Eerste witte werkster aan de slag Een explosie van kleuren Echte Zeeuwen gezocht voor film Wilde Mossels PZC Belgische kok neemt Veerhuis over Middeltjes tegen alle kwalen Knap variété jongleurs toch liever bij verrassing op straat zeeland 16 Animo voor Melkertbaan nog gering ondernemend zeeland Bedrijfjes van studenten naar Nationale Marktdag 1900-2000. Vreeselijk Maaglijden. kunst cultuur donderdag 4 februari 1999 door Anita de Jong WOLPHAARTSDIJK - Na 33 jaar verandert restaurant 't Veerhuis in Wolphaartsdijk van eigenaar. Deze zomer gaat de vernieuwde zaak open. Met bijna twee keer zoveel plaatsen en een ruimer uitzicht op het Veerse meer. De waterzooi maakte hem groot. Toen Fred van Mierlo in 1966 z'n stekje vond bij de jachthaven aan de rand van Zuid-Bevelandtelde zijn café restaurant drie eettafels en een gaskacheltje. Maar mede dankzij de schotel van stukjes paling, tarbot, tongfilet en gar nalen groeide de zaak uit tot een van de betere eetgelegen- heden in Zeeland. Terwijl zijn vrouw Mary de gasten bedien de, kokkerelde Van Mierlo zich (tijdelijk) naar Michelinster- hoogte. Maar nu is het welletjes, zegt hij. Van Mierlo is zestig, roerde ruim veertig jaar in de pannen en een opvolger is er niet. Dus toen het echtpaar Olivier- Ruisaard hem polste of hij de zaak wilde overdoen, heeft hij toegehapt. „Daar zijn wel wat gesprekken overheen gegaan. Het is natuurlijk geen zak sui ker die je verkoopt", zegt Van Mierlo. „Maar met deze men sen ben ik er heilig van over tuigd dat de zaak in goede han den komt. Sommige vaste klanten" („van de jachthaven, maar ook veel Duitsers. Belgen en Zeeuwen", aldus Van Mier lo) hebben al kennis gemaakt met de nieuwe uitbaters. De Belg Bernard Olivier hielp de afgelopen acht maanden in de keuken, zijn vrouw Helmi sprong af en toe bij in de bedie ning. Het stel was al enige tijd op zoek naar een geschikte plek voor een restaurant. „En dit is zó mooi gelegen"vertelt Helmi Olivier-Ruisaard, die oor spronkelijk uit Yerseke komt. „Ik groeide op tussen de mosse len. We zullen dan ook veel ge bruik maken van schelp- en schaaldieren." De menukaart blijft in dezelfde lijn: een Franse keuken met de nadruk op vis, „maar dan alles a la Bernard", zegt Ruisaard. En, om de kwaliteit van haar man te duiden: „Bernard staat al sinds zijn dertiende achter het fornuis." De nieuwe eigenaars willen het uitzicht over het Veerse Meer uitbuiten. Daarom komt eraan de achterkant, waar nu een parkeerplaats ligt, een uit bouw met veel glas. 't Veertje kan straks zo'n zestig gasten herbergen. Door de verbou wing is de zaak al anderhalve maand gesloten. In juli moeten de deuren weer open gaan. De Van Mierlo's wonen inmid dels in Kortgene. 'Oud-kok' Fred gaat zich toeleggen op tuinieren. „En als ik de zaak wil zien, rijd ik gewoon even naar de dijk." door Pascalle Cappetti TERNEUZEN - Klanten zijn er genoeg. Regelmatig bellen mensen met het verzoek om een goed opgeleide huishoudelijke hulp. Sollicitanten melden zich echter maar mondjes maat. De belangstelling om als 'witte werkster' via een Mel kertbaan aan de slag te gaan, is gering. Dinsdag ging in Terneuzen de Congres over wet BIG in Axel TERNEUZEN - Thuiszorg Zeeuw-Vlaanderen en Zieken huis Zeeuws-Vlaanderen hou den donderdag 4 maart in sa menwerking met Elsevier een congres over de zogeheten wet BIG. Deze wet bepaalt dat verpleeg kundigen na het behalen van hun diploma zelf moeten vast stellen of zij voldoende be kwaam zijn voor het uitvoeren van bepaalde opdrachten. Hierdoor krijgt het verpleeg kundig personeel extra verant woordelijkheid Het congres heeft de vorm van een tuchtrechtzitting, waarin een op waarheid berustende casus wordt behandeld. De zit ting vindt plaats van 13.00 uur tot 18.00 uur in De Halle in Ax el. Medewerkers van Zieken huis Zeeuws-Vlaanderen en Thuiszorg Zeeuws-Vlaande ren hebben gratis toegang, overige belangstellenden beta len 100 gulden. eerste aan de slag. Mar]et Mur- re is in dienst bij het schoon maakbedrijf Koster en Co in Terneuzen en Zierikzee en heeft een aantal huishoudens onder haar hoede. Directeur J. Koster vertelt dat de animo in Zeeland voor het project niet erg groot is. In Ter- neuzen gaan binnenkort nog twee of drie vrouwen aan de slag. Maar op Schouwen-Dui- veland is helemaal niemand beschikbaar. Lastig Koster ervaart dat ook aan zwart betaalde werksters mo menteel lastig is te komen. Het beroep is blijkbaar niet echt aantrekkelijk Daar komt bij dat lang niet iedereen geschikt is en de selectiecriteria om via de Melkert-regeling aan het werk te gaan, nogal streng zijn. „Mensen moeten minimaal een jaar werkloos zijn. Seizoens werkers vallen dus al buiten de boot. Eigenlijk zouden ze deze regels iets moeten versoepe len." Het arbeidsbureau in Terneu zen heeft voor het schoon maakbedrijf een selectie gemaakt van ingeschreven werklozen die voor dit project in aanmerking komen. Het voordeel voor de deelne mers is dat zij gewoon, als iede re andere werknemer, verze kerd zijn van een vast inkomen, inkomsten bij ziekte of een on geval, en vakantiegeld en vrije dagen krijgen. „De mensen hebben bovendien het gevoel dat ze er weer bij horen, omdat ze werk hebben." Voor de klanten geldt dat zij een goed opgeleide kracht krij gen, die 'van wanten weet', dat er vervanging wordt geregeld bij ziekte en dat zij niet aan sprakelijk zijn wanneer hun hulp van een keukentrapje valt. De werknemers krijgen bruto ruim vijftien gulden uit betaald. De klant is 17,80 gul den per uur kwijt. „In de mees te gevallen iets meer dan ze zwart kwijt zijn, maar de voor delen wegen hier ruimschoots tegen op", vindt Koster. Voor hem, als eigenaar van een schoonmaakbedrijf, is het niet interessant om zonder subsi- diemogelijkheid werksters die bij particulieren thuis werken, in dienst te nemen. De kosten voor "de klant zouden dan te hoog worden. „Dan zijn ze al gauw 33 gulden kwijt. Dat is veel te veel. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZCpostbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102 door Anita de Jong VLISSINGEN-Vijftig studen ten van de Hogeschool Zeeland presenteren zaterdag hun be drijfjes op de Nationale Markt dag in Rijswijk. Ze proberen onder meer cd-klokjes, foto lijstjes en sokkenclips aan de man te brengen. De Vlissingse studenten doen mee aan een onderwijsproject van de stichting Mini-Onder nemingen Nederland. Daarbij kunnen groepjes jongeren uit het beroepsonderwijs in een schooljaar een bedrijfje opzet ten. Met steun van ervaren mensen bedenken ze een pro duct, verzamelen ze startkapi taal en maken ze presentaties Zaterdag krijgen honderd vijf tig van zulke ondermingen de kans om hun waar te venten in de Rijswijkse Darling Market. Daarbij zijn voor diverse on derdelen (idee, klantbenade ring, standinrichting) prijzen te winnen. De winnaar van de Algemene Ondernemersprijs mag in Dublin meedingen naar de Europese prijs voor mini- ondernemers. De Zeeuwen vertegenwoordigen acht be drijfjes, voornamelijk van de studies bedrijfeconomie en commerciële economie. Ook de maritieme afdeling is present met een onderneming die han delt in weerstation-lampen. Marjet Murre ging gisteren als eerste 'witte werkster' aan de slag. foto Charles Strijd "fc nZ, un HN Ti In het laatste jaar van de twintigste eeuw blikt de PZC van dag tot dag terug op nieuws feiten uit Zeeland. 4 februari 1904 doorTheo Giele Leuntje Boei uit Krabbendij- ke, mejuffrouw L. Hensen uit de Tilburgse wijk Goirke, de dochter van de Rotterdamse kunstschilder R. de Muynck en mejuffrouw Bakker te Hoorn hadden iets gemeen in het voor jaar van 1904. Hun getekende portret illu streerde de advertentie van Ab- dijpillen en Abdijsiroop, eenig afdoend middel tegen borst- en longaandoeningen, asthma, slijm- en kinkhoest, zware en hardnekkige verkoudheden, keelpijn, heeschheid, influenza enz, enz. Leuntje Boei was na het innemen van vier flacons ge nezen van haar vreeselijk maag lijden. Ik kan weer alles eten, schreef de Krabbendijkse. Een klein wonder, want drie jaar lang kon haar maag niet het minste voedsel verteren en stond zij vreselijke pijnen uit. Het vullen van de huisapothejo was in die jaren een lucratiefoj bezigheid, getuige de vele at fc vertenties in de couranten. o suggestie dat de pillen, smegn seis en drankjes door celibatai I heren waren uitgedokterd wu omzetverhogend: naast Abdfc siroop, waren er Kloosterbdl: sem, Pastoor Martin Becit Breukzalf en de pillen van Aii Ambrosius. De Slijm- en Maai I pillen van deze laatste klooster ling beloofden eene zeer zacp laxerende werking te combi» t ren met geneeskrachtige eigej 1 schappen. 1 De meer profane Standaer Pillen, gefabriceerd te Brugj verkloeken het bloed en nemi weg slijmen, gal en alle kwa( i sappen. jicht, geelzucl hardlijvigheid, congestie puisten, geen kwaal zo erg Standaert's Pillen boden ui komst, maar: 'Hoedt u voor n maaksels'. 3>datt drie Jaien leao ik aan ean mu;. iltktgi, aidu» acbrOfOong Mij. LEUNTJB BOEI; »roow van BAÜTIAAN DOK, U Krabtlandgke (Zialaod.) Dg ptJogn: arana vaak zoo hevtr, dat bat la vin mg no laat ward. Mgo maat kon tdet bat mlniU •aoadstl aartaran. Ik itond ondragaigke pgneo uit. Ik lag «oma ta krnipanvorar dan vloer zoo arg waa het. Ik bad teao ir«k in ateo. Ik at omdat lk mo«at, rlat uit beboefta. In mgo warkaambidaa bad Ik taan zin, Ik dacht nooit meer ta geae- xan. Op aanraden van aan vriend van mön man probjard» lk bateent mat do AbdlJ- pillën Klooster Sanota Pau/o en Lk zegen bet oopobuk Ik er mede be st.]. JJSUHTJJS Btwi, gonntn ben, want na bet gebmlk van 4 volgen portret. a ben ik totaal genezen. It kan thana alloa oten, terwgl mth pQnno vordwenen zgn. It heb weer luvt in mgn werk en zjg U dan ook bartelQk daok voor de uitstekende Pillen. De Vbdljpillen Klooster Sancta Panlo oefenen een gnn- eligcn werking nlt op de bloedsomloop. Z|) versterken en ver rijken het bloed en nemen de oorzaken van vele kwalen weg. ZU zUn een eenvoudig en krachtig middel tegen gebrek aan eetlust, maagpijn, hoofdpijn, nierziekten, aanhoudende ver moeidheid, hartkloppingen, duizeligheid, pijnen ln den rag en lendenen, slapeloosheid en zijn 1» de hoogste mate bloéd- versterkend. /f Pifli por flacon 1,50, tg 6 flicona 7 60. Uq Centraal-Depot L. I. AKKER, van Alkemadeatraat 11, BotterdamZ-^/ Lepelstraat 124W. HUI> I Christine Kloosterman bij één van haar werken, 'Cactussen in Monaco'. foto Dirk-Jan Gjeltema Christine Kloosterman exposeert in Kapelle door Ernst Jan Rozendaal KAPELLE - Schilderen is het belangrijkste in haar leven. Sinds zes jaar maakt Christine Kloosterman uit Vlissingen schilderijen, voornamelijk in expressionistische stijl, en ex poseert ze. Op het ogenblik is werk van haar en Tilly Lieuwen te zien in het gemeentehuis van Kapelle. „Schilderen geeft mij altijd troost en rust", zegt Klooster man. „Als ik eenzaam ben, kan ik dat opheffen met schilderen. Als ik schilder, vergeet ik alles. Heb ik die dag een afspraak, dan moet ik de wekker zetten, want ik vergeet gewoon de tijd." Kloosterman is tot haar zestig ste verpleegkundige geweest. Na een aantal jaren in Frankrijk te hebben gewoond, waar ze in cidenteel ook schilderde, pakte ze de liefhebberij weer op die haar in haar jeugd al had gegre pen. Ze doorliep alle cursussen van het Theo van Doesburgcen trum in Vlissingen, waar ze ook Lieuwen ontmoette, een kun stenares met wie ze geregeld sa men exposeert. „Ik leerde er tekenen, stilleven, landschap, portret en model. Nu zit ik in de laatste groep, die voor gevor derden, waarin je helemaal vrij mag werken." Van begin af aan heeft Klooster man zich van een expressionis tische schilderstijl bediend. Of het nu zonnebloemen zijn of klaprozen die ze schildert, of het naar abstractie neigende patroon van gestapelde basalt blokken tegen de Ierse kust, tel kens domineren de felle, expres sieve kleuren en afgetekende vormen. „Die stijl zit denk ik in me. Van Gogh en Munch, dat zijn schilders die me aanspre ken. Ik probeer mijn gevoel uit te drukken in kleuren. De voor stellingen op mijn schilderijen worden steeds abstracter. Het gaat niet zo ver dat het in onher kenbaarheid ontaardt, maar lij nen en kleuren krijgen wel meer en meer de overhand over het onderwerp dat ik wil uitbeel den." Een abstractie in lijnen en vlak ken, zoals Mondriaan die ont wikkelde, spreekt haar niet aan. Als de voorstelling al onherken baar wordt, is dat door een ex plosie van kleuren. „Ik begin met een onderwerp, maar op een gegeven moment werk ik alleen nog met kleur. Die tendens zou zich in de toekomst wel eens kunnen doorzetten." Aangrijpend Geboorte, dood en groei zijn de grote thema's die Kloosterman bezighouden. Vaak zoekt ze de verbeelding daarvan in het alle daagse, soms kiest ze expliciete taferelen - de moordpartijen tussen Hutu's en Tutu's - als on derwerp. „Ik probeer het alle daagse op een aangrijpende ma nier voor te stellen, maar soms word ik door het meest aangrij pende aangesproken en moet ik daar iets mee doen MIDDELBURG. Stadsschouwburg SkarpsFlats and Accidentals', een muzikaal jongleerprogramma van The Flying Karamazov Brothers door Willem Nijssen The Flying Karamazov Bro thers zijn een kwartet bij zonder knappe jongleurs, die met schijnbare achteloosheid hun kegels werpen. Ze geven daarvan met onderkoelde supe rioriteit een minutenlange, bab- belige demonstratie. Zo af en toe laten ze met opzet een kegel vallen, en beginnen dan een twistgesprek wie hem onder het jongleren door zal moeten opra pen. Zelfs als er eentje vanuit het publiek zomaar het toneel wordt opgesmeten, komt hij tenslotte weer netjes in het spel. Eén van de vier loopt gewoon dwars door de kegelregen heen om hem te gaan ophalen. Het zijn maar een paar minuten uit een programma van ruim an derhalf uur vol virtuositeit. Dat bestaat niet alleen uit staaltjes jongleer-talent. maar ook uit muzikale vaardigheid. De vier nep-broers die in werkelijkheid natuurlijk geen Ivan, Fjodor. Dimitri of Aleksej heten, bespe len met hun attributen de ma rimba of de trom en creëren - weliswaar voorlopig tamelijk rustige - klassieke en moderne melodieën. Of ze maken er een vrolijke tap-dans van. Soms la ten ze het jongleren zelfs even achterwege voor bijvoorbeeld een dwaas zwanen-ballet. Uiteraard bewaren ze het beste voor het laatst. Met de allermo dernste elektronische appara tuur zetten ze al jonglerend een vlot gespeelde popsong in el kaar, een ode aan het jongleren, een swingende 'Juggler's song'. Niet alleen een toppunt van techniek, maar ook een school voorbeeld van een smakelijk, humoristisch showmoment. Met alle respect voor het tech nisch vakmanschap mocht dat ook wel. Want bij al die over donderende pluspuntjes is er ook een minpunt in hun show 'Sharps, Flats and Accidentals'. De humor is nogal gelijksoortig (altijd die klassieke, onderkoel de Engelse statements) en iets te vaak keerde hetzelfde kunstje in een minimale variatie nog eens terug. De gewaagdere onderde len (zoals de act met de muzika le motorhelmen die met flinke klappen 'bespeeld' werden) zijn een prettige afwisseling vol be loften, maar o zo gauw weer voorbij. In Amerika schijnen The Flying Karamazov Brothers een waar begrip te zijn. Iedereen weet daar ook dat er één echt ge waagd onderdeel in de voorstel ling zit: het jongleren met voor werpen die door het publiek zijn meegebracht. Drie van die voor werpen 10 seconden lang in de lucht houden, dat is de 'wedden schap' met het publiek. Inzet: een ouderwetse slagroomtaart in het gezicht van 'Fjodor' of een staande ovatie van het publiek. In Amerika is het aanbod van voorwerpen enorm (soms wel meer dan 200, hoorde ik), hier blijft het bij een enkele schoen uit het verraste publiek. De taart is in de aanslag, maar het wordt al bij de tweede van de maximaal drie pogingen een staande ovatie. Te gemakkelijk. Geen uitbundig spektakel dus, een wat afstandelijk contact met het publiek, een knappe maar soms wat tamme show. Misschien is het toch leuker om The Flying Karamazov Bro thers gewoon bij verrassing op straat tegen te komen (zo is het ook allemaal begonnen) dan zo keurig op de planken in een ver zorgd variété. 'Sharps, Flats and Accidentals' is op 23 februari nog te zien in schouw burg 'De Maagd' in Bergen op Zoom. Kleiworkshop voor kinderen HULST - De Stichting Kreatit ve Vorming Hulst start tijden de krokusvakantie met e« workshop Kleifestijn in Da Dullaert in Hulst. Kinderen van 6 tot 12 jaar kuiJ nen vier lessen volgen waarin zj dier- en mensfiguren gaan boe.' seren. Na het droogproces woi] den de werken gebakken en q een expressieve manier afge werkt en geschilderd. Daana kunnen de deelnemertjes di kleikunstwerken mee naar hui nemen. De workshop wordt ga geven door kunstenaar/docent Marleen Wouters. De lessen zij op 17, 18 en 19 februari en 1 maart, alle dagen van 13.30 to 15.30 uur. De groep start bij na nimaal 10 en maximaal 15 pet sonen. Cabaretier Torn in Goese Lyceum GOES - In de culturele agend in de Uit-bijlage van de PZI van woensdag werd abusieve lijk het optreden van vanavon (donderdag) van cabaretii Kees Torn gesitueerd in het Ai senaaltheater in Vlissingen. Daar heeft Torn zijn progran ma Plek zat echter eind noven ber al voor het voetlicht gi bracht. Hij doet dat nu in h Goese Lyceum in Goes, aanval 20.00 uur. Kloosterman vindt het prettig om met de eveneens uit Vlissin gen afkomstige Tilly Lieuwen te exposeren, die zich in haar werk meer aangetrokken toont tot het surrealisme. Haar vervreem dende portretten verraden soms invloed van Willink en de kleur stelling van haar dromerige landschappen roept associaties op met Dali, evenals het vrou wenlichaam dat een duinenrij zou kunnen zijn. Kloosterman: „Mensen kunnen tijdens onze exposities goed de verschillen in stijl zien. Ik kan een grote be wondering opbrengen voor een andere stijl van schilderen, ook al kan of wil ik het zelf niet zo doen. Een andere manier van schilderen betekent een andere manier van naar het leven kij ken." Expositie Tilly Lieuwen en Christi ne Kloosterman, gemeentehuis Ka pelle, t/m 26 februari op werkdagen van 8.30-12 en 13-16 uur. door Nils ten Brinke ZIERIKZEE - Karin de Boer van Argus Filmproduktie doorkruist Schouwen-Duive- land op zoek naar geschikte filmlocaties voor Erik de Bruyns regiedebuut Wilde Mossels, een tragi-komedie over drie dromende jongens op Schouwen-Duiveland. Dit weekeinde vinden de audities plaats voor de bijrollen. Ge zocht worden onder anderen een authentieke Zeeuw die Wannes gaat heten, een stevige motormeid en een zwoele me- diterraanse danseres met groene ogen. Pendelend tussen het Rotter damse filmfestival en Schou wen-Duiveland is uitvoerend producente Karin de Boer drukdoende de laatste voorbe reidingen te treffen voor de op namen van Wilde Mossels. De vestigingsplaats voor de film crew wordt Aquadelta in Brui - nisse en de audities voor de bij - rollen worden gehouden in het Sociaal Kultureel Werk de Lichtboei te Zierikzee. Op 21 maart gaan de eerste opnamen van start. De hoofdrol van de film is al vergeven. Fedja Huet, van de film Karakter, speelt Leen, een jongen die ten prooi valt aan machteloosheid omdat hij aan zijn geboortestreek 'vast zit'. Momenteel wordt geke ken of Willeke van Ammel- rooy, Monique van de Ven of een andere actrice de moeder van Leen gaat spelen. Vast staat dat de bijrollen uit de Zeeuwse bevolking worden gecast. De Boer: „We zoeken nog een stevige sexy motor meid tussen de dertig en veer tig jaar, en een Zeeuw van rond de zestig die Leens steun en toeverlaat Wannes gaat spe len. Voorwaarde is wel dat zij Zeeuws kunnen spreken." De Boer nodigt kandidaten uit om zaterdagmiddag en zondag naar de Lichtboei te komen. De Boer is ook naar Schou wen-Duiveland gekomen om de buitenopnamen in goede banen te leiden. De film bevat een scène waarin Leen op zijn motor over de Zeelandbrug scheurt. De brug moet daar voor zo'n twee uur worden afgesloten. Daarvoor is toe stemming gevraagd aan Gede puteerde Staten en de betrok ken gemeenten. Ook moet er nog een Zeeuwse sluis worden gevonden waar een motor overheen kan springen. Argus is verder nog op zoek naar: een poriton, een mossel- kotter, motorrijders met mo tor, een mooie oesterkwekerij geschikt voor filmopnamen, kopieerapparaten, een wacht- kot, een groot huis voor Leens moeder, een scheepswerf en een pier. De film wordt ge maakt voor 2,5 miljoen gul den. Producent Argus pro beert nog vier ton los te krij gen van een Iers filmfonds. Het streven is dat de film in 2000 tijdens het filmfestival in Rot terdam in première gaat. Nadere informatie Argus: 020- 6248400

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 16