pzc jë7 Moerdijk scheidt Holland van de rest van de wereld buitengebied Het moer bedijkt door het oog van Wim Riemens foto's Dirk-Jan Gjeltema woensdag 24 februari 1999 door Ben Qerlemans René Stevens had genoeg van de files. Hij woonde in een prachtig huis in Den Bosch, maar reed iedere dag heen en weer naar zijn werk op het industriegebied Moerdijk.Stond je bij Waalwijk, Waspik en Lage Zwaluwe in de file, heen en terug. Ik schoor mezelf, ontbeet en las de krant in de auto. Op deze manier ging mijn gezinsleven naar de maan." Toen zijn vrouw Marianne een baan kreeg aangeboden in Roosendaal, verhuisde het echtpaar naar het dorpje Moerdijk. „Niet de meest inspirerende omgeving om te wonen, maar ik zit nu dicht bij mijn werk en hou tijd voor mijn gezin over." Moerdijk als noodkeuze om te wonen. Meerdere importelingen hebben dat. Het dorpje ligt ingeklemd tussen het Hollandsch Diep, snelwegen en het gelijknamige industriegebied. Als woongemeenschap klein, als naam groot: Moerdijk. Hier is de scheiding tussen Holland en de rest van de wereld. Kom je van boven, of van onder de Moerdijk is altijd de vraag. Voor 1421, toen de Sint Elisabethsvloed Het dorp in vogelvlucht is Ellewoutsdijk. Het werd in september 1983 door Wim Riemens gefotografeerd, op een moment dat het op Deltahoogte brengen van de zeedijk in volle gang was. Nog net voor het begin van het stormseizoen was de zeewering in elk geval weer stormveilig. In de Westerschelde ligt de perszuiger Holland 24, die zand voor de dijkversterking aanvoert. Daar vlakbij het fort Ellewoutsdijk, gebouwd in de vorm van een zeshoek en in 1839 gereed gekomen. Sinds 1980 is het in bezit van Natuurmonumenten. Plannen om het fort een culturele functie te geven, ketsten onlangs af. Ellewoutsdijk zelf is in het nieuws omdat westelijk van het dorp de nieuwe Westerscheldetunnel in 2003 zal aanlanden. De daarachter gelegen Inlaag van 1887 wordt gespaard. Het dorp Ellewoutsdijk maakt sinds de herindeling van 1970 deel uit van de gemeente Borsele; daarvoor was het zelfstandig. Het is een oude ambachtsheerlijkheid in de uiterste zuidpunt van de Zak het Noordwestelijk deel van Brabant en het zuidelijk deel van Holland overstroomde behoorden het gebied tot het graafschap Sti-ijen. Met de overstroming ontstond het Hollands Diep en daarmee de natuurlijke grens tussen Noord en Zuid. Al in de 16e eeuw begon men met inpolderingen die rond 1650 gereed kwamen. De naam Moerdijk is typisch voor de ligging: 'een moer aan de dijk'. Moer is moeras, slijkerige grond, waarin veel veen voorkomt. In Zeeland en Noord-West Brabant werden ook voor 1421 grote delen van de bodem bij vloed overstroomd door zeewater, dus twee keer per dag. Die grond bevatte zondoende veel zout en was daardoor rijp voor de zout- en turfwinning. Om het werk te vergemakkelijken werden er dijkjes aangelegd, waardoor de naam van het dorpje duidelijker werd: een moer-dijk. Werkwoord: moor dicken, het Moer bedijken. Veer Het brede water van het Hollands Diep vormde voor het verkeer tussen Holland en Brabant een lelijke sta-in-de-weg. Een van Zuid-Beveland. Al in 1216 werd Ellewoutsdijk als parochie vermeld, behorend tot het dekenaat Walcheren en een dochter van Monster (een ondergelopen dorp bij Borssele). Er stond een gasthuis met een kapel, gewijd aan Sint- Laurentius en een groot kasteel, waarvan in de negentiende eeuw nog schamele resten over waren. Er was tussen 1834 en 1894 een veerverbinding met Vlissingen, West- en Oost-Zeeuws- Vlaanderen en Antwerpen. Die werd opgeheven wegens concurrentie van de lijn Hoedekenskerke-Terneuzen. Ellewoutsdijk had in oktober 1944 veel te lijden van geallieerde beschietingen, die vooraf gingen aan een landing bij Baarland. Daarbij werd naast veel huizen ook het bijzondere landgoed Zorgvliet, eigendom van de ambachtsheer, verwoest. In de tuin staat nu nog een jachtslotje en enkele geredde beelden uit de achttiende eeuw van Griekse godinnen. Er was een record-aantal veerboot zorgde altijd voor de verbinding tussen de twee landsdelen. De aanlegplaats in Holland was Strijensas, rondom de afmeerkant in Brabant inzendingen en bijna alle oplossingen waren goed. Enkele inzenders noemden Baarland, Westkapelle en Kortgene. De foto bood voldoende herkenningspunten. G. Pieterse- de Pater uit Apeldoorn geeft zelf een uitvoerige beschrijving van wat er op de foto te zien is, met inbegrip van het Zuidgors, oostelijk van het dorp. Uit de stapel zijn als winnaars getrokken: M. van Nieuwenhuijzen, Wilhelminadorp, S. Euler- Künsemüller, Driewegen en A Bouman, Oost-Souburg. Zij ontvangen een waardebon. De vraag van de nieuwe opgave luidt: Wat is de naam van het gehucht op de foto van Wim Riemens? Oplossingen kunnen tot en met uiterlijk zaterdag 27 februari worden gezonden naar: PZC Buitengebied, postbus 18, 4380 AA, Vlissingen, fax 0118- 470102, e-mail redactie@pzc.nl. Onder de inzenders van goede oplossingen worden drie waardebonnen verloot. ontwikkelde zich het dorpje Moerdijk. Het veer- en posthuis was een doorgangsplaats tussen noord en zuid en het gehucht ontwikkelde zich tot een belangrijke schakel. Het is getuige geweest van historische gebeurtenissen, waarvan de meest in het oog springende de verdrinking van Prins Johan Willem Friso in 1711 was. In later eeuwen wilde Napoleon de verbindingsweg tussen Amsterdam en Parijs verbeteren en legde een Postbaan van steen aan die in Antwerpen begon en bij het veerhuis ophield. Maar ook de moderne tijden klopten aan de deur. In 1845 eindigde de eerste spoorlijn vanuit België in het dorp. In verband met dit snellere verkeer werd over het Hollands Diep een stoombootdienst in het leven geroepen. De haven werd uitgebreid met betere laad- en losplaatsen. Een korte tijd beleefde het dorp een grote bloei; arbeiders kwamen uit alle windstreken, mede om de spoorbrug over het Hollands Diep aan te leggen, die in 1872 werd opgeleverd. Dat leidde ook een tijd van grotere stilte in. Het verkeer zou van dan afaan het dorp links laten liggen. Onder druk van het opkomende automobiel werd weliswaar de aanlegsteiger van de boten uitgebreid; maar in 1936 werd deze overbodig, omdat toen de verkeersbrug in gebruik werd genomen. Ook met de Moerdijkse visserij ging het, na een aanvankelijke bloei, uiteindelijk bergafwaarts. Het voltooien van de Deltawerken maakte een gezonde zeevisserij vrijwel onmogelik en in 1970 ging de laatste visser met pensioen. Ook de oorlog eiste zijn tol. Doordat het dorp zeer strategisch aan de bruggen lag, werd het herhaalde malen gebombardeerd en bij de bevrijding in november 1944 werd het nagenoeg van de kaart geveegd. Al met al een roerig verleden. Het dorp is klein; maar de naam is groot. Moerdijk is een begrip in de hele wereld en na een gemeentelijke herindeling tussen Fijnaart, Willemstad, Zevenbergen, Klundert en Standdaarbuiten, besloot de nieuwe gemeenteraad om de naam Moerdijk aan te nemen. Volgens burgemeeste H.W. de Duijn is dit in 1997 bewust gedaan. „Het is een herkenbare naam die goed in het gehoor ligt, algemeen bekend is." Dat het dorp zelf slechts een vlek op de kaart is, doet daar niets aan af. Heden ten dage is Moerdijk met name bekend vanwege het enorme gelijknamige industrieterrein. De ligging daarnaast heeft het leven in het doipje voorgoed veranderd en de meeste inwoners zijn, behalve in de agrarische sector, werkzaam in een van de bedrijven in dit park.Op 2600 hectare grond bevinden zich enorme haveninstallaties, chemische bedrijven en diverse andere industriën. Veel meer bedrijven uit de randstad kiezen voor een plek op het industrieterrein, omdat dit precies tussen Antwerpen en Rotterdam ligt en omdat het gebied nog niet wordt geplaagd door overtollige files. En sommigen, zoals Stevens en zijn vrouw gaan er zelfs wonen. „Maar het doip zelf. daar is weinig te beleven", aldus de ex- Boschenaar. „Er is een voetbalclub, er is carnaval en nog veel meer vormen van verenigingsleven, maar het ligt er een beetje desolaat bij. Ik zou bij wijze van spreken liever in Cannes wonen, maar ik heb bewust voor een huis hier gekozen vanwege de files. En dan; ik kon voor een appel en een ei een oude boerderij kopen; kom daar nog maar eens in de rest van Nederland om." Moerdijk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 15