Borsele eist vervangend werk PZC Slecht weer eist slachtoffers in het verkeer Vlissingen mag hart niet verliezen Veere wil in drie jaar wegennet goed en verkeersveilig maken Kledingzaken zijn bang voor outlet zeeland woensdag 24 februari 1999 w 24 En tijdens een proefrit ontdekt u het grootste voordeel: AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL MIDDELBURG BV, Den Haag verantwoordelijk voor consequenties sluiten kerncentrale VVV's voorstander van nauwere samenwerking 24 Alleen een Citroen rijdt als een Citroen door Lukas Fransen VEERE - Ruim twaalf procent van de wegen van de gemeente Veere is van zeer slechte kwali teit. Ongeveer tien procent is slecht. Dat staat in het Wegbe- heerplan dat Veere heeft opge steld. Hierin zijn alle wegen ge ïnventariseerd die bij de gemeente in beheer en onder houd zijn en is naar de kwaliteit ervan gekeken. Een kleine zeventien procent van de wegen in Veere krijgt de kwalificatie goed. Ruim dertig procent van de wegen is redelijk en een iets kleiner gedeelte is matig. De gemeente Veere om schrijft in het beleidsprogram ma 1997-2002 het verzorgen en verbeteren van wegen, straten, pleinen, parkeerterreinen en alle overige infrastructurele voorzieningen binnen de ge meentegrenzen als een van haar belangrijkste taken. Tijdens een inspectie van de we gen in het voorjaar van 1998 bleek dat een groot deel van de wegen slecht tot zeer slecht zijn. In het Wegbeheerplan staat een plan van aanpak voor verbete ring en beheer van de gemeente- lijke wegen. Aan de hand van het plan worden ook verkeers- onveilige situaties aangepakt. Inhaalslag „We moeten een inhaalslag ma ken", zegt P.J. Wisse, afdelings hoofd civiel- en cultuurtech niek van de gemeente Veere. „Binnen drie jaar moeten alle zeer slechte stukken zijn wegge werkt. De normering 5, die staat voor zeer slecht, willen we niet meer zien in onze gemeente. Daarnaast moeten we natuur lijk het normale onderhoud van de andere wegen niet vergeten. Want wat nu slecht is, is volgend jaar zeer slecht." Het plan koppelt doelstellingen aan richtlijnen Duurzame ver keersveiligheid kan onder meer bereikt worden door waar mo gelijk 3O-kilometerzones samen met andere snelheidsremmende maatregelen in te voeren. Maar om de berijdbaarheid van de wegen te verbeteren, een andere doelstelling van het plan, moet een alternatief worden gevon den voor de verkeersdrempel. „We hebben de laatste tijd zo veel .klachten gekregen over trillingshinder in en schade aan woningen, dat we geen drem pels meer willen aanleggen", zegt Wisse. „Vooral op door gaande wegen zullen we in plaats daarvan eilandjes mid den op de weg aanleggen." Leefbaarheid Een ander doel van het plan is de leefbaarheid en sociale veilig-1 heid in de gemeente te bevorde ren. Om verkeerslawaai en tril- lingshinder te voorkomen, moet bij de reconstructie van door gaande wegen waar mogelijk asfalt worden gebruikt. Burgers moeten zich veilig op straat, kunnen voelen en daarom moe ten wegen en voetpaden, met name in de winkelgebieden, re gelmatig worden schoonge veegd en gecontroleerd. Wisse „We zijn een recreatiegemeente, dus we moeten er fatsoenlijk uitzien. Belgisch schip verliest anker BORSSELE - Een Bel gisch binnenvaartschip, de Picardie, is dinsdag aan het eind van de mid dag zijn anker verloren in de Everdingen in de Wes- terschelde nabij Borssele. Vermoedelijk is het anker 'geslipt'; spontaan geval len. Het binnenvaart schip, een tanker, was op weg naar de Sloehaven. Het bergingsvaartuig Dolfijn van de firma Van den Akker schoot te hulp. Die heeft de ankerkabel overgenomen. Onmiddellijk de anker- tros ophalen ging niet, omdat de vrees bestond dat het anker op een lei ding of een kabel lag. In dat geval zou bij het opha len grote schade ontstaan. Vandaar dat duikers van het bergingsbedrijf bij dood tijomstreeks 20 uur, de zaak onder water in specteerden. Daarbij bleek dat er geen kabels beschadigd waren en dat het anker niet op een lei ding lag. In de loop van de avond is het anker gebor gen. Veerseweg 104-106, Middelburg, tel. 0118-62 99 55. door Sheila van Doorsselaer SAS VAN GENT - Verschillende ondernemers, voornamelijk uit de kledingbranche. in de Sasse binnenstad vrezen een omzet daling na de komst van een fac tory outlet centre op het voor malige CSM-terrein. Het centrum zou niet aantrek kelijk genoeg zijn om bezoekers van de outlet de stad in te trek ken. Omwonenden zijn vooral bezorgd over de verkeersafwik keling als er op weekenddagen 2400 auto's door de stad moeten. Het bedrijfsleven, omwonenden en andere belangstellenden kre gen dinsdagavond in De Vlaan deren informatie over het facto ry outlet centre. De Sasse burgemeester J. Lonink, pro jectontwikkelaar M. Smit van het Utrechtse bureau Innovast en stedebouwkundige K Lutje- boer van Multiconcept probeer den de vragen te beantwoorden. Volgens Smit hoeven de onder nemers in de binnenstad niet bang te zijn voor verlies van in komsten. De waar die in de out let te koop is - dure merkartike len voor een lage prijs - is niet in de binnenstad te koop en zo zit ten beide centra niet in eikaars vaarwater. In de outlet komt bo vendien reclame te hangen voor winkels in de binnenstad. Bedenkingen Smit is er zeker van dat dagjes mensen nog even de binnenstad zullen gaan bekijken. Niet iede re winkelier was daar zo zeker van. Vooral Maas, van de gelijk namige kledingzaak had zware bedenkingen over de komst van de outlet. Hij was zelf naar ge lijksoortige centra in Frankrijk gaan kijken en wat hij daar zag, beviel hem allerminst. Ook Ver- meersch. eigenaar van de Inter- sportwinkel ziet de komst van de outlet met lede ogen aan. De rest kijkt voorlopig de kat uit de boom en dat geldt ook voor de meeste omwonenden. Behalve tekst en uitleg kregen de bezoekers ook dia's te zien van P. van de Lustgraaf van RE- DEMA consultance. Zij waren ook verantwoordelijk voor de bouw van onder andere het gro te winkelcentrum in Wijnegem. VLISSINGEN - De tijd lijkt rijp voor een nauwere samenwer king tussen de Zeeuwse VVV's. Tijdens een bijeenkomst van lo kale en regionale VVV's is een verrassende eensgezindheid ge constateerd. Het streven naar een bundeling van krachten komt voort uit de perikelen bij het Bureau voor Toerisme Zee land (BTZ). Er lopen nu twee trajecten om de huidige structuur van de toe ristische organisatie kritisch te bezien; Delta Nutsbedrijven gaat samen met het bestuur van het BTZ na op welk terrein er participatiemogelijkheden be staan. Voorzitter R. Soer van de organisatie van recreatieonder nemers Recron en voorzitter I. Ovaa van de Kust VW Walche ren maken een inventarisatie van de mogelijkheden om als WV's de onderlinge banden nauwer aan te halen Ovaa is na een eerste oriënte rende bespreking met represen tanten van WV's optimistisch gestemd over de kansen. „Men voelt veel voor samenwerking. Er gebeurt nu nog teveel ver snipperd". De gedachten gaan uit naar de vorming van één WV voor heel Zeeland. „Maar je kunt ook te hard van stapel lopen", meent Ovaa, die zich kan voorstellen dat Zeeland wordt opgedeeld in drie Regio WV's. Landelijk bestaat er ook een streven tot samenvoegingen. Al eerder is overeengekomen dat de 230 VW's in het land zullen worden omgevormd tot 75 Re gio WV's. Het overleg wordt op 4 maart voortgezet. Meer info www.citroen.nl 5'"*" fbnK Xun arm' ZlmenSo"° 'S l6vwS OmxnXun Cmpc I o Liqnr Pmtige en 0ruft tottw*r.w VCCittuveeAutunoat Aait toe* <vn I novmte. 1996 !m Xapnl I999 fkfOnUt t/m ..«rnienng 'Utkilcm ttxnmg en eegntuK 0/ OT rr Ml Onsumentrtirfi ml B1W. ut! kotten njktommaken tn xrwrtenngtbtfror Inct 3/oor 0/rofn AiBtfoncr en 6 fm garantie tegen corrovo wn bmnrnut Mpgmgen worWfcx/tfrn Cfrt*r>greler-ert total door Maurits Sep BORSSELE - Burgemeester J. L. M. Mandos van Borsele is boos op WD-minister A Jor- ritsma (Economische Zaken). Hij vindt het onacceptabel dat Jorritsma niet voor vervangen de werkgelegenheid wil zorgen als de kerncentrale in Borssele in 2003 dicht gaat. Mandos eist juist niets minder dan dat. „Wie a zegt, moet ook b zeggen. Het is een politiek besluit de centrale te sluiten. Dat is een goed recht van de Haagse politiek, maar dan moet zij ook de consequen ties aanvaarden." Jorritsma vindt deze redenering 'bizar', zei zij maandagavond op een verkiezingsbijeenkomst van haar partij in het hol van de leeuw, in Heinkenszand, ge meente Borsele. De Zeeuwse economie is in haar ogen sterk genoeg om het verlies van onge veer zeshonderd banen zelf op te vangen. Zij verklaarde alleen 'iets in de voorwaardenschep pende sfeer' te willen doen. „Nou. ik verwacht wel wat meer dan dat. hoor", zegt Mandos strijdlustig. „Wat ik verwacht? Directe compensatie van werk gelegenheid natuurlijk. Hoe de overheid daarvoor kan zorgen? Daar wil ik met Jorritsma over nadenken." Banen Het argument dat Zeeland zelf wel zeshonderd nieuwe banen kan vinden voor de medewer kers van de kerncentrale, vindt Mandos 'ongepast'. „Dat doet er toch helemaal niet toe. Van rij ken stelen mag dan zeker ook? Als ik met zo n redenering zou komen in mijn gemeenteraad, word ik teruggefloten, hoor." Gedeputeerde D.J P. Bruinoo- ge (PvdA economie) reageert vanaf zijn ziekbed - hij is geveld door griep - aanzienlijk minder agressief. „Maar wij hebben toch ook nooit om meer ge vraagd dan voorwaardenschep pende maatregelen? En dat is volgens Jorritsma wel be spreekbaar Ze houdt de deur nog op een kier. Wij vragen geen gesubsidieerde instelling waar zeshonderd mensen aan het werk kunnen. Wij willen dat het Rijk ons steunt bij het vinden van een werkgelegenheid in de technologische sfeer." Het bevreemdt Mandos niet dat zijn compaan in de onderhande lingen met het ministerie van Economische Zaken terughou dender is dan hijzelf. „De pro vincie is van nature ook een voorwaardenscheppend or gaan. Wij als gemeente zijn veel concreter bezig en worden door de sluiting van de kerncentrale ook veel directer getroffen. Ik ga daarom ook verder in mijn ei sen." Mandos en Bruinooge hebben vorige week nog met topambte naren van het ministerie ge sproken over compensatie van werkgelegenheid in Borssele „Dit is kennelijk het antwoord van Jorritsma. En dat heeft mij hogelijk verbaasd", zegt Man dos. EPZ Directeur H. van Meegen van EPZ - exploitant van de kern centrale - wil zich niet mengen in deze 'politieke discussie'. „Wij hoeven ook niet te zorgen voor vervangende werkgele genheid. Wij zullen eind vol gend jaar een sociaal plan op stellen en keurig overleggen met de vakbonden. We hebben daar toe nog geen stap gezet, omdat we nog steeds hopen op een her overweging van het besluit de centrale te sluiten. Dat moet dan wel voor medio 2000 gebeu ren. Eind volgend jaar moeten wij beginnen met de voorberei dingen van de sluiting." Twee Middelburgers raakten gewond bij een ongeval op de A58, na dat de bestuurder door de hevige regenval op glad wegdek de macht over het stuur kwijtraakte. foto Willem Mieras Het rondje stadshart, met als centraal punt het Bellamypark, is nog niet af of Vlissingen dreigt het Scheldeterrein al 'vol te plempen' met woon- en culturele functies, zonder naar de samenhang te kijken. foto Lex de Meester door René Schrier s-HEER ARENDSKERKE - Slecht weer heeft dinsdagmid dag in midden Zeeland ver schillende verkeersslachtoffers tot gevolg gehad. Bij 's-Heer Arendskerke vielen twee ge wonden en in de buurt van Tho- len zes. Bij een eenzijdig ongeval op de A58 zijn dinsdagmorgen twee Middelburgers gewond ge raakt Het ongeval gebeurde omstreeks 10.30 uur op de zuid- baan van de A58 ter hoogte van de afrit 36 in de buurt van 's- Heer Arendskerke. Vermoede lijk als gevolg van hevige regen-, val kreeg de bestuurder last van aquaplaning. Daardoor raakte de auto in een slip. Het voertuig kwam in een rechts naast de weg gelegen sloot terecht en raakte geheel vernield. Beide inzitten den, een man en een vrouw, zijn met lichte verwondingen naar het Oosterscheldeziekenhuis in Goes gebracht, waar ze in de loop van de dag konden vertrek ken. T raumahelikopter Omdat het er alle schijn van had dat de inzittenden van de auto bekneld zaten, rukte een kleine legertje aan hulpverleners uit. Op zeker moment was ook een traumahelikopter onderweg naar de plaats van het ongeval. Die kon echter halverwege de vlucht weer teruggestuurd wor den omdat de verwondingen van de slachtoffers meevielen. AIs een beknelling gemeld wordt bij een ongeval is er een standaardprocedure voor de hulpverleners. Daarbij staat van te voren vast wie er gealar meerd worden. Bij een botsing tussen een per sonenauto en een bedrijfsauto op de Reimerswaalseweg bij Tholen zijn dinsdagmorgen zes personen gewond geraakt. Het waren allemaal inzittenden van de personenauto. Het ongeval gebeurde omstreeks 9.00 uur. De bedrijfsauto, met achter het stuur een 34-jarige inwoner van s Gravenpolder, reed in de rich ting Tholen en is waarschijnlijk als gevolg van een harde wind stoot en een door hagel glad geworden wegdek aan het slin geren gegaan. De wagen pro beerde dit te corrigeren en kwam daarbij op de linker rij baan en in de linker berm te recht. Bij die manoeuvre raakte hij ook een tegemoetkomende per sonenauto met een 36-jarige in woner van Tholen achter het stuur. De bedrijfsauto kwam op zijn zijkant in een naast de weg gelegen watergang terecht. De bestuurder en een 20-jarige bij rijder uit Biezelinge kwamen met de schrik vrijDat gold niet voor de inzittenden van de per sonenauto, de bestuurder, diens echtgenote en vier kinderen. Ze raakten allemaal gewond en zijn met een ambulance en een auto van een voorbijganger naar het ziekenhuis van Bergen op Zoom vervoerd. Drie kinde ren moesten in het ziekenhuis worden opgenomen, de overige gewonden konden na behande ling naar huis. In verband met de hulpverle ning en het vrij maken van de rij baan is de Reimerswaalseweg gedurende twee uur afgesloten geweest voor het verkeer. De beide voertuigen moesten wor den weggesleept. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Iedere toerist die een stad bezoekt, wil het centrum zien. In het hart van de stad zoeken de meeste bewoners en bezoekers vermaak. Als Vlis singen zomaar het Scheldeter rein 'vol gaat plempen met woon- en culturele functies', is de kans te groot dat het hart uit de stad wordt weggerukt. Waak voor versnippering. Die woor den sprak C. Zijderveld, professor aan de Erasmus uni versiteit in Rotterdam, dinsdag middag in Vlissingen tijdens een werkconferentie over architec tuur en stedenbouw. Reden voor de bijeenkomst was het gewaagd vormgegeven bouwproject, de Dobberende Dozen aan de Gravestraat, dat zijn eindfase is ingegaan. Archi tecten, stedenbouwkundigen, projectontwikkelaars, deskun digen, Vlissingers en bestuur ders wilden gisteren onder lei ding van Victor Deconinck tot een manifest komen; een rich tingaanwijzer voor een op het Vlissingse lijf geschreven ste denbouwkundig toekomst beeld, waarin de bewoners zich thuis voelen. Dan moet er niet te eng gedacht worden. „Een stad heeft een smoel nodig, een kern waar een stimulans vanuit gaat", was de klare taal van Zijdeveld. „Als er te veel activiteiten uit het stads hart worden weggehaald, bloedt het hart dood." Leegloop Hij legde daarmee de directe verbinding tussen het huidige stadshart van Vlissingen en het toekomstige bouwproject, het Scheldeterrein. Die 33 hectare grond komt vrij voor bebou wing zodra de Koninklijke Schelde Groep (KSG) vanuit de binnenstad verkast naar Vlis- singen-Oost. „Hoe houdt u dan het hart kloppend?" vroeg hij aan wethouder C. de Keijzer. „Dat baart me wel eens zorgen. Want wat gebeurt er met het Bellamypark als er ook restau rantjes aan het water op het Scheldeterrein komen? De ont wikkeling van het Scheldeter rein is geen op zichzelf staand project", stelde De Keijzer. Hij vulde aan dat het hart van Vlissingen eigenlijk nog niet af is. Er wordt gewerkt aan de ont wikkeling van het rondje Wal- straat, Nieuwendijk, Oude markt, Bellamypark. „En in fei te zouden we deze omgeving, de Dobberende Dozen en het Arse naal, bij het stadshart moeten betrekken. Maar soms zeg ik een in een dolle bui weieens, laten we een nieuw hart maken en la ten we daarvoor het Scheldeter rein gebruiken." Verbeelding Vlissingen is met het KSG-ter- rein nog in de fase dat de ver beelding mag spreken. Dat er nog achterhaald mag worden wat Vlissingen met dat terrein wil. Architect Ashok Bhalotra gunt Vlissingen die tijd. „Want er zal geboetseerd moeten wor den. Daarin moet de verleiding van die bijzondere omgeving aan het water centraal worden gesteld. Als er met passie en emotie aan de visie wordt ge werkt, dan lukt dat. Zo is dat ook gebeurd met de bioscoop. Vlissingen wilde haar bioscoop behouden. Door de inzet van een paar mensen is dat gebeurd en is er een Cine City ontstaan, zoals die er nu bijligt. Er is met de juiste mensen op de juiste mo menten onderhandeld. Het eer ste ontwerp van de bioscoop was een soort vierkante doos." Uit de invulling van het mani fest bleek dat Vlissingen baat heeft bij een daadkrachtig da gelijks bestuur. Want genoteerd werd dat het bestuur zelf ideeën moet aandragen en weten welke richting het op wil met de stad. Die visie moet het bestuur uit dragen om draagvlak onder de bewoners te creëren. Daarnaast zullen burgemeester en wethou ders gezag moeten uitstralen en frequent moeten communiceren met burgers. Op architectonisch gebied werd daaraan toege voegd dat er lef getoond moet worden. Durf een creatief en kwetsbaar model te realiseren. Kortom: Maak het mooi. CITROËN 1 Saxo nu al vanaf NLG 18.990,- (EUR 8.617,29). 3 NLG 1.000,- gratis accessoires 3 of NLG 500,- kontante korting." 3 tot NLG 10.000,- gratis uitgestelde betaling. I Berlingo Multispace nu al vanaf NLG 33.190,- (EUR 15.060,97). I NLG 1.500,- gratis accessoires I of NLG 750,- kontante korting. I tot NLG 15.000,- gratis uitgestelde betaling. Xsara Coupé nu al vanaf NLG 30.990,- (EUR 14.062,65). B NLG 1.500,- gratis accessoires B of NLG 750,- kontante korting. B tot NLG 15.000,- gratis uitgestelde betaling. B Xantia nu al vanaf NLG 39.990,- (EUR 18.146,67). B NLG 2.000,- gratis accessoires B of NLG 1.000,- kontante korting. B tot NLG 20.000,- gratis uitgestelde betaling.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 24