w
Ook Klok snapt
niet alle trucs
Kazan laat mensen in
een wonder geloven
Line-dancing op country-festival in Karrewiel
verscht) -=r
Jonge choreografen
brengen nieuw
dansspektakel
30
Romantiek
is een vaste
inspiratiebron
voor Stef Bos
31
Aangeklede
stoelen in
Gorinchem
33
woensdag 24 februari 1999
Kapelle heeft
veel treinen
in het klein
35
Malicks oorlog
woedt vooral
in de hoofden
van mensen
36
Hans Klok was zeventien toen hij een tip kreeg van een
wijkagent uit IJmuiden. „Die zei: niet zeggen dat je 't van
mij weet, maar er is een nieuwe nachtclub geopend in Am
sterdam en ik heb gehoord dat ze op zoek zijn naar variété
artiesten. Er is al een messenwerper. Ze hebben ook al een
rolschaatsnuminer, maar nog geen goochelaar. Als ik jou
was, zou ik maar eens gaan praten."
door Jan D. Swart
Klok: „Nu was ik vroeger een
beetje een held op sokken. Dus
in plaats dat ik er met veel lef
op afstapte, schreef ik een
brief, deed er een paar foto's
bij zodat ze zouden zien dat ik
in een smoking best goed voor
de dag kon komen en jawel, na
een paar dagen kreeg ik ant
woord. Kom maar. Mijn vader
mee natuurlijk de eerste keer,
want die vertaalde een nacht
club gelijk in hele foute boel."
„Ik was een doorsnee jongetje
met kort blond haar, dat eruit
zag als iedereen, vlees noch
vis. Niet impopulair, maar ook
niet populair. Nee, niet met
mezelf in de knoop. Gewoon
niet geïnteresseerd om vrien
den te hebben. Ik zat altijd
maar op m'n kamertje en
maakte van karton m'n trucs.
Dat is het hele verhaal. School
interesseerde me niet. Ik heb
de mavo niet afgemaakt, de
grafische school niet. Dat zag
ik allemaal niet zitten. Ik wil
de dit worden wat ik nu ben."
„Gek eigenlijk, maar dat stond
voor mij al vast toen ik negen,
tien jaar was. En het mooie van
m'n ouders heb ik altijd gevon
den dat ze erin geloofden.
Want ik was niet lui. Zelfs ver
re van dat. Ik trad op tijdens
kinderpartijtjes en op scholen.
Honderd piek hier, honderd
piek daar. Dat geld investeerde
ik vervolgens in nieuw materi
aal, waardoor ik ook gevraagd
werd bij carnavalsverenigin
gen en bedrijfsfeesten. Toen
werd het tweehonderd piek
hier en tweehonderd piek daar.
Het werd een eenmansbedrijf
je, maar dan zonder admini
stratie."
Op slot
„Ik repeteer met een slot op
m'n deur, want ik kan zoals je
zult begrijpen geen pottenkij
kers gebruiken. Zelfs m'n
moeder moet eerst kloppen.
Juist mijn moeder, zou ik bijna
zeggen. Aan m'n broer zou ik
nog wel kunnen vertellen hoe
alles werkt. Die houdt z'n
mond wel. Maar voor m'n
moeder durf ik op dat punt m'n
hand niet in het vuur te steken.
Mijn moeder is gewoon een
moeder. Die staat oneindig ver
van die showbusiness af, die
weet dan wel dat als ik op een
punt van een speer ronddraai
dat het safe is, maar tegelijker
tijd denkt ze: hij zegt dat nou
wel. Dus is ze nieuwsgierig.
Maar het is een nieuwsgierig
heid die ik niet helemaal ver
trouw, moet ik je zeggen. Ze
heeft een te groot gevoel voor
humor en een te groot enthou
siasme om iets door te willen
vertellen. En dat kunnen we
niet hebben."
„En natuurlijk zijn er trucs die
ook ik niet snap. Maar die
koop ik dan van Bill Smith in
Las Vegas. Die man heeft daar
een heel klein fabriekje voor
exclusieve afnemers. En die
moeten in onze wereld bekend
zijn, want als jij er morgen
heen vliegt en dertigduizend
gulden op tafel legt voor een
act, in de hoop dat je die mis
schien een week later voor
veertigduizend gulden aan mij
kunt verkopen, want ik zie je
al rekenen, dan maak je nul
komma nul kans. Het is een ge
sloten en beschermd circuit.
Die man heeft een geweldige
grote catalogus en als ik niet
toevallig een paar jaar geleden
daar in Las Vegas was gaan op
treden, had ik nooit iets bij
hem kunnen kopen. Hij moet
weten wie je bent en wat je re
ferenties zijn."
Variaties
„Veel acts heb ik samen met
m'n vader gemaakt. Vaak zijn
grote trucs variaties op kleine.
Als je een dobbelsteen kunt la
ten verdwijnen, kun je ook een
mens laten verdwijnen. In die
geest moet je denken. En dan
weet ik wel dat je een dobbel
steen kunt opvouwen en een
vrouw niet, maar een vrouw is
weer lenig. Het gaat in ons vak
maar om een paar principes.
Verdwijnen, verschijnen, ont
snappen, in stukjes zagen,
zweven en van A naar B ver
plaatsen. In de basis is dat alles
waar het om draait. Ik maak
het alleen spectaculairder, ik
bouw een achtergrond van een
rotsgebergte en een waterval.
Terwijl ze ook zou kunnen
zweven op een leeg toneel,
want zweven doet ze. Nie-
•Akers
tern1
het theater-
u een goede
Twee
ingei»
Dit**
cbrt»
eena^
rtaineT
nïöge"
OÖT
-ente
treden
etifteïvz,
t\\vtsloVU
Stadssc
Twee
HansKaxan®" theater.
xonw<*f spre
maa\eenge8P
mand kan met de zwaarte
kracht spotten, maar zij
zweeft. En dat heeft weer niets
met haar lenigheid te maken,
want ik kan jou ook laten zwe
ven. .Daar merk je niets van; je
hoeft alleen maar stil te liggen
En als het gebeurd is, weet je
nog niet hoe het ging."
„Dusmet andere woorden: er
zijn ook trucs die zichzelf be
veiligen. Die kan je alleen
maar onder de knie krijgen als
je zoals ik bijna twintig jaar
ervaring hebt. Soms heb ik
voor het laten verdwijnen één
seconde en in die ene seconde
moet het wel gebeuren. Dus de
mensen die zeggen: ja maar, bij
jou kan nooit iets fout gaan,
die vergeten één ding en dat is
dat de truc op zich ons niet in
gevaar brengt, maar wel de
snelheid die we erin gebracht
hebben. We moeten dus met
grote motoren draaien. En
daarom is de concurrentie ook
zo klein, want die ander heeft
altijd een achterstand van
achttien jaar."
Hans Klok, Magic live on
stage, morgen (donder
dag) in de Stadsschouw
burg van Middelburg,
20 uur.
De mond van magic-entertainer Hans Kazan maakt nogal
wat overuren. Woorden vechten niet zelden om voorrang
bij het naar buiten komen. Maar hij is heus niet altijd zo.
„Ikkan ook heel goed luisteren. Nee, echt! Als ik soms
weer eens laat thuiskom vind ik het heerlijk om met mijn
vrouw Wendy een pizza of zo te gaan eten en gewoon eens
lekker bij te praten. En vaak genoeg laat ik haar het woord
doen. En dan vraagt ze weieens: praat ik niet te veel? En
dan zeg ik: nee hoor." Kazan trekt daarbij een zeer vol
daan gezicht.
Illusionist Hans Klok: „Mensen die zeggen: bij jou kan niets fout gaan vergeten, dat de truc op zich ons niet in gevaar brengt, maar
wel de snelheid die we erin gebracht hebben."
door Herman Elzinga
Heel tevreden is Kazèn inmid
dels ook over het feit dat hij bij
RTL 4 volop bezig is met een
nieuwe serie magische shows.
„Ik wilde dat twintig jaar gele
den al, maar toen was niemand
geïnteresseerd. Maar toen ik
met de Magic Show in het the
ater optrad heb ik de bazen
van RTL een avondje uitgeno
digd en ze waren meteen om.
Kazan was toen natuurlijk wel
al een bekend gezicht op de te
levisie. Dankzij het dagelijkse
spelletje Prijzenslag, waar ge
middeld een miljoen mensen
naar keken en waarvan zo'n
achthonderd afleveringen
zouden worden gemaakt. An
dere kwisjes en spelshows
(Denksportkampioen, Let's
Have A Party) volgden, maar
scoorden toch niet zo goed.
Kazan leek ook minder en
thousiast, al zou hij het zelf
niet toegeven. Hij had zijn zin
nen gezet op een eigen show
vol met goochelen, illusies en
magic. En die kwam er. Op tv,
maar ook in het theater. Daar
is een van de bekendste magic-
entertainers van Nederland te
zien met zijn zonen Oscar en
Renzo. Die zonen hebben in
middels, samen met hun assis
tente Maria, naam gemaakt als
de illusionistengroep Magie
Unlimited en een jaar geleden
trad dit magische trio op in
Las Vegas. Zo voeren vader en
zonen hun publiek in het thea
ter mee in hun eigen wonder
lijke wereld van de illusie.
Verslindend
Kazan is een gezinsman. Maar
ook een beetje een 'loner'.
Werkt graag in zijn eentje en
zou ook niet anders willen. „Al
is het bedenken van al die
shows wel een heel karwei.
Voor het theater maak je één
show en die kun je dan verder
opbouwen. Maar het moeilijke
en verslindende van tv is dat
het iedere keer anders moet
zijn en het moet in één keer
goed zijn. Heel arbeidsinten
sief."
Hij is veel op pad. Doorzijn
theatershows, maar hij be
geeft zich enthousiast in het
schnabbelcircuit van de feest -
en personeelsavonden. Maar
opent ook winkels, introdu
ceert sprekers bij symposia
van het ministerie van onder
wijs en ga zo maar door.
,,'s Middags sta je op een wan
kele boerenkar en 's avonds
begeef je je tussen de bankdi
recteuren. De ene klus levert
vaak ook weer contacten op
voor de volgende. En die af
wisseling houdt het vak leuk.
Maar het klopt dat het soms
een wat eenzaam bestaan is.
Maar dat vind ik niet erg. Ik
zoek het zelfs een beetje op. Ik
ben graag alleen. In mijn vrije
tijd doe ik liever iets met Wen
dy dan dat we ergens heen
moeten waar een groot gezel
schap is. Daar moet ik me echt
toe zetten. Voor mijn werk leg
ik makkelijk contacten, maar
privé is dat veel moeilijker.
Dat kost me veel energie, aan
het eind van zo'n avond ben ik
dan doodop."
Minkukel
Was Hans Kazan vroeger een
jongetje dat op verjaardagen
tussen de schuifdeuren zijn
trucs uit de goocheldoos op
nietsvermoedende familiele
den uitprobeerde? Niet pre
cies. Het verhaal over hoe
Hans Kazan zijn hart ver
pandde aan het goochelen is
een anekdote van het gehalte
waar ze in Hollywood een
moord voor doen bij het ver
zinnen van een biografie voor
een nieuwe filmster. „Toen ik
een jaar of negen was werd er
bij ons in de buurt een baby ge
boren. Ik ging daar kijken en
de kraamverzorgster deed
toen een truc met een lucifer
doosje. Ik stond er helemaal
versteld van. Iedere dag deed
ze hem weer en toen ze bij dat
gezin wegging heeft ze me uit
gelegd hoe de truc werkte. Je
moet weten dat ik toen een
heel verlegen jongetje was, een
echte minkukel. Ik durfde
niets te zeggen, hoorde ner
gens bijMaar door die truc
met dat luciferdoosje kon ik
eindelijk iets wat niemand an
ders lukte en hoorde ik erbij.
Vanaf dat moment was ik ook
gefascineerd door het gooche
len."
De rest is geschiedenis. Neder
lands kampioen, eerste op het
wereldcongres voor de goo
chelkunst. Hij bespeelde de
podia in alle delen van de we
reld. Ze kennen hem inmiddels
overal, die minkukel van toen.
De legendarische Fred Kaps is
zijn grote voorbeeld. Kazan:
„De truc zelf is niet zo belang
rijk, wat telt is hoe je hem doet.
Kaps zei altijd: veel mensen
doen trucjes, maar de meesten
worden nooit een goochelaar.
Wat je doet is een illusie creë
ren, je laat mensen geloven in
een wonder."
In een tijd dat veel illusionis
ten steeds grotere shows op po
ten zetten met moderne toeters
en bellen lijkt het wel of we bij
Hans Kazan eerder terug in de
tijd gaan. „Die grote spectacu
laire shows van David Copper-
field of Siegfried Roy spre
ken mij niet zo aan. Toen hij
nog erg goed was is Paul Da
niels jarenlang een voorbeeld
voor me geweest. Die kon met
weinig puur entertainment
maken. Ik hou zelf ook meer
van klein en persoonlijk. Hoe
knap die grote shows ook in el
kaar zitten, het raakt m'n ziel
gewoon niet. Die knusse, ge
zellige, gemoedelijke sfeer wil
ik ook graag behouden. En ik
heb het gevoel dat de mensen
het ook weer gaan waarderen.
Ik kan in elk geval niet anders
en ik wil ook eigenlijk hele
maal niet veranderen."
Hans Kazan Magic Mys-
teryshow, zondag om
20.15 uur in Theater Mond-
ragon Zierikzee.
door Mariëtte Hitzert
Het festival wordt geopend
met een optreden van country-
zanger Michael Weston, die te
vens de presentatie verzorgt.
„Hij roept ook de dansers op de
vloer. Het is in de country-en
westernwereld normaal dat
mensen spontaan gaan dan
sen. Dat gebeurt onder leiding
van een persoon, die zegt wel
ke line-dance er uitgevoerd
wordt", legt De Graaf uit.
„Maar mensen kunnen ook
verzoeken indienen."
Na het optreden van Weston
staat de close-hannonygroep
Outbound op het programma.
Outbound is geformeerd rond
drie zussen: Bea en Mirjam Pot
en Anja Kuiper en zanger/ ra-
diopi'esentator Wim Pols van
het EO-programma Country
Tail. Het viertal zingt 'christi
an and positive country', over
wegend eigen werk, maar ook
bekende Amerikaanse songs.
Omdat de groep vooral 'luis
terliedjes' zingt, vindt het op
treden plaats rond etenstijd.
Daarna neemt zangeres San
dra Vanreys plaats op het po
gen, tien uur 's avonds is het
echt afgelopen. Het is ook het
enige publiek dat je op zon
dagmiddag kunt bereiken."
B B Country Festival,
zondag in bar dancing 't
Karrewiel in Koudekerke,
aanvang 15.00 uur
In bar-dancing 't Karrewiel in Koudekerke vindt zondag
het B B country-festival plaats. Het festival, met vier li
ve-acts, een barbeque en een kleding- en sieradenbeurs is
georganiseerd door André de Graaf van restaurant Beef
Beans in Vlissingen en Eric Dronkers van 't Karrewiel.
Volgens De Graaf is het de bedoeling dat het festival jaar
lijks terugkeert. „Het is een try-out. Als het aanslaat, brei
den we het verder uit, met tenten op het parkeerterrein
bijvoorbeeld."
Savannah
Zanger en presentator Michael Weston Sandra Vanreys
olievlek verspreid."
Line-dancing is typisch een
hobby voor 'de gewone man'.
„Het gaat om de gezelligheid.
Het is een echt familiegebeu
ren. De kinderen, opa en oma,
iedereen gaat mee, met een
mandje broodjes onder de
arm. Vandaar dat country- en
westem-happenings vooral 's
middags plaatsvinden. Omne-
Outbound
dium. Maar liefst zeven keer
werd ze tussen 1985 en 1995
uitgeroepen tot 'Nederlands
nummer 1 countryzangeres'.
Vanreys is uitgegroeid van
couhtry-zangeres tot all
round vöcaliste die nationaal
en internationaal optreedt en
gerégeld op televisie te zien is.
Sandra Vanreys wordt tijdens
haar optreden begeleid door
'Savannah, het 'klapstuk' van
de avond. „Daarmee ga je uit je
bol", belooft De Graaf. Savan
nah, van ooi-sprong een coun
try-band, maakt geregeld
uitstapjes naar andere mu
ziekstijlen als rock 'n roll, reg
gae, house, pop en blues.De or
ganisatoren hebben bewust
gekozen voor vier verschillen
de country-stijlen. „Maar de
muziek is afgestemd op line-
dancing. De beentjes gaan van
de vloer."
Organisator André de Graaf
besloot een country- en wes-
temfestival te organiseren
naar aanleiding
ken uit zijn klantenkring.
„Michael Weston heeft wel
eens opgetreden in het restau
rant, maar voor een festival
heb je een grotere ruimte
nodig. Zo kwam ik uit bij 't
Karrewiel." De Graaf staat
versteld van de enorme hoe
veelheid reacties die hij kreeg
op zijn initiatief. „Ik wist niet
dat er zoveel country'- en wes
ternclubs waren. Het leeft
enorm. Het line-dancing heeft
zich de laatste jaren als een