Borsele eist vervangend werk
PZC
Slecht weer eist
slachtoffers
in het verkeer
Vlissingen mag hart niet verliezen
Veere wil in drie jaar
wegennet goed en
verkeersveilig maken
Kledingzaken zijn
bang voor outlet
zeeland woensdag 24 februari 1999 w 24
En tijdens een proefrit ontdekt u het grootste voordeel:
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL MIDDELBURG BV,
Den Haag verantwoordelijk voor consequenties sluiten kerncentrale
VVV's voorstander van
nauwere samenwerking
24
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
door Lukas Fransen
VEERE - Ruim twaalf procent
van de wegen van de gemeente
Veere is van zeer slechte kwali
teit. Ongeveer tien procent is
slecht. Dat staat in het Wegbe-
heerplan dat Veere heeft opge
steld. Hierin zijn alle wegen ge
ïnventariseerd die bij de
gemeente in beheer en onder
houd zijn en is naar de kwaliteit
ervan gekeken.
Een kleine zeventien procent
van de wegen in Veere krijgt de
kwalificatie goed. Ruim dertig
procent van de wegen is redelijk
en een iets kleiner gedeelte is
matig. De gemeente Veere om
schrijft in het beleidsprogram
ma 1997-2002 het verzorgen en
verbeteren van wegen, straten,
pleinen, parkeerterreinen en
alle overige infrastructurele
voorzieningen binnen de ge
meentegrenzen als een van haar
belangrijkste taken.
Tijdens een inspectie van de we
gen in het voorjaar van 1998
bleek dat een groot deel van de
wegen slecht tot zeer slecht zijn.
In het Wegbeheerplan staat een
plan van aanpak voor verbete
ring en beheer van de gemeente-
lijke wegen. Aan de hand van
het plan worden ook verkeers-
onveilige situaties aangepakt.
Inhaalslag
„We moeten een inhaalslag ma
ken", zegt P.J. Wisse, afdelings
hoofd civiel- en cultuurtech
niek van de gemeente Veere.
„Binnen drie jaar moeten alle
zeer slechte stukken zijn wegge
werkt. De normering 5, die staat
voor zeer slecht, willen we niet
meer zien in onze gemeente.
Daarnaast moeten we natuur
lijk het normale onderhoud van
de andere wegen niet vergeten.
Want wat nu slecht is, is volgend
jaar zeer slecht."
Het plan koppelt doelstellingen
aan richtlijnen Duurzame ver
keersveiligheid kan onder meer
bereikt worden door waar mo
gelijk 3O-kilometerzones samen
met andere snelheidsremmende
maatregelen in te voeren. Maar
om de berijdbaarheid van de
wegen te verbeteren, een andere
doelstelling van het plan, moet
een alternatief worden gevon
den voor de verkeersdrempel.
„We hebben de laatste tijd zo
veel .klachten gekregen over
trillingshinder in en schade aan
woningen, dat we geen drem
pels meer willen aanleggen",
zegt Wisse. „Vooral op door
gaande wegen zullen we in
plaats daarvan eilandjes mid
den op de weg aanleggen."
Leefbaarheid
Een ander doel van het plan is de
leefbaarheid en sociale veilig-1
heid in de gemeente te bevorde
ren. Om verkeerslawaai en tril-
lingshinder te voorkomen, moet
bij de reconstructie van door
gaande wegen waar mogelijk
asfalt worden gebruikt. Burgers
moeten zich veilig op straat,
kunnen voelen en daarom moe
ten wegen en voetpaden, met
name in de winkelgebieden, re
gelmatig worden schoonge
veegd en gecontroleerd. Wisse
„We zijn een recreatiegemeente,
dus we moeten er fatsoenlijk
uitzien.
Belgisch schip
verliest anker
BORSSELE - Een Bel
gisch binnenvaartschip,
de Picardie, is dinsdag
aan het eind van de mid
dag zijn anker verloren in
de Everdingen in de Wes-
terschelde nabij Borssele.
Vermoedelijk is het anker
'geslipt'; spontaan geval
len. Het binnenvaart
schip, een tanker, was op
weg naar de Sloehaven.
Het bergingsvaartuig
Dolfijn van de firma Van
den Akker schoot te hulp.
Die heeft de ankerkabel
overgenomen.
Onmiddellijk de anker-
tros ophalen ging niet,
omdat de vrees bestond
dat het anker op een lei
ding of een kabel lag. In
dat geval zou bij het opha
len grote schade ontstaan.
Vandaar dat duikers van
het bergingsbedrijf bij
dood tijomstreeks 20 uur,
de zaak onder water in
specteerden. Daarbij
bleek dat er geen kabels
beschadigd waren en dat
het anker niet op een lei
ding lag. In de loop van de
avond is het anker gebor
gen.
Veerseweg 104-106, Middelburg, tel. 0118-62 99 55.
door Sheila van Doorsselaer
SAS VAN GENT - Verschillende
ondernemers, voornamelijk uit
de kledingbranche. in de Sasse
binnenstad vrezen een omzet
daling na de komst van een fac
tory outlet centre op het voor
malige CSM-terrein.
Het centrum zou niet aantrek
kelijk genoeg zijn om bezoekers
van de outlet de stad in te trek
ken. Omwonenden zijn vooral
bezorgd over de verkeersafwik
keling als er op weekenddagen
2400 auto's door de stad moeten.
Het bedrijfsleven, omwonenden
en andere belangstellenden kre
gen dinsdagavond in De Vlaan
deren informatie over het facto
ry outlet centre. De Sasse
burgemeester J. Lonink, pro
jectontwikkelaar M. Smit van
het Utrechtse bureau Innovast
en stedebouwkundige K Lutje-
boer van Multiconcept probeer
den de vragen te beantwoorden.
Volgens Smit hoeven de onder
nemers in de binnenstad niet
bang te zijn voor verlies van in
komsten. De waar die in de out
let te koop is - dure merkartike
len voor een lage prijs - is niet in
de binnenstad te koop en zo zit
ten beide centra niet in eikaars
vaarwater. In de outlet komt bo
vendien reclame te hangen voor
winkels in de binnenstad.
Bedenkingen
Smit is er zeker van dat dagjes
mensen nog even de binnenstad
zullen gaan bekijken. Niet iede
re winkelier was daar zo zeker
van. Vooral Maas, van de gelijk
namige kledingzaak had zware
bedenkingen over de komst van
de outlet. Hij was zelf naar ge
lijksoortige centra in Frankrijk
gaan kijken en wat hij daar zag,
beviel hem allerminst. Ook Ver-
meersch. eigenaar van de Inter-
sportwinkel ziet de komst van
de outlet met lede ogen aan. De
rest kijkt voorlopig de kat uit de
boom en dat geldt ook voor de
meeste omwonenden.
Behalve tekst en uitleg kregen
de bezoekers ook dia's te zien
van P. van de Lustgraaf van RE-
DEMA consultance. Zij waren
ook verantwoordelijk voor de
bouw van onder andere het gro
te winkelcentrum in Wijnegem.
VLISSINGEN - De tijd lijkt rijp
voor een nauwere samenwer
king tussen de Zeeuwse VVV's.
Tijdens een bijeenkomst van lo
kale en regionale VVV's is een
verrassende eensgezindheid ge
constateerd. Het streven naar
een bundeling van krachten
komt voort uit de perikelen bij
het Bureau voor Toerisme Zee
land (BTZ).
Er lopen nu twee trajecten om
de huidige structuur van de toe
ristische organisatie kritisch te
bezien; Delta Nutsbedrijven
gaat samen met het bestuur van
het BTZ na op welk terrein er
participatiemogelijkheden be
staan. Voorzitter R. Soer van de
organisatie van recreatieonder
nemers Recron en voorzitter I.
Ovaa van de Kust VW Walche
ren maken een inventarisatie
van de mogelijkheden om als
WV's de onderlinge banden
nauwer aan te halen
Ovaa is na een eerste oriënte
rende bespreking met represen
tanten van WV's optimistisch
gestemd over de kansen. „Men
voelt veel voor samenwerking.
Er gebeurt nu nog teveel ver
snipperd".
De gedachten gaan uit naar de
vorming van één WV voor heel
Zeeland. „Maar je kunt ook te
hard van stapel lopen", meent
Ovaa, die zich kan voorstellen
dat Zeeland wordt opgedeeld in
drie Regio WV's.
Landelijk bestaat er ook een
streven tot samenvoegingen. Al
eerder is overeengekomen dat
de 230 VW's in het land zullen
worden omgevormd tot 75 Re
gio WV's.
Het overleg wordt op 4 maart
voortgezet.
Meer info www.citroen.nl
5'"*" fbnK Xun arm' ZlmenSo"° 'S l6vwS OmxnXun Cmpc I o Liqnr Pmtige en 0ruft tottw*r.w VCCittuveeAutunoat Aait toe* <vn I novmte. 1996 !m Xapnl I999 fkfOnUt t/m
..«rnienng 'Utkilcm ttxnmg en eegntuK 0/ OT rr Ml Onsumentrtirfi ml B1W. ut! kotten njktommaken tn xrwrtenngtbtfror Inct 3/oor 0/rofn AiBtfoncr en 6 fm garantie tegen corrovo wn bmnrnut Mpgmgen worWfcx/tfrn Cfrt*r>greler-ert total
door Maurits Sep
BORSSELE - Burgemeester
J. L. M. Mandos van Borsele is
boos op WD-minister A Jor-
ritsma (Economische Zaken).
Hij vindt het onacceptabel dat
Jorritsma niet voor vervangen
de werkgelegenheid wil zorgen
als de kerncentrale in Borssele
in 2003 dicht gaat. Mandos eist
juist niets minder dan dat. „Wie
a zegt, moet ook b zeggen. Het is
een politiek besluit de centrale
te sluiten. Dat is een goed recht
van de Haagse politiek, maar
dan moet zij ook de consequen
ties aanvaarden."
Jorritsma vindt deze redenering
'bizar', zei zij maandagavond op
een verkiezingsbijeenkomst
van haar partij in het hol van de
leeuw, in Heinkenszand, ge
meente Borsele. De Zeeuwse
economie is in haar ogen sterk
genoeg om het verlies van onge
veer zeshonderd banen zelf op te
vangen. Zij verklaarde alleen
'iets in de voorwaardenschep
pende sfeer' te willen doen.
„Nou. ik verwacht wel wat meer
dan dat. hoor", zegt Mandos
strijdlustig. „Wat ik verwacht?
Directe compensatie van werk
gelegenheid natuurlijk. Hoe de
overheid daarvoor kan zorgen?
Daar wil ik met Jorritsma over
nadenken."
Banen
Het argument dat Zeeland zelf
wel zeshonderd nieuwe banen
kan vinden voor de medewer
kers van de kerncentrale, vindt
Mandos 'ongepast'. „Dat doet er
toch helemaal niet toe. Van rij
ken stelen mag dan zeker ook?
Als ik met zo n redenering zou
komen in mijn gemeenteraad,
word ik teruggefloten, hoor."
Gedeputeerde D.J P. Bruinoo-
ge (PvdA economie) reageert
vanaf zijn ziekbed - hij is geveld
door griep - aanzienlijk minder
agressief. „Maar wij hebben
toch ook nooit om meer ge
vraagd dan voorwaardenschep
pende maatregelen? En dat is
volgens Jorritsma wel be
spreekbaar Ze houdt de deur
nog op een kier. Wij vragen geen
gesubsidieerde instelling waar
zeshonderd mensen aan het
werk kunnen. Wij willen dat het
Rijk ons steunt bij het vinden
van een werkgelegenheid in de
technologische sfeer."
Het bevreemdt Mandos niet dat
zijn compaan in de onderhande
lingen met het ministerie van
Economische Zaken terughou
dender is dan hijzelf. „De pro
vincie is van nature ook een
voorwaardenscheppend or
gaan. Wij als gemeente zijn veel
concreter bezig en worden door
de sluiting van de kerncentrale
ook veel directer getroffen. Ik ga
daarom ook verder in mijn ei
sen."
Mandos en Bruinooge hebben
vorige week nog met topambte
naren van het ministerie ge
sproken over compensatie van
werkgelegenheid in Borssele
„Dit is kennelijk het antwoord
van Jorritsma. En dat heeft mij
hogelijk verbaasd", zegt Man
dos.
EPZ
Directeur H. van Meegen van
EPZ - exploitant van de kern
centrale - wil zich niet mengen
in deze 'politieke discussie'.
„Wij hoeven ook niet te zorgen
voor vervangende werkgele
genheid. Wij zullen eind vol
gend jaar een sociaal plan op
stellen en keurig overleggen met
de vakbonden. We hebben daar
toe nog geen stap gezet, omdat
we nog steeds hopen op een her
overweging van het besluit de
centrale te sluiten. Dat moet
dan wel voor medio 2000 gebeu
ren. Eind volgend jaar moeten
wij beginnen met de voorberei
dingen van de sluiting."
Twee Middelburgers raakten gewond bij een ongeval op de A58, na
dat de bestuurder door de hevige regenval op glad wegdek de macht
over het stuur kwijtraakte. foto Willem Mieras
Het rondje stadshart, met als centraal punt het Bellamypark, is nog niet af of Vlissingen dreigt het Scheldeterrein al 'vol te plempen' met
woon- en culturele functies, zonder naar de samenhang te kijken. foto Lex de Meester
door René Schrier
s-HEER ARENDSKERKE -
Slecht weer heeft dinsdagmid
dag in midden Zeeland ver
schillende verkeersslachtoffers
tot gevolg gehad. Bij 's-Heer
Arendskerke vielen twee ge
wonden en in de buurt van Tho-
len zes.
Bij een eenzijdig ongeval op de
A58 zijn dinsdagmorgen twee
Middelburgers gewond ge
raakt Het ongeval gebeurde
omstreeks 10.30 uur op de zuid-
baan van de A58 ter hoogte van
de afrit 36 in de buurt van 's-
Heer Arendskerke. Vermoede
lijk als gevolg van hevige regen-,
val kreeg de bestuurder last van
aquaplaning. Daardoor raakte
de auto in een slip. Het voertuig
kwam in een rechts naast de weg
gelegen sloot terecht en raakte
geheel vernield. Beide inzitten
den, een man en een vrouw, zijn
met lichte verwondingen naar
het Oosterscheldeziekenhuis in
Goes gebracht, waar ze in de
loop van de dag konden vertrek
ken.
T raumahelikopter
Omdat het er alle schijn van had
dat de inzittenden van de auto
bekneld zaten, rukte een kleine
legertje aan hulpverleners uit.
Op zeker moment was ook een
traumahelikopter onderweg
naar de plaats van het ongeval.
Die kon echter halverwege de
vlucht weer teruggestuurd wor
den omdat de verwondingen
van de slachtoffers meevielen.
AIs een beknelling gemeld
wordt bij een ongeval is er een
standaardprocedure voor de
hulpverleners. Daarbij staat
van te voren vast wie er gealar
meerd worden.
Bij een botsing tussen een per
sonenauto en een bedrijfsauto
op de Reimerswaalseweg bij
Tholen zijn dinsdagmorgen zes
personen gewond geraakt. Het
waren allemaal inzittenden van
de personenauto. Het ongeval
gebeurde omstreeks 9.00 uur. De
bedrijfsauto, met achter het
stuur een 34-jarige inwoner van
s Gravenpolder, reed in de rich
ting Tholen en is waarschijnlijk
als gevolg van een harde wind
stoot en een door hagel glad
geworden wegdek aan het slin
geren gegaan. De wagen pro
beerde dit te corrigeren en
kwam daarbij op de linker rij
baan en in de linker berm te
recht.
Bij die manoeuvre raakte hij
ook een tegemoetkomende per
sonenauto met een 36-jarige in
woner van Tholen achter het
stuur. De bedrijfsauto kwam op
zijn zijkant in een naast de weg
gelegen watergang terecht. De
bestuurder en een 20-jarige bij
rijder uit Biezelinge kwamen
met de schrik vrijDat gold niet
voor de inzittenden van de per
sonenauto, de bestuurder, diens
echtgenote en vier kinderen. Ze
raakten allemaal gewond en
zijn met een ambulance en een
auto van een voorbijganger
naar het ziekenhuis van Bergen
op Zoom vervoerd. Drie kinde
ren moesten in het ziekenhuis
worden opgenomen, de overige
gewonden konden na behande
ling naar huis.
In verband met de hulpverle
ning en het vrij maken van de rij
baan is de Reimerswaalseweg
gedurende twee uur afgesloten
geweest voor het verkeer. De
beide voertuigen moesten wor
den weggesleept.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Iedere toerist
die een stad bezoekt, wil het
centrum zien. In het hart van de
stad zoeken de meeste bewoners
en bezoekers vermaak. Als Vlis
singen zomaar het Scheldeter
rein 'vol gaat plempen met
woon- en culturele functies', is
de kans te groot dat het hart uit
de stad wordt weggerukt. Waak
voor versnippering. Die woor
den sprak C. Zijderveld,
professor aan de Erasmus uni
versiteit in Rotterdam, dinsdag
middag in Vlissingen tijdens een
werkconferentie over architec
tuur en stedenbouw.
Reden voor de bijeenkomst was
het gewaagd vormgegeven
bouwproject, de Dobberende
Dozen aan de Gravestraat, dat
zijn eindfase is ingegaan. Archi
tecten, stedenbouwkundigen,
projectontwikkelaars, deskun
digen, Vlissingers en bestuur
ders wilden gisteren onder lei
ding van Victor Deconinck tot
een manifest komen; een rich
tingaanwijzer voor een op het
Vlissingse lijf geschreven ste
denbouwkundig toekomst
beeld, waarin de bewoners zich
thuis voelen.
Dan moet er niet te eng gedacht
worden. „Een stad heeft een
smoel nodig, een kern waar een
stimulans vanuit gaat", was de
klare taal van Zijdeveld. „Als er
te veel activiteiten uit het stads
hart worden weggehaald,
bloedt het hart dood."
Leegloop
Hij legde daarmee de directe
verbinding tussen het huidige
stadshart van Vlissingen en het
toekomstige bouwproject, het
Scheldeterrein. Die 33 hectare
grond komt vrij voor bebou
wing zodra de Koninklijke
Schelde Groep (KSG) vanuit de
binnenstad verkast naar Vlis-
singen-Oost. „Hoe houdt u dan
het hart kloppend?" vroeg hij
aan wethouder C. de Keijzer.
„Dat baart me wel eens zorgen.
Want wat gebeurt er met het
Bellamypark als er ook restau
rantjes aan het water op het
Scheldeterrein komen? De ont
wikkeling van het Scheldeter
rein is geen op zichzelf staand
project", stelde De Keijzer.
Hij vulde aan dat het hart van
Vlissingen eigenlijk nog niet af
is. Er wordt gewerkt aan de ont
wikkeling van het rondje Wal-
straat, Nieuwendijk, Oude
markt, Bellamypark. „En in fei
te zouden we deze omgeving, de
Dobberende Dozen en het Arse
naal, bij het stadshart moeten
betrekken. Maar soms zeg ik een
in een dolle bui weieens, laten
we een nieuw hart maken en la
ten we daarvoor het Scheldeter
rein gebruiken."
Verbeelding
Vlissingen is met het KSG-ter-
rein nog in de fase dat de ver
beelding mag spreken. Dat er
nog achterhaald mag worden
wat Vlissingen met dat terrein
wil. Architect Ashok Bhalotra
gunt Vlissingen die tijd. „Want
er zal geboetseerd moeten wor
den. Daarin moet de verleiding
van die bijzondere omgeving
aan het water centraal worden
gesteld. Als er met passie en
emotie aan de visie wordt ge
werkt, dan lukt dat. Zo is dat
ook gebeurd met de bioscoop.
Vlissingen wilde haar bioscoop
behouden. Door de inzet van een
paar mensen is dat gebeurd en is
er een Cine City ontstaan, zoals
die er nu bijligt. Er is met de
juiste mensen op de juiste mo
menten onderhandeld. Het eer
ste ontwerp van de bioscoop
was een soort vierkante doos."
Uit de invulling van het mani
fest bleek dat Vlissingen baat
heeft bij een daadkrachtig da
gelijks bestuur. Want genoteerd
werd dat het bestuur zelf ideeën
moet aandragen en weten welke
richting het op wil met de stad.
Die visie moet het bestuur uit
dragen om draagvlak onder de
bewoners te creëren. Daarnaast
zullen burgemeester en wethou
ders gezag moeten uitstralen en
frequent moeten communiceren
met burgers. Op architectonisch
gebied werd daaraan toege
voegd dat er lef getoond moet
worden. Durf een creatief en
kwetsbaar model te realiseren.
Kortom: Maak het mooi.
CITROËN
1 Saxo nu al vanaf NLG 18.990,-
(EUR 8.617,29).
3 NLG 1.000,- gratis accessoires
3 of NLG 500,- kontante korting."
3 tot NLG 10.000,- gratis uitgestelde betaling.
I Berlingo Multispace nu al vanaf
NLG 33.190,- (EUR 15.060,97).
I NLG 1.500,- gratis accessoires
I of NLG 750,- kontante korting.
I tot NLG 15.000,- gratis uitgestelde betaling.
Xsara Coupé nu al vanaf NLG 30.990,-
(EUR 14.062,65).
B NLG 1.500,- gratis accessoires
B of NLG 750,- kontante korting.
B tot NLG 15.000,- gratis uitgestelde betaling.
B Xantia nu al vanaf NLG 39.990,-
(EUR 18.146,67).
B NLG 2.000,- gratis accessoires
B of NLG 1.000,- kontante korting.
B tot NLG 20.000,- gratis uitgestelde
betaling.