Bouw kascomplex mag doorgaan i i Tonnen zout over de wegen Maritiem Museum wordt ingepakt 1 r Schoolvakanties volgen voortaan landelijke lijn Centrales nemen extra veiligheidsmaatregelen transport kernafval zeeuwse almanak In de hoek Verwarmen wegdek krijgt navolging Rechtbank wijst schorsing vergunning omwonenden Sirjansland af PZC zeeland i donderdag 11 februari 1999 o.I.v. Anneke Schenk 13.00- 17.00 uur Dag van de zelfontplooiing 5 auteurs praten over hun werk: T. van Ewijk, over spirituele verleiding M. Hagemeijer, over letterologie W.J. van de Wetering, over het ennagram R. van der Wilk, over magnetisme en hypnose M. van der Wilk, over astrologie 14.30- 16.30 uur Quatre-main- groep Zeeland vier handen op een piano ook op Valentijnsdag is in de DRVKKERY (bijna) alles te koop, o.a. de Valentijnskaarten uit ons Kaartenkabinet en de Valentijnsgeschenkjes van bloemdecorateurs KANTOOR BOEKHANDEL DE RUITER EAR EYE MUZIEK 1 BRASSERIE DE DRVKKERY door Henk Postma RILLAND - De scholen in Zee land krijgen het vriendelijk, doch uiterst dringend advies voortaan gewoon de landelijke vakantie-richtlijnen te volgen. Onderwijs-gedeputeerde L. Coppoolse gaat daarvoor op pad. Hij zegde dit woensdag toe tijdens een vergadering van de Provinciale Onderwijs Raad (POR). Die oordeelde dat de hui dige praktijk waarin wordt ge werkt met een apart Zeeuws va kantie-rooster, onwerkbaar is. Allerlei scholen wijken regel matig van dit rooster af. Ouders met kinderen die op verschillen de scholen zitten, zien zo hun vakantieplannen verstoord. De Stuurgroep Vakantiesprei ding Zeeland die verantwoor delijk is voor het omstreden va- kantierooster, kan wat de POR betreft worden opgedoekt. De stuurgroep werd zes jaar terug in het leven geroepen door de koepelorganisaties van het rooms-katholiek, openbaar, re formatorisch, algemeen en pro testants christelijk onderwijs. Bedoeling was de scholen aan eensluidende vakantieschema's te helpen. Maar de laatste jaren weken allerlei scholen daar zo vaak van af dat al wel van een 'chaos' werd gesproken. Carnaval Met de voorjaarsvakantie die nu voor de deur staat, is het ook weer goed mis. De Zeeuwse stuurgroep hield geen rekening met carnaval. De landelijke richtlijnen deden dat evenmin, maar werden bijge steld. De stuurgroep bleef aan het oude schema vasthouden. Een deel van de Zeeuwse scho len volgt nu de landelijke richt lijn, en is komende week dus vrij met carnaval. De rest van de scholen volgt de stuurgroep, wat betekent dat ze pas een week later voorjaarsvakantie houden. Onderwijs-gedepu teerde L. Coppoolse noemde de kwestie gisteren een ernstig 'maatschappelijk knelpunt'. Hij sprak van 'grote onvrede' en "grote ergernis' onder ouders. Uiteindelijk koos men gisteren dan ook voor de 'meest voor de hand liggende oplossing': ge woon de vakantie-richtlijnen van het ministerie te volgen. Want daar is niets mis mee. Ze laten de scholen zelfs genoeg speelruimte om de vakanties aan streek- cultuur- of gods dienstgebonden verschillen aan te passen. De onderwij sraad bekeerde zich hiermee tot het standpunt dat directeur Piet de Peuter van ba sisschool De Wiekslag in Ril land eerder deze week in deze krant uitdroeg. Hij stelde dat de landelijke richtlijnen toerei kend zijn, en hekelde de 'ver warrende' gewoonte daar een aparte Zeeuws vakantie-roos ter tegenover te stellen. Diverse POR-leden lieten doorscheme ren dat zij n opmerkingen hen de ogen hadden geopend. Aan gedeputeerde Coppoolse de taak om onderwijswereld en ge meentebesturen voor het navol gen van de landelijke richtlij nen te winnen. Hij gaat nu proberen daar een 'zo groot mo gelijk draagvlak' voor te creë ren. Lukt dat, dan krijgen alle scholen dit jaar een provinciaal schrijven waarin hen op het hart wordt gedrukt om voortaan de landelijke regeling te volgen. Komend schooljaar zal dit wel licht nog niet op alle fronten het geval kunnen zijn. Want veel scholen zijn nu al bezig met de planning voor volgend jaar, of hebben die al achter de rug. Maar ouders hoeven zich daar niet in alle gevallen bij neer te leggen. Want via de medezeg genschapsraden kunnen die zelf ook druk uitoefenen, zo werd in de onderwijsraad opgemerkt. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De kerncentrales in Borssele en Dodewaard heb ben extra technische maatrege len getroffen om besmetting van transportcontainers met kern afval te voorkomen. Minister J. Pronk van Vrom heeft dit aan de Tweede Kamer laten weten. GroenLinks-Kamerleden M. Vos en H. van der Steenhoven hadden wagen gesteld over die transporten, omdat zij niet te vreden waren over een eerdere reactie van de minister. „In eer ste instantie was Vrom alleen bereid de procedures en het toe zicht rond de afvaltransporten aan te scherpen", reageerde Vos. „De nu genomen maatregelen zijn winst." Helemaal tevreden is Groen- Links niet. Pronk laat weten dat de transporten niet meer over de weg kunnen plaatsvinden door België. De vrachtwagens zijn te zwaar. België wil vervoer per spoor. Of, suggereert Pronk als alternatief, per schip. Onzekerheid „De onzekerheid over mogelij ke routes is toegenomen", con cludeert Kamerlid Van der Steenhoven. Volgens hem is er daarom alle reden om het op werken van Nederlands kernaf val in het buitenland te 'her overwegen'. Wanneer er weer transporten van gebruikte splijtstofstaven naar Frankrijk of Engeland zul len plaatsvinden, is niet bekend. Volgens Vrom zijn ze nog niet hervat en is er ook nog geen ver gunning voor transporten aan gevraagd. Het is in de eerste plaats aan de centrales om aan te geven hoe zij het vervoer wil len regelen. Borssele heeft een voorkeur voor transport over de weg, maar vervoer per spoor is, aldus kerncentrale-directeur J. Bongers, ook aanvaardbaar. Besmettingen aan Nederlandse containers zijn overigens de laatste jaren niet geconstateerd. Verzekering voor mensen met uitkering AXEL - De gemeenten Axel, Hulst en Terneuzen onderteke nen vandaag een contract met OZ Zorgverzekeringen over een collectieve zorgverzekering voor uitkeringsgerechtigden. De verzekering voor uitkerings gerechtigden moet per 1 april van dit jaar ingaan. Negen maanden later komen ook 65- plussers met een minimum-in komen in aanmerking voor de collectieve verzekering. Een goede verzekering met een behoorlijk dekkingspakket moet er voor zorgen dat minder draagkrachtigen niet te snel in financiële problemen komen bij ziektes. De gemeenten gaan er overigens ook vanuit dat er min der aanvragen voor bijzondere bijstand hoeven te worden toe gekend door het collectieve ver zekeringspakket. Per 1 januari 2000 wordt het aantal collectief verzekerden in de drie Zeeuws- Vlaamse gemeenten uitgebreid met 65-plussers. Met die struise Vlissingse valt niet te spotten. Maar haar dochter, niet minder ei genzinnig, was die zaterdag rond 1 uur nog steeds-niet te ruggekeerd op het nest. Dat liet moeder niet op zich zit ten. Vastberaden begaf ze zich naar de nachtkroeg waar zij haar ongehoorzaam kroost vermoedde. Als het kind er nog niet zat, zou ze er nog wel binnen komen vallen, rede neerde ze. En verschanste zich, na een spiedende blik in de rondte, vlak bij de deur opening met een glas spa. Ge zellig keuvelend met kennis sen vloog de tijd voorbij. Zo niet voor haar dochter. Die was namelijk zodra haar moeder binnenkwam, onder èen pokertafeltje gedoken om een kans op ontsnapping af te ivachten. Anderhalfuur duurde de lijdensweg. Een betere straf had moeder zelf niet kunnen bedenken. Een tonzout kost ongeveer 100 gulden, een strooiwagen zo'n 150 gulden per uur. foto Ruben Oreel door Jeroen Vliegenberg VLISSINGEN - Het zijn gouden tijden voor de zoutleveranciers. De afgelopen dagen zijn de strooiwagens van Rijks waterstaat, provincie, gemeenten en waterschappen bijna onafgebroken de weg op gegaan om met zout, sneeuwrui mers en sneeuwdweilen de gladheid te bestrijden. Op de meeste plaatsen zijn de wegen weer schoon, maar de sneeuw buien zijn nog niet voorbij. De waterschappen Zeeuwse eilanden en Zeeuws-Vlaanderen houden zich voor namelijk bezig met binnenwegen, bus- en schoolroutes en ontsluitingswegen. Ze gaan pas strooien als het glad is en gebruiken droog zout als de weg nat is. De provinciale wegen worden preven tief gestrooid door de regio's Noord- Zeeland, Midden-Zeeland en Zeeuws- Vlaanderen. Volgens M. Moerland, me dewerker wegen Noord-Zeeland, is de ze week 300 ton zout gestrooid op de provinciale wegen van Schouwen-Dui- veland, Noord-Beveland, Tholen en St. Philipsland. „We doen nu een beetje het peper- en zoutwerk, we strooien alleen het hoognodige." Normaal gesproken worden vier vrachtauto's en een paar tractors inge zet, bij extreme situaties zijn er negen stróoiwagens beschikbaar. „Een ton zout kost ongeveer 100 gulden, een strooiwagen kost zo'n 150 gulden per uur", aldus Moerland. Ook de regio Midden-Zeeland heeft tot nu toe zo'n 300 ton zout op de wegen ge strooid. „We strooien preventief en ge bruiken nat zout met pekel, waardoor het zout goed op de weg plakt", legt re giomedewerker A M. Hoogesteger uit. Per strooibeurt gaat er 40 ton zout doorheen. De zoutvoorraad is aardig geslonken, maar er is 600 ton onderweg. Het strooien noemt Hoogesteger een soort massagewerk. „Zout moet zich vermengen met de sneeuw, waardoor de temperatuur stijgt en de sneeuw smelt. Het verkeer zorgt voor een goede men ging." Sneeuwdweil Vooral in het oosten van Zeeuws- Vlaanderen blijft de sneeuw lang lig gen. Regiomedewerker J. van de Velde zegt dat er nog geen echte problemen zijn ontstaan. „We pakken naast de provinciale wegen ook wat kleine stuk jes van binnenwegen mee. Soms ge bruiken we de sneeuwploeg of de sneeuwdweil als er een hardnekkige laag sneeuw op de weg ligt." Volgens een voorlichter van Rijkswa terstaat wordt er in Zeeland vergeleken met de Randstad veel gestrooid. „Op elk traject hier wordt gemiddeld vier tot vijf keer gestrooid, omdat er veel min der verkeer is om het zout te mengen. De gemeente Veere besteedt de glad- heidsbestrijding uit aan waterschap en provincie. Medewerker J. Bults noemt het een effectief, kostenbesparend sys teem. Gladheidscoördinator I. Nortier van Schouwen-Duiveland is verant woordelijk voor West-Schouwen. „We hebben drie strooiwagens die in totaal 170 kilometer afleggen." Collega P. Ber- voets in Terneuzen moet 24 uur per dag bereikbaar zijn. „De afgelopen dagen was het tricky met al die sneeuw. We strooien 97 kilometer doorgaande we gen en 46 kilometer fietspaden." STELLENDAM - De honderden kilometers file, glijpartijen en afgesloten wegen in de wintermaanden kunnen worden voorkomen als de wegbeheerders 'vloerverwarming' aanleg gen. Proeven met verwarming van het wegdek op de Haring- vlietsluizen zijn zo goed verlopen dat waarschijnlijk dit jaar wordt besloten de eerste projecten met wegdekverwarming uit te voeren. Het systeem, Winnerway geheten, kan onder de meest barre omstandigheden voorkomen dat wegen glad worden. Winnerway behelst de aanleg van een buizenstelsel en elek tronische meetapparatuur in het wegdek. Als het wegdek te koud wordt, dan slaat automatisch een pomp aan die warm water door de buizen voert en zodoende de weg sneeuw- en vorstvrij houdt. Hetzelfde water zorgt er 's zomers juist voor dat de warmte wordt afgevoerd zodat het asfalt relatief koel blijft en spoor vorming wordt voorkomen. Het water kan op 100 meter diepte in zandgrond worden opgeslagen en is 's winters nog warm genoeg om het wegdek te verwarmen.GPD Dodelijk ongeval TERNEUZEN - Bij een eenzij dig ongeval in Terneuzen is dinsdagmiddag een 53-jarige bestuurder van een tankauto om het leven gekomen. De 53-jarige inwoner van het Belgische Stekene vanaf de Dow-fabriek in de richting van de N61. In een flauwe bocht naar links kwamen de rechter- wielen in de berm terecht, waar door de trekker met oplegger kantelde en in de naastgelegen sloot terechtkwam De bestuur der overleed aan de gevolgen van het ongeluk. Het bergen van de vrachtauto heeft enige uren geduurd. Discriminatie MDDELHARNIS - De politie heeft vier jongeren van 14 en 15 jaar oud uit Middelharnis aan gehouden omdat ze een Ethiopi sche vrouw en haar twee kinde ren hebben uitgescholden en bespuugd. Een van de meisjes (14) schopte de vrouw in het ge zicht. door Marcel Modde SIRJANSLAND - De bouw van een twintig hectare groot kas sencomplex in de polder bij Sir jansland mag doorgaan. De rechtbank in Middelburg heeft woensdag het verzoek van om wonenden afgewezen. Zij had den gevraagd om schorsing van de houwvergunning die de ge meente Schouwen-Duiveland had verstrekt. In het gebied is ruimte voor vier bedrijven: drie nieuwkomers en een uitbreiding van de bestaan de komkomrnerkwekerij De Driehoek. Eén van de nieuwko mers, Tuprotec bv van de chry santenkwekers Gebr. Van dei- Burg, uit Rotterdam, is reeds met de bouw van hun 2,7 hecta re grote kas begonnen Het be drijf verwacht de locatie in juni in gebruik te kunnen nemen Beleidsambtenaar M. Jonker van de gemeente Schouwen- Duiveland gaat er vanuit dat ook de twee andere nieuwe bedrijven op korte termijn be ginnen met de bouw van hun kassen. Het betreft een boom kweker en een producent van trostomaten De Driehoek heeft niet eerder dan volgend jaar een verdubbeling van de huidige vijf hectare glastuinbouw ge pland, laat A Dijkshoorn weten. Momenteel zijn drie bedrijven in de polder bij Sirjansland ge vestigd, die samen acht hectare 'netto glas' hebben staan. De ge meente heeft een nieuw bestem mingsplan in voorbereiding dat uitbreiding van het kassencom plex tot een oppervlakte van veertig hectare mogelijk moet maken Voor dat gebied zijn in middels twee aanvragen bij de gemeente binnengekomen. Het betreft schaalvergroting van de twee andere bestaande bedrij ven, Steenpoorte en Van Duin, aldus Jonker. Zeven omwonenden en de Schouwse cultuurbescher mingsvereniging Stad en Lande hadden de bestuursrechter ge vraagd om schorsing van de bouwvergunningen die al uitge geven zijn. Ze vrezen aantasting van het landschap en beperking van hun woongenot door de ri goureuze uitbreidingsplannen. De kwestie werd dinsdag door de arrondissementsrechtbank in Middelburg behandeld. De uitspraak van president T. Damsteegt kwam niet als een verrassing, reageerde woord voerder A de Hulster van het ac tiecomité. „We wisten dat het heel moeilijk zou worden om de realisatie van de twintig hectare glastuin bouw tegen te houden. Ik ben wel benieuwd onder welke con dities de rechter dat toestaat." Hij vraagt zich af of de kwekers verplicht worden bepaalde voorzieningen te treffen (zoals het aanleggen van een groen strook rond hun bedrijf) in het belang van een landschappelij ke inpassing. Damsteegt zal zijn uitspraak volgende week schriftelijk motiveren. Optimistischer is De Hulster over de slagingskans voor het blokkeren van een verdere uit breiding naar veertig hectare. Daartegen loopt reeds een beroepszaak bij de Raad van State.De Hulster en zijn mede standers weten zich op dit punt gesteund door de Inspecteur ruimtelijke ordening. Deze heeft kenbaar gemaakt dat de minister nimmer zal instemmen met het volbouwen van de open ruimte op een dergelijke manier, zo voerde de raadsman van het actiecomité tijdens de zitting aan. De Hulster: „We nemen dus aan dat het bij twintig hectare blijft. Als die kassen landschappelijk fatsoenlijk worden ingepast, dan is daar voor ons nog wel mee te leven." zie ook pagina 15 door Ali Pankow ZIERIKZEE - Het Maritiem Museum in Zierikzee wordt in gepakt. Niet door de inpak- kunstenaar Christo, maar door medewerkers van Gerlach- CCC. Dit bedrijf is gespeciali seerd in het inpakken van mu seumcollecties en werd ook in geschakeld bij de verhuizing van het Boymans van Beunin- genmuseum in Rotterdam en het Haags gemeentemuseum. Woensdag zijn de mensen van Gerlach-CCC begonnen met het inpakken van de maritieme collectie in het Gravensteen. Dit karwei zal een week duren. Het Gravensteen moet geheel worden ontruimd om een hor de torren en larven die zich in de houten vloeren en balken heeft genesteld uit te roeien. Dé museumstukken mogen niet blootgesteld worden aan de heteluchtbehandeling waarmee de insecten worden bestreden. Verhuizen vergt in de meeste gevallen veel werk, maar voor het tijdelijk ver plaatsen van de museumcol- Voorzichtig worden de spullen uit het museum gehaald. lectie is een gedetailleerd in- pakplan opgesteld. Volgens museummedewerker Erik van Rossen zijn vooral de antieke scheepsmodellen, de glazen vitrines en enkele grote schilderijen zeer kwetsbaar. Kussens gevuld met piep- fotoPieterHonhoff schuim balletjes dienen als buffers bij het vervoer in grote kratten. Voor het inpakken van de museumstukken leverde het verhuisbedrijf grote rollen plastic. „Dat is speciaal spul om te voorkomen dat er zuren en gassen vrijkomen tijdens de weken dat de stukken staan in gepakt", aldus Van Rossen. Het Gravensteen moet tot de zware Nehalenniabeelden in de kelder aan toe worden leeg gehaald. Woensdag 17 februari en in dien nodig ook de twee volgen de dagen wordt de collectie overgebracht naar de tijdelijke opslagplaatsen. Met een digi tale camera wordt de plek van elke object vastgelegd om het straks ook weer op diezelfde plaats te kunnen installeren. Voor een optimale werking van de heteluchtbehandeling is een buitentemperatuur vereist van tenminste tien graden Celcius. Als aan die voorwaarde wordt voldaan, kunnen de insecten over vijf a zes weken verdwe nen zijn," meent Van Rossen. Het is de bedoeling dat het ma- ritierh museum zonder torren, larven en andere houtboorders per 1 mei weer voor het publiek geopend is. &Geluid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 29