Vakanties voortaan op één lijn Tonnen zout over de wegen Popidool geeft leerlingen muziekles 13 Provinciale Onderwijs Raad adviseert volgen van landelijke richtlijn Verwarmen wegdek krijgt navolging Dodelijk ongeval met tankauto Collectieve verzekering uitkeringsgerechtigden contractueel vastgelegd Centrales nemen extra veiligheidsmaatregelen transport kernafval zeeuwse almanak In de hoek 3!" PZC zeeland donderdag 11 februari 1999 door Henk Postma RILLAND - De scholen in Zee land krijgen het vriendelijk, doch uiterst dringend advies voortaan gewoon de landelijke vakantie-richtlijnen te volgen. Onderwijs-gedeputeerde L. Coppoolse gaat daarvoor op Hij zegde dit woensdag toe iijdens een vergadering van de Provinciale Onderwijs Raad (F OR). Die oordeelde dat de huidi ge praktijk waarin wordt ge werkt met een apart Zeeuws va kantie-rooster, onwerkbaar is. Allerlei scholen wijken regel matig van dit rooster af. Ouders met kinderen die op verschillen de scholen zitten, zien daardoor nun vakantieplannen ver stoord. De Stuurgroep Vakantiesprei ding Zeeland die verantwoor delijk is voor het omstreden va- kantierooster, kan wat de POR betreft worden opgedoekt. De stuurgroep werd zes jaar terug in het leven geroepen door de koepelorganisaties van het rooms-katholiek, openbaar, re formatorisch, algemeen en pro testants christelijk onderwijs. Bedoeling was de scholen aan eensluidende vakantieschema's te helpen. Maar de laatste jaren weken allerlei scholen daar zo vaak van af dat al wel van een 'chaos' werd gesproken. Carnaval Met de voorjaarsvakantie die nu voor de deur staat, is het ook weer goed mis. De Zeeuwse stuurgroep hield geen rekening met carnaval. De landelijke richtlijnen deden dat evenmin, maar werden bijge steld. De stuurgroep bleef aan het oude schema vasthouden. Een deel van de Zeeuwse scho len volgt nu de landelijke richt lijn, en is komende week dus vrij met carnaval De rest van de scholen volgt de stuurgroep, wat betekent dat ze pas een week later voorjaarsvakantie Discriminatie ffiDDELHARNIS - De politie heeft vier jongeren van 14 en 15 jaar oud uit Middelharnis aan gehouden omdat ze een Ethiopi sche vrouw en haar twee kinde ren hebben uitgescholden en bespuugd. Een van de meisjes (14) schopte de vrouw in het ge acht. (Advertentie) Zaterdag 13 februari 10.30- 12.00 uur Valentijns- gedichtjes schrijven o.l.v. Anneke Schenk 13.00- 17.00 uur Dag van de zelfontplooiing 5 auteurs praten over hun werk: T. van Ewijk, over spirituele verleiding M. Hagemeijer, over letterologie W.J. van de Wetering, over het ennagram R. van der Wilk, over magnetisme en hypnose M. van der Wilk, over astrologie 14.30- 16.30 uur Quatre-main- groep Zeeland vier handen op een piano ook op Valentijnsdag is in de DRVKKERY (bijna) alles te koop, o.a. de Valentijnskaarten uit ons Kaartenkabinet en de Valentijnsgeschenkjes van bloemdecorateurs Citybloem BOEKHANDEL FANOY KANTOOR- BOEKHANDEL DE RUITER EAR EYE MUZIEK houden. Onderwijs-gedepu teerde L. Coppoolse noemde de kwestie gisteren een ernstig 'maatschappelijk knelpunt'. Hij sprak van 'grote onvrede' en 'grote ergernis' onder ouders. Afgaand op eerdere geluiden vanuit de POR was binnen het provinciehuis het plan bedacht de scholen met klem te verzoe ken voortaan één lijn te trekken, desnoods door per regio afspra ken te maken. Maar de onder wijsraad oordeelde dat dit de chaos waarschijnlijk alleen maar groter zou maken. ,,Hoe meer instanties zich ermee be moeien hoe groter het pro bleem", zo werd gesteld. Richtlijnen Uiteindelijk koos men gisteren dan ook voor de 'meest voor de hand liggende oplossing': ge woon de vakantie-richtlijnen van het ministerie te volgen. Want daar is niets mis mee. Ze laten de scholen zelfs genoeg speelruimte om de vakanties aan streek- cultuur- of gods dienstgebonden verschillen aan te passen, zonder dat van hoofd lijnen hoeft te worden afgewe ken. De onderwijsraad bekeerde zich hiermee tot het standpunt dat directeur Piet de Peuter van ba sisschool De Wiekslag in Ril land eerder deze week in deze krant uitdroeg. Hij stelde dat de landelijke richtlijnen toerei kend zijn, en hekelde de 'ver warrende' gewoonte daar een aparte Zeeuws vakantie-roos- ter tegenover te stellen. Diverse POR-leden lieten doorscheme ren dat zijn opmerkingen hen de ogen hadden geopend. Aan gedeputeerde Coppoolse de taak om onderwijswereld en ge meentebesturen voor het navol gen van de landelijke richtlij nen te winnen. Hij gaat nu proberen daar een 'zo groot mo gelijk draagvlak' voor te cree- ren. Lukt dat, dan krijgen alle scholen dit jaar een provinciaal schrijven waarin hen op het hart wordt gedrukt om voortaan, net als in de rest van Nederland ge beurt, de landelijke regeling te volgen. Komend schooljaar zal dit wel licht nog niet op alle fronten het geval kunnen zijn. Want veel scholen zijn nu al bezig met de planning voor volgend jaar, of hebben die al achter de rug. Maar ouders hoeven zich daar niet in alle gevallen bij neer te leggen. Want via de medezeggen schapsraden kunnen die zelf ook druk uitoefenen, zo werd in de onderwijsraad opgemerkt. Een ton zout kost ongeveer 100 gulden, een strooiwagen zo'n 150 gulden per uur. door Jeroen Vliegenberg VLISSINGEN - Het zijn gouden tijden voor de zoutleveranciers. De afgelopen dagen zijn de strooiwagens van Rijks waterstaat, provincie, gemeenten en waterschappen bijna onafgebroken de weg op gegaan om met zout, sneeuwrui mers en sneeuwdweilen de gladheid te bestrijden. Op de meeste plaatsen zijn de wegen weer schoon, maar de sneeuw buien zijn nog niet voorbij. De waterschappen Zeeuwse eilanden en Zeeuws-Vlaanderen houden zich voor namelijk bezig met binnenwegen, bus- en schoolroutes en ontsluitingswegen. Ze gaan pas strooien als het glad is en gebruiken droog zout als de weg nat is. De provinciale wegen worden preven tief gestrooid door de regio's Noord- Zeeland, Midden-Zeeland en Zeeuws- Vlaanderen. Volgens M. Moerland, me dewerker wegen Noord-Zeeland, is de ze week 300 ton zout gestrooid op de provinciale wegen van Schouwen-Dui- veland, Noord-Beveland, Tholen en St. Philipsland. „We doen nu een beetje het peper- en zoutwerk, we strooien alleen het hoognodige." Normaal gesproken worden vier vrachtauto's en een paar tractors inge zet, bij extreme situaties zijn er negen strooiwagens beschikbaar. „Een ton zout kost ongeveer 100 gulden, een strooiwagen kost zo'n 150 gulden per uur", aldus Moerland. Ook de regio Midden-Zeeland heeft tot nu toe zo'n 300 ton zout op de wegen ge strooid. „We strooien preventief en ge bruiken nat zout met pekel, waardoor het zout goed op de weg plakt", legt re giomedewerker A M. Hoogesteger uit. Per strooibeurt gaat er 40 ton zout doorheen. De zoutvoorraad is aardig geslonken, maar er is 600 ton onderweg. Het strooien noemt Hoogesteger een soort massagewerk. „Zout moet zich vermengen met de sneeuw, waardoor de temperatuur stijgt en de sneeuw smelt. Het verkeer zorgt voor een goede men ging-" Sneeuwdweil Vooral in het oosten van Zeeuws- Vlaanderen blijft de sneeuw lang lig gen. Regiomedewerker J. van de Velde zegt dat er nog geen echte problemen zijn ontstaan. „We pakken naast de provinciale wegen ook wat kleine stuk jes van binnenwegen mee. Soms ge bruiken we de sneeuwploeg of de sneeuwdweil als er een hardnekkige laag sneeuw op de weg ligt." Volgens een voorlichter van Rijkswa terstaat wordt er in Zeeland vergeleken met de Randstad veel gestrooid „Op elk foto Ruben Oreel traject hier wordt gemiddeld vier tot vijf keer gestrooid, omdat er veel min der verkeer is om het zout te mengen." De gemeente Veere besteedt de glad- heidsbestrijding uit aan waterschap en provincie. Medewerker J. Bults noemt het een effectief, kostenbesparend sys teem. Gladheidscoördinator I. Nortier van Schouwen-Duiveland is verant woordelijk voor West-Schouwen. „We hebben drie strooiwagens die in totaal 170 kilometer afleggen.Collega P. Ber- voets in Terneuzen moet 24 uur per dag bereikbaar zijn. „De afgelopen dagen was het tricky met al die sneeuw. We strooien 97 kilometer doorgaande we gen en 46 kilometer fietspaden." STELLENDAM - De honderden kilometers file, glijpartijen en afgesloten wegen in de wintermaanden kunnen worden voorkomen als de wegbeheerders 'vloerverwarming' aanleg gen. Proeven met verwarming van het wegdek op de Haring- vlietsluizen zijn zo goed verlopen dat waarschijnlijk dit jaar wordt besloten de eerste projecten met wegdekverwarming uit te voeren. Het systeem, Winnerway geheten, kan onder de meest barre omstandigheden voorkomen dat wegen glad worden. Winnei-way behelst de aanleg van een buizenstelsel en elek tronische meetapparatuur in het wegdek. Als het wegdek te koud wordt, dan slaat automatisch een pomp aan die warm water door de buizen voert en zodoende de weg sneeuw- en vorstvrij houdt. Hetzelfde water zorgt er 's zomers juist voor dat de warmte wordt afgevoerd zodat het asfalt relatief koel blijft en spoor vorming wordt voorkomen. Het water kan op 100 meter diepte in zandgrond worden opgeslagen en is 's winters nog warm genoeg om het wegdek te verwarmen.GPD Marjon van Iwaarden van 2 Unlimited in Zuidlandtheater door Catlijne Akkermans TERNEUZEN - De onderhouw- leerlingen van Stedelijk Scho lengemeenschap De Rede in Terneuzen kregen gisteren wel een zeer ongewone muziekles. In plaats van in de school banken te zitten, mochten ze plaatsnemen in de zetels van het Zuidlandtheater waar 2Unli- mited zangeres Marjon van Iwaarden hen de 'ins and outs' van de popmuziek bijbracht. Met een binnenkomer van To morrow uit de musical Annie, werden de leerlingen al wat op gewarmd. Daarna volgde een sessie waarin ze moesten luiste ren naar verschillende muziek instrumenten. Ademloos Waren de kinderen in het begin nog door het dolle heen aan het kletsen en roepen, toen Van Iwaarden even een staaltje stemoefeningen liet horen, zat iedereen ademloos toe te luiste ren. De 'workshop' was erg gericht 2Unlimited zangeres Marjon van Iwaarden bracht de scholieren de fijne kneepjes van het zingen bij. foto Charles Strijd TERNEUZEN - Bij een eenzij dig ongeval op de Savoyaards- weg in Terneuzen is dinsdag een 53-jarige bestuurder van een tankauto om het leven geko men. De 53-jarige inwoner van het Belgische Stekene reed om streeks 16 uur vanaf de Dow-fa- briek in de richting van de N61. In een flauwe bocht naar links kwamen de rechterwielen in de berm terecht, waardoor de trek ker met oplegger kantelde en in de naastgelegen sloot terecht kwam. De bestuurder overleed aan de gevolgen van het onge luk. De tankauto was geladen met polyol, een vloeistof die ge bruikt wordt in de kunststoffen- industrie. Deze lading valt niet onder de categorie direct ge vaarlijke stoffen. Het bergen van de vrachtauto heeft enige uren geduurd. foto Peter Nicolai door René Hoonhorst AXEL - De gemeenten Axel, Hulst en Terneuzen onderteke nen vandaag een contract met OZ Zorgverzekeringen over een collectieve zorgverzekering voor uitkeringsgerechtigden. De verzekering voor uitkerings gerechtigden moet per 1 april van dit jaar ingaan. Negen maanden later komen ook 65- plussers met een minimum-in komen in aanmerking voor de collectieve verzekering. Een goede verzekering met een behoorlijk dekkingspakket moet er voor zorgen dat minder draagkrachtigen niet te snel in financiële problemen komen bij ziektes. De gemeenten gaan er overigens ook vanuit dat er min der aanvragen voor bijzondere bijstand hoeven te worden toe gekend door het collectieve ver zekeringspakket. Per 1 januari 2000 wordt het aantal collectief verzekerden in de drie Zeeuws- Vlaamse gemeenten uitgebreid met 65-plussers. Degenen die een AO W-uitkering en een klein pensioentje hebben, kunnen dan ook deelnemen aan het col lectieve verzekeringspakket, zei de Axelse wethouder J. van Schaik woensdag tegen de leden van de commissie ouderenbe leid. op de leerlingen. Van Iwaarden plukte een paar brugklasjon- gens uit het publiek die op het bekende nummer No Limit- mochten dansen. Dat deden ze maar al te graag. Compleet in techno-outfit (want die is 'in') lieten ze zien dat ze al vaker op de vloer gestaan hadden. Een meisje werd tevens uitgenodigd om Wanna get up mee te zingen en daarmee ex-lid Romv van Ooijen te veivangen. Van Iwaar den. geboren in Kruirüngen en nu woonachtig in Heinkens- zand, heeft momenteel vakantie totdat er een nieuwe zangpart ner is gevonden. De muziekses- sie is haar goed bevallen. „Ik vond het best moeilijk omdat het vrijwel geheel geïmprovi seerd was. Ik had wel een klein draaiboek gemaakt, van welke nummers ik ging zingen bij voorbeeld. Maar die losse zinne tjes kwamen spontaan." 2Unli- mited is vooral in Aziè razend populair „Misschien omdat ze daar kicken op alles wat westers is. In Nederland is het enthousi asme wel iets minder, want ze kennen de oude 2Unlimited na tuurlijk nog wel, met Ray en Anita", zegt Van Iwaarden. De Rede gebruikt vaak buiten schoolse activiteiten in het les programma. „Op die manier maken we de stof visueel, het verlevendigt", vertelt conrector J. Begijn. „Het past eigenlijk in de schoolfilosofie: niet alleen theoretisch uit de boeken le- door Harmen van der Werf DEN HAAG - De kerncentrales in Borssele en Dodewaard heb ben extra technische maatrege len getroffen om besmetting van transportcontainers met kern afval te voorkomen. Minister J. Pronk van Vrom heeft dit aan de Tweede Kamer laten weten. GroenLinks-Kamerleden M. Vos en H. van der Steenhoven hadden vragen gesteld over die transporten, omdat zij niet te vreden waren over een eerdere reactie van de minister. „In eer ste instantie was Vrom alleen bereid de procedures en het toe zicht rond de afvaltransporten aan te scherpen", reageerde Vos. „De nu genomen maatregelen zijn winst." Helemaal tevreden is Groen- Links niet. Pronk laat weten dat de transporten niet meer over de weg kunnen plaatsvinden door België. De vrachtwagens zijn te zwaar. België wil vervoer per spoor. Of, suggereert Pronk als alternatief, per schip. Onzekerheid „De onzekerheid over mogelij ke routes is toegenomen", con cludeert Kamerlid Van der Steenhoven. Volgens hem is er daarom alle reden om het op werken van Nederlands kernaf val in het buitenland te 'her overwegen'. Wanneer er weer transporten van gebruikte splijtstofstaven naar Frankrijk of Engeland zul len plaatsvinden, is niet bekend. Volgens Vrom zijn ze nog niet hei-vat en is er ook nog geen ver gunning voor transporten aan gevraagd. Het is in de eerste plaats aan de centrales om aan te geven hoe zij het vervoer wil len regelen. Borssele heeft een voorkeur voor transport over de weg, maar vervoer per spoor is, aldus kerncentrale-directeur J. Bongers, ook aanvaardbaar. Besmettingen aan Nederlandse containers zijn overigens de laatste jaren niet geconstateerd. Vertragingen postbezorging TERNEUZEN - De postbezor ging tussen Zeeuws-Vlaande ren en België loopt te vaak ver traging op. De meeste post is binnen drie dagen op de plaats van bestemming, maar regel matig duurt dat vijf of meer da gen. Dat blijkt uit een proef van de Brabants-Zeeuwse Werkge versorganisatie BZW. Volgens de organisatie leidt de vertra ging tot aanzienlijke schade voor bedrijven. De resultaten van de proef worden daarom voorgelegd aan de verantwoor delijke postbedrijven. Directeur communicatie M. van Trappen van De Post in België is bijzonder verbaasd over de re sultaten van de proef. Ze wijst er op dat de International Post Corporation, waarin alle wes terse postbedrijven zijn ver enigd. regelmatig steekproeven neemt. De TNT Post Groep in Nederland was woensdagavond niet voor commentaar bereik baar. ANP Met die struise Vlissingse valt niet te spotten. Maar haar dochter, niet minder ei genzinnig, was die zaterdag rond 1 uur nog steeds niet te ruggekeerd op het nest. Dat liet moeder niet op zich zit ten. Vastberaden begaf ze zich naar de nachtkroeg waar zij haar ongehoorzaam kroost vermoedde. Als het kind er nog niet zat, zou zeer nog wel binnen komen vallen, rede neerde ze. En verschanste zich, na een spiedende blik in de rondte, vlak bij de deur opening met een glas spa. Ge zellig keuvelend met kennis sen vloog de tijd voorbij. Zo niet voor haar dochter. Die was namelijk zodra haar moeder binnenkwam, onder eèn pokertafeltje gedoken om een kans op ontsnapping af te wachten. Anderhalfuur duurde de lijdensweg. Een betere straf had moeder zelf niet kunnen bedenken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13