RLD reed ECD twee keer in wielen PZC Turkije laat kans op vreedzame oplossing voor Koerdistan liggen PZC Luchtvaartpolitie deed maar wat bij onderzoek Duitsers debatteren over sneller uitwijzen activisten Koerden protesteren rustig in Den Haag feiten en meningen 2 Vracht ramp-Boeing had veel eerder bekend kunnen zijn 19 februari 1949 vrijdag 19 februari 1999 door Hans de Bruijn en Dineke van der Burg De Rijksluchtvaartdienst (RLD) heeft tot twee keer toe een diepgaand onderzoek van de Economische Controle Dienst (ECD) naar ontbreken de gedetailleerde vrachtpapie ren tegengehouden. Als de ECD wel verder had mogen graven naar die papieren, dan was de kans groot geweest dat al in 1992 volledige duidelijkheid was over de vracht, dus ook over de 20.000 kilogram die tot gisteren nog onbekend was. Dit verklaarde H. Moes van de ECD gisteren voor de parle mentaire enquêtecommissie Bijlmerramp. Op 23 oktober 1992 werd de ECD voor het eerst benaderd door het Bureau Vooronderzoek van de RLD, omdat er een papiersnipper op de rampplek was gevonden waaruit bleek dat het vliegtuig militaire goederen vervoerde. De ECD kreeg de opdracht dit te controleren en na te gaan of het om een legale lading ging. Via goede contacten met de Amerikaanse douane kreeg de ECD hierover vrij veel infor matie. De ECD bood later aan nog maals van die contacten ge bruik te maken om ook de ont brekende vrachtdocumenten van de twintig ton te achterha len. maar de RLD ging hier niet op in. ,,Het was niet nodig", zo kreeg de ECD te horen ..Als toen op ons verzoek was inge gaan, hadden we in 1992 moge lijk al alle informatie kunnen hebben", aldus Moes. In 1996 verzochten de RLD en de Luchtvaartpolitie alsnog of de ECD die vrachtpapieren bo ven water kon halen. De ECD stelde voor dit zowel via de Amerikaanse douane als via El Al en verzekeringsmaatschap pijen te proberen, De RLD gaf voor dit laatste traject echter geen toestemming. „De RLD zei ons dat El Al daar geen heil in zag. Die zou dan ook haar claims openbaar moeten ma ken en dat zou men niet willen", aldus getuige P van der Lugt, eveneens van de ECD. Vandaag wordt de hoogste man van de RLD, J, Weck, verhoord. Het ziet ernaar uit dat nu, zes eneenhalf jaar na de crash, ein delijk toch opheldering komt over de 20.000 kilogram vracht. De kans is echter klein dat er volstrekte duidelijkheid komt over de gevolgen van de ver branding van de lading voor de volksgezondheid, verklaarde getuige J. van der Maat. Vol gens de deskundige op gebied van gevaarlijke stoffen is het onmogelijk vast te stellen wat er vrij komt aan gevaarlijke stoffen als alle materialen in het vliegtuig verbranden. Van der Maat heeft nagegaan of radioactieve stoffen en explo sieven in het vliegtuig zaten. Hij concludeerde op basis van de papieren dat de lading geen extra gevaar opleverde voor de mensen op de rampplek. De laatste getuige die gisteren werd verhoord, J. Houtman van de Dienst Luchtvaart Rijkspo litie, kwam nog met een verras sende mededeling. Volgens hem hebben zich vijf of zes Israëli's op de rampplek gemeld, met de vraag of ze mochten rondkij ken. De mannen waren gekleed in driedelig grijs en hadden een paspoort met een diplomatiek stempel er in. Houtman liet hen toe op het rampterrein. Hij ging ervan uit 'dat zij informatie wilden opdoen om dit door te geven aan de Israëlische over heid'. GPD door Hans de Bruijn en Dineke van der Burg De Dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie heeft op de avond van de Bijlmerramp goed gefunctioneerd. Voorma lig luitenant J. Bloemen van de Rijkspolitie op Schiphol zei het gisteren zonder enige twijfel in zijn stem. Maar als de verhoren door de parlementaire enquê tecommissie de laatste dagen iets hebben duidelijk gemaakt, dan is het dat de dienst zesen eenhalf jaar geleden een rom meltje was. Commissievoorzitter Meijer vatte het zo samen: H. Dam- veld. op 4 oktober 1992 hoofd van de Rijkspolitie op Schip hol,-weet zich de gebeurtenis sen van die dagen alleen te herinneren aan de hand van logboeken en rapporten. Briga dier D. Nix was die avond an derhalf uur 'zoek' en weet zelf niet wat hij in die tijd heeft ge daan. De logboeken van de dienst zijn onnauwkeurig bij gehouden Een telefonist van de Rijkspolitie meldt ten on rechte dat de El Al een gevaar lijke lading aan boord had. Of dat van invloed is geweest op het onderzoek naar de ramp is niet duidelijk, maar ook toen malig opperwachtmeester J. Houtman vertelde de enquête commissie gisteren 'dat het al lemaal beter had gekund'. Hij zei dat het optreden van de dienst rond de ramp nooit is ge- evalueerd. Er zijn geen lessen uit getrokken. „We gingen na vier, vijf weken weer gewoon over tot de orde van de dag.Hij noemde het raar dat de Dienst Luchtvaart alleen ingesteld was op vliegongelukken met passagierstoestellen, maar niet op vrachtvluchten. Alle betrokkenen wijten de slordige gang van zaken aan de reorganisatie waar de Dienst Luchtvaart destijds voor stond. De Rijkspolitie zou gaan ver dwijnen en een deel van de ta ken op Schiphol zou worden overgenomen door de Konink lijke Marechaussee. Daarnaast zou in 1993 een nieuw op te richten 'Luchtvaartpolitie' ontstaan, een afdeling van het even nieuwe Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD). Nauwelijks De Rijkspolitie zat midden in die reorganisatie toen de Bijl merramp zich voordeed. De toenmalige commandant, ko lonel Maurer, bemoeide zich volgens alle getuigen nauwe lijks meer met de dagelijkse dienst. Op de avond van de ramp was hij wel even aanwe zig, maar trad niet op. Dat liet hij over aan zijn plaatsvervan ger J. Pinckaars. Maar die moet weinig indruk hebben ge maakt. „Ik zou niet eens weten hoe hij eruit ziet", zei opper wachtmeester Houtman giste ren, terwijl het toch om een slechts enkele tientallen men sen sterke afdeling ging. „Ik weet met wie die avond de leiding had, formeel noch feite lijk", aldus Houtman. Luite nant Bloemen gaf woensdag al toe 'verschil van inzicht' met Maurer te hebben over de toe komst van de dienst. Sommige leden van de Dienst Luchtvaart van de Rijkspolitie voelden er niets voor om over te gaan naar de nieuwe Luchtvaartpolitie. Vanaf 1 april rapporteert de Luchtvaartpolitie bij ongeval len niet meer aan de Rij kslucht- vaartdienst. Er komt dan een nieuwe Transport Ongevallen Raad, die ongelukken zal gaan onderzoeken onafhankelijk gaat opereren van de RLD. Di verse getuigen gaven de afgelo pen weken aan dat dan veel van de problemen die rond de af handeling van de Bijlmerramp zijn ontstaan tot het verleden moeten behoren. GPD zie ook pagina 3 Lading ramp-Boeing Adjunct-directeur Van der Maat van Dangerous Goods Manage ment legt de eed af voor de parlementaire enquêtecommissie. foto Raymond Rutting/ANP Rechercheur Moes van de Economische Controle Dienst: „Er is sinds 1992 veel tijd verloren gegaan." foto Raymond Rutting/ANP Een greep uit de verklaringen van getuigen die gisteren werden ge hoord over de Bijlmerramp door de parlementaire enquêtecommissie. J. van der Maat, deskundige gevaarlij ke stoffen DGM: „Ik heb die zondag geconcludeerd dat de stoffen aan boord geen extra gevaar konden opleveren voor de blussers. Op maandag heb ik vastgesteld dat er geen relatie was tussen gevaarlijke stoffen aan boord en de oorzaak van de ramp Er was geen gevaar voor de rampenbestrijding. „Het vliegtuig bevatte geen explosie- ven. In elk vliegtuig is veel kunststof verwerkt, ook in de niet-gevaarlijke lading. Het is algemeen bekend dat kunststoffen in een brand giftige gas sen kunnen opleveren. Hetzelfde geldt voor elektronica. De verbranding daarvan kan de vreemde kleuren in het vuur hebben veroorzaakt die veel mensen hebben gezien." „DMMP (grondstof voor het gifgas Sarin) is een brandbare vloeistof, zon der verdere gevaarlijke eigenschap pen. Maar ik weet niet wat gebeurt als het verbrandt. Het is volgens de ICAO-regels niet giftig." „Ik heb El Al tussen 1983 enl988, toen ik bij de Rijksverkeersinspectie werk te. regelmatig gecontroleerd. Er is wel eens wat geweest met niet goed ver pakte of geëtiketteerde vracht. Maar dat lag niet aan de luchtvaartmaat schappij, maar aan de verzender. Luchtvaartmaatschappijen gaan heel zorgvuldig om met gevaarlijke stof fen, en El Al vormt daarop geen uit zondering." P. van der Lugt, rechercheur Economi sche Controledienst: „Als goederen per vliegtuig ons land binnenkomen, maar niet worden uit geladen en daarna ons land weer ver laten. is daar nauwelijks controle op." „Wij kregen in oktober 1992 een ver zoek van de Rijksluchtvaartdienst om de lading te onderzoeken. Ik kreeg van de Amerikaanse douane een heel pak vrachtpapieren. Er bleken veel mili taire onderdelen bij te zijn. Maar het waren geen strategische goederen. De Amerikanen zeiden dat de goederen de VS legaal hadden verlaten, en dat er geen onrechtmatigheden waren." „De RLD vroeg ons in 1996 of wij be reid waren nog de ontbrekende stuk ken op te vragen in de VS. Maar wij zeiden dat dat alleen kon als er een for meel verzoek was van minister Jor- ritsma van Verkeer aan minister Wijers van Economische Zaken. Dat verzoek is er nooit gekomen." H. Moes. rechercheur Economische Controledienst: „Ik kreeg in 1998 een verzoek van de RLD om onderzoek te doen naar de 20 ton lading waarvan de papieren ont braken Ik heb de RLD voorgesteld om die informatie via de verzekerings maatschappijen te verkrijgen. Wij za gen daar wel mogelijkheden toe. Maai de RLD zag daar weinig heil in. Zij zei den dat El Al alle informatie al had verstrekt. Achteraf bekeken was dat een 'gemiste kans'. Er is sinds 1992 veel tijd verloren gegaan. Als men al in 1992 op onze voorstellen was inge gaan, was deze parlementaire enquête niet nodig geweest D. Raadgers, hoofd gevaarlijke stoffen Rijksverkeersinspectie: „Wij kunnen niet controleren of de pa pieren de feitelijke lading dekken. Dan zouden we de lading moeten openmaken, en dat gebeurt zelden. Goederen die alleen doorgevoerd wor den, en het vliegtuig niet verlaten, worden niet geïnspecteerd. Er is bij de controle op gevaarlijke stoffen geen enkel onderscheid tussen El Al en an dere maatschappijen. Ook bij El Al hebben wij sinds 1984 controles ge houden." GPD van onze redactie binnenland Zevenhonderd Koerden heb ben gisteren vreedzaam in Den Haag gedemonstreerd. Ze eisten dat PKK-leider Öcalan, die in Turkije vastzit, een inter nationaal proces krijgt. Ook rie pen ze om de vrijlating van de driehonderd Koerden die dins dag rond de gijzeling in de resi dentie van de Griekse ambassa deur werden opgepakt. In tegenstelling tot dinsdag bleven incidenten uit. Burgemeester Deetman had de demonstratie volgens de politie aanvankelijk verboden. Maar in de loop van de ochtend gaf Dee tman toch toestemming, op voorwaarde dat de demonstran ten zich rustig zouden gedragen en de aanwijzingen van de poli tie zouden volgen. Ook de orga nisatoren van de betoging, de Koerdische Federatie en het Koerdisch Informatie Centrum, hadden de Koerden en de politie op het hart gedrukt kalm te blij ven. De betogers boden bij het ministerie van Justitie een ver klaring aan. De Griekse ambassadeur P. Anghelakis in Nederland wist tot dinsdagochtend overigens niet dat Öcalan in de Griekse ambassade in Kenia zat. Dat hoorde hij pas enkele uren nadat zijn vrouw en 8-jarige zoon in zijn Haagse residentie door PKK-aanhangers waren gegij zeld, zo zei hij gisteren. Premier Kok en minister Van Aartsen (Buitenlandse Zaken) stelden woensdag dat de Griek se minister van Buitenlandse Zaken wat uit te leggen heeft over de affaire-Öcalan. De pre mier zei het vreemd te vinden dat Griekenland de rest van Eu ropa niet op de hoogte heeft ge steld van het feit dat Öcalan al emge tijd in een Griekse ambas sade verbleef. Nederland had voorzorgsmaatregelen kunnen nemen bij de Griekse ambassa de en residentie in Den Haag, als ze had geweten dat Öcalan in Griekse handen was. Twaalf Koerden die dinsdag zijn tegengehouden bij Hol lands Spoor, moeten zich op 6 juli voor de politierechter in Den Haag verantwoorden. Alle verdachten krijgen een dag vaarding, omdat ze het bevel van de politie om niet te demon streren, hebben genegeerd. Als blijkt dat deze verdachten ook nog andere strafbare feiten heb ben gepleegd, krijgen ze daar een afzonderlijke dagvaarding voor. Justitie heeft nog geen besluit genomen over vervolging van de verdachten die in de nacht van dinsdag op woensdag in en rond de residentie van de Griekse ambassade zijn aangehouden. GPD/ANP De Turkse politie arresteerde gisteren honderden activis ten van de onlangs verboden Koerdische partij Hadep. De or ganisatie zou volgens de Turkse justitie banden hebben met de Koerdische verzetsbeweging PKK, wiens leider Öcalan eer der deze week in handen van Ankara viel. Of de Turkse aan pak van Hadep handig is, valt te betwijfelen. door Han Dirk Hekking In de euforie rond het oppak ken van de Turkse staatsvij and nummer één vielen Turkse troepen woensdag het noorden van Irak binnen om PKK-strij- ders op te jagen en werden Koerdische activisten massaal in arrestatiebusjes gestopt. De eerste actie is logisch; de tweede lijkt dat alleen maar. Dat Turkse militairen met een aanval op guerrilla's zijn begon nen, ligt voor de hand. De PKK is 'onthoofd' en verkeert in ver warring; een goed moment om het reeds verzwakte rebellenle ger nog eens het vuur aan de schenen te leggen. Abdullah 'Apo' Öcalan heeft bij het bestieren van de PKK nooit veel ruimte gelaten voor colle ga-leiders; wie te veel invloed kreeg, moest vrezen voor zijn le- door Peter van Nuijsenburg In Duitsland is een discussie ontbrand over de versnelling en verscherping van uitwij zingsprocedures van PKK- sympathisanten die aan ge welddadige acties hebben deel genomen. Oppositiepartij CDU en haar Beierse zuster CSU ei sen dat Koerden wegens versto ring van de openbare orde op het vliegtuig naar Turkije gezet moeten worden. Het gaat hier om een strikte toe passing van de huidige wet, die in uitwijzing voorziet als er sprake is "van een bedreiging van de openbare orde en andere zwaarwegende belangen'. Ook minister Schily van Bin- nenlandse Zaken schi jnt in deze richting te denken. Op een pers conferentie in Bonn naar aan leiding van het doodschieten van drie Koerden in Berlijn door Israëlische veiligheidsbe ambten en gewelddadigheden in andere steden, kondigde hij 'harde maatregelen' aan, zon der deze te specificeren. Maar in Bonn wordt er van uit gegaan, dat ook Schily geen genade voor recht wil laten gelden. De kleinste regeringspartij, de Groenen, zien mets in een ver snelde uitwijzing van Koerdi sche activisten, omdat de kan sen op een eerlijk proces in Turkije te verwaarlozen zijn. Een versnelde uitwijzing schijnt bovendien op juridische bezwaren te stuiten, vooral wanneer de dader als asielzoe ker is erkend. Volgens de Euro pese conventie voor de mensen rechten mag iemand niet uitgewezen worden als hij in zijn thuisland gevaar loopt ge marteld te worden. De vorige minister van Binnen landse Zaken, Kanther (CDU), probeerde deze bepaling te om zeilen door van de Turkse rege ring garanties te vragen, dat de (ex-)asielzoeker geen haar wordt gekrenkt. De Turken schijnen zich echter niet in alle gevallen aan hun toezegging te hebben gehouden. De situatie wordt nog gecom pliceerd doordat het uitwij- zingsbeleid inzake buitenlan ders een zaak van de deelstaten is en per deelstaat kan verschil len. De incidenten van de afge lopen dagen hebben ook in vloed op de versoepeling van de naturalisatiewetgeving die de rood-groene regering wil door voeren. Die versoepeling houdt in dat buitenlanders die Duitser willen worden, (waarschijnlijk tijdelijk) hun oorspronkelijke pas kunnen behouden. GPD ven. Daarom is de opvolging van Apo lastig. Dat zijn broer Os man genoemd wordt als degene die de fakkel overneemt, onder streept alleen maar de persoon lijkheidscultus rond Öcalan. Kidnappen De tweede manoeuvre, het inre kenen van aanhangers van de Hadep, lijkt minder hout te snij den. In de commotie rond het kidnappen van Öcalan is het weliswaar niet vreemd dat de Turkse overheid naar het mid delvan arrestaties grijpt om on rust de kop in te drukken. Dat ze daarbij ook leden van de inmiddels verboden politieke partij oppakt, is in haar bele ving ook niet vreemd. De Hadep is in de ogen van Ankara ver dacht. De beweging streeft naar Koerdische zelfontplooiing. Het feit dat de partij de aanwe zigheid van Koerden in Turkije aan de orde stelt, is voor sommi ge Turkse politici en topmilitai- ren al reden de organisatie te verdenken. Ze zien dat als een ontkenning of aantasting van Turkije, waarvan de grondleg ger Atatürk altijd beweerde dat er slechts Turken woonden. Dat de Hadep op vreedzame wijze en via parlementaire weg de situatie voor de Koerden in Turkije wil verbeteren, maakt in deze context niets meer uit. Een beweging die het Koerdische vraagstuk aankaart, moet wel banden hebben met de PKK, re deneert het Turkse leger. En zo'n conclusie leidt tot het opdoeken van de organisatie in kwestie en het oppakken van haar leden. Dat dit een kortzichtige han delswijze is, lijdt geen twijfel. Door de Koerden in Turkije van hun enige politieke platform te beroven, drijft Ankara hen in de illegaliteit en wellicht juist in de armen van organisaties die ge wapend voor de Koerdische zaak ijveren. Merkwaardig Het is niet de eerste keer dat de Turkse politiek en het leger (dat op dit vlak een beslissende stem heeft) merkwaardig opereren. Tijdens de oorlog met de PKK trad het leger net zo nietsont ziend op als de guerrilla's. De Turkse militairen ontruimden vele dorpen in Koerdistan en stuurden honderdduizenden dorpelingen naar steden elders in Turkije Daardoor exporteer den ze de Koerdische strijd naar de rest van het land en gaven ze de PKK een bredere voedings bodem. Toen de organisatie van Öcalan na jaren bloedige strijd aangaf te willen praten over het opge ven van de strijd en het afzwak ken van haar ideaal van een on afhankelijk Koerdistan. gaven het leger en de politiek niet Scheepsramp Op de Westerschelde, vlakbij Hansweert, is motorschip Ma ria Antonie aangevaren en ge zonken. De twee opvarenden konden worden gered. Het schip was met een lading aard appelen onderweg naar de Rotterdamse haven, toen het in botsing kwam met een Ame rikaans stoomschip uit de richting Antwerpen. Sluis Terneuzen De Belgische chemische indu strie dringt aan op de bouw van een nieuwe sluis in Ter- neuzen. De werkgevers maken "hoge kosten, omdat er alleen kleinere vrachtschepen door de huidige sluis kunnen. Het probleem moet in de vergade ring van Benelux-landen wor den aangekaart. Kwestie Indonesië De Tweede Kamer betreurt het aftreden van de minister van Overzeese Gebiedsdelen, Sas sen. Hij stapte op omdat hij het niet eens was met het Indone- siëbeleid van het kabinet- Drees. De regering blijft van mening dat Indonesië niet on der toezicht van een VN-com- missie mag komen. Nederland wil de vorming van een eigen regering voor Indonesië zelf begeleiden. Een motie van wantrouwen tegen het kabinet van de anti-revolution^ Schouten, is verworpen. De Turkse politie is nadrukkelijk aanwezig in Istanboel als reactie op eerder botsingen met Koerden. foto Staton Winter/EPA thuis. De militairen beoordeel den Öcalans aanbod uitsluitend als een teken van zwakte en niet als een potentiële handreiking. Daardoor bleef de oorlog de oorlog. Nederlagen Nu de PKK na de nederlagen op het slagveld politiek ook ont hand is en de radicale stroming in de Koerdische gemeenschap naar adem hapt, zou de Turkse overheid de extremisten hele maal buitenspel kunnen zetten door gematigde Koerdische stromingen welwillend tege moet te treden. Het ziet er thans niet naar uit dat Ankara zo'n gebaar wenst te maken. Dat is niet handig. Het blijven ontkennen van Koerdi sche wensen betekent dat de strijd in Koerdistan voortduurt, hoezeer de PKK-guerrilla's op dit moment ook in de verdruk king zitten. Turkije kan weliswaar veel goodwill verdienen door Öcalan een eerlijk proces te geven, maar die goodwill zou uitsluitend uit het buitenland komen. Intern schiet Ankara er niets mee op. Als Koerden in Turkije niet de vrijheid krijgen om over hun wensen te spreken, dan blijft Öcalan op zijn gevangenisei land het symbool voor de strijd om een waardig Koerdisch be staan. Uitgever: W F dePagter Hoofdredactie: A. L. Oosthoek A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissmgen Tel (0118)484000 Redactiefax (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax (0113) 273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 15 4530 AB Terneuzen Tel (0115)694457 Fax. (0115)620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel. (0115) 568000 Fax. (0115)561415 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst 8 30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10 30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag op de kantoren gedurende de openingstijden. zaterdags tot 14 00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20 30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22 00 uur Tel (0118)484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 98,00. franco per post 128,50. per maand 35,75, per jaar 372,50, franco per post 491,00, bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting losse nummers maandag t/m vrijdag 1,80, zaterdag 2,60 p.st.; (alle bedragen inclusief 6 pet. btw), Postrek.nr 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 191 cent per mm: minimumprijs per advertentie 28,65; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief, speciale posities: tarief op aanvraag, voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer (excl 17,5 pet btw), volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag: (alle advertentieprijzen exclusief 17.5 pet. btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 2