Achter de fanfare
leven kleine mensen
Verhalen en af en toe
een goede conference
Degelijke hap in Concordia
Indianen
3 t/m 9 februari
Zumbayllu
Het Zuid-Amerikaanse muziek- en muziekthe-
atergezeischap Zumbayllu presenteert de mu-
ziek-theatervoorstelling Wini-Pa en Wini-Moe.
De voorstelling is een muzikaal avontuur over
indianen uit Noord- en Zuid-Amerika voor kin
deren vanaf vier jaar.
Zie elders op deze pagina.
wo. De Stenge, Heinkenszand, 14.00 uur
Spelenderwijs
Jeugdkomedie Amsterdam speelt de kinder
musical Spelenderwijs.
Als Tinka's ouders de hoofdprijs winnen in de
Postcodeloterij, gaan ze zonder haar op reis.
Tinka blijft achter in het saaie dorpje waar ze
woont. Dan wordt ze, met hulp van een vriend,
een beroemde zangeres die in alle landen van
de wereld op tournee gaat. Ondanks haar suc
ces krijgt ze last van heimwee. Tekst: Ivo de
Wijs. Muziek: Joop Stokkermans.
wo. Theater Mondragon, Zierikzee. 15.00 uur
Sim Bolus
Poppentheater Sim Bolus speelt de voorstel
ling Wat'n schat.
Het betreft een vrije bewerking van het boek
Vooruit, wegaan schatgraven van Janosch De
voorstelling vol humor en muziek, voor ieder
een vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van
der Haar.
wo. Minitheater in Ambachtscentrum, Goes,
15.00 uur
Dansgroep
De Rotterdamse Dansgroep brengt nieuw
werk van Ton Simons en Jacopo Godani
Small Triptych is een dansstuk in drie delen van
Ton Simons op een collage van geluiden, mu
ziek van Bach en een speciaal geschreven com
positie van David Linton. Jacopo Godani
crsèerde met Mars in Aries een stuk voor vijf
do. Stadsschouwburg, Rotterdam, Middel
burg, 20.00 uur
KeesTorn
Kees Torn speelt zijn cabaretprogramma Plek
Zat
In de droomwereld van de in Oostburg geboren
Kees Tom is geen verkeer. Daar kan hij naar
hartelust zijn eigen chaos creëren. Daar heeft
hij de ruimte. Alleen heeft hij niemand om zijn
fantasieën en verlangens mee te delen,
do. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
Concordia
Theatergezelschap De Wetten van Kepler
speelt Concordia.
De voorstelling geeft een portret van een
dorpsfanfare, met verhalen over eenvoudige
levensvol onvervuld verlangen of sluimerende
woede. Wim Berings regisseerde Dominique
Hoste. Herman van de Wijdeven. Wiebe Go-
tink. Romijn Conen. Freek Brom. Caroline
Rochlltz en Hamid Boulghalegh.
Zie eiders cp deze pagina.
do. 't Beest, Goes, 20.30 uur
Kwark
Kiezen, de nieuwe voorstelling van Theater
Kwark, gaat in premiere.
De voorstelling is speciaal voor middelbare
scholieren geschreven door PieterTiddens.
Het thema gaat over het al of niet maken van
keuzes en de consequenties ervan. Er wordt
strijd geleverd over het leven en wat je er mee
kunt doen Het publiek is getuige, jury. en
maakt voor zichzelf de keuze
vr. 't Beest, Goes, 16.30 uur
Blauw Bloed
Jeugdtheatergroep Het Filiaal brengt de voor
stelling Blauw Bloed.
In deze gloednieuwe jeugdmuziektheaterpro-
ducrie voor iedereen vanaf 8 jaar zorgen zes
spelers - acteurs en musici - voor een hartver
scheurend verhaal met feestelijke momenten
over een koningsdochter die naar het einde van
de wereld (België) is gevlucht,
vr. Stadsschouwburg, Middelburg, 19 00 uur
Klucht
Toneelvereniging Odi uit Vogelwaarde brengt
tweemaal de klucht Gezeik met een lijk van
Ray Cooney op de planken.
Een getrouwde staatssecretaris nodigt een
aantrekkelijke secretaresse van de oppositie uit
voor een avontuurtje in een chique hotel. Met
René den Doelder. Petra Hemelaar. Luc Ver-
maelen, Jenny van de Wiele, Gabien Borm, Re
né van Wolffelaar, Rob Kroes, Alex Mannaert,
Anja Dobbelaar-de Bruin en Angelique van
Goethem. Regie: Hans Langhout. Vrijdag is de
première.
vr. en za. De Halfe, Axel, 20.00 uur
Job Schuring
Cabaretier Job Schuring speelt zijn program
ma Wat nou.
Schuring toont zich een meesterverteller, lied
jeskunstenaar en grappenmaker ïn een
Zie elders op deze pagina.
vr. Arsenaaltheater. Vlissingen, 20.15 uur
Poppen
Eénvrouwstheater Aldo Theater met poppen
speelt de voorstelling De avontuurlijke ridder.
Het avonturenboek van de ridder Don Quichot-
te is opgegeten door de boekenworm. Maar de
verteller heeft een idee: als de toeschouwers nu
eens zelf ridderworden? De meespeelvoorstel
ling in het kader van het Kindertheaterkwartaal
is geschikt voor kinderen van 5 tot en met 10
jaar.
za. 't Durpsuus, Nisse, 14.00 uur
Strelingen
Theater Split geeft een extra voorstelling van
het stuk Strelingen.
De tien scènes en een epiloog, geschreven
door Sergi Belbel en uit het Catalaans vertaald
door Paul Koeck, spelen zich af op verschillen
de plaatsen in een stad in de jaren negentig. Het
stuk zet ironisch en humoristisch de alle
daagsheid van het moderne bestaan te kijk.
Teuntje Klinkenberg regisseerde Reina de
Groot, Alexandra Jansen, Jan Camijn en Wil
lem Ploum.
za. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.30 uur
Zonder Gekheid
De Zeeuwse Komedie brengt dit weekeinde
tweemaal de tragi-komedie Zonder Gekheid
van Alan Ayckbourn op de planken.
In Zonder Gekheid is het publiek getuige van de
bijeenkomsten van een groep vrienden en
naaste buren in de tuin van één van hen, gedu
rende een periode van tien jaar. In de tijd dat de
dertigers veertigers worden, gaan heel wat ide
alen aan barrels.
za. Vestzaktheater, Vlissingen, 20.30 uur
zo. Vestzaktheater, Vlissingen, 15.00 uur
Jack's Vrouwen
Theatergroep Zierik speelt de romantische ko
medie Jack's vrouwen van Neil Simon.
Een schrijver heeft in de literaire wereld succes,
maar gaat zo op ïn zijn werk, dat hij geen aan
dacht heeft voor het echte leven. Hij vlucht in
zijn fantasiewereld Het stuk met humor, maar
ook pijn en emotionele diepgang wordt gere
gisseerd door Marijke Reuser.
za. MFC, Zierikzee, 20.30 uur
Kip zonder kop
Cabaretier Onno Innemee speelt de voorstel
ling Kip zonder kop.
Met de lach aan zijn kont en zijn soms elastie
ken bek zegt hij scherpe dingen, ook als is dat
vaak niet zijn bedoeling Je moet om hem glim
lachen, grinniken en schateren tot je in tranen
uitbarst. Soms uit medelijden en soms uit blijd
schap.
za. Brogum, Zierikzee, 20.30 uur
Jeugdtheater
Jeugdtheater 't Appeltje speelt De Prinses en
De Tuinmansjongen.
Het verhaal, geschreven door Paul Biegel, gaat
over Prinses Mijnewel en tuinmanszoon Jou
weniet. Ze worden verliefd op elkaar, maar...
een prinses mag niet zomaar een vriendje heb
ben die tuinmansjongen is. De heks Sirdis be
tovert Jouweniet in een zaadkorrel,
zo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur
Deelder
Deelder, Brood en Chabot zijn samen op tour-
Juies Deelder is van oorprong dichter, maar
maaide ook verschillende theaterprogram
ma's. Herman Brood is schilder, maar staat ook
bekend als de koning van de Nederlandse rock
'n'roll. Bart Chabot is dichter, verhalenschrijver
en biograaf.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
di. Stadsschouwburg, Middelburg, 20 00 uur
Hester Macrander
Hester Macrander brengt haar cabaretpro
gramma Stomstomstom.
Zij wil alles: man, kinderen, werk, geld. Enze wil
ook dat het allemaal 'leuk' is. Dat laatste isd ver
reweg de moeilijkste opgave,
dï. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom,
20 15 uur
-
Het toneelgezelschap De Wetten van Kepler uit 's-Herto-
genbosch maakt voorstellingen over het onvermogen het
leven in te richten zoals het mensen voor ogen staat. Het
stuk Concordia, dat vorige week woensdag in première
ging en een portret schetst van een kleine dorpsfanfare, is
daar een duidelijk voorbeeld van. „We maken theater voor
gewone mensen", stelt actrice Dominique Hoste vast,
„Mensen die ik nog nooit eerder heb gezien, staan na af
loop stralend in het café."
door Frans Doeleman
Even zag het er naar uit dat
Dominique Hoste (27) voor het
toneel verloren zou zijn ge
gaan. Na twee jaar studie aan
de universiteit in Antwerpen -
Nederlands. Engels en filoso
fie - werd de roep van het thea
ter te luid om nog langer te ne
geren. De toneelopleidingen in
Antwerpen wezen haar even
wel af. Maar de uit Turnhout
afkomstige Dominique liet
zich daardoor niet ontmoedi
gen en deed een nieuwe poging
bij de Hogeschool in Eindho
ven. Met succes. Dat beteken
de echter nog niet dat haar
wens om te spelen in vervul
ling zou gaan.
,,Wat acteren betreft zei de do
cent: oh, nee, dat zit er niet in.
Ze vonden me echt niet goed.
Daarom ben ik noodgedwon
gen de opleiding voor regis
seur gaan volgen. Tijdens de
regiestages kwam ik tot de
ontdekking dat mij dat heel
erg lag, dus daar was ik wel blij
om Maar ik dacht, ik wil ook
gaan spelen. Ik heb het geluk
gehad dat in het tweede
school j aar Wim Beringsde ar
tistiek leider van De Wetten
van Kepler, een gastregie
kwam doen. Hij vond mij wél
een goede speelster."
„Toen ik Wim nog niet kende,
stond ik op het punt om te
stoppen, want op de een of an
dere manier klikte het niet tus
sen mi] en de school. Ze waren
daar erg op improvisatie ge
richt en ik ben een tekst-mens.
Toen kwam Wim met een hele
mooie tekst. Als dat niet was
gebeurd, was ik waarschijn
lijk niet eens door mijn tweede
jaar heen geraakt. Daar ver
wonder ik mij nog elke dag
over."
Combinatie
„Wim zei meteen: kom maar
bij mij spelen. In mijn derde
schooljaar heb ik een regiesta-
ge gedaan en een voorstelling
bij De Wetten van Kepler ge
speeld, Dat was uitzonderlijk
en een heel groot geluk. Ik ben
meteen blijven plakken. Een
week nadat ik was afgestu
deerd, kon ik al gaan repeteren
bij het gezelschap. Ik heb het
er ontzettend naar mijn zin.
want het is precies wat ik wil
de: de combinatie van regisse
ren en acteren. Concordia is
inmiddels de vijfde voorstel
ling waarin ik speel.
Concordia is geïnspireerd op
de beslotenheid ven een kleine
gemeenschap en toont de laat
ste repetities van een fanfare
gezelschap op weg naar het
jaarlijkse Hafa-concours. Na
het debacle van het afgelopen
jaar is met name de dirigent er
op gebrand zich te revanche
ren. In de loop van de repetities
worden de geheimen en per
soonlijke tragiek van de leden
blootgelegd De spelers in
Concordiadie voor deze voor
stelling een instrument leer
den hanteren, droegen zelf de
tekst en de verhaallijn aan.
,,Het idee is van regisseur Wim
Berings. Hij zag een keer een
meisje van een jaar of veertien
in een snackbar, helemaal op-»
gemaakt, die heel hard vloe
kend met iemand zat te praten
door een mobiele telefoon. Dat
fascineerde hem: wat is dat
voor meisje, waar komt zij
vandaan, hoe ziet haar leven
eruit? Een paar maanden heb
ben we om ons heen gekeken
en bijvoorbeeld gesprekken
genoteerd die we in de trein
hoorden en waar we erg om
moesten lachen. Ik speel een
meisje dat iets heeft met een
getrouwde man en ook nog
eens zwanger van hem is. Een
vriendin van een nicht van mij
had dat meegemaakt. Zo heeft
iedereen een personage gepakt
en die zijn we gaan uitbouwen
en combineren. Een ontzet
tend leuk proces, want alles
mocht."
„De voorstelling is bij tijden
heel hilarisch. Maar het zijn
kleine verhaaltjes, want de
mensen op zo'n dorp hebben
geen grote verhalen. Zo is er
een man die zijn vrouw kwijt is
en het daar nog altijd moeilijk
mee heeft. En een truttig meis
je wordt verliefd, maar weet
absoluut niet hoe zij daar mee
om moet gaan, zodat het mis
loopt. Dat is niet alleen om te
lachen, maar ook heel erg. Het
publiek moet achter de fanfare
naar de mensen kijken."
Dominique Hoste heeft voor
haar rol de bugel leren bespe
len. „Wezijn bijna allemaal
beginnelingen. Het leuke is
dat onze technicus Hamid
Boulghalegh ook mee op les
wilde. Hij heeft echt talent, zo
dat we vonden dan hij mee
moest doen in de voorstelling.
We hebben mensen van de fan
fare op bezoek gehad en die
zeiden dat we klinken als een
korps uit de derde klas."
„Wim Berings brengt echt
stukken die de mensen
emotioneel raken. Veel
gezelschappen maken voor
stellingen vanuit hun hoofd,
ideeëntheater, Wim maakt
voorstellingen vanuit zijn
hart. Daarom zijn we ook een
beetje uit de tijd, maar dat
vind ik wel tof. Het is bijna
theater voor het volk. Ik heb
nog nooit zoveel lol gehad in
het spelen van een voorstelling
voor mensen die nog nooit
naar het theater zijn geweest
en die het geweldig vinden.
Dat doet mij zo'n deugd
De Wetten van Kepler
speelt Concordia morgen
(donderdag) in 't Beest in
Goes (20.30 uur), 10en 77
februari in het Chasse The
ater in Breda, 4 maart in
Lantaren/Venster in Rot
terdam en 12 maart in De
Kring in Roosendaal.
woensdag 3 februari 1999
Op dit moment is Dominique Hoste, in haar rol van Frankie in het toneelstuk Concordia, nog bli
met de baby die zij verwacht van een getrouwde man, maar daar komt verandering in.
foto August Swietkowiaij
vol te zijn. Echt succesvol, be
doel ik. Dus met regelmatig
volle zalen. De depressieve
buien zijn dan ook voorbij
Toch is de periode sinds Schu
ring in 1988 het Kleinkunst-
festival in Amsterdam won
niet verloren tijd geweest.
„Natuurlijk moet je het juiste
talent hebben. Twee cabaret
programma's maken, kan ie
dereen. Maar maak er maar
eens vijf of meer.
„Ik ben niet uit op een bulde
rende lach bij het publiek. Ik
moet het niet hebben van de
echte grappen of de one-liners.
Ik houd meer van de subtiele
humor. Ik kan ook niet anders;
verhalen vertellen en af en toe
een goede conference zijn mijn
sterke kanten. Ik weet dat
sommige collega's jaloers op
mij zijn omdat ik zo goed
mooie verhalen kan vertellen.
„Ik ben, denk ik, een moralist.
Daar wil ik op het podium iets
mee doen. Niet dat ik met een
opgeheven vingertje dingen
vertel; daar houd ik niet van.
Dat vind ik zelf ook vreselijk
om te zien bij anderen. Ik ken
de angsten en de problemen
van dat moralistisch zijn. Een
cabaretprogramma moet al
tijd ergens over gaan en dat
'ergens' is het moeilijkste in te
vullen."
„Dus kwam ik terecht bij dat
moralisme. Hoe ouder ik word,
hoe meer ik merk dat ik daar
mets aan kan doen. Dus moet
je daar als mens de consequen
ties van accepteren. Niet dat
Wat nou een zwaar program
ma is, hoor. Ik leg niet uit hoe
de wereld in elkaar zit; die nei
ging heb ik niet. Bovendien
ken ik veel mensen die dat
soort wijsheden veel mooier
kunnen vertellen dan ik."
„Een groot deel van de voor
stelling is autobiografisch.
Dat hangt samen met mijn
zoektocht naar: waarom sta ik
op toneel? Ik vind het leuk en
ik wil graag aandacht, ja,
maar ik heb geen idee waarom.
Uiteindelijk doe ik dit alle
maal voor mezelf. Ik vertel
verhalen die ik mooi vind. De
afgelopen tien jaar ben ik daar
ook veel zekerder in gewor
den. Ik heb het gevoel dat ik
mijn vorm heb gevonden."
Cabaret: Job Schuring met
zijn programma Wat nou:
vrijdag 5 februari om 20.15
uur in het Arsenaaltheater
Vlissingen; voorts: 8 en 9
april Breda, 15-17 april Rot
terdam.
Soms dacht 'ie er aan om maar te stoppen. Twintig bezoe
kers op de eerste rij - dat werkt niet inspirerend. Aan goe
de recensies geen gebrek. Maar het publiek? Dat las die
mooie woorden blijkbaar niet. En als zelfs de cabaret-cur
sus van Teleac zijn naam verbastert tot Rob Schuurman,
tja, dan lijkt het einde nabij. Maar het tij is gekeerd! Caba
retier Job Schuring trekt volle zalen. „Het is de eerste keer
dat ik mijn speellijst op de achterkant van de flyer durf te
zetten", zegt Schuring naar aanleiding van zijn nieuwe
programma Wat nou.
door Martin Hermens
De jaren van depressies zijn
voorbij.
„Die goede recensies hebben
me al die jaren op de been ge
houden. Ze waren voor mij het
bewijs dat ik het kan. Ik stond
een paar keer op het punt om te
stoppen. Maar. dacht ik bij me
zelf, dat kan niet. Wat moet ik
anders? Daar word je gefrus
treerd van. Ik dacht, straks
krijg ik een kindje en dat moet
het dan doen met een vader die
zijn frustraties op hem bot
viert."
„Gelukkig heb ik het cabaret
nooit opgegeven. Miskend
worden is het ergste wat je als
mens kan overkomen. Ik nam
me voor om net zo lang door te
gaan tot het zou lukken. Ik had
altijd in mijn achterhoofd dat
alles een golfbeweging kent.
Nu is het me gelukt om succes-
Job Schuring: „Miskend worden is het ergste wat je als mens
kan overkomen." fotoScheers
Wini-Pa en Wini-Moe
Indianen spreken tot de ver-
beelding, en dat leidt nog wel
eens tot misverstanden. Dat
alle indianen een verentooi
op het hoofd dragen, bijvoor
beeld.
Zumbayllu laat in de muziek-
theatervoorstelling Wini-Pa
en Wini-Moe op een speelse
manier kinderen kennisma- i
ken met verschillende India
nenculturen in heel Amerika1
Wini-Pa en Wini-Moe, van
daag in De Stenge in Hein
kenszand, 14.00 uur.
Café Restaurant Concordia in Zierikzee zet mij even op het ver
keerde been: fraaie architectuur en een riante ligging aan het Ha
venplein maar wanneer je binnenkomt heb je even de indruk in een
stationsrestauratie te zijn beland. Het restaurant straalt geen inti
miteit uit en als de keuken een gerecht doorgeeft klinkt een belletje
als bij de dokter. Toch zit je er niet onprettig, zeker niet wanneer er
wat mensen zitten te eten, zoals op de avond door de week dat ik er
ben.
door Pien van Reems
Dat heb ik overigens wel getroffen,
begrijp ik van de patron, want die
verwacht doorgaans geen gasten in
deze tijd van het jaar en van de dag.
Vaak gaat de keuken zelfs dicht als
er om zes uur niemand is komen op
dagen. Ek kijk er vreemd van op,
maar dan begrij p ik het. wanneer ik
hoor dat diezelfde keuken al om ne
gen uur 's morgens opent. Concor
dia is dus wat je noemt een dagzaak.
De mensen komen er voor een kopje
koffie met een stukje taart en voor
een snack en ze eten er wat tussen
de middag, 's Avonds komt er dan
nog wel eens een allenige vertegen
woordiger wat eten. En iemand zo
als ik om over het eten te schrijven.
Dat eten valt trouwens niet tegen.
Voor haute cuisine moet je elders
zijn, maar voor een eenvoudige
doch goede maaltijd is Concordia
een prima adres.
De serveerster neemt vriendelijk
mijn bestelling op en legt een papie
ren placemat en dito servet neer. De
kaart is niet groot, maar ontroert
door haar eenvoud. Ook de vrien
delijkheid der prijzen spreekt me
wel aan, Voorgerechten van 6,50
tot 17.50. De laagste prijs betreft
een 'Huzarenschelpje' en het ver-
Café Restaurant Concordia
Havenplein
Zierikzee
Tel. 0111-415122
Gehele week geopend
Keuken open vanaf 9.00 uur,
's avonds dicht als er geen
gasten zijn
Geen creditcards
Kinderen: speciaal menu
Rolstoel: geen probleem
moeden rijst dat het hier gaat om
een schelpje gevuld met een huza
rensalade.
Gerookte paling en gerookte zalm
kosten beide 14,50 en gebakken
champignons op toast - een lekker
voorafje maar slecht voor de jicht -
vergt 9,50. Ik kies gegratineerde
mosselen 12,50). Ook deze ko
men in een schelp van wit aarde
werk en ze zijn duidelijk vers en
hebben niet te lang onder de gril
doorgebracht, zodat ze hun sappig
heid hebben behouden.
Verrassend kun j e de kaart niet noe
men maar ze is wél degelijk met vijf
soepen van 5,50 tot 7,50, drie
bereidingen van kogelbiefstuk
27,50 tot 29,50), drie maal bief
stuk van de haas met pepersaus,
champignon- en Stroganoffsaus
34,50 tot 36,50) eenmaal
entrecóte 33,50), twee schnitzel-
bereidingen 24.50 en 27,50) en
tweemaal varkenshaas, met cham
pignonsaus en met kerriesaus met
stukjes krab 30,50).
De visliefhebber kan kiezen uit
twee bereidingen van zalmforelfi
let, gebakken met fruit. Picasso
dus, en gestoofd met garnalensaus
30,50), gebakken scholfilet
27,50 en twee zeetongen van 200
gram 36,50). In een Zierikzees
restaurant mag paling niet ontbre
ken, maar de twee bereidingen op
de kaart zijn doorgestreept want
paling is in de winter niet levend te
krijgen. Ik maak daaruit op dat
Concordia met verse produkten
werkt en de heerlijke smaak van de
lichtbruin gebakken zeetongen be
vestigt dit vermoeden. Minder ge
lukkig is de keus van de garnituur,
de worteltjes zijn erg gaar net als de
apart geserveerde witte stokjes die
bij navraag asperges blijken te zijn.
Die komen uit een blik of potje en
hebben geen enkele smaak. De
rauwkost daarentegen is weer
heerlijk vers en de frisse dressing
een aangename verrassing.
De nagerechten 6,50 tot 8,50)
doen het hart niet sneller kloppen:
sorbet, Pêche Melba, Banaan Royal
en Dame Blanche. Mijn bitterkoek
jesmousse met advocaat en slag
room 7,50) komt regelrecht uit de
koeling en is ijskoud, maar smaakt
goed als ze op kamertemperatuur
komt.