DNV certificeert bedrijfsleven
PZC
Mussen en zwanen in gevecht om leven
Bruid a la Klimt in bruidshuis Fiësta
Geen schilderij is
meer veilig voor
Nederlandse dichters
Slagwerkgroep Amsterdam
slaat zich door culturen heen
zeeland woensdag 24 februari 1999 20
Internationaal bedrijf bezit nu vestiging in Middelburg
in detail
ondernemend zeeland
d 1
1900-2000
Een dubbelstad met
200.000 mensen,
vliegveld en dierentuin
kunst cultuur
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Negen mo
biele medewerkers, flexibele
werkplekkeu aan de Kinder
dijk en alle certificatie- en
ciassificatiediensten van Det
Norske Veritas in de aanbie
ding. Met dat pakket opende de
internationale organisatie een
kantoor in Middelburg als
tweede certificeerder in het
Zeeuwse. „Ik ben er trots op dat
ik nu een vestiging heb in mijn
eigen streek", zegt Vlissinger
André ter Weele. Hij leidt het
Middelburgse kantoor en is
daarnaast algemeen directeur
van DNV Benelux. „Het aardi
ge is dat ik nu aan mijn eigen
marketingmanager rappor
teer."
De rubriek Onderne
mend Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZCpostbus 18,
4380 AA Vlissingen. of
via fax 0118-470102.
,,We hebben de afgelopen
maanden vestigingen geopend
in Zeeland, Limburg en Gro
ningen om regionale bedrijven
te bereiken Bedrijven in de
Randstad kloppen wel aan bij
een organisatie in Rotterdam,
regionale ondernemingen kij
ken eerst rond in de eigen
buurtVanuit Middelburg zijn
alle diensten van DNV be
schikbaar. de certificatie naar
kvvaliteits- en veiligheidssche
ma's als ISO en VCA classifica
tie en brandstofonderzoeken
door het DNV-laboratorium.
DNV bemande al eerder een
Zeeuws kantoor, verscholen op
het terrein van Schelde
Scheepsnieuwbouw in Vlissin
gen. De organisatie verzorgde
de classificatie, de beoordeling
op veiligheid van ontwerp,
bouw en prestaties van vaar
tuigen. voor de roro-schepen
Island Commodore en Commo
dore Goodwill en de hogesnel-
heidsveerboot Captain George.
„We zijn betrokken bij vrijwel
alle scheepvaart-nieuwbouw
projecten, ook bij de toeleve
rende bedrijven als de metaal
sector."'
Vijftien jaar geleden besloeg
scheepvaart nog negentig pro
cent van de activiteiten van
De kolencentrale van EPZ in
Borssele heeft dinsdag het mi
lieucertificaat iso 14001 gekre
gen uit handen van milieu-ge-
deputeerde A Dek. Volgens
Dek levert EPZ een belangrijke
bijdrage aan het streven naar
een schoner milieu. „Het be
heersen van de milieuaspecten
zit wel goed", beaamde EPZ-
directeur H. van Meegen.
„Maar nu begint het eigenlijk
pas. We mogen het in ons ge-
stelde vertrouwen niet bescha
men." EPZ gebruikt steeds
meer biomassa voor het op
wekken van energie, zoals ri-
oolwaterslib. Van Meegen:
„Dat is ook bedrijfs-econom-
sich interessant Duurzaam
heid en rendement kunnen
hand in hand gaan." De kolen
centrale wordt nu ieder half
jaar aan een test onderworpen
om te zien of het nog recht heeft
op het iso-certificaat.
Vlissinger John How ard voorziet onder de artiestennaam Giovanni Hoverto niet alleen wanden van een kunstzinnige schildering,
maar ook tafels of kasten. foto Ruben Oreel
door Selma Osman
MIDDELBURG - Een avant-
gardistische bruid siert sinds
kort de wand van Bruidshuis
Fiësta in Middelburg. De
muurschildering is gemaakt
door de Vlissinger John Ho
ward, die onder de artiesten
naam Giovanni Hoverto een
bedrijf is begonnen in interi
eurdecoratie.
Howard richt zich in eerste in
stantie op het bedrijfsleven in
Zeeland. Brabant en Zuid-
Holland. „Wanden in zaken
zijn meestal heel onpersoon
lijk. Een muurschildering is
een manier om je zaak persoon
lijker te maken. Je kunt meer
sfeer en nadruk geven aan dat
gene wat je verkoopt. Natuur
lijk is zo'n wand niet alleen de
coratief, maar het is ook een
aantrekkelijke sfeermaker
voorde klanten."
Een kleine week had Narnia
Creatieve Interieurs - de naam
van Howards bedrijf - ervoor
nodig om de 'saaie' wand om te
toveren in een romantisch tafe
reel van ongeveer zes bij vier
meter. Howard liet zich hier
voor inspireren door de Oos
tenrijkse schilder Gustav
Klimt (1862-1918) De bruid is
- net als veel van Klimts model
len - geportretteerd tegen een
vlakke ondergrond met gouden
ornamenten. Terracotta, groen
en paars vormen de hoofdkleu
ren „Het ontwerp is een idee
van de artiest, maar natuurlijk
in samenspraak met de klant",
legt Howard uit. „Hier wilden
we de vernieuwing van de
bruidsmodezaak onderstrepen
en de winkel uit de traditionele
sfeer halen.Maar ook liefheb
bers van een exclusief interieur
kunnen bij Narnia Creatieve
Interieurs terecht. Zo kan een
salontafel of kast naar wens
voorzien worden van een re
productie van Monet of Van
Gogh. Voorbeelden daarvan
zijn te zien in een fotoboek of
bij Howard thuis. De Vlissinger
werkt vanuit zijn huisadres
aan de Sandenburg 31.
DNV in Nederland. „Nu is dat
aandeel veertig procent, maar
in omzet verdubbeld. We zijn
enkel zoveel meer gaan doen
T weemansbedrijf
Doel van de Middelburgse ves
tiging zijn de ruim 1200 certifi
ceerbare bedrijven in Zeeland
en nog eens een honderdtal in
Bergen op Zoom. „Het grootste
bedrijf dat we gedaan hebben
was PTT Post met 85.000 man.
Het kleinste was destijds nog
een tweemansbedrijf. een con-
tractonderwij spoot van Hoge
school Zeeland. Het maakt niet
uit hoe groot een bedrijf is of
hoe de organisatie eruit ziet, als
het maar een goed bedrijf is.
Natuurlijk kan je een bedrijf
met slechte' producten certifi
ceren. Je kan Rolls Royce én
Lada certificeren. Een Rollsrij-
der zal zeggen dat Lada een
slechte auto is. Maar voor een
Ladarijder is het een prima au
to, zolang hij maar rijdt. Certi
ficatie is geen alomvattende
heiligmaker. Certificatie is een
symptoom. Als ik een bedrijf
certificeer, steek ik mijn hand
ervoor in het vuur dat dit be
drijf doet wat het zegt te doen.
Als certificatie wordt ingetrok
ken of opgeschort, is dat een
symptoom van verdergaande
malaise." Dat komt voor met
enige regelmaat: „Dat houdt
het midden tussen 'algemeen'
en 'sporadisch'."
Ondernemerslunch
DNV Zeeland presenteert zich
met een ondernemerslunch op
dinsdag 30 maart in hotel
Arion aan de Boulevard Ban-
kert in Vlissingen. Commisans
van de komngin W. T. van Gel
der spreekt er over het thema
Zeeland Kwaliteitsprovincie.
De oud-kwaliteitsmanager
van Shell Chemie R. K. Meer-
waldt toetst de angst van
ondernemers voor bureaucra
tische starheid in kwaliteits
schema's. Stichting Arduin
staat als voorbeeld van een om
mezwaai in management, toe
gelicht door directeur P. M. M.
van den Beemt.
Eén van de Arduinse Bedrij
ven, galerie De Glazen Pui, ex
poseert tijdens de bijeenkomst,
die duurt van 10.30 tot 14.00
'«sagasg
In het laatste jaar van
de twintigste eeuw
blikt de PZC van dag tot
dag terug op nieuws
feiten uit Zeeland.
24 FEBRUAR11960
doorTheo Giele
Een vliegveld ten westen van
Nieuw- en St. Joosland, een
dierentuin, sportstadion en een
gezamenlijk zwembad en nieu
we wijken met vele tienduizen
den woningen, huisvesting bie
dend aan uiteindelijk 200.000
inwoners.
Gebroederlijk ontvouwden de
Vlissingse burgemeester mr. B.
Kolff en zijn Middelburgse
ambtgenoot Joh. de Widt op 24
februari 1960 hun plan voor
eendubbelstad.
Een plan waarin de tussen beide
steden in gemangelde gemeente
Souburg geheel is opgenomen.
Volgens het plan zouden beide
steden elkaar naderen tot op een
afstand van zeshonderd meter.
In dat stukje niemandsland ter
hoogte van het huidige Vrijburg
zagen de burgemeesters - toen
ook al - dé plaats om voorzie
ningen te bouwen 'die door de
samengebundelde krachten tot
stand kunnen komen', zoals een
overdekt zwembad of een groot
warenhuis.
Kaarten
De kaarten, die Kolff en De Widt
ophangen, gaven aan waar de
nieuwe Middelburgers en Vlis-
singers hun huis zouden vinden.
Voor Middelburg-Noord en -
West maakte het plan gewag
van 11.095 woningen en 44.500
inwoners.
Middelburg wilde de sprong
over het kanaal wagen. Een wijk
van 5530 woningen met 22.000
inwoners was de planning. In
verband hiermee maakte burge
meester De Widt al voorzichtig
gewag van een tweede brug over
het kanaal, naast de al bestaan
de Stationsbrug. Tussen de
nieuwe woonwijk ten zuideij
van het kanaal en die ten westen
zou een derde, zeer hoge brug
moeten komen waaronder sche.
pen kunnen passeren zonder dat
dit hinder geeft voor het weg
verkeer.
Vlissingen voorzag nieuwbouw
in Paauwenburg en Lammeren-
burg (9275 woningen, 37.000 in
woners) en in Oost- en West-
Souburg (9765 woningen,
39.000 inwoners). Verder zou
den er in de binnensteden druk
gerestaureerd en gerenoveerd
moeten worden.
Grenswijziging
De dubbelstad zou ruimte bie
den aan 200.000 mensen. Dat de
gemeente Souburg ook in de
plannen werd meegenomen was
voor twee grote buurgemeenten
vanzelfsprekend „Moreel ach
ten we "ons daartoe gerechtigd",
zo verklaarde burgemeester De
Widt, „omdat wij bij dit struc
tuurplan zijn uitgegaan van de
nieuwe gemeentegrenzen, zoals
die zijn voorgesteld in het be
kende voor-ontwerp van de wet
voor de grenswijziging op Wal
cheren. Er is haast bij en daarom
is het meer dan ooit gewenst dat
de grenswijzigingsplannen nu
snel gerealiseerd worden..."
Het structuurplan, hoewel het
op zich geen enkele rechts
kracht had, voorspelde in grote
lijnen de toekomstige ontwik
keling van nieuwbouw in beide
gemeenten.
Uitzondering vormt de wel
voorziene, maar nooit gereali
seerde grote woonwijk ten zui
den van Oost-Souburg en die
ten zuiden van de Middelburgse
Stromenwijk.
En op de 200.000e inwoners van
de dubbelstad zal het ook nog
even wachten zijn.
doorErnst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het maken
van beeldgedichten lijkt voor
dichters de laatste jaren een
sport te zijn geworden. „Geen
schilderij is meer veilig voor Ne
derlandse dichters", betoogde
Anton Korteweg dinsdagavond
in de Zeeuwse Bibliotheek in
Middelburg. De dichter en di
recteur van het Letterkundig
Museum in Den Haag gaf een le
zing over literatuur en beelden
de kunst.
Korteweg is samensteller van
enkele bloemlezingen met
beeldgedichten, dus zijn onder
werp lag voor de hand. Zijn con
clusie was dat dichters zich met
zoveel aantrekken van het
schilderij dat hen inspireert.
Van de honderd dichters die er
tegenwoordig enigszins toe
doen. hebben er vijftig één of
meerdere beeldgedichten ge
schreven. rekende Korteweg
zijn gehoor voor. Dat is veel
meer dan dertig of veertig jaar
geleden. Poëten als Nijhoff,
Marsman en Roland Holst hiel
den zich niet met het genre be
zig. Bosch. Bruegel, Seghers,
Rembrandt en Vermeer blijken
de favoriete schilders van Ne
derlandse dichters, Frans Hals
en Jan Steen helemaal niet.
Over De Nachtwacht is geen
vers geschreven, terwijl zeven
dichters zich geroepen voelden
over het Joods Bruidje van
Rembrandt te schrijven. Korte
weg constateerde het, zonder er
een verklaring voor te geven.
College
Zijn lezing had. zoals hij zelf op
merkte, het karakter van een
college. Hij behandelde zeven
gedichten en toonde op een dia-
scherm de schilderij en die daar
voor als uitgangspunt hadden
gediend. Het ging zonder uit
zondering om twintigste-eeuw-
se gedichten over oude schilde
rijen. Korteweg toonde aan hoe
verschillend dichters met een
schilderij kunnen omgaan.
P C. Boutens refereerde in
'Meisje met een dood vogeltje'
slechts in twee regels aan het
meisjesportret van een onbe
kende Zuid-Nederlandse mees
ter waarop het gedicht was ge
baseerd Rutger Kopland en
Anna Enquist dichtten beiden
over Jagers in de sneeuw van
Pieter Bruegel, maar Enquist
reageerde daarbij meer op Kop
land dan op het schilderij. Jan
Eijkelboom zag zichzelf in een
schilderij van Aelbert Cuyp en
Willem van Toorn verzon een
liefdesgeschiedenis tussen bijfi
guren op het doek Gezicht op
Delft van Johannes Vermeer. Ed
Leeflang zou zijn lezer op een
dwaalspoor zetten door te ver
zwijgen dat het Rembrandts
Zelfportret als Paulus zijn bron
was en Ida Gerhardt 'vervalste'
de voorstelling op een schilderij
van Jan Asselijn omdat dat voor
haar thematiek beter uitkwam.
Kortewegs interpretaties waren
interessant maar soms betwist
baar. Hij volgde zeer letterlijk
tekst en afbeelding. Met wat
meer inlevingsvermogen had hij
makkelijk tot andere conclusies
over de poëzie van met name
Leeflang en Gerhardt kunnen
komen. ..Gerhardt suggereert
dat de zwaan op het schilderij
van Asselijn door mensen wordt
bedreigd, terwijl alleen maar
een hond is te zien", betoogde
Korteweg streng. Maar de hond
is doorgaans toch een trouwe
metgezel van de mens, dus is het
zo raar om te veronderstellen
dat die nabij is al staat hij niet
op het schilderij?
Conclusie
Het deed overigens niets af aan
Kortewegs conclusie dat een
dichter met een schilderij om
gaat als met elk onderwerp:.Hij
maakt het ondergeschikt aan
zijn thema's en ideeënwereld en
onderwerpt het aan zijn eigen
onverwisselbare persoonlijk
heid als kunstenaar." Niet voor
niets staat bijna nooit een af
beelding bij het beeldgedicht.
Het gedicht kan op eigen benen
staan, het schilderij is er niet bij
nodig. Wat niet wegneemt dat
de lezer het er toch bij kan pak
ken en de unieke kans heeft met
het oog van de dichter naar
diens onderwerp te kijken.
Daarin onderscheidt het beeld
gedicht zich van elk ander ge
dicht.
Theo Loevendie, in 1988.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - De Slagwerk
groep Amsterdam gaat de ko
mende maand voor het eerst met
een eigen programma op tour
nee door Nederland. Voor De
componist en zijn inspirator
hebben de Nederlandse compo
nisten Jan Rokus van Roo-
sendael, Jan Bus en André
Douw werk geschreven dat is
gebaseerd op composities van
de bekende moderne componis
ten Theo Loevendie, Dmitri
Shostakovich, Toru Takemitsu
en John Cage. Van deze vier
voert de slagwerkgroep even
eens werk uit. Tijdens de korte
tournee wordt ook het Centrum
voor Nieuwe Muziek in Middel
burg aangedaan.
Bij uitnodigingen aan compo
nisten om muziek te schrijven,
zoekt de Slagwerkgroep Am
sterdam naar mensen die in
vloeden uit culturen over de he
le wereld een plaats weten te
geven in een eigen muzikale
taal. Bus, Van Roosendael en
foto archief Pieter Boersma John Cage, in 1988.
Douw combineren wereldmu
ziek met de Westerse traditie
van gecomponeerde muziek.
Voor het programma De compo
nist en zijn inspirator zetten zij
hun werk in een historische con
text door in de muziek verwij
zingen op te nemen naar werk
van componisten, wier invloed
ze hebben ondergaan.
Van Roosendael (1960) heeft de
compositie Triptiek geschreven
voor drie slagwerkers. Die
wordt ten gehore gebracht na
het werk Timbo van Theo Loe
vendie ((1930). „Theo van Loe
vendie heeft mij van de Neder
landse componisten het meest
beïnvloed met zijn belangstel
ling voor de vitale volksmuziek,
voor Afrikaanse ritmes. Mid
deleeuwse canontechnieken en
heterefonie, en onze gezamen
lijke belangstelling voor Stra
vinsky en Messiaen", aldus Van
Roosendael in een programma
toelichting. „Zijn slagwerk
compositie Timbo toont ons zijn
vitale bronnen."
In Triptiek versmelt Van Roo
sendael de polyfonie van de mo
derne Westerse muziek met
niet-Westerse ritmiek.
Tegenpolen
Jan Bus (1961) noemt zowel
Shostakovich (1906-1975) als
Cage (1912-1992) als zijn be
langrijkste invloeden met de re
den dat zij volstrekte tegenpo
len zijn. Terwijl de Russische
componist begin jaren vijftig
nog volgens oude, beproefde
vormschema's te werk ging, liet
Cage vorm en klank steeds meer
los. Alles werd voor hem mu
ziek.
Voor het concert van Slagwerk
groep Amsterdam heeft Bus de
compositie Second Construc
tion van Cage uitgekozen en van
Shostakovich de Prelude en fu
ga nr 15 voor piano bewerkt
voor pauken, snaartrommels en
bekkens. Beide werken zijn ver
want aan Bus' respectievelijke
composities Nocturnal Activi
ties en Slamdance.
Componist (1951) André Douw
heeft in Tokyo een jaar gestu
deerd bij Takemitsu (1930-
1996). Hij stelt in de program
matoelichting van Slagwerk
groep Amsterdam: „De reden
waarom ik juist met hem wilde
werken was dat hij erin was ge-
foto archief Wim Riemens
slaagd een stijl en techniek te
ontwikkelen die tegelijkertijd
compact en transparant is,
waarin rust en beweging naast
elkaar voorkomen, en waarin
een combinatie te horen is van
moderne Westerse technieken
en een Japanse muzikale taal.
Het scheppen van een volkomen
evenwichtige en acceptabele
synthese tussen schijnbaar ver
uit elkaar liggende stijlen ging
hem moeiteloos af. Dit vermo
gen maakt hem tot een van de
grootste en belangrijkste com
ponisten van zijn tijd."
Douw is voor zijn compositie
The seven samurai geïnspireerd
door de gelijknamige film van
regisseur Akira Kurosawa, voor
wie Takemitsu veel filmmuziek
heeft geschreven. Van de Japan
se componist wordt Rain Tree
uitgevoerd, een deel van de Wa
terscape Suite uit 1981.
Concert Slagwerkgroep Amster
dam, zaterdag 13 maart, Klove
niersdoelen Middelburg Aanvang:
20.30 uur.
Anton Korteweg.
GOES,
Goese Lyceum (Prins van
Oranje op locatie)
Mussen en Zwanen 11, (try-out) van
Haye van der Heyden, met Hans
Breetveld, Ene Corton, Frédénque
Huydts en Hymke de Vries. Kos
tuums van Marie Lauwers, regie van
Christiaan Nortier.
doorWillem Nijssen
Vorig jaar was Mussen en
Zwanen een doorslaand
succes. Een vorm van komedie -
'minimal comedy' was de uit
drukking - die uithaalde met
messcherpe dialogen van au
teur Haye van der Heyden. Na
Woonboot, Goed/F out en Jaloe
zieën inmiddels een gevestigd
komedieschrijver. Een vervolg
kon haast niet uitblijven, en
Mussen en Zwanen II is - met de
zelfde cast - opnieuw een spran
kelende komedie met een tragi
sche toets.
Er worden in Mussen en Zwa
nen II vier personages ten tonele
gevoerd, die alle vier overdre
ven types zijn, maar die toch ge
noeg herkenbaars in zich mee
dragen. Ze worden perfect en
met verve gespeeld. Ze stappen
net niet uit hun rol en nemen ook
zichzelf op de hak („Ik zeg dit
nou wel, maar het staat gewoon
in mijn tekst. En dit ook. En dit
ook. En zo kan ik nog wel uren
doorgaan Toch blijven ze ge
loofwaardig.
Mussen en Zwanen II draait om
twee stelletjes, Anna en Frede-
rik en Emmy en Ger Ze wonen
in een wijk vol gelijkvormigen.
Dik en Trudy en Peter en Els en
vele anderen doen op de achter
grond mee. Als voorbeelden van
hoe overspelig, hoe ongelukkig,
hoe onberekenbaar, hoe egoïs
tisch iederéén verder eigenlijk
is.
In dat wereldje van barbecues
op zomeravonden is Frederik
het toonbeeld van de ongevoeli
ge macho-yup, Anna het model
van de overgevoelige vrouw, Ger
het voorbeeld van de sullige
man en Emmy het prototype van
de vrouw die weet wat ze wil (en
dat is: een kind).
Zulke tegenstrijdige figuren
botsen natuurlijk fel met elkaar
en gebruiken elkaar om elk hun
eigen doelen te bereiken. Het
gemanipuleer tussen echtelie
den en het gestook tussen buren
wordt schitterend uitgespeeld.
In een flitsende, vloeiende
woordenstroom zonder enige
hulp van zelfs maar het simpel
ste decor. Sterk aangezet in bot
heid of venijn blijven de woor
den en de situaties toch 'uit het
leven gegrepen'. In dat opzicht
houdt Mussen en Zwanen II een
spiegel voor. Het lachwekkende
beeld van onze tijd en onze rela
ties is verwrongen maar scherp,
komisch maar waar.
Mussen en Zwanen is niet zo
maar een titel. Uiteindelijk is
het de bedoeling te laten zien,
dat het léven de mensen ver
deeld in mussen en zwanen. De
mussen, dat zijn degenen die
uiteindelijk 'verliezen'. De zwa
nen, dat zijn degenen die uit de
botsing van tegenstellingen rij
ker tevoorschijn komen. En dat
laatste dan gelukkig met een
vette knipoog, want ook al laat
hij Emmy indringend vragen
naar de waarde van het leven,
moraliseren is niet de eerste op
zet van Haye van der Heyden.
De grootste monden (Frederik
en Emmy) bijten weliswaar in
het stof, maar houden toch iets
sympathieks.
En de underdogs (Ger en Anna)
zien hun verlangens wel ver
werkelijkt, maar in bizarre om
standigheden. Ger is inmiddels
transseksueel, Anna zorgt voor
het kindje dat Frederik bij Em
my heeft verwekt.
Nee, Mussen en Zwanen II is be
paald geen zedenles. Het is een
heerlijke, ontspannen, levens
lustige en scherpzinnige kome
die, waar iedereen mee kan doen
wat hij wil. En dat begint in ie
der geval met onbekommerd la
chen.
Blues uit
Nederland
en België in
Porgy Bess
door Catlijne Akkermans
TERNEUZEN - Neder-
land-België: 2-2... Het
vooruitzicht op een moor
dende strijd tegen de zui
derburen? Welnee! Stich
ting Bluespromotion
Zvvs-Vlaanderen verzorgt
vrijdag 2 april een 'blues-
interland'-avond. Neder
landse en Belgische groe
pen zijn vanaf 20.00 uur te
gast in Porgy Bess.
Zoals het thema al deed
vermoeden, staan er vier
bands op het programma.
De Nederlandse formatie
Drippin' Honey maakte
furore op bekende festi
vals als Lowlands en
North Sea Jazz. Het Belgi
sche El Fish heeft in de
buitenlucht, op Pukkel
pop, het publiek mogen
vermaken The Seatsnif-
fers uit Antwerpen en de
Amsterdamse The Blues
Factory hebben al veel
aandacht van de pers ge
kregen over de uitge
brachte cd's.
Bluespromotion is een
groot aantal sponsors rijk.
Ieder jaar ontvangt de
stichting daarnaast nog
een subsidie van de ge
meente Terneuzen en de
provincie. Dit jaar echter
wijst het college van Ge
deputeerde Staten een
bijdrage af. Het program
ma zou niet origineel en
levendig genoeg zijn.
Wanneer Bluespromotion
met een duidelijke moti
vatie op de proppen komt,
kan het besluit nog her
zien worden door de Raad
voor de Cultuur.
Motivatie
Programmeur P. van
Houcke neemt dit maar
met een korrel zout. „Wij
hebben zelf nog niets van
de provincie gehoord, dus
wachten we het eerst even
af." Penningmeester H.
van As weet te vertellen
dat er al wel een uitgebrei
dere motivatie ingediend
is. „We wisten dat ze dat
van ons verlangden. Nu is
het wachten daarop." De
subsidie is hard nodig om
de programmering in
stand te houden. Van As:
„Anders moeten we mis
schien gaan schrappen."