Vijf bedrijven in één opvallend gebouw Haal uw Vlaams op met de patron uit Frankrijk PRODUITS PZC fjinterigeoiec] REGIONAUX wL/ 30 woensdag 3 februari 1999 door Richard Hoving De opdracht was gecompliceerd. Vijf zelfstandige bedrijven wilden samen één gebouw met één gemeenschappelijk logo. Een paar weken geleden opende het Beeldhuis op het Goese bedrijventerrein De Poel II naast de Zeelandhallen haar deuren. Een opvallend gebouw met schijnbaar willekeurig geplaatste ramen en deuren. Ontwerper van het schuin toelopende Beeldhuis is architect en interieurarchitect Henk Zandee van het architectenbureau Vorm uit Goes. Zandee vestigde zich ruim twintig jaar geleden als zelfstandig architect. De samenhang tussen interieur en exterieur speelt een belangrijke rol in zijn werk. Hij ontwierp kantoorgebouwen, gesubsidieerde energiezuinige huizen en woningenvoor de vrije sector. Het bekendste ontwerp van zijn hand is het onderkomen van de Rabobank in Kamperland dat van begin jaren negentig dateert. Bij het ontwerpen van het Beeldhuis had Zandee ARCHITECTUUR aanvankelijk met één persoon te maken. Deze was door de opdrachtgevers - actief op de communicatiemarkt - naar voren geschoven. Met hem overlegde hij over de invulling van het programma van eisen. Een programma waar voorwaarden in waren opgenomen ten aanzien van het aantal ruimtes en vierkante meters. Het uiteindelijke ontwerp werd in de vorm van tekeningen en een computeranimatie aan alle vijf de bedrijven voorgelegd. Na het slaan van de eerste paal moest het contact met de architect opnieuw via één persoon verlopen. Van dit voornemen kwam niets terecht, herinnert Zandee zich. „Zodra de bouwvakkers aan de slag gingen kwam de een na de ander zich melden.Het werd er voor Zandee niet gemakkelijker op. Vijf directeuren en evenzovele meningen. Toch heeft hij het niet als vervelend ervaren. „Het was zwaar, maar wel een uitdaging. Bovendien kon ik ze ook niet wegsturen. Als er voor mij zou worden gebouwd, zou ik mij er ook mee bemoeien." Vorm De vorm van het Beeldhuis is gelijk aan de vorm van de kavel, Zodoende maakte Zandee optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Aan de buitenkant is het gebouw één geheel. De in rode letters op het dak aangebrachte naam versterkt dit beeld. De opdrachtgevers hadden nadrukkelijk gevraagd om één gebouw. Niets wijst er op dat achter de grijze staalplaten meerdere bedrijven schuilgaan. Ook de verdeling van de ramen en deuren biedt geen enkel aanknopingspunt. Volgens Zandee symboliseert de willekeurige ordening van deuren ramen, die ook nog eens in vorm sterk variëren, de creativiteit van de bedrijven in het gebouw. „Ik heb willen uitdrukken dat het binnen het Beeldhuis om meer dan het gemiddelde gaat. De gebruikers zijn creatief en volstaan de kunst om ideeën en toevalligheden te ordenen." Met de willekeurigheid valt het dus wel mee, vervolgt Zandee. „Het geheel is te vergelijken met een ponskaart voor een draaiorgel. Ogenschijnlijk zit er geen systeem in, maar als je het eenmaal afspeelt komt er een herkenbare melodie uit." De robuuste uitstraling van het gebouw wordt versterkt door de kolommen rondom het gebouw waarop het dak rust. De gemeenschappelijkheid van het Beeldhuis zit niet alleen in de vorm van het gebouw. De bedrijven hebben een aantal gezamenlijke faciliteiten. Ze delen de toiletten, keuken en kantine. De ronde hal achter de publieksingang is ook een gezamenlijke ruimte.Vanuit de hal kunnen alle afzonderlijke bedrijven, zowel op de begane grond als op de eerste verdieping, bezocht worden. Volgens Zandee is de centrale ontvangstruimte niet alleen praktisch. De ruimte moet bezoekers ook een moment van rust en beschutting bieden, aldus de architect. Een rondgang langs de vijf bedrijven leert dat elke gebruiker zijn eigen identiteit heeft behouden en uitstraalt. Wederom een eis van de opdrachtgevers, aldus Zandee. Moderne houten en stalen meubels overheersen. Alleen het reclame- en marketingbureau heeft voor een klassieke, koloniale inrichting gekozen. Ondanks dat elk bedrijf geheel naar eigen smaak en voorkeur is ingericht blijft ook binnen de samenhang overeind, zegt Zandee. „In de afzonderlijke ruimtes wordt je herinnerd aan de willekeurig geplaatste ramen in de buitengevel." Logo Dat drukkerij De Lange, Photographies Fotografie Grafische Vormgeving, Touch! Reclame Marketing, Delta Automatisering en Deltabron Softwaremakers om een duidelijk herkenbaar gebouw met een logo hebben gevraagd, noemt Zandee begrijpelijk. Het draagt volgens hem bij aan de naambekendheid van de bedrijven. „Ze zitten niet in dat grijze gebouw op De Poel H, maar in het Beeldhuis." Afgezien van een duidelijke verwijzing in de centrale hal naar wie waar zit in het gebouw, is het Beeldhuis voltooid. De feestelijke opening vond een paar weken geleden plaats. Zandee zegt tot dusverre veel positieve reacties te hebben gekregen. „Natuurlijk zijn er ook mensen die het lelijk vinden, maar over het algemeen hoor ik toch dat ze het Beeldhuis een welkome afwisseling vinden tussen de doorsnee gebouwen op het bedrijventerrein." Met kritiek op zijn geesteskindje heeft Zandee geen moeite. „Niets is dodelijker voor een architect dan een gebouw af te leveren waar niet in termen van mooi en lelijk over wordt gesproken." door Marco Evenhuis Ruim anderhalf jaar geleden stond in de streektaalrubriek van de PZC (toen verscheen die nog in de maandageditie onder de naam Bèl, bèl) een stuk over het dialect van Frans-Vlaanderen. Dat dialect, dat ruwweg tussen Duinkerke en Rijssel nog door enkele tienduizenden mensen wordt gesproken, vertoont frappante gelijkenissen met het Zeeuws. De tussenliggende West- Vlaamse dialecten fungeren soms als een brug, soms als een barrière. Een van die gelijkenissen is de hernieuwde aandacht voor de taal van de streek de afgelopen jaren. Vooral de laatste twee jaar is in Frans-Vlaanderen een en ander in een stroomversnelling geraakt; de streek deint mee op de golf van belangstelling die de dialecten van Nederland en Vlaanderen meemaken. Gevolg is een aantal opmerkelijke publicaties en initiatieven. Reden genoeg voor een hernieuwde kennismaking. Bijna een jaar geleden vei'scheen het proefschrift van de West-Vlaamse dialectoloog Hugo Ryckeboer. Ryckeboer, afkomstig van het bijna-grensdorp Izenberge onder Veurne, kent Frans-Vlaanderen en de taal van de streek als geen ander. Maar voor wat betreft zijn kennis van andere Nederlandse dialecten moet hij, zo blijkt uit z'n boek, nogal eens terugvallen op andere bronnen dan zijn eigen waarnemingen. Dat daar een gevaar in schuilt, blijkt uit het volgende voorbeeld. In een klein deel van Frans-Vlaanderen gelden dezelfde regeltjes voor het wegvallen van de -n in werkwoords- en meervoudsvormen als op een groot deel van de Zeeuwse eilanden. Dat wil zeggen dat werkwoorden alleen op -n eindigen als er 'te' voor staat of als ze zelfstandig worden gebruikt en dat meervoudsvormen altijd een - n krijgen: 'die mannen liepe te vloeken''die ouwetjes 'ebbe 't fietsen nog nie verleerd'. Ryckeboer deelt het Zeeuws echter in bij het Hollands en het Een van de Frans-Vlaamse naambordjes die door de leerlingen van het Sint-Leocollege uit Brugge is aangebracht, is dat van een 'Vlaamsche Beenhouwerie' te Godewaersvelde. Fries, waar dergelijke dieperliggende regeltjes niet gelden en de -n altijd wegvalt Het genoemde voorbeeld is bijzonder interessant als je bedenkt dat in heel West- en Zeeuws-Vlaanderen de -n duidelijk uitgesproken wordt: 'die ouwetjes 'èn 'tfietsn nog nie verleêrd' en 'die mann liepn te vloekn' Die duidelijke slot -n is tamelijke recente invloed uit het oosten, uit Brabant (waar diezelfde -n inmiddels weer is verdwenen) Slechts op de Zeeuwse eilanden en in het uiterste westen van Frans- Vlaanderen gelden regeltjes die veel verder teruggaan in de tijd. Michiel de Swaen Hetzelfde geldt voor de oude Germaanse verleden tijdsvorm - e(n)de. Vervoegingen als 'ie biddede vö 't eten', 'moeder baktede platte koeken' en 'ze fietsnde nao schoole' komen eigenlijk alleen voor in West-Zeeuws-Vlaanderen (zeer veelvuldig), Walcheren, de kop van Schouwen en Goeree (in die laatste drie gebieden zijn ze aan het verouderen). Een echt kustwoord dus. Des te opmerkelijker is het, wanneer we in Ryckeboers boek lezen, dat verleden tijdsvormen met -ede of - tede ook in het westen van Frans-Vlaanderen voorkomen. De uitspraak van de aa vertoont eveneens overeenkomsten tussen het Zeeuws van. de eilanden en het Frans-Vlaams. Op de eilanden klinkt de aa meestal als ae in Zuid-Beveland), in West- en Zeeuws-Vlaanderen is dat meest een zware ao-klank. In Frans- Vlaanderen neigt de aa ineens weer naar de Zeeuwse uitspraak: een soort keurige, lange, ietwat gesloten aa. Hij klinkt in elk geval een stuk minder zwaar dan de ABN-aa Een en ander mag misschien wat ingewikkeld overkomen, maar duidelijk is dat Zeeland en Frans-Vlaanderen nogal wat gemeen hebben. Een ander nieuwtje uit Frans- Vlaanderen is, dat sinds halverwege vorig jaar de Michiel de Swaen Kring weer actief is. Deze taal- en cultuurbeweging voor Frans-Vlaanderen leidde gedurende een flink aantal jaren een wat slapend bestaan, maar volgens de voorzitter komt daar verandering in. De kring wil zich opwerpen als een soort overkoepelende instelling voor alle Frans-Vlaamse culturele verenigingen en instellingen. En dat zijn er nogal wat. Aardig is dat waar men voordien vooral afhankelijk was van wat er uit Belgisch-Vlaanderen hun kant op kwam, Frans-Vlamingen de laatste paar jaar zelf steeds meer initiatieven zijn gaan ontplooien. Des te beter, want veel Belgische regionalistisch-culturele organisaties lijken wat al te gelukkig met de opmars van die ene Vlaamse partiju weet wel. Krulbollen Het afgelopen jaar verschenen er in Frans-Vlaanderen weer een flink aantal nieuwe Vlaamse opschriften in het straatbeeld, vooral in en rond de kleinere dorpen. Voor een aanzienlijk deel is dat te danken aan een initiatief van het Brugse Sint-Leocollege. Bij dat college borduurt men nog altijd voort op Guido Gezelles pro-Vlaamse ideeën. De dichter was overigens ooit aan het college verbonden. Leerlingen zamelen elk jaar geld in en bekostigen daarvan de fabricage en montage van Vlaamstalige schildjes op bijvoorbeeld oude hoeven en herbergen. Het afgelopen jaar konden ze er vijf ophangen: d'Oude Smisse (Bissezeele), de Kastanjeboom (Esquelbecq), Herberge d'Oude Pelgrim, Herberge 'Meule van de Plaetse' (beide in Oudezeele) en Herberge 'De Linde' (Bambecque). In die drie laatste herbergen kunt u ongetwijfeld in het Zeeuws een pint bestellen. De Walcherse dialectbevorderaar Jan Zwemer zal met plezier kennisnemen van wat Hugo Ryckeboer daarover ergens in zijn proefschrift (p. 59) schrijft: „In Frans-Vlaanderen kan men in het caf blijkbaar nog het meeste Vlaams horen." Waar dat zeker kan, kunt u lezen in de aflevering Northern France van de Engelse serie 'Good Beer Guides'. Behalve een beschrijving van Noord-Franse biersoorten vinden we in dat boek ook een opsomming van de beste café's van de streek. In vergelijkbare Nederlandstalige (reis)gidsen vinden we haast nooit opmerkingen over het taalgebruik ter plaatse. Engelsen zijn daar blijkbaar gevoeliger voor. De auteur van de 'Good Beer Guide' noemt bijvoorbeeld 'Café du Centre' inBollezeele, 'Café du Commerce aux Bestiaux' in Caestre (met een Nederlandstalig God ziet mij-bordje boven de tap) en 'l'Haguedoorne' in Hardifort (de eigenaar spreekt alleen Frans als het niet anders kan). Het vermelden meer dan waard is tenslotte 'Café Bréda', tussen Eecke en Steenvoorde. In een voormalige kapel zif een café dat meestal een verlaten indruk maakt, behalve als de ouwetjes uit de omgeving er buiten krulbollen Het café is ook bekend onder de plaatselijke naam 'De Drie Muntsjes'. De heer Huyghe werd al in 1940 eigenaar en sinds die tijd heeft hij eigenlijk niets aan het interieur veranderd. Drink hier rustig uw Duvel, speel een potje 'Peule Pek', of haal uw Vlaams op met de 'patron' zolang het nog kan, is het welgemeende advies van auteur Arthur Taylor van de 'Good Beer Guide'. Bronnen: Hugo Ryckeboer, Het Nederlands in Noord-Frankrijk. Sociolingustische, dialectologische en contact-linguslische aspecten, Gent (B): Universiteit van Gent 1997. Arthur Taylor, Good Beer Guide. Northern France, St. Albans (UK) CAMRA Books 1998. Website Sint-Leocollege te Brugge: http://www.stleocol-bru.be/frans- vlaanderen Website Michiel de Swaen Kring: http://multimania.com/mdsk Reacties op deze rubriek zijn welkom. Indien u wilt reageren of wanneer u een tip voor ons heeft, kunt u schrijven of faxen naar de PZC, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, fax 0118- 470102, onder vermelding van streektaal. foto's Dirk-Jan Gjeltema Het Beeldhuis in Goes, van buiten en van binnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 30