De angstig lange arm van El Al PZC Onderwijs-CAO biedt voor ieder wat wils PZC Rijksluchtvaartdienst maakt slechte naam waar De afspraken op rij Opgetogen reacties na onder wijsakkoord M Bijlmertapes Doping 4 februari 1949 feiten en meningen Vragen over inschikkelijkheid op Schiphol jegens luchtvaartmaatschappij Vliegtuig in nood mag over stad vliegen De parlementaire enquêtecommissie vliegrani Bijlmermeer heeft beet. Gisteren werd duidi lijk dat El Al zeer kort na de crash heeft geme] dat het vliegtuig gevaarlijke lading vervoerde. El vroeg deze informatie achter te houden. Dat gebeurd Met dit schokkende eerste grote resultaat heeft het pap* lementaire onderzoek zijn nut al bewezen. De voorlop ge conclusie is, dat slachtoffers en hulpverleners we. licht een nodeloos groot risico hebben gelopen en data zeker verstoken zijn gebleven van de juiste nazorg. He j is triest dat, terwijl heel Nederland zich jarenlang aj- vroeg wat de werkelijke betekenis van de ramp wai verhelderende gegevens voor het grijpen lagen maa- werden afgeschermd. L De beschuldigende vinger wijst naar de luchtverkeer^ v leiding van Schiphol en naar de Rijksluchtvaartdienst Zij hielden de geluidsbanden met de melding van El A n achter. Waarom is volstrekt onduidelijk. Het was bre«° bekend dat Schiphol een vrijhaven was voor Israël. Di hoefde niet verhuld te worden. Ook de opstelling vanlL Al is vreemd: melden dat er iets loos is maar meteen vr« gen dit niet verder te vertellen. Het zou erop kunnejd duiden dat de Israëliërs de Nederlandse autoriteitend g kans wilden geven om - met een zekere discretie - toclE passende maatregelen te treffen. Waarom blijft o[P nieuw duister. Overigens meldde een van de getuigen gisteren, dat er deel van de vracht op Schiphol is uitgeladen. Hoe d c ook zijhet verduisteren van de waarschuwing is een Ie c vensgevaarlijke sabotage van de informatievoorz» I ning die niet zonder strafrechtelijke gevolgen kan blij f ven. Was er al grond om zelfs de vreemdste klachten va, e slachtoffers, hulpverleners en omwonenden serieus! nemen, de jongste onthullingen hebben de vanzelf spre kendheid van maximale en duurzame zorg voor dez c mensen krachtig bevestigd De internationale sportwereld kan het front te- gen vijand doping niet lang gesloten houden' Op de eerste dag van de werelddopingconfe1 rentie, dinsdag in Lausanne, kwamen politici opmer 1 kelijk eensgezind tot de conclusie dat er harde straff ei1 moeten komen. Hun stelling werd toen al voorzichtij i aangevreten door de wielrenunieUCI. Gisteren sloot di voetbalorganisatie FIFA zich aan bij de afwijzing val repressie. Behalve technische en juridische complica ties zou vooral het economisch belang zich verzettei tegen een stevige aanpak van dopinggebruikers. lij Lausanne zal men waarschijnlijk een passend compro-j mis vinden waarmee ook voetballers en wielrennen! kunnen leven. Dat is dan een gemiste kans. Bovendien maakt elke organisatie die al te luid roept om een min der krachtige aanpak van doping, zichzelf verdacht. donderdag 4 februari 1999 door Dineke van der Burg en Hans de Bruijn Het bericht dat de El Al Boeing toch 'explosieven, giftige, en brandbare gassen en munitie' aan boord had, sloeg gistermiddag in als een bom. Met totale verbijstering werd het nieuws in politiek Den Haag ontvangen. Maar of het ook klopt, moet nog blijken. Nog geen drie uur later trok ramponderzoeker Erhart het voor de parlementaire enquê tecommissie al in twijfel. Erhart meent dat de El Al-me- dewerker die het alarmerende nieuws destijds meldde in de war was en de verkeerde vrachtbrieven, die van de route tussen New York en Amster dam, bij de hand had. Volgens de ramponderzoeker vervoer de de jumbo op dat deel van de vlucht wèl munitie, maar zou die op Schiphol zijn uitgela den Naar de mening van Er hart zou het zijn gegaan om ex plosieven voor booreilanden en niet om militair materieel. Deze informatie zou nog zijn te achterhalen. De vrachtbrieven van het eerste deel van de vlucht zijn nooit in het onder zoek naar de ramp gebruikt en zijn waarschijnlijk nog in bezit van het El Al-kantoor in Am sterdam Gesprek Feit blijft dat een half uur na de crash de luchtverkeersleiding belde met El Al om te vragen wat de jumbo vervoerde en dat dit telefoongesprek is opgeno men. Tijdens dat gesprek maakte El Al melding van de gevaarlijke vracht. De vlieg tuigmaatschappij drong erop aan dit niet bekend te maken en de informatie 'onder de pet te houden'. Maar liefst zeven mensen van de verkeersleiding waren be trokkenbij deze commimicatie en zij zijn alle zeven gezwicht voor de druk van El Al. „Ze zul len dit niet van ons horen", schijnen zij de Israëlische maatschappij zelfs te hebben verzekerd. Getuige S. Koopmans, hoofd operaties van de luchtver keersleiding. heeft op 18 janu ari dit jaar de band doorge speeld aan de commissie. Hij zei gisteren dat hij zelf niet wist van het telefoongesprek tot hij onlangs de banden in een kluis vond en beluisterde. Maar hij had wel achterhaald dat de ze- ven verkeersleiders het nieuws op de avond van de ramp nog doorgaven aan de leiding van de Rijksluchtvaartdienst en Schiphol, en de ochtend na de crash aan hun eigen superieu ren. Maar ook die klemden de kaken op elkaar en deden om onverklaarbare redenen niets met de zeer belangrijke infor matie. Hoe kon zulke belangrijke in formatie zo lang achter slot en grendel blijven? Honderden mensen zijn wellicht onnodig blootgesteld aan gevaarlijke stoffen en er zijn geen voor zorgsmaatregelen getroffen, zoals als beschermende kle ding. Is het imago van El Al als civiel verlengstuk van het Isra ëlische leger en de geheime dienst, dan zo intimiderend? Of was het gewoon een automatis me: El Al vraagt en wij doen het? Is er bij de betrokken ver keersleiders geen enorme wroeging ontstaan nadat in de loop van de jaren steeds meer verband werd gelegd tussen vreemde ziekten en de lading? Regering Tot op de dag van vandaag heeft de Israëlische regering ontkend dat gevaarlijke stof fen in het vliegtuig zaten. On danks allerlei tussentijdse ont dekkingen dat er toch munitie Volgens F. Erhart moet El Al zich hebben vergist bij de melding dat er explosieven en munitie aan boord van de verongelukte Boeing waren. foto Marcel Antonisse/ANP Hoofd operaties van de luchtverkeersleiding, S. Koopmans, ver klaart dat El Al een half uur na de ramp meldde dat er gevaarlijke lading aan boord was. foto Phil Nijhuis/GPD door Monique de Knegt Dat luchtverkeersleiders belangrij ke informatie over de lading heb ben verzwegen, past naadloos in het geheimzinnige imago van de Rijks luchtvaartdienst (RLD). De dienst schermt zichzelf teveel af. laat zich teveel leiden door belangen van anderen, zoals Schiphol en KLM, en is arrogant. Zo bleek twee jaar gele den uit een omvangrijk onderzoek dat de RLD zelf liet verrichten. De luchtverkeersleiding is inmiddels een zelfstandige organisatie, maar was ten tijde van de Bijlmerramp nog on derdeel van de RLD: een overheids dienst die de regels opstelde, uitvoerde én controleerde. Als de verkeersleiders op verzoek van de El Al beloven de informatie over de gevaarlijke lading 'onder de pet te hou den' lichten ze de RLD in, hun eigen baas. De RLD, onder leiding van direc teur J. W Weck, zwijgt. Weck is nog steeds directeur en moet evenals alle andere verantwoordelijken worden ontslagen, zo meent het D66-kamerlid Van Walsem In een eerder interview noemde Weck de idee dat dingen wer den verzwegen 'indianenverhalen'. Maar nu maakt de RLD haar slechte re putatie opnieuw waar. Het eerste RLD- rapport over het verongelukken van een KLM-toestel op Tenerife (1977) pleitte de KLM vrij. Amerikanen en Spanjaar den corrigeerden dat beeld: de KLM- bemanning had wel degelijk fouten gemaakt. Een rapport over de procedu res bij Martinair naar aanleiding van de Faro-ramp zou eveneens zijn gekuist. Oud-minister Maij-Weggen van Ver keer en Waterstaat heeft begin jaren '90 al gezegd dat de RLD 'opener' moest worden. Ze krijgt achteraf pijnlijk ge lijk. GPD en een grondstof voor het zeer giftige gas sarin in heeft geze ten. Wist de regering dit echt niet, wat zeer onwaarschijnlijk is, of is ook die gezwicht voor de druk van El Al? De enquêtecommissie riep vo rige week twee voormalige topmensen van El Al op om on der ede te komen getuigen. Dit zijn de voormalig vice-presi dent A Amir en ex-hoofdinge- meur D. Finkelstein. Tot nu toe hebben de twee nog niet gereageerd. Maar het zal, nu deze informatie over de mo gelijke lading bekend is gewor den, toch wel veelbetekenend zijn als zij niet naar Nederland komen. GPD Er bestaan geen reglemen ten die luchtverkeerslei ders en piloten verplichten 0111 een vliegtuig in moeilijkheden weg te houden van dichtbe volkte gebieden. Dat bleek gis teren tijdens de verhoren van de parlementaire enquêtecom missie Bijlmerramp. „In een noodsituatie hou je daar ook geen rekening mee", zei de verkeersleider E ter Braake die in 1992 de El Al- jumbo op zijn rampvlucht be geleidde. Voorzitter Griffioen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers bevestigde 'dat er geen beleid bestaat dat piloten in noodsituaties indien mogelijk naar zee moeten uit wijken.' Een noodlanding op het IJsselmeer is volgens Grif fioen voor de El Al Boeing nooit een reële optie geweest. Lucht verkeersleider E. ter Braake zei de stellige indruk te hebben ge- .had dat de vlucht 'beheers baar' was en het toestel veilig op de landingsbaan zou ko men. „Maar we wisten ook dat er een grote kans was dat het bij de landing fout zou gaan Ter Braake zei er honderd procent zeker van te zijn dat de Boeing niet nog een derde rondje bo ven de Bijlmer heeft gemaakt, zoals door ooggetuigen is be weerd. GPD Kwart over zes gisterochtend. Minister Hermans staat na urenlange onderhandelingen de pers te woord. foto Roger Dohmen/ANP door Louis Burgers Het is er dan toch van geko men. Na een marathonses sie van zo'n veertien uur wisten onderwijsbonden en minister Hermans elkaar gisteren vlak voor het begin van een nieuwe werkdag te vinden. Vanaf het begin was dinsdag duidelijk dat beide partijen er uit wilden komen. Dat het ook lukte, is voor een belangrijk deel te danken aan de persoonlijke inzet van de bewindsman. In de laatste fase gaf hij persoonlijk leiding aan de delegatie van het ministerie. Al vanaf het begin van de avond was hij aanwezig in een pand bij het vergadercen trum van de overheid op het Lange Voorhout in Den Haag. Het resultaat van de onderhan delingen maakt het mogelijk dat er in de komende jaren een vruchtbare samenwerking groeit tussen bonden en muns ter. Dit is waarschijnlijk het grootste winstpunt voor het on derwijs, want er zal in deze sec tor heel wat verbouwd moeten worden. Het onderwijs behoeft nodig modernisering. De be langstelling voor het vak van docent moet toenemen en ook het schoolklimaat dient te wor den verbeterd. Daarvoor was het nodig dat geen van de onder handelende partijen het gevoel zou krijgen er bekaaid af te ko men. En het zegt wat over de wijze waarop minister Ritzen (Hermans voorganger) de bon den behandelde. De bonden ble ven namelijk tot het laatste mo ment bevreesd dat dit akkoord verborgen gebreken zou ken nen. 'Normale' onderhandelingen over een gewone CAO hoeven geen veertig uur, verdeeld over drie dagen, in beslag te nemen. Zo'n uitgesponnen gesprek is zeker niet nodig wanneer de uit eindelijke uitkomst zo dicht bij het gemiddelde ligt tussen wat de ene partij biedt en wat de an dere eist. Lachwekkend De minister kwam al in novem ber met een als lachwekkend bestempeld bod van gemiddeld 1,06 procent per maand in 1999. De bonden eisten daarop 3,5 procent. De uitkomst van 2,5 procent vanaf 1 februari - dat is 2,3 procent gemiddeld per maand als rekening wordt ge houden met januari - ligt daar precies tussen. Ook andere geschilpunten zijn uiteindelijk op die manier opge lost. Essentieel was bijvoor beeld dat de bonden konden la ten zien dat er wat gedaan werd aan de achterstand die verschil lende groepen docenten hebben opgelopen. De gekozen oplos sing: extra geld voor schoollei ders, het ondersteunend perso neel en een deel voor docenten die salarisachterstand hebben Door het door de bonden geëiste geld (zo'n 400 miljoen) op deze wijze te verdelen heeft Hermans een door hem erkende onrecht vaardigheid weggewerkt, ter wijl de bonden moesten afzien van het volledig wegwerken van de achterstanden. Het geld voor deze operatie kwam gedeeltelijk vrij door een ander belangrijk knelpunt, de invoering van competentieloon (of prestatieloon) voorlopig van tafel te halen. De bonden heb- van onze redactie binnenland ben gedaan gekregen dat Her mans instemt met een ruime voorbereidingsperiode. Daarbij wordt ook gekeken naar betere vooruitzichten voor de loop baan. Aan de andere kant staat vast dat bijzondere prestaties van het onderwijzend personeel over enige tijd extra beloond zullen worden. Dat betekent ook dat onderwijzers in de toe komst beoordeeld zullen wor den, iets waar zij zich met hand en tand tegen hebben verzet. De nieuwe minister is tevreden. Vier maanden geleden was al duidelijk dat de onderhandelin gen zwaar zouden worden. Dat gevoel zal alleen maar versterkt zijn door de acties van de onder wijsbond AOb in december en van de gezamenlijke bonden in januari. Vanzelfsprekend maakte de immense opkomst van teleurgestelde docenten duidelijk dat de bonden in ieder geval met een goed resultaat moesten thuiskomen. Politie Op het laatste moment leek het geharrewar over de nieuwe po- litie-CAO, met een gat van 35 miljoen, de onderhandelingen over de onderwijs-CAO nog te verstoren. Uiteindelijk bleek de invloed nog al mee te vallen, of het moest zijn dat beide partijen nog voorzichtiger met elkaar omgingen. Dat daarbij ook wel eens met stemverheffing zal zijn gesproken en met deuren ge smeten, behoort tot de gebrui kelijke onderhandelingstactie ken. Belangrijk is dat de estafettestakingen van de derde week van januari het klimaat niet zo verziekten, dat een ver der gesprek onmogelijk werd. Integendeel, na het rollen van de spierballen bleken de bonden best bereid wat in te schikken. Het overleg verliep misschien heel traag, soms ging het om millimeters, maar daar is niets op tegen zolang het einddoel in zicht blijft. Dat de partijen el kaar daarnaast beter hebben le ren kennen maakt de winst des te groter. GPD Ir. Van Emmenes De bekende voetbalverslagge ver ir. Van Emmenes heeft voor AV en W De Zeeuwen in Vlis- singen een voordracht gehou den over de voetbalsport Van Emmenes, vooral bekend van zijn werk voor de radio, wees zijn gehoor op het belang van de training. Vooral op het doelgericht schieten kan vol gens hem niet genoeg geoefend worden. Spoorwegongeval Bij een spoorwegongeval nabij Parijs is één persoon om het le ven gekomen en zijn 22 ande ren zwaargewond geraakt. Een trein ontspoorde op het spoorwegviaduct. Door de schok stortte de brug in en kwam terecht om een andere Redactiefax: (0118) 470102 's avonds op zondag t/m vrijdag vanaf 19 00 uur in het weekeinde verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118) 472404 Goes: Voorstad 22 4461 KN Goes Tel (0113) 273000 Fax (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 4537 AK Terneuzen Tel. (0115) 694457 Fax. (0115) 620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel (0115)568000 Fax. (0115) 561415 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel (0114)373839 Fax. (0114)373840 Zierikzee: Grachtweg 23a 4301 KJ Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst' 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur trein. Een derde trein, die juis kwam aanrijden, reed op de ravage in. Minder sigaretten Door stakingen in twee siga- rettenf abrieken te Amsterdam ligt bijna de helft van de Ne derlandse sigarettenproductie stil. In verband hiermee over weegt de regering de rantsoe nen terug te brengen tot vier voor mannen en één voor vrou wen. Beukenootjes De schooljeugd in Overijssel, de Veluwe, de Achterhoek en Brabant heeft ruim 300.000 kilo beukenootjes verzameldj voor oliefabriek De Ploeg te Maassluis. De olie is bestemd' voor de fabricage van marga rine. zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur. Tel (0118)484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 98,00; franco per post 128,50; per maand 35,75; per jaar 372,50; franco per post 491,00; bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrijdag 1,80, zaterdag 2,60 p.st.; (alle bedragen inclusief 6 pet. btw), Postrek.nr3754316 t.n v PZC ab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 191 cent per mm; minimumprijs per advertentie 28,65, ingezonden mededelingen 2,5 x tarief; speciale posities: tarief op aanvraag; voor brieven bureau van dit blad 6,50 meer(excl. 17,5 pet btw), volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag, (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V Vlissingen In het CAO-akkoord zoals het nu voorligt, zijn de vol gende afspraken gemaakt: - De nieuwe onderwijs-CAO gaat in op 1 januari 1999 en bestrijkt een periode van 14 maanden. - Het onderwijspersoneel krijgt 2,5 procent loonsver hoging m de periode van 1 fe bruari 1999 tot 1 maart 2000 Ook krijgen de leraren een eenmalige eindejaarsuitke ring van 0.6 procent in 1999. - Mensen in het onderwij s ko men sneller op hun maxi mumsalaris doordat ze niet langer een aantal jaren op hetzelfde loon blijven staan. De doorstroming van leraren naar hogere loonschalen wordt vanaf januari 2000 ge makkelijker. doordat de ge bruikelijke stops in periodie ken worden afgeschaft Mensen die in het verleden nadeel van deze regeling hebben ondervonden, wor den gedeeltelijk gecompen seerd. - Het geld dat beschikbaar was voor competentiebelo ning in het onderwijs, wordt ingezet om een impuls te ge ven aan moderner perso neelsbeleid Dat kan onder meer door scholing en bege leiding van personeel. Er wordt een ruime periode uit getrokken om de schooldi recteuren voor te bereiden op deze ontwikkeling Als het personeelsbeleid voldoende vorm heeft gekregen, worden ook verschillen in functie en beloning voor leraren moge lijk. - De positie van schooldirec teuren in het basisonderwijs wordt sterker. Er wordt ge streefd naar een duidelijker taakverdeling tussen het schoolbestuur enerzijds en de schoolleider anderzijds. Schooldirecteuren met min der dan 200 leerlingen krij gen vanaf januari 2000 een toelage van 250 gulden per maand. Bij scholen tussen de 200 en 400 kinderen krijgt de schoolleider maandelijks 100 gulden. En bij scholen tussen de 400 en 900 leerlin gen krijgt de directeur een toelage van 200 gulden per maand. - Er gaat een eenmalige bij drage van 4 miljoen gulden naar het verkorten van de wachtlijsten bij de kinderop vang voor kinderen (0-4 jaar) van onderwijspersoneel. Ter verbetering van de opvang mogelijkheden voor kinde ren van vervangers is 5 miljoen gulden extra be schikbaar. Ook komt er een onderzoek naar de behoefte aan naschoolse opvang. - Stimuleren van spaarverlof door een voorlichtingscam pagne. - Er komt een onderzoek naar de werkdruk in het onder wijs. - Bespreken hoe mensen die lange tijd een uitkering heb ben gehad, weer in het onder wijs kunnen worden geïnte greerd. Op dit moment zijn er 4000 zogenoemde Melkert- banen m het onderwijs. Dat aantal moet de komende vier jaar worden verhoogd tot 10.000. - De ziektekostenregeling blijft zoals die is. ANP De Tweede Kamer toonde zich gisteren enthousiast over het onderwijsak- koord. WD, PvdA D66 en CDA wezen erop dat de moeizame onderhandelingen en de estafetteacties van het onderwijspersoneel niet goed waren voor het beeld van het lera- renvak. De Kamer liet weten dat de 215 miljoen gul den die beschikbaar is voor competentiebe loning, niet voor een algehele loonsverho ging van leraren mag worden gebruikt. Ze is dan ook blij dat dat niet gebeurd lijkt te zijn en prijst het onderdeel over modern perso neelsbeleid in het akkoord. „Die elementen maken het beroep van lera ren aantrekkelijker", zegt WD-Kamerlid Cornielje, al betreurt hij het dat de CAO voor de relatief korte periode van veertien maanden is afgesloten. CDA'er Wijn is blij met het akkoord; hij vindt dat de leraar de waardering heeft ge kregen die hij verdient. De vakbonden vinden het jammer dat de eindejaarsuitkering eenmalig is, maar zijn ervan verzekerd dat er in de toekomst niet moeilijk wordt gedaan over deze toeslag. De CAO kost minister Hermans dit jaar onge veer 625 miljoen gulden en in 2000 nog eens 725 miljoen. De doorloop van de gemaakte afspraken kost nog een keer 800 miljoen gulden in de komende jaren. De onderwijsbonden presenteren het ak koord met een positief advies aan hun ach terban. Ze hebben er alle vertrouwen in dat die de afspraken zal honoreren. De landelij ke staking die voor dinsdag 9 februari was aangekondigd, is daarmee van de baan. De werkgevers in het onderwijs, verenigd in de VSWO. en de ouderverenigingen rea geerden verheugd op het akkoord. De VSWO vindt het wel jammer dat de com- pententiebeloning slechts 'voorzichtig en gefaseerd' wordt ingevoerd. De werkgevers zijn met de minister groot voorstander van die beloning, in tegenstelling tot de bonden. Het scholierencomité LAKS mist in de CAO vooral maatregelen om iets aan de werk druk van leraren te doen. ANP zie ook pagina 15 Uitgever: W. F de Pagter Hoofdredactie: A L Oosthoek A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel f01181484000 City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http //www pzc nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag, op de kantoren gedurende de openingstijden; Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 2