Verkeer hindernis voor senioren
Sluisdeuren in
Haringvlietdam
gaan stukje open
Opzichtige nieuwbouw verdringt
oud stedelijk schoon in Vlissingen
Eerste afbreekbare
driesterrenhotel
zeeland vrijdag 12 februari 1999 w 17
Koudekerkse ouderen klagen over zomerdrukte op doorgaande wegen
Inspraakavond over
vliegveld M-Zeeland
sust ongelovigen niet
Temeuzen moet de bouwver
gunning nog afgeven, maar
Berings verwacht dat dat geen
problemen zal geven. -
De units, die normaal voorna
melijk voor zakelijke doelein
den worden gebruikt, zullen
een drie-sterrenkwalificatie
krijgen, wat betekent dat ze in
ieder geval een eigen douche,
toilet en televisie hebben. „Het
worden comfortabele hotelka
mertjes."
Het idee is om bij Hotel
Sluiskil twee gebouwen met
ieder twintig kamers te bou
wen. Het 'budget-hotel' zal
twee miljoen gulden investe
ren in de plannen.
Berings kwam ongeveer een
jaar geleden op het idee. toen
hem door KMW werd ge
vraagd wooneenheden te ver
zorgen voor het tunnelperso-
neel. Aanvankelijk wilde hij
die huren, maar na enig zoek
werk bleken afbreekbare ho
telkamers in de vorm die Be
rings voor ogen staat niet te
bestaan. Daarom heeft hij ze
samen met Fort ontwikkeld.
Veel concurrentie van de Wo- I
ningbouwvereniging Terneu-
zen. die ook heeft toegezegd I
woningen te willen leveren I
voor het toestromende tunnel- I
personeel, verwacht Berings I
piet. „Wij richten ons op een I
andere doelgroep, namelijk I
hogere staffunctionarissen die I
voor kortere tijd hier verblij-
ven.
Benngs ziet de veertig units in I
Sluiskil als een pilot-project.
Benngs ziet er achter zijn ini- I
tiatief een nieuwe filosofie:
„Normaal bouw je een hotel,
en wacht je tot er klanten ko
men. Wij draaien het juist om:
we gaan een hotelaccommo
datie leveren daar waar die
nodig is."
door Joost Bosman
SLUISKIL - Hotel Sluiskil is
bezig met een plan om een tij
delijke hotelaccommodatie
neer te zetten van zo'n veertig
afbreekbare units.
Aannemer Fort onroerend
goed uit Raamsdonkveer, ge
specialiseerd in seriebouw. zal
de units leveren. Volgens ho
teldirecteur M. Berings zijn de
units hoofdzakelijk bedoeld
om de komst van meuw indu
strieel personeel voor onder
meer de Kombinatie Middel
plaat Westerschelde (KMW),
Dow en Hydro Agri naar Ter-
neuzen op te vangen.
In mei of in juni hoopt hij dat
de units er staan. De gemeente
Brand onder spoorbrug
MIDDELBURG - Het treinverkeer heeft donderdagavond
enige hinder ondervonden van een brandje onder de brug over
het Arnekanaal bij Middelburg, die momenteel vernieuwd
wordt.
Bouwvakkers hadden plastic afdekzeilen over het pas ge-
stortte beton gelegd en hieronder bouwlampen geplaatst.
Door de warmte van deze lampen moest het beton vorstvrij
blijven. Doordat de hitte plaatselijk nogal opliep, vatte het
plastic vlam. Door de brand werd de betonbekisting bescha
digd. De Middelburgse brandweer heeft het vuur geblust en
gaf intussen de treinen opdracht langzaam te rijden.
Vijf mille voor Cliniclowns
MIDDELBURG - De klas met aankomend directiesecretares
ses van het ROC Zeeland in het Delta College in Middelburg
hebben met hun eindexamenopdracht vijfduizend gulden op
gehaald voor de Cliniclowns.
De waardecheque is donderdag tijdens de afsluitende pro
jectdag in ontvangst genomen door de Cliniclowns. De stu
denten moesten voor het vak secretariaatspraktijk een
project opzetten voor een goed doel. Vanaf oktober 1998 ver
kochten de studenten diverse versnaperingen op school. Op
de open dagen van het ROC Zeeland had de klas een eigen
stand gebouwd met informatie over de Cliniclowns. Op de af
sluitende projectdag werden in de voormiddag alle lessen in
het gebouw aan de Merwedestraat plat gelegd voor verschil
lende activiteiten tegen betaling. De studenten haalden in to
taal bijna zesduizend gulden op, waarvan 5000 naar de Clini
clowns gaat. De rest van het geld wordt gebruikt om de kosten
te dekken.
Inbraak in sportkantine Goes
GOES - Een 21-jarige man uit Goes is in de nacht van woens
dag op donderdag aangehouden, nadat hij korte tij d daarvoor
had ingebroken in een sportkantine aan het Geldeloozepad in
Goes. Toen de politie arriveerde, bevond de man zich nog op
het sportterrein en kon zodoende meteen worden ingerekend.
Woningcontingent Waarde lager
WAARDE - Opnieuw daalt het beschikbare woningbouwcon-
tingent - ofwel het aantal woningen dat van de provincie in
een bepaald dorp gebouwd mag worden - dat is vastgesteld
voor Waarde. Fruitteler A W. M. Jacobusse mag van het colle
ge van burgemeester en wethouders van de gemeente Rei-
merswaal buiten het dorp een bedrijfswoning bouwen.
Morrend stemde de gemeenteraad onlangs in met de bouw
van drie woningen langs de Weelweg in het dorp door Waar
denaar D. Goud. Hoewel de raad blij was dat er drie huizen
bijkomen in Waarde, wilde zij eigenlijk niet dat die huizen
meteen van het woningbouwcontingent zouden worden afge
trokken. Dat is echter onvermijdelijk. Ook de bedrijfswoning
van Jacobusse drukt op dat contingent. Minus de vier nu ge
plande woningen, mag de gemeente in Waarde de komende
zes jaar nog dertien huizen bouwen.
Buiteling van de dijk
SIRJANSLAND - Een 42-jarige inwoner van Bruinisse heeft
in de nacht van woensdag op donderdag omstreeks half één
met zijn auto een buiteling van de dijk bij Sirjansland ge
maakt.
De man reed over de Weg door het Dijkwater in de richting
van Bruinisse. In een bocht naar links even voor de aanslui
ting op de Dillingsweg in Sirjansland gleed de auto als gevolg
van het gladde wegdek rechtdoor en reed van de dijk. De auto
kwam zes meter lager tot stilstand in de berm van de Noord-
dijk. Het voertuig raakte geheel vernield en moest worden
weggesleept.
door Lukas Fransen
j KOUDEKERKE - De door
gaande wegen door Koudeker
ke vormen in de zomermaanden
voor oudere inwoners een moei
lijk te nemen hindernis. Fietsen
en oversteken in de Middel-
Iburgsestraat. Duinstraat en de
Beatrixlaan levert veel onveili-
gesituaties op. Geparkeerde au
to's aan de kant van de weg vor
men een extra gevaar, omdat
fietsers hierdoor naar de rijbaan
moeten uitwijken. Dat is één
van de conclusies uit het onder-
)e zoek van de Stichting Welzijn
:d Ouderen Platteland Walcheren
w (SWOPW) naar de verkeersvei-
d ligheid voor 55+-ers in Koude-
?r kerke in de zomer.
8 Uit cijfers van het Regionaal
d Orgaan Verkeersveiligheid Zee
lt land (ROVZ) blijkt dat de ge
ilt meente Veere de meeste gevaar-
in lijkc plekken telt voor ouderen,
d Omdat ook de SWOPW zelf re
ilt gelmatig klachten van ouderen
iel daarover binnenkreeg, heeft zij
inhet onderzoek uitgevoerd, Cij-
ti fers van het ROVZ tonen aan dat
in Koudekerke in de periode
1995 tot en met 1997 op drie
plaatsen een meer dan gemid-
d deld aantal ongevallen met 55-
is plussers plaatsvond,
ia Begin augustus 1998 zijn meer
5t dan twintig vrijwilligers op pad
st gegaan om in totaal 975 vragen-
m formulieren bij alle 55-plussers
a| in Koudekerke te bezorgen,
ei Daarvan stuurden 296 ouderen
het vragenformulier ingevuld
;a terug Zestig procent van de ou-
d deren geeft aan in de zomer-
d maanden meer hinder te onder-
i vinden van het verkeer. De
ii ouderen zijn onderverdeeld in
D drie categorie: 255 voetgangers,
t 252 fietsers en 19 ouderen die
u een loopwagen gebruiken.
e Van de ouderen die te voet de
;e straat opgaan, zeggen 176 dat
li looproutes veiliger moeten wor-
d den Ook 11 gebruikers van een
c
i I
a1Bakje yoghurt
jvan 240 gulden
ei MIDDELBURG - Een 21-jarige
n| vrouw uit Middelburg rekende
)i donderdagmiddag in een win-
ul kei aan de Kal verstraat in haar
?n woonplaats een bekertje yog-
m hurt van 2,50 niet af. Het kost
te haar een boete van 240
loopwagen zijn die mening toe
gedaan. Zij ondervinden vooral
hinder van de te smalle en
schuin aflopende trottoirs en
van losliggende tegels. Tevens
hebben zij last van bosjes en
struiken die over de stoep han
gen en de doorloop bemoeilij
ken. Maar ook fout geparkeerde
auto's en uitstallingen en fiet
senrekken op de trottoirs zorgen
voor overlast. Ouderen zijn
vooral angstig voor brommers
en scooters, die door hun snel
heid en lawaai, een onveilig ge
voel oproepen.
Van de 2 60 ouderen die regelma
tig op de fiets aan het verkeer
deelnemen, vinden er 195 dat de
fietsroutes veiliger moeten. Het
grootste knelpunt zijn de fiets
stroken op de doorgaande Mid
delburgsestraat. Deze worden
door tien procent van de oude
ren als te smal ervaren. Daar
komt nog bij dat het verkeer - en
met name vrachtauto's - vaak
dicht langs de fietsers rijden. De
senioren geven aan dat ze soms
midden op de weg moeten rijden
om op de fietsstrook geparkeer
de auto's te ontwijken. Eender
de van de ouderen ei-vaart de
fietsoversteekplaatsen aan zo
wel Middelburgse als de Bigge-
kerkse zijde als gevaarlijk De
fietsende oudjes ondervinden
vooral hinder van brommers en
skaters.
Aanbevelingen
Het rapport doet ook enkele
aanbevelingen. De gemeente
moet voetpaden veilig maken
door voldoende verlichting,
goede oversteekmogelijkheden,
voldoende breedte en er op toe
zien dat er geen tegels los liggen
of obstakels op het trottoir zijn
geplaatst. Een stoepen wacht,
die regelmatig alle loop- en
fietsroutes controleert, kan
hierop toezien. In het rapport
wordt uitgekeken naar de rond
weg om Koudekerke, waardoor
het verkeer op de doorgaande
route sterk zal verminderen en
de veiligheid zal toenemen. Als
de rondweg er niet snel komt
moeten er zeker aanpassingen
komen voor fietsers en voetgan
gers op de doorgaande route van
Middelburg naar Biggekerke
Het volledige rapport wordt op
18 februari om 14 uur aan de ou
deren gepresenteerd in sport- en
gemeenschapscentrum Cou-
burg in Koudekerke.
Eén op de tien ouderen vindt de fietsstroken op de Middelburgsestraat te smal. foto Ruben Oreel
ai door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Het Haringvliet
krijgt een getemd getij. Dit jaar
wordt daartoe waarschijnlijk al
de eerste stap gezet. Staatsse
cretaris J. M. de Vries van Ver
keer en Waterstaat schrijft dit in
de Vierde Nota Waterhuishou
ding.
Getemd getij betekent dat de
sluisdeuren in de monding van
het Haringvliet een stukje open
gaan Het Haringvliet dat sinds
de afsluiting in 1971 zoet is,
krijgt dan weer zout water bin
nen. Rijkswaterstaat wil met
deze maatregel de oude natuur
lijke situatie deels herstellen.
Van belang voor Zeeland is ook
dat Verkeer en Waterstaat het
bouwen aan de kust blijft ver
bieden.
De komende honderd jaar
wordt een stijging van de zee
spiegel verwacht van zestig cen
timeter. Bebouwing kan dan
REDACTIE
MIDDEN-ZEELAND
Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA GOES
Tel: (0113) 273000
Fax: (0113)273030
e-mail: redgoes@pzc.nl
te Goes:
M.J. Schrier(chef)
R. Bosboom
I. Huibers
A.M. van der Jagt
E. Soesman
te Vlissingen:
L. Fransen
E.L. Ramakers
M.J. van der Schot
A.A. van der Sluis
K.L. de Vries (sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118)484000
Fax: (0118)470102
e-mail: redactie@pzc.nl
City OnLine/Internet
http://www.pzc.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
verhoging van dijken in de weg
staan. Beheerders van dijken (w
aterschappen) worden zelfs ver
plicht een reservestrook achter
de waterkeringen vast te stellen
voor tweehonderd jaar.
Als het aan het ministerie van
Verkeer en Waterstaat ligt, ver
liezen dijken overigens hun ab
solute betekenis. Dijken moeten
groot en sterk blijven. Daarom
trekt het ministerie ook 1,25
miljard gulden voor versterking
van de 'onvoldoende' dijkglooi-
mgen uit, voornamelijk in Zee
land. Hoofddoel wordt echter:
meer ruimte voor water
Vooral langs de grote rivieren
zal dat leiden tot veranderin
gen, tot de aanleg van meer
buitendijkse gebieden en de
aanwijzing van onderstro-
mingsgebieden bij calamitei
ten. In de Vierde Nota wordt in
dat verband eveneens de Schel
de genoemd. De spontane ont-
poldering van de Selenapolder
aan de rand van het Verdronken
Land van Saeftinghe als voor
beeld wordt gegeven.
Het idee is dat er wordt meege
werkt met de natuur, niet tegen.
Zandopspuitingen langs de kust
passen daar ook in. Het budget
voor die werken wil het ministe
rie na het jaar 2000 verhogen
van 60 tot 90 miljoen gulden. Al
leen stranden worden tot nu toe
opgespoten, terwijl de vooroe
vers ook zand verliezen. Die ko
men erna 2000bij.
Strenger beleid
Voor de Noordzee wil Verkeer en
Waterstaat een strenger beleid
gaan voeren. Er komt een wette
lijk kader waardoor de ontwik
keling van de Noordzee beter in
de hand kan worden gehouden.
Aanleiding is het plan voor een
zendmast voor Walcheren.
In de Vierde Nota Waterhuis
houding zitten enkele opmerke
lijke accentverschuivingen wat
betreft waterkwaliteit. De
rijksoverheid walde de normen
aanscherpen. Dat is van de
baan, omdat het al niet lukt de
minder strenge normen te halen.
Regionale overheden krijgen
bovendien meer vrijheid om zelf
normen te stellen, want zij kun
nen beter rekening houden met
stoffen die lokaal van nature in
de bodem en het water voorko
men. Zo zit er op Walcheren (te)
veel arseen in waterbodems,
wat nogal eens tot discussies
leidde over de kwaliteit van
baggerslib.
door Richard Hoving
ARNEMUIDEN - Een ver
harde baan leidt tot meer vei
ligheid en minder overlast.
Eerst zien dan geloven, aldus
de aanwezigen op een in
spraakavond over de toe
komst van vliegveld Midden-
Zeeland.
Gedeputeerde A M. Dek (C
DA milieu) en vliegvelddi
recteur B. van Dam kregen
het donderdagavond zwaar
te verduren in het vereni
gingsgebouw de Arne in
Amemuiden. Beiden waren
gekomen om vragen te be
antwoorden over de plannen
van Midden-Zeeland om een
verharde baan aan te leggen.
..De suggesties die u van
avond doet, zullen worden
afgewogen en waar nodig
worden meegenomen in de
studie naar de milieugevol
gen van de baanverharding",
aldus Dek aan het begin van
de avond.
Suggesties waren er vol
doende. Naast zorgen om de
gevolgen voor het toerisme
was er angst voor geluidshin
der. „Dat moet u goed onder
zoeken", aldus het Noord-
bevelandse raadslid A Ouds
hoorn. Een verharde baan
maakt de komst van zwaar
dere toestellen mogelijk. „En
dat leidt tot meer overlast",
vatte een omwonende van
het vliegveld kort en bondig
samen.
Ongevallen
Maar niet alleen de extra
overlast moest volgens de on
geveer dertig aanwezigen in
kaart worden gebracht. Een
inwoner van Middelburg
vroeg om een onderzoek naai
de kans op meer ongevallen
na de aanleg van een verhar-
de baan. Hij had vliegveldi-
recteur Van Dam horen zeg
gen dat voor een dekkende
exploitatie in de toekomst
meer starts en landingen no
dig zijn.
„Meer vliegbewegingen be
tekent meer kans op onge
lukken". zo voorspelde hij bij
voorbaat. Een boer die aan
het rand van het luchtvaart
terrein woont, sloot zich
hierbij aan. „Ik heb de afge
lopen vijftien jaar al tot vijf
keer toe een vliegtuig op mijn
land zien neerkomen. Wat
gaat er straks gebeuren?"
De inspraakavond was be
doeld om over de gevolgen
van de baanverharding te
praten. Tegenstanders van
het vliegveld grepen de bij
eenkomst aan ohi hun onge
noegen over het optreden van
de provincie en de vliegveld
directie te ventileren.
Verwijten
Gedeputeerde Dek moest het
persoonlijk ontgelden. J.
Timmerman van de bewo
nersvereniging d'Oranje-
plaat verweet hem de zaken
rond het vliegveld op zijn be
loop te laten aangezien hij
naar de statenverkiezingen
toch niet meer terugkeert.
Dek reageerde getergd. Ook
Timmermans verwijt, dat de
provincie de omwonenden in
het verleden slecht heeft ge-
informeerd over Midden-
Zeeland, wierp de gedepu
teerde verre van zich.
De harde toon waarop Tim
merman afwisselend Dek en
Van Dam onderhield, viel
niet bij iedereen in goede
aarde. Provincievoorlichter
F. Haverkort riep de aanwe
zigen na de pauze op om toch
vooral vragen stellen. „Wees
concreet en laat meningen en
visies over het vliegveld ach
terwege." Zijn oproep kreeg
gehoor. Het Middelburgse
SGP-raadslid Marijs infor
meerde naar de toename van
het verkeer in en rond Arne-
muiden „Is de infrastructuur
toereikend als u het aantal
vluchten gaat uitbreiden?"
Onderzoek
Ondanks dat Dek en Van
Dam veel bezorgde vragen
wisten te weerleggen, waren
de meeste aanwezigen er aan
het eind van de avond niet
gerust op. „Dat een verharde
baan die meer vliegbewegin
gen tot gevolg heeft, de vei
ligheid ten goede komt, gaat
er bij mij niet in"aldus de in
woner van Middelburg die
eerder op de avond het woord
had gevoerd. Voor hem en an
deren die zich zorgen maken
is het nu wachten op de stu
die naar de milieugevolgen
van de baanverharding die
eind dit jaar moet verschij
nen.
Spannend is de combinatie, van het monumentale Beeldenhuis en - straks aan weerszijden - zijn modern vormgegeven buren zeker, maar
niet iedereen ziet dat als positief. foto Ruben Oreel
door Miriam van der Schot
VLISSINGEN - Vlissingen moet opnieuw
de oude Scheldestad worden die ze in haar
gloriedagen was. Dit geluid is steeds vaker
te horen. Bewoners willen daan-oor zelfs
een deel van het Bellamypark weer onder
water zetten. Desondanks schieten opzich-
MIDDELBURG
Rommelmarkt - Wandelsportvereniging 't
Zand in Middelburg houdt op zaterdag 20
februari van 9.00 tot 14.00 uur haar jaar
lijkse rommelmarkt in wijkgebouw De Ver
gulde Baars aan de Baarsjesstraat.
Boerderij - De kinderboerderij De Klepper
hoeve in Middelburg biedt kinderen van zes
tot en met twaalf jaar op woensdag 24 fe
bruari de kans om onder begeleiding van
medewerkers mee te helpen met het schoon
maken van de hokken en het voeren van de
dieren. Het 'Werken op de boerderij' begint
om 13.30
tige nieuwbouwprojecten als paddestoelen
uit de grond. Wie nog iets van de oude cul
tuur wil zien, moet er al bijna naar op zoek.
Zo ook het eeuwenoude monumentale Beel
denhuis in de Hendrikstraat. Passanten
zien het nauwelijks staan. Hun blik wordt
getrokken door de bijzondere vormgeving
van de naastliggende Dobberende Doosjes
in de Gravestraat. Toch is het de moeite
waard om even bij het oude pand stil te
staan.
Het huis werd namelijk in 1730 gebouwd
aan de Dokkade, wat nu het Scheldeterrein
is. Het Beeldenhuis is gebouwd voor Jan
Westerwijk. Hij was destijds schepen van
Vlissingen. In 1930 is het huis afgebroken
maar de voorgevel werd opnieuw opgetrok
ken bij een huis in de Hendrikstraat. Tot op
de dag van vandaag staat het huis, compleet
met beelden op het dak. nog op die plaats.
Tehuis
Dat het Beeldenhuis door de Dobberende
Doosjes overvleugeld wordt, is één ding.
Maar aan de andere kant van het Beelden
huis verrijst binnenkort nóg een modem
pand. Het voormalige appartementencom
plex van woningstichting Basco is inmid
dels al tegen de vlakte.
„Op de plaats van die appartementen gaan
we een gezinsvervangend tehuis bouwen
van zes woningen", vertelt B. Baert van Bas-
co. „Het wordt een heel modem pand van
drie verdiepingen. Er komt een afzonderlij
ke voor- en achterkant aan het pand waar de
bewoners hun eigen woning hebben met ei
gen voorzieningen."
Baert verwacht niet dat het Beeldenhuis
door de naastliggende moderne bouwwer
ken wordt 'weggedrukt'. „Ik kan me voor
stellen dat mensen dat zeggen, maar dat
vind ik heel jammer. Voor de nieuwbouw is
juist voor een moderne architectuur geko
zen om zo een spanning op te bouwen met
het Beeldenhuis. Het is de bedoeling dat als
alles klaar is, het Beeldenhuis beter uit de
verf komt. Er is geen sprake van dat de
verschillende bouwstijlen moeten concur
reren. Doordat het zulke verschillende pan
den zijn, kan dat niet. Wel is het de bedoe
ling dat de hele buurt er leuker op wordt."