Gebroeders Karamazov jongleren met hun publiek PZC Skik is 's nachts wat minder spannend Andreas Scholl zingt Vivaldi 13 Karamazov Brothers j The Flying Karamazov Brothers brengen een mix van comedy, theater, jongleren en muziek. Met het speciaal voor Europa gemaakte pro gramma Sharps, Flats and Accidentals (Kruï- I zen. Mollen en Accidenten) komen ze voor het eerst naar Nederland. Ze zijn zeer muzikaal en I komisch en brengen in hoog tempo hilarische j en kolderieke acts op de planken. Het genre iste vergelijken met De Nieuwe Snaar en Mini Maxi. Zie elders op deze pagina. •wo. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Zeeuwse Avond De Werkgroep Kulturele Evenementen Rei- merswaal heeft voor de tiende keer een Zeeuwse Avond georganiseerd. Voor het voetlicht treden de muziekgroep Am- bras, de zanger Engel Reinhoudt en Sankie Koster, die enkele cabareteske acts in petto heeft •vr. Luctor et Emergo, Rilland, 20.00 uur Percossa Percussion Rhythmix heet het swingende theater programma van de slagwerkgroeo Percossa Percussion. De vier muzikanten schotelen het publiek een vrolijke muzikale thriller voor. •vr. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur MM K Het Middelburgs Muziek Korps (MMK) geeft de jaarlijkse uitvoering. De harmonie en het jeugdorkest brengen een gevarieerd programma ten gehore, met onder meer Once upon a time in the west. Housed, King's Glory, West Side Story en Jungle Book, •za. Concertzaal, Middelburg. 20.00 uur Country De theatershow Country Music Hall of Fame is tweemaal te zien in Zeeland. Het programma, waaraan nationale en interna- tionale muzikanten en solisten meewerken, omvat honderd jaar countrymuziek en wes- terndansen. Zie ook de voorpagina van dit katern. •za Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur •zo. Stadsschouwburg, Middelburg, 20 00 uur Marimba-duo Het marimba-duo Per Due verzorgt het tweede koffieconcert van dit seizoen. De kracht van het duo. dat wordt gevormd door Paul van der Heyden en Rob Haertel, schuilt in het visuele aspect: niet alleen zijn de instru menten indrukwekkend om te zien, ook de speeltechnieken roepen veel interesse en vra gen op. •zo. Zeeuwse Muziekschool, Goes, 12.00 uur Atlaskwartet Het Atlaskwartet, gevormd door vier saxofoons, geeft een concert. Het kwartet heeft in de anderhalf jaar van zijn bestaan repertoire opgebouwd dat varieert van klassiek tot jazz en van Zuid-Amerikaans tot hedendaags. •zo. Kapel van Sint Maarten, Hoogelande, 14.30 uur Panta Rh ei De sfeer in strandpaviljoen Panta Rhei wordt elke zondag muzikaal opgeluisterd. Deze keer worden rockcovers gespeeld door de band Suus en de Bende. •zo. Strandpaviljoen Panta Rhei. Vlissingen, 17.00 uur ^Slagwerk De Japanse slagwerkgroep Wadaiko Yamato brengt het programma Spirit of the Earth. De vijf mannen en vijf vrouwen maken indruk met hun wervelende ensemblespel, met don derende ritmes en energieke composities, •di. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur Benny Neyman Crème de la crème is de titel van het theater concert van Benny Neyman. Uit zijn omvangrijke oeuvre heeft Benny Ney man hiervoor de mooiste liedjes geselecteerd. De begeleiding is in handen van de zevenkoppi ge Neymanband onder leiding van Freek Dicke. •di. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur woensdag 3 februari 1999 Iedereen heeft ze wel eens gezien: straatartiesten die met hun optreden spelenderwijs een grote menigte aan zich binden. Die net iets origineler, net iets gekker zijn, dat het haast verbazing wekt dat hun act nog niet tot de theaters is doorgedrongen. Maar slechts een enkeling ontgroeit die openluchtstatus en heeft inderdaad de klasse om tot de grote podia door te dringen. The Flying Karamazov Bro thers, bij voorbeeld. Vier Amerikaanse topartiesten die, gestoken in jacquet, vandaag (woensdag) in Middelburg te zien zijn. door Hans Visser Wat ze precies doen is moeilijk met een paar worden aan te duiden. Ze brengen een fris aandoende, schijnbaar spe lenderwijs samengestelde mengeling van humor en mu- Slagwerk Twee in aard en herkomst sterk verschillende slagwerkgroepen maken komende dagen hun op wachting in Zeeland. Percosa Percussion treedt aanstaande vrijdag op in Terneuzen, in Zie rikzee is dinsdag de Japanse slagwerkgroep Wadaiko Yama to te gast. De oorsprong van Percosa Per- cusion ligt in de straatmuziek. In de loop der jaren hebben de vier slagwerkers zich ontwikkeld tot een groep, die internationale vermaardheid heeft gekregen en tot in Zwitserland optredens verzorgt. Hun inbreng tijdens de concerten beperkt zich niet tot een scala aan slagwerkinstru menten, vande Japanse nagan- do-daiko drums tot de bugara- bu-trommels uit Senegal, van vibrafoon tot amandinda. Zij zor gen ookvoortheatermetsis-ge- luiden, uitroepen en tapdansen. Het Japanse ensemble dat in Zierikzee optreedt ontleent zijn naam aan de drum (Wadaiko) en aan de stad Yamatp (nu Nara), waar de groep is opgericht. De vijf vrouwen en mannen maken indruk met hun ensemblespel, hun donderende ritmes en hun energieke composities. Percossa Percussion is vrijdag avond te horen in het Zuidland theater in Terneuzen (20 uur). Wadaiko Yamato treedt op in Theater Mondragon Zierikzee, dinsdag 9 februari, 20 uur. ziek op een solide basis van veel en virtuoos jongleren. Voor Nederlandse ogen lijkt hun aanpak iets weg te hebben van Mini en Maxi. „Die ken nen we van naam", zegt Mi chael Preston, een van de vier Brothers, die in werkelijkheid geen spatje bloed gemeen heb ben. „Hopelijk kunnen we ze de komende weken nog een keer zien." Maar Preston ont kent niet dat er qua humor ook een vleugje Marx Brothers in hun voorstelling valt te ont dekken. En verder? In Amerika zijn de vier een volledig op zichzelf staand begrip, ze stonden in alle grote theaters, traden op met de grote symfonieorkesten van hun land, hadden gastrol len in speelfilms en televisie shows, waren te gast in shows van veel grote Amerikaanse sterren en maakten eigen be werkingen van klassieke to neelstukken. Een gek verhaal voor een paar jongleurs? Het zien van de show die ze voor Nederland samenstelden ver klaart wat dat aangaat veel. Muziek Sommige nummers maken een goed ingestudeerde indruk, zoals de muzikale acts waarbij het aloude jongleren behoor lijk veel muziek in zich blijkt te hebben. Daarbij beperken ze zich niet tot het oude klas sieke repertoire, maar gaan ze ook fabuleus om met de pop muziek en maken ze dankbaar creatief gebruik van de elek tronica die daarin een rol speelt. Andere onderdelen lijken ter plekke te worden verzonnen. Bij voorbeeld als ze met z'n vieren minutenlang elkaar een zee van knotsen toewerpen. Een 'luchtballet' vol subtiele en altijd verrassende variaties, gepaard gaande met uit de los se komende dialogen waar me nig humorist jaloers op zou zijn. Dat schijnbaar achteloze, met steeds weer doeltreffend geplaatste staaltjes van raffi nement, met nog enigszins de The Flying Karamazov Brothers zweem van straattheater, is wellicht het geheim van hun succes. „Daar zit een kern. van waarheid in", vertelt Michael Preston. „We richten ons nu al jaren volledig op het publiek in de zaal en houden rekening met alle eisen die dat stelt. Maar het gevoel, waarmee The Flying Karamazov Brothers nu optreden is nog steeds de zelfde als waarmee het ooit al lemaal begon, als straatact." Dat hun optreden soms riekt naar improvisatie is dan ook niet zo verwonderlijk. „Tij dens de voorstelling zijn er di verse momenten waarop alles open licht. We spelen altijd graag in op het publiek. Voor zover we hebben kunnen mer ken reageren Nederlanders niet veel anders dan het pu bliek in andere landen. Maar het contact wel moet optimaal zijn." En daar wordt dan ook alles aan gedaan. Net zoals elke ca baretier weet hoe belangrijk het is om tijdens een voorstel ling minstens één grap te ma ken over de plaats waar hij op treedt, zo hebben The Flying Karamazov Brothers tussen hun talloze terloops geplaats te verbale knipogen een op merking over Duitsers en Ne derlandse fietsen. „We kennen de geschiedenis", zegt Paul Magid met twinkelende pret- ogen. Allure „Hoe vond je trouwens mijn Nederlands? Was ik verstaan baar?" Inderdaad. Magid pres teert het om in de show een complete speech tot zijn Ne derlandse publiek te houden. Het is een haast bloedstollen de ervaring om aan te horen, hoe hij dat met hoorbare moei te, maar zonder kleerscheuren en met veel sprankelende allu- foto Paul Boyer re volbrengt. „Ik doe dit overal waar we komen. Zonder dat ik ook maar een woord spreek van de taal van het land. Ik heb dit zelfs in het Hebreeuws ge daan. We bereiden onze zaken nu eenmaal goed voor." Er is één element dat nauwe lijks valt voor te bereiden: De Gok. Bij dit onderdeel, terug grijpend naar de oude traditie van de kermisartiesten, mag het publiek van alles en nog wat naar het toneel brengen waarmee kan worden gejong leerd. In Amerika heeft dat al heel wat merkwaardige mo menten opgeleverd. The Flying Karamazov Bro thers, vandaag (woens dag) om 20 uur in de Stads schouwburg Middelburg; dinsdag 23 februari in De Maagd, Bergen op Zoom. door Gert Meijer Skik Je kunt momenteel geen blad open slaan of televisie aanzetten of je komt de - gelukkig vriendelijke - hoofden te gen van Skik. Radio- en tv-optredens, coverstory's in muziekbladen en inter views in dagbladen: je kunt niet zeggen dat de promotiemensen van de platen maatschappij van Skik niet hun best hebben gedaan. En Skik zelf? De drie uit Drenthe komen opnieuw met een heel scala aan stijlen, maar dat neemt niet weg dat 's Nachts (Polydor) wat mij betreft de minst spannende en avontuurlijke Skik-plaat tot nog toe is. Dat ligt bepaald niet aan de teksten van Lohues, want die zijn sterker en beeldender dan ooit. Maar muzikaal valt deze plaat niet altijd mee. Het zeurderige koortje in het openings nummer 't Is Mij Allemaol Wel Best', het gekabbel in 'Af Toe' of 'De Buis'; het komt allemaal wat vrijblijvend over. Maar Skik zou Skik niet zijn om op de goede momenten wat juweeltjes uit de hoed te toveren:Waor Ben Ik Met Bezig', met z'n Jools Holland-achtige piano, het met violen versierde titel nummer en vooral de blues- en gospel in de Robert Jonhson-pastiche "De Schipper En De Duuvel': een perfecte apotheose. Toch rest iets onbevredigends. Kijk, de eerste cd met z'n frisheid en jeugdig en thousiasme kwam aan als een stomp in je gezicht. Dit album daarentegen wekt te vaak de indruk van een herhaling van zetten en dat is een hele andere sport. Cassius Het is een beetje flauw van het Franse Cassius om dit laatste jaar van deze eeuw als titel van hun debuut-album te nemen, want daar heeft Prince het al leenrecht op. Maar misschien past het wel in de sfeer die Cassius op 1999 (Vir gin) probeert op te roepen, want ook op de cd teert het gezelschap op dingen die al veel eerder gedaan zijn. Seventies-disco en funk zijn de belang rijkste ingrediënten voor een sound van house en breakbeats, waarmee landgenoten als Air en vooral Daft Punk al eerder een typisch Frans ge luidsbeeld wisten te creëren. Cassius sluit daar naadloos bij aan. zonder nou direct een verrassend eigen gezicht te tonen. Vervelend is dat allerminst: kor te samples worden langdurig herhaald maar op zo'n prettige beat, dat het moeilijk is om deze muziek ongemerkt aan je voorbij te laten gaan. Misschien zouden de melodielijnen wat spannen der kunnen; de samba-house van de single 'Cassius 1999', waarmee het al bum zowel opent als afsluit vindt wat dat betreft te weinig navolging. De rest is vooral lekker zonder spraakmakend te zijn. Jimmy LaFave Er worden nogal wat Nederlanders be dankt op Trail (Bohemia Beat Records- /Munich). het nieuwe album van Jim my LaFave. De singer/songwriter uit Austin is buiten Texas dan ook eigen lijk alleen bekend in ons land, waar hij een trouwe schare fans heeft opge bouwd met zijn door Bob Dylan beïn vloede liedjes. Niet minder dan twaalf van de dertig songs op de dubbelaar Trail zijn van de hand van Dylan en Trail is dan ook niet echt een nieuwecd, maar een album vol live- en radio-op names en outtakes. Die nummers stammen vooral uit LaFave's beginperiode, ten tijde van zijn debuut-cd 'Austin Skyline' uit '92. Naast Dylan blijkt LaFave ook schat plichtig aan Joe Ely, Bruce Springsteen en enkele blues-giganten, maar het beste compliment is vermoedelijk dat ik eigenlijk veel liever zijn eigen num mers hoor. Die staan er op Trail ook nog voldoende en juist dan valt op dat LaFave in veel gevallen helemaal niet onder doet voor zijn helden. Het is dat de Amerikaan uit principe bij een klein en onafhankelijk label zit, anders zou zijn naam vele malen groter zijn. Al is hij pas 31 jaar, Andreas Scholl behoort nu al tot de top van de huidige generatie countertenoren. Zowel op uit voeringen als bij cd-opnamen werkte hij met belangrijke barokdirigenten als John Eliot Gardiner, Philippe Herre- weghe, William Christie, René Jacobs en Paul McCreesh. Het vorige seizoen verbaasde hij iedereen met zijn opera debuut tijdens het Glyndebourne Festival waar hij furore maakte als Bertarido in Rodelinda. De komende dagen is hij in Nederland te gast bij een tournee van de Nederland se Bachvereniging met het programma Bachs tijdgenoten uit Venetiè en nadien nog bij de Matthaus Passion. door Els Boer Andreas Scholl woont in Bazel maar verblijft nu in verband met de zeer recente geboorte van zijn dochter enige tijd in Brussel omdat zijn vrouw daar oorspronkelijk vandaan komt. Hij spreekt uitstekend Neder lands: „Dat heb ik nog geleerd van mijn eerste vriendinnetje dat uit Nijmegen kwam. Daar na heb ik het door het lezen van Nederlandse kranten steeds bijgehouden en nu is het handig voor mijn contacten met bij voorbeeld Herreweghe of de Nederlandse Bachver eniging." Scholl is een echt hoge coun tertenor. Hij is in staat een complete altpartij te zingen in één register, zonder over te schakelen van borst- naar kopstem. Zijn muzikale ont wikkeling begon toen hij ze ven jaar oud was, vertelt hij: „Ik zat eerst op een knapen koor en mocht toen met een paar getalenteerde jongens ook op zangles op de muziek school in Darmstadt. Toen ik op mijn zeventiende nog steeds sopraan kon zingen vroeg mijn lerares mij of con tratenor soms iets voor mij was. In die tijd, de jaren tach tig, was dat nogal een exoti- Atlaskwartet De vier saxofonisten van het At laskwartet hebben in de ander half jaar van hun bestaan niet stilgezeten. Zij hebben er zich op toegelegd een zo gevarieerd mogelijk aanbod te presenteren tijdens hun concerten. Van klas sieke repertoirestukken met on der meer werk van Dubois en Frangaix tot jazz, met muziek van Charlie Parker. Daarnaast speelt het ensemble Zuid-Ame rikaanse muziek van de sinds enkele jaren op de voorgrond tredende Piazolla en Escaich en van hedendaagse componisten als Frans Mommers en Eric Swiggers. Het kwartet wordt gevormd door Nina van Helvert, Angeline Cuypers, Roger Monsieur en Yvonne van Wegberg. De (jon ge) leden van het Atlaskwartet hebben met elkaar gemeen dat ze als kind - op de lagere school leeftijd al - met saxofoonspelen zijn begonnen. Alle vier studeer den ze aan het Brabants Con servatorium in Tilburg en namen ze deel aan verschillende mas- terclasses. Hun programma gaat onder de noemer 'Van klas siek tot jazz, van Zuid-Ameri kaans tot hedendaags'. Het Atlaskwartet treedt zondag 7 februari op in de Kapel van Hoogelande: 14.30 uur. Andreas Scholl sche zaak. Zij liet mij toen banden horen van enkele con tratenoren, onder wie René Ja cobs en ik was eigenlijk me teen gecharmeerd." Voorzichtig Scholl gaat voorzichtig met zijn stemkwaliteiten om. „Ik wil beslist geen 100 concerten per jaar doen, want dan is het in drie, vier jaar met mijn stem gedaan. De helft is voor mij ge noeg, dan heb ik ook nog tijd voor nieuw repertoire en kan ik eens een bibliotheek in om nieuwe stukken te zoeken. Want ik zou ook graag eens vroeg-Italiaans repertoire willen doen. Dit jaar heb ik daar nog geen tijd voor, maar volgend jaar calculeer ik een rustperiode in." Bij de Bachvereniging is Scholl bepaald geen onbeken de. Jaren geleden al zong hij er in Bachs Trauermusik en vorig jaar deed hij mee aan de jubile- umuitvoering van de Mat thaus. „Op de laqtste dag van de Matthaus vroeg dirigent Jos van Veldhoven of ik Vivaldi's Introduzione met hen wilde doen. Deze solocantate die hoort bij het Gloria RV 588 kende ik nog niet, wel had ik de solocantate Cessate, omai ces- sate al op mijn repertoire. Vi valdi's vocale muziek is trouwens te weinig bekend. Ie dereen denkt bij Vivaldi me teen aan de Vier Jaargetijden, terwijl hij heel veel opera's en cantates heeft geschreven. Het is interessant om te zien hoe een componist van instrumen tale muziek komt tot het schrijven van vocale muziek. Bij het instuderen merk je me teen dat de vocale lijn instru mentaal gedacht is. Daar had ik aanvankelijk problemen mee, maar het was ook een uit daging. Al studerende bedacht ik vaak hoe mooi dit op viool zou klinken." Scholl en de Bachvereni ging maandag 8 februari in De Doelen, Rotterdam, 20.15 uur. Fuel 238 Volgens het Amerikaanse vaktijd schrift 'Radio Records' was Shimmer van Fuel 238 de Number One Song Of The Year For Alternative Radio. Het nummer is hier nog onbekend, en het is nog maar de vraag of daar met de relea se van Fuel 238's debuut-cd Sunburn (Epic/Sony Music) in Europa verande ring in komt. Fuel 238 maakt namelijk weinig sprankelende post-grunge, waar we - met Bush nog in het achter hoofd - in deze contreien niet echt wak ker van liggen. Shimmer zelf doet in het begin - mede door de cello - zelfs aan Bush' Glyceri ne denken en ook verderop weet de band zich niet echt van de vele postgrunge-bandjes te onderscheiden. Oké, de cd opent niet slecht met 'Untit led en ook het agressieve 'Bittersweet' en de mooie gitaar in het afsluitende 'Hideaway' kunnen nog bekoren, maar Sunburn sleept zich toch grotendeels voort zonder dat je echt een moment van opwinding voelt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 13