Christen man, wats di geschiedt? f Engeltjes van Jefferson Parker komen in de hel Maerlant en de vijanden van het geloof Baldacci is een meester in rechttoe rechtaan vertellen D7P kunst VIA* cultuur 13 e Middeleeuwen staan bekend als een christelijke tijd. Alle facetten van het leven zijn doordrongen van de Christelijke waarheden. Dat wil nog niet zeggen dat de Christelijke wereld zich niet bedreigd voelde. Jacob van Maerlant wijdt er luizenden verzen aan. diniatuur uit de Rijmbijbel. TTie meent dat hij de l\ waarheid heeft gevonden, rindt andersdenkenden ondaars of heidenen. Zo simpel sdat: een pachter van de Grote iekerheid in Geestelijke Zaken iscrimineert tussen de retenden en de dwalenden, de oeden en de kwaden. Voor acob van Maerlant was het envoudig: een christen is edoopt. Wie niet gedoopt is, is len potentiële vijand van het eloof. Die boodschap staat in ijn hele werk centraal, altijd noralistisch, immer schrijvend 'anuit de zekerheid van het Vare Geloof. In Maerlants meld van Frits van Oostrom is let oude beeld van de dichter al lehoorlijk geretoucheerd. Niet meer de scheiding tussen een vroege, hoofse Maerlant en een late, didactisch-moralistische - Een beeld dat generaties middelbare scholieren (nog) meekregen. Ineen degelijk boek heeft Raymond Harper het werk van 'de vader van alle dichters' legen het licht van de Waarheid gehouden. Maerlants houding tegenover de 'vijanden van het geloof' wordt aan een minutieus jnderzoek onderworpen, waarbij eveneens de Latijnse bronnen en de theologische liscussies worden bekeken. De Jriginaliteit van Van Maerlant manifesteert zich juist in het bewerken van die vele bronnen. Bet heeft een mooie studie, maar een weinig swingend leesboek opgeleverd; de nuderwetse stijl eist bovendien veel aandacht en concentratie. Gelukkig staan er samenvattingen aan het begin ran elke paragraaf en is er een litstekend slothoofdstuk waar mgrote trekken de resultaten ran het onderzoek worden geschetst. lacob van Maerlant, die vanuit »n middeleeuws-christelijk De verwoesting van Jeruzalem door de Romeinen uit Die wrake van Jheruzalem. christelijke auteurs die een hardhandig optreden tegen ketterse opvattingen bepleitte. De Islam zag Maerlant als een herleving van het heidendom 'oude stijl'. Voor de 12e eeuw schijnt men zich nauwelijks rekenschap te hebben gegeven van de religieuze bedreiging die de volgelingen van Mohammed vormden voor de West-Europese christenheid. Het gevaar was lange tijd primair politiek en militair; Maerlant pleitte hartstochtelijk voor de kruistochten. Bij een conflict tussen een christen en een mohammedaan wint uiteraard de eerste: 'En die kerstine verwonnen, want hem wilds onze Here jonnen.Hoe emotioneel en persoonlijk Maerlant in dit verband kon zijn, blijkt uit zijn vermoedelijke zwanenzang over het verlies van het Heilige Land: 'Christen man, wats di geschiedt? Slaap je?' Jaren geleden besloot de Leidse' mediaevist Van Oostrom de wereld van de dichter Jacob van Maerlant tot onderwerp van een groot onderzoek te maken. Terwijl vele studenten en promovendi aan het werk gingen, vatte hij voor een breed publiek de resultaten efficiënt 'a tempo' samen. Dat maakt deze en andere boeken over detailonderwerpen als 'Maerlant en de vijanden van het christelijk geloof' in zekere zin tot een nagekomen bericht. Een gerecht van een zoveel-gangen-menu dat al geserveerd is. Het is helaas het lot van veel spitwerk. Lo van Driel Raymond Harper, Als God met ons is. Jacob van Maerlant en de vijan den van het christelijke geloof - Ne derlandse literatuur en cultuur in de middeleeuwen, dl. xix - Uitgeverij Prometheus, f 49,90, 296 blz. Horridus noemt de psy chopaat zich die in Cali- fornië zijn lusten botviert op kleine meisjes. Horridus, naar zijn favoriete slangen. Met steeds kleinere tussen pozen ontvoert hij de Items en brengt ze, verkleed als en geltjes, terug. Het is echter zeker dat de man binnenkort een slachtoffertje verkracht en vermoordt. Dat deed hij elders in de VS reeds. Aan Terry Naughton, hoofd van de politie-af deling Misdaden Tegen Kinderen, de taak om deze hel op aarde te vernieti gen. Dat is niet het enige spannende element van de schokkende roman De engel tjes van Horridus. Dat Naughton zich de benen uit het lijf lóópt om tuig zoals de slangenhoudende boef met de vele aliassen te pak ken, heeft veel te maken met zijn eigen ellende. Terry's zoon is recentelijk, op zeer jonge leeftijd, overleden tij dens een duikavontuur. Nie mand mag weten wat de exacte doodsoorzaak is, maar zijn gedrevenheid lijkt iets toe te moeten dekken. Onderdeel van zijn rouwver werking is dat hij zich maan denlang 's nachts terugtrekt in een grot nabij zijn woning in Orange County (Californ- ië), daar liters tequila in neemt en zijn roes uitslaapt. Daardoor krijgt hij meerpro- blemen. Er duiken foto's op van Naughton, die in de grot seks heeft met een minderja rig meisje, hetgeen leidt tot een schorsing, middenin de jacht op Horridus. De jager wordt gejaagde. Hij raakt al les kwijt, behalve het ver trouwen van zijn vriendin, een tv-verslaggeefster aan wie Terry vaak primeurs geeft. Schrijver T. Jefferson Parker deed in Nederland ruim tien jaar geleden even van zich spreken met de thriller Lagu- na Beach (intussen verfilmd) en moest het vervolgens heb ben van de eigen, Ameri kaanse markt. Met De Engel tjes van Horridus keert hij hier met een daverende klap terug. Voor wie Billy (de top per van Whitley Strieber) en The Silence of "the Lambs (T homas Harris' knappe ver haal rond Hannibal Lecter) op juiste waarde wist te schatten, is dit verplichte kost. Compliment voor de kleine uitgeverij Van Buuren uit Weert, die vorig jaar Keith Baker (De erfenis) bin nenhaalde. Arno Ruitenbeek T. Jefferson ParkerDe engeltjes van Horridus - Uitgeverij Van Buuren, f 36,90. Net als zijn landgenoot John Grisham is David Baldacci ex-advocaat en schrijver van goed verkopen de thrillers. Maar daarmee hield de vergelijking tussen deze twee Amerikaanse au teurs tot dusver op. Waar Grisham zijn voornamelijk juridisch geschoolde helden neerzette in het decor van imposante rechtszalen, moest Baldacci het veelal hebben van wilde complot theorieën en dito actiescè nes, die een regelrechte be dreiging vormden voor des lezers hart- en bloedvaten. In Vuil spel echter keert hij het eerbiedwaardige Hoogge rechtshof binnenstebuiten Het verhaal begint echter in een verlaten uithoek van Vir ginia. In een militaire gevan genis zit de zwarte Rufus Harms al een kwart eeuw op gesloten, levenslang veroor deeld vanwege de moord op een blank meisje. Wat hem er ooit toe bracht het kind te do den, is niemand duidelijk, ook Rufus zelf niet. Maar dan ontvangt hij onverwacht een brief, die hem vrijpleit. Het epistel is evenwel belastend voor mensen die nu hoge po sities bekleden. Harms slaagt erin de brief, die zijn gratieverzoek kracht moet bijzetten, via zijn advo caat bij het Hooggerechtshof te krijgen. Harms' advocaat overleeft deze vorm van dienstverlening echter niet. Met hem sterft ook Michael Fiske, griffier bij het Hoog gerechtshof, een voortijdige dood. Fiske had het schrijven uit de stapel verzoekschrif ten aan het hof geplukt en was op eigen houtje op on derzoek uitgegaan. Dan wordt het tijd dat de 'goeien' in actie komen. Grif fier Sara Evans - Michael had haar een paar dagen eer der tevergeefs ten huwelijk gevraagd - en Fiske's broer John gaan op speurtocht uit. John pakte ooit als agent jon ge geweldplegers op maar door een wonderlijke samen loop van omstandigheden verdedigt hij nu als advocaat deze bij voorbaat kanslozen: Baldacci's fantasie is daad werkelijk grenzeloos. Baldacci is een meester in het rechttoe rechtaan vertellen van een spannend verhaal. Snelheid en actie zijn op nieuw gewaarborgd. Zijnpo- ging om literatuur te bedrij ven als hij bij de aanvang Rufus Harms' erbarmelijke omstandigheden beschrijft, is evenwel een misser: het maakt een wat al te patheti sche indruk. Ook geeft hij iets te vroeg prijs wie de kwa de genius in dit spel is. Niet temin kan Vuil spel prima als tijdverdrijf dienen tijdens een vlucht naar de winter zon, of de gipsvlucht terug. Peter Kuijt David Baldacci: Vuil spel - Uit geverij AW. Bruna, 384 pag., f39,95. De aanduiding 'thriller' ontbreekt op de kaft van Het testament, de tiende ro van John Grisham. En terecht, want Écht bloedstollend spannend wordt het ner- jens in de nieuwste van deze voormalige ad- rocaat uit Mississippi. Geweld komt litmaal niet aan bod in deze evenwel onder- ïoudende cocktail van een reisgids, een bandleiding voor kruisverhoren en een bij belstudie. ii het boek draait het om de nalatenschap ran Troy Phelan, een oude, excentrieke rijk- 'ard, volgens kenners de op negen na rijkste nan van de Verenigde Staten. Zijn vermo- wordt geschat op een slordige 22 mil- ard gulden en het hoeft dan ook geen verba te wekken dat Troys drie ex-vrouwen zijn zes kinderen vol ongeduld wachten dood van de grijsaard. Maar Troy haat duivels addergebroed en voelt er niets ze middels een erfenis tot multimiljo nair te promoveren. Hij bedenkt dan ook een ingenieus plan om ze buiten het testa ment te laten. Na het opzienbarende verscheiden van Troy wordt advocaat Nate O'Riley belast met de vervulling van 's mans laatste wensen. Met het opvoeren van O'Riley wijkt de schrijver af van de karakteristieke Grisham-held van een jonge, ambitieuze strafpleiter die een glorieuze carrière wacht. O'Riley, die tegen de vijftig loopt, heeft er niets mee gemeen: hij is een advocaat die de afgelopen jaren vaker de ontwenningsklinieken van binnen heeft gezien dan de rechtbank. Maar vol gens zijn opdrachtgever is de ooit fanatieke buitensporter O'Riley geknipt voor de taak die hem wacht. Hij dient woon- en verblijf plaats op te sporen van Rachel Lane, Phel- ans onwettige dochter aan wie de rijkaard zijn vermogen heeft nagelaten. O'Riley reist daartoe af naar de jungle van Zuid-Amerika, waar, volgens de laatste be richten, zendelinge Rachel het woord van God tracht te verbreiden onder de indianen. O'Riley komt uiteindelijk terecht in de Bra ziliaanse Pantanal-regio. Het is een ecolo gisch paradijs: een eindeloos palet van moe rassen, kreken en rivieren vol alligators, anaconda's en steekmuggen. Natuurlijk weet O'Riley de dienares van Christus op te sporen. Maar dat gebeurt pas na een reis vol ontberingen waarin de arme advocaat, van wie je wel moet gaan houden, het hoofd moet bieden aan de verlokkingen van Brahma-bier, zware stormen en mus kieten die je de knokkelkoorts kunnen be zorgen. Maar daarmee is het boek nog niet uit, want in de jungle van Washington is in middels ook een strijd ontbrand. Het Phel- an-addergebroed haalt alles uit de kast, in clusief advocaten met torenhoge tarieven, om alsnog te kunnen delen in de erfenis. Het is de mix van de avontuurlijke tocht door het oerwoud, het steekspel in de rechtszaal én de verrassende ontknoping, die Het testament zo aantrekkelijk maakt. Grisham, die twee keer de Pantanal-regio heeft bezocht, beschrijft met aanstekelijke hartstocht het broeierige Braziliaanse landschap. Maar de auteur is toch op zijn best als hij met dodelijke humor de onver mijdelijke ondergang van duurbetaalde ju risten, aan wie hij een bloedhekel lijkt te hebben, op papier zet. Ook deze 'Grisham' zal ongetwijfeld een toptien-notering halen. En ditmaal is dat meer dan verdiend. Grisham revancheert zich verdienstelijk na 'De straatvechter', zijn bedroevend slechte voorganger over een advocaat die het opneemt voor de dak lozen in zijn stad. Peter Kuijt John Grisham: Het testament - Uitgeverij AW. Bruna, 384 pag., f 39,95. John Grisham: mix van avontuur en verrassing. vrijdag 19 februari 1999 perspectief de wereldgeschiedenis overzag, moest heel wat problemen het hoofd bieden. Hoe moest hij de klassieke, anthropomorfe en polytheïstische godenleer van de Grieken neerzetten? Als middeleeuwse christen moest hij die afwijzen en toch wilde hij bepaalde personen ten voorbeeld stellen. Zo bewonderde hij Alexander de Grote en vond hij hem een exempel voor de vorsten van zijn tijd. Hoe moet zo'n heiden dan getypeerd worden? Zo bijvoorbeeld: Alexander droeg 'crone te voren, eer Jhesus Christus waert gheboren, daeromme eest also ghesciet dat hi Gode en kende niet'. Ook met de joden had Maerlant zo zijn problemen. Oorspronkelijk waren ze de uitverkorenen Gods, maar ze hadden Christus' boodschap geweigerd en waren zelfs verantwoordelijk voor zijn dood. Wat doet Maerlant? Met verve is hij anti-judaïst, maar deze studie pleit hem vrij van proto-antisemitische denkbeelden 'die juist in zijn dagen opgang begonnen te maken'. Evenmin heeft Maerlant een pleidooi gehouden 'om de aloude repressieve tolerantiepolitiek jegens de joden te verlaten ten gunste van een meer agressieve benadering.' In de eindtijd zouden hun ogen wel geopend worden, maar dat scenario regelde God zelf, volgens Maerlant. Het is de mening van Paulus. Volgens kruisvaarders "V mcmenr bctyb-rieuett d frSlAHtine n<fr» friCt* flrter - <v -nWW en fbtfêtib frter it tl fcrt rcï ie«vn V tC Jjèffrncjt Utfjjvn $ric£tK'JI 1) ttfier/ViJerJetio ciTgnw gtiftaT die zich aan de joden vergrepen, moesten de joden overwijld worden bekeerd of gedood. Voor Jacob van Maerlant, nochtans sterk betrokken bij de kruistochtmissie, bepaalde God echter zelf de loop van de geschiedenis, niet alleen door de gelovigen in bescherming te nemen en op te treden als de christelijke belangen en instellingen in het geding waren. Zo schrijft hij over de Vandalen: 'Menige dorperhede groot, die si der heiliger kerken daden moesten si ontgelden smertelike.' Bij Maerlant zijn religieuze politiek en wereldlijke macht nauw verbonden. De eerste taak van een Christenvorst is de bescherming van de Kerk. In een van zijn Arthur-verhalen betoogt Maerlant dat de tovenaar Merlijn om hulp gevraagd was door de leiders van de kerk in Brittanië. Er moest een opvolger komen - dat wordt Koning Arthur 'die tlant berechte tonsen bederve, sodat die kerke niet en verderve.' Christelijke machtsbescherming door Arthur dankzij een tovenaar. Merkwaardig toch. Een interessant aspect van Maerlants houding tegenover andersdenkenden betreft zijn visie op heidenen en ketters en andere 'onaangepasten,' zoals prostituées, homoseksuelen, leprozen. Van werkelijke tolerantie is geen sprake. Op dit punt lijkt Maerlant geïnspireerd te zijn door Augustinus, een van de eerste v >1 «ut^tTtrnrc tjJtvr»rt:i;o}n - 1C m Wcrmcea- ■"V r tircr^zefcn pxtn- «V ilrttt* bit ftpmic intèd»ff«a; w ftcft- ee« reftijn *rtn falie miVü 40T «nnrtcft-cMtfv fr-»r«y: tin kiiickvec <Stu Dofr te gthVr» c &eTgïJ,J: - ullöiiut vfcjjBx'C" b&iek>s ,,1i mfcv tqrWtïnViütncihUkc iitrScH-mti ufo: fcCpftmfe in Kl'Jcn '.Wtrydfrofiff- IV fb-ttVlJ 1\VMÏV ■~0 'rtnaltf fCiïï'.' ittfrtVi i Deze bladzijde uit het enige verluchte Spiegel historiael-handschrift toont een episode uit de strijd tussen Karei de Grote en de Afrikaanse heidenkoning Agolant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13