee regels aan het meisjesportret van een onbe kende Zuid-Nederlandse mees ter waarop het gedicht was ge baseerd. Rutger Kopland en Anna Enquist dichtten beiden over Jagers in de sneeuw van Pieter Bruegel, maar Enquist reageerde daarbij meer op Kop land dan op het schilderij. Jan Eijkelboom zag zichzelf in een schilderij van Aelbert Cuyp en Willem van Toom verzon een liefdesgeschiedenis tussen bij fi guren op het doek Gezicht op Delft van Johannes Vermeer. Ed Leeflang zou zijn lezer op een dwaalspoor zetten door te ver zwijgen dat het Rembrandts Zelfportret als Paulus zijn bron was en Ida Gerhardt 'vervalste' de voorstelling op een schilderij van Jan Asselijn omdat dat voor haar thematiek beter uitkwam. Kortewegs interpretaties waren interessant maar soms betwist baar. Hij volgde zeer letterlijk tekst en afbeelding. Met wat meer inlevingsvermogen had hij makkelijk tot andere conclusies over de poëzie van met name Leeflang en Gerhardt kunnen komen. ..Gerhardt suggereert dat de zwaan op het schilderij van Asselijn door mensen wordt bedreigd, terwijl alleen maar een hond is te zien", betoogde Korteweg streng. Maar de hond is doorgaans toch een trouwe metgezel van de mens, dus is het zo raar om te veronderstellen dat die nabij is al staat hij niet op het schilderij? Conclusie Het deed overigens niets af aan Kortewegs conclusie dat een dichter met een schilderij om gaat als met elk onderwerp „Hij maakt het ondergeschikt aan zijn thema's en ideeënwereld en onderwerpt het aan zijn eigen onverwisselbare persoonlijk heid als kunstenaar." Niet voor niets staat bijna nooit een af beelding bij het beeldgedicht. Het gedicht kan op eigen benen staan, het schilderij is er niet bij nodig. Wat niet wegneemt dat de lezer het er toch bij kan pak ken en de unieke kans heeft met het oog van de dichter naar diens onderwerp te kijken. Daarin onderscheidt het beeld gedicht zich van elk ander ge dicht. Theo Loevendie, in 1988. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Slagwerk groep Amsterdam gaat de ko mende maand voor het eerst met een eigen programma op tour nee door Nederland. Voor De componist en zijn inspirator hebben de Nederlandse compo nisten Jan Rokus van Roo- sendael, Jan Bus en André Douw werk geschreven dat is gebaseerd op composities van de bekende moderne componis ten Theo Loevendie, Dmitri Shostakovich, Toru Takemitsu en John Cage. Van deze vier voert de slagwerkgroep even eens werk uit. Tijdens de korte tournee wordt ook het Centrum voor Nieuwe Muziek in Middel burg aangedaan. Bij uitnodigingen aan compo nisten om muziek te schrijven, zoekt de Slagwerkgroep Am sterdam naar mensen die in vloeden uit culturen over de he le wereld een plaats weten te geven in een eigen muzikale taal. Bus, Van Roosendael en foto archief Pieter Boersma John Cage, in 1988. Douw combineren wereldmu ziek met de Westerse traditie van gecomponeerde muziek. Voor het programma De compo nist en zijn inspirator zetten zij hun werk i n een historische con text door in de muziek verwij zingen op te nemen naar werk van componisten, wier invloed ze hebben ondergaan. Van Roosendael (1960) heeft de compositie Triptiek geschreven voor drie slagwerkers. Die wordt ten gehore gebracht na het werk Timbo van Theo Loe vendie ((1930). „Theo van Loe vendie heeft mij van de Neder landse componisten het meest beïnvloed met zijn belangstel ling voor de vitale volksmuziek, voor Afrikaanse ritmes. Mid deleeuwse canontechnieken en heterefonie, en onze gezamen lijke belangstelling voor Stra vinsky en Messiaen", aldus Van Roosendael in een programma toelichting. „Zijn slagwerk compositie Timbo toont ons zijn vitale bronnen In Triptiek versmelt Van Roo sendael de polyfonie van de mo derne Westerse muziek met niet-Westerse ritmiek. Tegenpolen Jan Bus (1961) noemt zowel Shostakovich (1906-1975) als Cage (1912-1992) als zijn be langrijkste invloeden met de re den dat zij volstrekte tegenpo len zijn. Terwijl de Russische componist begin jaren vijftig nog volgens oude, beproefde vormschema's te werk ging, liet Cage vorm en klank steeds meer los. Alles werd voor hem mu ziek. Voor het concert van Slagwerk groep Amsterdam heeft Bus de compositie Second Construc tion van Cage uitgekozen en van Shostakovich de Prelude en fu ga nr 15 voor piano bewerkt voor pauken, snaartrommels en bekkens. Beide werken zijn ver want aan Bus' respectievelijke composities Nocturnal Activi ties en Slamdance. Componist (1951) André Douw heeft in Tokyo een jaar gestu deerd bij Takemitsu (1930- 1996). Hij stelt in de program matoelichting van Slagwerk groep Amsterdam: „De reden waarom ik juist met hem wilde werken was dat hij erin was ge- foto archief Wim Riemens slaagd een stijl en techniek te ontwikkelen die tegelijkertijd compact en transparant is, waarin rust en beweging naast elkaar voorkomen, en waarin een combinatie te horen is van moderne Westerse technieken en een Japanse muzikale taal. Het scheppen van een volkomen evenwichtige en acceptabele synthese tussen schijnbaar ver uit elkaar liggende stijlen ging hem moeiteloos af. Dit vermo gen maakt hem tot een van de grootste en belangrijkste com ponisten van zijn tijd." Douw is voor zijn compositie The seven samurai geïnspireerd door de gelijknamige film van regisseur Akira Kurosawa, voor wie Takemitsu veel filmmuziek heeft geschreven. Van de Japan se componist wordt Rain Tree uitgevoerd, een deel van de Wa terscape Suite uit 1981. Concert Slagwerkgroep Amster dam, zaterdag 13 maart, Klove niersdoelen Middelburg. Aanvang: 20.30 uur. Hl Anton Korteweg. GOES, Goese Lyceum (Prins van Oranje op locatie) Mussen en Zwanen II, (try-out) van Haye van der Heyden, met Hans Breetveld, Eric Corton, Frédénque Huydts en Hymke de Vries. Kos tuums van Marie Lauwers. regie van Christiaan Nortier door Willem Nijssen Vorig jaar was Mussen en Zwanen een doorslaand succes. Een vorm van komedie - 'minimal comedy' was de uit drukking - die uithaalde met messcherpe dialogen van au teur Haye van der Heyden. Na Woonboot, Goed/F out en Jaloe zieën inmiddels een gevestigd komedieschrijver. Een vervolg kon haast niet uitblijven, en Mussen en Zwanen II is - met de zelfde cast - opnieuw een spran kelende komedie met een tragi sche toets. Er worden in Mussen en Zwa nen II vier personages ten tonele gevoerd, die alle vier overdre ven types zijn, maar die toch ge noeg herkenbaars in zich mee dragen. Ze worden perfect en met verve gespeeld. Ze stappen net niet uit hun rol en nemen ook zichzelf op de hak („Ik zeg dit nou wel, maar het staat gewoon in mijn tekst. En dit ook. En dit ook. En zo kan ik nog wel uren doorgaan Toch blijven ze ge loofwaardig. Mussen en Zwanen II draait om twee stelletjes, Anna en Frede- rik en Emmy en Ger. Ze wonen in een wijk vol gelijkvormigen. Dik en Trudy en Peter en Els en vele anderen doen op de achter grond mee Als voorbeelden van hoe overspelig, hoe ongelukkig, hoe onberekenbaar, hoe egoïs tisch iederéén verder eigenlijk is. In dat wereldje van barbecues op zomeravonden is Frederik het toonbeeld van de ongevoeli ge macho-yup, Anna het model van de overgevoelige vrouw, Ger het voorbeeld van de sullige man en Emmy het prototype van de vrouw die weet wat ze wil (en dat is: een kind). Zulke tegenstrijdige figuren botsen natuurlijk fel met elkaar en gebruiken elkaar om elk hun eigen doelen te bereiken. Het gemanipuleer tussen echtelie den en het gestook tussen buren wordt schitterend uitgespeeld. In een flitsende, vloeiende woordenstroom zonder enige hulp van zelfs maar het simpel ste decor. Sterk aangezet in bot heid of venijn blijven de woor den en de situaties toch 'uit het leven gegrepen'. In dat opzicht houdt Mussen en Zwanen II een spiegel voor. Het lachwekkende beeld van onze tijd en onze rela ties is verwrongen maar scherp, komisch maar waar. Mussen en Zwanen is niet zo maar een titel. Uiteindelijk is het de bedoeling te laten zien, dat het leven de mensen ver deeld in mussen en zwanen. De mussen, dat zijn degenen die uiteindelijk 'verliezen'. De zwa nen, dat zijn degenen die uit de botsing van tegenstellingen rij ker tevoorschijn komen. En dat laatste dan gelukkig met een vette knipoog, \yant ook al laat hij Emmy indringend vragen naar de waarde van het leven, moraliseren is niet de eerste op zet van Haye van der Heyden. De grootste monden (Frederik en Emmy) bijten weliswaar in het stof, maar houden toch iets sympathieks. En de underdogs (Ger en Anna) zien hun verlangens wel ver werkelijkt, maar in bizarre om standigheden. Ger is inmiddels transseksueel, Anna zorgt voor het kindje dat Frederik bij Em my heeft verwekt. Nee, Mussen en Zwanen II is be paald geen zedenles. Het is een heerlijke, ontspannen, levens lustige en scherpzinnige kome die, waar iedereen mee kan doen wat hij wil. En dat begint in ie der geval met onbekommerd la chen. Blues uit Nederland en België in Porgy Bess door Catlijne Akkermans TERNEUZEN - Neder- land-België: 2-2... Het vooruitzicht op een moor dende strijd tegen de zui derburen? Welnee! Stich ting Bluespromotion Zws-Vlaanderen verzorgt vrijdag 2 april een 'blues- interland'-avond. Neder landse en Belgische groe pen zijn vanaf 20.00 uur te gast in Porgy Bess. Zoals het thema al deed vermoeden, staan er vier bands op het programma. De Nederlandse formatie Drippin' Honey maakte furore op bekende festi vals als Lowlands en North Sea Jazz. Het Belgi sche El Fish heeft in de buitenlucht, op Pukkel pop, het publiek mogen vermaken. The Seatsnif- fers uit Antwerpen en de Amsterdamse The Blues Factory hebben al veel aandacht van de pers ge kregen over de uitge brachte cd s. Bluespromotion is een groot aantal sponsors rijk. Ieder jaar ontvangt de stichting daarnaast nog een subsidie van de ge meente Temeuzen en de provincie. Dit jaar echter wijst het college van Ge deputeerde Staten een bijdrage af. Het program ma zou niet origineel en levendig genoeg zijn. Wanneer Bluespromotion met een duidelijke moti vatie op de proppen komt, kan het besluit nog her zien worden door de Raad voor de Cultuur. Motivatie Programmeur P. van Houcke neemt dit maar met een korrel zout. „Wij hebben zelf nog niets van de provincie gehoord, dus wachten we het eerst even af." Penningmeester H. van As weet te vertellen dat er al wel een uitgebrei dere motivatie ingediend is. „We wisten dat ze dat van ons verlangden. Nu is het wachten daarop." De subsidie is hard nodig om de programmering in stand te houden. Van As: „Anders moeten we mis schien gaan schrappen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 44