De angstig lange arm van El Al
PZC
Onderwijs-CAO
biedt voor ieder wat wils
PZC
Rijksluchtvaartdienst
maakt slechte naam waar
De afspraken op rij
Opgetogen reacties na onder wijsakkoord
M
Bijlmertapes
Doping
4 februari 1949
feiten en meningen
Vragen over inschikkelijkheid op Schiphol jegens luchtvaartmaatschappij
Vliegtuig in
nood mag over
stad vliegen
De parlementaire enquêtecommissie vliegrani
Bijlmermeer heeft beet. Gisteren werd duidi
lijk dat El Al zeer kort na de crash heeft geme]
dat het vliegtuig gevaarlijke lading vervoerde. El
vroeg deze informatie achter te houden. Dat gebeurd
Met dit schokkende eerste grote resultaat heeft het pap*
lementaire onderzoek zijn nut al bewezen. De voorlop
ge conclusie is, dat slachtoffers en hulpverleners we.
licht een nodeloos groot risico hebben gelopen en data
zeker verstoken zijn gebleven van de juiste nazorg. He j
is triest dat, terwijl heel Nederland zich jarenlang aj-
vroeg wat de werkelijke betekenis van de ramp wai
verhelderende gegevens voor het grijpen lagen maa-
werden afgeschermd. L
De beschuldigende vinger wijst naar de luchtverkeer^ v
leiding van Schiphol en naar de Rijksluchtvaartdienst
Zij hielden de geluidsbanden met de melding van El A n
achter. Waarom is volstrekt onduidelijk. Het was bre«°
bekend dat Schiphol een vrijhaven was voor Israël. Di
hoefde niet verhuld te worden. Ook de opstelling vanlL
Al is vreemd: melden dat er iets loos is maar meteen vr«
gen dit niet verder te vertellen. Het zou erop kunnejd
duiden dat de Israëliërs de Nederlandse autoriteitend g
kans wilden geven om - met een zekere discretie - toclE
passende maatregelen te treffen. Waarom blijft o[P
nieuw duister.
Overigens meldde een van de getuigen gisteren, dat er
deel van de vracht op Schiphol is uitgeladen. Hoe d c
ook zijhet verduisteren van de waarschuwing is een Ie c
vensgevaarlijke sabotage van de informatievoorz» I
ning die niet zonder strafrechtelijke gevolgen kan blij f
ven. Was er al grond om zelfs de vreemdste klachten va, e
slachtoffers, hulpverleners en omwonenden serieus!
nemen, de jongste onthullingen hebben de vanzelf spre
kendheid van maximale en duurzame zorg voor dez c
mensen krachtig bevestigd
De internationale sportwereld kan het front te-
gen vijand doping niet lang gesloten houden'
Op de eerste dag van de werelddopingconfe1
rentie, dinsdag in Lausanne, kwamen politici opmer 1
kelijk eensgezind tot de conclusie dat er harde straff ei1
moeten komen. Hun stelling werd toen al voorzichtij i
aangevreten door de wielrenunieUCI. Gisteren sloot di
voetbalorganisatie FIFA zich aan bij de afwijzing val
repressie. Behalve technische en juridische complica
ties zou vooral het economisch belang zich verzettei
tegen een stevige aanpak van dopinggebruikers. lij
Lausanne zal men waarschijnlijk een passend compro-j
mis vinden waarmee ook voetballers en wielrennen!
kunnen leven. Dat is dan een gemiste kans. Bovendien
maakt elke organisatie die al te luid roept om een min
der krachtige aanpak van doping, zichzelf verdacht.
donderdag 4 februari 1999
door Dineke van der Burg
en Hans de Bruijn
Het bericht dat de El Al
Boeing toch 'explosieven,
giftige, en brandbare gassen en
munitie' aan boord had, sloeg
gistermiddag in als een bom.
Met totale verbijstering werd
het nieuws in politiek Den
Haag ontvangen. Maar of het
ook klopt, moet nog blijken.
Nog geen drie uur later trok
ramponderzoeker Erhart het
voor de parlementaire enquê
tecommissie al in twijfel.
Erhart meent dat de El Al-me-
dewerker die het alarmerende
nieuws destijds meldde in de
war was en de verkeerde
vrachtbrieven, die van de route
tussen New York en Amster
dam, bij de hand had. Volgens
de ramponderzoeker vervoer
de de jumbo op dat deel van de
vlucht wèl munitie, maar zou
die op Schiphol zijn uitgela
den Naar de mening van Er
hart zou het zijn gegaan om ex
plosieven voor booreilanden en
niet om militair materieel.
Deze informatie zou nog zijn te
achterhalen. De vrachtbrieven
van het eerste deel van de
vlucht zijn nooit in het onder
zoek naar de ramp gebruikt en
zijn waarschijnlijk nog in bezit
van het El Al-kantoor in Am
sterdam
Gesprek
Feit blijft dat een half uur na de
crash de luchtverkeersleiding
belde met El Al om te vragen
wat de jumbo vervoerde en dat
dit telefoongesprek is opgeno
men. Tijdens dat gesprek
maakte El Al melding van de
gevaarlijke vracht. De vlieg
tuigmaatschappij drong erop
aan dit niet bekend te maken en
de informatie 'onder de pet te
houden'.
Maar liefst zeven mensen van
de verkeersleiding waren be
trokkenbij deze commimicatie
en zij zijn alle zeven gezwicht
voor de druk van El Al. „Ze zul
len dit niet van ons horen",
schijnen zij de Israëlische
maatschappij zelfs te hebben
verzekerd.
Getuige S. Koopmans, hoofd
operaties van de luchtver
keersleiding. heeft op 18 janu
ari dit jaar de band doorge
speeld aan de commissie. Hij
zei gisteren dat hij zelf niet wist
van het telefoongesprek tot hij
onlangs de banden in een kluis
vond en beluisterde. Maar hij
had wel achterhaald dat de ze-
ven verkeersleiders het nieuws
op de avond van de ramp nog
doorgaven aan de leiding van
de Rijksluchtvaartdienst en
Schiphol, en de ochtend na de
crash aan hun eigen superieu
ren. Maar ook die klemden de
kaken op elkaar en deden om
onverklaarbare redenen niets
met de zeer belangrijke infor
matie.
Hoe kon zulke belangrijke in
formatie zo lang achter slot en
grendel blijven? Honderden
mensen zijn wellicht onnodig
blootgesteld aan gevaarlijke
stoffen en er zijn geen voor
zorgsmaatregelen getroffen,
zoals als beschermende kle
ding. Is het imago van El Al als
civiel verlengstuk van het Isra
ëlische leger en de geheime
dienst, dan zo intimiderend? Of
was het gewoon een automatis
me: El Al vraagt en wij doen
het? Is er bij de betrokken ver
keersleiders geen enorme
wroeging ontstaan nadat in de
loop van de jaren steeds meer
verband werd gelegd tussen
vreemde ziekten en de lading?
Regering
Tot op de dag van vandaag
heeft de Israëlische regering
ontkend dat gevaarlijke stof
fen in het vliegtuig zaten. On
danks allerlei tussentijdse ont
dekkingen dat er toch munitie
Volgens F. Erhart moet El Al zich hebben vergist bij de melding
dat er explosieven en munitie aan boord van de verongelukte
Boeing waren. foto Marcel Antonisse/ANP
Hoofd operaties van de luchtverkeersleiding, S. Koopmans, ver
klaart dat El Al een half uur na de ramp meldde dat er gevaarlijke
lading aan boord was. foto Phil Nijhuis/GPD
door Monique de Knegt
Dat luchtverkeersleiders belangrij
ke informatie over de lading heb
ben verzwegen, past naadloos in het
geheimzinnige imago van de Rijks
luchtvaartdienst (RLD).
De dienst schermt zichzelf teveel af.
laat zich teveel leiden door belangen
van anderen, zoals Schiphol en KLM,
en is arrogant. Zo bleek twee jaar gele
den uit een omvangrijk onderzoek dat
de RLD zelf liet verrichten.
De luchtverkeersleiding is inmiddels
een zelfstandige organisatie, maar was
ten tijde van de Bijlmerramp nog on
derdeel van de RLD: een overheids
dienst die de regels opstelde, uitvoerde
én controleerde.
Als de verkeersleiders op verzoek van
de El Al beloven de informatie over de
gevaarlijke lading 'onder de pet te hou
den' lichten ze de RLD in, hun eigen
baas. De RLD, onder leiding van direc
teur J. W Weck, zwijgt. Weck is nog
steeds directeur en moet evenals alle
andere verantwoordelijken worden
ontslagen, zo meent het D66-kamerlid
Van Walsem In een eerder interview
noemde Weck de idee dat dingen wer
den verzwegen 'indianenverhalen'.
Maar nu maakt de RLD haar slechte re
putatie opnieuw waar. Het eerste RLD-
rapport over het verongelukken van een
KLM-toestel op Tenerife (1977) pleitte
de KLM vrij. Amerikanen en Spanjaar
den corrigeerden dat beeld: de KLM-
bemanning had wel degelijk fouten
gemaakt. Een rapport over de procedu
res bij Martinair naar aanleiding van de
Faro-ramp zou eveneens zijn gekuist.
Oud-minister Maij-Weggen van Ver
keer en Waterstaat heeft begin jaren '90
al gezegd dat de RLD 'opener' moest
worden. Ze krijgt achteraf pijnlijk ge
lijk. GPD
en een grondstof voor het zeer
giftige gas sarin in heeft geze
ten. Wist de regering dit echt
niet, wat zeer onwaarschijnlijk
is, of is ook die gezwicht voor
de druk van El Al?
De enquêtecommissie riep vo
rige week twee voormalige
topmensen van El Al op om on
der ede te komen getuigen. Dit
zijn de voormalig vice-presi
dent A Amir en ex-hoofdinge-
meur D. Finkelstein.
Tot nu toe hebben de twee nog
niet gereageerd. Maar het zal,
nu deze informatie over de mo
gelijke lading bekend is gewor
den, toch wel veelbetekenend
zijn als zij niet naar Nederland
komen. GPD
Er bestaan geen reglemen
ten die luchtverkeerslei
ders en piloten verplichten 0111
een vliegtuig in moeilijkheden
weg te houden van dichtbe
volkte gebieden. Dat bleek gis
teren tijdens de verhoren van
de parlementaire enquêtecom
missie Bijlmerramp.
„In een noodsituatie hou je
daar ook geen rekening mee",
zei de verkeersleider E ter
Braake die in 1992 de El Al-
jumbo op zijn rampvlucht be
geleidde. Voorzitter Griffioen
van de Vereniging Nederlandse
Verkeersvliegers bevestigde
'dat er geen beleid bestaat dat
piloten in noodsituaties indien
mogelijk naar zee moeten uit
wijken.' Een noodlanding op
het IJsselmeer is volgens Grif
fioen voor de El Al Boeing nooit
een reële optie geweest. Lucht
verkeersleider E. ter Braake zei
de stellige indruk te hebben ge-
.had dat de vlucht 'beheers
baar' was en het toestel veilig
op de landingsbaan zou ko
men. „Maar we wisten ook dat
er een grote kans was dat het bij
de landing fout zou gaan Ter
Braake zei er honderd procent
zeker van te zijn dat de Boeing
niet nog een derde rondje bo
ven de Bijlmer heeft gemaakt,
zoals door ooggetuigen is be
weerd. GPD
Kwart over zes gisterochtend. Minister Hermans staat na urenlange onderhandelingen de pers te
woord. foto Roger Dohmen/ANP
door Louis Burgers
Het is er dan toch van geko
men. Na een marathonses
sie van zo'n veertien uur wisten
onderwijsbonden en minister
Hermans elkaar gisteren vlak
voor het begin van een nieuwe
werkdag te vinden.
Vanaf het begin was dinsdag
duidelijk dat beide partijen er
uit wilden komen. Dat het ook
lukte, is voor een belangrijk deel
te danken aan de persoonlijke
inzet van de bewindsman. In de
laatste fase gaf hij persoonlijk
leiding aan de delegatie van het
ministerie. Al vanaf het begin
van de avond was hij aanwezig
in een pand bij het vergadercen
trum van de overheid op het
Lange Voorhout in Den Haag.
Het resultaat van de onderhan
delingen maakt het mogelijk
dat er in de komende jaren een
vruchtbare samenwerking
groeit tussen bonden en muns
ter. Dit is waarschijnlijk het
grootste winstpunt voor het on
derwijs, want er zal in deze sec
tor heel wat verbouwd moeten
worden. Het onderwijs behoeft
nodig modernisering. De be
langstelling voor het vak van
docent moet toenemen en ook
het schoolklimaat dient te wor
den verbeterd. Daarvoor was
het nodig dat geen van de onder
handelende partijen het gevoel
zou krijgen er bekaaid af te ko
men. En het zegt wat over de
wijze waarop minister Ritzen
(Hermans voorganger) de bon
den behandelde. De bonden ble
ven namelijk tot het laatste mo
ment bevreesd dat dit akkoord
verborgen gebreken zou ken
nen.
'Normale' onderhandelingen
over een gewone CAO hoeven
geen veertig uur, verdeeld over
drie dagen, in beslag te nemen.
Zo'n uitgesponnen gesprek is
zeker niet nodig wanneer de uit
eindelijke uitkomst zo dicht bij
het gemiddelde ligt tussen wat
de ene partij biedt en wat de an
dere eist.
Lachwekkend
De minister kwam al in novem
ber met een als lachwekkend
bestempeld bod van gemiddeld
1,06 procent per maand in 1999.
De bonden eisten daarop 3,5
procent. De uitkomst van 2,5
procent vanaf 1 februari - dat is
2,3 procent gemiddeld per
maand als rekening wordt ge
houden met januari - ligt daar
precies tussen.
Ook andere geschilpunten zijn
uiteindelijk op die manier opge
lost. Essentieel was bijvoor
beeld dat de bonden konden la
ten zien dat er wat gedaan werd
aan de achterstand die verschil
lende groepen docenten hebben
opgelopen. De gekozen oplos
sing: extra geld voor schoollei
ders, het ondersteunend perso
neel en een deel voor docenten
die salarisachterstand hebben
Door het door de bonden geëiste
geld (zo'n 400 miljoen) op deze
wijze te verdelen heeft Hermans
een door hem erkende onrecht
vaardigheid weggewerkt, ter
wijl de bonden moesten afzien
van het volledig wegwerken van
de achterstanden.
Het geld voor deze operatie
kwam gedeeltelijk vrij door een
ander belangrijk knelpunt, de
invoering van competentieloon
(of prestatieloon) voorlopig van
tafel te halen. De bonden heb-
van onze redactie binnenland
ben gedaan gekregen dat Her
mans instemt met een ruime
voorbereidingsperiode. Daarbij
wordt ook gekeken naar betere
vooruitzichten voor de loop
baan. Aan de andere kant staat
vast dat bijzondere prestaties
van het onderwijzend personeel
over enige tijd extra beloond
zullen worden. Dat betekent
ook dat onderwijzers in de toe
komst beoordeeld zullen wor
den, iets waar zij zich met hand
en tand tegen hebben verzet.
De nieuwe minister is tevreden.
Vier maanden geleden was al
duidelijk dat de onderhandelin
gen zwaar zouden worden. Dat
gevoel zal alleen maar versterkt
zijn door de acties van de onder
wijsbond AOb in december en
van de gezamenlijke bonden in
januari. Vanzelfsprekend
maakte de immense opkomst
van teleurgestelde docenten
duidelijk dat de bonden in ieder
geval met een goed resultaat
moesten thuiskomen.
Politie
Op het laatste moment leek het
geharrewar over de nieuwe po-
litie-CAO, met een gat van 35
miljoen, de onderhandelingen
over de onderwijs-CAO nog te
verstoren. Uiteindelijk bleek de
invloed nog al mee te vallen, of
het moest zijn dat beide partijen
nog voorzichtiger met elkaar
omgingen. Dat daarbij ook wel
eens met stemverheffing zal zijn
gesproken en met deuren ge
smeten, behoort tot de gebrui
kelijke onderhandelingstactie
ken. Belangrijk is dat de
estafettestakingen van de derde
week van januari het klimaat
niet zo verziekten, dat een ver
der gesprek onmogelijk werd.
Integendeel, na het rollen van de
spierballen bleken de bonden
best bereid wat in te schikken.
Het overleg verliep misschien
heel traag, soms ging het om
millimeters, maar daar is niets
op tegen zolang het einddoel in
zicht blijft. Dat de partijen el
kaar daarnaast beter hebben le
ren kennen maakt de winst des
te groter. GPD
Ir. Van Emmenes
De bekende voetbalverslagge
ver ir. Van Emmenes heeft voor
AV en W De Zeeuwen in Vlis-
singen een voordracht gehou
den over de voetbalsport Van
Emmenes, vooral bekend van
zijn werk voor de radio, wees
zijn gehoor op het belang van
de training. Vooral op het
doelgericht schieten kan vol
gens hem niet genoeg geoefend
worden.
Spoorwegongeval
Bij een spoorwegongeval nabij
Parijs is één persoon om het le
ven gekomen en zijn 22 ande
ren zwaargewond geraakt.
Een trein ontspoorde op het
spoorwegviaduct. Door de
schok stortte de brug in en
kwam terecht om een andere
Redactiefax: (0118) 470102
's avonds op zondag t/m
vrijdag vanaf 19 00 uur
in het weekeinde
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax (0118) 472404
Goes: Voorstad 22
4461 KN Goes
Tel (0113) 273000
Fax (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
4537 AK Terneuzen
Tel. (0115) 694457
Fax. (0115) 620951
Axel: Nassaustraat 15
4571 BK Axel
Tel (0115)568000
Fax. (0115) 561415
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel (0114)373839
Fax. (0114)373840
Zierikzee: Grachtweg 23a
4301 KJ Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst'
8.30-17 00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
trein. Een derde trein, die juis
kwam aanrijden, reed op de
ravage in.
Minder sigaretten
Door stakingen in twee siga-
rettenf abrieken te Amsterdam
ligt bijna de helft van de Ne
derlandse sigarettenproductie
stil. In verband hiermee over
weegt de regering de rantsoe
nen terug te brengen tot vier
voor mannen en één voor vrou
wen.
Beukenootjes
De schooljeugd in Overijssel,
de Veluwe, de Achterhoek en
Brabant heeft ruim 300.000
kilo beukenootjes verzameldj
voor oliefabriek De Ploeg te
Maassluis. De olie is bestemd'
voor de fabricage van marga
rine.
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur.
Tel (0118)484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 98,00;
franco per post 128,50;
per maand 35,75;
per jaar 372,50;
franco per post 491,00;
bij automatische afschrijving
per termijn 1,50 korting;
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1,80,
zaterdag 2,60 p.st.;
(alle bedragen inclusief 6 pet. btw),
Postrek.nr3754316
t.n v PZC ab.rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
191 cent per mm; minimumprijs per
advertentie 28,65,
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief;
speciale posities: tarief op aanvraag;
voor brieven bureau van dit blad
6,50 meer(excl. 17,5 pet btw),
volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag,
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw)
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B V
Vlissingen
In het CAO-akkoord zoals
het nu voorligt, zijn de vol
gende afspraken gemaakt:
- De nieuwe onderwijs-CAO
gaat in op 1 januari 1999 en
bestrijkt een periode van 14
maanden.
- Het onderwijspersoneel
krijgt 2,5 procent loonsver
hoging m de periode van 1 fe
bruari 1999 tot 1 maart 2000
Ook krijgen de leraren een
eenmalige eindejaarsuitke
ring van 0.6 procent in 1999.
- Mensen in het onderwij s ko
men sneller op hun maxi
mumsalaris doordat ze niet
langer een aantal jaren op
hetzelfde loon blijven staan.
De doorstroming van leraren
naar hogere loonschalen
wordt vanaf januari 2000 ge
makkelijker. doordat de ge
bruikelijke stops in periodie
ken worden afgeschaft
Mensen die in het verleden
nadeel van deze regeling
hebben ondervonden, wor
den gedeeltelijk gecompen
seerd.
- Het geld dat beschikbaar
was voor competentiebelo
ning in het onderwijs, wordt
ingezet om een impuls te ge
ven aan moderner perso
neelsbeleid Dat kan onder
meer door scholing en bege
leiding van personeel. Er
wordt een ruime periode uit
getrokken om de schooldi
recteuren voor te bereiden op
deze ontwikkeling Als het
personeelsbeleid voldoende
vorm heeft gekregen, worden
ook verschillen in functie en
beloning voor leraren moge
lijk.
- De positie van schooldirec
teuren in het basisonderwijs
wordt sterker. Er wordt ge
streefd naar een duidelijker
taakverdeling tussen het
schoolbestuur enerzijds en
de schoolleider anderzijds.
Schooldirecteuren met min
der dan 200 leerlingen krij
gen vanaf januari 2000 een
toelage van 250 gulden per
maand. Bij scholen tussen de
200 en 400 kinderen krijgt de
schoolleider maandelijks
100 gulden. En bij scholen
tussen de 400 en 900 leerlin
gen krijgt de directeur een
toelage van 200 gulden per
maand.
- Er gaat een eenmalige bij
drage van 4 miljoen gulden
naar het verkorten van de
wachtlijsten bij de kinderop
vang voor kinderen (0-4 jaar)
van onderwijspersoneel. Ter
verbetering van de opvang
mogelijkheden voor kinde
ren van vervangers is 5
miljoen gulden extra be
schikbaar. Ook komt er een
onderzoek naar de behoefte
aan naschoolse opvang.
- Stimuleren van spaarverlof
door een voorlichtingscam
pagne.
- Er komt een onderzoek naar
de werkdruk in het onder
wijs.
- Bespreken hoe mensen die
lange tijd een uitkering heb
ben gehad, weer in het onder
wijs kunnen worden geïnte
greerd. Op dit moment zijn er
4000 zogenoemde Melkert-
banen m het onderwijs. Dat
aantal moet de komende vier
jaar worden verhoogd tot
10.000.
- De ziektekostenregeling
blijft zoals die is. ANP
De Tweede Kamer toonde zich gisteren
enthousiast over het onderwijsak-
koord. WD, PvdA D66 en CDA wezen erop
dat de moeizame onderhandelingen en de
estafetteacties van het onderwijspersoneel
niet goed waren voor het beeld van het lera-
renvak.
De Kamer liet weten dat de 215 miljoen gul
den die beschikbaar is voor competentiebe
loning, niet voor een algehele loonsverho
ging van leraren mag worden gebruikt. Ze is
dan ook blij dat dat niet gebeurd lijkt te zijn
en prijst het onderdeel over modern perso
neelsbeleid in het akkoord.
„Die elementen maken het beroep van lera
ren aantrekkelijker", zegt WD-Kamerlid
Cornielje, al betreurt hij het dat de CAO
voor de relatief korte periode van veertien
maanden is afgesloten.
CDA'er Wijn is blij met het akkoord; hij
vindt dat de leraar de waardering heeft ge
kregen die hij verdient.
De vakbonden vinden het jammer dat de
eindejaarsuitkering eenmalig is, maar zijn
ervan verzekerd dat er in de toekomst niet
moeilijk wordt gedaan over deze toeslag. De
CAO kost minister Hermans dit jaar onge
veer 625 miljoen gulden en in 2000 nog eens
725 miljoen. De doorloop van de gemaakte
afspraken kost nog een keer 800 miljoen
gulden in de komende jaren.
De onderwijsbonden presenteren het ak
koord met een positief advies aan hun ach
terban. Ze hebben er alle vertrouwen in dat
die de afspraken zal honoreren. De landelij
ke staking die voor dinsdag 9 februari was
aangekondigd, is daarmee van de baan.
De werkgevers in het onderwijs, verenigd in
de VSWO. en de ouderverenigingen rea
geerden verheugd op het akkoord. De
VSWO vindt het wel jammer dat de com-
pententiebeloning slechts 'voorzichtig en
gefaseerd' wordt ingevoerd. De werkgevers
zijn met de minister groot voorstander van
die beloning, in tegenstelling tot de bonden.
Het scholierencomité LAKS mist in de CAO
vooral maatregelen om iets aan de werk
druk van leraren te doen. ANP
zie ook pagina 15
Uitgever:
W. F de Pagter
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
A. L Kroon (adjunct)
Centrale redactie
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel f01181484000
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http //www pzc nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag, op de kantoren
gedurende de openingstijden;
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV