Verkeer hindernis voor senioren Sluisdeuren in Haringvlietdam gaan stukje open Opzichtige nieuwbouw verdringt oud stedelijk schoon in Vlissingen Eerste afbreekbare driesterrenhotel zeeland vrijdag 12 februari 1999 w 17 Koudekerkse ouderen klagen over zomerdrukte op doorgaande wegen Inspraakavond over vliegveld M-Zeeland sust ongelovigen niet Temeuzen moet de bouwver gunning nog afgeven, maar Berings verwacht dat dat geen problemen zal geven. - De units, die normaal voorna melijk voor zakelijke doelein den worden gebruikt, zullen een drie-sterrenkwalificatie krijgen, wat betekent dat ze in ieder geval een eigen douche, toilet en televisie hebben. „Het worden comfortabele hotelka mertjes." Het idee is om bij Hotel Sluiskil twee gebouwen met ieder twintig kamers te bou wen. Het 'budget-hotel' zal twee miljoen gulden investe ren in de plannen. Berings kwam ongeveer een jaar geleden op het idee. toen hem door KMW werd ge vraagd wooneenheden te ver zorgen voor het tunnelperso- neel. Aanvankelijk wilde hij die huren, maar na enig zoek werk bleken afbreekbare ho telkamers in de vorm die Be rings voor ogen staat niet te bestaan. Daarom heeft hij ze samen met Fort ontwikkeld. Veel concurrentie van de Wo- I ningbouwvereniging Terneu- zen. die ook heeft toegezegd I woningen te willen leveren I voor het toestromende tunnel- I personeel, verwacht Berings I piet. „Wij richten ons op een I andere doelgroep, namelijk I hogere staffunctionarissen die I voor kortere tijd hier verblij- ven. Benngs ziet de veertig units in I Sluiskil als een pilot-project. Benngs ziet er achter zijn ini- I tiatief een nieuwe filosofie: „Normaal bouw je een hotel, en wacht je tot er klanten ko men. Wij draaien het juist om: we gaan een hotelaccommo datie leveren daar waar die nodig is." door Joost Bosman SLUISKIL - Hotel Sluiskil is bezig met een plan om een tij delijke hotelaccommodatie neer te zetten van zo'n veertig afbreekbare units. Aannemer Fort onroerend goed uit Raamsdonkveer, ge specialiseerd in seriebouw. zal de units leveren. Volgens ho teldirecteur M. Berings zijn de units hoofdzakelijk bedoeld om de komst van meuw indu strieel personeel voor onder meer de Kombinatie Middel plaat Westerschelde (KMW), Dow en Hydro Agri naar Ter- neuzen op te vangen. In mei of in juni hoopt hij dat de units er staan. De gemeente Brand onder spoorbrug MIDDELBURG - Het treinverkeer heeft donderdagavond enige hinder ondervonden van een brandje onder de brug over het Arnekanaal bij Middelburg, die momenteel vernieuwd wordt. Bouwvakkers hadden plastic afdekzeilen over het pas ge- stortte beton gelegd en hieronder bouwlampen geplaatst. Door de warmte van deze lampen moest het beton vorstvrij blijven. Doordat de hitte plaatselijk nogal opliep, vatte het plastic vlam. Door de brand werd de betonbekisting bescha digd. De Middelburgse brandweer heeft het vuur geblust en gaf intussen de treinen opdracht langzaam te rijden. Vijf mille voor Cliniclowns MIDDELBURG - De klas met aankomend directiesecretares ses van het ROC Zeeland in het Delta College in Middelburg hebben met hun eindexamenopdracht vijfduizend gulden op gehaald voor de Cliniclowns. De waardecheque is donderdag tijdens de afsluitende pro jectdag in ontvangst genomen door de Cliniclowns. De stu denten moesten voor het vak secretariaatspraktijk een project opzetten voor een goed doel. Vanaf oktober 1998 ver kochten de studenten diverse versnaperingen op school. Op de open dagen van het ROC Zeeland had de klas een eigen stand gebouwd met informatie over de Cliniclowns. Op de af sluitende projectdag werden in de voormiddag alle lessen in het gebouw aan de Merwedestraat plat gelegd voor verschil lende activiteiten tegen betaling. De studenten haalden in to taal bijna zesduizend gulden op, waarvan 5000 naar de Clini clowns gaat. De rest van het geld wordt gebruikt om de kosten te dekken. Inbraak in sportkantine Goes GOES - Een 21-jarige man uit Goes is in de nacht van woens dag op donderdag aangehouden, nadat hij korte tij d daarvoor had ingebroken in een sportkantine aan het Geldeloozepad in Goes. Toen de politie arriveerde, bevond de man zich nog op het sportterrein en kon zodoende meteen worden ingerekend. Woningcontingent Waarde lager WAARDE - Opnieuw daalt het beschikbare woningbouwcon- tingent - ofwel het aantal woningen dat van de provincie in een bepaald dorp gebouwd mag worden - dat is vastgesteld voor Waarde. Fruitteler A W. M. Jacobusse mag van het colle ge van burgemeester en wethouders van de gemeente Rei- merswaal buiten het dorp een bedrijfswoning bouwen. Morrend stemde de gemeenteraad onlangs in met de bouw van drie woningen langs de Weelweg in het dorp door Waar denaar D. Goud. Hoewel de raad blij was dat er drie huizen bijkomen in Waarde, wilde zij eigenlijk niet dat die huizen meteen van het woningbouwcontingent zouden worden afge trokken. Dat is echter onvermijdelijk. Ook de bedrijfswoning van Jacobusse drukt op dat contingent. Minus de vier nu ge plande woningen, mag de gemeente in Waarde de komende zes jaar nog dertien huizen bouwen. Buiteling van de dijk SIRJANSLAND - Een 42-jarige inwoner van Bruinisse heeft in de nacht van woensdag op donderdag omstreeks half één met zijn auto een buiteling van de dijk bij Sirjansland ge maakt. De man reed over de Weg door het Dijkwater in de richting van Bruinisse. In een bocht naar links even voor de aanslui ting op de Dillingsweg in Sirjansland gleed de auto als gevolg van het gladde wegdek rechtdoor en reed van de dijk. De auto kwam zes meter lager tot stilstand in de berm van de Noord- dijk. Het voertuig raakte geheel vernield en moest worden weggesleept. door Lukas Fransen j KOUDEKERKE - De door gaande wegen door Koudeker ke vormen in de zomermaanden voor oudere inwoners een moei lijk te nemen hindernis. Fietsen en oversteken in de Middel- Iburgsestraat. Duinstraat en de Beatrixlaan levert veel onveili- gesituaties op. Geparkeerde au to's aan de kant van de weg vor men een extra gevaar, omdat fietsers hierdoor naar de rijbaan moeten uitwijken. Dat is één van de conclusies uit het onder- )e zoek van de Stichting Welzijn :d Ouderen Platteland Walcheren w (SWOPW) naar de verkeersvei- d ligheid voor 55+-ers in Koude- ?r kerke in de zomer. 8 Uit cijfers van het Regionaal d Orgaan Verkeersveiligheid Zee lt land (ROVZ) blijkt dat de ge ilt meente Veere de meeste gevaar- in lijkc plekken telt voor ouderen, d Omdat ook de SWOPW zelf re ilt gelmatig klachten van ouderen iel daarover binnenkreeg, heeft zij inhet onderzoek uitgevoerd, Cij- ti fers van het ROVZ tonen aan dat in Koudekerke in de periode 1995 tot en met 1997 op drie plaatsen een meer dan gemid- d deld aantal ongevallen met 55- is plussers plaatsvond, ia Begin augustus 1998 zijn meer 5t dan twintig vrijwilligers op pad st gegaan om in totaal 975 vragen- m formulieren bij alle 55-plussers a| in Koudekerke te bezorgen, ei Daarvan stuurden 296 ouderen het vragenformulier ingevuld ;a terug Zestig procent van de ou- d deren geeft aan in de zomer- d maanden meer hinder te onder- i vinden van het verkeer. De ii ouderen zijn onderverdeeld in D drie categorie: 255 voetgangers, t 252 fietsers en 19 ouderen die u een loopwagen gebruiken. e Van de ouderen die te voet de ;e straat opgaan, zeggen 176 dat li looproutes veiliger moeten wor- d den Ook 11 gebruikers van een c i I a1Bakje yoghurt jvan 240 gulden ei MIDDELBURG - Een 21-jarige n| vrouw uit Middelburg rekende )i donderdagmiddag in een win- ul kei aan de Kal verstraat in haar ?n woonplaats een bekertje yog- m hurt van 2,50 niet af. Het kost te haar een boete van 240 loopwagen zijn die mening toe gedaan. Zij ondervinden vooral hinder van de te smalle en schuin aflopende trottoirs en van losliggende tegels. Tevens hebben zij last van bosjes en struiken die over de stoep han gen en de doorloop bemoeilij ken. Maar ook fout geparkeerde auto's en uitstallingen en fiet senrekken op de trottoirs zorgen voor overlast. Ouderen zijn vooral angstig voor brommers en scooters, die door hun snel heid en lawaai, een onveilig ge voel oproepen. Van de 2 60 ouderen die regelma tig op de fiets aan het verkeer deelnemen, vinden er 195 dat de fietsroutes veiliger moeten. Het grootste knelpunt zijn de fiets stroken op de doorgaande Mid delburgsestraat. Deze worden door tien procent van de oude ren als te smal ervaren. Daar komt nog bij dat het verkeer - en met name vrachtauto's - vaak dicht langs de fietsers rijden. De senioren geven aan dat ze soms midden op de weg moeten rijden om op de fietsstrook geparkeer de auto's te ontwijken. Eender de van de ouderen ei-vaart de fietsoversteekplaatsen aan zo wel Middelburgse als de Bigge- kerkse zijde als gevaarlijk De fietsende oudjes ondervinden vooral hinder van brommers en skaters. Aanbevelingen Het rapport doet ook enkele aanbevelingen. De gemeente moet voetpaden veilig maken door voldoende verlichting, goede oversteekmogelijkheden, voldoende breedte en er op toe zien dat er geen tegels los liggen of obstakels op het trottoir zijn geplaatst. Een stoepen wacht, die regelmatig alle loop- en fietsroutes controleert, kan hierop toezien. In het rapport wordt uitgekeken naar de rond weg om Koudekerke, waardoor het verkeer op de doorgaande route sterk zal verminderen en de veiligheid zal toenemen. Als de rondweg er niet snel komt moeten er zeker aanpassingen komen voor fietsers en voetgan gers op de doorgaande route van Middelburg naar Biggekerke Het volledige rapport wordt op 18 februari om 14 uur aan de ou deren gepresenteerd in sport- en gemeenschapscentrum Cou- burg in Koudekerke. Eén op de tien ouderen vindt de fietsstroken op de Middelburgsestraat te smal. foto Ruben Oreel ai door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het Haringvliet krijgt een getemd getij. Dit jaar wordt daartoe waarschijnlijk al de eerste stap gezet. Staatsse cretaris J. M. de Vries van Ver keer en Waterstaat schrijft dit in de Vierde Nota Waterhuishou ding. Getemd getij betekent dat de sluisdeuren in de monding van het Haringvliet een stukje open gaan Het Haringvliet dat sinds de afsluiting in 1971 zoet is, krijgt dan weer zout water bin nen. Rijkswaterstaat wil met deze maatregel de oude natuur lijke situatie deels herstellen. Van belang voor Zeeland is ook dat Verkeer en Waterstaat het bouwen aan de kust blijft ver bieden. De komende honderd jaar wordt een stijging van de zee spiegel verwacht van zestig cen timeter. Bebouwing kan dan REDACTIE MIDDEN-ZEELAND Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113) 273000 Fax: (0113)273030 e-mail: redgoes@pzc.nl te Goes: M.J. Schrier(chef) R. Bosboom I. Huibers A.M. van der Jagt E. Soesman te Vlissingen: L. Fransen E.L. Ramakers M.J. van der Schot A.A. van der Sluis K.L. de Vries (sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118)484000 Fax: (0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl City OnLine/Internet http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl verhoging van dijken in de weg staan. Beheerders van dijken (w aterschappen) worden zelfs ver plicht een reservestrook achter de waterkeringen vast te stellen voor tweehonderd jaar. Als het aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat ligt, ver liezen dijken overigens hun ab solute betekenis. Dijken moeten groot en sterk blijven. Daarom trekt het ministerie ook 1,25 miljard gulden voor versterking van de 'onvoldoende' dijkglooi- mgen uit, voornamelijk in Zee land. Hoofddoel wordt echter: meer ruimte voor water Vooral langs de grote rivieren zal dat leiden tot veranderin gen, tot de aanleg van meer buitendijkse gebieden en de aanwijzing van onderstro- mingsgebieden bij calamitei ten. In de Vierde Nota wordt in dat verband eveneens de Schel de genoemd. De spontane ont- poldering van de Selenapolder aan de rand van het Verdronken Land van Saeftinghe als voor beeld wordt gegeven. Het idee is dat er wordt meege werkt met de natuur, niet tegen. Zandopspuitingen langs de kust passen daar ook in. Het budget voor die werken wil het ministe rie na het jaar 2000 verhogen van 60 tot 90 miljoen gulden. Al leen stranden worden tot nu toe opgespoten, terwijl de vooroe vers ook zand verliezen. Die ko men erna 2000bij. Strenger beleid Voor de Noordzee wil Verkeer en Waterstaat een strenger beleid gaan voeren. Er komt een wette lijk kader waardoor de ontwik keling van de Noordzee beter in de hand kan worden gehouden. Aanleiding is het plan voor een zendmast voor Walcheren. In de Vierde Nota Waterhuis houding zitten enkele opmerke lijke accentverschuivingen wat betreft waterkwaliteit. De rijksoverheid walde de normen aanscherpen. Dat is van de baan, omdat het al niet lukt de minder strenge normen te halen. Regionale overheden krijgen bovendien meer vrijheid om zelf normen te stellen, want zij kun nen beter rekening houden met stoffen die lokaal van nature in de bodem en het water voorko men. Zo zit er op Walcheren (te) veel arseen in waterbodems, wat nogal eens tot discussies leidde over de kwaliteit van baggerslib. door Richard Hoving ARNEMUIDEN - Een ver harde baan leidt tot meer vei ligheid en minder overlast. Eerst zien dan geloven, aldus de aanwezigen op een in spraakavond over de toe komst van vliegveld Midden- Zeeland. Gedeputeerde A M. Dek (C DA milieu) en vliegvelddi recteur B. van Dam kregen het donderdagavond zwaar te verduren in het vereni gingsgebouw de Arne in Amemuiden. Beiden waren gekomen om vragen te be antwoorden over de plannen van Midden-Zeeland om een verharde baan aan te leggen. ..De suggesties die u van avond doet, zullen worden afgewogen en waar nodig worden meegenomen in de studie naar de milieugevol gen van de baanverharding", aldus Dek aan het begin van de avond. Suggesties waren er vol doende. Naast zorgen om de gevolgen voor het toerisme was er angst voor geluidshin der. „Dat moet u goed onder zoeken", aldus het Noord- bevelandse raadslid A Ouds hoorn. Een verharde baan maakt de komst van zwaar dere toestellen mogelijk. „En dat leidt tot meer overlast", vatte een omwonende van het vliegveld kort en bondig samen. Ongevallen Maar niet alleen de extra overlast moest volgens de on geveer dertig aanwezigen in kaart worden gebracht. Een inwoner van Middelburg vroeg om een onderzoek naai de kans op meer ongevallen na de aanleg van een verhar- de baan. Hij had vliegveldi- recteur Van Dam horen zeg gen dat voor een dekkende exploitatie in de toekomst meer starts en landingen no dig zijn. „Meer vliegbewegingen be tekent meer kans op onge lukken". zo voorspelde hij bij voorbaat. Een boer die aan het rand van het luchtvaart terrein woont, sloot zich hierbij aan. „Ik heb de afge lopen vijftien jaar al tot vijf keer toe een vliegtuig op mijn land zien neerkomen. Wat gaat er straks gebeuren?" De inspraakavond was be doeld om over de gevolgen van de baanverharding te praten. Tegenstanders van het vliegveld grepen de bij eenkomst aan ohi hun onge noegen over het optreden van de provincie en de vliegveld directie te ventileren. Verwijten Gedeputeerde Dek moest het persoonlijk ontgelden. J. Timmerman van de bewo nersvereniging d'Oranje- plaat verweet hem de zaken rond het vliegveld op zijn be loop te laten aangezien hij naar de statenverkiezingen toch niet meer terugkeert. Dek reageerde getergd. Ook Timmermans verwijt, dat de provincie de omwonenden in het verleden slecht heeft ge- informeerd over Midden- Zeeland, wierp de gedepu teerde verre van zich. De harde toon waarop Tim merman afwisselend Dek en Van Dam onderhield, viel niet bij iedereen in goede aarde. Provincievoorlichter F. Haverkort riep de aanwe zigen na de pauze op om toch vooral vragen stellen. „Wees concreet en laat meningen en visies over het vliegveld ach terwege." Zijn oproep kreeg gehoor. Het Middelburgse SGP-raadslid Marijs infor meerde naar de toename van het verkeer in en rond Arne- muiden „Is de infrastructuur toereikend als u het aantal vluchten gaat uitbreiden?" Onderzoek Ondanks dat Dek en Van Dam veel bezorgde vragen wisten te weerleggen, waren de meeste aanwezigen er aan het eind van de avond niet gerust op. „Dat een verharde baan die meer vliegbewegin gen tot gevolg heeft, de vei ligheid ten goede komt, gaat er bij mij niet in"aldus de in woner van Middelburg die eerder op de avond het woord had gevoerd. Voor hem en an deren die zich zorgen maken is het nu wachten op de stu die naar de milieugevolgen van de baanverharding die eind dit jaar moet verschij nen. Spannend is de combinatie, van het monumentale Beeldenhuis en - straks aan weerszijden - zijn modern vormgegeven buren zeker, maar niet iedereen ziet dat als positief. foto Ruben Oreel door Miriam van der Schot VLISSINGEN - Vlissingen moet opnieuw de oude Scheldestad worden die ze in haar gloriedagen was. Dit geluid is steeds vaker te horen. Bewoners willen daan-oor zelfs een deel van het Bellamypark weer onder water zetten. Desondanks schieten opzich- MIDDELBURG Rommelmarkt - Wandelsportvereniging 't Zand in Middelburg houdt op zaterdag 20 februari van 9.00 tot 14.00 uur haar jaar lijkse rommelmarkt in wijkgebouw De Ver gulde Baars aan de Baarsjesstraat. Boerderij - De kinderboerderij De Klepper hoeve in Middelburg biedt kinderen van zes tot en met twaalf jaar op woensdag 24 fe bruari de kans om onder begeleiding van medewerkers mee te helpen met het schoon maken van de hokken en het voeren van de dieren. Het 'Werken op de boerderij' begint om 13.30 tige nieuwbouwprojecten als paddestoelen uit de grond. Wie nog iets van de oude cul tuur wil zien, moet er al bijna naar op zoek. Zo ook het eeuwenoude monumentale Beel denhuis in de Hendrikstraat. Passanten zien het nauwelijks staan. Hun blik wordt getrokken door de bijzondere vormgeving van de naastliggende Dobberende Doosjes in de Gravestraat. Toch is het de moeite waard om even bij het oude pand stil te staan. Het huis werd namelijk in 1730 gebouwd aan de Dokkade, wat nu het Scheldeterrein is. Het Beeldenhuis is gebouwd voor Jan Westerwijk. Hij was destijds schepen van Vlissingen. In 1930 is het huis afgebroken maar de voorgevel werd opnieuw opgetrok ken bij een huis in de Hendrikstraat. Tot op de dag van vandaag staat het huis, compleet met beelden op het dak. nog op die plaats. Tehuis Dat het Beeldenhuis door de Dobberende Doosjes overvleugeld wordt, is één ding. Maar aan de andere kant van het Beelden huis verrijst binnenkort nóg een modem pand. Het voormalige appartementencom plex van woningstichting Basco is inmid dels al tegen de vlakte. „Op de plaats van die appartementen gaan we een gezinsvervangend tehuis bouwen van zes woningen", vertelt B. Baert van Bas- co. „Het wordt een heel modem pand van drie verdiepingen. Er komt een afzonderlij ke voor- en achterkant aan het pand waar de bewoners hun eigen woning hebben met ei gen voorzieningen." Baert verwacht niet dat het Beeldenhuis door de naastliggende moderne bouwwer ken wordt 'weggedrukt'. „Ik kan me voor stellen dat mensen dat zeggen, maar dat vind ik heel jammer. Voor de nieuwbouw is juist voor een moderne architectuur geko zen om zo een spanning op te bouwen met het Beeldenhuis. Het is de bedoeling dat als alles klaar is, het Beeldenhuis beter uit de verf komt. Er is geen sprake van dat de verschillende bouwstijlen moeten concur reren. Doordat het zulke verschillende pan den zijn, kan dat niet. Wel is het de bedoe ling dat de hele buurt er leuker op wordt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 17