Achter de fanfare leven kleine mensen Verhalen en af en toe een goede conference Degelijke hap in Concordia Indianen 3 t/m 9 februari Zumbayllu Het Zuid-Amerikaanse muziek- en muziekthe- atergezeischap Zumbayllu presenteert de mu- ziek-theatervoorstelling Wini-Pa en Wini-Moe. De voorstelling is een muzikaal avontuur over indianen uit Noord- en Zuid-Amerika voor kin deren vanaf vier jaar. Zie elders op deze pagina. wo. De Stenge, Heinkenszand, 14.00 uur Spelenderwijs Jeugdkomedie Amsterdam speelt de kinder musical Spelenderwijs. Als Tinka's ouders de hoofdprijs winnen in de Postcodeloterij, gaan ze zonder haar op reis. Tinka blijft achter in het saaie dorpje waar ze woont. Dan wordt ze, met hulp van een vriend, een beroemde zangeres die in alle landen van de wereld op tournee gaat. Ondanks haar suc ces krijgt ze last van heimwee. Tekst: Ivo de Wijs. Muziek: Joop Stokkermans. wo. Theater Mondragon, Zierikzee. 15.00 uur Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt de voorstel ling Wat'n schat. Het betreft een vrije bewerking van het boek Vooruit, wegaan schatgraven van Janosch De voorstelling vol humor en muziek, voor ieder een vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van der Haar. wo. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Dansgroep De Rotterdamse Dansgroep brengt nieuw werk van Ton Simons en Jacopo Godani Small Triptych is een dansstuk in drie delen van Ton Simons op een collage van geluiden, mu ziek van Bach en een speciaal geschreven com positie van David Linton. Jacopo Godani crsèerde met Mars in Aries een stuk voor vijf do. Stadsschouwburg, Rotterdam, Middel burg, 20.00 uur KeesTorn Kees Torn speelt zijn cabaretprogramma Plek Zat In de droomwereld van de in Oostburg geboren Kees Tom is geen verkeer. Daar kan hij naar hartelust zijn eigen chaos creëren. Daar heeft hij de ruimte. Alleen heeft hij niemand om zijn fantasieën en verlangens mee te delen, do. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Concordia Theatergezelschap De Wetten van Kepler speelt Concordia. De voorstelling geeft een portret van een dorpsfanfare, met verhalen over eenvoudige levensvol onvervuld verlangen of sluimerende woede. Wim Berings regisseerde Dominique Hoste. Herman van de Wijdeven. Wiebe Go- tink. Romijn Conen. Freek Brom. Caroline Rochlltz en Hamid Boulghalegh. Zie eiders cp deze pagina. do. 't Beest, Goes, 20.30 uur Kwark Kiezen, de nieuwe voorstelling van Theater Kwark, gaat in premiere. De voorstelling is speciaal voor middelbare scholieren geschreven door PieterTiddens. Het thema gaat over het al of niet maken van keuzes en de consequenties ervan. Er wordt strijd geleverd over het leven en wat je er mee kunt doen Het publiek is getuige, jury. en maakt voor zichzelf de keuze vr. 't Beest, Goes, 16.30 uur Blauw Bloed Jeugdtheatergroep Het Filiaal brengt de voor stelling Blauw Bloed. In deze gloednieuwe jeugdmuziektheaterpro- ducrie voor iedereen vanaf 8 jaar zorgen zes spelers - acteurs en musici - voor een hartver scheurend verhaal met feestelijke momenten over een koningsdochter die naar het einde van de wereld (België) is gevlucht, vr. Stadsschouwburg, Middelburg, 19 00 uur Klucht Toneelvereniging Odi uit Vogelwaarde brengt tweemaal de klucht Gezeik met een lijk van Ray Cooney op de planken. Een getrouwde staatssecretaris nodigt een aantrekkelijke secretaresse van de oppositie uit voor een avontuurtje in een chique hotel. Met René den Doelder. Petra Hemelaar. Luc Ver- maelen, Jenny van de Wiele, Gabien Borm, Re né van Wolffelaar, Rob Kroes, Alex Mannaert, Anja Dobbelaar-de Bruin en Angelique van Goethem. Regie: Hans Langhout. Vrijdag is de première. vr. en za. De Halfe, Axel, 20.00 uur Job Schuring Cabaretier Job Schuring speelt zijn program ma Wat nou. Schuring toont zich een meesterverteller, lied jeskunstenaar en grappenmaker ïn een Zie elders op deze pagina. vr. Arsenaaltheater. Vlissingen, 20.15 uur Poppen Eénvrouwstheater Aldo Theater met poppen speelt de voorstelling De avontuurlijke ridder. Het avonturenboek van de ridder Don Quichot- te is opgegeten door de boekenworm. Maar de verteller heeft een idee: als de toeschouwers nu eens zelf ridderworden? De meespeelvoorstel ling in het kader van het Kindertheaterkwartaal is geschikt voor kinderen van 5 tot en met 10 jaar. za. 't Durpsuus, Nisse, 14.00 uur Strelingen Theater Split geeft een extra voorstelling van het stuk Strelingen. De tien scènes en een epiloog, geschreven door Sergi Belbel en uit het Catalaans vertaald door Paul Koeck, spelen zich af op verschillen de plaatsen in een stad in de jaren negentig. Het stuk zet ironisch en humoristisch de alle daagsheid van het moderne bestaan te kijk. Teuntje Klinkenberg regisseerde Reina de Groot, Alexandra Jansen, Jan Camijn en Wil lem Ploum. za. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.30 uur Zonder Gekheid De Zeeuwse Komedie brengt dit weekeinde tweemaal de tragi-komedie Zonder Gekheid van Alan Ayckbourn op de planken. In Zonder Gekheid is het publiek getuige van de bijeenkomsten van een groep vrienden en naaste buren in de tuin van één van hen, gedu rende een periode van tien jaar. In de tijd dat de dertigers veertigers worden, gaan heel wat ide alen aan barrels. za. Vestzaktheater, Vlissingen, 20.30 uur zo. Vestzaktheater, Vlissingen, 15.00 uur Jack's Vrouwen Theatergroep Zierik speelt de romantische ko medie Jack's vrouwen van Neil Simon. Een schrijver heeft in de literaire wereld succes, maar gaat zo op ïn zijn werk, dat hij geen aan dacht heeft voor het echte leven. Hij vlucht in zijn fantasiewereld Het stuk met humor, maar ook pijn en emotionele diepgang wordt gere gisseerd door Marijke Reuser. za. MFC, Zierikzee, 20.30 uur Kip zonder kop Cabaretier Onno Innemee speelt de voorstel ling Kip zonder kop. Met de lach aan zijn kont en zijn soms elastie ken bek zegt hij scherpe dingen, ook als is dat vaak niet zijn bedoeling Je moet om hem glim lachen, grinniken en schateren tot je in tranen uitbarst. Soms uit medelijden en soms uit blijd schap. za. Brogum, Zierikzee, 20.30 uur Jeugdtheater Jeugdtheater 't Appeltje speelt De Prinses en De Tuinmansjongen. Het verhaal, geschreven door Paul Biegel, gaat over Prinses Mijnewel en tuinmanszoon Jou weniet. Ze worden verliefd op elkaar, maar... een prinses mag niet zomaar een vriendje heb ben die tuinmansjongen is. De heks Sirdis be tovert Jouweniet in een zaadkorrel, zo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur Deelder Deelder, Brood en Chabot zijn samen op tour- Juies Deelder is van oorprong dichter, maar maaide ook verschillende theaterprogram ma's. Herman Brood is schilder, maar staat ook bekend als de koning van de Nederlandse rock 'n'roll. Bart Chabot is dichter, verhalenschrijver en biograaf. Zie ook de voorpagina van dit katern. di. Stadsschouwburg, Middelburg, 20 00 uur Hester Macrander Hester Macrander brengt haar cabaretpro gramma Stomstomstom. Zij wil alles: man, kinderen, werk, geld. Enze wil ook dat het allemaal 'leuk' is. Dat laatste isd ver reweg de moeilijkste opgave, dï. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20 15 uur - Het toneelgezelschap De Wetten van Kepler uit 's-Herto- genbosch maakt voorstellingen over het onvermogen het leven in te richten zoals het mensen voor ogen staat. Het stuk Concordia, dat vorige week woensdag in première ging en een portret schetst van een kleine dorpsfanfare, is daar een duidelijk voorbeeld van. „We maken theater voor gewone mensen", stelt actrice Dominique Hoste vast, „Mensen die ik nog nooit eerder heb gezien, staan na af loop stralend in het café." door Frans Doeleman Even zag het er naar uit dat Dominique Hoste (27) voor het toneel verloren zou zijn ge gaan. Na twee jaar studie aan de universiteit in Antwerpen - Nederlands. Engels en filoso fie - werd de roep van het thea ter te luid om nog langer te ne geren. De toneelopleidingen in Antwerpen wezen haar even wel af. Maar de uit Turnhout afkomstige Dominique liet zich daardoor niet ontmoedi gen en deed een nieuwe poging bij de Hogeschool in Eindho ven. Met succes. Dat beteken de echter nog niet dat haar wens om te spelen in vervul ling zou gaan. ,,Wat acteren betreft zei de do cent: oh, nee, dat zit er niet in. Ze vonden me echt niet goed. Daarom ben ik noodgedwon gen de opleiding voor regis seur gaan volgen. Tijdens de regiestages kwam ik tot de ontdekking dat mij dat heel erg lag, dus daar was ik wel blij om Maar ik dacht, ik wil ook gaan spelen. Ik heb het geluk gehad dat in het tweede school j aar Wim Beringsde ar tistiek leider van De Wetten van Kepler, een gastregie kwam doen. Hij vond mij wél een goede speelster." „Toen ik Wim nog niet kende, stond ik op het punt om te stoppen, want op de een of an dere manier klikte het niet tus sen mi] en de school. Ze waren daar erg op improvisatie ge richt en ik ben een tekst-mens. Toen kwam Wim met een hele mooie tekst. Als dat niet was gebeurd, was ik waarschijn lijk niet eens door mijn tweede jaar heen geraakt. Daar ver wonder ik mij nog elke dag over." Combinatie „Wim zei meteen: kom maar bij mij spelen. In mijn derde schooljaar heb ik een regiesta- ge gedaan en een voorstelling bij De Wetten van Kepler ge speeld, Dat was uitzonderlijk en een heel groot geluk. Ik ben meteen blijven plakken. Een week nadat ik was afgestu deerd, kon ik al gaan repeteren bij het gezelschap. Ik heb het er ontzettend naar mijn zin. want het is precies wat ik wil de: de combinatie van regisse ren en acteren. Concordia is inmiddels de vijfde voorstel ling waarin ik speel. Concordia is geïnspireerd op de beslotenheid ven een kleine gemeenschap en toont de laat ste repetities van een fanfare gezelschap op weg naar het jaarlijkse Hafa-concours. Na het debacle van het afgelopen jaar is met name de dirigent er op gebrand zich te revanche ren. In de loop van de repetities worden de geheimen en per soonlijke tragiek van de leden blootgelegd De spelers in Concordiadie voor deze voor stelling een instrument leer den hanteren, droegen zelf de tekst en de verhaallijn aan. ,,Het idee is van regisseur Wim Berings. Hij zag een keer een meisje van een jaar of veertien in een snackbar, helemaal op-» gemaakt, die heel hard vloe kend met iemand zat te praten door een mobiele telefoon. Dat fascineerde hem: wat is dat voor meisje, waar komt zij vandaan, hoe ziet haar leven eruit? Een paar maanden heb ben we om ons heen gekeken en bijvoorbeeld gesprekken genoteerd die we in de trein hoorden en waar we erg om moesten lachen. Ik speel een meisje dat iets heeft met een getrouwde man en ook nog eens zwanger van hem is. Een vriendin van een nicht van mij had dat meegemaakt. Zo heeft iedereen een personage gepakt en die zijn we gaan uitbouwen en combineren. Een ontzet tend leuk proces, want alles mocht." „De voorstelling is bij tijden heel hilarisch. Maar het zijn kleine verhaaltjes, want de mensen op zo'n dorp hebben geen grote verhalen. Zo is er een man die zijn vrouw kwijt is en het daar nog altijd moeilijk mee heeft. En een truttig meis je wordt verliefd, maar weet absoluut niet hoe zij daar mee om moet gaan, zodat het mis loopt. Dat is niet alleen om te lachen, maar ook heel erg. Het publiek moet achter de fanfare naar de mensen kijken." Dominique Hoste heeft voor haar rol de bugel leren bespe len. „Wezijn bijna allemaal beginnelingen. Het leuke is dat onze technicus Hamid Boulghalegh ook mee op les wilde. Hij heeft echt talent, zo dat we vonden dan hij mee moest doen in de voorstelling. We hebben mensen van de fan fare op bezoek gehad en die zeiden dat we klinken als een korps uit de derde klas." „Wim Berings brengt echt stukken die de mensen emotioneel raken. Veel gezelschappen maken voor stellingen vanuit hun hoofd, ideeëntheater, Wim maakt voorstellingen vanuit zijn hart. Daarom zijn we ook een beetje uit de tijd, maar dat vind ik wel tof. Het is bijna theater voor het volk. Ik heb nog nooit zoveel lol gehad in het spelen van een voorstelling voor mensen die nog nooit naar het theater zijn geweest en die het geweldig vinden. Dat doet mij zo'n deugd De Wetten van Kepler speelt Concordia morgen (donderdag) in 't Beest in Goes (20.30 uur), 10en 77 februari in het Chasse The ater in Breda, 4 maart in Lantaren/Venster in Rot terdam en 12 maart in De Kring in Roosendaal. woensdag 3 februari 1999 Op dit moment is Dominique Hoste, in haar rol van Frankie in het toneelstuk Concordia, nog bli met de baby die zij verwacht van een getrouwde man, maar daar komt verandering in. foto August Swietkowiaij vol te zijn. Echt succesvol, be doel ik. Dus met regelmatig volle zalen. De depressieve buien zijn dan ook voorbij Toch is de periode sinds Schu ring in 1988 het Kleinkunst- festival in Amsterdam won niet verloren tijd geweest. „Natuurlijk moet je het juiste talent hebben. Twee cabaret programma's maken, kan ie dereen. Maar maak er maar eens vijf of meer. „Ik ben niet uit op een bulde rende lach bij het publiek. Ik moet het niet hebben van de echte grappen of de one-liners. Ik houd meer van de subtiele humor. Ik kan ook niet anders; verhalen vertellen en af en toe een goede conference zijn mijn sterke kanten. Ik weet dat sommige collega's jaloers op mij zijn omdat ik zo goed mooie verhalen kan vertellen. „Ik ben, denk ik, een moralist. Daar wil ik op het podium iets mee doen. Niet dat ik met een opgeheven vingertje dingen vertel; daar houd ik niet van. Dat vind ik zelf ook vreselijk om te zien bij anderen. Ik ken de angsten en de problemen van dat moralistisch zijn. Een cabaretprogramma moet al tijd ergens over gaan en dat 'ergens' is het moeilijkste in te vullen." „Dus kwam ik terecht bij dat moralisme. Hoe ouder ik word, hoe meer ik merk dat ik daar mets aan kan doen. Dus moet je daar als mens de consequen ties van accepteren. Niet dat Wat nou een zwaar program ma is, hoor. Ik leg niet uit hoe de wereld in elkaar zit; die nei ging heb ik niet. Bovendien ken ik veel mensen die dat soort wijsheden veel mooier kunnen vertellen dan ik." „Een groot deel van de voor stelling is autobiografisch. Dat hangt samen met mijn zoektocht naar: waarom sta ik op toneel? Ik vind het leuk en ik wil graag aandacht, ja, maar ik heb geen idee waarom. Uiteindelijk doe ik dit alle maal voor mezelf. Ik vertel verhalen die ik mooi vind. De afgelopen tien jaar ben ik daar ook veel zekerder in gewor den. Ik heb het gevoel dat ik mijn vorm heb gevonden." Cabaret: Job Schuring met zijn programma Wat nou: vrijdag 5 februari om 20.15 uur in het Arsenaaltheater Vlissingen; voorts: 8 en 9 april Breda, 15-17 april Rot terdam. Soms dacht 'ie er aan om maar te stoppen. Twintig bezoe kers op de eerste rij - dat werkt niet inspirerend. Aan goe de recensies geen gebrek. Maar het publiek? Dat las die mooie woorden blijkbaar niet. En als zelfs de cabaret-cur sus van Teleac zijn naam verbastert tot Rob Schuurman, tja, dan lijkt het einde nabij. Maar het tij is gekeerd! Caba retier Job Schuring trekt volle zalen. „Het is de eerste keer dat ik mijn speellijst op de achterkant van de flyer durf te zetten", zegt Schuring naar aanleiding van zijn nieuwe programma Wat nou. door Martin Hermens De jaren van depressies zijn voorbij. „Die goede recensies hebben me al die jaren op de been ge houden. Ze waren voor mij het bewijs dat ik het kan. Ik stond een paar keer op het punt om te stoppen. Maar. dacht ik bij me zelf, dat kan niet. Wat moet ik anders? Daar word je gefrus treerd van. Ik dacht, straks krijg ik een kindje en dat moet het dan doen met een vader die zijn frustraties op hem bot viert." „Gelukkig heb ik het cabaret nooit opgegeven. Miskend worden is het ergste wat je als mens kan overkomen. Ik nam me voor om net zo lang door te gaan tot het zou lukken. Ik had altijd in mijn achterhoofd dat alles een golfbeweging kent. Nu is het me gelukt om succes- Job Schuring: „Miskend worden is het ergste wat je als mens kan overkomen." fotoScheers Wini-Pa en Wini-Moe Indianen spreken tot de ver- beelding, en dat leidt nog wel eens tot misverstanden. Dat alle indianen een verentooi op het hoofd dragen, bijvoor beeld. Zumbayllu laat in de muziek- theatervoorstelling Wini-Pa en Wini-Moe op een speelse manier kinderen kennisma- i ken met verschillende India nenculturen in heel Amerika1 Wini-Pa en Wini-Moe, van daag in De Stenge in Hein kenszand, 14.00 uur. Café Restaurant Concordia in Zierikzee zet mij even op het ver keerde been: fraaie architectuur en een riante ligging aan het Ha venplein maar wanneer je binnenkomt heb je even de indruk in een stationsrestauratie te zijn beland. Het restaurant straalt geen inti miteit uit en als de keuken een gerecht doorgeeft klinkt een belletje als bij de dokter. Toch zit je er niet onprettig, zeker niet wanneer er wat mensen zitten te eten, zoals op de avond door de week dat ik er ben. door Pien van Reems Dat heb ik overigens wel getroffen, begrijp ik van de patron, want die verwacht doorgaans geen gasten in deze tijd van het jaar en van de dag. Vaak gaat de keuken zelfs dicht als er om zes uur niemand is komen op dagen. Ek kijk er vreemd van op, maar dan begrij p ik het. wanneer ik hoor dat diezelfde keuken al om ne gen uur 's morgens opent. Concor dia is dus wat je noemt een dagzaak. De mensen komen er voor een kopje koffie met een stukje taart en voor een snack en ze eten er wat tussen de middag, 's Avonds komt er dan nog wel eens een allenige vertegen woordiger wat eten. En iemand zo als ik om over het eten te schrijven. Dat eten valt trouwens niet tegen. Voor haute cuisine moet je elders zijn, maar voor een eenvoudige doch goede maaltijd is Concordia een prima adres. De serveerster neemt vriendelijk mijn bestelling op en legt een papie ren placemat en dito servet neer. De kaart is niet groot, maar ontroert door haar eenvoud. Ook de vrien delijkheid der prijzen spreekt me wel aan, Voorgerechten van 6,50 tot 17.50. De laagste prijs betreft een 'Huzarenschelpje' en het ver- Café Restaurant Concordia Havenplein Zierikzee Tel. 0111-415122 Gehele week geopend Keuken open vanaf 9.00 uur, 's avonds dicht als er geen gasten zijn Geen creditcards Kinderen: speciaal menu Rolstoel: geen probleem moeden rijst dat het hier gaat om een schelpje gevuld met een huza rensalade. Gerookte paling en gerookte zalm kosten beide 14,50 en gebakken champignons op toast - een lekker voorafje maar slecht voor de jicht - vergt 9,50. Ik kies gegratineerde mosselen 12,50). Ook deze ko men in een schelp van wit aarde werk en ze zijn duidelijk vers en hebben niet te lang onder de gril doorgebracht, zodat ze hun sappig heid hebben behouden. Verrassend kun j e de kaart niet noe men maar ze is wél degelijk met vijf soepen van 5,50 tot 7,50, drie bereidingen van kogelbiefstuk 27,50 tot 29,50), drie maal bief stuk van de haas met pepersaus, champignon- en Stroganoffsaus 34,50 tot 36,50) eenmaal entrecóte 33,50), twee schnitzel- bereidingen 24.50 en 27,50) en tweemaal varkenshaas, met cham pignonsaus en met kerriesaus met stukjes krab 30,50). De visliefhebber kan kiezen uit twee bereidingen van zalmforelfi let, gebakken met fruit. Picasso dus, en gestoofd met garnalensaus 30,50), gebakken scholfilet 27,50 en twee zeetongen van 200 gram 36,50). In een Zierikzees restaurant mag paling niet ontbre ken, maar de twee bereidingen op de kaart zijn doorgestreept want paling is in de winter niet levend te krijgen. Ik maak daaruit op dat Concordia met verse produkten werkt en de heerlijke smaak van de lichtbruin gebakken zeetongen be vestigt dit vermoeden. Minder ge lukkig is de keus van de garnituur, de worteltjes zijn erg gaar net als de apart geserveerde witte stokjes die bij navraag asperges blijken te zijn. Die komen uit een blik of potje en hebben geen enkele smaak. De rauwkost daarentegen is weer heerlijk vers en de frisse dressing een aangename verrassing. De nagerechten 6,50 tot 8,50) doen het hart niet sneller kloppen: sorbet, Pêche Melba, Banaan Royal en Dame Blanche. Mijn bitterkoek jesmousse met advocaat en slag room 7,50) komt regelrecht uit de koeling en is ijskoud, maar smaakt goed als ze op kamertemperatuur komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 12