Bouw kascomplex mag doorgaan
i
i
Tonnen zout over de wegen
Maritiem Museum wordt ingepakt
1
r
Schoolvakanties
volgen voortaan
landelijke lijn
Centrales nemen extra
veiligheidsmaatregelen
transport kernafval
zeeuwse almanak
In de hoek
Verwarmen wegdek krijgt navolging
Rechtbank wijst schorsing vergunning omwonenden Sirjansland af
PZC zeeland i
donderdag 11 februari 1999
o.I.v. Anneke Schenk
13.00- 17.00 uur
Dag van de
zelfontplooiing
5 auteurs praten over
hun werk: T. van Ewijk,
over spirituele verleiding
M. Hagemeijer,
over letterologie
W.J. van de Wetering,
over het ennagram
R. van der Wilk, over
magnetisme en hypnose
M. van der Wilk,
over astrologie
14.30- 16.30 uur
Quatre-main-
groep Zeeland
vier handen op een piano
ook op
Valentijnsdag
is in de DRVKKERY
(bijna) alles te koop,
o.a. de Valentijnskaarten
uit ons Kaartenkabinet en
de Valentijnsgeschenkjes
van bloemdecorateurs
KANTOOR
BOEKHANDEL
DE RUITER
EAR EYE MUZIEK
1
BRASSERIE
DE DRVKKERY
door Henk Postma
RILLAND - De scholen in Zee
land krijgen het vriendelijk,
doch uiterst dringend advies
voortaan gewoon de landelijke
vakantie-richtlijnen te volgen.
Onderwijs-gedeputeerde L.
Coppoolse gaat daarvoor op
pad. Hij zegde dit woensdag toe
tijdens een vergadering van de
Provinciale Onderwijs Raad
(POR). Die oordeelde dat de hui
dige praktijk waarin wordt ge
werkt met een apart Zeeuws va
kantie-rooster, onwerkbaar is.
Allerlei scholen wijken regel
matig van dit rooster af. Ouders
met kinderen die op verschillen
de scholen zitten, zien zo hun
vakantieplannen verstoord.
De Stuurgroep Vakantiesprei
ding Zeeland die verantwoor
delijk is voor het omstreden va-
kantierooster, kan wat de POR
betreft worden opgedoekt. De
stuurgroep werd zes jaar terug
in het leven geroepen door de
koepelorganisaties van het
rooms-katholiek, openbaar, re
formatorisch, algemeen en pro
testants christelijk onderwijs.
Bedoeling was de scholen aan
eensluidende vakantieschema's
te helpen. Maar de laatste jaren
weken allerlei scholen daar zo
vaak van af dat al wel van een
'chaos' werd gesproken.
Carnaval
Met de voorjaarsvakantie die nu
voor de deur staat, is het ook
weer goed mis.
De Zeeuwse stuurgroep hield
geen rekening met carnaval. De
landelijke richtlijnen deden dat
evenmin, maar werden bijge
steld. De stuurgroep bleef aan
het oude schema vasthouden.
Een deel van de Zeeuwse scho
len volgt nu de landelijke richt
lijn, en is komende week dus vrij
met carnaval. De rest van de
scholen volgt de stuurgroep,
wat betekent dat ze pas een
week later voorjaarsvakantie
houden. Onderwijs-gedepu
teerde L. Coppoolse noemde de
kwestie gisteren een ernstig
'maatschappelijk knelpunt'. Hij
sprak van 'grote onvrede' en
"grote ergernis' onder ouders.
Uiteindelijk koos men gisteren
dan ook voor de 'meest voor de
hand liggende oplossing': ge
woon de vakantie-richtlijnen
van het ministerie te volgen.
Want daar is niets mis mee. Ze
laten de scholen zelfs genoeg
speelruimte om de vakanties
aan streek- cultuur- of gods
dienstgebonden verschillen aan
te passen.
De onderwij sraad bekeerde zich
hiermee tot het standpunt dat
directeur Piet de Peuter van ba
sisschool De Wiekslag in Ril
land eerder deze week in deze
krant uitdroeg. Hij stelde dat de
landelijke richtlijnen toerei
kend zijn, en hekelde de 'ver
warrende' gewoonte daar een
aparte Zeeuws vakantie-roos
ter tegenover te stellen. Diverse
POR-leden lieten doorscheme
ren dat zij n opmerkingen hen de
ogen hadden geopend.
Aan gedeputeerde Coppoolse de
taak om onderwijswereld en ge
meentebesturen voor het navol
gen van de landelijke richtlij
nen te winnen. Hij gaat nu
proberen daar een 'zo groot mo
gelijk draagvlak' voor te creë
ren. Lukt dat, dan krijgen alle
scholen dit jaar een provinciaal
schrijven waarin hen op het hart
wordt gedrukt om voortaan de
landelijke regeling te volgen.
Komend schooljaar zal dit wel
licht nog niet op alle fronten het
geval kunnen zijn. Want veel
scholen zijn nu al bezig met de
planning voor volgend jaar, of
hebben die al achter de rug.
Maar ouders hoeven zich daar
niet in alle gevallen bij neer te
leggen. Want via de medezeg
genschapsraden kunnen die zelf
ook druk uitoefenen, zo werd in
de onderwijsraad opgemerkt.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De kerncentrales
in Borssele en Dodewaard heb
ben extra technische maatrege
len getroffen om besmetting van
transportcontainers met kern
afval te voorkomen. Minister
J. Pronk van Vrom heeft dit aan
de Tweede Kamer laten weten.
GroenLinks-Kamerleden M.
Vos en H. van der Steenhoven
hadden wagen gesteld over die
transporten, omdat zij niet te
vreden waren over een eerdere
reactie van de minister. „In eer
ste instantie was Vrom alleen
bereid de procedures en het toe
zicht rond de afvaltransporten
aan te scherpen", reageerde Vos.
„De nu genomen maatregelen
zijn winst."
Helemaal tevreden is Groen-
Links niet. Pronk laat weten dat
de transporten niet meer over de
weg kunnen plaatsvinden door
België. De vrachtwagens zijn te
zwaar. België wil vervoer per
spoor. Of, suggereert Pronk als
alternatief, per schip.
Onzekerheid
„De onzekerheid over mogelij
ke routes is toegenomen", con
cludeert Kamerlid Van der
Steenhoven. Volgens hem is er
daarom alle reden om het op
werken van Nederlands kernaf
val in het buitenland te 'her
overwegen'.
Wanneer er weer transporten
van gebruikte splijtstofstaven
naar Frankrijk of Engeland zul
len plaatsvinden, is niet bekend.
Volgens Vrom zijn ze nog niet
hervat en is er ook nog geen ver
gunning voor transporten aan
gevraagd. Het is in de eerste
plaats aan de centrales om aan
te geven hoe zij het vervoer wil
len regelen. Borssele heeft een
voorkeur voor transport over de
weg, maar vervoer per spoor is,
aldus kerncentrale-directeur J.
Bongers, ook aanvaardbaar.
Besmettingen aan Nederlandse
containers zijn overigens de
laatste jaren niet geconstateerd.
Verzekering
voor mensen
met uitkering
AXEL - De gemeenten Axel,
Hulst en Terneuzen onderteke
nen vandaag een contract met
OZ Zorgverzekeringen over een
collectieve zorgverzekering
voor uitkeringsgerechtigden.
De verzekering voor uitkerings
gerechtigden moet per 1 april
van dit jaar ingaan. Negen
maanden later komen ook 65-
plussers met een minimum-in
komen in aanmerking voor de
collectieve verzekering.
Een goede verzekering met een
behoorlijk dekkingspakket
moet er voor zorgen dat minder
draagkrachtigen niet te snel in
financiële problemen komen bij
ziektes. De gemeenten gaan er
overigens ook vanuit dat er min
der aanvragen voor bijzondere
bijstand hoeven te worden toe
gekend door het collectieve ver
zekeringspakket. Per 1 januari
2000 wordt het aantal collectief
verzekerden in de drie Zeeuws-
Vlaamse gemeenten uitgebreid
met 65-plussers.
Met die struise Vlissingse
valt niet te spotten. Maar
haar dochter, niet minder ei
genzinnig, was die zaterdag
rond 1 uur nog steeds-niet te
ruggekeerd op het nest. Dat
liet moeder niet op zich zit
ten.
Vastberaden begaf ze zich
naar de nachtkroeg waar zij
haar ongehoorzaam kroost
vermoedde. Als het kind er
nog niet zat, zou ze er nog wel
binnen komen vallen, rede
neerde ze. En verschanste
zich, na een spiedende blik in
de rondte, vlak bij de deur
opening met een glas spa. Ge
zellig keuvelend met kennis
sen vloog de tijd voorbij. Zo
niet voor haar dochter.
Die was namelijk zodra haar
moeder binnenkwam, onder
èen pokertafeltje gedoken
om een kans op ontsnapping
af te ivachten. Anderhalfuur
duurde de lijdensweg.
Een betere straf had moeder
zelf niet kunnen bedenken.
Een tonzout kost ongeveer 100 gulden, een strooiwagen zo'n 150 gulden per uur. foto Ruben Oreel
door Jeroen Vliegenberg
VLISSINGEN - Het zijn gouden tijden
voor de zoutleveranciers. De afgelopen
dagen zijn de strooiwagens van Rijks
waterstaat, provincie, gemeenten en
waterschappen bijna onafgebroken de
weg op gegaan om met zout, sneeuwrui
mers en sneeuwdweilen de gladheid te
bestrijden. Op de meeste plaatsen zijn
de wegen weer schoon, maar de sneeuw
buien zijn nog niet voorbij.
De waterschappen Zeeuwse eilanden en
Zeeuws-Vlaanderen houden zich voor
namelijk bezig met binnenwegen, bus-
en schoolroutes en ontsluitingswegen.
Ze gaan pas strooien als het glad is en
gebruiken droog zout als de weg nat is.
De provinciale wegen worden preven
tief gestrooid door de regio's Noord-
Zeeland, Midden-Zeeland en Zeeuws-
Vlaanderen. Volgens M. Moerland, me
dewerker wegen Noord-Zeeland, is de
ze week 300 ton zout gestrooid op de
provinciale wegen van Schouwen-Dui-
veland, Noord-Beveland, Tholen en St.
Philipsland. „We doen nu een beetje het
peper- en zoutwerk, we strooien alleen
het hoognodige."
Normaal gesproken worden vier
vrachtauto's en een paar tractors inge
zet, bij extreme situaties zijn er negen
stróoiwagens beschikbaar. „Een ton
zout kost ongeveer 100 gulden, een
strooiwagen kost zo'n 150 gulden per
uur", aldus Moerland.
Ook de regio Midden-Zeeland heeft tot
nu toe zo'n 300 ton zout op de wegen ge
strooid. „We strooien preventief en ge
bruiken nat zout met pekel, waardoor
het zout goed op de weg plakt", legt re
giomedewerker A M. Hoogesteger uit.
Per strooibeurt gaat er 40 ton zout
doorheen. De zoutvoorraad is aardig
geslonken, maar er is 600 ton onderweg.
Het strooien noemt Hoogesteger een
soort massagewerk. „Zout moet zich
vermengen met de sneeuw, waardoor de
temperatuur stijgt en de sneeuw smelt.
Het verkeer zorgt voor een goede men
ging."
Sneeuwdweil
Vooral in het oosten van Zeeuws-
Vlaanderen blijft de sneeuw lang lig
gen. Regiomedewerker J. van de Velde
zegt dat er nog geen echte problemen
zijn ontstaan. „We pakken naast de
provinciale wegen ook wat kleine stuk
jes van binnenwegen mee. Soms ge
bruiken we de sneeuwploeg of de
sneeuwdweil als er een hardnekkige
laag sneeuw op de weg ligt."
Volgens een voorlichter van Rijkswa
terstaat wordt er in Zeeland vergeleken
met de Randstad veel gestrooid. „Op elk
traject hier wordt gemiddeld vier tot
vijf keer gestrooid, omdat er veel min
der verkeer is om het zout te mengen.
De gemeente Veere besteedt de glad-
heidsbestrijding uit aan waterschap en
provincie. Medewerker J. Bults noemt
het een effectief, kostenbesparend sys
teem. Gladheidscoördinator I. Nortier
van Schouwen-Duiveland is verant
woordelijk voor West-Schouwen. „We
hebben drie strooiwagens die in totaal
170 kilometer afleggen." Collega P. Ber-
voets in Terneuzen moet 24 uur per dag
bereikbaar zijn. „De afgelopen dagen
was het tricky met al die sneeuw. We
strooien 97 kilometer doorgaande we
gen en 46 kilometer fietspaden."
STELLENDAM - De honderden kilometers file, glijpartijen
en afgesloten wegen in de wintermaanden kunnen worden
voorkomen als de wegbeheerders 'vloerverwarming' aanleg
gen. Proeven met verwarming van het wegdek op de Haring-
vlietsluizen zijn zo goed verlopen dat waarschijnlijk dit jaar
wordt besloten de eerste projecten met wegdekverwarming
uit te voeren.
Het systeem, Winnerway geheten, kan onder de meest barre
omstandigheden voorkomen dat wegen glad worden.
Winnerway behelst de aanleg van een buizenstelsel en elek
tronische meetapparatuur in het wegdek. Als het wegdek te
koud wordt, dan slaat automatisch een pomp aan die warm
water door de buizen voert en zodoende de weg sneeuw- en
vorstvrij houdt.
Hetzelfde water zorgt er 's zomers juist voor dat de warmte
wordt afgevoerd zodat het asfalt relatief koel blijft en spoor
vorming wordt voorkomen. Het water kan op 100 meter
diepte in zandgrond worden opgeslagen en is 's winters nog
warm genoeg om het wegdek te verwarmen.GPD
Dodelijk ongeval
TERNEUZEN - Bij een eenzij
dig ongeval in Terneuzen is
dinsdagmiddag een 53-jarige
bestuurder van een tankauto
om het leven gekomen.
De 53-jarige inwoner van het
Belgische Stekene vanaf de
Dow-fabriek in de richting van
de N61. In een flauwe bocht
naar links kwamen de rechter-
wielen in de berm terecht, waar
door de trekker met oplegger
kantelde en in de naastgelegen
sloot terechtkwam De bestuur
der overleed aan de gevolgen
van het ongeluk. Het bergen van
de vrachtauto heeft enige uren
geduurd.
Discriminatie
MDDELHARNIS - De politie
heeft vier jongeren van 14 en 15
jaar oud uit Middelharnis aan
gehouden omdat ze een Ethiopi
sche vrouw en haar twee kinde
ren hebben uitgescholden en
bespuugd. Een van de meisjes
(14) schopte de vrouw in het ge
zicht.
door Marcel Modde
SIRJANSLAND - De bouw van
een twintig hectare groot kas
sencomplex in de polder bij Sir
jansland mag doorgaan. De
rechtbank in Middelburg heeft
woensdag het verzoek van om
wonenden afgewezen. Zij had
den gevraagd om schorsing van
de houwvergunning die de ge
meente Schouwen-Duiveland
had verstrekt.
In het gebied is ruimte voor vier
bedrijven: drie nieuwkomers en
een uitbreiding van de bestaan
de komkomrnerkwekerij De
Driehoek. Eén van de nieuwko
mers, Tuprotec bv van de chry
santenkwekers Gebr. Van dei-
Burg, uit Rotterdam, is reeds
met de bouw van hun 2,7 hecta
re grote kas begonnen Het be
drijf verwacht de locatie in juni
in gebruik te kunnen nemen
Beleidsambtenaar M. Jonker
van de gemeente Schouwen-
Duiveland gaat er vanuit dat
ook de twee andere nieuwe
bedrijven op korte termijn be
ginnen met de bouw van hun
kassen. Het betreft een boom
kweker en een producent van
trostomaten De Driehoek heeft
niet eerder dan volgend jaar een
verdubbeling van de huidige
vijf hectare glastuinbouw ge
pland, laat A Dijkshoorn weten.
Momenteel zijn drie bedrijven
in de polder bij Sirjansland ge
vestigd, die samen acht hectare
'netto glas' hebben staan. De ge
meente heeft een nieuw bestem
mingsplan in voorbereiding dat
uitbreiding van het kassencom
plex tot een oppervlakte van
veertig hectare mogelijk moet
maken Voor dat gebied zijn in
middels twee aanvragen bij de
gemeente binnengekomen. Het
betreft schaalvergroting van de
twee andere bestaande bedrij
ven, Steenpoorte en Van Duin,
aldus Jonker.
Zeven omwonenden en de
Schouwse cultuurbescher
mingsvereniging Stad en Lande
hadden de bestuursrechter ge
vraagd om schorsing van de
bouwvergunningen die al uitge
geven zijn. Ze vrezen aantasting
van het landschap en beperking
van hun woongenot door de ri
goureuze uitbreidingsplannen.
De kwestie werd dinsdag door
de arrondissementsrechtbank
in Middelburg behandeld. De
uitspraak van president T.
Damsteegt kwam niet als een
verrassing, reageerde woord
voerder A de Hulster van het ac
tiecomité.
„We wisten dat het heel moeilijk
zou worden om de realisatie van
de twintig hectare glastuin
bouw tegen te houden. Ik ben
wel benieuwd onder welke con
dities de rechter dat toestaat."
Hij vraagt zich af of de kwekers
verplicht worden bepaalde
voorzieningen te treffen (zoals
het aanleggen van een groen
strook rond hun bedrijf) in het
belang van een landschappelij
ke inpassing. Damsteegt zal zijn
uitspraak volgende week
schriftelijk motiveren.
Optimistischer is De Hulster
over de slagingskans voor het
blokkeren van een verdere uit
breiding naar veertig hectare.
Daartegen loopt reeds een
beroepszaak bij de Raad van
State.De Hulster en zijn mede
standers weten zich op dit punt
gesteund door de Inspecteur
ruimtelijke ordening. Deze
heeft kenbaar gemaakt dat de
minister nimmer zal instemmen
met het volbouwen van de open
ruimte op een dergelijke manier,
zo voerde de raadsman van het
actiecomité tijdens de zitting
aan.
De Hulster: „We nemen dus aan
dat het bij twintig hectare blijft.
Als die kassen landschappelijk
fatsoenlijk worden ingepast,
dan is daar voor ons nog wel mee
te leven."
zie ook pagina 15
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Het Maritiem
Museum in Zierikzee wordt in
gepakt. Niet door de inpak-
kunstenaar Christo, maar door
medewerkers van Gerlach-
CCC. Dit bedrijf is gespeciali
seerd in het inpakken van mu
seumcollecties en werd ook in
geschakeld bij de verhuizing
van het Boymans van Beunin-
genmuseum in Rotterdam en
het Haags gemeentemuseum.
Woensdag zijn de mensen van
Gerlach-CCC begonnen met
het inpakken van de maritieme
collectie in het Gravensteen.
Dit karwei zal een week duren.
Het Gravensteen moet geheel
worden ontruimd om een hor
de torren en larven die zich in
de houten vloeren en balken
heeft genesteld uit te roeien.
Dé museumstukken mogen
niet blootgesteld worden aan
de heteluchtbehandeling
waarmee de insecten worden
bestreden. Verhuizen vergt in
de meeste gevallen veel werk,
maar voor het tijdelijk ver
plaatsen van de museumcol-
Voorzichtig worden de spullen uit het museum gehaald.
lectie is een gedetailleerd in-
pakplan opgesteld.
Volgens museummedewerker
Erik van Rossen zijn vooral de
antieke scheepsmodellen, de
glazen vitrines en enkele grote
schilderijen zeer kwetsbaar.
Kussens gevuld met piep-
fotoPieterHonhoff
schuim balletjes dienen als
buffers bij het vervoer in grote
kratten. Voor het inpakken van
de museumstukken leverde het
verhuisbedrijf grote rollen
plastic. „Dat is speciaal spul
om te voorkomen dat er zuren
en gassen vrijkomen tijdens de
weken dat de stukken staan in
gepakt", aldus Van Rossen.
Het Gravensteen moet tot de
zware Nehalenniabeelden in
de kelder aan toe worden leeg
gehaald.
Woensdag 17 februari en in
dien nodig ook de twee volgen
de dagen wordt de collectie
overgebracht naar de tijdelijke
opslagplaatsen. Met een digi
tale camera wordt de plek van
elke object vastgelegd om het
straks ook weer op diezelfde
plaats te kunnen installeren.
Voor een optimale werking van
de heteluchtbehandeling is een
buitentemperatuur vereist van
tenminste tien graden Celcius.
Als aan die voorwaarde wordt
voldaan, kunnen de insecten
over vijf a zes weken verdwe
nen zijn," meent Van Rossen.
Het is de bedoeling dat het ma-
ritierh museum zonder torren,
larven en andere houtboorders
per 1 mei weer voor het publiek
geopend is.
&Geluid