Eede trekt Belgische bedrijven 7 Prikkelend labyrint in de Vleeshal PZC CZ Groep installeert adviesraad in Goes Een legendarisch commissaris overlijdt Balanceren op de rand van de stilte zeeland 14 Provincie geeft toestemming voor uitbreiding terrein met tien hectare ondernemend zeeland PgQ kunst cultuur donderdag 11 februari 1999 door Sheila van Doorsselaer EEDE - Bedrijventerrein Vla schaard II in Eede is uit zijn jasje gegroeid en mag van de provincie met acht tot tien hec tare uitbreiden. Het terrein lag lange tijd braak maar toch is het de gemeente Sluis-Aarden- burg gelukt het terrein vol te krijgen. Burgemeester C. van Liere heeft zich voornamelijk sterk gemaakt om Belgische bedrij ven naar Eede te halen en dat is hem gelukt. Naar schatting le vert dit dertig arbeidsplaatsen op. De gunstige ligging ten op zichte van de Expres weg en de uiterst lage grondprijs van 35 gulden per vierkante meter heeft de meeste bedrijven over de streep getrokken. Van de negen verkochte kavels gaan er drie naar Belgische on dernemers. De familie Verniest uit Knesselaere begint op een kavel van 2650 vierkante meter een groothandel in be tonnen tuinelementen. Het merendeel van de ornamenten importeren ze uit Engeland, maar zij gaan ze ook zelf gie ten. Op een perceel van 178b vierkante meter begint groot handelaar Vuijlsteke binnen twee maanden aan de bouw van zijn natuursteenhandel. Buiten het maken van grafste nen zal hij ook graniet gaan ex porteren. Vuijlsteke bezit ook een pand in Vlissingen en een loods in Antwerpen. Kruidenhandels Een Gentenaar zal binnen de zelfde periode beginnen met zijn bedrijf in kruiden en ho- meopatische artikelen, ge naamd Sinecura. op een kavel van bijna een kwart hectare. Op Vlaschaard I vestigt onder nemer Gerard, Eco-Bio BV, ook een homeopatische groothan del. Ook het bedrijfsverzamel- De rubriek Ondernemend Zee land staat onder redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aangebo den aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlis singen, of via fax 0118-470102. gebouw (BVG). waar acht units beschikbaar zijn, is in trek bij Belgische ondernemers. Twee daarvan zijn aan Vlamingen verhuurd, één door een bureau dat zakenreizen organiseert en een tweede door weer een krui- denhandelaar. Voor de zomer vakantie zit het BVG vermoe delijk vol. .Ik heb heel wat moeten lobby en om dit allemaal voor elkaar te krijgen en de Statenfracties van de PvdA WD en CDA heb- ven. Het is absoluut niet de be- ben mij dan ook vaak moeten doeling dat ik de concurrentie aanhoren", zegt Van Liere. ..Ik aanga met bijvoorbeeld Stam- werd wel met heel wat scepsis pershoek in Oostburg Zij ver- ontvangen, want ze dachten dat het me nooit zou lukken, maar ik heb hen gevraagd of ze ons toch een kans wilden ge- kopen trouwens alleen maar gebakken lucht, want daar gaat het voornamelijk om be drijf sverplaatsingen. Ik wil me richten op kleinschalige be drijven die zich hier nieuw ves tigen." Het grootste perceel van ruim een halve hectare is voor Buijse die zijn bedrijf Agrima in voor namelijk luchtbehandelings installaties op de Vlaschaard II wil neerzetten. Vanuit Aarden burg komt van Deursen, een loonwerker; het metaalbewer- kingsbedrijf Verstraeten zit er al, net als het aannemingsbe- De gunstige ligging en de lage grondprijs trok Belgische bedrijven over de streep om zich in Eede te vestigen. foto Charles Strijd door Luc Oggel GOES - In het kantoor van de CZ groep Zorgverzekeringen in Goes is woensdag de Raad van Advies van het Zorgkan toor Zeeland geïnstalleerd. Vandaag gebeurt datzelfde in het hoofdkantoor van CZ in Tilburg. De Zorgkantoren moeten zorg dragen voor een doorzichtige, doelmatige en praktische inzet van de premiegelden en zijn verantwoordelijk voor een goede afstemming tussen aan- bod van en vraag naar zorg in de regio. Dat heeft te maken met de organisatorische wijzi ging in de uitvoering van de Al gemene Wet Bijzondere Ziek tekosten (AWBZ), die ruim een jaar geleden is doorgevoerd. Sinds 1 januari 1998 bestaat er in elke regio één zorgkantoor, dat verantwoordelijk is voor de gehele AWBZ- zorg in de des betreffende regio. Maatschappelijk „Het zorgkantoor krijgt dus een belangrijke maatschappe lijke taak", zegt manager Zorgkantoren J. Vermeulen. ..En voor een goede begelei ding van die taak is aan elk Zorgkantoor een Raad van Ad vies toegevoegd. Deze advi seert hoe de AWBZ het beste kan worden uitgevoerd. Ach teraf wordt daar een verslag over gemaakt. Het is ook een klantvriendelijke maatregel." Het advies heeft vooral betrek king op de aard en inhoud van het beleid en de jaarplannen van het Zorgkantoor, de uit voering van subsidieregelin gen en de gebruikersevaluatie. drijf Pielaet en kleinmeubel- onderneming Du Fossé. Van Hal (garage-brandstofhandel- autowasserette) heeft onlangs tweeduizend vierkante meter erbij gekocht. Van Liere: „Onze gemeente heeft nu wel getoond dat we zaken kunnen doen en dat we op dit terrein ook speler zijn." Ook voor de leegstaande steenfabriek in Aardenburg is een invulling gevonden. Klein- jan aardappel BV uit Nieuw- Beijerland gaat een gedeelte van de loods gebruiken als aardappelsorteerbedrijf. De milieuvergunning is al rond en de bouw start op korte termijn. Sjieke hoeden en trouwjaponnen in Krabbendijke KRABBENDIJKE - Hoeden en bruidshuis Orchidee opent morgen de deuren aan de Dorpstraat 53 in Krabbendij ke. Aanstaande bruidjes kunnen er terecht voor de sjiekere, net tere en duurdere bruidsjapon nen. ..Exclusief, maar wel betaalbaar", verklaart eigena resse W. J Fortuyn. „We heb ben bijvoorbeeld Spaanse mo dellen, die worden gekenmerkt door een betere pasvorm. Daar zit natuurlijk ook een prijs kaartje aan." Het bruidshuis mikt vooral op mensen die in de kerk trouwen, wat in Zeeland nog veel gebeurt. Daarbij past een eenvoudige, klassieke bruidsjurk. Privacy staat voor op bij Orchidee Klanten kun nen - uitsluitend op afspraak - de jurken passen in een afge sloten ruimte. Fortuyn bena drukt dat het passen een privé- aangelegenheid is. Collega W. van Ieperen heeft de collectie hoeden afgestemd op feestelijke gebeurtenissen. Ze zijn geschikt voor trouwpartij en, maar lenen zich ook goed voor andere gelegenheden Hoeden- en bruidshuis Orchi dee is dinsdag tot en met zater dag geopend van 9.30 tot 17.00 uur, op vrijdag tot 21.00 uur. Tussen 12.00 en 13.00 uur is de winkel gesloten. P'ovinciai,, ht C.u„n,r^ doorTheo Giele Het bericht uit het Aca demisch Ziekenhuis in Utrecht kwam hard aan op die woensdagmiddag de elfde fe bruari 1965. Jonkheer meester Augusle Francois Charles de Casembroot was omstreeks half twee die middag overleden aan een hartinfarct. Zeeland verloor die middag een legendarische commissaris der koningin. De Casembroot stierf op relatief lage leeftijd, hij werd slechts 58 jaar Zijn levensloop overziend leek het wel of hij al rekening hield met een vroeg heengaan Hij werd geboren op 17 de cember 1906 te Middelburg, was gymnasiumleerling in zijn geboorteplaats en studeerde rechten in Utrecht. Al op zijn vijfentwintigste werd hij burge meester van Westkapelle. De Casembroot was de j ongste bur gemeester van Nederland. Op zijn tweeëndertigste werd hij tevens lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland Op 6 mei 1943 werd hij door de Duitse bezetter uit zijn publieke functies ontslagen. Hij vervulde een belangrijke rol in het verzet en werd na de bevrijding majoor bij het militair gezag. De Casembroot behoorde tot de groep vertrouwensmannen die door koningin Wilhelmina in het bevrijde Zuiden werd ge raadpleegd. Aan zijn zijde over schreed Wilhelmina op 13 maart 1945 de grens in Eede. Op 1 februari 1948 ging zijn gro te wens in vervulling. Hij werd beëdigd als commissaris der ko ningin in zijn provincie Zee land, als opvolger van jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford. DiSi Casembroot zou de commissari rc van de wederopbouw worden u Bij zijn aantreden bevond d e: provincie zich op een diepte punt. Bombardementen, inun e datie en de strijd tussen gealli eerden en Duitsers hadden groti delen van Zeeland verwoest Net toen de provincie de moei w lijkste periode achter de ru| leek te hebben sloeg de waters e noodramp toe. Genegenheid De Casembroot beleefde in di$a dagen zijn finest hour. Hij wier fondsen in binnen- en buiten land, nam de pers mee op sleep n touw en toonde zich een onver o moeibaar pleitbezorger voor d< j Zeeuwse zaak. „In die dagei vooral heeft de bevolking vai Zeeland groot respect voor jhi De Casembroot gekregen, eei^r respect dat - het mag zonde n aarzeling worden uitgesprokei - vaak overging in grote gene e genheid'', schreef de PZC in eei it in memoriam. De Casembroot voelde zich ééi met Zeeland en zijn inwonen 1 Hij dacht er niet aan dit gewes te verlaten. Toen hem eens d$r vraag werd gesteld of hij niet el a ders in den lande een bestuurlij ke taak ambieerde zei hij luid ei i< duidelijk: „Nooit. Hier of ner gens. Dan liever emigreren." Jonkheer De Casembroot wen Ij op 15 februari begraven in Ga-er pinge na een rouwdienst in d< 1, Nieuwe Kerk in Middelburg Hij vond zijn laatste rustplaat! 1 op nog geen kilometer afstam van de kleine hofstede waar hi n met zijn vrouw na zijn pensio nering zijn levensavond had|n willen doorbrengen. Een van de werken van Jaap Kroneman op de expositie in de Nieuwe Kabinetten van de Vleeshal, door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Duitse kunste naar Tobias Rehberger omschrijft zijn installatie Nightprowler, een doolhof in de Middelburgse Vleeshal, als an architecture on music. De titel is name lijk ontleend aan een muziekstuk waarmee componist Nicolai Marcus de kunstenaar in klanken portretteerde. Rehberger is dus zelf het roofdier in de nacht, niet zijn installatie. Dat kan de bezoeker als een waarschuwing opvat ten, zodat hij ervan doordrongen is dat het ingenieuze labyrint in de Vleeshal meer is dan de kermisattractie waar aan het doet denken. De immense ruimte van de Vleeshal daagt elke kunstenaar uit. Net als de Belgische kunstenaar Honoré d'O en kele jaren geleden deed, heeft Rehber ger ervoor gekozen de bezoeker het zicht op de monumentale ruimte zoveel mogelijk te ontnemen. Met driehon derdzestig geschakelde panelen van gespannen, zijdeachtig papier heeft hij een enorm doolhof gebouwd. Wie zich erin begeeft, kan nog enkele tegels van de vloer zien en het indrukwekkende plafond. Elk visueel besef van maat gaat verloren, maar lopend en dwalend krijgt de bezoeker veel beter in de gaten hoe uitgestrekt de Vleeshal eigenlijk is. Aan de wirwar van gangetjes li jkt geen eind te komen. Muziek en licht leiden de bezoeker naar het hart van het labyrint. Nightprowler is een dance-achtige compositie die in een eentonige cadans voortdurend doorgaat. Rondom de geluidsinstalla- tie, die ergens in het doolhof is opge steld, staan schijnwerpers. Maar de verlichte plek is niet bereikbaar. Door de gangen van het doolhof kan men er slechts omheen cirkelen. Door de pa pieren wanden is een glimp op te van gen van het licht en twee tekeningen op het zijdeachtige papier. Wat zijn het? Woody woodpecker-achtige vogels? De bezoeker komt er niet achter, want hij kan de tekeningen niet bereiken en de schaarse kijkgaten in het doolhof zijn - pesterig - net met ertegenover aange bracht. Rehbergers installatie kan als een grap worden beschouwd, een attractie die wordt bezocht tijdens het winkelen op en rond de Middelburgse Markt Maar zo eenduidig is Nightprowler niet. Net als menig apparaat op de kermis be zorgt het doolhof mensen een kick van spanning. Wat wacht achter de volgen de hoek? Waar leidt dit toe? Hoe kom ik hier weer uit? Maar de installatie van Het doolhof dat kunstenaar Tobias Rehberger in de Vleeshal in Middelburg heeft geschapen, een zoektocht in licht, geluid en beeld. foto's Lex de Meester Rehberger laat geen weldadig gevoel van ontspanning na, eerder een geprik keld gevoel van verontrusting of erger nis. Het tegendeel van bevrediging dus en ongetwijfeld is hij daar op uit. Verdwalen Sinds kort lopen exposities in de Vlees hal samen met tentoonstellingen in de nieuwe Kabinetten van de Vleeshal, even verderop in de Zusterstraat. De presentatie van de kunstenaars Guido Lippens, Jaap Kroneman en Sophie Tottie 'heeft op verschillende niveaus raakvlakken met het werk in de Vlees hal' schrijft directeur Lex ter Braak in de begeleidende informatiefolder Wie met het doolhof nog in gedachten de Kabinetten betreedt, zal met name bij het werk van de twee eerstgenoemden ervaren dat dit klopt. Kroneman heeft een bewegend schilderij gemaakt door twee doorzichtige vellen plastic met kleurige streepjes te beschilderen en ze op een apparaat achter elkaar langs te laten lopen. Er ontstaat een wirwar van patronen waarin de kijker kan verdwa len. Toch overheerst het gevoel dat hier een trucje is uitgehaald, zeker nadat in de twee nabijliggende toonzalen het werk van Guido Lippens is bekeken. Deze Middelburgse schilder herhaalt op zijn doeken ogenschijnlijk dezelfde vormen en patronen. Maar de patronen verto nen kleine afwijkingen en wie lang ge noeg kijkt, krijgt - mede door het over dadige kleurgebruik - het idee dat in de schilderijen beweging zit. Lippens be reikt met verf het effect waarvoor Kro neman een machine nodig heeft. Dat maakt de machine in feite overbodig. Kroneman toont vooral zijn onmacht als schilder. Tegenover de toegangsbalie van de Ka binetten is ten slotte een video te zien van de Zweedse kunstenares Sophie Tottie. Een acteur spreekt een tekst uit van de Duitse schrijver Herman Broch op een toon alsof hij een communis tisch politburo toespreekt. De kunste naar wordt onder meer vergeleken met de soldaat, de zakenman en de politi cus. Hij moet zo consequent zijn, dat uiteindelijk alleen hijzelf zijn werk nog kan begrijpen. Dat is immers de stijl van denken die ons tijdperk typeert, concludeert de acteur. Door te kiezen voor de vorm van een dictatoriaal de creet, formuleert Tottie een felle kritiek op (veel van) de hedendaagse kunst. Het is geruststellend dat een instituut als de Vleeshal ruimte biedt voor een dergelijke kanttekening. Maar geluk kig was er altijd al plaats voor het werk van mensen als Rehberger, die bewijzen dat het ook anders kan. Beide exposities lopen t/m 7 maart, open di t/mzovan 13.00-17.00 uur MIDDELBURG, Concertzaal Gaudae Trio, Harmke Brouwer, harp, Joel Waterman, altviool en In- grid Geerlings,fluit met werken van Stradella, Bax, Debussy, Telemann en Genzmer door Douwe Eisenqa Drie van de werken die het Gaudae Trio gisteravond in de Concertzaal op de lessenaars had staan, zijn verkrijgbaar op een cd met de titel 'Méditations'. De combinatie van fluit, harp en altviool staat vaak garant voor een veelheid aan rustige, met zacht fluweel omfloerste klan ken. Zacht was inderdaad het trefwoord van de avond. In de geweldige akoestiek van de Concertzaal kon de klank tot in zijn intiemste details tot leven komen. Een paar dagen geleden las ik over een hedendaags componist die in zijn muziek de mooiste klank na de stilte probeert te be naderen. Het Gaudae Trio was gisteravond met een vergelijk bare exercitie bezig. Dit was misschien niet zo duidelijk in de twee oudere werken van Stra della en Telemann, maar de po ging werd prachtig gerealiseerd in de drie gespeelde composities uit deze eeuw. De zeven miniatuurtjes uit de Sinfonia voor fluit, altviool en harp van Alessandro Stradella en de al even bondige Trio Sona te van Georg Philipp Telemann staan allebei in mineur en droe gen zo bij tot de meditatieve sfeer van de avond. Dit en de in getogen concentratie waarmee beide werken gespeeld werden, maakten dat ze haarfijn aanslo ten op de drie recentere werken. Het Elegiac Trio uit 1916 van de componist Arnold Bax dient volgens deze Engelsman 'smooth and flowing' gespeeld te worden. Dat deden Brouwer, Waterman en Geerlings dan ook. Met de weemoedige, zoe kende melodielij nen en de span nende 'bijna-stiltes' maakten de musici volledig duidelijk waar het woord 'elegie' voor staat; een aangenaam en tegelijkertijd treurig verlangen naar iets dat was, maar vermoedelijk nooit meer terug komt. Debussy komt zeker niet meer terug en dat is bijzonder spijtig want de man kon prachtige ka mermuziek schrijven. Hij com poneerde de Sonate pour flüte, alto et harpe in 1915 en leverde daarmee een hoogtepunt in de literatuur voor deze bezetting. Het was een weldadige ervaring om te horen hoe het Gaudae Tri dit stuk gisteravond onder han den nam. Elke frase ontston langzaam vanuit het niets zweefde in alle rijkdom door dt concertzaal en stierf weer weg Het ensemble danste op hel koord van de stilte. Dat mag misschien poëtisch klinken, maar het past uitstekend bij de wonderlijke schoonheid waar mee het ensemble dit stuk ver-; tolkte. Vooral in het derde deel van het!" Trio voor fluit, altviool en harp|l uit 1959 van Harald Genzmerj komen dezelfde verstilde mo-j menten voor. Genzmer baseerden zich wat betreft harmonie op deï ideeën van zijn leraar Paul Hin-' demith. Daardoor klinkt de mu- ziek weliswaar tonaal maar gaan de noten steeds net een tik je anders dan we verwachten.!» Dit gebeurt vooral in het spette rende scherzo en het in een pit tig tempo gespeelde vierde deel Zo liet het drietal zien dat hunfci vakmanschap ook nog andere kanten kent dan de verklanking van de stilte. Film en toneel in Ter Vesten BEVEREN (B) - In het gemeen telijk cultureel centrum Ter Ves ten draait donderdag 25 februa ri de film Welcome to Sarajevo van Michael Wintcrbotlom. Door nieuwsflashes, eigen ma teriaal en documentaire film beelden door elkaar te monte ren slaagt Winterbottom erin een ongekuist en hard realis tisch beeld te schetsen van het trieste lot van Sarajevo. De voorstelling, die om 20.00 uur begint, duurt twee uur. Vooraf is er om 19.30 uur een inleiding. Het Kollektief D&A verzorgt zondag 28 februari in Ter Vesten de theatervoorstelling Lorelei. Het verhaal gaat over een jonge zeemeermin die samen met haar zusjes diep op de bodem van de zee woont. Het is haar grootste wens de mensenwereld daarbo ven te leren kennen, vooral door de spannende verhalen die haar grootmoeder over de andere we reld vertelt. Eindelijk is ze oud genoeg om naar boven te zwem men. Aan de oppervlakte ziet ze op een feestelij k schip een mooie jonge prins. Lorelei is een voor stelling waar jong en oud het warm van krijgt. Het sprookje is verrijkt met gedichten van Gui do Gezelle en T.S. Eliot en met muziek van P. Slangen. De uit voering begint om 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 30