RLD reed ECD twee keer in wielen
PZC
Turkije laat kans op vreedzame
oplossing voor Koerdistan liggen
PZC
Luchtvaartpolitie
deed maar wat
bij onderzoek
Duitsers debatteren over
sneller uitwijzen activisten
Koerden protesteren
rustig in Den Haag
feiten en meningen
2
Vracht ramp-Boeing had veel eerder bekend kunnen zijn
19 februari 1949
vrijdag 19 februari 1999
door Hans de Bruijn
en Dineke van der Burg
De Rijksluchtvaartdienst
(RLD) heeft tot twee keer
toe een diepgaand onderzoek
van de Economische Controle
Dienst (ECD) naar ontbreken
de gedetailleerde vrachtpapie
ren tegengehouden. Als de ECD
wel verder had mogen graven
naar die papieren, dan was de
kans groot geweest dat al in
1992 volledige duidelijkheid
was over de vracht, dus ook
over de 20.000 kilogram die tot
gisteren nog onbekend was.
Dit verklaarde H. Moes van de
ECD gisteren voor de parle
mentaire enquêtecommissie
Bijlmerramp. Op 23 oktober
1992 werd de ECD voor het
eerst benaderd door het Bureau
Vooronderzoek van de RLD,
omdat er een papiersnipper op
de rampplek was gevonden
waaruit bleek dat het vliegtuig
militaire goederen vervoerde.
De ECD kreeg de opdracht dit
te controleren en na te gaan of
het om een legale lading ging.
Via goede contacten met de
Amerikaanse douane kreeg de
ECD hierover vrij veel infor
matie.
De ECD bood later aan nog
maals van die contacten ge
bruik te maken om ook de ont
brekende vrachtdocumenten
van de twintig ton te achterha
len. maar de RLD ging hier niet
op in. ,,Het was niet nodig", zo
kreeg de ECD te horen ..Als
toen op ons verzoek was inge
gaan, hadden we in 1992 moge
lijk al alle informatie kunnen
hebben", aldus Moes.
In 1996 verzochten de RLD en
de Luchtvaartpolitie alsnog of
de ECD die vrachtpapieren bo
ven water kon halen. De ECD
stelde voor dit zowel via de
Amerikaanse douane als via El
Al en verzekeringsmaatschap
pijen te proberen, De RLD gaf
voor dit laatste traject echter
geen toestemming. „De RLD
zei ons dat El Al daar geen heil
in zag. Die zou dan ook haar
claims openbaar moeten ma
ken en dat zou men niet willen",
aldus getuige P van der Lugt,
eveneens van de ECD.
Vandaag wordt de hoogste man
van de RLD, J, Weck, verhoord.
Het ziet ernaar uit dat nu, zes
eneenhalf jaar na de crash, ein
delijk toch opheldering komt
over de 20.000 kilogram vracht.
De kans is echter klein dat er
volstrekte duidelijkheid komt
over de gevolgen van de ver
branding van de lading voor de
volksgezondheid, verklaarde
getuige J. van der Maat. Vol
gens de deskundige op gebied
van gevaarlijke stoffen is het
onmogelijk vast te stellen wat
er vrij komt aan gevaarlijke
stoffen als alle materialen in
het vliegtuig verbranden.
Van der Maat heeft nagegaan of
radioactieve stoffen en explo
sieven in het vliegtuig zaten.
Hij concludeerde op basis van
de papieren dat de lading geen
extra gevaar opleverde voor de
mensen op de rampplek.
De laatste getuige die gisteren
werd verhoord, J. Houtman van
de Dienst Luchtvaart Rijkspo
litie, kwam nog met een verras
sende mededeling. Volgens hem
hebben zich vijf of zes Israëli's
op de rampplek gemeld, met de
vraag of ze mochten rondkij
ken. De mannen waren gekleed
in driedelig grijs en hadden een
paspoort met een diplomatiek
stempel er in. Houtman liet hen
toe op het rampterrein. Hij ging
ervan uit 'dat zij informatie
wilden opdoen om dit door te
geven aan de Israëlische over
heid'. GPD
door Hans de Bruijn
en Dineke van der Burg
De Dienst Luchtvaart van de
Rijkspolitie heeft op de
avond van de Bijlmerramp
goed gefunctioneerd. Voorma
lig luitenant J. Bloemen van de
Rijkspolitie op Schiphol zei het
gisteren zonder enige twijfel in
zijn stem. Maar als de verhoren
door de parlementaire enquê
tecommissie de laatste dagen
iets hebben duidelijk gemaakt,
dan is het dat de dienst zesen
eenhalf jaar geleden een rom
meltje was.
Commissievoorzitter Meijer
vatte het zo samen: H. Dam-
veld. op 4 oktober 1992 hoofd
van de Rijkspolitie op Schip
hol,-weet zich de gebeurtenis
sen van die dagen alleen te
herinneren aan de hand van
logboeken en rapporten. Briga
dier D. Nix was die avond an
derhalf uur 'zoek' en weet zelf
niet wat hij in die tijd heeft ge
daan. De logboeken van de
dienst zijn onnauwkeurig bij
gehouden Een telefonist van
de Rijkspolitie meldt ten on
rechte dat de El Al een gevaar
lijke lading aan boord had.
Of dat van invloed is geweest op
het onderzoek naar de ramp is
niet duidelijk, maar ook toen
malig opperwachtmeester J.
Houtman vertelde de enquête
commissie gisteren 'dat het al
lemaal beter had gekund'. Hij
zei dat het optreden van de
dienst rond de ramp nooit is ge-
evalueerd. Er zijn geen lessen
uit getrokken. „We gingen na
vier, vijf weken weer gewoon
over tot de orde van de dag.Hij
noemde het raar dat de Dienst
Luchtvaart alleen ingesteld
was op vliegongelukken met
passagierstoestellen, maar niet
op vrachtvluchten.
Alle betrokkenen wijten de
slordige gang van zaken aan de
reorganisatie waar de Dienst
Luchtvaart destijds voor stond.
De Rijkspolitie zou gaan ver
dwijnen en een deel van de ta
ken op Schiphol zou worden
overgenomen door de Konink
lijke Marechaussee. Daarnaast
zou in 1993 een nieuw op te
richten 'Luchtvaartpolitie'
ontstaan, een afdeling van het
even nieuwe Korps Landelijke
Politie Diensten (KLPD).
Nauwelijks
De Rijkspolitie zat midden in
die reorganisatie toen de Bijl
merramp zich voordeed. De
toenmalige commandant, ko
lonel Maurer, bemoeide zich
volgens alle getuigen nauwe
lijks meer met de dagelijkse
dienst. Op de avond van de
ramp was hij wel even aanwe
zig, maar trad niet op. Dat liet
hij over aan zijn plaatsvervan
ger J. Pinckaars. Maar die moet
weinig indruk hebben ge
maakt. „Ik zou niet eens weten
hoe hij eruit ziet", zei opper
wachtmeester Houtman giste
ren, terwijl het toch om een
slechts enkele tientallen men
sen sterke afdeling ging.
„Ik weet met wie die avond de
leiding had, formeel noch feite
lijk", aldus Houtman. Luite
nant Bloemen gaf woensdag al
toe 'verschil van inzicht' met
Maurer te hebben over de toe
komst van de dienst. Sommige
leden van de Dienst Luchtvaart
van de Rijkspolitie voelden er
niets voor om over te gaan naar
de nieuwe Luchtvaartpolitie.
Vanaf 1 april rapporteert de
Luchtvaartpolitie bij ongeval
len niet meer aan de Rij kslucht-
vaartdienst. Er komt dan een
nieuwe Transport Ongevallen
Raad, die ongelukken zal gaan
onderzoeken onafhankelijk
gaat opereren van de RLD. Di
verse getuigen gaven de afgelo
pen weken aan dat dan veel van
de problemen die rond de af
handeling van de Bijlmerramp
zijn ontstaan tot het verleden
moeten behoren. GPD
zie ook pagina 3
Lading ramp-Boeing
Adjunct-directeur Van der Maat van Dangerous Goods Manage
ment legt de eed af voor de parlementaire enquêtecommissie.
foto Raymond Rutting/ANP
Rechercheur Moes van de Economische Controle Dienst: „Er is
sinds 1992 veel tijd verloren gegaan."
foto Raymond Rutting/ANP
Een greep uit de verklaringen van
getuigen die gisteren werden ge
hoord over de Bijlmerramp door de
parlementaire enquêtecommissie.
J. van der Maat, deskundige gevaarlij
ke stoffen DGM:
„Ik heb die zondag geconcludeerd dat
de stoffen aan boord geen extra gevaar
konden opleveren voor de blussers. Op
maandag heb ik vastgesteld dat er
geen relatie was tussen gevaarlijke
stoffen aan boord en de oorzaak van de
ramp Er was geen gevaar voor de
rampenbestrijding.
„Het vliegtuig bevatte geen explosie-
ven. In elk vliegtuig is veel kunststof
verwerkt, ook in de niet-gevaarlijke
lading. Het is algemeen bekend dat
kunststoffen in een brand giftige gas
sen kunnen opleveren. Hetzelfde geldt
voor elektronica. De verbranding
daarvan kan de vreemde kleuren in
het vuur hebben veroorzaakt die veel
mensen hebben gezien."
„DMMP (grondstof voor het gifgas
Sarin) is een brandbare vloeistof, zon
der verdere gevaarlijke eigenschap
pen. Maar ik weet niet wat gebeurt als
het verbrandt. Het is volgens de
ICAO-regels niet giftig."
„Ik heb El Al tussen 1983 enl988, toen
ik bij de Rijksverkeersinspectie werk
te. regelmatig gecontroleerd. Er is wel
eens wat geweest met niet goed ver
pakte of geëtiketteerde vracht. Maar
dat lag niet aan de luchtvaartmaat
schappij, maar aan de verzender.
Luchtvaartmaatschappijen gaan heel
zorgvuldig om met gevaarlijke stof
fen, en El Al vormt daarop geen uit
zondering."
P. van der Lugt, rechercheur Economi
sche Controledienst:
„Als goederen per vliegtuig ons land
binnenkomen, maar niet worden uit
geladen en daarna ons land weer ver
laten. is daar nauwelijks controle op."
„Wij kregen in oktober 1992 een ver
zoek van de Rijksluchtvaartdienst om
de lading te onderzoeken. Ik kreeg van
de Amerikaanse douane een heel pak
vrachtpapieren. Er bleken veel mili
taire onderdelen bij te zijn. Maar het
waren geen strategische goederen. De
Amerikanen zeiden dat de goederen
de VS legaal hadden verlaten, en dat er
geen onrechtmatigheden waren."
„De RLD vroeg ons in 1996 of wij be
reid waren nog de ontbrekende stuk
ken op te vragen in de VS. Maar wij
zeiden dat dat alleen kon als er een for
meel verzoek was van minister Jor-
ritsma van Verkeer aan minister
Wijers van Economische Zaken. Dat
verzoek is er nooit gekomen."
H. Moes. rechercheur Economische
Controledienst:
„Ik kreeg in 1998 een verzoek van de
RLD om onderzoek te doen naar de 20
ton lading waarvan de papieren ont
braken Ik heb de RLD voorgesteld om
die informatie via de verzekerings
maatschappijen te verkrijgen. Wij za
gen daar wel mogelijkheden toe. Maai
de RLD zag daar weinig heil in. Zij zei
den dat El Al alle informatie al had
verstrekt. Achteraf bekeken was dat
een 'gemiste kans'. Er is sinds 1992
veel tijd verloren gegaan. Als men al in
1992 op onze voorstellen was inge
gaan, was deze parlementaire enquête
niet nodig geweest
D. Raadgers, hoofd gevaarlijke stoffen
Rijksverkeersinspectie:
„Wij kunnen niet controleren of de pa
pieren de feitelijke lading dekken.
Dan zouden we de lading moeten
openmaken, en dat gebeurt zelden.
Goederen die alleen doorgevoerd wor
den, en het vliegtuig niet verlaten,
worden niet geïnspecteerd. Er is bij de
controle op gevaarlijke stoffen geen
enkel onderscheid tussen El Al en an
dere maatschappijen. Ook bij El Al
hebben wij sinds 1984 controles ge
houden." GPD
van onze redactie binnenland
Zevenhonderd Koerden heb
ben gisteren vreedzaam in
Den Haag gedemonstreerd. Ze
eisten dat PKK-leider Öcalan,
die in Turkije vastzit, een inter
nationaal proces krijgt. Ook rie
pen ze om de vrijlating van de
driehonderd Koerden die dins
dag rond de gijzeling in de resi
dentie van de Griekse ambassa
deur werden opgepakt. In
tegenstelling tot dinsdag bleven
incidenten uit.
Burgemeester Deetman had de
demonstratie volgens de politie
aanvankelijk verboden. Maar in
de loop van de ochtend gaf Dee
tman toch toestemming, op
voorwaarde dat de demonstran
ten zich rustig zouden gedragen
en de aanwijzingen van de poli
tie zouden volgen. Ook de orga
nisatoren van de betoging, de
Koerdische Federatie en het
Koerdisch Informatie Centrum,
hadden de Koerden en de politie
op het hart gedrukt kalm te blij
ven. De betogers boden bij het
ministerie van Justitie een ver
klaring aan.
De Griekse ambassadeur P.
Anghelakis in Nederland wist
tot dinsdagochtend overigens
niet dat Öcalan in de Griekse
ambassade in Kenia zat. Dat
hoorde hij pas enkele uren nadat
zijn vrouw en 8-jarige zoon in
zijn Haagse residentie door
PKK-aanhangers waren gegij
zeld, zo zei hij gisteren.
Premier Kok en minister Van
Aartsen (Buitenlandse Zaken)
stelden woensdag dat de Griek
se minister van Buitenlandse
Zaken wat uit te leggen heeft
over de affaire-Öcalan. De pre
mier zei het vreemd te vinden
dat Griekenland de rest van Eu
ropa niet op de hoogte heeft ge
steld van het feit dat Öcalan al
emge tijd in een Griekse ambas
sade verbleef. Nederland had
voorzorgsmaatregelen kunnen
nemen bij de Griekse ambassa
de en residentie in Den Haag, als
ze had geweten dat Öcalan in
Griekse handen was.
Twaalf Koerden die dinsdag
zijn tegengehouden bij Hol
lands Spoor, moeten zich op 6
juli voor de politierechter in
Den Haag verantwoorden. Alle
verdachten krijgen een dag
vaarding, omdat ze het bevel
van de politie om niet te demon
streren, hebben genegeerd. Als
blijkt dat deze verdachten ook
nog andere strafbare feiten heb
ben gepleegd, krijgen ze daar
een afzonderlijke dagvaarding
voor.
Justitie heeft nog geen besluit
genomen over vervolging van de
verdachten die in de nacht van
dinsdag op woensdag in en rond
de residentie van de Griekse
ambassade zijn aangehouden.
GPD/ANP
De Turkse politie arresteerde
gisteren honderden activis
ten van de onlangs verboden
Koerdische partij Hadep. De or
ganisatie zou volgens de Turkse
justitie banden hebben met de
Koerdische verzetsbeweging
PKK, wiens leider Öcalan eer
der deze week in handen van
Ankara viel. Of de Turkse aan
pak van Hadep handig is, valt te
betwijfelen.
door Han Dirk Hekking
In de euforie rond het oppak
ken van de Turkse staatsvij
and nummer één vielen Turkse
troepen woensdag het noorden
van Irak binnen om PKK-strij-
ders op te jagen en werden
Koerdische activisten massaal
in arrestatiebusjes gestopt. De
eerste actie is logisch; de tweede
lijkt dat alleen maar.
Dat Turkse militairen met een
aanval op guerrilla's zijn begon
nen, ligt voor de hand. De PKK
is 'onthoofd' en verkeert in ver
warring; een goed moment om
het reeds verzwakte rebellenle
ger nog eens het vuur aan de
schenen te leggen.
Abdullah 'Apo' Öcalan heeft bij
het bestieren van de PKK nooit
veel ruimte gelaten voor colle
ga-leiders; wie te veel invloed
kreeg, moest vrezen voor zijn le-
door Peter van Nuijsenburg
In Duitsland is een discussie
ontbrand over de versnelling
en verscherping van uitwij
zingsprocedures van PKK-
sympathisanten die aan ge
welddadige acties hebben deel
genomen. Oppositiepartij CDU
en haar Beierse zuster CSU ei
sen dat Koerden wegens versto
ring van de openbare orde op
het vliegtuig naar Turkije gezet
moeten worden.
Het gaat hier om een strikte toe
passing van de huidige wet, die
in uitwijzing voorziet als er
sprake is "van een bedreiging
van de openbare orde en andere
zwaarwegende belangen'.
Ook minister Schily van Bin-
nenlandse Zaken schi jnt in deze
richting te denken. Op een pers
conferentie in Bonn naar aan
leiding van het doodschieten
van drie Koerden in Berlijn
door Israëlische veiligheidsbe
ambten en gewelddadigheden
in andere steden, kondigde hij
'harde maatregelen' aan, zon
der deze te specificeren. Maar in
Bonn wordt er van uit gegaan,
dat ook Schily geen genade voor
recht wil laten gelden.
De kleinste regeringspartij, de
Groenen, zien mets in een ver
snelde uitwijzing van Koerdi
sche activisten, omdat de kan
sen op een eerlijk proces in
Turkije te verwaarlozen zijn.
Een versnelde uitwijzing
schijnt bovendien op juridische
bezwaren te stuiten, vooral
wanneer de dader als asielzoe
ker is erkend. Volgens de Euro
pese conventie voor de mensen
rechten mag iemand niet
uitgewezen worden als hij in
zijn thuisland gevaar loopt ge
marteld te worden.
De vorige minister van Binnen
landse Zaken, Kanther (CDU),
probeerde deze bepaling te om
zeilen door van de Turkse rege
ring garanties te vragen, dat de
(ex-)asielzoeker geen haar
wordt gekrenkt. De Turken
schijnen zich echter niet in alle
gevallen aan hun toezegging te
hebben gehouden.
De situatie wordt nog gecom
pliceerd doordat het uitwij-
zingsbeleid inzake buitenlan
ders een zaak van de deelstaten
is en per deelstaat kan verschil
len. De incidenten van de afge
lopen dagen hebben ook in
vloed op de versoepeling van de
naturalisatiewetgeving die de
rood-groene regering wil door
voeren. Die versoepeling houdt
in dat buitenlanders die Duitser
willen worden, (waarschijnlijk
tijdelijk) hun oorspronkelijke
pas kunnen behouden. GPD
ven. Daarom is de opvolging van
Apo lastig. Dat zijn broer Os
man genoemd wordt als degene
die de fakkel overneemt, onder
streept alleen maar de persoon
lijkheidscultus rond Öcalan.
Kidnappen
De tweede manoeuvre, het inre
kenen van aanhangers van de
Hadep, lijkt minder hout te snij
den. In de commotie rond het
kidnappen van Öcalan is het
weliswaar niet vreemd dat de
Turkse overheid naar het mid
delvan arrestaties grijpt om on
rust de kop in te drukken.
Dat ze daarbij ook leden van de
inmiddels verboden politieke
partij oppakt, is in haar bele
ving ook niet vreemd. De Hadep
is in de ogen van Ankara ver
dacht. De beweging streeft naar
Koerdische zelfontplooiing.
Het feit dat de partij de aanwe
zigheid van Koerden in Turkije
aan de orde stelt, is voor sommi
ge Turkse politici en topmilitai-
ren al reden de organisatie te
verdenken. Ze zien dat als een
ontkenning of aantasting van
Turkije, waarvan de grondleg
ger Atatürk altijd beweerde dat
er slechts Turken woonden.
Dat de Hadep op vreedzame
wijze en via parlementaire weg
de situatie voor de Koerden in
Turkije wil verbeteren, maakt in
deze context niets meer uit. Een
beweging die het Koerdische
vraagstuk aankaart, moet wel
banden hebben met de PKK, re
deneert het Turkse leger. En zo'n
conclusie leidt tot het opdoeken
van de organisatie in kwestie en
het oppakken van haar leden.
Dat dit een kortzichtige han
delswijze is, lijdt geen twijfel.
Door de Koerden in Turkije van
hun enige politieke platform te
beroven, drijft Ankara hen in de
illegaliteit en wellicht juist in de
armen van organisaties die ge
wapend voor de Koerdische
zaak ijveren.
Merkwaardig
Het is niet de eerste keer dat de
Turkse politiek en het leger (dat
op dit vlak een beslissende stem
heeft) merkwaardig opereren.
Tijdens de oorlog met de PKK
trad het leger net zo nietsont
ziend op als de guerrilla's. De
Turkse militairen ontruimden
vele dorpen in Koerdistan en
stuurden honderdduizenden
dorpelingen naar steden elders
in Turkije Daardoor exporteer
den ze de Koerdische strijd naar
de rest van het land en gaven ze
de PKK een bredere voedings
bodem.
Toen de organisatie van Öcalan
na jaren bloedige strijd aangaf
te willen praten over het opge
ven van de strijd en het afzwak
ken van haar ideaal van een on
afhankelijk Koerdistan. gaven
het leger en de politiek niet
Scheepsramp
Op de Westerschelde, vlakbij
Hansweert, is motorschip Ma
ria Antonie aangevaren en ge
zonken. De twee opvarenden
konden worden gered. Het
schip was met een lading aard
appelen onderweg naar de
Rotterdamse haven, toen het
in botsing kwam met een Ame
rikaans stoomschip uit de
richting Antwerpen.
Sluis Terneuzen
De Belgische chemische indu
strie dringt aan op de bouw
van een nieuwe sluis in Ter-
neuzen. De werkgevers maken
"hoge kosten, omdat er alleen
kleinere vrachtschepen door
de huidige sluis kunnen. Het
probleem moet in de vergade
ring van Benelux-landen wor
den aangekaart.
Kwestie Indonesië
De Tweede Kamer betreurt het
aftreden van de minister van
Overzeese Gebiedsdelen, Sas
sen. Hij stapte op omdat hij het
niet eens was met het Indone-
siëbeleid van het kabinet-
Drees. De regering blijft van
mening dat Indonesië niet on
der toezicht van een VN-com-
missie mag komen. Nederland
wil de vorming van een eigen
regering voor Indonesië zelf
begeleiden. Een motie van
wantrouwen tegen het kabinet
van de anti-revolution^
Schouten, is verworpen.
De Turkse politie is nadrukkelijk aanwezig in Istanboel als reactie op eerder botsingen met Koerden.
foto Staton Winter/EPA
thuis. De militairen beoordeel
den Öcalans aanbod uitsluitend
als een teken van zwakte en niet
als een potentiële handreiking.
Daardoor bleef de oorlog de
oorlog.
Nederlagen
Nu de PKK na de nederlagen op
het slagveld politiek ook ont
hand is en de radicale stroming
in de Koerdische gemeenschap
naar adem hapt, zou de Turkse
overheid de extremisten hele
maal buitenspel kunnen zetten
door gematigde Koerdische
stromingen welwillend tege
moet te treden.
Het ziet er thans niet naar uit
dat Ankara zo'n gebaar wenst te
maken. Dat is niet handig. Het
blijven ontkennen van Koerdi
sche wensen betekent dat de
strijd in Koerdistan voortduurt,
hoezeer de PKK-guerrilla's op
dit moment ook in de verdruk
king zitten.
Turkije kan weliswaar veel
goodwill verdienen door Öcalan
een eerlijk proces te geven, maar
die goodwill zou uitsluitend uit
het buitenland komen. Intern
schiet Ankara er niets mee op.
Als Koerden in Turkije niet de
vrijheid krijgen om over hun
wensen te spreken, dan blijft
Öcalan op zijn gevangenisei
land het symbool voor de strijd
om een waardig Koerdisch be
staan.
Uitgever:
W F dePagter
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
A. L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissmgen
Tel (0118)484000
Redactiefax (0118) 470102
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118)472404
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel (0113)273000
Fax (0113) 273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 15
4530 AB Terneuzen
Tel (0115)694457
Fax. (0115)620951
Axel: Nassaustraat 15
4571 BK Axel
Tel. (0115) 568000
Fax. (0115)561415
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax. (0114) 373840
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17 00 uur
Zierikzee en Hulst
8 30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10 30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http://www.pzc.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag op de kantoren
gedurende de openingstijden.
zaterdags tot 14 00 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20 30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22 00 uur
Tel (0118)484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 98,00.
franco per post 128,50.
per maand 35,75,
per jaar 372,50,
franco per post 491,00,
bij automatische afschrijving
per termijn 1,50 korting
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1,80,
zaterdag 2,60 p.st.;
(alle bedragen inclusief 6 pet. btw),
Postrek.nr 3754316
t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
191 cent per mm: minimumprijs per
advertentie 28,65;
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief,
speciale posities: tarief op aanvraag,
voor brieven bureau van dit blad
6,50 meer (excl 17,5 pet btw),
volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag:
(alle advertentieprijzen
exclusief 17.5 pet. btw)
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B V
Vlissingen