Klassiek en toch een beetje hip Bij Tony Neef is het Heintje-gevoel terug Kronos Kwartet met theatrale kamermuziek 13 Het Kronos Kwartet: John Sherba, David Harrington, Hank Dutt en Joan Jeanrenaud (vlnr). Zanger Tony Neef: „Ik kies voor makkelijk, omdat ik een groot publiek wil bereiken." foto Roland de Bruin e zien er anders uit, klinken anders en spelen iets anders. Het strijkkwartet is geen strijkkwartet meer sinds het Kronos Kwartet - het bestaat 2 5 j aar - de muziekwereld veroverde. Kleding, schoenen, haar... En dan die belichting. Zitten we wel in de goede zaal? Aan strijkkwartetten geen gebrek. Er lijken er de I laatste jaren steeds meer bij te komen. Vaak zijn het jonge. I talentvolle musici, die inzien hoe wankel het bestaan van een I solist is, maar die ook niet de I collectiviteit van een orkest I zoeken. Ze nemen deel aan masterclasses en concoursen, geven koffieconcerten, maken cd's.Hoe goed ook, die kwartetten zijn over het algemeen onderling inwisselbaar qua spel en qua repertoire. Zo niet het Kronos Kwartet Ze zien er anders uit, David Harrington, John I Sherba, Hank Dutt en Joan Jeanrenaud. Ze klinken ook 'anders. En wat de drie heren en die ene dame spelen, speelt niemand anders, i Het Kronos Kwartet is 25 jaar oud. Ze ogen nog steeds behoorlij k modieus en ze zij n nog steeds flink controversieel, die vier uit Amerika. I Een strijkkwartet speelt strijkkwartetten. Inderdaad, de naam strij kkwartet slaat zowel op een ensemble - bestaande uit twee violisten, een altviolist en een cellist - als op een muzikale vorm. Dat die twee dingen samenvallen heeft een betekenis, die we alleen kunnen begrijpen als we ruim twee eeuwen teruggaan. Toen Haydn zijn eerste strijkkwartetten componeerde was het middel 1 tevens het doelHet ging om het spelen, niet om het luisteren. Zoals het bij schaken gaat om e het spelen, niet om het toekijken. Niemand minder dan Goethe omschreef het strijkkwartet als 'een conversatie voor vier intelligente personen'. Pas veel later legden componisten vaak hun diepste gedachten in hun strijkkwartetten: Beethoven (vanaf zijn late werken), Schubert, Brahms, Dvorak... In onze eeuw deden Bartók en Sjostakovitsj dat nog. Na de oorlog leek het schrijven van strijkkwartetten steeds meer bijzaak te worden. Totdat het Kronos Kwartet kwam. Het creëerde zijn eigen repertoire. Speciaal voor dit ensemble zijn inmiddels meer dan vierhonderd composities geschreven. Dat is ongeveer het dubbele van wat Haydn. Mozart, Beethoven, Schubert en Brahms gezamenlijk voor deze bezetting hebben gecomponeerd. Dat alles dankzij Charles Crumb, de Amerikaanse componist, die in 1970 'Black Angels' schreef. De 22-jarige violist David Harrington hoorde dat spookachtige, obsederende stuk op de radio. „Ik voelde me als door een magneet aangetrokken. Ik begreep dat deze muziek iets met de verschrikkingen van de Vietnam-oorlog te maken had. Het was de juiste muziek op de juiste tijd." Dat laatste gold ook voor Harrington zelf. Hij had enige tijd in een Canadees orkest gespeeld, maar kon zijn draai niet vinden. Charles Crumb bracht hem op een idee. Hij belde zijn compositieleraar Ken Benshoof op en zei: „Ik wil een strijkkwartet oprichten." Benshoof verklaarde zich meteen bereid het eerste stuk voor het nieuwe ensemble te schrijven. Dat is het bijna twintig minuten durende 'Traveling Music'. Het Kronos Kwartet speelt het stuk nog geregeld. Het staat dan ook, net als Crumbs 'Black Angels', op één van de tien cd's, uitgebracht ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de groep. De aantrekkelijke compositie bevat nogal wat Amerikaanse volksmuziek - in de trant van Charles Ives - en staat volkomen buiten de Europese traditie van het strijkkwartet. In dat opzicht was dit al een wegwijzer, gezien de kant die het Kronos Kwartet, met zijn voorkeur voor 'outsiders' onder de componisten, zou uitgaan. 'Traveling Music' is niet het belangrijkste werk, wel een van de aantrekkelijkste stukken, die van de jubileum-editie deel uitmaken. David Harrington betaalde Benshoof voor deze compositie-opdracht voor zijn nieuwe kwartet overigens met 'a bag of doughnuts'. Dat weten een klank, die totaal anders was dan wat we kenden. Niet het vibrato, maar de strijkstok werd het voornaamste expressiemiddel." Het non- vibrato werd vaker toegepast en zou onlosmakelijk verbonden worden met de specifieke Kronos-stijl. Ook een werk van Steve Reich heeft Harrington en de zijnen nogal wat hoofdbrekens bezorgd. In 'Different Trains' moet een synchroniteit worden bereikt van een live spelend kwartet met drie kwartetten op tape en samples van instrumenten en gesproken teksten. Ook deze krachttoer werd gerealiseerd, op cd gezet en opgenomen in de fraaie, zwarte jubileumdoos. Dat de samenwerking tussen het Kronos Kwartet en heel wat componisten vruchtbaar is blijkt wel uit het feit, dat meer dan de helft van hen meer dan één werk voor het ensemble heeft geschreven. Belangrijk is, dat het Kronos Kwartet niet alleen de première van zulke stukken geeft, maar die muziek ook in de jaren daarop blijft spelen. Dat gaat bij de duivelskunstenaars van het Arditti Kwartet wel anders. Die rennen van het ene festival naar het andere en veranderen van toondichter zoals een ander van ondergoed wisselt. Ze hebben het allemaal zelf gedaan, zonder stevige subsidies of vaste banen, die vier musici van het Kronos Kwartet, getalenteerd, behendig en slim als ze zijn. Kronos is nu een bedrijf je, met een eigen kantoor en een staf van zeven mensen. Het viertal heeft de na-oorlogse muziek een verrassende wending gegeven. Ze spelen Schnittke en Jimi Hendrix, ze werkten samen met Astor Piazzolla (bandoneon), een Bulgaars vrouwenkoor en boventoonzangers uit Tuva. Lang niet alles wat interessant is kon een plaats krijgen binnen de bloemlezing - plus enkele nieuwe opnamen - op de tien jubileum-cd's, die 31 werken van 17 componisten bevatten. Maar ook deze selectie is al duizelingwekkend Aad van derVen Kronos Quartet - 25 Years. Werken van Adams. Part, Benshoof, Piaz zolla, Feldman, Glass, Golijov, Goe- baidoelina, Ali-Zadeh, Górecki, Reich, Crumb. Riley, Schnittke, Sculthorpe, Phan. Volans - None such (10 cd's). Heintje's hit 'Mama' inspi reerde hem tot de wens om zanger te worden. Maar Tony Neef had zo'n beetje alles tegen. „Ik was dik, had puisten en woonde in Groningen. Erger kon niet." Inmiddels behoort hij tot de categorie Bekende Neder landers met de rol van Chris in de musical "Miss Saigon' als pa rel in zijn kroon. Over een maand verschijnt zijn eerste so- lo-cd onder de titel 'Nooit ver wacht' waarvoor hij zelf een aantal teksten en melodieën schreef. Vanachter zijn cappucino er kent Tony: „Het Heintje-gevoel is weer terug. Er ligt een plaatje en daar ben ik hartstikke trots op. Ik kan er nu niets meer aan doen en dat is frustrerend. Ik be doel. het liedje 'Mijn gebed' is geflopt als single. Dat snap ik niet. Het is een prachtig num mer. Er komt nu een ander liedje op single uit. Ik hoop dat het dan wel lukt, want ik wil dat zo veel mogelijk mensen horen wat een mooi album ik gemaakt heb." „Ik heb slechte voorbeelden. Musicalsterren als Bill van Dijk en Ben Cramer hebben ook solo- cd's uitgebracht die niets deden. Maar ik zie dat als iets positiefs. De albums van Bill en Ben wa ren heel pretentieus. Hun reper toire-keuze was niet commerci eel genoeg. Ik kies voor mak kelijk omdat ik een groot pu bliek wil bereiken. Ik zing lied jes die je raken en dan moet je niet moeilijk doen." De Groningse nuchterheid heeft Tony Neef er lang van weerhou den om het muziekvak in te stappen. „Mijn ouders leerden elkaar kennen in een band die op feesten en partijen speelde. Nadat ze zijn getrouwd, hebben ze nooit meer iets aan muziek gedaan. Behalve dan dat mijn moeder één keer per jaar de ac cordeon te voorschijn haalde. Ze kozen voor zekerheid, veilig heid. Dat was tekenend voor hen." „Die moraal heb ik ook lange tijd vastgehouden. Zanger wor den was niet voor ons soorfmen- sen weggelegd. En toch wast ik al die tijd dat ik maar één ding wilde: zanger worden. Op mijn dertiende heb ik aan een paar lokale talentenjachten meege daan. Ik won altijd. Toen heeft mijn vader me eens naar een professionele zang-meneer meegenomen. 'Je moet stoppen', zei die man. 'Je krijgt de baard in de keel.' Hij drukte me op het hart om vooral geen tweede Heintje te worden, want dat zou mijn stem verpesten." ..Maar ik bleef zingen. Stiekem, dat wel. Op de fiets naar'school als niemand mij kon horen. La ter had ik een baant je bi j de PTT. Ik moest post bezorgen bij afge legen boerderijen. Ik zat alleen in de auto. En zong. De longen uit mijn lijf. Toen ik studeerde aan de universiteit, sloot ik me aan bij een close harmony- groepje. Tijdens de vakanties zongen we in Brussel in cafe- tjes. Dat was de eerste keer dat ik zingen als werk heb ervaren. Voor mij was dat het mooiste werk dat. er bestond." „Pas op mijn zevenentwintigste heb ik de stap naar de muziek genomen. Ik werd verliefd op een acteur die een gastrol speel de bij het Theater van het Noor den en ben hem achterna ge gaan richting Amsterdam. Bij de selectiecursus van de Klein kunst Academie viel ik halver wege af vanwege mijn beperkte balletvaardigheden en theore- tisch-muzikale kennis. In Am sterdam ging ik werken voor een trainingsbureau. Daar ontdekte ik dat ik heel naturel acteer, dat ik geen rare slagen maak puur en alleen voor effectbejag. Dat was een geruststelling: mijn psychologische gevoel zit lo gisch in elkaar." „Op de Academie voor Lichte Muziek was John de Mol Sr. al snel een fan van mij. Hij heeft me naar het Nationaal Songfes tival gestuurd. Dat was geen succes en ik weet nu waarom: ik had het nummer te veel geïnter preteerd en dat moet je bij song festivalliedjes niet doen. Bij theatergroep Jeans kreeg ik van producente Marga Wagenaar het mooiste compliment ooit: 'ik weet nu waar die liedjes over gaan'. Die theatrale aanpak van mij werkte." „Het belangrijkste van zingen is de tekst. Niet de noten. Dat be seffen nog te weinig mensen in dit vak. Er zijn een hele hoop mensen die mooi kunnen zin gen, maar die niet weten waar over ze het hebben. Dankzij mijn theater-ervaringen kan ik iets overbrengen als ik zing. Mensen als Mariah Carey doen precies het tegenovergestelde. Zij verzieken de muziekmarkt op dit moment." Die rol van Chris in 'Miss Saig on' heeft voor mij goed uitge pakt. Ik heb me er mee in de kijker gespeeld. Zo kreeg ik di verse aanbiedingen om een so lo-album te maken. John de Mol sr. had me gevraagd voor het nieuw op te richten platen-label van muziekuitgeverij Streng- holt. Toen dat niet doorging, ben ik naar EMI gegaan. „Ik heb volledig carte blanche gekregen. Ik kon doen wat ik wilde. Dat is een ongekende luxe, al ben ik me daar nooit be wust van geweest. Ik heb me overal mee bemoeid. Tot en met het hoesje van de cd toe. Geluk kig ben ik daarbij goed begeleid. Ik ben wel oud, maar wat een al bum opnemen betreft nog altijd een groentje." „Henk Temming is een grote steun geweest. Hij heeft het al bum ook geproduceerd. We heb ben gekozen om alle muziek door echte instrumenten te la ten inspelen. Toen de viool-par tij werd opgenomen, zei Henk: 'je moet komen kijken'. Dat was een ongelofelijke kick. Er zaten zestien violisten in de studio. Dan krijg ik de tranen in mijn ogen. Ze hebben mij toen kun nen wegdragen." „Er staat bewust geen liedje uit 'Miss Saigon' op deze solo-cd. Ik wilde een andere kant van mij zelf laten zien. Ik wil verrassen en niet blijven steken in steeds dezelfde dingen. Er zit meer in mij dan alleen 'Miss Saigon". Ik ben heel blij met het resultaat dat er ligt." Martin Hermens De cd 'Nooit verwacht' ligt vanaf 1 maart in de winkels. Half februari komt de titelsong op cd-single uit. we dankzij Nonesuch, de platenmaatschappij waarmee het Kronos Kwartet een exclusief contract heeft. Nonesuch mag graag kleurrijke verhalen oplepelen als het om dit ensemble gaat, dat voor dit label ongeveer even belangrijk is als de drie tenoren dat zijn voor enkele andere maatschappijen. David Harrington wilde er vanaf het begin 'niet uitzien als een tapdanser uit de jaren dertig'. Klassiek en toch een beetje hip, dat is ongeveer de reputatie van deze groep, die zich noemde naar de vader van de Griekse oppergod Zeus. De wijde blouses, de opvallende schoenen, het wilde haar: de outfit was van meet af aan eerder die van een popgroep dan van het Alban Berg Kwartet. Dan slepen die vier tijdens hun tournees ook nog een stel modieuze designstoelen met zich mee. In combinatie met de slimme belichting en de even slimme geluidstechniek levert dat een schouwspel en klankbeeld op, dat nogal afwijkt van wat we gewend zijn van kamermuziek in Diligentia of de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Daar speelt het Kronos Kwartet dan ook al lang niet meer. Het treedt bij voorkeur op in grote zalen, waar enige elektronica niet overbodig is. De groep - 20 van de 25 jaar in de huidige samenstelling spelend - wordt dan ook altijd begeleid door een vaste geluidstechnicus en iemand voor het licht. Kamermuziek werd theatraal gemaakt. Met als één van de meest extreme voorbeelden de enkele jaren geleden in het Amsterdamse Concertgebouw (de Grote Zaal uiteraard) uitgevoerde 'Ghost Opera' van de Chinese componist Tan Dun: zweverig gedoe van zich als exotische acteurs gedragende musici. Belangrijker is, dat Kronos het strijkkwartet weer tot een belangrijk onderdeel van het hedendaagse muziekleven heeft gemaakt. En dat het ensemble een traditionele, centraal- Europese stijlvorm niet alleen over de oceaan, maar zelfs andere niet westerse toondichters vastgelegd. Allemaal muziek van componisten, bij wie de luisteraar iets - of soms heel veel - van hun nationale achtergrond waarneemt. Wie het Kronos-repertoire overziet - heel lang geleden speelden deze musici nog wel eens Haydn, Beethoven of Sjostakovitsj - kan één ding niet ontgaan: de moeilijke, atonale avant-garde wordt gemeden als een enge ziekte. Harrington en zijn mensen komen uit een andere hoek van de muziekwereld. Naar muziek moet geluisterd worden. Geen 'New Complexity' a la Brian Ferneyhough. Daarvoor is het Arditti Kwartet opgericht, vier buiten de grenzen van de westerse kunstmuziek heeft gebracht, modieus of niet. Het multiculturele aspect weegt. Dat begon met 'White Man Sleeps' van Kevin Volans uit Zuid-Afrika. Later werden werken van de Vietnamese componist P.Q. Phan (met imitatie van Aziatische tokkelinstrumenten), zijn collega uit Azerbeidzjan Franghiz Ali-Zadeh, de populaire Amerikaanse Chinees Tan Dun en nog enkele Engelse notenvreters, die het ene onspeelbare stuk na het andere uitvoeren. Kronos werkt liever mee aan North Sea Jazz. De vier Amerikanen dragen de zogenoemde minimale muziek een warm hart toe. Steve Reich, Terry Riley, Philip Glass en John Adams hebben nogal wat voor Kronos geschreven. De vrome Poolse toondichter Gorecki mag zich ook in de belangstelling van het viertal verheugen. Niet minimaal, maar toch ook ver verwijderd van de 'reeksen- avatgarde' is Goebaidoelina en was de in 1987 overleden Amerikaanse meester Morton Feldman. Ook die twee hebben belangrijke bijdragen aan het Kronos-repertoire geleverd. Geen componist maakt zo maar iets voor dit ensemble. Een goede verstandhouding met de toondichter is belangrijk. Zo werd Terry Riley, die had gezegd dat hij een punt achter het componeren had gezet, toch overgehaald iets voor Kronos te maken. Hij wilde in 'G-Song' (1981) de strijkinstrumenten vrijwel zonder vibrato laten spelen. Het kwartet verdiepte zich daarin en raakte gefascineerd. Harrington: „Uiteindelijk realiseerden we Het klinkt wat raar, zo geeft zanger Cyril Crutz toe, maar bijna zeven jaar na op richting heeft zijn band Celestial Season dan eindelijk de juiste koers gevonden. Groovy rock, met veel melodie. Muziek die volgens Crutz op het nieuwste Celestial-al- bum 'Chrome' goed tot z'n recht komt. Maar daar blijft het wat hen betreft niet bij.Mu zikaal gezien zijn we nu pas goed op elkaar ingespeeld. En er zit nog heel wat in het vat. Onze reis is nog lang niet afgelopen", aldus een ambitieuze Crutz. Als de voortekenen hen niet bedriegen moet 1999 een goed muzikaal jaar worden voor de vijf mannen van Celestial Season. „Dat mag ook wel", vindt Cyril Crutz. „We hebben drie jaar keihard gewerkt om op dit niveau Celestial Season met van links naar rechts Oily Smit, Jaques de Haard, Pirn van Zanen, Cyril Crutz en Roob Snijders. foto Jack Tillmanns te komen. Om een album als 'Chrome' te kunnen maken. En de eerste reacties op de plaat zijn gelukkig heel erg goed. Hopelijk maken we een kans om dit jaar op de grote festivals te staan. Dynamo en Lowlands bij voorbeeld. En ik kom zelf oorspronkelijk uit Landgraaf, dus Pinkpop zou helemaal te gek zijn." Celestial Season heeft een tamelijk roerig verleden achter de rug. Met zowel een in grijpende muzikale verandering als veel be zettingswisselingen. Tegenwoordig bestaat de band uit de Ni jmegenaren Crutz, Pim van Zanen (gitaar) en Rob Snijders (drums), de Rotterdammer Jacques de Haard (bas) en Olly Smit (gitaar) uit Amsterdam. Van Za nen was als enige van de huidige bezetting van de partij toen Celestial Season in 1992 begon als onvervalste doommetalband. Loodzware gitaren gingen hand in hand met klassieke violen. Celestial maakte twee doorn-albums, waarvan met name de laat ste, 'Solar Lovers' uit 1995, behoorlijk ver kocht. Ook toerde de band destijds door het buitenland. Maar alle successen ten spijt konden de mu zikanten zich niet meer zo vinden in de 'or kestrale doom'-koers en pakweg een half jaar na 'Solar Lovers' besloot de band tot ie ders verbazing een compleet andere rich ting in te slaan. De violen gingen eruit en doommetal werd grooverock. Crutz: „We worden inderdaad wel gezien als stonerband. Stonerrock leunt erg op de se venties en die invloeden hoor je bij ons ook wel. Stoner-bands als Kyuss kunnen wij ook beslist waarderen. Bij dat soort groepen draait het echter toch vooral om die super- logge, maar doordenderende groove. Maar naast de groove is bij Celestial ook de melo die erg belangrijk. Wij houden van pakken de songs. Wat dat betreft kan je ons zeker ook in de alternatieve hoek plaatsen. Wij luisteren bijvoorbeeld heel veel naar Smas hing Pumpkins. Dat is een band waar we veel respect voor hebben." Han Neijenhuis Celestial Season treedt donderdag 11 februari op in Melkweg Amsterdam vrijdag 5 februari 1999

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13