Vakanties voortaan op één lijn
Tonnen zout over de wegen
Popidool geeft leerlingen muziekles
13
Provinciale Onderwijs Raad adviseert volgen van landelijke richtlijn
Verwarmen wegdek krijgt navolging
Dodelijk ongeval met tankauto
Collectieve verzekering
uitkeringsgerechtigden
contractueel vastgelegd
Centrales nemen extra
veiligheidsmaatregelen
transport kernafval
zeeuwse almanak
In de hoek
3!"
PZC
zeeland
donderdag 11 februari 1999
door Henk Postma
RILLAND - De scholen in Zee
land krijgen het vriendelijk,
doch uiterst dringend advies
voortaan gewoon de landelijke
vakantie-richtlijnen te volgen.
Onderwijs-gedeputeerde L.
Coppoolse gaat daarvoor op
Hij zegde dit woensdag toe
iijdens een vergadering van de
Provinciale Onderwijs Raad (F
OR). Die oordeelde dat de huidi
ge praktijk waarin wordt ge
werkt met een apart Zeeuws va
kantie-rooster, onwerkbaar is.
Allerlei scholen wijken regel
matig van dit rooster af. Ouders
met kinderen die op verschillen
de scholen zitten, zien daardoor
nun vakantieplannen ver
stoord.
De Stuurgroep Vakantiesprei
ding Zeeland die verantwoor
delijk is voor het omstreden va-
kantierooster, kan wat de POR
betreft worden opgedoekt. De
stuurgroep werd zes jaar terug
in het leven geroepen door de
koepelorganisaties van het
rooms-katholiek, openbaar, re
formatorisch, algemeen en pro
testants christelijk onderwijs.
Bedoeling was de scholen aan
eensluidende vakantieschema's
te helpen. Maar de laatste jaren
weken allerlei scholen daar zo
vaak van af dat al wel van een
'chaos' werd gesproken.
Carnaval
Met de voorjaarsvakantie die nu
voor de deur staat, is het ook
weer goed mis.
De Zeeuwse stuurgroep hield
geen rekening met carnaval. De
landelijke richtlijnen deden dat
evenmin, maar werden bijge
steld. De stuurgroep bleef aan
het oude schema vasthouden.
Een deel van de Zeeuwse scho
len volgt nu de landelijke richt
lijn, en is komende week dus vrij
met carnaval De rest van de
scholen volgt de stuurgroep,
wat betekent dat ze pas een
week later voorjaarsvakantie
Discriminatie
ffiDDELHARNIS - De politie
heeft vier jongeren van 14 en 15
jaar oud uit Middelharnis aan
gehouden omdat ze een Ethiopi
sche vrouw en haar twee kinde
ren hebben uitgescholden en
bespuugd. Een van de meisjes
(14) schopte de vrouw in het ge
acht.
(Advertentie)
Zaterdag 13 februari
10.30- 12.00 uur
Valentijns-
gedichtjes
schrijven
o.l.v. Anneke Schenk
13.00- 17.00 uur
Dag van de
zelfontplooiing
5 auteurs praten over
hun werk: T. van Ewijk,
over spirituele verleiding
M. Hagemeijer,
over letterologie
W.J. van de Wetering,
over het ennagram
R. van der Wilk, over
magnetisme en hypnose
M. van der Wilk,
over astrologie
14.30- 16.30 uur
Quatre-main-
groep Zeeland
vier handen op een piano
ook op
Valentijnsdag
is in de DRVKKERY
(bijna) alles te koop,
o.a. de Valentijnskaarten
uit ons Kaartenkabinet en
de Valentijnsgeschenkjes
van bloemdecorateurs
Citybloem
BOEKHANDEL FANOY
KANTOOR-
BOEKHANDEL
DE RUITER
EAR EYE MUZIEK
houden. Onderwijs-gedepu
teerde L. Coppoolse noemde de
kwestie gisteren een ernstig
'maatschappelijk knelpunt'. Hij
sprak van 'grote onvrede' en
'grote ergernis' onder ouders.
Afgaand op eerdere geluiden
vanuit de POR was binnen het
provinciehuis het plan bedacht
de scholen met klem te verzoe
ken voortaan één lijn te trekken,
desnoods door per regio afspra
ken te maken. Maar de onder
wijsraad oordeelde dat dit de
chaos waarschijnlijk alleen
maar groter zou maken. ,,Hoe
meer instanties zich ermee be
moeien hoe groter het pro
bleem", zo werd gesteld.
Richtlijnen
Uiteindelijk koos men gisteren
dan ook voor de 'meest voor de
hand liggende oplossing': ge
woon de vakantie-richtlijnen
van het ministerie te volgen.
Want daar is niets mis mee. Ze
laten de scholen zelfs genoeg
speelruimte om de vakanties
aan streek- cultuur- of gods
dienstgebonden verschillen aan
te passen, zonder dat van hoofd
lijnen hoeft te worden afgewe
ken.
De onderwijsraad bekeerde zich
hiermee tot het standpunt dat
directeur Piet de Peuter van ba
sisschool De Wiekslag in Ril
land eerder deze week in deze
krant uitdroeg. Hij stelde dat de
landelijke richtlijnen toerei
kend zijn, en hekelde de 'ver
warrende' gewoonte daar een
aparte Zeeuws vakantie-roos-
ter tegenover te stellen. Diverse
POR-leden lieten doorscheme
ren dat zijn opmerkingen hen de
ogen hadden geopend.
Aan gedeputeerde Coppoolse de
taak om onderwijswereld en ge
meentebesturen voor het navol
gen van de landelijke richtlij
nen te winnen. Hij gaat nu
proberen daar een 'zo groot mo
gelijk draagvlak' voor te cree-
ren. Lukt dat, dan krijgen alle
scholen dit jaar een provinciaal
schrijven waarin hen op het hart
wordt gedrukt om voortaan, net
als in de rest van Nederland ge
beurt, de landelijke regeling te
volgen.
Komend schooljaar zal dit wel
licht nog niet op alle fronten het
geval kunnen zijn. Want veel
scholen zijn nu al bezig met de
planning voor volgend jaar, of
hebben die al achter de rug.
Maar ouders hoeven zich daar
niet in alle gevallen bij neer te
leggen.
Want via de medezeggen
schapsraden kunnen die zelf
ook druk uitoefenen, zo werd in
de onderwijsraad opgemerkt.
Een ton zout kost ongeveer 100 gulden, een strooiwagen zo'n 150 gulden per uur.
door Jeroen Vliegenberg
VLISSINGEN - Het zijn gouden tijden
voor de zoutleveranciers. De afgelopen
dagen zijn de strooiwagens van Rijks
waterstaat, provincie, gemeenten en
waterschappen bijna onafgebroken de
weg op gegaan om met zout, sneeuwrui
mers en sneeuwdweilen de gladheid te
bestrijden. Op de meeste plaatsen zijn
de wegen weer schoon, maar de sneeuw
buien zijn nog niet voorbij.
De waterschappen Zeeuwse eilanden en
Zeeuws-Vlaanderen houden zich voor
namelijk bezig met binnenwegen, bus-
en schoolroutes en ontsluitingswegen.
Ze gaan pas strooien als het glad is en
gebruiken droog zout als de weg nat is.
De provinciale wegen worden preven
tief gestrooid door de regio's Noord-
Zeeland, Midden-Zeeland en Zeeuws-
Vlaanderen. Volgens M. Moerland, me
dewerker wegen Noord-Zeeland, is de
ze week 300 ton zout gestrooid op de
provinciale wegen van Schouwen-Dui-
veland, Noord-Beveland, Tholen en St.
Philipsland. „We doen nu een beetje het
peper- en zoutwerk, we strooien alleen
het hoognodige."
Normaal gesproken worden vier
vrachtauto's en een paar tractors inge
zet, bij extreme situaties zijn er negen
strooiwagens beschikbaar. „Een ton
zout kost ongeveer 100 gulden, een
strooiwagen kost zo'n 150 gulden per
uur", aldus Moerland.
Ook de regio Midden-Zeeland heeft tot
nu toe zo'n 300 ton zout op de wegen ge
strooid. „We strooien preventief en ge
bruiken nat zout met pekel, waardoor
het zout goed op de weg plakt", legt re
giomedewerker A M. Hoogesteger uit.
Per strooibeurt gaat er 40 ton zout
doorheen. De zoutvoorraad is aardig
geslonken, maar er is 600 ton onderweg.
Het strooien noemt Hoogesteger een
soort massagewerk. „Zout moet zich
vermengen met de sneeuw, waardoor de
temperatuur stijgt en de sneeuw smelt.
Het verkeer zorgt voor een goede men
ging-"
Sneeuwdweil
Vooral in het oosten van Zeeuws-
Vlaanderen blijft de sneeuw lang lig
gen. Regiomedewerker J. van de Velde
zegt dat er nog geen echte problemen
zijn ontstaan. „We pakken naast de
provinciale wegen ook wat kleine stuk
jes van binnenwegen mee. Soms ge
bruiken we de sneeuwploeg of de
sneeuwdweil als er een hardnekkige
laag sneeuw op de weg ligt."
Volgens een voorlichter van Rijkswa
terstaat wordt er in Zeeland vergeleken
met de Randstad veel gestrooid „Op elk
foto Ruben Oreel
traject hier wordt gemiddeld vier tot
vijf keer gestrooid, omdat er veel min
der verkeer is om het zout te mengen."
De gemeente Veere besteedt de glad-
heidsbestrijding uit aan waterschap en
provincie. Medewerker J. Bults noemt
het een effectief, kostenbesparend sys
teem. Gladheidscoördinator I. Nortier
van Schouwen-Duiveland is verant
woordelijk voor West-Schouwen. „We
hebben drie strooiwagens die in totaal
170 kilometer afleggen.Collega P. Ber-
voets in Terneuzen moet 24 uur per dag
bereikbaar zijn. „De afgelopen dagen
was het tricky met al die sneeuw. We
strooien 97 kilometer doorgaande we
gen en 46 kilometer fietspaden."
STELLENDAM - De honderden kilometers file, glijpartijen
en afgesloten wegen in de wintermaanden kunnen worden
voorkomen als de wegbeheerders 'vloerverwarming' aanleg
gen. Proeven met verwarming van het wegdek op de Haring-
vlietsluizen zijn zo goed verlopen dat waarschijnlijk dit jaar
wordt besloten de eerste projecten met wegdekverwarming
uit te voeren.
Het systeem, Winnerway geheten, kan onder de meest barre
omstandigheden voorkomen dat wegen glad worden.
Winnei-way behelst de aanleg van een buizenstelsel en elek
tronische meetapparatuur in het wegdek. Als het wegdek te
koud wordt, dan slaat automatisch een pomp aan die warm
water door de buizen voert en zodoende de weg sneeuw- en
vorstvrij houdt.
Hetzelfde water zorgt er 's zomers juist voor dat de warmte
wordt afgevoerd zodat het asfalt relatief koel blijft en spoor
vorming wordt voorkomen. Het water kan op 100 meter
diepte in zandgrond worden opgeslagen en is 's winters nog
warm genoeg om het wegdek te verwarmen.GPD
Marjon van Iwaarden van 2 Unlimited in Zuidlandtheater
door Catlijne Akkermans
TERNEUZEN - De onderhouw-
leerlingen van Stedelijk Scho
lengemeenschap De Rede in
Terneuzen kregen gisteren wel
een zeer ongewone muziekles.
In plaats van in de school
banken te zitten, mochten ze
plaatsnemen in de zetels van het
Zuidlandtheater waar 2Unli-
mited zangeres Marjon van
Iwaarden hen de 'ins and outs'
van de popmuziek bijbracht.
Met een binnenkomer van To
morrow uit de musical Annie,
werden de leerlingen al wat op
gewarmd. Daarna volgde een
sessie waarin ze moesten luiste
ren naar verschillende muziek
instrumenten.
Ademloos
Waren de kinderen in het begin
nog door het dolle heen aan het
kletsen en roepen, toen Van
Iwaarden even een staaltje
stemoefeningen liet horen, zat
iedereen ademloos toe te luiste
ren.
De 'workshop' was erg gericht
2Unlimited zangeres Marjon van Iwaarden bracht de scholieren de fijne kneepjes van het zingen bij.
foto Charles Strijd
TERNEUZEN - Bij een eenzij
dig ongeval op de Savoyaards-
weg in Terneuzen is dinsdag een
53-jarige bestuurder van een
tankauto om het leven geko
men.
De 53-jarige inwoner van het
Belgische Stekene reed om
streeks 16 uur vanaf de Dow-fa-
briek in de richting van de N61.
In een flauwe bocht naar links
kwamen de rechterwielen in de
berm terecht, waardoor de trek
ker met oplegger kantelde en in
de naastgelegen sloot terecht
kwam. De bestuurder overleed
aan de gevolgen van het onge
luk. De tankauto was geladen
met polyol, een vloeistof die ge
bruikt wordt in de kunststoffen-
industrie. Deze lading valt niet
onder de categorie direct ge
vaarlijke stoffen. Het bergen
van de vrachtauto heeft enige
uren geduurd.
foto Peter Nicolai
door René Hoonhorst
AXEL - De gemeenten Axel,
Hulst en Terneuzen onderteke
nen vandaag een contract met
OZ Zorgverzekeringen over een
collectieve zorgverzekering
voor uitkeringsgerechtigden.
De verzekering voor uitkerings
gerechtigden moet per 1 april
van dit jaar ingaan. Negen
maanden later komen ook 65-
plussers met een minimum-in
komen in aanmerking voor de
collectieve verzekering.
Een goede verzekering met een
behoorlijk dekkingspakket
moet er voor zorgen dat minder
draagkrachtigen niet te snel in
financiële problemen komen bij
ziektes. De gemeenten gaan er
overigens ook vanuit dat er min
der aanvragen voor bijzondere
bijstand hoeven te worden toe
gekend door het collectieve ver
zekeringspakket. Per 1 januari
2000 wordt het aantal collectief
verzekerden in de drie Zeeuws-
Vlaamse gemeenten uitgebreid
met 65-plussers. Degenen die
een AO W-uitkering en een klein
pensioentje hebben, kunnen
dan ook deelnemen aan het col
lectieve verzekeringspakket,
zei de Axelse wethouder J. van
Schaik woensdag tegen de leden
van de commissie ouderenbe
leid.
op de leerlingen. Van Iwaarden
plukte een paar brugklasjon-
gens uit het publiek die op het
bekende nummer No Limit-
mochten dansen. Dat deden ze
maar al te graag. Compleet in
techno-outfit (want die is 'in')
lieten ze zien dat ze al vaker op
de vloer gestaan hadden. Een
meisje werd tevens uitgenodigd
om Wanna get up mee te zingen
en daarmee ex-lid Romv van
Ooijen te veivangen. Van Iwaar
den. geboren in Kruirüngen en
nu woonachtig in Heinkens-
zand, heeft momenteel vakantie
totdat er een nieuwe zangpart
ner is gevonden. De muziekses-
sie is haar goed bevallen. „Ik
vond het best moeilijk omdat
het vrijwel geheel geïmprovi
seerd was. Ik had wel een klein
draaiboek gemaakt, van welke
nummers ik ging zingen bij
voorbeeld. Maar die losse zinne
tjes kwamen spontaan." 2Unli-
mited is vooral in Aziè razend
populair „Misschien omdat ze
daar kicken op alles wat westers
is. In Nederland is het enthousi
asme wel iets minder, want ze
kennen de oude 2Unlimited na
tuurlijk nog wel, met Ray en
Anita", zegt Van Iwaarden.
De Rede gebruikt vaak buiten
schoolse activiteiten in het les
programma. „Op die manier
maken we de stof visueel, het
verlevendigt", vertelt conrector
J. Begijn. „Het past eigenlijk in
de schoolfilosofie: niet alleen
theoretisch uit de boeken le-
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De kerncentrales
in Borssele en Dodewaard heb
ben extra technische maatrege
len getroffen om besmetting van
transportcontainers met kern
afval te voorkomen. Minister
J. Pronk van Vrom heeft dit aan
de Tweede Kamer laten weten.
GroenLinks-Kamerleden M.
Vos en H. van der Steenhoven
hadden vragen gesteld over die
transporten, omdat zij niet te
vreden waren over een eerdere
reactie van de minister. „In eer
ste instantie was Vrom alleen
bereid de procedures en het toe
zicht rond de afvaltransporten
aan te scherpen", reageerde Vos.
„De nu genomen maatregelen
zijn winst."
Helemaal tevreden is Groen-
Links niet. Pronk laat weten dat
de transporten niet meer over de
weg kunnen plaatsvinden door
België. De vrachtwagens zijn te
zwaar. België wil vervoer per
spoor. Of, suggereert Pronk als
alternatief, per schip.
Onzekerheid
„De onzekerheid over mogelij
ke routes is toegenomen", con
cludeert Kamerlid Van der
Steenhoven. Volgens hem is er
daarom alle reden om het op
werken van Nederlands kernaf
val in het buitenland te 'her
overwegen'.
Wanneer er weer transporten
van gebruikte splijtstofstaven
naar Frankrijk of Engeland zul
len plaatsvinden, is niet bekend.
Volgens Vrom zijn ze nog niet
hei-vat en is er ook nog geen ver
gunning voor transporten aan
gevraagd. Het is in de eerste
plaats aan de centrales om aan
te geven hoe zij het vervoer wil
len regelen. Borssele heeft een
voorkeur voor transport over de
weg, maar vervoer per spoor is,
aldus kerncentrale-directeur J.
Bongers, ook aanvaardbaar.
Besmettingen aan Nederlandse
containers zijn overigens de
laatste jaren niet geconstateerd.
Vertragingen
postbezorging
TERNEUZEN - De postbezor
ging tussen Zeeuws-Vlaande
ren en België loopt te vaak ver
traging op. De meeste post is
binnen drie dagen op de plaats
van bestemming, maar regel
matig duurt dat vijf of meer da
gen.
Dat blijkt uit een proef van de
Brabants-Zeeuwse Werkge
versorganisatie BZW. Volgens
de organisatie leidt de vertra
ging tot aanzienlijke schade
voor bedrijven. De resultaten
van de proef worden daarom
voorgelegd aan de verantwoor
delijke postbedrijven.
Directeur communicatie M. van
Trappen van De Post in België is
bijzonder verbaasd over de re
sultaten van de proef. Ze wijst er
op dat de International Post
Corporation, waarin alle wes
terse postbedrijven zijn ver
enigd. regelmatig steekproeven
neemt. De TNT Post Groep in
Nederland was woensdagavond
niet voor commentaar bereik
baar. ANP
Met die struise Vlissingse
valt niet te spotten. Maar
haar dochter, niet minder ei
genzinnig, was die zaterdag
rond 1 uur nog steeds niet te
ruggekeerd op het nest. Dat
liet moeder niet op zich zit
ten.
Vastberaden begaf ze zich
naar de nachtkroeg waar zij
haar ongehoorzaam kroost
vermoedde. Als het kind er
nog niet zat, zou zeer nog wel
binnen komen vallen, rede
neerde ze. En verschanste
zich, na een spiedende blik in
de rondte, vlak bij de deur
opening met een glas spa. Ge
zellig keuvelend met kennis
sen vloog de tijd voorbij. Zo
niet voor haar dochter.
Die was namelijk zodra haar
moeder binnenkwam, onder
eèn pokertafeltje gedoken
om een kans op ontsnapping
af te wachten. Anderhalfuur
duurde de lijdensweg.
Een betere straf had moeder
zelf niet kunnen bedenken.